Liikenneympyrän ohittava "vapaa oikea"

epävapaa_oikea

Mitä ihmeen hyötyä on joissain liikenneympyröissä olevista tai niiden yhteyteen jälkikäteen rakennetuista ns. vapaan oikean kaistoista, eli pääset kääntymään oikealle menemättä itse ympyrän kautta, mutta joudut kuitenkin heti liittymään ympyrästä tulevan liikenteen kaistalle? Helpompi mennä ympyrän kautta sinne oikeallekin, kun alkaa tunkemaan sinne ympyrästä tulevien kaistalle.

Eri asia jos "vapaa oikea" on tehty oikein, eli kyseessä on oikeasti vapaa oikea, ja ympyrästä tuleva liikenne joutuu ympyrän jälkeen liittymään sinne vapaan oikean kaistalle, eikä toisin päin. Tai että sekä vapaalle oikealle että ympyrästä tuleville jatkuu molemmille omat kaistat.

20

556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tättärääpippijuu

      Yleensä kuvailemassasi paikassa, jossa kaikki liikenne menee yhteen suuntaan, on vain T-risteys, jolloin tuo "vapaa oikeakin" tosiaan on turha, eikä niitä varmaan rakennetakaan. Liikenneympyrässä useimmiten on ainakin neljä tulo ja neljä poistumiskohtaa.

      • epävapaa_oikea

        Et ymmärtänyt. Ei ollut kyse T-risteyksestä, vaan liikenneympyrästä, ja sen ohittavasta ns. "vapaasta oikeasta". Kyse oli nimenomaan 4-haaraisesta liikenneympyrästä, joista yhteen suuntaan on rakennettu näennäisen turha vapaa oikea, josta liikenne joutuu kuitenkin liittymään ympyrästä samaan suuntaan tulevana liikenteeseen.


      • Siksi
        epävapaa_oikea kirjoitti:

        Et ymmärtänyt. Ei ollut kyse T-risteyksestä, vaan liikenneympyrästä, ja sen ohittavasta ns. "vapaasta oikeasta". Kyse oli nimenomaan 4-haaraisesta liikenneympyrästä, joista yhteen suuntaan on rakennettu näennäisen turha vapaa oikea, josta liikenne joutuu kuitenkin liittymään ympyrästä samaan suuntaan tulevana liikenteeseen.

        Liikenneympyrässä on sellainen sisäänrakennettu ominaisuus, että ruuhka-aikana yhden saapuvan suunnan ylikuormitus saa koko systeemin jumiin. Jälkeenpäin rakennettu vapaa oikea on yleensä ollut yritys ratkaista tämä jumittuminen. Jos olit siellä muulloin kuin ruuhka-aikana, hommassa ei näytä olevan mitään järkeä.


    • joustoOnHyvästä

      Tuo vapaa oikea on loistava valo-ohjatussa risteyksessä kun oikealle kääntyvällä ei ole valo-ohjausta. Jää turhat seisomiset ja jono keräämiset pois. Jenkkilää saa useassa osavaltiossa kääntyä oikealle vaikka punaiset palaa, kääntyjä on väistämisvelvollinen.

      • epävapaa_oikea

        Et ymmärtänyt sinäkään. Kyse oli liikenneympyrästä, eikä mistään valo-ohjatusta risteyksestä. Lue tarkempi selitys ylempää.


    • Jos autoja on enemmän (tai kuskit tampiompia), on jokainen auto joka ei mene ympyrää tukkimaan selkeä parannus. Toki maaseudulla paikalliset suuttuvat, jos joku etuilee ajamalla tuollaista vapaata oikeaa pitkin...

      • Rotta_on_Rotta

        Niin Rotta on sitä mieltä, että kaistan vaihtaminen on etuilua, jonka siis aloituksen kuvaamassa tapauksessa joutuu tekemään? Ja tästä päästäänkin siihen, että miksi käyttää kyseistä kaistaa kun ympyrän kautta pääsee ilman kaistavaihtoa siihen suuntaan mihin haluaa, ja jättää kaistanvaihdon, eli Rotan etuiluksi kutsuman toimenpiteen niiden ongelmaksi, jotka sen joutuvat tekemään.


    • 356435634

      Ei kaikki liikenneympyrän liikenne käänny sinne oikealle päin, siksi on vähemmän autoja väistettävänä kun käyttää "vapaata oikeaa".

      Esimerkiksi kun itse tulen siitä suunnasta töihin missä minulla on käytettävänä "vapaa oikea", suurin osa liikennevirrasta tulee vasemmalta ja menee minun näkökulmasta suoraan. Ilman "vapaata oikeaa" joutuisin jatkuvasti odottelemaan sitä suurta liikennevirtaa. Mutta kun käytän "vapaata oikeaa", ei ole lähes koskaan väistettäviä kun liityn oikealle menevälle tielle koska suurin osa liikennevirrasta menee suoraan, ei oikealle. Eli "vapaa oikea" säästää huomattavasti aikaa ja odottelua.

      • Liikenneympyrä ei aina jaksa toimia juohevasti ruuhkaliikenteessä. Tässä 45 tien liikenneympyrä Tuusulassa. Iltapäiväruuhkassa vasemmalta tuleva poikittaisliikenne katkaisee lähes totaalisesti 45-tietä pohjoiseen päin kulkevan vilkkaan liikenteen.

        https://goo.gl/maps/HeEhb2ZusMG2

        Siinä ikäänkuin vasemmalta tulevat saavat etuoikeuden, ja kun jono venyy loppumattomaksi, vain yksi suunta vetää, pääsuunta odottelee tässä tapauksessa.

        Tässä vapaa oikea ei toimisi, koska pääsuunta menee suoraan.


      • Kfkkfkfkfkf
        Enevpk1 kirjoitti:

        Liikenneympyrä ei aina jaksa toimia juohevasti ruuhkaliikenteessä. Tässä 45 tien liikenneympyrä Tuusulassa. Iltapäiväruuhkassa vasemmalta tuleva poikittaisliikenne katkaisee lähes totaalisesti 45-tietä pohjoiseen päin kulkevan vilkkaan liikenteen.

        https://goo.gl/maps/HeEhb2ZusMG2

        Siinä ikäänkuin vasemmalta tulevat saavat etuoikeuden, ja kun jono venyy loppumattomaksi, vain yksi suunta vetää, pääsuunta odottelee tässä tapauksessa.

        Tässä vapaa oikea ei toimisi, koska pääsuunta menee suoraan.

        Siinäkin vapaa oikea vähän hellittäisi suoraan menevien painetta. Ja joskus voisi kannattaa suoraan pyrkivänkin ajaa sinne oikealle ja tehdä siellä vaikka uukkari ja sitten taas vapaan oikean kautta haluamalleen tielle. Tai jotain muuta mahdollista reittiä ajaen.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Liikenneympyrä ei aina jaksa toimia juohevasti ruuhkaliikenteessä. Tässä 45 tien liikenneympyrä Tuusulassa. Iltapäiväruuhkassa vasemmalta tuleva poikittaisliikenne katkaisee lähes totaalisesti 45-tietä pohjoiseen päin kulkevan vilkkaan liikenteen.

        https://goo.gl/maps/HeEhb2ZusMG2

        Siinä ikäänkuin vasemmalta tulevat saavat etuoikeuden, ja kun jono venyy loppumattomaksi, vain yksi suunta vetää, pääsuunta odottelee tässä tapauksessa.

        Tässä vapaa oikea ei toimisi, koska pääsuunta menee suoraan.

        Kuule haista ton ympyräsi kanssa oikeen iso ja hikinen perse !


      • Kiit_ti
        330d-ja-hajis kirjoitti:

        Kuule haista ton ympyräsi kanssa oikeen iso ja hikinen perse !

        Noniih, saatiinhan tännekin taas oikea asiantuntijalausunto.

        Onneksi nimimerkki jo paljastaa, kuinka paljon painoa näille avautumislle kannattaa antaa...


    • Kfkfkflflflflkf

      Aloittajalle päivän autistipalkinto.
      Eihän sinun ole mikään pakko käyttää sitä vapaata oikeaa.
      Joskus muuten kun on paljon autisteja jonossa vapaalle oikealle, voikin ympyrän kautta päästä nopeammin oikealle. Tosin jos kaistat siellä sitten taas yhdistyvät ja ruuhkautuvat, on tämä epäeettinen kiilaus. Useimmiten siellä ei kuitenkaan ole ruuhkaa odottamassa, vaan sinne sekaan pääsee pujahtamaan ilman häiriötä kenellekään.

      Oulun moottoritien eteläpäässä on minulle myös vapaa vasen, oikealle menoa varten. Kun tullaan nelostietä pohjoiseen, niin melkein kaikki autot ovat kääntymässä liikenneympyrästä oikealle Oulua kohti moottoritielle. Vasen kaista niin siinä ennen ympyrää, ympyrässä kuin ympyrän jälkeenkin yleensä tyhjänä vain minua varten. Aina olen siitä ehtinyt sujahtamaan moottoritielle ja näin säästänyt ihan huomattavastikin aikaa, muistaen taas kuinka hidasta autisteilta on siitä oikealtakaan kaistalta päästä ympyrän läpi.
      Jos siinä joskus oikealta kaistalta ympyrässä olisi joku yllättäen jatkamassakin suoraan, eikä kääntyisi oikealle, niin en minäkään oikein sujuvasti pääsisi kääntymään oikealle moottoritielle, vaan joutuisin ajamaan ympyrässä sakkokierroksen. Mikä ei juuri harmittaisi, eikä näin olekaan koskaan tuossa ympyrässä vielä käynyt.

      Autistien kannattaisi käydä joskus ajelemassa suurkaupungeissa, niin oppisivat käyttämään kaistoja ja tilaa.

      • oulu_vittuun

        Oululaisilta nyt mitään muuta voi odottakaan... Misä!? No Täsä!


      • A_pu_va

        "Vasen kaista niin siinä ennen ympyrää, ympyrässä kuin ympyrän jälkeenkin yleensä tyhjänä vain minua varten."

        Hieno tulkinta. Valitettavasti se on vain väärin. Katselepa seuraavalla kerralla niitä opasteita ja ajokaistoille maalattuja mahdolliset (ja pakolliset) ajosuunnat osoittavia nuolia. Oikealta kaistalta saa etelästä tulija vain kääntyä oikealle. Vasenta kaistaa tuleva saa ajaa suoraan vanhaa tietä Oulua kohti tai kääntyä vasemmalle kohti Vaasaa. EI oikealle.
        Tällä tavalla toteutettuja kiertoliittymiä sanotaan turboliittymiksi juuri siksi, että kaistoja oikein käyttämällä niihin saadaan aika hyvä kapasiteetti . Tosin sitten tarvitaan vain yksi tälläinen kpää sekoittamaan koko hyvän systeemin toiminta.

        "Jos siinä joskus oikealta kaistalta ympyrässä olisi joku yllättäen jatkamassakin suoraan..."

        Juu ei ole. Muut ajavat opasteiden ja sääntöjen mukaan. Suosittelen sinullekin.


    • roskapostiakin

      Jos aloittajan oikea ei sopisikaan ympyrästä tulijalle ? Oikea , käsiteenä on tulosuunnasta riippuva . Eli kump/kampi .

    • j089jj9

      Ei ole liikenneympyrä.

      Mistä noita sikiää?

      • homoko_olet

        Ihanko notta "kiertoliittymä" vai keksitkö liikenneympyrälle, jonkin vielä hienomman nimityksen, jota tieliikennelaki- tai asetus ei tunne?


        Mistä noita sikiää?


      • tässä.liittymiä
        homoko_olet kirjoitti:

        Ihanko notta "kiertoliittymä" vai keksitkö liikenneympyrälle, jonkin vielä hienomman nimityksen, jota tieliikennelaki- tai asetus ei tunne?


        Mistä noita sikiää?

        − Avoin liittymä (LA) − Tulppaliittymä (LT) − Kanavoitu liittymä (PM, PK, PV) − Porrastettu liittymä (LP) − Kiertoliittymä eli liikenneympyrä (LK) − Valo-ohjauksinen liittymä (LV)


    • Outokolina

      Ainakin Vaajakosken Kanavuoren ympyrässä tuo lisäkaista oikealle toiminut hyvin. Epäilin itsekin sen toimivuutta, mutta nyt Kuopion suunnasta Jyväskylään ajettaessa jonotus ympyrään loppunut tyystin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      238
      7998
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      13
      2621
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      47
      1975
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1778
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      333
      1731
    6. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1704
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1681
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1639
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      153
      1601
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      342
      1314
    Aihe