Panelit mökille - loppuu se tyhjästä maksaminen

Vähemmän-voltteja

Laitetaan panelit tekemään sähköä ja aurinkokeräin lämmittämään "pataa". Irtisanon sähkösopparin. Saavat purkaa narunsa pois poikkeen. En myy ylijäämäsähköä. Kireimpiin tilanteisiin auttaa aggrekaatti ja kunnolla mitoitettu akusto. Nykyisillä järjestelmillä mökkiin saa kuulemma peruslämmön talvella, vaikka se ei ole sähköverkossa.

47

1932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enemmänkövikoja

      Maksat sitten paneleista ja muista vermeistä. Samapa tuo. Kyllähän mökin saa pidettyä peruslämpöisenä talvellakin. Monenlaiset lämmityslaitteet voidaan ohjata lähes olemattomalla virralla, samoin latausjärjestelmät. Ne järjestelmät vaan maksavat joskus ihan sietämättömästi.
      Jos sähköverkkoon tulee vika niin sen korjaa ja kustantaa verkkofirma. Jos sinun laitteisiisi tulee vika niin sinä etsit korjaajan ja maksat korjauksen. No sinähän se lopulta maksat tietysti senkin verkkovian, joten samapa tuo.

      • kreed

        Yksinkertaisiin järjestelmiin ei tarvita ulkopuolista korjaajaa.


    • eiIhanTyhjästä

      Uskomattoman upea aloitus, kuin suoraan pimeyden valtakunnasta!

      • aloittajaVoltteja

        Noinniinkun millä tavalla pimeyden valtakunnasta?


    • ehkäselämpiää

      """"Nykyisillä järjestelmillä mökkiin saa kuulemma peruslämmön talvella, vaikka se ei ole sähköverkossa.""""""

      Ainoa keino taitaa olla joku öljylämmitys, mutta sekin pikkasen tarvii sähköä, ja sitä ei juurikaan ole saatavilla lokakuu - helmikuu välisenä aikana. Vanhanaikainen öljykamiina ei tarvinnut sähköä, mutta oli kohtuu epäluotettava systeemi, ja pitäis olla iso säiliö(200L?) korkealla josta öljy valuisi kamiinaan. Kuka uskaltaa jättää kamiinan päälle ja lähteä kotiin mökiltä?

    • ettekö_tienneet

      Homma onnistuu tietenkin ottamalla käyttöön Antero Rantasen konstit ja jo koittaa sähkönkuluttajan itsenäisyyspäivät:
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/14406342/vapautukaa-energia-orjuudesta-olkaa-itsenaisia-!

    • muutenhyvä

      "Nykyisillä järjestelmillä mökkiin saa kuulemma peruslämmön talvella, vaikka se ei ole sähköverkossa."

      Tuota lupausta et saa kyllä kirjallisena myyjältäsi. Kovilla pakkasilla sydäntalvella ei aurinko näyttädy riittävän kauaa ja tuulta ei ole, joten virrat loppuu äkkiä.

    • Vähemmän-vo

      Kuuleppa "muutenhyvä". Kun luin kommenttisi niin soitin yhdelle tarjouksen antaneelle järjestelmän toimittajalle. Tämä sanoi, että hän voi kyllä antaa kirjallisenkin takuun siitä talvellakin toimimisesta. Ja nykyiset järjestelmät sopivat useammallekin lämmitystavalle. On kysymys siitä itä tehdään ja minkälaisilla välineillä.

      • 8jujtudf

        Ootappa vaan kun näet mitä siinä tarjouksessa itseasissa sitten vain luvataankin.


      • Vähemmän-vo
        8jujtudf kirjoitti:

        Ootappa vaan kun näet mitä siinä tarjouksessa itseasissa sitten vain luvataankin.

        Kyllä minä jo tiedän mitä siinä tarjouksessa sitten "vaan" luvataan. Itseasiassa niitä on jo kaksi ja kummassakin on kaksi vaihtoehtosta järjestelmää. Ihan riittävillä "releillä" kaikki. Tarkkoja kustannuksia en vielä tiedä, mutta hintaluokka on jo selvillä. Ei ole mitenkään mahdoton kustannus.
        Voit jättää lopun minun huolekseni, koska sinun lätinäsi eivät enää kiinnosta (no tottakai sinä jatkat länkyttämistä). Ihan ilmiselvästi sinulla ei ole hajuakaan mistä nyt on puhe ja olet kateellinen.


      • 8fyvcfg
        Vähemmän-vo kirjoitti:

        Kyllä minä jo tiedän mitä siinä tarjouksessa sitten "vaan" luvataan. Itseasiassa niitä on jo kaksi ja kummassakin on kaksi vaihtoehtosta järjestelmää. Ihan riittävillä "releillä" kaikki. Tarkkoja kustannuksia en vielä tiedä, mutta hintaluokka on jo selvillä. Ei ole mitenkään mahdoton kustannus.
        Voit jättää lopun minun huolekseni, koska sinun lätinäsi eivät enää kiinnosta (no tottakai sinä jatkat länkyttämistä). Ihan ilmiselvästi sinulla ei ole hajuakaan mistä nyt on puhe ja olet kateellinen.

        No ymmärtämättömiä "tietäjiä" maailma on pullollaan.


    • HalpaaAsumista

      Ei oo mulla ollu 5 vuoteen sähköjä mökillä eikä tule enää. Silti on ollut joka talvipäivä mökki lämmin,sen miten sen teen pidän tiedon itselläni.Mutta ei ole tullut aikoihin enää sähkölaskuja...mutta makselkaa te vaan ihan rauhassa...

      • assssssssssss

        Naapurista joku vähä-älyinen suostuu tulemaan lämmittämään varaavat takkasi joka päivä. Ei se muuten pysy lämpymänä. Minulla mökissä on huono eristys, pitäisi talvella lämmittää aamuin illoin takkaa ja kaminaa. Ei sitä muuta ehtisi tekemäänkään. Puiden palamiseen kunnolla menee tuntikausia, Sitten pellit kiinni. Tähän menisi naapuriltakin yli 1/2 työpäivää. Sitä ei kukaan täyspäinen viitsi edes itselleen tehdä.


    • se.riittää

      Minullakin on panelit saunan seinissä.

    • kateellinen

      Olihan jo aikakin että joku nostaa taas sen kateellisuus-kortin!
      Luulen että me kaikki haluaisimme tietää mikä toimittaja antaa ihan kirjalliset takuut siitä että sähköä tulee kohtuu kustannuksin sisämaassakin keskellä talvea!

      • kiu8y5t

        Ei varmasti yksikään jos ei täydellisestä huijarista kyse joka pääsee karkuun vastuitaan, todennäköisimmin ovat vaan tämän lupauksensa osanneet kirjoittaa semmoiseen muotoon että eivät oikeasti mitään takaa, mutta nämä ymmärtämättömät vaan eivät sitäkään ymmärrä


      • Justjajoonii
        kiu8y5t kirjoitti:

        Ei varmasti yksikään jos ei täydellisestä huijarista kyse joka pääsee karkuun vastuitaan, todennäköisimmin ovat vaan tämän lupauksensa osanneet kirjoittaa semmoiseen muotoon että eivät oikeasti mitään takaa, mutta nämä ymmärtämättömät vaan eivät sitäkään ymmärrä

        Aha. Nyt minä arvaankin minkä alan "yrittelijä" siellä jäkättää.


    • Tuo sähköyhtiöiden ylivalta on kyllä ärsyttävää. Sähkölaskusta saattaa olla 30 € erilaisia siirtomaksuja, perusmaksuja ja itse sähköä vain alle 5 euroa.

      Toisaalta, jos maksaisin aurinkosähköjärjestelmästä vaikkapa 10 000 €, maksan sillä aika pitkään tuota erotusta puhumattakaan mukavuudesta. Ei tarvitse kuunnella Agrekaatin pärinää tai vaihdella kaasupulloja muuhun kuin grilliin.

      Niin ja tosiaan sähköllä voi pitää sen peruslämmön talvella. Vaikka aloittaja uhoaakin, että se onnistuu myös aurinkosähköllä, en usko.

      • Vähemmän-vo

        Ei ja ei.
        En ole missään vaiheessa väittänyt, että lämpöä pidettäisiin yllä aurinkosähköllä. Sitä käytetään talvisin pääasiassa järjestelmän ohjaukseen ja yhden pienen pumpun pyörittämiseen. Kesällä sillä toimii myös jääkaappi, tv, ja valaistus.


      • Vähemmän-vo kirjoitti:

        Ei ja ei.
        En ole missään vaiheessa väittänyt, että lämpöä pidettäisiin yllä aurinkosähköllä. Sitä käytetään talvisin pääasiassa järjestelmän ohjaukseen ja yhden pienen pumpun pyörittämiseen. Kesällä sillä toimii myös jääkaappi, tv, ja valaistus.

        "Nykyisillä järjestelmillä mökkiin saa kuulemma peruslämmön talvella, vaikka se ei ole sähköverkossa."

        Oi siis valaisisitko meille tuota kirjoittamaasi lausetta paremmin sitten.


      • Vähemmän-vo
        Yogamies kirjoitti:

        "Nykyisillä järjestelmillä mökkiin saa kuulemma peruslämmön talvella, vaikka se ei ole sähköverkossa."

        Oi siis valaisisitko meille tuota kirjoittamaasi lausetta paremmin sitten.

        No valaistaan. Luulisi, että kun osaat lukea, niin tiedät mitä tarkoittaa järjestelmä.
        Lyhyesti - järjestelmä on toiminnallinen kokonaisuus joka koostuu erilaisista keskenään toimivista osasista ja/tai osakokonaisuuksista.
        Joissakin koneissa mm. maanrakennuskoneissa on keskusvoitelujärjestelmä. Saat itse ottaa selvää mikä se on. Joskus puhutaan systeemistä, joka on saman asian vierasperäinen nimitys. En nyt jaksa selittää mitä tarkoittaa vierasperäinen.
        Järjestelmä voi olla myös yhteiskunnan asioiden hoitoon tarkoitettu.

        Tässä tapauksessa tarkoitin järjestelmää joka muodostuu mm. lämmöntuottajayksiköstä eli siitä laitteesta jolla se lämpö muodostetaan. Joskus sitä sanotaan lämmitystavaksi. Olisiko sille joku muu ilmaisu parempi - en tiedä?
        Niitä on toistakymmentä ns. perustapaa ja sitten joitakin vähän poikkeuksellisempia tapoja ja tuhoton määrä erilaisten tapojen yhdistelmiä. Mm. kaminalla tuotetaan lämpöä, mutta älä nyt yksinkertaisuudessasi kuvittele, että minä käyttäisin tässä kaminaa.

        Toinen osakokonaisuus on mahdollisesti tarvittava lämmönsiirtojärjestelmä. Niitäkin on tuhoton määrä erilaisia, mutta kaikille yhteistä on se, että nillä siirretään se lämpö sieltä tuotantopaikasta ---> käyttöpaikkaan. Olen aikoinaan kaivellut mm. kaukolämpökaivantoja (nyt tiedät miksi mainitsin tuolla aiemmin maansiirtokoneet).
        Lämmön talteenottokin on eräänlaista siirtämistä, jossa karkaamassa oleva lämpö napataan kiinni ja siirretään se takaisin eli sinne missä sitä tarvitaan. Sillä ei siis varsinaisesti tuoteta lämpöä vaan otetaan se jo tuotettu (hukka)lämpö talteen.
        Lisäksi on vielä joitakin osasia joita joskus käytetään, mutta kun en ole kovin hyvä niissä niin jätän sinun tehtäväksesi perehtyä niihin.
        Mainitsen kuitenkin vielä pari osasta, mm. sellaisen mukavan seikan kuin lämmön varastointi. Todellakin, sekin on mahdollista Itse asiassa kyse on energian varastoinnista, mutta sekin on vähän pitkästi selitettävää asiaa ja vaikka fysiikka onkin mielenkiintoinen taiteenlaji niin en nyt jaksa selittää.
        Koko lämmitysjärjestelmää ohjaa korkeampi voima - sähkö. Mitäs kuvittelit?
        Se tuotetaan tässä tapauksessa paneleilla ja varalla on ehkä agrekaatti. Tosin tuo asentaja sanoi, että se olisi hätävarjelun liioittelua eli ei sitä taideta tarvita.
        Tätä osasista koostuvaa kokonaisuutta nimitetään (hyvin usein) järjestelmäksi - lämmitysjärjestelmäksi - tarkemmin ottaen.
        Nykyisillä järjestelmillä taas tarkoitan lähinnä uusimpia järjestelmiä, en siis esimerkiksi 1992 vuoden "uutuuksia".
        Jätän nyt viimeisen sanan teille. Minä tiedän jo mitä olen hakemassa ja tiedän sen saavani. Minua ei kiinnosta enää kinata museomaailmassa elävien kanssa.


      • Mikäskammiinasullao
        Vähemmän-vo kirjoitti:

        No valaistaan. Luulisi, että kun osaat lukea, niin tiedät mitä tarkoittaa järjestelmä.
        Lyhyesti - järjestelmä on toiminnallinen kokonaisuus joka koostuu erilaisista keskenään toimivista osasista ja/tai osakokonaisuuksista.
        Joissakin koneissa mm. maanrakennuskoneissa on keskusvoitelujärjestelmä. Saat itse ottaa selvää mikä se on. Joskus puhutaan systeemistä, joka on saman asian vierasperäinen nimitys. En nyt jaksa selittää mitä tarkoittaa vierasperäinen.
        Järjestelmä voi olla myös yhteiskunnan asioiden hoitoon tarkoitettu.

        Tässä tapauksessa tarkoitin järjestelmää joka muodostuu mm. lämmöntuottajayksiköstä eli siitä laitteesta jolla se lämpö muodostetaan. Joskus sitä sanotaan lämmitystavaksi. Olisiko sille joku muu ilmaisu parempi - en tiedä?
        Niitä on toistakymmentä ns. perustapaa ja sitten joitakin vähän poikkeuksellisempia tapoja ja tuhoton määrä erilaisten tapojen yhdistelmiä. Mm. kaminalla tuotetaan lämpöä, mutta älä nyt yksinkertaisuudessasi kuvittele, että minä käyttäisin tässä kaminaa.

        Toinen osakokonaisuus on mahdollisesti tarvittava lämmönsiirtojärjestelmä. Niitäkin on tuhoton määrä erilaisia, mutta kaikille yhteistä on se, että nillä siirretään se lämpö sieltä tuotantopaikasta ---> käyttöpaikkaan. Olen aikoinaan kaivellut mm. kaukolämpökaivantoja (nyt tiedät miksi mainitsin tuolla aiemmin maansiirtokoneet).
        Lämmön talteenottokin on eräänlaista siirtämistä, jossa karkaamassa oleva lämpö napataan kiinni ja siirretään se takaisin eli sinne missä sitä tarvitaan. Sillä ei siis varsinaisesti tuoteta lämpöä vaan otetaan se jo tuotettu (hukka)lämpö talteen.
        Lisäksi on vielä joitakin osasia joita joskus käytetään, mutta kun en ole kovin hyvä niissä niin jätän sinun tehtäväksesi perehtyä niihin.
        Mainitsen kuitenkin vielä pari osasta, mm. sellaisen mukavan seikan kuin lämmön varastointi. Todellakin, sekin on mahdollista Itse asiassa kyse on energian varastoinnista, mutta sekin on vähän pitkästi selitettävää asiaa ja vaikka fysiikka onkin mielenkiintoinen taiteenlaji niin en nyt jaksa selittää.
        Koko lämmitysjärjestelmää ohjaa korkeampi voima - sähkö. Mitäs kuvittelit?
        Se tuotetaan tässä tapauksessa paneleilla ja varalla on ehkä agrekaatti. Tosin tuo asentaja sanoi, että se olisi hätävarjelun liioittelua eli ei sitä taideta tarvita.
        Tätä osasista koostuvaa kokonaisuutta nimitetään (hyvin usein) järjestelmäksi - lämmitysjärjestelmäksi - tarkemmin ottaen.
        Nykyisillä järjestelmillä taas tarkoitan lähinnä uusimpia järjestelmiä, en siis esimerkiksi 1992 vuoden "uutuuksia".
        Jätän nyt viimeisen sanan teille. Minä tiedän jo mitä olen hakemassa ja tiedän sen saavani. Minua ei kiinnosta enää kinata museomaailmassa elävien kanssa.

        Meinaatkos pellettitakkaa. Sehän toimii kait aika vähällä sähköllä ja vois pitää mökin lämpimänä. Siinon vaan se huono puoli, et sitä pellettii pitää ymmärtääkseni lisätä viikon tai ainakin parin viikon välein. Mut jossei oon muuta tekemistä niin mikäs siinä.
        Eihän tuo oo mikkään uusi idea jos ei nyt kovin vanhakaan.


      • Vähemmän-vo kirjoitti:

        No valaistaan. Luulisi, että kun osaat lukea, niin tiedät mitä tarkoittaa järjestelmä.
        Lyhyesti - järjestelmä on toiminnallinen kokonaisuus joka koostuu erilaisista keskenään toimivista osasista ja/tai osakokonaisuuksista.
        Joissakin koneissa mm. maanrakennuskoneissa on keskusvoitelujärjestelmä. Saat itse ottaa selvää mikä se on. Joskus puhutaan systeemistä, joka on saman asian vierasperäinen nimitys. En nyt jaksa selittää mitä tarkoittaa vierasperäinen.
        Järjestelmä voi olla myös yhteiskunnan asioiden hoitoon tarkoitettu.

        Tässä tapauksessa tarkoitin järjestelmää joka muodostuu mm. lämmöntuottajayksiköstä eli siitä laitteesta jolla se lämpö muodostetaan. Joskus sitä sanotaan lämmitystavaksi. Olisiko sille joku muu ilmaisu parempi - en tiedä?
        Niitä on toistakymmentä ns. perustapaa ja sitten joitakin vähän poikkeuksellisempia tapoja ja tuhoton määrä erilaisten tapojen yhdistelmiä. Mm. kaminalla tuotetaan lämpöä, mutta älä nyt yksinkertaisuudessasi kuvittele, että minä käyttäisin tässä kaminaa.

        Toinen osakokonaisuus on mahdollisesti tarvittava lämmönsiirtojärjestelmä. Niitäkin on tuhoton määrä erilaisia, mutta kaikille yhteistä on se, että nillä siirretään se lämpö sieltä tuotantopaikasta ---> käyttöpaikkaan. Olen aikoinaan kaivellut mm. kaukolämpökaivantoja (nyt tiedät miksi mainitsin tuolla aiemmin maansiirtokoneet).
        Lämmön talteenottokin on eräänlaista siirtämistä, jossa karkaamassa oleva lämpö napataan kiinni ja siirretään se takaisin eli sinne missä sitä tarvitaan. Sillä ei siis varsinaisesti tuoteta lämpöä vaan otetaan se jo tuotettu (hukka)lämpö talteen.
        Lisäksi on vielä joitakin osasia joita joskus käytetään, mutta kun en ole kovin hyvä niissä niin jätän sinun tehtäväksesi perehtyä niihin.
        Mainitsen kuitenkin vielä pari osasta, mm. sellaisen mukavan seikan kuin lämmön varastointi. Todellakin, sekin on mahdollista Itse asiassa kyse on energian varastoinnista, mutta sekin on vähän pitkästi selitettävää asiaa ja vaikka fysiikka onkin mielenkiintoinen taiteenlaji niin en nyt jaksa selittää.
        Koko lämmitysjärjestelmää ohjaa korkeampi voima - sähkö. Mitäs kuvittelit?
        Se tuotetaan tässä tapauksessa paneleilla ja varalla on ehkä agrekaatti. Tosin tuo asentaja sanoi, että se olisi hätävarjelun liioittelua eli ei sitä taideta tarvita.
        Tätä osasista koostuvaa kokonaisuutta nimitetään (hyvin usein) järjestelmäksi - lämmitysjärjestelmäksi - tarkemmin ottaen.
        Nykyisillä järjestelmillä taas tarkoitan lähinnä uusimpia järjestelmiä, en siis esimerkiksi 1992 vuoden "uutuuksia".
        Jätän nyt viimeisen sanan teille. Minä tiedän jo mitä olen hakemassa ja tiedän sen saavani. Minua ei kiinnosta enää kinata museomaailmassa elävien kanssa.

        Jopa jaksoit pitkään kirjoittaa, asian vierestä. Sitten teet tietysti vielä henkilöhyökkäyksen ja häpäisy-yrityksen joka johtuu yleensä siitä, että toinen tuntee olevansa heikoilla väitteensä kanssa.

        Et siis kertonut miten tuollaisen sanotaan vaikkapa 6 kk peruslämmön mökkiin toteuttaa ja luultavasti siksi, koska sellaista järkevää ratkaisua ei ole.


      • mitä_tilaa
        Yogamies kirjoitti:

        Jopa jaksoit pitkään kirjoittaa, asian vierestä. Sitten teet tietysti vielä henkilöhyökkäyksen ja häpäisy-yrityksen joka johtuu yleensä siitä, että toinen tuntee olevansa heikoilla väitteensä kanssa.

        Et siis kertonut miten tuollaisen sanotaan vaikkapa 6 kk peruslämmön mökkiin toteuttaa ja luultavasti siksi, koska sellaista järkevää ratkaisua ei ole.

        No sitähän sinä kysyit :D


      • jgjggjjgj
        Vähemmän-vo kirjoitti:

        No valaistaan. Luulisi, että kun osaat lukea, niin tiedät mitä tarkoittaa järjestelmä.
        Lyhyesti - järjestelmä on toiminnallinen kokonaisuus joka koostuu erilaisista keskenään toimivista osasista ja/tai osakokonaisuuksista.
        Joissakin koneissa mm. maanrakennuskoneissa on keskusvoitelujärjestelmä. Saat itse ottaa selvää mikä se on. Joskus puhutaan systeemistä, joka on saman asian vierasperäinen nimitys. En nyt jaksa selittää mitä tarkoittaa vierasperäinen.
        Järjestelmä voi olla myös yhteiskunnan asioiden hoitoon tarkoitettu.

        Tässä tapauksessa tarkoitin järjestelmää joka muodostuu mm. lämmöntuottajayksiköstä eli siitä laitteesta jolla se lämpö muodostetaan. Joskus sitä sanotaan lämmitystavaksi. Olisiko sille joku muu ilmaisu parempi - en tiedä?
        Niitä on toistakymmentä ns. perustapaa ja sitten joitakin vähän poikkeuksellisempia tapoja ja tuhoton määrä erilaisten tapojen yhdistelmiä. Mm. kaminalla tuotetaan lämpöä, mutta älä nyt yksinkertaisuudessasi kuvittele, että minä käyttäisin tässä kaminaa.

        Toinen osakokonaisuus on mahdollisesti tarvittava lämmönsiirtojärjestelmä. Niitäkin on tuhoton määrä erilaisia, mutta kaikille yhteistä on se, että nillä siirretään se lämpö sieltä tuotantopaikasta ---> käyttöpaikkaan. Olen aikoinaan kaivellut mm. kaukolämpökaivantoja (nyt tiedät miksi mainitsin tuolla aiemmin maansiirtokoneet).
        Lämmön talteenottokin on eräänlaista siirtämistä, jossa karkaamassa oleva lämpö napataan kiinni ja siirretään se takaisin eli sinne missä sitä tarvitaan. Sillä ei siis varsinaisesti tuoteta lämpöä vaan otetaan se jo tuotettu (hukka)lämpö talteen.
        Lisäksi on vielä joitakin osasia joita joskus käytetään, mutta kun en ole kovin hyvä niissä niin jätän sinun tehtäväksesi perehtyä niihin.
        Mainitsen kuitenkin vielä pari osasta, mm. sellaisen mukavan seikan kuin lämmön varastointi. Todellakin, sekin on mahdollista Itse asiassa kyse on energian varastoinnista, mutta sekin on vähän pitkästi selitettävää asiaa ja vaikka fysiikka onkin mielenkiintoinen taiteenlaji niin en nyt jaksa selittää.
        Koko lämmitysjärjestelmää ohjaa korkeampi voima - sähkö. Mitäs kuvittelit?
        Se tuotetaan tässä tapauksessa paneleilla ja varalla on ehkä agrekaatti. Tosin tuo asentaja sanoi, että se olisi hätävarjelun liioittelua eli ei sitä taideta tarvita.
        Tätä osasista koostuvaa kokonaisuutta nimitetään (hyvin usein) järjestelmäksi - lämmitysjärjestelmäksi - tarkemmin ottaen.
        Nykyisillä järjestelmillä taas tarkoitan lähinnä uusimpia järjestelmiä, en siis esimerkiksi 1992 vuoden "uutuuksia".
        Jätän nyt viimeisen sanan teille. Minä tiedän jo mitä olen hakemassa ja tiedän sen saavani. Minua ei kiinnosta enää kinata museomaailmassa elävien kanssa.

        Maalämpö on oikea vastaus, akuilla ja paneeleilla pyöritetään maalämpöpumppua eikö vain?


      • jgjggjjgj kirjoitti:

        Maalämpö on oikea vastaus, akuilla ja paneeleilla pyöritetään maalämpöpumppua eikö vain?

        Paneeleiden tuottama sähkö ei riitä pumppujen pyörittämiseen talvella.


      • laskuoppimies
        Yogamies kirjoitti:

        Paneeleiden tuottama sähkö ei riitä pumppujen pyörittämiseen talvella.

        Veikkaan että Suomessa ei riitä tuulta, jotta omasta pienestä tuulivoimalasta saisi sähköä akkuihin. Eli, aurinkovoima ja tuulivoima omista pikku voimaloista ei riitä yhtään mihinkään.


    • 8iuytgxwju

      Linkin takaa näkee vähän esimerkkiä miten vähän aurinko talvella voi paistella ja sitten jos ymmärrystä vaan on niin voi päätellä kuinka lämmittää:

      https://yle.fi/uutiset/3-10101749

      • 8aeiouyeö

        Tulipas hiljasta kun totuus alkoi paljastumaan ja ymmärrystä löytymään...


      • Vähemmän-vo
        8aeiouyeö kirjoitti:

        Tulipas hiljasta kun totuus alkoi paljastumaan ja ymmärrystä löytymään...

        Ei tullut hiljaista. Paneli tuottaa sähköä myös pilvisellä säällä. Vähemmän kuin aurinkoisella, mutta siihen on olemassa akusto ja tuottoa voidaan lisätä varsin yksinkertaisilla tempuilla.
        Ratkaisevaa on se, miten se sähköntarve minimoidaan. Ks. kommenttini tuolla vähän ylempänä. Koettakaa kestää, kyllä me tämä klaarataan.


      • 8aeiouyeä
        Vähemmän-vo kirjoitti:

        Ei tullut hiljaista. Paneli tuottaa sähköä myös pilvisellä säällä. Vähemmän kuin aurinkoisella, mutta siihen on olemassa akusto ja tuottoa voidaan lisätä varsin yksinkertaisilla tempuilla.
        Ratkaisevaa on se, miten se sähköntarve minimoidaan. Ks. kommenttini tuolla vähän ylempänä. Koettakaa kestää, kyllä me tämä klaarataan.

        Niin no eihän sitä ymmärrystä nyt ihan kaikilta voi odottaa...


    • saakolisätietoakiitos

      Olen itsekin tutkinut tätä miten pääsisi 280€ sähkönsiirtomaksuista/kk eroon kakkosasunnolla. Kakkosasunto on pohjoisessa. Lämmitettävää pinta-alaa 450m2.

      Minulla järvi on vieressä 20m päässä, "omaa" vettä, eli omaa rantaviivaa on kilometritolkulla joka suuntaan paitsi alaspäin, syvyyttä rannassa 25-30m. Siinähän olisi kesät talvet "lämpöä". Viranomaisilta tuli kielto, vesialuetta ei voi hyödyntää lämmön/sähkön tuotannossa.

      Tuuli: joo, tulee kyllä, mutta kun on isot kasvavat metsät ympärillä eikä hakkuita ole tarkoitus tehdä vuosikymmeniin, masto pitäisi nostaa -todella-korkealle. Joten tämä vaihtoehto on jätetty pois pelistä jo heti suunnittelussa.

      Maalämpö on jo käytössä, mutta tarvitsee sähköä etenkin just silloin kovilla pakkasilla ja tykkylumen aikaan kun sähköä on huonosti saatavilla.
      Ilmalämpöpumppu. On jo käytössä, tuottaa osan, mutta kovilla pakkasilla hyödytön.
      Aurinkopaneelit. Ovat jo käytössä, enempää ei pysty katoille laittamaan. Kesällä hyvät, ylituotantoa vaikka ja huru mycket, mutta paksun lumen aikaan (lunta voi olla jopa 1.5metriä) täysin hyödyttömät.
      Puulämmitys kiertovedellä. On jo käytössä päärakennuksessa, mutta kun en ole päivittäin paikalla, eikä sinne mökkitalkkariakaan kannata ajattaa (lähin 50km päässä) lämmittämään, niin eipä tämäkään ole ns. hyvä vaihtoehto. Pelletit täysin poissuljettu vaihtoehto. Samaten öljylämmitys.

      Aggrekaatti. Oli rakennusaikana käytössä kun sähköjä ei vielä ollut. Se polttoaineen kuskaus, lähin huoltoasema on 50km päässä, polttoaineen käsittely ja säilytys lämmitetyissä tiloissa sun muuta. Onhan siinä omat ongelmat. Pitäisi ilmeisesti olla oma pumppuasema, että aggrekaatista olisi 20-30 asteen pakkasilla hyötyä. Hätätilanteet kun ovat aina kovimmilla talvipakkasilla ja tykkylumen aikaan.

      Akut. Jossain sitä virtaa pitää säilyttää. Käytössä oli yhdet, monen suosittelemat, kestivät alle 2 vuotta, ei niin mitään hyötyä, niissä meni 800€ täysin harakoille. Tyhjenivät ittestään, koskaan ei ollut virtasta silloin kun sitä olisi tarvinnut, eli kun valtakunnan verkko oli alhaalla. Uusia en hommannut, pitäisi olla, kuulemma, älylaturit, pitäisi ladata kuukausittain täyteen ja pitäisi käyttää koko ajan, pitäisi säilyttää viileässä ei lämpimässä varastossa, ei saa olla 30 asteen pakkasessakaan jne. Niiden kanssa oli paljon näitä "pitäisi"-kohtia. Myös liittäminen sähköpuolelle aiheutti näitä -pitäisi tehdä näin jotta toimii jatkossa - kohtia. Kun kyse on useammasta kiinteistöstä jossa on sähköä ja lämmöt päällä talvisin, tuottaa aika paljon päänvaivaa.

      Kun lasken kaikki jo käytössä olevat järjestelmät yhteen, siis hankintakustannukset, ei ne halvaksi ole tulleet. Ilmalämpöpumppu on 5 vuotta vanha. Ei kestä enää olosuhteita, sammuili nytkin kesällä vähän väliä kun olisi pitänyt viilentää, maahantuoja sanoi, että ai ne on niitä, siihen aikaan tekniikka ei ollut vielä tällä tasolla kuin tänä päivänä, sillä on ilmeisesti liian kuuma sen vuoksi ei pysy käynnissä. Uusi maksaisi vähän päälle 2800€ asennus siihen yli 500€, mutta tämä jo osaa kohdentaa ilmavirran

      Tätä taustaa vasten suurella mielenkiinnolla kuulisin millainen tämä apn hyväksi havaitsema "järjestelmä" on. Annatko vähän enemmän tietoa siitä, miten kiinteistö saadaan täysin vapaaksi tästä valtakunnallisesta sähköverkosta?

      • Vähemmän-vo

        Kyllä 450 neliötä vaatii jo helkkarin isot järjestelmät. Teollisuushalli tuo on. Ottaisinkohan tuon ihan tosissani? Minulla on noin kymmenesosa.
        Paneeleilla ei siis lämmitetä, koska siihen niiden tuotto ei riitä.
        Aurinkopanelit kannattaa sijoittaa siten, että saat talveksi nostettua ne pystyyn. Näin lumi ei tartu pintaan. Lumi on hyödyllinen, koska se on heijastava pinta. Sen voi ja se pitää hyödyntää sähköntuotossa. Järvi, pelto, jopa luminen pihamaa on hyvinkin merkittävä lisätekijä talvella.
        Lumeton syksy on haasteellisin, mutta pidempiaikaiset pakkaset alkavat yleensä vasta joulukuulla ja usein silloin tulee myös lumi.
        On väärä kuvitelma, että paneelit tuottaisivat sähköä vain auringonpaisteessa. Ei se niin mene, sillä sähköä syntyy myös pilvisenä päivänä. Liiallinen lämpö jopa haittaa paneelien toimivuutta eli tämän kesän hehkutukset eivät antaneet paneeleilla sitä parasta tulosta.
        Lumihangen heijastavuus on siis oikeasti arvokas asia tässä tapauksessa. Se heijastaa pilven läpi tulevan hajavalon ja näin parantaa paneelien tuottoa.


    • Pellettipalaa
    • pelokasfuturologi

      Järjestelmien sähköntarve on todella pieni, eikä takassa tarvitse polttaa tulta koko ajan. Nykyisin saa jo niin korkeatuottoisia aurinkojärjestelmiä ja sähkön varastointijärjestelmiä, ettei tuo ole ongelma eikä mikään. Ei edes se hankintakustannus.
      Tietenkin myös ihmiskättä tarvitaan sillä esimerkiksi pellettitakan säiliö ei täyty itsestään.
      Keväällä olin opiskelemassa lisää uusiutuvista ja siis mm. aurinkosähköä, ja siellä luennoitsija runoili, että tulevaisuudessa kysymys on kennosta, joka ottaa sähkön vaikka tähdenlennosta. Tuo taisi olla lähinnä mielikuvan luomista, mutta kyllä se on oikeastikin hyvä ja toimiva ratkaisu moneen kohteeseen. Mikä parasta, läheskään huippua ole vielä saavutettu.
      Kävin alkukesästä Italiassa ja siellä näitä ratkaisuja käytetään yllättävänkin monessa paikassa. Valaistus, monet valvontajärjestelmät, lippuautomaatit ja ainakin yksi näyttelyalueen automaattiportti otti sähkönsä kennosta.
      Kuvitelma, että saadaksemme sähköä, auringon pitäisi paistaa kennoon ns. pilvettömältä taivaalta on täysin väärä. Koko aurinkokenno nimitys on tavallaan väärä, sillä ilmiö todentuu, vaikka aurinko olisi pilvessä tai maapallon toisella puolella. Kenno toimii siis valolla ja riittää kun on valoa ja luonnonoloissa valoa on myös pimeässä. Aivan totta, ulkona on valoa myös pimeänä aikana, mm. niitä tähdenlentoja. Se ei taida vielä riittä nykyisille kennoille.
      Sähkö on erinomainen energianmuoto. Meidän täytyy edelleen kehittää järjestelmiä jotka toimivat pienemmällä ja pienemmällä energialla. On myös kehitettävä entistä parempia ja tehokkaampia tapoja tuottaa, siirtää ja varastoida energiaa. Näin meillä on jonakin päivänä mahdollisuus hylätä esimerkiksi fossiiliset energialähteet, ja miksei biopoltotkin, kokonaisuudessaan. Näin säästettäisiin metsiä, näitä välttämättömiä hiilinieluja. Meillä alkaa olla ihan hirvittävä kiire, sillä ilmastonmuutoksesta on tulossa itseään kiihdyttävä, eikä se jää odottelemaan.
      En ole uusiutuvan energian asiantuntija, mutta työni ja harrastukseni vuoksi olen pyrkinyt perehtymään myös tähän aiheeseen.

      • jaatietoatännekin

        kun kerran olet perehtynyt asiaan, niin annappa tulla tuotenimiä ja vinkkejä mistä noita hienoja aurinkokennoja ja muita innovaatioita voisi googlettamalla löytää ja mitä ne maksavat.


    • uskokaanytjoxxxx

      Aurinkopaneelilla ei saa riittävästi sähköä lämmitykseen ja sillä selvä. Pelkkää hoopoilua kaikki muu.

    • pelokasfuturologi

      Eihän sitä ole kukaan väittänytkään. Lämmityksen ohjaukseen ja moneen muuhunkin se riittää vallan mainiosti, kunhan paneeleita on riittävästi ja asennus tehdään ympäristön edut huomioiden. Nykyisin se ei ole lainkaan mahdotonta.

    • Ökhjll

      No kerro jo tuo ylivoimainen lämmitysjärjestelmän nimi vai oliko pelkkää tyhjän louskutusta?

      • pelokasfuturologi

        Asenteesi on älytön ja raivostuttava. Sellainen, että tekisi mieli jättää vastaamatta, mutta vastaan nyt kuitenkin.
        Mitenkäs olisi jos etsisit aivan itse. Katsos kun tieto on olemassa. Älä sano, ettet osaa hakea sitä.
        Mm. pienkiinteistöjen järjestelmäohjaukset on voitu hoitaa aurinkosähköllä jo vuosien ajan, jos tällaista ratkaisua on haluttu soveltaa.
        En aio puolustella näkemyksiäni, enkä tunne tarvetta todistaa tietämistäni tämän kummemmin. Jos olet sitä mieltä, että puhun perättömiä niin sitten sinä olet sitä mieltä. Tappio on sinun, ei minun.
        Alla olevassa jutussa on yksi esimerkki siitä mitä saadaan aikaan kun on kyky ajatella asioita toisin. Historian tuntemus ei tarkoita sitä, että tehtäisiin kaikki kuten ennen. Se on, tai sen ainakin tulisi olla myös innoittamassa uudenlaiseen ajatteluun.
        Kyllä ei valitettavasti kaikilla mene niin.

        https://yle.fi/uutiset/3-8653004

        Kannattaa huomioida se, että tuo juttu on jo 2,5 vuotta vanha ja järjestelmä on tietysti vielä vanhempi. Tuotteet ovat kehittyneet sen jälkeen huomattavasti.


      • Tyhjänlouskuttaja
        pelokasfuturologi kirjoitti:

        Asenteesi on älytön ja raivostuttava. Sellainen, että tekisi mieli jättää vastaamatta, mutta vastaan nyt kuitenkin.
        Mitenkäs olisi jos etsisit aivan itse. Katsos kun tieto on olemassa. Älä sano, ettet osaa hakea sitä.
        Mm. pienkiinteistöjen järjestelmäohjaukset on voitu hoitaa aurinkosähköllä jo vuosien ajan, jos tällaista ratkaisua on haluttu soveltaa.
        En aio puolustella näkemyksiäni, enkä tunne tarvetta todistaa tietämistäni tämän kummemmin. Jos olet sitä mieltä, että puhun perättömiä niin sitten sinä olet sitä mieltä. Tappio on sinun, ei minun.
        Alla olevassa jutussa on yksi esimerkki siitä mitä saadaan aikaan kun on kyky ajatella asioita toisin. Historian tuntemus ei tarkoita sitä, että tehtäisiin kaikki kuten ennen. Se on, tai sen ainakin tulisi olla myös innoittamassa uudenlaiseen ajatteluun.
        Kyllä ei valitettavasti kaikilla mene niin.

        https://yle.fi/uutiset/3-8653004

        Kannattaa huomioida se, että tuo juttu on jo 2,5 vuotta vanha ja järjestelmä on tietysti vielä vanhempi. Tuotteet ovat kehittyneet sen jälkeen huomattavasti.

        Eli tyhjän louskutusta kuten arvata saattoi😂näitähä pellehermanneja riittää joka palstoille mitkä luulevat keksineen jotain ihmeellistä mitä muut eivät...varma narsistin merkki👍


      • Enotasähköjämökille

        Oikeassa olet palstanarsistin satuja,jos oikeasti jotain mullistavaa olisi keksitty,netti olisi täynnä kehu mainoksia ja lehdet myös...onko niitä ?sellaisia järjestelmiä mitkä olisi ylivoimaisia..ei ole ,joten älä usko palstan satusetää,niitä riittää joka palstalla


      • pelokasfuturologi
        Enotasähköjämökille kirjoitti:

        Oikeassa olet palstanarsistin satuja,jos oikeasti jotain mullistavaa olisi keksitty,netti olisi täynnä kehu mainoksia ja lehdet myös...onko niitä ?sellaisia järjestelmiä mitkä olisi ylivoimaisia..ei ole ,joten älä usko palstan satusetää,niitä riittää joka palstalla

        Et siis lukenut tuota juttua vai etkö usko siihen? Kuten sanoin, pidä hyvänäsi... Ei haittaa minua.

        Ja te jotka uskotte aurinkosähkön olevan mahdollisesti teille sopiva ratkaisu, marssikaa lähimpään, tai johonkin, sähköliikkeeseen ja kysykää sieltä. Kaikki sähköliikkeet eivät vieläkään myy noita järjestelmiä, mutta ylivoimaisesti useimmat. Kannattaa kysyä muitakin kuin valmiita paketteja. Uskokaa pois se kannattaa.


    • Mitässanottetähän
    • NiiloSavosta
    • SiellähänMätänette

      Mulla on ollut italian mökillä jo paneelit 8 vuotta.....on vähän suomalaiset myöhässä tässäkin asiassa.....onneksi en asu siellä hölmölässä enää.Paska maa ja kateellinen kansa.Hajotkaa köyhät.

      • Asseri-Ratakisko

        Heiph vaan! Eihän sulla oo mökkiä Italiassa, Papalla on. Sulla on vaan lääkitys pielessä ja sen vuoks sä luulet et sulla on mökki jossakin. Etkö muistanu enään?
        Noh, nähään taas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1388
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      20
      1114
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe