Hypomanian oireet ilman yliaktiivisuutta

Hypomaniaako

Terve
Onko kellään kokemusta voiko mania tai hypomania ilmetä esim pelkkänä rahan tuhlaamisena ilman yliaktiivisuutta?

8

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hypomaniaako

      Eikö kellään kokemusta??

    • jooOnKokemusta

      No siis tuo rahan tuhlaaminen on eräänlaista ylivilkkautta ja kontrollin menettämistä. Sitä on helposti erillaisten impulssien vietävissä, tekee heräteostoksia, ostaa turhaa kamaa jne. Se on siis eräänlainen kanava ja muoto miten hypomania/mania ilmenee. Ihminen ei välttämättä oireile muuten ylivilkkaasti. Kaikki tämmöisethän on kiinni häiriön asteesta ja häiriön tyypistä jne. Mutta juu, on kokemusta...

      • Hypomaniaako

        Kiitos vastauksestasi. Itsellä tosiaan oli tuossa pari kuukautta kun ostelin monen sadan euron heräteostoksia ja mielestäni kaikki oli hyvin ja tasapainossa. Normaalisti olen hyvinkin saita ihminen, mutta tuona ajanjaksona kului kuukauden sisällä tuhansia euroja ja loppuvaiheessa ostin yli 1000e sohvan osamaksulla vaikken IKINÄ ole ostanut mitään osamaksulla.
        Sen jälkeen iski masennus ja sillä tiellä ollaan nyt kolme viikkoa ja sohvaostos kaduttaa ja haluaisin perua sen mutta en voi kun kotiinkuljetus on sovittu parin päivän päähän 😑
        Minulla siis vasta epäily kaksisuuntaisesta ja itse en sitä allekirjoita ihan...


    • KylläVoi

      Voi se.

      "Ootko peustanut yrityksen?"

    • bipo1

      Minä en ole koskaan pahemmin tuhlannut mutta, olen saattanut yhtenä viikonloppuna vetää tosi kännit ... Nyt on hypomania päällänsä , ensin juopottelin viikon aikana ainakin neljänä iltana , nyt ajattelen koko ajan seksiä mutta, alkoholista yritän pysyä irti. Kerroin tämän hoitajalle joka soitti minulle.....

    • kenpätietää

      Mahdollinen hypomaniaan liittyvä tuhlailu on vähän hankala erottaa , ainakin mulla. Normaalisti hyvinkin pihi, ostain vain tarpeeseen. Jonain aktiivisempana jaksona saatan ostaa vähän enemmän, mutta todella maltillisesti ja ei lähellekään yli varojen. Kaapissa on joo käyttämättömiä kenkiä useamaat ja jotain vaatteita (ei ollutkaan niin kivoja /sopivia kun ostaessa tuntui..). Auton ostin kerran, siis sillä hetkellä oli pakko oikeesti ostaa auto, mut tein ostopäätöksen ehkä turhan nopee... mut siis ei tuhlailu oo tuottant ongelmaa mutta tiedostan sen liittyvän hypomaaniseen vaiheeseen.

      Alkuperäisen kuvaus tuhlailustaan ja masennus päälle voi olla hyvinkin merkki biposta, sanoisin.

    • upppss

      Ittellä ei välttämättä näy hypomaniassa ainakana muille sellaista kauheaa yliaktiivisuutta, mutta omassa päässä on monesti tietynlainen outo fiilis päällä. Joskus voi olla tosi yliaktiivinen ja energinen olo, ei pysty keskittymään mihinkään kunnolla ja pää on tosi levoton. Joskus taas voi olla tosi ärtynyt ja pahalla päällä. Riippuu niin päivästä.

      Ittellä tulee hypomaniassa semmoinen pakonomainen tarve netin välityksellä kattella kaikkea osteltavaa. Yleensä pääasiassa matkoja, mutta joskus myös ihan muuta turhaa ja vähemmän turhaa. Hypomania siis voi näkyä ihan vaan sillei ittellä, että päiviä käyttää selaten just kaikkee matkoista ym. alkaen ja on pakko selata ja selata ja selata.... ei välttämättä mene sinne ostamiseen asti, mutta sitä innostuu jostain ihan tajuttoman paljon ja sitten tyyliin suunnittelee sen toteutusta pakkomieleisesti.

      Olen yleensä tosi rauhallinen, harkitseva ja säästeliäs ihminen, mutta kun hypomania tulee päälle, se kaikki kyllä höltyy jonkin verran. En yleensä kuitenkaan elä yli varojen tai velkaannu, vaikka voi olla että rahat loppuu siltä kuulta tai joutuu asioista tinkiä hetken... mutta sillei teen ostoksia, joita ei tarvitsisi tai tulisi "normimmassa fiiliksessä" osteltua...

    • onlyindreams

      olen itse kans miettinyt tätä... yleensä olen todella harkitseva ja pihi ihminen, mut tällä hetkellää mun tekis vaan mieli ostella. mul oli jonku aikaa sitten tosi paha ahdistus/masennus missä oli jtn disso oireiluja mukana... lopuksi oon miettinyt onko kyse vain kaksisuuntaisuuden masennus vaiheesta.

      Olen aina ollut ihminen, joka haaveilee ihan törkeen paljon. Yhtenä päivänä haluaisin olla näyttelijä, toisena terapeutti ja kolmantena jtn ihan muuta. En niinkää toteuta suunnitelmiani, mutta haaveilen paljon. Ostosten kanssa olen löysäillyt viimisen vuoden aikana, mutta niin että rahatilanteeni on vielä kunnossa. ja tiedostan tämän että nyt pitäisi säästää enemmän.

      Onko täällä muita haaveilijoita?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      4619
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2498
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2166
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe