Velkajärjestely ja takaajan asema?

Nixna

Minulla on useita lainoja mennyt ulosottoon, osa korttilainoja. Yksi laina on menemättä, koska siinä on panttina vanhempani asunto.

Luin jostain , että takaajaa ei aseteta vastuuseen velkajärjestelyssä oleavasta lainasta. Onkohan näin?

Miten käyttäytyy sitten laina, jossa on asunto pantattuna? Sehän ei ole sama asia ??

Olen todella pahoillani tästä tilanteesta mihin on jouduttu, ja siihen on johtanut sairaus.
Bibolaarisuus sai tuhlaamaan järjettömästi rahaa, ja lopuksi kaikki kaatui, sairaus todettiin, sain lääkityksen, ja minusta tuli rahan suhteen lähes kitupiikki.
Ihan hetkessä se ei käynyt, mutta onnistui kuitenkin.
Työpaikkakin meni ja jouduin eläkkeelle, eli syvissä vesissä tässä on kuljettu.

Tällä hetkellä velkaa on paljon, ja jos joku osaisi tuohon kysymykseen vastata olisin kiitollinen.

Velkaneuvojan juttusille en vielä kykene, kerään siihen voimia.

9

2284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velkajärjestelylaissa on erikseen kirjattu takaajan asemasta seuraavasti: "Velkajärjestelyn alkaminen ei estä velkojaa perimästä velkaa takaajalta taikka kolmannen henkilön asettaman vakuuden arvosta..."
      Takaaja ei siis vapaudu maksuvastuusta, vaikka velallinen saisi velkajärjestelyn.
      Eläkkeestäsi ulosmitataan joka kuukausi, mutta miten käy velkojesi kokonaismäärälle, pieneneekö maksamalla vai kasvaako summa ulosotossa koko ajan? Tietääkö takauksen antanut vanhempi taloudellisen tilanteesi? Voit yrittää sinnitellä muutaman vuoden ajan siten, että maksat sekä ulosottoa että tätä takausvelkaa uo:n ulkopuolella, mutta helppoa se ei tule olemaan. Takaajasi kannattaa laskea, olisiko hänellä mahdollisuutta tukea sinua taloudellisesti, esim. ostamalla ruokakasseja, ettei takausvastuu laukeaisi. Isommat rahalahjat ulosottomies voi peräyttää muihin velkoihin./ Suomen velalliset ry.

    • vaikeampijuttu

      Kuinka suuri on se laina, jossa vanhempien asunto on panttina? Helpointa olisi mikäli sinä tai vanhempasi pystyisi hoitamaan sen. Tuota lainaa ei kannata päästää ulosottoon, se voi pahimmassa tapauksessa johtaa asunnon pakkohuutokauppaan. Voisiko vanhempasi ottaa lainan omiin nimiin? Sen jälkeen voit hakea velkajärjestelyä.

    • Nixna

      Minulla oli kuitenkin kunnon työura , jonka johdosta on jonkinlainen eläkekin .Eläkkeestäni menee ulosottoon noin 550€ kuukaudessa, ja luulen , että ulosottosumma pienenee jonkin verran.
      Ollaan kuitenkin sellaisessa tilanteessa, ettei se summa tule maksetuksi 15 vuoden aikana. Olisin itse silloin 70 vuotias.

      Pystyin olemaan työelämässä 33 vuotta,. Bibolaarisuus sotki elämääni ainoastaan raha-asioiden sotkemisena. Niiden kanssa mentiin aina vaan pahemmalla kierteellä sähläten. Palkkani oli suht hyvä, joten sain lainaa ja luottokortteja.
      Kerran sitten meni filmi poikki, ja diagnoosi tuli. Tästä on muutama vuosi aikaa. Siihen loppui työt.

      Vanhempani kyllä tietää tilanteen, eli en ole mitään tietoa pimittänyt. Tilanteen ollessa tämä, minun täytyy yrittää maksaa sitä lainaa pois, ja yrittää hakea velkajärjestelyä sen jälkeen. Jollain tapaa tässä mennään päivästä toiseen...

    • Luin aloituksesi tarkemmin. Pantti voidaan tosiaan pahimmassa tapauksessa realisoida, jos sitä vastaan otettu velka jää maksamatta. Vanhempasi lienee jo iäkäs ja tietysti toivot, että hän voi viettää omat eläkepäivänsä omassa kodissaan. Velkajärjestelyssä järjestellään velallisen kaikki velat, olivatpa ne ulosotossa, perinnässä, ostolaskuina tai vakuudellisina pankkilainoina. Maksuohjelmassa velkojille annetaan kullekin jako-osa maksuvarastasi ja loppuvelasta maksuvelvollisuutesi poistetaan. Pankki voi kuitenkin periä loppuvelkaansa vakuudeksi asetetusta asunnosta eli vanhemmaltasi.

      Alussa ulosoton pidättämästä summasta menee ulosottomaksuja, näet ne ulosoton tulosteesta. Nämä maksut jäävät parin vuoden päästä pois, jolloin lyhennyksiin riittää enemmän rahaa. Jos velkasi joten kuten lyhenee, suosittelen, että yrität selviytyä siitä ainakin aluksi maksamalla. Muutaman vuoden päästä tiedät jo paremmin, pystytkö selviytymään ihan itse - tämän kaaoksen keskellä se voisi olla aika voimaannuttava tunne. Toinen asia, mikä sinun kannattaa miettiä etukäteen lävitse, on perintösi - jos vanhempasi kuolee ulosottosi aikana, menee perinnöksesi saama osuus asunnosta näiden velkojen kattamiseen, jollet luovu osuudestasi hyvissä ajoin. Voit siis joko kuitata loput velat tai luopua perinnöstäsi muiden perijöiden hyväksi.

      • lisääntähän

        Ja jos velallinen itse kuolee, pankilla on oikeus irtisanoa velka ja myydä pantti tai sitten vaihtoehtoisesti sopia kuolinpesän kanssa velan hoitamisesta.


    • Nixna

      Onneksi laina ei ole kovin suuri, se on kyllä ollut todella suuri, mutta nykyäisellä lyhennyksellä saan sen maksettua kolmessa vuodessa. Voi mennä hieman allekin.

      Onneksi olen aikoinaan ottanut itselleni hyvän henkivakuutuksen liiton kautta, joten jos minusta aika jättää, olen henkivakuutuksesta osoittanut vanhemmalleni osan, jolla hän kyllä pääsee irti tästä velasta.

      Henkivakuutus on senverran kattava, että sillä kyllä velatkin,saadaan kuitatuksi.

      Vanhempani asunnossa on nykyään todella paljon korjausvelkaa, joten sen nykyinen panttiarvo on lähellä nollaa, joten pankki tuskin on sen myynnistä kovin innostunut.

    • takaajamaksaakaiken

      Siis tottakai velkaa peritään kokonaisuudessaan takaajalta, jos velallinen on maksukyvytön. Mikäli velalliselle myönnetään velkajärjestely, niin takaajalla on oikeus periä velalliselta takaisin vain maksuohjelman mukainen summa oikeusteitse, vaikka olisi itse takaajana maksanut koko velan. Eli esimerkkinä: Tyyppi A on velkaa pankille 100 000€, tyyppi B takaajana. Tyyppi A ajautuu maksuvaikeuksiin, jolloin koko 100 000€ aletaan periä takaajalta. Tyyppi A saa velkajärjestelyn, jossa tälle lainalle määrätään maksettavaksi 15 000€. Tyyppi B (takaaja) saa vaatia regressio-oikeuden perusteella Tyypiltä A vain tuon 15 000€ eikä senttiäkään enempää.

    • hankalampijuttu

      Jos velat poislukien se johon on vanhempien asunto panttina ovst max 34000 eur voisit ehkä saada Takuusäätiön takauksen. Takaisinmaksuaika on aika lyhyt ehkä noin 7 vuotta. Eli jos pystyt maksamaan lainaa n 500 eu/kk se laina jossa vanhempien kämppä tuo voisi olla hyvä vaihtoehto ulosotolle ja se loppuisi varmasti paljon aikaisemmin Velkajärjestelyssä ehkä ei tarvitse maksaa kaikkea, Ota nyt ihmeessä yhteyttä velkaneuvojalle, hän pystyy paremmin neuvomaan.

    • Nixna

      Kiitos kaikille vastaajille. Olen saanut vastauksen alkuperäiseen kysymykseeni.
      Senverran vielä, että takuusäätiö ei tule kysymykseen, koska velkamäärä on liian iso.
      Jatkan toistaiseksi elämää ulosoton kanssa, ja maksan lainaa pois.
      Menen kyllä velaneuvojalle, kunhan saan henkistä jaksamistani paremmaksi. Tässä vaiheessa se riittää tämmöiseen anonyymiin kirjoitteluun asiasta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      93
      6738
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2676
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      80
      1931
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1477
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe