RAKENTEIDEN PURKUA, KYMMENIEN MILJ. SÄÄSTÖT

AIKATOIMIA

Miksi lakisääteistä työeläkemaksua hoidetaan kuusinkertaisella henkilöstöllä (Varma, Ilmarinen, Keva, jne)? Siirretään nämä toiminnot yhteen yhtiöön ja mielellään pois ruuhkasuomesta esim. Jyväskylään niin ettei tarvitse maksaa kalliita palkkoja eikä vuokria.

Annetaan terveyskeskusten myydä reseptilääkkeitä (valinnanvapaus). Muut lääkkeet voi laittaa marketteihin (vapaa kilpailu). Suomen terveyskeskus Oy olisi kova luu painamaan kilpailussa reseptilääkkeistäkin turhat katteet pois. On järjenvastaista ajattaa kuluttajia etsimään päivystävää apteekkia, jos lähin ei ole auki, kokemusta on.

Markkaa ei enää ole joten emme tarvitse Suomen pankkiakaan, valtiovarainministeriössä joku voinee hoitaa nämä hommat oman työnsä ohessa.
SP:n rakennukseen voisi sijoittaa koko SP;n taidekokoelman näytille.

Tämän selvemmin asioita ei voi vääntää edes rautakangesta. NYT on aika toimia ja lopettaa Vatulointi & Sipilöinti

5

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KyseessäMeidänEläkkeemme

      Uskotko tosiaan, että monopoliyhtiö kykenisi hoitamaan työeläkkeet tehokkaammin? Kaikki munat yhdessä korissa ja poliittisesti tasapuolisesti, myös ammattiliitot, työnantajaliitot jne johdettuna, niin homma hoituu tehokkaasti?

      Vai antaistko peräti vaikkapa vapaan markkinatalouden hoitaa tuon monopoliyhtiön johtamisen?

    • Hmmhmm

      Toisaalta vaadit apteekkien monopolin purkua ja sitten työeläkkeiden hoitaan taasen vaadit monopolin perustamista.
      Olen havaitsevinani melkoisen ristiriidan kirjoituksessasi.

    • dfgdgfdggfdgd

      Ehkä voit vähän miettiä mitä kirjoitat. Ensin haluat monopolia yhteen asiaan ja toisessa asiassa haluat monopolin purkamista. Todella ristiriitaista.

      Kyllä, myös työeläkeyhtioiden yhdistäminen muodostaisi monopolin, koska silloin mitään kilpailua ei olisi. Luultavasti eläkerahaston tuottokin romahtaisi, koska mitään syytä maksimoida tuottoja ei enää olisi. Nyt sentään yhtiöt joutuvat vertailemaan tuottoja toisiinsa. Enemmänkin antaisin ihmisille vieläkin enemmän vapauksia valita työeläkeyhtiönsä, jolloin kilpailua tulisi vieläkin enemmän.

      Ja varmaan kuvittelet, että eläkemaksut vain passiivisesti laitetaan johonkin könttään eikä siihen tarvitse koskea ja siksi hallinnointi olisi helppoa. Oikeasti "eläkerahastot" koostuvat osakkeista, korkopapereista, kiinteistöistä jne. Helsingin pörssin suurimpien yhtiöiden suurimmat omistajat ovat järjestään työeläkeyhtiöitä. Lisäksi suuri osa työeläkeyhtiöiden varoista on sijoitettu ulkomaille, koska Suomi on liian pieni nykyisille rahastoille.

      • dfgdgfdggfdgd

        Lisään vielä kirjoitukseeni... Toki nykyisellä systeemillä työeläkeyhtiön valinnasta ei olisi mitään hyötyä, koska palkasta menevä summa on sama aina ja tuleva eläkekään ei muutu. Joten nykyisellään kilpailuttaminen on hyödytöntä. Toisin on esimerkiksi USA:ssa ja monessa muussa maassa, jossa työeläkkeisiin säästäminen ei mene veron kaltaisesti, vaan eläkkeet täytyy itse hoitaa.


    • AIKATOIMIA

      Eläkemaksut ja eläkkeet todella ovat samat niinkuin kirjoitit, perintäkulut vain kuusinkertaiset.
      Kyllä eläkerahastojen 200 Miljardia suomeenkin mahtuu, ruotsalaiset ja muut ulkomaalaiset omistavat jo liikaa yhtiöitä ja kotiuttavat voitot veroparatiisehin. Meille jää vain duunarin rooli koko ajan pienenevällä palkalla ja maamme vain köyhtyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe