Uralin laatu

Asennevammaton

MP-messuilla pörräsi Uralin osastolla melkoisen paljon porukkaa. Halpoja vehkeet ovat, mutta miten on laadun laita, tiettyä ennakkoluuloa on olemassa NL/Venäjä-vehkeisiin nähden. Tekis mieli hankkia periaatteella: en tarvitse muovia vaan metallia. Vauhti ei ole pääasia vaan se, että pääsee paikasta a paikkaan b, tarvittaessa paikkojen c ja d kautta.

Asialliset vastaukset, kokemuksia, ei "itäpyöräkommentteja"

20

14657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zeppo

      No jos puntarissa olis vaikka HD rinnalla,niin ei epäilystäkään kumman ostaisin.URAL tietysti
      siinä on tyyliä eikä tarvitse keräillä muttereita ja ruuveja tieltä.

      • laatu

        Joo, ainakin jos ajatellaan sitä hinta-laatusuhdetta, niin uralissa se on paremmin kohdallaan.
        Tuota "ruuvien ja mutterien keräystä" saa taatusti harrastaa myös uralin omistaja. Periaatteessahan koko pyörä pitäisi hajottaa atomeiksi ja kasata sen jälkeen uudestaan. Ja kaikki mahdollinen pitäisi korvata länsiosilla.

        Saksassa muuten myydään uraleita, joihin on vaihdetuu bmw:n kone ja muutakin tekniikkaa. Jos asian olen oikein ymmärtänyt, niin siellä olis moisiin muutostöihin perehtynyt paja. Sellainen urali vois olla hyvä.


      • Asennevammaton
        laatu kirjoitti:

        Joo, ainakin jos ajatellaan sitä hinta-laatusuhdetta, niin uralissa se on paremmin kohdallaan.
        Tuota "ruuvien ja mutterien keräystä" saa taatusti harrastaa myös uralin omistaja. Periaatteessahan koko pyörä pitäisi hajottaa atomeiksi ja kasata sen jälkeen uudestaan. Ja kaikki mahdollinen pitäisi korvata länsiosilla.

        Saksassa muuten myydään uraleita, joihin on vaihdetuu bmw:n kone ja muutakin tekniikkaa. Jos asian olen oikein ymmärtänyt, niin siellä olis moisiin muutostöihin perehtynyt paja. Sellainen urali vois olla hyvä.

        "Periaatteessahan koko pyörä pitäisi hajottaa atomeiksi ja kasata sen jälkeen uudestaan. Ja kaikki mahdollinen pitäisi korvata länsiosilla."

        Nyt kun meillä on oikein asiantuntija vastaamassa, niin laitatko tähän muutamia tietoja:

        1. mikä Ural-malli sinulla on?
        2. vuosimalli sinun Ural-pyörästäsi?
        3. mitä osia jouduit korvaamaan länsiosilla?
        4. mitä maksoi "kaiken mahdollisen" korvaaminen länsiosilla?
        5. jäikö ylimääräsiä osia kun purit Ural-pyöräsi atomeiksi? Montako atomia karkasi?
        6. Omistatko Ural-moottoripyörän todella vai vain "periaatteessa"?
        7. Oletko kuullut näitä Ural-juttuja Esson baarin miehiltä?
        8. miksi kommentoit, vaikka aloituksessa nimenomaan pyydettiin että ei "itäpyöräjuttuja"


      • vammaa ole
        Asennevammaton kirjoitti:

        "Periaatteessahan koko pyörä pitäisi hajottaa atomeiksi ja kasata sen jälkeen uudestaan. Ja kaikki mahdollinen pitäisi korvata länsiosilla."

        Nyt kun meillä on oikein asiantuntija vastaamassa, niin laitatko tähän muutamia tietoja:

        1. mikä Ural-malli sinulla on?
        2. vuosimalli sinun Ural-pyörästäsi?
        3. mitä osia jouduit korvaamaan länsiosilla?
        4. mitä maksoi "kaiken mahdollisen" korvaaminen länsiosilla?
        5. jäikö ylimääräsiä osia kun purit Ural-pyöräsi atomeiksi? Montako atomia karkasi?
        6. Omistatko Ural-moottoripyörän todella vai vain "periaatteessa"?
        7. Oletko kuullut näitä Ural-juttuja Esson baarin miehiltä?
        8. miksi kommentoit, vaikka aloituksessa nimenomaan pyydettiin että ei "itäpyöräjuttuja"

        Mutta tähän ikään olen nähnyt niin paljon, että tiedän tietäväni mopoista aika paljon. Onhan näistä ollut vuosien varrella juttua alan lehdissäkin, enkä tarkoita mitään yleisönosastojuttuja.

        Kaveri hommas sivuvaunu-uralin joku kesä sitten, eikä se ole hyvää päivää nähnyt. Aina jotain remonttia ja kyseessä on sentään suht. uusi ja vähän ajettu pyörä. Myös hänen suustaan on tullut esiin tuo purku ja uudelleenkasaus, eikä ole ainoa jolta vastaavaa olen kuullut.
        Toisella tutulla hieman vanhempi urali ja jokunen reissu ollaan hänenkin kanssa tehty. Ja joka helvetin reissulla hajoaa joku paikka. Milloin sähkövikaa, milloin mitäkin, viimeksi meni kardaani.

        Ei tämä ole mitään "niitä itäpyöräjuttuja" vaan täyttä asiaa. Jos uralista haluaa kunnollisen ja varman ajokin, niin periaatteessa kaikki liikkuvat osat korvataan länsiosilla ja karkea työn jälki viimeistellään.
        Tuossa kaverin pyörässä oli muuten vanteetkin pinnotettu täysin ala-arvoisesti. Näyttikin olevan vanteet juuri työn alla. Missä muussa uudessa mopossa moista hommaa joutuu tekemään?

        Jos joskus löydän juttua siitä, mitä sakemanni tekee UUSILLE uraleille ennen rekisteröintiä, niin laitan linkin.


    • omista uralin ja hondan

      eihän noita itäpyöriä voi verrata nykyisiin "muovipyöriin". Muttá jos tahdot ajatella "vaikeuksien kautta voittoon" periaatteella niin laita Ural. Itsellä on Ural vm-82. Olen todellakin purkanut ja koonnut kylläkin venäläisistä osista ja kulkee eikä ole tarvinnut osia keräillä,,,tieltä.Käys katselemassa Uralroikka sivuilta ja tuumaile rauhassa...

      • Asennevammaton

        Hieno juttu että saa myös asiallisia vastauksia. Mielessäni ei kuitenkaan ole käytetty Ural tai Dnepr vaan aivan uusi. Käytetyn ostan ehkä sitten joskus kun sivuventtiilimoottorit alkavat kiinnostaa. Ural-roikan sivut ovat tuttuja ja ihan mielenkiintoista asennetta mp-elämään. Jos ja kun ostan Uralin, niin täytynee harkita jäsenyyttä.

        Tässä on tullut messujen jälkeen etsittyä netistä melkoisesti Ural-infoa ja näyttäisi siltä, että tehtaan ostanut heppu todella haluaa myydä laitteitaan. Ainakin USA:ssa on homma hoidettu mallikkaasti ja kauppa käy. Ihan mielenkiintoisia ovat myös jutut maailman eri kolkissa tapahtuneet "kestotestit" ja en enää epäile, etteikö laite kestäisi käyttöä ääriolosuhteissa (Suomen maantiet mukaanlukien ;)


    • ismi

      *URALISMI, KESTÄVÄ TIE - VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON*
      Lainaus suoraan uralroikan kotisivulta. Selkokielellä tuo tarkottanee, että jos tykkää rakentelusta, ruuvaamisesta (ja vaikeuksista??) niin urali vois olla hyvä valinta. Vai osaako joku suomentaa paremmin?

    • länsipyöräilijä

      Mitä on asialliset vastaukset ja mitä on itäpyöräkommentit? Onko asialliset vastaukset vain sitä mitä sisimmässäsi haluat kuulla? Moni juttu menee uskontoihin verrattavaksi fanaattisuudeksi, niin myös pyörähommissa. Uskovaisella on vain yksi totuus, kaikki muut ovat väärässä.
      Osta Lada, saat ladan.
      Osta mersu, saat mersun.
      Ei se sen kummempaa. Molemmilla pääsee pisteestä A -pisteeseen B.

    • Timo Tampereelta

      Laatu ei tule siitä, minkä merkkinen joku vehjes on tai missä se on tehty. Laatu tulee siitä, minkälaisia osia on käytetty ja miten se on tehty.
      Uralia vaivaa edelleen se vanha tuttu perivenäläinen laatu.
      Mutta, jos tiedät mihin ryhdyt ja jos Sinulla on kyky /taito /valmius tehdä Uraliin itse erilaisia korjaus / huolto / muutostöitä, niin osta toki! Uralhan ei ole varsinaisesti moottoripyörä vaan elämäntapa. Aivan kuin Citikka 2CV...

      Ural on oma maailmansa, johon pitää asennoitua ihan eri tavoin, kuin muihin merkkeihin. Ja onpahan ainakin persoonallinen valinta ja aina - siis ihan aina - herättää tunteita. Ja jokaisella on sanottavansa - puolesta ja vastaan...Anna palaa Frank!

    • Laadukas ja kaunis, upea tu...

      Moi! Ihmisillä jo syntyessään on ensimmäinen helmasynti pelko ja sitten luulotauti. Sitten kuulopuheet ja juorut tulee perässä. Olen taximies ollut yli 40 vuotta. Nyt isäntänä, miksi minä en aja Mersulla? Ajoin renkinä Mersulla noin 15 vuoden aikana aika paljon. Nyt mersut ovat katoamassa meidän alueen takseista ja mistä se mahtais johtua? Uralissa on ainut laatua häiritsevä tekijä Venäläiset renkaat, eikä muuta. Uralia pitää osata ajaa jos on sivuvaunu. Jos sillä osaat ajaa, osaat hallita muutkin vehkeet maantiellä, 100% FAKTAA!

      • Janis Petke

        Aika härskiä rahastusta ei voi muuta sanoa. 50-60% hinnasta pois niin olis hinta kohdallaan. Hakekaa mieluummin itse tehtaalta jää välistävetäjien rahastus pois. Ei ole mitenkään vaikea homma.


      • albusha

        Moi! Urali moottoripyörän nimi koknaisuudessaan on: Ural 750 Classik Retro vm 2006 sivuvaunu. Retro on: 40-50 luvun mallista tehty Classikko malli, eli vanhasta mallista tehty Clasikko malli. Moottoripyörän tekniikka on EU-hyvksytty. Laadusta ja mallista sanon: Jos ei miniä kelpaa ota anoppi!


      • Uralisti58
        albusha kirjoitti:

        Moi! Urali moottoripyörän nimi koknaisuudessaan on: Ural 750 Classik Retro vm 2006 sivuvaunu. Retro on: 40-50 luvun mallista tehty Classikko malli, eli vanhasta mallista tehty Clasikko malli. Moottoripyörän tekniikka on EU-hyvksytty. Laadusta ja mallista sanon: Jos ei miniä kelpaa ota anoppi!

        Moi !
        Kaksi kesää Uralilla 70-ajaneena tiedän minäkin jotain. Hankin kulkineen käytettynä.
        Ihan hyvä pyörä, pientä öljyvuoto, alkuperäisrenkaat kuluivat loppun n.10000km kohdalla. Ainoa merkittävä vika oli lataussäätimen hapettuminen sisältä ja siitä seurannut toimimattomuus.


    • Anonyymi

      Ural on vanhaa ja varmaa tekniikkaa, jos ei halua jäädä tienpäälle niin siitä vaan, yksi asia on opeteltava, nimittäin uralin tekniikka, vanhemmat ihmiset paremmin muistavat miten kärkiä vaihdettiin ja vehkeitä laitettiin käyntiin, silloin ei bensaa säästelty ja hyvin lähti käyntiin, opiskelkaa vanhaa konetekniikkaa niin ei ole huolia. Reijo Haavisto.

    • Anonyymi

      Kyllä Uralit on hienoja vehkeitä. En tiedä mitä ne itäpyöräkommentit on jota ei kaivattu, mutta tituleeraan Uralia silti itäpyöräksi.

      Omien kokemusten mukaan itäpyöristä saa eniten iloa irti kun suhtautuu niihin itäpyörinä. Toisin sanoen on valmis opettelemaan elämään niiden kanssa. Voivat olla luotettavia vehkeitä kun omistaja osaa säätää ja huoltaa pyöräänsä sekä kuulostella ja tunnustella sen toimintaa. Pienet huoltotoimet tien päällä kuuluvat osaksi matkaamista. Mukana on parasta kuljettaa muutamia työkaluja ja pidemmälle lähtiessä itselläni on mukana jokunen varaosakin. Vaan kyllä näillä oikeasti ajaakin. Ajoin taannoin monta vuotta kaikki motorisoidut liikkumiseni neuvostoliittolaisella sivuvaunupyörällä. Lämpötilat vaihteli -30 - 30 ja aina lähti käyntiin. Parhaana vuonna kilometrejä kertyi n. 15 000.

      Kun itäpyörän kanssa oppii elämään, voi sen oikuista saada sisältöä matkaamiseen. Retkikeittimellä keittää kahvit pellon reunassa ja tekee pienet säätötoimet maisemista samalla nauttien. Saattavatpa ongelmat johtaa myös paikallisiin tutustumiseen. Itsekin olen pari kelpoa kaveria hankkinut tien varressa määräaikaishuoltoa tehdessä. Jos tällaisista asioista osaa nauttia, niin itäpyörä voi olla oikein hyvä valinta.

      Uralilla on kohennettu laatua selvästi viime vuosina, ja nämä "itäpyöräkommentit" eivät uskoakseni koske uusia Uraleita. Niissä on enemmän läntisiä osia ja laadunvalvonta uudella tasolla. Omakohtaista kokemusta minulla ei niistä ole, mutta lukemani ja kuulemani perusteella niiden kanssa pärjännee oivasti sellainenkin motoristi, jota ei itäinen kärpänen ole päässyt puraisemaan.

      • Anonyymi

        Määräaikaishuollot tien poskessa on jotain katkenneen kampiakselin irrotusta, tai muuta yhtä mukavaa...!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määräaikaishuollot tien poskessa on jotain katkenneen kampiakselin irrotusta, tai muuta yhtä mukavaa...!

        Ei ole ollut kampiakselin kanssa ongelmia. Itse ajan enemmän IC:llä, jossa kampiakseliongelmia ei ole. Lähinnä kaasuttimen säätöä, pientä kytkinhuoltoa, kaasuvaijerin korjausta, tulppaongelmaa, jännitteensäätimen rukkausta ja sen sellaista. Pieniä juttuja.

        Mutta periaatteessa kampiakseliremontinkin voisin tien varressa tehdä. Ei ole iso homma. Sen verran tullut noita koneita kasailtua, että kampiakselin vaihtoon menee kahvinkeittoineen varmaan alle pari tuntia. Jos sopivaan paikkaan sattuisi pysähtymään ja osat olisivat mukana, niin se voisi olla ihan miellyttäväkin etappi matkalla. Siis jos reissu on esim. kiireetön telttailuhenkinen kesäreissu. Ja jos ei osia ole, niin ottaa yhteyttä johonkin paikalliseen itäpyöräilijään. Ovat avuliasta sakkia.

        Kuten todettua, itäpyöräilyyn pitää suhtautua itäpyöräilynä. Jos kuskilla on henkiset voimavarat ja taidot kehittyneet siihen sopiviksi - siis sisua riittää ja tekniikka on tuttua - niin ei kampiakseliremonttiakaan tarvitse kauhistella. Kyse ei ole vain ajamisesta, vaan paljon kokonaisvaltaisemmasta harrasteesta.


    • Anonyymi

      Itäpyöräharrastus on enimmäkseen itäpyöräkasailua. Sivuvaunu on mukana liikkuva mopediverstas. Järki-ihminen ajelee vain sen matkan kotoa, kuin jaksaa takaisin kävellä. Monissa Uraleissa ja Dnepreissä näyttää olevan joku muu kone, kuin alkuperäinen itämoottori. Mutta iso peukku sitkeille itäpyöräsisseille!!

      • Anonyymi

        Miten sen nyt ottaa. Jos ei osaa laittaa pyöräänsä ajokuntoon, niin silloin ei välttämättä kannata lähteä. Pisimmillään tähän mennessä tuhat kilometriä kotiin ja ajamalla sieltä palasin. Varasytytystulppa ja vaijerinkorjausvehkeet oli ainoat varaosa mitä oli mukana eikä niitäkään tarvittu. Kyllä kait tuon tuhat kilometriä järki-ihminen kävelisikin, mutta itse mieluummin ajan itäpyörälläni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sen nyt ottaa. Jos ei osaa laittaa pyöräänsä ajokuntoon, niin silloin ei välttämättä kannata lähteä. Pisimmillään tähän mennessä tuhat kilometriä kotiin ja ajamalla sieltä palasin. Varasytytystulppa ja vaijerinkorjausvehkeet oli ainoat varaosa mitä oli mukana eikä niitäkään tarvittu. Kyllä kait tuon tuhat kilometriä järki-ihminen kävelisikin, mutta itse mieluummin ajan itäpyörälläni.

        Olen näitä eri foorumeita lueskellut vuosien aikana, ja aika taitavia seppiä löytyy itäpyöräharrastajista. Mutta hajoilee ne itämopot heilläkin tien päällä ja sitten niitä palastellaan siellä tien poskessa. Itäpyöräharrastamiseen tarvitaan itäpyöräsympatiaa, ja tunneihminen lähtee toiveikkaasti sellaisella matkalle. Kun on vielä mukana hyvää tuuria, niin varmasti sillä kotiinkin pääsee. Kuka sitten tykkää ajamisesta ja kuka siitä jännityksestä, että pääseekö matkan päältä vielä samalla mopedilla kotiin. Meitä harrastajia on moneksi, eikä toinen ole huonompi toistaan.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe