Grillaus kesällä

A-grilli-herkut

Adventtikirkon sapattiaterialla ei ole ollenkaan liharuokaa koska heidän uskontonsa kieltää sen.
Miten soijanakosta saadaan maukkaampia ja oikeaoppisempaa grillissä?
Onko soijanakoissakin A-luokan makkaroita?

20

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adventistiveli

      "Adventtikirkon sapattiaterialla ei ole ollenkaan liharuokaa koska heidän uskontonsa kieltää sen."

      Ei pidä paikkaansa. Adventistit ovat sekaravinnon käyttäjiä ja mm. nautaeläimet, linnut, kalat ja muut eläinkunnan tuotteet ovat adventistien ravintoa.
      Ainoa mitä adventistit välttävät on sika. Kinkkupizzaa ei nyt kuitenkaan pidetä erityisen pahana asiana. Pyritään siis ainoastaan välttämään toistuvaa sianlihan syöntiä.
      Grillimakkara maistuu kyllä näin kesällä adventistillekin.
      Kahvi on myös sellainen juoma, jota adventistit eivät saisi paljoa juoda, mutta kyllä adventisteista löytyy paljon niitä, joille aamukahvit maistuvat.

      • näinpäs

        Ei se nyt ihan noinkaan ole. Adventistien pitää seurata 3. Moos. 11. luvun säädöksiä liharuoasta.


      • Advis
        näinpäs kirjoitti:

        Ei se nyt ihan noinkaan ole. Adventistien pitää seurata 3. Moos. 11. luvun säädöksiä liharuoasta.

        Höpöhöpö. Adventistien ei pidä tehdä mitään. Voi valita syökö saastaisia eläimiä vai eikö syö. Kahvi, juusto, voi, sokeri yms ovat lähinnä Ellen Whiten päässä pyörineitä ajatuksia ja niitä miettivät myös ne, jotka ovat nostaneet Whiten profeetan jalustalle. Mahdollisesti yli puolet suomalaisista adventisteista eivät kuitenkaan pahemmin Whiten julistuksista välitä.

        Sitten on meitä adventisteja, joille aina silloin tällöin maistuu sianliha ja joskus joku olutkin tai lasi viiniä. Se on tämmöistä kaksoiselämää, jossa pastorin kylään tullessa piilotetaan kahviautomaatti ja tyhjät pullot pois näkösältä.

        Adventisteja on monenlaisia. Ei meitä voi yhteen muottiin laittaa. Ja ihan tiedoksi, kesäjuhlila syötiin ihan kunnon lihamakkaraa.


      • näinpäs
        Advis kirjoitti:

        Höpöhöpö. Adventistien ei pidä tehdä mitään. Voi valita syökö saastaisia eläimiä vai eikö syö. Kahvi, juusto, voi, sokeri yms ovat lähinnä Ellen Whiten päässä pyörineitä ajatuksia ja niitä miettivät myös ne, jotka ovat nostaneet Whiten profeetan jalustalle. Mahdollisesti yli puolet suomalaisista adventisteista eivät kuitenkaan pahemmin Whiten julistuksista välitä.

        Sitten on meitä adventisteja, joille aina silloin tällöin maistuu sianliha ja joskus joku olutkin tai lasi viiniä. Se on tämmöistä kaksoiselämää, jossa pastorin kylään tullessa piilotetaan kahviautomaatti ja tyhjät pullot pois näkösältä.

        Adventisteja on monenlaisia. Ei meitä voi yhteen muottiin laittaa. Ja ihan tiedoksi, kesäjuhlila syötiin ihan kunnon lihamakkaraa.

        Toistan. Adventistien pitää seurata 3. Moos. 11. luvun säädöksiä liharuoasta. Jos ei seuraa, ei ole mikään oikea adventisti.


      • eläköön.raahassa
        näinpäs kirjoitti:

        Toistan. Adventistien pitää seurata 3. Moos. 11. luvun säädöksiä liharuoasta. Jos ei seuraa, ei ole mikään oikea adventisti.

        Tarviiko sitä atventisti ollakaan, tuskin sillä kirjanpivolla taevaaseen pääsee, eli jäsenkirjalla.
        Mutta, vaekka atventisti en ookkaan, niin tuskin korppikotkaa suuhuni pistän,tai sisiliskoo.


      • Advis
        näinpäs kirjoitti:

        Toistan. Adventistien pitää seurata 3. Moos. 11. luvun säädöksiä liharuoasta. Jos ei seuraa, ei ole mikään oikea adventisti.

        Toista vaan. Adventisteja on monenlaisia. Asia ei siitä todeksi muutu vaikka jankkaisit kuinka.

        Ilmeisesti perustat väitteesi opinkohtiin. Opinkohdat eivät kuitenkaan ole adventistien laki. Eivät myöskään Jumaln laki! Ne kertovat siitä, miten adventistit toivoisivat adventistien elävän. Ne kertovat ulkopuolisille siitä, miten adventistit haluaisivat elää. Ne ovat adventistien ihanne. Mutta ne eivät ole laki. Niiden noudattamatta jättäminen ei sinällään ole syntiä. Joidenkin mielestä opinkohdat ovat muuttuneet kuitenkin erehtymättömäksi totuudeksi vaikka kyseessä onkin vain Raamatun tulkinta, ei lopullinen totuus. Näin ainakin kirkon asiantuntijoiden mukaan.

        Näin se vain on. Kysy vaikka pasroreiltasi.

        Tosin jotkut adventistit haluavat olla kaikessa oikeassa ja heille opinkohdat ovatkin ainoa oikea totuus eikä opinkohtia sovi edes kritisoida. Jos opinkohtia kritisoidaan, he menettävät oikeassa olemisen tunteensa ja voimansa muihin nähden. Ellen White oli kuitenkin eri mieltä opinkohdista. Hänen mukaansa opinkohtia voidaan ja niitä pitää haastaa Raamatulla.

        Sitä paitsi Whiten mukaan kirkon johto sortui jo aikanaan omassa voimassa päätöksien tekemiseen ilman Pyhän hengen johdatusta. Hän kritisoi vahvasti kirkon johtoa asiasta. Miksi asiat olisivat muuttuneet maallistuneemmassa maailmassa? Näin on todennäköisesti myös nytkin joidenkin adventistien opinkohtien kanssa. Niitä ei tehdä Pyhän hengen johdossa. Eli tehdäänkö ne sitten Saatanan ohjaamana. Asia käy hyvin ilmi esimerkiksi ns. naispappeusasiassa, josta pääkonferenssi on kahta vastakkaista mieltä. Onko Pyhä henki niiden puolella, jotka ovat sen puolesta, että naisille kuuluu tasaveroiset toimioikeudet kirkossa miesten rinnalla? Vai niiden puolella, joiden mukaan ei kuulu. Pyhä henki ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa.

        Ei ole mitään oikeaa adventistia tai väärää adventistia. On vain adventisteja, jotka uskovat eri tavoin.


    • näinpäs

      Aloittajan höpönlöpöllä ei ole kyllä asiaa tunteville mitään merkitystä. Ihan tyhjäpäistä suunpieksäntää taas.

    • Olin nuorempana porsasjuhlissa, jossa oli kokonainen sika vartaassa. Ihmiset kävivät veitsellä viilaamassa paloja itselleen. Rasvaa valui suunpielistä ja joivat viinaa. Sain kammon sianlihan hajuun enkä sitä syö muuta kuin vahingossa erittäin jalostettuna. Tämä oli jo ennen kastettani, mutta sianlihan välttäminen sopii hyvin adventismiin.

      Myös makkarat nykyään vähän kammoksuttavat enkä grillaa koskaan. Kinkku kauhistus jouluna. En tuomitse syömisestä muita. Tämä ei ole lakihenkisyyttä, kun välttely tulee luonnostaan.

      • "Olin nuorempana porsasjuhlissa, jossa oli kokonainen sika vartaassa. Ihmiset kävivät veitsellä viilaamassa paloja itselleen."

        Olen itse joka kesä ostanut sian ruhon ja grillannut sen syntymäpäiväni kunniaksi.

        "Sain kammon sianlihan hajuun."

        Kannattaa tosiaan varmistua, että sika ei ole jo puoliksi mädäntynyt?
        Juuri teurastetun sian suloinen tuoksu grillissä kypsyessään on taivaallisen suurenmoinen.

        Kannattaa tosiaan varmistua siitä, että ruho on tuore, eikä seissyt kesällä ulkona grillivartaassa raakana ennen kypsentämistä. Monilla menee nimittäin sen ruhon kanssa sählätessä aikaa ja kuumana kesäpäivänä liha alkaa saada bekteerikasvustoa pinnalleen hyvinkin pian.
        Aivan samoin käy ihmiselle, joka tapetaan ja jätetään aurinkoon 'kypsymään'.

        Itse haen sian tai enneminkin porsaan kasvattajalta itseltään ja se on varmasti tuore, koska valitsen haluamani sian itse ja kuljetan sen kylmälaatikossa. Valmistan ja grillaan ruhon vielä usein samana päivänä vieraille ja itselleni. mitään marinointia kokonainen sika ei tarvitse. Ruhon sisään kannattaa kyllä laittaa kulhollinen valkosipulia ja pippuriöljyseosta ja vatsapuoli ommellaan sitten kiinni. Ruhoa pitää sen pyöriessä myös grillissä voidella koko ajan, ettei 'nahka kärvähdä'.
        Kyllä on muuten se possu valmiina herkkuva!


      • sika.raokka
        Adventtiairut kirjoitti:

        "Olin nuorempana porsasjuhlissa, jossa oli kokonainen sika vartaassa. Ihmiset kävivät veitsellä viilaamassa paloja itselleen."

        Olen itse joka kesä ostanut sian ruhon ja grillannut sen syntymäpäiväni kunniaksi.

        "Sain kammon sianlihan hajuun."

        Kannattaa tosiaan varmistua, että sika ei ole jo puoliksi mädäntynyt?
        Juuri teurastetun sian suloinen tuoksu grillissä kypsyessään on taivaallisen suurenmoinen.

        Kannattaa tosiaan varmistua siitä, että ruho on tuore, eikä seissyt kesällä ulkona grillivartaassa raakana ennen kypsentämistä. Monilla menee nimittäin sen ruhon kanssa sählätessä aikaa ja kuumana kesäpäivänä liha alkaa saada bekteerikasvustoa pinnalleen hyvinkin pian.
        Aivan samoin käy ihmiselle, joka tapetaan ja jätetään aurinkoon 'kypsymään'.

        Itse haen sian tai enneminkin porsaan kasvattajalta itseltään ja se on varmasti tuore, koska valitsen haluamani sian itse ja kuljetan sen kylmälaatikossa. Valmistan ja grillaan ruhon vielä usein samana päivänä vieraille ja itselleni. mitään marinointia kokonainen sika ei tarvitse. Ruhon sisään kannattaa kyllä laittaa kulhollinen valkosipulia ja pippuriöljyseosta ja vatsapuoli ommellaan sitten kiinni. Ruhoa pitää sen pyöriessä myös grillissä voidella koko ajan, ettei 'nahka kärvähdä'.
        Kyllä on muuten se possu valmiina herkkuva!

        Eikös sille sialle tule kylymä, kun sen haet ja kuljetat kylymälaatikossa.
        Vilusen sian sitten tapat, no onhan se jääkkänä, kun ressulla on kärsä jäässä kotonas, kun puukkoos terotat. Ihminen on sitä, mitä se syö, eli sika.
        Kuhan siinä tuppivyössä on riittävästi pittuutta ja reikii, mennöhän se sika kun se tappaa kaverinsa, jos ei muuhun, niin syväntaatiin


      • Uskonnot.ovat.tätä
        sika.raokka kirjoitti:

        Eikös sille sialle tule kylymä, kun sen haet ja kuljetat kylymälaatikossa.
        Vilusen sian sitten tapat, no onhan se jääkkänä, kun ressulla on kärsä jäässä kotonas, kun puukkoos terotat. Ihminen on sitä, mitä se syö, eli sika.
        Kuhan siinä tuppivyössä on riittävästi pittuutta ja reikii, mennöhän se sika kun se tappaa kaverinsa, jos ei muuhun, niin syväntaatiin

        "Vilusen sian sitten tapat"

        Et näköjään palstan älykääpiö osaa edes lukea saati kirjoittaa.
        Sika on jo teurastettu, kun "Adventtiairut" vie sen paikkaan, jossa hän suorittaa sen grillaamisen.

        Eihän teiltä lahkon orjilta voi odottaa, että osaisitte edes lukea tai kirjoittaa, kun kaikki teille syötetään pastorin toimesta valmiina mössönä ja pureksittuna. Aivan kuten vauvoille.
        Lapsiahan te olettekin, koska ette aikuistu koskaan.


      • tosikot.ovat.tätä
        Uskonnot.ovat.tätä kirjoitti:

        "Vilusen sian sitten tapat"

        Et näköjään palstan älykääpiö osaa edes lukea saati kirjoittaa.
        Sika on jo teurastettu, kun "Adventtiairut" vie sen paikkaan, jossa hän suorittaa sen grillaamisen.

        Eihän teiltä lahkon orjilta voi odottaa, että osaisitte edes lukea tai kirjoittaa, kun kaikki teille syötetään pastorin toimesta valmiina mössönä ja pureksittuna. Aivan kuten vauvoille.
        Lapsiahan te olettekin, koska ette aikuistu koskaan.

        "Et näköjään palstan älykääpiö osaa edes lukea saati kirjoittaa.
        Sika on jo teurastettu, kun "Adventtiairut" vie sen paikkaan, jossa hän suorittaa sen grillaamisen."

        Itse TOSIKKO älykääpiö et osaa lukea, sillä tuossa adventtiairuen kirjoituksessa ei ollut mitään mainintaa siitä, että sika olisi jo tapettu, kun hän vie sen kotiin kylmälaatikossa.


      • Adventtiairut kirjoitti:

        "Olin nuorempana porsasjuhlissa, jossa oli kokonainen sika vartaassa. Ihmiset kävivät veitsellä viilaamassa paloja itselleen."

        Olen itse joka kesä ostanut sian ruhon ja grillannut sen syntymäpäiväni kunniaksi.

        "Sain kammon sianlihan hajuun."

        Kannattaa tosiaan varmistua, että sika ei ole jo puoliksi mädäntynyt?
        Juuri teurastetun sian suloinen tuoksu grillissä kypsyessään on taivaallisen suurenmoinen.

        Kannattaa tosiaan varmistua siitä, että ruho on tuore, eikä seissyt kesällä ulkona grillivartaassa raakana ennen kypsentämistä. Monilla menee nimittäin sen ruhon kanssa sählätessä aikaa ja kuumana kesäpäivänä liha alkaa saada bekteerikasvustoa pinnalleen hyvinkin pian.
        Aivan samoin käy ihmiselle, joka tapetaan ja jätetään aurinkoon 'kypsymään'.

        Itse haen sian tai enneminkin porsaan kasvattajalta itseltään ja se on varmasti tuore, koska valitsen haluamani sian itse ja kuljetan sen kylmälaatikossa. Valmistan ja grillaan ruhon vielä usein samana päivänä vieraille ja itselleni. mitään marinointia kokonainen sika ei tarvitse. Ruhon sisään kannattaa kyllä laittaa kulhollinen valkosipulia ja pippuriöljyseosta ja vatsapuoli ommellaan sitten kiinni. Ruhoa pitää sen pyöriessä myös grillissä voidella koko ajan, ettei 'nahka kärvähdä'.
        Kyllä on muuten se possu valmiina herkkuva!

        <<Olen itse joka kesä ostanut sian ruhon ja grillannut sen syntymäpäiväni kunniaksi. >>

        Pitäisikö uskoa?


    • Kirjakääröt

      4Moos.15:3 Biblia (1776) Ja te uhraatte Herralle tuliuhria, polttouhria, elikä eriomaisen lupauksen uhria, eli hyvän tahdon, eli teidän juhlanne uhria, tehdäksenne Herralle makiaa hajua karjasta eli lampaista.

    • 7.päivän.ateisti

      Se on liha joka puhuu.

      • kjähkjähkjäh

        Suosittelen lääkärillä käyntiä, jos kuulet lihan puhuvan sinulle.


    • pyhpyh237492384

      Miksi pitäisi syödä lihaa? Ei mitään syytä.

      • Vihannekset-myrkkyä

        Siksi, että liha on terveellistä ja ravitsevaa toisin kuin väksin kasvatetut vihannekset, joissa on kasvinsuojelumyrkkyjä ja lannoitteista tulevia myrkyllisiä yhdisteitä.

        Itse syön pelkästään lihaa ja maitotaloustuotteita. En syö leipää, vihanneksia tai mitään muutakaan saastaa.
        Eläimen elimistö on nimittäin suodattanut kasvien myrkyt ja eläimen liha on terveellisintä ravintoa mitä voit saada.
        Kalaa en syö, koska kaloissa on elohopeaa ja muuta paskaa ja loisia. Suomessa myytävät kalat on enimmäkseen altaissa kasvaneita ja epämääräisellä rehulla syötettyjä, joten niiden liha ei ole niin maukas kuin sen tulisi olla vapaana kasvaneilla järvikaloilla.
        Olen huipputerve ja painoideksini on parasta A-ryhmää.


      • adventisti

        Ne ns. vitamiinit, joita syöt purkista ovat kemiallisesti valmistettuja. Esim B12-vitamiini Cyanokobalamiini, jota vegaanien ja kasvissyöjien on syötävät, koska eivät saa muutoin tarpeeksi B12-vitamiinia, on täysin synteettinen tuote. Pidemmän päälle tällaiset tuotteet ovat myrkyllisiä ihmisille. Siksi pelkkä vegaaniruokavalio ei ole kovin järkevä nykyihmiselle. Jo sekin, että vaihtaisi cyanokobalamiinin metyylikobalamiiniksi, joka on sentään aktiivinen muoto B12-vitamiinista olisi parempi kuin syödä syanidiin liitettyä cyanokobalaamiiniversiota B12-vitamiinista. Mutta sekin on synteettinen vitamiini. Että siksi kannattaisi syödä liharuokia 2-3 kertaa viikossa. Tutkimusten mukaan liharuokien haitat elimistölle kasvavat vasta kun syödään yli 2,3 liha-ateriaa viikossa.


    • grillaagrillaa

      Lihaliemessä marinoitu soijanakko on herkkuva pastorin grillissä muutaman oluen kanssa.
      Adventistien grilli on ulkokultainen ja sisältä sastainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      121
      2960
    2. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      54
      2253
    3. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      55
      2181
    4. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      32
      2094
    5. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      192
      1549
    6. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1439
    7. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      121
      1382
    8. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      57
      1319
    9. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      8
      1143
    10. Melankolian kosketus

      Olet ihana enkä saa sinua öisinkään mielestäni; olet se nouseva aurinko joka minua valvottaa. Rintaani pakottaa ja silmi
      Ikävä
      59
      1053
    Aihe