Apua ummetukseen

Heinäelo

Mun maha ei toimi kunnolla. Ei oo toiminu pitkään aikaan. Tänäänkin olevinaan kauhea hätä ja sit tulee vaan kaks pientä pökälettä. En ymmärrä mitä teen väärin ja mikä auttas. Syön TOSI PALJON, varmaan liikaa kaloreitakin kun paino nousee tai pysyy samassa. Ja kuitua. Aamupalaksi lautasellinen kaurapuuroa, rkl rypsiöljyä, mansikoita, mustaherukoita, visiblin mitallinen, marjasoppaa, kahvi maidolla. Lounaaksi ISO lautasellinen tuorepuuroa jossa jogurttia, kaurahiutaleita, mansikkaa, mustaherukkaa. Päivällinen kaksi ruisleipää, margariinia, 2 juustoviipaletta. Juon vettä ainakin 2 litraa ja lisäksi yrttiteetä. Näin syön joka päivä jos mahdollista eli ei pakko syyä jotain muuta. Yhtenä päivänä viikossa saan syyä mitä haluan ja paljon haluan, yleensä jäätelöä, irtokarkkia, vaaleeta leipää, suklaata, herkkuja. Mitä teen väärin, mikä teitä auttaa ummetuksessa? Ummettaako teitä yleensäkkää? Kyse ei ainakaan minun tapauksessa ole ruoan määrästä. Auttakaa. Kiitos.

9

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heinäelo

      Niin ja päivälliseksi VIELÄ banaani. Ap lisää

    • Heinäelo

      Kellään ei mitään ideaa?????

    • viivivaavi

      Sekoitan itse Psylliumkuitua mitallsen veteen annan turvota ja juon aamuisin ensin lasillisen vettä ja sitten tämän kuituhyytelön. Tonen vastaava on Ciasiemen jota samalla tavalla veteen turvotettuna juon aamulla sen vesilasillisen jälkeen. Tämä pitää tehdä sitten joka aamu ei vaan silloin kun ummettaa. Juon vielä normaalin aamukahvin lisäksi en syö aamupalaa syön sen sitten töissä.

      • Heinäelo

        Millasia määriä syöt ruokaa? Onko sulla ongelmia suolen toiminnan kanssa? Mun käsittääkseni visiblin on juurikin psylliumia, korjatkaa jos olen väärässä..että mua ahistaa ku tommosen ruokamäärän kaa jumittaa, tuntuu että shittiä täynnä...syönkö mä liikaa? En osaa kaloreita laskee..välillä päätän että lopetan sitten syönnin taas vaihteeks ku en uloskaan saa mitään..ja laxoihin en haluaisi lähteä käyttää mutta onko kohta pakko??????? Onko teillä niistä hyviä vinkkejä?


    • ToimiiMonella

      Syö eineslihapullia. Ensin alkaa pierrettää ja sitten tulee paksumpaa tavaraa..

    • näinontoiminut

      minulle ei riitä Vi-siblin vaan käytän myös pellavansiemen nestettä.
      Pellavan siemeniä illalla veteen ja aamulla ruokailun yhteydessä juo nesteen, näin minulla on vatsa toiminut.

    • rateopiskelija

      Ensinnäkin, et syö mitenkään paljon.
      Syötkö kasviksia (siis vihanneksia ja juureksia, esim. salaattia, tomaattia, porkkanaa yms.) lainkaan? Niiden sisältämät geeliytyvät ja geeliytymättömät kuidut parantavat ulostemassan koostumusta.
      Ruokavaliosi on hyvin vähärasvainen, joten riittävään hyvien rasvojen saantiin kannattaa kiinnittää huomiota. Hyvä nyrkkisääntö on, että rasvaa tulee saada VÄHINTÄÄN 1 g/painokilo.
      Joillakin herkkävatsaisilla suuri kerta-annos fruktoosia eli hedelmäsokeria voi aiheuttaa ummetusta tai ripulia. Yleisimmät oireita aiheuttavat ruoka-aineet ovat mustikka ja herukat sekä kivelliset hedelmät. Virallisten ravitsemussuositusten mukaan kasviksia tulisi nauttia päivittäin vähintään 500 g, josta noin puolet voi olla hedelmiä ja marjoja.
      Itselläni on välillä ummetustaipumusta (IBS). Minulla auttaa vaaleapaahtoinen kahvi, liikunta (juoksu, tanssi, hiihto yms.) ja hyvät yöunet! Liikunta laittaa suoliston liikkeelle, ja riittävä nukkuminen tukee ruoansulatusta hermoston kautta. Joskus turvaudun laksatiiveihin, mutta niitä vain satunnaisesti eikä useampaa päivää putkeen.
      Toivottavasti oli apua :)

      • Heinäelo

        Kiitos paljon ❤ paljon tietoa..pelkään kamalasti että syön liikaa ja rasvan lisääminen ahdistaa suunnattomasti, välillä mietin että jätän aamupuurostaki rypsiöljyn pois ku nousee ahdistus että siinä on niin paljon kaloreita..söin salaattia, kurkkua jne ennen, jotenkin jäänyt nyt pois, en tiedä miksi...niitä voisi yrittää saada ruokavalioon ku ne ei kuitenkaan runsas kalorillisia...tuntuu vaan että ruokavalio supistunu jatkuvaan, on ollut paljon mahakipuja ja yrittää vaan syyä niitä turvaruokia edes


    • Muutentosion

      Minulla alkaa tää seksittömyys ummettaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe