Ajokieltoja rapsahtaa nyt alle 1,6mm renkaista

353466334

Sen jälkeen kun katsastuskriteerit muuttuivat toukokuussa, ajokieltojen määrä on noussut räjähdysmäisesti. Selvästi suurin syy on kulunut rengas. Jos ura on alle 1,6mm, tulee nykyään suoraan ajokielto. Voi riittää että yksi rengas 1,5mm.

Ajokielto tarkoittaa että sallittu ajaa ainoastaan asemalta kotiin, korjaamolle (jos varattu aika) ja uusintanäyttöön katsastusasemalle. Muuten tulee sakot katsastamattomalla autolla ajosta. Esim töihin ei saa ajaa.

Nyt onkin entistä suurempi syy huomioida renkaan kulumiskesto ennen rengaskauppoja, jos ei halua ajokieltoa. Valitettavasti suomalaiset autolehdet ei tätä ymmärrä testata mutta onneksi on saksalaiset. Tässä jotain vinkkejä:

Autobild 2018 kesärengastesti:
1. Fulda 49tkm
2. Michelin 47tkm
3. BF Goodrich 45tkm
4. Falken 44tkm
5. Kleber 42tkm
6. Bridgestone 42tkm
7. Vredesten 41tkm
8. Pirelli 41tkm
Loput selvästi alle 40tkm, mm Continental 38tkm, Hankook 37tkm, Goodyear 35tkm, Dunlop 34tkm ja Nokian 31tkm.

ADAC 2018 kesärengastestit:
14'': ei yhtään erinomaisesti kestävää (esim Michelin ei mukana), Fulda sai vain "hyvän" arvosanan
16'': Michelin, Pirelli, Fulda, Vredestein sai erinomaisen arvosanan, muut korkeintaan hyvän.

ADAC 2017 kesärengastestit:
15'': erinomaisesti kestäviä Pirelli, Vredestein, Michelin, Sava, GT Radial
16'' (SUV): Pirelli, Michelin, Yokohama erinomaisesti kestäviä

76

2463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Misukan.alamäkirenkaat

      Ensinnäkään kukaan järkevä ja omaa sekä ennenkaikkea muiden liikenneturvallisuutta ja ihmiselämiä arvostava ei aja renkaita sakkorajoille vaan vaihtaa ne jo 4-3 millissä.

      Toisekseen pidon kustannuksella ei kannata ostaa mitään ämpärimuovista valmistettuja Michelinejä. Michelin jäi turvallisuuteen vaikuttaviksi lähemmäs 20. sijaa joka oli HYLKYRAJA lopulliseen testiin kelpuutetuille renkaille, joten liukkaita renkaita ei kannata ostaa oman eikä etenkään muiden tielläliikkujien turvallisuuden kustannuksella.

      Siinä hieman Michelinin arvoja AutoBild- testistä 2018

      Märkäjarrutus sija 17/20

      Märkäkäsittely sija 16/20

      Vesiliirto sija 8/20

      Vierintävastus sija 3/20

      Melu sija 6/20

      Kilometrikustannus sija, suomessa 6/20, briteissä 11/20

      Kuluminen sija 2/20

      Hinta sija 20/20

      Kuivajarrutuksessa 12/20

      Kuivakäsittelyssä 7/20.

      Märkäkäsittely- ja jarrutusominaisuudet järkyttävällä tasolla "laaturenkaaksi", jopa kaukoidän renkaat päihittävät Michelinin.

      • litsak

        Kannattaa lainata kaverilta renkaat jos on rajoilla. Vaihtaa sitten taas kun on leimattu.
        Rengasliikkeen poistolaarista 2-3 mm renkaat alle.
        Säästetty_euro_on_viis_tienattua


      • 34534634

        16'' 205/55 kesärenkaat ADAC 2018 testi:

        Michelin (testivoittaja):
        Kuiva-ajetavuus sija 1/16
        Kuivajarrutus sija 1/16
        Märkäjarrutus sija 3/16
        Vesiliirto sija 4/16
        Märkäajettavuus sija 7/16
        Sisämelu 4/16
        Polttoaineenkulutus sija 4/16
        Kulumiskesto sija 1/16


      • alamäki.jatkuu
        34534634 kirjoitti:

        16'' 205/55 kesärenkaat ADAC 2018 testi:

        Michelin (testivoittaja):
        Kuiva-ajetavuus sija 1/16
        Kuivajarrutus sija 1/16
        Märkäjarrutus sija 3/16
        Vesiliirto sija 4/16
        Märkäajettavuus sija 7/16
        Sisämelu 4/16
        Polttoaineenkulutus sija 4/16
        Kulumiskesto sija 1/16

        Miten nuo märkäominaisuudet on saatukin noin surkeiksi "huippu"-renkaalle? Märkäajettavuuskin, eli käsiteltävyys ja sivuttaispito vasta sijalla 7.

        Polttoaineenkulutuskaan ei juuri kehuja ansaitse täällä esitettyihin kehuihin verrattuna.


      • aikanne.ei.maksa
        litsak kirjoitti:

        Kannattaa lainata kaverilta renkaat jos on rajoilla. Vaihtaa sitten taas kun on leimattu.
        Rengasliikkeen poistolaarista 2-3 mm renkaat alle.
        Säästetty_euro_on_viis_tienattua

        Joo, kaverilta lainarenkaat ja sitten leiman jälkeen taas omat kaljut alle. Todella kätevää kaikkine puljauksineen ja vaihtoineen. Onko se kaverisi myös yhtä työtön että on päivällä katsastuskonttoreiden aukioloaikana aikaa vaihdella renkaita autosta toiseen?

        Ja tämän ruljanssin päälle sitten ne 2-3mm renkaat alle niin pääsee seuraamaan kulumista ja jännäilemään että koska ne ovat sakkorajoilla, ettei ratsiassa lähde siitä kilikalilla maalatusta pakoautosta kilvet. Oikein rentoa ja kätevää touhua.


      • MattiKukkaroiset
        litsak kirjoitti:

        Kannattaa lainata kaverilta renkaat jos on rajoilla. Vaihtaa sitten taas kun on leimattu.
        Rengasliikkeen poistolaarista 2-3 mm renkaat alle.
        Säästetty_euro_on_viis_tienattua

        "Säästetty_euro_on_viis_tienattua"

        Ilmeisesti sinä ja kaverisi ette paljoa ajastanne veloita tai palkkaa saa. Ja kaverisi on ajamatta sakkorenkaillasi sillä aikaa kun sinä katsastat koslaasi lainarenkailla?

        Huomaattehan että koska asia on nykyään hylkyperuste katsastuksessa, tarkoittaa se samalla sitä että jos se huomataan ratsiassa, lähtee autosta kilvet ja ne saa takaisin vasta kun auto on katsastettu uudelleen laillisilla renkailla. Ja koska asia on uusi, sitä takuulla tarkkaillaan korostetusti ratsioissa.


      • Kärvistelijät
        aikanne.ei.maksa kirjoitti:

        Joo, kaverilta lainarenkaat ja sitten leiman jälkeen taas omat kaljut alle. Todella kätevää kaikkine puljauksineen ja vaihtoineen. Onko se kaverisi myös yhtä työtön että on päivällä katsastuskonttoreiden aukioloaikana aikaa vaihdella renkaita autosta toiseen?

        Ja tämän ruljanssin päälle sitten ne 2-3mm renkaat alle niin pääsee seuraamaan kulumista ja jännäilemään että koska ne ovat sakkorajoilla, ettei ratsiassa lähde siitä kilikalilla maalatusta pakoautosta kilvet. Oikein rentoa ja kätevää touhua.

        "ettei ratsiassa lähde siitä kilikalilla maalatusta pakoautosta kilvet."

        Reps ja sumpit näppikselle. Nää pihistelijät on niitä samoja jotka paikkailevat autojensa kantavia rakenteita kanaverkolla ja pakkelilla tai peräti paperimassalla.


      • 34654754
        alamäki.jatkuu kirjoitti:

        Miten nuo märkäominaisuudet on saatukin noin surkeiksi "huippu"-renkaalle? Märkäajettavuuskin, eli käsiteltävyys ja sivuttaispito vasta sijalla 7.

        Polttoaineenkulutuskaan ei juuri kehuja ansaitse täällä esitettyihin kehuihin verrattuna.

        Mikään muu rengas ei kuitenkaan pärjännyt paremmin, siksi Michelin voitti testin.

        Minun puolesta jarrutuspitoa ja märkäajettavuutta olisi varaa heikentääkin, jos sillä saisi hieman vähemmän melua ja hieman pienemmän vierintävastuksen. Nämä jälkimmäiset merkitsevät kuitenkin käytännössä enemmän. Esim kuivajarrutus sija 1. on sellainen ominaisuus jota ehkä 0,001% autoilijoista tarvii. 100% autoilijoista taas nauttisi hieman pienemmästä melusta ja polttoaineenkulutuksesta. Vaikka Michelin on toki tuollaisenaankin hiljaisimpia ja vierintävastukseltaan pienimpiä.


      • OIetSairas
        34654754 kirjoitti:

        Mikään muu rengas ei kuitenkaan pärjännyt paremmin, siksi Michelin voitti testin.

        Minun puolesta jarrutuspitoa ja märkäajettavuutta olisi varaa heikentääkin, jos sillä saisi hieman vähemmän melua ja hieman pienemmän vierintävastuksen. Nämä jälkimmäiset merkitsevät kuitenkin käytännössä enemmän. Esim kuivajarrutus sija 1. on sellainen ominaisuus jota ehkä 0,001% autoilijoista tarvii. 100% autoilijoista taas nauttisi hieman pienemmästä melusta ja polttoaineenkulutuksesta. Vaikka Michelin on toki tuollaisenaankin hiljaisimpia ja vierintävastukseltaan pienimpiä.

        "Minun puolesta jarrutuspitoa ja märkäajettavuutta olisi varaa heikentääkin, jos sillä saisi hieman vähemmän melua ja hieman pienemmän vierintävastuksen"

        Nyt viimeistään täytyy sanoa että olet joko trolli, asennevammainen, tyhmä tai sitten kaikkia yhdessä. Turvallisuus on renkaan ENSIMMÄINEN ja TÄRKEIN ominaisuus. Piste. Sen tietävät ja myöntävät kaikki rengasvalmistajat sekä viranomaiset jotka liikennettä ja rengasalaa valvovat.

        "Nämä jälkimmäiset merkitsevät kuitenkin käytännössä enemmän."

        No eivät merkitse, vaan turvallisuus. Asenteesi on sairas, kuten sairauteen asti kitsailla ihmisillä yleensäkin on, sekä totaalisen ihmishengistä piitaamaton, oma etu ja mukavuus edellä. Mistä v-tun Laihialta teitä vieläkin oikein sikiää? Menisit töihin ja tienaisit rahaa niin ei tarvitsisi köyhäillä muiden turvallisuuden kustannuksella.


      • voi.lapsi.poloista
        34654754 kirjoitti:

        Mikään muu rengas ei kuitenkaan pärjännyt paremmin, siksi Michelin voitti testin.

        Minun puolesta jarrutuspitoa ja märkäajettavuutta olisi varaa heikentääkin, jos sillä saisi hieman vähemmän melua ja hieman pienemmän vierintävastuksen. Nämä jälkimmäiset merkitsevät kuitenkin käytännössä enemmän. Esim kuivajarrutus sija 1. on sellainen ominaisuus jota ehkä 0,001% autoilijoista tarvii. 100% autoilijoista taas nauttisi hieman pienemmästä melusta ja polttoaineenkulutuksesta. Vaikka Michelin on toki tuollaisenaankin hiljaisimpia ja vierintävastukseltaan pienimpiä.

        "Mikään muu rengas ei kuitenkaan pärjännyt paremmin, siksi Michelin voitti testin."

        Kas kun et käyttänyt tuota argumenttia toisessa testissä voittaneen Hankookin puolesta vaan yritit änkyttää hävinnyttä Micheliniä voittajaksi? Tuo todistaa että fanitat jotakin merkkiä eikä silloin faktoilla ole väliä.


      • Bias
        voi.lapsi.poloista kirjoitti:

        "Mikään muu rengas ei kuitenkaan pärjännyt paremmin, siksi Michelin voitti testin."

        Kas kun et käyttänyt tuota argumenttia toisessa testissä voittaneen Hankookin puolesta vaan yritit änkyttää hävinnyttä Micheliniä voittajaksi? Tuo todistaa että fanitat jotakin merkkiä eikä silloin faktoilla ole väliä.

        Tunteella kun mennään niin silloin faktoilla, logiikalla ja argumenttien puolueettomuudella ei ole yhtään mitään väliä. Ei vaikka puhuu itsensä kanssa ristiin ja kaikki huomaavat sen.


      • Halvallapääsee
        OIetSairas kirjoitti:

        "Minun puolesta jarrutuspitoa ja märkäajettavuutta olisi varaa heikentääkin, jos sillä saisi hieman vähemmän melua ja hieman pienemmän vierintävastuksen"

        Nyt viimeistään täytyy sanoa että olet joko trolli, asennevammainen, tyhmä tai sitten kaikkia yhdessä. Turvallisuus on renkaan ENSIMMÄINEN ja TÄRKEIN ominaisuus. Piste. Sen tietävät ja myöntävät kaikki rengasvalmistajat sekä viranomaiset jotka liikennettä ja rengasalaa valvovat.

        "Nämä jälkimmäiset merkitsevät kuitenkin käytännössä enemmän."

        No eivät merkitse, vaan turvallisuus. Asenteesi on sairas, kuten sairauteen asti kitsailla ihmisillä yleensäkin on, sekä totaalisen ihmishengistä piitaamaton, oma etu ja mukavuus edellä. Mistä v-tun Laihialta teitä vieläkin oikein sikiää? Menisit töihin ja tienaisit rahaa niin ei tarvitsisi köyhäillä muiden turvallisuuden kustannuksella.

        Kovalla sateella voi ajaa sadan sijasta vaikka 80 .Turvallisuus paranee varmasti. Itse ajan aina renkaat lain puitteissa loppuun, kun suurin turvallisuusuhka on kuitenkin joku muu autoilija.


      • Miettimistä
        Halvallapääsee kirjoitti:

        Kovalla sateella voi ajaa sadan sijasta vaikka 80 .Turvallisuus paranee varmasti. Itse ajan aina renkaat lain puitteissa loppuun, kun suurin turvallisuusuhka on kuitenkin joku muu autoilija.

        Ongelma onkin siinä että sakkorajan renkaalla pitäisi ajaa 80km/h rajoituksella alle kuuttakymppiä, VTT:n mukaan n. 57km/h jotta rengas ei nousisi vesiliirtoon tai mikä vielä potentiaalisesti vaarallisempaa, olisi jatkuvasti siinä rajalla jolloin ei jää pienintäkään turvamarginaalia äkkitilanteeseen joka saattaa johtua jostakin muusta kuin varovasti ajavasta itsestä. Tämä fakta tekee kaikkien niiden jotka kertovat selviävänsä vain varovasti ajamalla, höpinät tyhjiksi. Et voi vaikuttaa siihen mikä tilanne tulee yllättäen eteen. Kaikki jotka ovat joutuneet onnettomuuteen kertovat että tilanne tuli yllättäen, siitäkin huolimatta kuinka varovasti oman kertomansa mukaan ajoivat. Siinä voi sitten miettiä että oliko se oman tai jonkun toisen omaisen henki sitten sen parin sadan säätön arvoinen. Varsinkin kun joutuu oikeasti maksumieheksi vakuutusyhtiön evätessä korvauksen syystä minkä löytää, ja niistä syistä pienimpiä eivät ole kelvottomat renkaat. Markka-aikana menetetyn ihmishengen korvaushinta oli n. miljoona markkaa, kykyisestä tilanteesta ei tietoa. Paljon se kuitenkin on ja sen maksajaksi joutuu se joka on omalla edesvastuuttomuudellaan aiheuttanut tai edesauttanut onnettomuuden syytä.


      • 34643634
        voi.lapsi.poloista kirjoitti:

        "Mikään muu rengas ei kuitenkaan pärjännyt paremmin, siksi Michelin voitti testin."

        Kas kun et käyttänyt tuota argumenttia toisessa testissä voittaneen Hankookin puolesta vaan yritit änkyttää hävinnyttä Micheliniä voittajaksi? Tuo todistaa että fanitat jotakin merkkiä eikä silloin faktoilla ole väliä.

        "Kas kun et käyttänyt tuota argumenttia toisessa testissä voittaneen Hankookin puolesta vaan yritit änkyttää hävinnyttä Micheliniä voittajaksi?"

        Tuo oli enemmän vastaus sinulle. Minua ei haittaisi vaikka olisi esim kuivapidossa 6/16 ja olisi tullut vain 2. tai 3. sija testissä. 6/16 sekin täysin riittävä kuivajarrutus koska kesärenkaalla pito ei niinkään suuressa roolissa.


      • Voi.pikkupoikaa
        34643634 kirjoitti:

        "Kas kun et käyttänyt tuota argumenttia toisessa testissä voittaneen Hankookin puolesta vaan yritit änkyttää hävinnyttä Micheliniä voittajaksi?"

        Tuo oli enemmän vastaus sinulle. Minua ei haittaisi vaikka olisi esim kuivapidossa 6/16 ja olisi tullut vain 2. tai 3. sija testissä. 6/16 sekin täysin riittävä kuivajarrutus koska kesärenkaalla pito ei niinkään suuressa roolissa.

        Eli siis myönnät sen että fanitat tunnepohjalta jotakin brändiä välittämättä sen tuotteiden turvallisuusominaisuuksista. Asia selvä. Olet kuin pikkupoika hiekkalaatikolla, jonka pojan lelu on "maailman paras!".

        Ei ihme että jäivät koulutkin kesken ja jäit sinne hiekkalaatikolle.


      • 34534634
        Voi.pikkupoikaa kirjoitti:

        Eli siis myönnät sen että fanitat tunnepohjalta jotakin brändiä välittämättä sen tuotteiden turvallisuusominaisuuksista. Asia selvä. Olet kuin pikkupoika hiekkalaatikolla, jonka pojan lelu on "maailman paras!".

        Ei ihme että jäivät koulutkin kesken ja jäit sinne hiekkalaatikolle.

        Sinun logiikalla mitä olet esittänyt täällä, Michelin pitäisi nyt olla mielestäsi paras rengas kun voitti ADAC 2018 16'' testin.

        Tietyn brändin fanittamisesta ei edelleenkään kyse, vaan Michelin on vain käytännön ominaisuuksissa paras koska suunnittelun lähtökohtana on aina kuluttaja, eikä rengastestien voitto superpehmeällä seoksella. Kestää, pieni vierintävastus, hyvä ajettavuus, suht hiljainen. Muut renkaat eivät vain menesty tasaisesti kaikilla näillä osa-alueilla jotka käytännön ajossa merkitsee eniten.

        Pitokin täysin riittävä jos märkä/kuiva-jarrutustestissä 16/51 sija. Ratin ja penkin välissä pahasti jotain vialla jos ei 16/51 pito riitä. Talvella ajetaan jatkuvasti pidon rajamailla, kesärenkailla erittäin harvinaista että mennään lähellekkään pitorajoja. Joa 16/51 pito ei riitä kesällä, sittenhän olisi talvella jatkuvasti ojassa.


      • Pidolla.ei.väliä.taas
        34534634 kirjoitti:

        Sinun logiikalla mitä olet esittänyt täällä, Michelin pitäisi nyt olla mielestäsi paras rengas kun voitti ADAC 2018 16'' testin.

        Tietyn brändin fanittamisesta ei edelleenkään kyse, vaan Michelin on vain käytännön ominaisuuksissa paras koska suunnittelun lähtökohtana on aina kuluttaja, eikä rengastestien voitto superpehmeällä seoksella. Kestää, pieni vierintävastus, hyvä ajettavuus, suht hiljainen. Muut renkaat eivät vain menesty tasaisesti kaikilla näillä osa-alueilla jotka käytännön ajossa merkitsee eniten.

        Pitokin täysin riittävä jos märkä/kuiva-jarrutustestissä 16/51 sija. Ratin ja penkin välissä pahasti jotain vialla jos ei 16/51 pito riitä. Talvella ajetaan jatkuvasti pidon rajamailla, kesärenkailla erittäin harvinaista että mennään lähellekkään pitorajoja. Joa 16/51 pito ei riitä kesällä, sittenhän olisi talvella jatkuvasti ojassa.

        Niin, siksi ajetaankin halpiksilla. Kestää kauemmin kuin misukat.


      • menepäs.kouluun
        34534634 kirjoitti:

        Sinun logiikalla mitä olet esittänyt täällä, Michelin pitäisi nyt olla mielestäsi paras rengas kun voitti ADAC 2018 16'' testin.

        Tietyn brändin fanittamisesta ei edelleenkään kyse, vaan Michelin on vain käytännön ominaisuuksissa paras koska suunnittelun lähtökohtana on aina kuluttaja, eikä rengastestien voitto superpehmeällä seoksella. Kestää, pieni vierintävastus, hyvä ajettavuus, suht hiljainen. Muut renkaat eivät vain menesty tasaisesti kaikilla näillä osa-alueilla jotka käytännön ajossa merkitsee eniten.

        Pitokin täysin riittävä jos märkä/kuiva-jarrutustestissä 16/51 sija. Ratin ja penkin välissä pahasti jotain vialla jos ei 16/51 pito riitä. Talvella ajetaan jatkuvasti pidon rajamailla, kesärenkailla erittäin harvinaista että mennään lähellekkään pitorajoja. Joa 16/51 pito ei riitä kesällä, sittenhän olisi talvella jatkuvasti ojassa.

        Mitään "superpehmeitä seoksia" ei ole kuin ratarenkaissa. Testien renkaiden shore-kovuudet ovat yksikön-parin päässä toisistaan joten kyseessä on pelkkä oman mielikuvituksesi tuotos.


    • 3464643

      Tästä voi poimia esim useassa testissä kestäväksi todetut: Michelin, Pirelli, Vredestein, Fulda. Hyvin varmasti ovat kestäviä kun tämä todettu monessakin testissä.

      Sitten toki esim BF Goodrich joka menestyi Autobildin mittauksissa, mutta ei ole mukana ADACin testeissä joten sekin olisi yhtä hyvin voinut menestyä ADACin mittauksissa.

      Michelin ehkä kuitenkin ylivoimainen kestossa, ADACin vuosien 2017 ja 2018 kaikissa rengastesteissä (myös talvirenkaat) Michelin ollut mukana 6/7 kertaa ja mitattu testin kestävimmäksi tasan joka kerta kun ollut mukana.

      • michelin-luistimet

        Ei sillä kestävyydellä ole mitään väliä jos ja kun muut ominaisuudet ovat päin peetä. Tai oikeastaan on, sillä silloin niistä päin peetä olevista ominaisuuksista kuten vaarallisista märkäominaisuuksista joutuu kärsimään pitkään.


    • Höpön.löpöä

      Täytyy olla kädetön, jos ei osaa mitata autonsa renkaiden urasyvyyttä. Tai mittauttaa, jos itse ei pysty tai osaa. Mitään tekemistä ei ole renkaan kulutuskestävyydellä katsastustilanteessa, aivan sama katsastuksessa ajaako renkailla 49tkm vai 20tkm. Urasyvyys ratkaisee, olkoon alla vaikka ping pongit tai Fuldat. Vajakki siskokset taas sekoilee. Kova yritys saada 6. Sija 1. Sijaksi.

      • OikeaSuuntaus

        Hyvä juttu että huonoista renkaista tulee suoraan hylky :)

        Seuraavaksi sitten EU parlamentissa läpi se kaavailtu 3mm ja kuuden vuoden ikäraja. Pysyvätpähän liikenneturvallisuutta vaarantavat P.A.:t ja muut pihistelijät poissa liikenteestä luistelemasta.


      • Näitä.välillä.säkitetään

        "Täytyy olla kädetön, jos ei osaa mitata autonsa renkaiden urasyvyyttä. "

        Tuskin kyse on suoranaisesta kädettömyydestä, vaan enemmänkin ihan tavallisesta paukapäisyydestä ja hengenvaarallisesta asennevammasta jolloin ajetaan ihan tietoisesti renkaat sakkorajoille.


      • Ei.ongelmia.pidossa
        OikeaSuuntaus kirjoitti:

        Hyvä juttu että huonoista renkaista tulee suoraan hylky :)

        Seuraavaksi sitten EU parlamentissa läpi se kaavailtu 3mm ja kuuden vuoden ikäraja. Pysyvätpähän liikenneturvallisuutta vaarantavat P.A.:t ja muut pihistelijät poissa liikenteestä luistelemasta.

        Suurin ongelma ratin ja penkin välissä. Nopeutta ei osata/haluta säätää kelin/omien renkaiden mukaan. Ajan kesärenkaat lähes aina 1,6mm asti. Renkaiden ollessa todella kuluneet, huomioin sen sitten esim. Sateella ajaessa.


      • köyhätkävelkööt
        Ei.ongelmia.pidossa kirjoitti:

        Suurin ongelma ratin ja penkin välissä. Nopeutta ei osata/haluta säätää kelin/omien renkaiden mukaan. Ajan kesärenkaat lähes aina 1,6mm asti. Renkaiden ollessa todella kuluneet, huomioin sen sitten esim. Sateella ajaessa.

        No, kohta et ajele kuin 3mm asti ja jos autonrengasliitto saa lobattua tahtonsa läpi niin minimiksi tulee 4mm.

        " Ajan kesärenkaat lähes aina 1,6mm asti. Renkaiden ollessa todella kuluneet, huomioin sen sitten esim. Sateella ajaessa."

        Sinä siis olet niitä sateella kävelyvauhtia maantiellä mönkiviä pöljiä jotka aiheuttavat jonoihin haitariliiketta ja turhaa ohitustarvetta. 1,6mm jäterenkaalla vesiliirtoon nousun nopeus on hälyttävän alhainen, 9mm vesipatjalla vain 56 km/h. Myös jarrutusmatka on jäterenkaallasi miltei kymmenen metriä pidempi kuin hyväkuntoisella renkaalla.

        "Tekniikan Maailma selvitti kesällä 2005, miten renkaiden kuluminen vaikuttaa
        pitoon ja ajettavuuteen märällä tiellä. Testissä mitattiin vesiliirtonopeus 7 mm ja
        9 mm vesipatjan päällä. Uutta, hyväkuntoista rengasta (urasyvyys 8 mm) verrattiin
        turvasuosituksen mukaiseen (4 mm) ja loppuun ajettuun, huonokuntoiseen
        (1,6 mm) kesärenkaaseen. Vesiliirtonopeus suoralla tiellä 9 mm vesipatjan päällä
        oli 8 mm urilla varustetulla vakiorenkaalla 83 km/h, 4 mm urilla 67 km/h ja
        1,6 mm urilla 56 km/h. Jarrutusmatka 80 km/h nopeudella märällä asvaltilla oli
        8 mm urasyvyydellä 29,3 metriä, 4 mm urasyvyydellä vain hieman pidempi eli
        30,6 metriä ja 1,6 mm urasyvyydellä huomattavasti pidempi,36,8 metriä (Autonrengasliitto
        2007) "

        https://www.vtt.fi/files/projects/tl2025/renkpuut.pdf


      • Ei.ongelmia.pidossa
        köyhätkävelkööt kirjoitti:

        No, kohta et ajele kuin 3mm asti ja jos autonrengasliitto saa lobattua tahtonsa läpi niin minimiksi tulee 4mm.

        " Ajan kesärenkaat lähes aina 1,6mm asti. Renkaiden ollessa todella kuluneet, huomioin sen sitten esim. Sateella ajaessa."

        Sinä siis olet niitä sateella kävelyvauhtia maantiellä mönkiviä pöljiä jotka aiheuttavat jonoihin haitariliiketta ja turhaa ohitustarvetta. 1,6mm jäterenkaalla vesiliirtoon nousun nopeus on hälyttävän alhainen, 9mm vesipatjalla vain 56 km/h. Myös jarrutusmatka on jäterenkaallasi miltei kymmenen metriä pidempi kuin hyväkuntoisella renkaalla.

        "Tekniikan Maailma selvitti kesällä 2005, miten renkaiden kuluminen vaikuttaa
        pitoon ja ajettavuuteen märällä tiellä. Testissä mitattiin vesiliirtonopeus 7 mm ja
        9 mm vesipatjan päällä. Uutta, hyväkuntoista rengasta (urasyvyys 8 mm) verrattiin
        turvasuosituksen mukaiseen (4 mm) ja loppuun ajettuun, huonokuntoiseen
        (1,6 mm) kesärenkaaseen. Vesiliirtonopeus suoralla tiellä 9 mm vesipatjan päällä
        oli 8 mm urilla varustetulla vakiorenkaalla 83 km/h, 4 mm urilla 67 km/h ja
        1,6 mm urilla 56 km/h. Jarrutusmatka 80 km/h nopeudella märällä asvaltilla oli
        8 mm urasyvyydellä 29,3 metriä, 4 mm urasyvyydellä vain hieman pidempi eli
        30,6 metriä ja 1,6 mm urasyvyydellä huomattavasti pidempi,36,8 metriä (Autonrengasliitto
        2007) "

        https://www.vtt.fi/files/projects/tl2025/renkpuut.pdf

        Sittenhän sitä siirrytään kiinalaisiin halpisrenkaisiin noilla määräämilläsi urasyvyyksillä. Uudessa renkaassa n.7mm pintaa, eli tulee yhden kesän renkaiksi. En ole väittänyt ajavani kävelyvauhtia ja aiheuttavan jonoja. Kertonut sovittavan vauhtini kelin ja renkaiden mukaan. Agressiosi on aivan turhaa.


      • 63465464

        "Vesiliirtonopeus suoralla tiellä 9 mm vesipatjan päällä
        oli 8 mm urilla varustetulla vakiorenkaalla 83 km/h, 4 mm urilla 67 km/h ja
        1,6 mm urilla 56 km/h. Jarrutusmatka 80 km/h nopeudella märällä asvaltilla oli
        8 mm urasyvyydellä 29,3 metriä, 4 mm urasyvyydellä vain hieman pidempi eli
        30,6 metriä ja 1,6 mm urasyvyydellä huomattavasti pidempi,36,8 metriä"

        Kestävällä renkaalla nautit 7-8mm urasyvyydestä jopa 2 kesää. Nopeasti kuluvalla on jo ekan kesän lopussa 4mm. Riippu toki vähän kilometreistä. Mutta siis nopeasti kuluva rengas muuttuu vaaralliseksi huomattavasti nopeammin. Tämä on yksi suurimmista syistä miksi katsastukseen mennään kuluneilla renkailla, ovat kuluneet niin nopeasti ettei millään haluta vielä ostaa uusia.

        Esim 30tkm ajetut renkaat, Nokian jo ajokieltorajalla, Hankook, Goodyear, Continental jne 2-3mm, Michelin, BF Goodrich, Vredestein vielä yli 4mm. Eli kestävillä renkailla 20-30tkm jälkeen helposti parhaat märän kelin ominaisuudet.


      • Lipokkaat
        63465464 kirjoitti:

        "Vesiliirtonopeus suoralla tiellä 9 mm vesipatjan päällä
        oli 8 mm urilla varustetulla vakiorenkaalla 83 km/h, 4 mm urilla 67 km/h ja
        1,6 mm urilla 56 km/h. Jarrutusmatka 80 km/h nopeudella märällä asvaltilla oli
        8 mm urasyvyydellä 29,3 metriä, 4 mm urasyvyydellä vain hieman pidempi eli
        30,6 metriä ja 1,6 mm urasyvyydellä huomattavasti pidempi,36,8 metriä"

        Kestävällä renkaalla nautit 7-8mm urasyvyydestä jopa 2 kesää. Nopeasti kuluvalla on jo ekan kesän lopussa 4mm. Riippu toki vähän kilometreistä. Mutta siis nopeasti kuluva rengas muuttuu vaaralliseksi huomattavasti nopeammin. Tämä on yksi suurimmista syistä miksi katsastukseen mennään kuluneilla renkailla, ovat kuluneet niin nopeasti ettei millään haluta vielä ostaa uusia.

        Esim 30tkm ajetut renkaat, Nokian jo ajokieltorajalla, Hankook, Goodyear, Continental jne 2-3mm, Michelin, BF Goodrich, Vredestein vielä yli 4mm. Eli kestävillä renkailla 20-30tkm jälkeen helposti parhaat märän kelin ominaisuudet.

        Se urasyvyys ja sen myötä vesiliirtoon nousun nopeus nyt ei ole ainoa turvallisuuteen vaikuttava asia, vaan asiaan vaikuttaa myös märkäpito ja käsiteltävyys, joka esimerkiksi Michelinillä on vaarallisen huono.

        Siinä hieman Michelinin arvoja AutoBild- testistä 2018

        Märkäjarrutus sija 17/20

        Märkäkäsittely sija 16/20

        Vesiliirto sija 8/20

        Vierintävastus sija 3/20

        Melu sija 6/20

        Kilometrikustannus sija, suomessa 6/20, briteissä 11/20

        Kuluminen sija 2/20

        Hinta sija 20/20

        Kuivajarrutuksessa 12/20

        Kuivakäsittelyssä 7/20.

        Märkäkäsittely- ja jarrutusominaisuudet järkyttävällä tasolla "laaturenkaaksi", jopa kaukoidän renkaat päihittävät Michelinin.


      • 3454353
        Lipokkaat kirjoitti:

        Se urasyvyys ja sen myötä vesiliirtoon nousun nopeus nyt ei ole ainoa turvallisuuteen vaikuttava asia, vaan asiaan vaikuttaa myös märkäpito ja käsiteltävyys, joka esimerkiksi Michelinillä on vaarallisen huono.

        Siinä hieman Michelinin arvoja AutoBild- testistä 2018

        Märkäjarrutus sija 17/20

        Märkäkäsittely sija 16/20

        Vesiliirto sija 8/20

        Vierintävastus sija 3/20

        Melu sija 6/20

        Kilometrikustannus sija, suomessa 6/20, briteissä 11/20

        Kuluminen sija 2/20

        Hinta sija 20/20

        Kuivajarrutuksessa 12/20

        Kuivakäsittelyssä 7/20.

        Märkäkäsittely- ja jarrutusominaisuudet järkyttävällä tasolla "laaturenkaaksi", jopa kaukoidän renkaat päihittävät Michelinin.

        "Vesiliirtonopeus suoralla tiellä 9 mm vesipatjan päällä
        oli 8 mm urilla varustetulla vakiorenkaalla 83 km/h, 4 mm urilla 67 km/h ja
        1,6 mm urilla 56 km/h"

        Nuo erot ovat huomattavasti suuremmat kuin mitä uusien renkaiden erot ovat. Joten kyllä se urasyvyys ratkaisee eniten. 15-20tkm jälkeen varmasti michelin top3 joukossa vesiliirrossa.

        Sitäpaitsi Michelinin (sija 16) pito oli 20 parhaan joukossa 51 renkaasta. Vaaralliseksi luokiteltiin muistaakseni sijat 44-51. Sijat 21-43 keskinkertaisia.


      • EiköOleKoulutKäyty
        3454353 kirjoitti:

        "Vesiliirtonopeus suoralla tiellä 9 mm vesipatjan päällä
        oli 8 mm urilla varustetulla vakiorenkaalla 83 km/h, 4 mm urilla 67 km/h ja
        1,6 mm urilla 56 km/h"

        Nuo erot ovat huomattavasti suuremmat kuin mitä uusien renkaiden erot ovat. Joten kyllä se urasyvyys ratkaisee eniten. 15-20tkm jälkeen varmasti michelin top3 joukossa vesiliirrossa.

        Sitäpaitsi Michelinin (sija 16) pito oli 20 parhaan joukossa 51 renkaasta. Vaaralliseksi luokiteltiin muistaakseni sijat 44-51. Sijat 21-43 keskinkertaisia.

        "Nuo erot ovat huomattavasti suuremmat kuin mitä uusien renkaiden erot ovat."

        No älä v-tussa Sherlock! Siinähän vertaillaan uusia ja käytettyjä keskenään. Ziizuz...

        "Joten kyllä se urasyvyys ratkaisee eniten. "

        Sitähän sinä et voi tietää. Et voi määrätä ja määritellä sitä mihin tilanteisiin ihmiset renkaillaan joutuvat, missä tarvitaan vesiliirron vastustusta, ja missä taas pitoa kostealla pinnalla jossa esimerkiksi Michelin voi olla vaarallisen liukas muihin ominaisuuksiinsa nähden. Taitamattoman rengasvalmistajan erottaa juuri siitä että ominaisuudet ovat epätasapainossa ja joku ominaisuus saattaa yllättää loppukäyttäjän.


      • RenGasKeli
        OikeaSuuntaus kirjoitti:

        Hyvä juttu että huonoista renkaista tulee suoraan hylky :)

        Seuraavaksi sitten EU parlamentissa läpi se kaavailtu 3mm ja kuuden vuoden ikäraja. Pysyvätpähän liikenneturvallisuutta vaarantavat P.A.:t ja muut pihistelijät poissa liikenteestä luistelemasta.

        Tässähän kaavaillaan köyhille autoilijoille, joihin itsekin kuulun lisää ostettavaa. Ymmärrän että turvallisuus ym ym mut miksei koskaan jahdata niitä oikeesti vaarallisia ajoneuvoja kuten rekat, nimittäin tienposkessa näkyy useisti rekkojen särkyneitä kulutuspintoja -> eli niillekkin renkaan vanhuusrajoitus.


      • Prioriteetit
        RenGasKeli kirjoitti:

        Tässähän kaavaillaan köyhille autoilijoille, joihin itsekin kuulun lisää ostettavaa. Ymmärrän että turvallisuus ym ym mut miksei koskaan jahdata niitä oikeesti vaarallisia ajoneuvoja kuten rekat, nimittäin tienposkessa näkyy useisti rekkojen särkyneitä kulutuspintoja -> eli niillekkin renkaan vanhuusrajoitus.

        Rekkaratsioitahan on jatkuvasti jossakin päin tieverkostoa.

        Henkilöauton rengassarjan yleisimmässä koossa saa jo alle parin sadan, joten jos siihen autoilu kyykähtaa niin olkoon niin, ei tarvitse muiden turvallisuudella leikkiä. Jättää vaikka muutaman röökiaskin tai kaljalaatikon ostamatta. Pääsee autoilemaankin selvin päin ;)


      • Älä.puhu.paskaa
        Prioriteetit kirjoitti:

        Rekkaratsioitahan on jatkuvasti jossakin päin tieverkostoa.

        Henkilöauton rengassarjan yleisimmässä koossa saa jo alle parin sadan, joten jos siihen autoilu kyykähtaa niin olkoon niin, ei tarvitse muiden turvallisuudella leikkiä. Jättää vaikka muutaman röökiaskin tai kaljalaatikon ostamatta. Pääsee autoilemaankin selvin päin ;)

        Ja mikähän on sinun yleisin rengas-sarjan koko? Ja alle kahden sadan saa sarjan. Mennään sitten 13 tuumaista sarjaa ilmeisesti. Edellisessä autossani oli 17 tuumaa, uudessa 18 tuumaa nyt tehtaalta tullessa.


      • Esimerkkejä
        Älä.puhu.paskaa kirjoitti:

        Ja mikähän on sinun yleisin rengas-sarjan koko? Ja alle kahden sadan saa sarjan. Mennään sitten 13 tuumaista sarjaa ilmeisesti. Edellisessä autossani oli 17 tuumaa, uudessa 18 tuumaa nyt tehtaalta tullessa.

        195/65 15

        Hifly HF201 166.00€/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        General Altimax Comfort made by continental 181,40€/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        Fulda Ecocontrol HP 197,60/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        https://www.rehvid24.ee/products

        Altenzo Sports Equator 195/65R15 91V 37,25€/kpl, Kärkkäinen




        205/55 16

        Cratos Catchpassion 176.00€/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        Formula enegy (by Pirelli) 197.20€/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        https://www.rehvid24.ee/products

        Altenzo Sports Comforter 47,25/kpl, Kärkkäinen


      • Vääntöjaalle
        Esimerkkejä kirjoitti:

        195/65 15

        Hifly HF201 166.00€/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        General Altimax Comfort made by continental 181,40€/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        Fulda Ecocontrol HP 197,60/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        https://www.rehvid24.ee/products

        Altenzo Sports Equator 195/65R15 91V 37,25€/kpl, Kärkkäinen




        205/55 16

        Cratos Catchpassion 176.00€/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        Formula enegy (by Pirelli) 197.20€/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        https://www.rehvid24.ee/products

        Altenzo Sports Comforter 47,25/kpl, Kärkkäinen

        Rengastyöt unohtui. Eli ei alle 2 sadan.


      • Menisivät.töihin
        Vääntöjaalle kirjoitti:

        Rengastyöt unohtui. Eli ei alle 2 sadan.

        Saivartelua. Halvimpaan voi saada rengastyöt niin että ei juuri paria sataa ylitetä. Eikä muutaman euron toleranssilla ole väliä, pointti on se että kun renkaita saa niin halvalla, parilla vaivaisella saturaisella, niin että jopa työtön voi sellaiset ostaa, niin motiiviksi pihistelylle jää enää asennevamma.


      • halpaakuinsaippua
        Vääntöjaalle kirjoitti:

        Rengastyöt unohtui. Eli ei alle 2 sadan.

        Lukutaito unohtui? Renkaat SAA alle kahden sadan. Eikä niistä töistä tarvitse maksaa montaa kymppiä ellei ole niin tyhmä että maksaa kalleimmalle löytämälleen asennuspaikalle mukisematta sen mitä kehtaavat hinnaksi sanoa, huom. ei edes pyytää.


      • Vääntöjaalle
        halpaakuinsaippua kirjoitti:

        Lukutaito unohtui? Renkaat SAA alle kahden sadan. Eikä niistä töistä tarvitse maksaa montaa kymppiä ellei ole niin tyhmä että maksaa kalleimmalle löytämälleen asennuspaikalle mukisematta sen mitä kehtaavat hinnaksi sanoa, huom. ei edes pyytää.

        Ei kun laitat linkin mistä saa rengastyöt todella halvalla, niin että muutamalla eurolla ylittää parin sadan rengas budjettisi kokonaisuudessa. Alta pois, rengastyöt, alle takaisin. Ei ensimmäiseen kiskuriin kannata suostua tietenkään. Vianori ottaa 120e parhaimmillaan asiakkaan omista renkaista. Itse sain muutama vuosi sitten uusille pelkille vanteille 30e/4kpl rengastyöt.


      • Ei.taida.löytyä
        Esimerkkejä kirjoitti:

        195/65 15

        Hifly HF201 166.00€/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        General Altimax Comfort made by continental 181,40€/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        Fulda Ecocontrol HP 197,60/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        https://www.rehvid24.ee/products

        Altenzo Sports Equator 195/65R15 91V 37,25€/kpl, Kärkkäinen




        205/55 16

        Cratos Catchpassion 176.00€/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        Formula enegy (by Pirelli) 197.20€/sarja kotiin tai asennusliikkeeseen tuotuna.

        https://www.rehvid24.ee/products

        Altenzo Sports Comforter 47,25/kpl, Kärkkäinen

        Poijjaat, missä ne renkaat oli 😁? Nuo on mustia(ehkä) ja hyvällä tuurilla pyöreitä 😂. Häntäpään renkaita. Laittakaa renkaita alle 2 sadan.


      • menetöihinniintienaat
        Ei.taida.löytyä kirjoitti:

        Poijjaat, missä ne renkaat oli 😁? Nuo on mustia(ehkä) ja hyvällä tuurilla pyöreitä 😂. Häntäpään renkaita. Laittakaa renkaita alle 2 sadan.

        Puhe oli alle kahden sadan saatavista renkaista joilla persaukinenkin täyttää lain kirjaimen, siinä niitä sinulle on eli turha väittää ettei pikkurahalla saisi uusia renkaita joissa on urasyvyyttä. Pointtina edelleen että renkaiden saanti halvalla ei ole kynnyskysymys, vaan jos pari sataa on ylittämätön ongelma niin silloin on kyseessä joko asennevamma tai sitten todellinen köyhyys jolloin on parempi kulkea julkisilla eikä vaarantaa muiden henkiä lipsuttelemalla kaljuilla renkailla. Häntäpään renkaista on turha puhua sillä esim. kyseinen Fulda on testimenestyjä, General Continentalin budjettibrändi/U.S.A.:n markkinoilla keskikastin brändi, ja Energy taas Pirellin tuotos, joten näillä on kyseisten isojen konsernien tietotaito takana renkaiden valmistuksessa.


      • JäitköLuokallesi
        Vääntöjaalle kirjoitti:

        Ei kun laitat linkin mistä saa rengastyöt todella halvalla, niin että muutamalla eurolla ylittää parin sadan rengas budjettisi kokonaisuudessa. Alta pois, rengastyöt, alle takaisin. Ei ensimmäiseen kiskuriin kannata suostua tietenkään. Vianori ottaa 120e parhaimmillaan asiakkaan omista renkaista. Itse sain muutama vuosi sitten uusille pelkille vanteille 30e/4kpl rengastyöt.

        Ei kun opettelet lukemaan. Renkaat saa alle kahden sadan.


      • Tsingtsongpong
        menetöihinniintienaat kirjoitti:

        Puhe oli alle kahden sadan saatavista renkaista joilla persaukinenkin täyttää lain kirjaimen, siinä niitä sinulle on eli turha väittää ettei pikkurahalla saisi uusia renkaita joissa on urasyvyyttä. Pointtina edelleen että renkaiden saanti halvalla ei ole kynnyskysymys, vaan jos pari sataa on ylittämätön ongelma niin silloin on kyseessä joko asennevamma tai sitten todellinen köyhyys jolloin on parempi kulkea julkisilla eikä vaarantaa muiden henkiä lipsuttelemalla kaljuilla renkailla. Häntäpään renkaista on turha puhua sillä esim. kyseinen Fulda on testimenestyjä, General Continentalin budjettibrändi/U.S.A.:n markkinoilla keskikastin brändi, ja Energy taas Pirellin tuotos, joten näillä on kyseisten isojen konsernien tietotaito takana renkaiden valmistuksessa.

        Poijjaat puhuu "renkaista" ja haukkuu muita persaukisiksi. Suosittelevat hengenvaarallisia renkaita.


      • Ei.unohdeta.työtä
        JäitköLuokallesi kirjoitti:

        Ei kun opettelet lukemaan. Renkaat saa alle kahden sadan.

        Mutta tarvii ne rengastyötkin teettää, vai rengasraudoillako väännätte pois ja päälle? Pikaliimalla painot takaisin? Ja kun ravistaa, liimataan lisää tai vaihdetaan paikkaa säkällä 🤣


      • EiköVälähdä
        Tsingtsongpong kirjoitti:

        Poijjaat puhuu "renkaista" ja haukkuu muita persaukisiksi. Suosittelevat hengenvaarallisia renkaita.

        Olet siis riittävän tyhmä siihen että et tajua mikä on jutun pointti. Kerrataan: Uusia renkaita saa persaukinenkin niin halvalla, että ei ole millään tavalla perusteltua ajella vanhoilla sakkorenkailla. Uusi halpiskin on turvallisempi kuin vanha kaljuksi ajettu korppu.


      • nakittaako
        Ei.unohdeta.työtä kirjoitti:

        Mutta tarvii ne rengastyötkin teettää, vai rengasraudoillako väännätte pois ja päälle? Pikaliimalla painot takaisin? Ja kun ravistaa, liimataan lisää tai vaihdetaan paikkaa säkällä 🤣

        Hypoteettiseen rengaskustannukseen on paha ottaa mukaan asennuskustannuksia koska se voi kuten mainittu, olla mitä tahansa 30-120€ väliltä. Kumman valitset? Ensin mainitulla mennään vielä alle 200€/sarja asennettuna, ja jälkimmäistä ei maksa kuin todellinen hölmöläinen.


      • jhgoheogho
        EiköVälähdä kirjoitti:

        Olet siis riittävän tyhmä siihen että et tajua mikä on jutun pointti. Kerrataan: Uusia renkaita saa persaukinenkin niin halvalla, että ei ole millään tavalla perusteltua ajella vanhoilla sakkorenkailla. Uusi halpiskin on turvallisempi kuin vanha kaljuksi ajettu korppu.

        -Uusi halpiskin on turvallisempi kuin vanha kaljuksi ajettu korppu-

        Ei välttämättä. Jos vanha rengas on laadukas toimii se paremmin kuin esimerkiksi uusi puolalainen rengas, joka oli niin kovaa muovin kaltaista ainetta, että aina auton sestyä hetken paikoillaan meni rengas "soikeaksi" ja hyppyytti autoa ajoon lähdettäessä niin kauan kunnes "kumi" (muovi) lähpeni riittävästi että palasi takaisin pyöreäksi, kunnes taas pysäytettyä oli soikea.

        Nuo laaduttomat renkaat vaikka olisivat uusia ja kulutuspinta uraa kuinka paljon, tekee muovimainen rakenne renkaasta luikkaan ja ihan paskan.

        Tällaisia Puola valmisteisia renkaita myytiin menneinä vuosina.

        Auto hyppi aina kun ajoon lähti.


      • Lipokkaat.alle
        jhgoheogho kirjoitti:

        -Uusi halpiskin on turvallisempi kuin vanha kaljuksi ajettu korppu-

        Ei välttämättä. Jos vanha rengas on laadukas toimii se paremmin kuin esimerkiksi uusi puolalainen rengas, joka oli niin kovaa muovin kaltaista ainetta, että aina auton sestyä hetken paikoillaan meni rengas "soikeaksi" ja hyppyytti autoa ajoon lähdettäessä niin kauan kunnes "kumi" (muovi) lähpeni riittävästi että palasi takaisin pyöreäksi, kunnes taas pysäytettyä oli soikea.

        Nuo laaduttomat renkaat vaikka olisivat uusia ja kulutuspinta uraa kuinka paljon, tekee muovimainen rakenne renkaasta luikkaan ja ihan paskan.

        Tällaisia Puola valmisteisia renkaita myytiin menneinä vuosina.

        Auto hyppi aina kun ajoon lähti.

        Ei kun uudet mitkä lie merkkiset saa alle kahden sadan. Vitunkaan väliä ei ole onko pyöreät tai mustat. Pääasia että pientuloiset ostaa ne, pidolla ja muulla ei ole merkitystä. Älkää siis ostako vähän kalliimmalla jo jonkunlaisia merkkirenkaita, ostakaa aasian testivoittajat Cratos Catchpassion renkaat. Ei oo halvan voittaneita.


      • paripikkuasiaa
        jhgoheogho kirjoitti:

        -Uusi halpiskin on turvallisempi kuin vanha kaljuksi ajettu korppu-

        Ei välttämättä. Jos vanha rengas on laadukas toimii se paremmin kuin esimerkiksi uusi puolalainen rengas, joka oli niin kovaa muovin kaltaista ainetta, että aina auton sestyä hetken paikoillaan meni rengas "soikeaksi" ja hyppyytti autoa ajoon lähdettäessä niin kauan kunnes "kumi" (muovi) lähpeni riittävästi että palasi takaisin pyöreäksi, kunnes taas pysäytettyä oli soikea.

        Nuo laaduttomat renkaat vaikka olisivat uusia ja kulutuspinta uraa kuinka paljon, tekee muovimainen rakenne renkaasta luikkaan ja ihan paskan.

        Tällaisia Puola valmisteisia renkaita myytiin menneinä vuosina.

        Auto hyppi aina kun ajoon lähti.

        "Jos vanha rengas on laadukas toimii se paremmin kuin esimerkiksi uusi puolalainen rengas"

        No ei. Renkaan alkuperäinen laadukkuus ei korvaa menetettyä urasyvyyttä.

        "Tällaisia Puola valmisteisia renkaita myytiin menneinä vuosina."

        Kannattaa huomata että menneet vuodet ovat menneitä vuosia. Nykyaikana valmistuspaikalla ei ole merkitystä, vaan tehtaan laadunvalvonta ja renkaan markkinasegmentti on se joka määrää laadun. Useilla tunnetuilla brändeillä on kakkos- ja budjettimerkkejä, kuten Michelinillä Kleber, Contilla Barum, Pirellillä Energy, ja taas Contilla General, jne. Nämä brändit ovat ikään kuin renkaiden Pirkkaa, eivät parhaita mutta eivät luokattomia.

        " oli niin kovaa muovin kaltaista ainetta, että aina auton sestyä hetken paikoillaan meni rengas "soikeaksi" ja hyppyytti autoa ajoon lähdettäessä niin kauan kunnes "kumi" (muovi) lähpeni riittävästi että palasi takaisin pyöreäksi, kunnes taas pysäytettyä oli soikea."

        Tuo on piirre joka liittyy enemmän renkaan runkorakenteeseen ja sen materiaaleihin, erityisesti nylonkudoksiin. Nylonilla on taipumus jähmettyä muotoon jäähtyessään ja taas lämmetessään (tai "lähpetessään") notkistua. Nylonilla on myös eräs toinen muista materiaaleista poikkeava piirre, se kutistuu lämmetessään. Siksi sitä käytetään kovien nopeusluokkien ns. sporttirenkaissa hallitsemaan muiden materiaalien lämpölaajenemista, pehmenemistä ja renkaan muodonmuutosta kovissa nopeuksissa, ja siksi kyseinen kuvailemasi "puolalainen" piirre on tänäkin päivänä arkea urheilullisissa korkeiden nopeusluokkien renkaissa. Se ei siis suoraan kerro renkaan yleisestä laadusta paljoakaan.


      • Cruzeideri
        paripikkuasiaa kirjoitti:

        "Jos vanha rengas on laadukas toimii se paremmin kuin esimerkiksi uusi puolalainen rengas"

        No ei. Renkaan alkuperäinen laadukkuus ei korvaa menetettyä urasyvyyttä.

        "Tällaisia Puola valmisteisia renkaita myytiin menneinä vuosina."

        Kannattaa huomata että menneet vuodet ovat menneitä vuosia. Nykyaikana valmistuspaikalla ei ole merkitystä, vaan tehtaan laadunvalvonta ja renkaan markkinasegmentti on se joka määrää laadun. Useilla tunnetuilla brändeillä on kakkos- ja budjettimerkkejä, kuten Michelinillä Kleber, Contilla Barum, Pirellillä Energy, ja taas Contilla General, jne. Nämä brändit ovat ikään kuin renkaiden Pirkkaa, eivät parhaita mutta eivät luokattomia.

        " oli niin kovaa muovin kaltaista ainetta, että aina auton sestyä hetken paikoillaan meni rengas "soikeaksi" ja hyppyytti autoa ajoon lähdettäessä niin kauan kunnes "kumi" (muovi) lähpeni riittävästi että palasi takaisin pyöreäksi, kunnes taas pysäytettyä oli soikea."

        Tuo on piirre joka liittyy enemmän renkaan runkorakenteeseen ja sen materiaaleihin, erityisesti nylonkudoksiin. Nylonilla on taipumus jähmettyä muotoon jäähtyessään ja taas lämmetessään (tai "lähpetessään") notkistua. Nylonilla on myös eräs toinen muista materiaaleista poikkeava piirre, se kutistuu lämmetessään. Siksi sitä käytetään kovien nopeusluokkien ns. sporttirenkaissa hallitsemaan muiden materiaalien lämpölaajenemista, pehmenemistä ja renkaan muodonmuutosta kovissa nopeuksissa, ja siksi kyseinen kuvailemasi "puolalainen" piirre on tänäkin päivänä arkea urheilullisissa korkeiden nopeusluokkien renkaissa. Se ei siis suoraan kerro renkaan yleisestä laadusta paljoakaan.

        Kyllähän se renkaan laatu voi uraa korvata, sillä uutena paras rengas voi vielä 2mm urallakin olla jopa märällä yhtä hyvä kuin uutena huonoin rengas täydellä urasyvyydellä.


    • 6mmsuositeltava

      Suositeltava syvyys olisi se 4mm, parempi jos oisi 6mm urasyvyys kesärenkaissa, varoituksia satelee jos on alle 2mm yhdessäkin renkaassa, heti ja välittömästikin...

      • Älyjaväläys

        Parempi oisi suoraan 8mm minimi. Sen alle ajokielto.


      • Nettikertomaa

        Tuo on pelkkää ilkeilyä.
        Autonrengasliitto ajaa määräystä, että vaatimus on korkeintaan 2 vuotta renkaan paistoviikosta tai vähintään 4 mm, muuten seuraa käyttökielto ja ajoneuvoveron korotus siltä vuodelta.


      • Trollia.pukkaa
        Nettikertomaa kirjoitti:

        Tuo on pelkkää ilkeilyä.
        Autonrengasliitto ajaa määräystä, että vaatimus on korkeintaan 2 vuotta renkaan paistoviikosta tai vähintään 4 mm, muuten seuraa käyttökielto ja ajoneuvoveron korotus siltä vuodelta.

        1.4. Meni jo.


    • 23325342532

      Tietenkin renkaan kesto vaikuttaa enemmän nyt, mitä nopeammin kuluu, sitä nopeammin tulee nyt ajokielto vastaan. Ennen ei ollut suora ajokielto vastassa kun ajeli nopeasti kuluvalla renkaalla.

      Toki järkevämpää vaihtaa jo 3mm kohdalla, mutta sekin raja tulee paljon nopeammin vastaan nopeammin kuluvilla renkailla.

    • älynjuhlaaJaSinfoniaa

      Ja muistakaa jokainen dorka, että vain rengasmerkki ratkaisee. Ei siis renkaan malli, vuosimalli tai koko merkitse mitään. Testiautokaan ei voi vaikuttaa mitenkään.

    • 35534534534

      Monet köyhät valittaa että tässä taas rankaistaan köyhää, mutta onhan noissa kestävissä renkaissa edullisiakin vaihtoehtoja kuten Fulda ja Kleber. BF Goodrich, Vredestein eivät nekään ole kalleimpien joukossa. Köyhäkin säästää jos huomioi kulutuskeston rengasostoksissa. Vianorin halpismerkki GT Radialkin vaikuttaa kestävältä, vaikka pidoltaan ADAC totesikin vaaralliseksi. Tosin ei tuo kesäkeleissä niin haittaa, talvirenkaissa pito sitten paljon tärkeämpi.

      Vielä enemmän köyhä säästää jos huomioi vierintävastuksen joka Vredesteinissa matalahko, BF Goodrichissa ja Kleberissäkin vain keskitasoa, Fulda vie sitten enemmän polttoainetta.

      Edelliseen vanhaan halpaan kakkosautooni ostin suht edulliset Yokohaman s760 renkaat sillä perusteella että monissa arviossa kehuttiin kestäväksi. Niin niillä ajoin 6 kesää ja hyvin oli uraa jäljellä kun möin auton. Ei mennyt paljon rahaa vanhan auton renkaisiin.

      • moromitätyötön

        "Vianorin halpismerkki GT Radialkin vaikuttaa kestävältä, vaikka pidoltaan ADAC totesikin vaaralliseksi. Tosin ei tuo kesäkeleissä niin haittaa"

        Siis renkaan vaarallisuus ei haittaa? Taidat olla ihan hieman pöljä. Eikä ihan hiemankaan.


      • Että.semmosta

        6 kesää kesti ajoa, se ei kerro mitään. Työkaverilla kesti talvirenkaat aikanaan 12v. Kovat oli ja pintaa oli. Kilometrit kertoo, niitä kertyy mitä kellekkin.


      • 324532523
        moromitätyötön kirjoitti:

        "Vianorin halpismerkki GT Radialkin vaikuttaa kestävältä, vaikka pidoltaan ADAC totesikin vaaralliseksi. Tosin ei tuo kesäkeleissä niin haittaa"

        Siis renkaan vaarallisuus ei haittaa? Taidat olla ihan hieman pöljä. Eikä ihan hiemankaan.

        GT Radialin kesärengas pitää kuitenkin kesällä paljon paremmin, kuin mitä kaikista paras talvirengas pitää talven liukkailla. Jos talvella pysyy tiellä, sitten ei ole mitään ongelmia kesälläkään vaikka alla olisi GT Radialit.


      • etvainosaa
        324532523 kirjoitti:

        GT Radialin kesärengas pitää kuitenkin kesällä paljon paremmin, kuin mitä kaikista paras talvirengas pitää talven liukkailla. Jos talvella pysyy tiellä, sitten ei ole mitään ongelmia kesälläkään vaikka alla olisi GT Radialit.

        Kesärenkaan idea on se että ei tarvitse ajaa pidon rajoilla, mikä talvella on yleisempi asiantila. Tietenkin jos ajelee GT-radialilla tai Michelinillä, pääsee kesälläkin tähän tunnelmaan ja ajelemaan kieli keskellä suuta, etenkin märällä.


    • ehkäoppivatehkäeivät

      Hyvä että rapsahtaa, ja tien päällä kilvet pois kuspäiltä. Jos ei ole varaa turvallisiin renkaisiin niin ei ole myöskään asiaa liikenteeseen vaarantamaan muiden turvallisuutta.

      • Vanhatihanhyviä

        Kyllä ne liikenneturvan ongelmat ovat enemmän väärissä agressiivisissa asenteissa kuin urasyvyyksissä.

        Alle 2 mm urasyvyyksillä ei kannata kuitenkaan ajaa. Korkeintaan kaupunkiliikenteen pendelöinnissä niillä pärjää hyvässä kelissä. Sateeseen ei ole maantielle menemistä.


      • Helppoa
        Vanhatihanhyviä kirjoitti:

        Kyllä ne liikenneturvan ongelmat ovat enemmän väärissä agressiivisissa asenteissa kuin urasyvyyksissä.

        Alle 2 mm urasyvyyksillä ei kannata kuitenkaan ajaa. Korkeintaan kaupunkiliikenteen pendelöinnissä niillä pärjää hyvässä kelissä. Sateeseen ei ole maantielle menemistä.

        1,5mm riitti viime syksynäkin Pirellissä, 3mm oli keväällä ja unohtui elokuulle asti välimittaus. Sitten uudet Hankookit alle. Kelin mukaan menin nopeudessa ja riittävä turväli. Kuivalla ei mitään ongelmia. Uusilla tai kuluneilla renkailla, oikea tilannenopeus, turvaväli. Ennen katsastusta mitatkaa mauserilla urasyvyys renkaistanne.


      • Helppoa kirjoitti:

        1,5mm riitti viime syksynäkin Pirellissä, 3mm oli keväällä ja unohtui elokuulle asti välimittaus. Sitten uudet Hankookit alle. Kelin mukaan menin nopeudessa ja riittävä turväli. Kuivalla ei mitään ongelmia. Uusilla tai kuluneilla renkailla, oikea tilannenopeus, turvaväli. Ennen katsastusta mitatkaa mauserilla urasyvyys renkaistanne.

        Niin. Eivät ne kilpa-ajajatkaan huvin, vaan nopeuden antavan pidon vuoksi aja rataa sileillä renkailla.

        Sateen tullessa tullaankin sitten varikolle vaihtamaan sadekelin urarenkaat alle, sillä leveillä slickseillä ei voi vesikelillä ajaa paljoakaan ihmisen juoksuvauhtia kovempaa.


    • 34643643

      Harmi kun ei suomalainen Nokian ymmärrä tehdä kestäviä renkaita, minullakin aikoinaan meni kakkosautossa Nokian Nordmannit vaihtokuntoon hyvin nopealla tahdilla. Muuten olivat hyviä renkaita mutta ärsytti kun sai uusia niin usein.

      Kun Nokian renkailla rapsahtaa ajokielto, esim Michelinillä saa ajaa vielä 16.000km.

      • menebussillaköyhä

        Persaukisten ongelmia. Mene julkisilla, niissä kestävät renkaat.


      • Ei.sen.kummemmat

        Rengasmerkillä ei ole mitään tekemistä ajokieltojen kanssa, ihmisten omilla toimilla on syy ajokieltoihin. Ajokielto voi tulla vaikka alla olisi Michelinit. Nokialla pääsi n.20-22tkm. Misukalla n.36-38tkm sitten pääsee, tosin kilpailijoilla on paljon parempia ja halvempia renkaita kuin Michelinillä.


      • Halpaakuitenkin
        Ei.sen.kummemmat kirjoitti:

        Rengasmerkillä ei ole mitään tekemistä ajokieltojen kanssa, ihmisten omilla toimilla on syy ajokieltoihin. Ajokielto voi tulla vaikka alla olisi Michelinit. Nokialla pääsi n.20-22tkm. Misukalla n.36-38tkm sitten pääsee, tosin kilpailijoilla on paljon parempia ja halvempia renkaita kuin Michelinillä.

        Minä pääsen rengassarjalla yleensä 60tkm. Kesä sekä talvirenkailla. Kumman nopeasti teillä renkaat kuluu.


      • Mitkä
        Halpaakuitenkin kirjoitti:

        Minä pääsen rengassarjalla yleensä 60tkm. Kesä sekä talvirenkailla. Kumman nopeasti teillä renkaat kuluu.

        Mikä on yleensä pääsen? Alla Cruzeiderin fetissi Michelin CrossCliimaksit? Minkälainen autoa? Minkä merkkiset, malliset, kokoiset renkaat? Ajetaanko kankaille asti? Ajomäärä? Sää olosuhteet? Mutua tällä palstalla ei hyväksytä, eikä palstalaisen rengas valintoja.


      • Cruzeideri
        Halpaakuitenkin kirjoitti:

        Minä pääsen rengassarjalla yleensä 60tkm. Kesä sekä talvirenkailla. Kumman nopeasti teillä renkaat kuluu.

        Ehkä minunkin pitäisi kokeilla tuota muualla kuin teillä ajamista, niin renkaat alkaisivat kestämään.

        No ei, tuntuisi CrossCliimakseilla se 60tkm olevan lähellä ihan teilläkin ajaen. Vaikka tuli ajettua yksi talvikin, jolloin väittävät renkaiden kuluvan nopeammin. Ja kaksi karkeaa kevättä jo tähän mennessä.


      • Lehmätkin.lentäisi
        Halpaakuitenkin kirjoitti:

        Minä pääsen rengassarjalla yleensä 60tkm. Kesä sekä talvirenkailla. Kumman nopeasti teillä renkaat kuluu.

        Niin varmaan.


    • kikalaki

      Löyty 66 kpl rengas asian tuntijaa

    • Anonyymi

      altenza merkkiset renkaat (195/65)kestivät 4 kesää ja 70 tkm ennenkuin olivat hylkyrajassa, micelin renkaat loppui 40 tkm kohdilla.
      en tiedä muista ihmisistä mutta jatkossakin aion pysyä näissä 250€ renkaissa.

    • Anonyymi

      renkaan keskiuriin kun pyöräyttää 4 mm teräslangat niin estää kumen kulumista huomattavasti kun se ottaa tiehen vastaan tai laittaa renkaisiin "kesänastat"

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe