Pilssiin vai laidoille vesilinjan alapuolelle kyseessä on teräsvene.
Lisäpaino uppomarunkoiseen
21
1299
Vastaukset
- PaljonVeneillyt
Ei noilla tiedoilla voi antaa lähellekään oikeaa vastausta varsinkaan kun ei tiedä mitä varten haluat lisäpäinoa veneeseesi.
Pitäisi tietää veneestä ja rungosta kaikki mahdollinen tieto jotta pystyisi edes osittain arvioimaan miten sitä olisi parasta muuttaa.- Evk
Pienentää rullausta sivu aalokossa veneen pituus 12m leveys 3.5 m paino 11tonnia
- Yliamiraali
Painoa laidalle vesirajaan, hitaamman liikkeet. Painoa alas, enemmän vakautta.
- se.totuus
Yliamiraali kirjoitti:
Painoa laidalle vesirajaan, hitaamman liikkeet. Painoa alas, enemmän vakautta.
Pitää paikkansa. Kumpikaan ei vähennä rullausta sivuaallokossa.
Ulkopuolinen palleköli tai pohjaevä tai suurempi peräsin taas vähentää, olipa se kuinka kevyt tai painava tahansa. - se.totuus
se.totuus kirjoitti:
Pitää paikkansa. Kumpikaan ei vähennä rullausta sivuaallokossa.
Ulkopuolinen palleköli tai pohjaevä tai suurempi peräsin taas vähentää, olipa se kuinka kevyt tai painava tahansa.Jos oikeasti haluaa ymmärtää syyn miksi näin on, niin selitys löytyy esim tästä linkistä:
https://ia800202.us.archive.org/26/items/theoryofseakeepi00korv/theoryofseakeepi00korv.pdf
Rullaus on englanniksi rolling, ja se on osa seakeeping käsitteeseen liittyvia asioita joista löydät tietoa kappaleesta 3 sivulta 158 alaotsikko 2.2.
ps, tukipurjekin vähentää tehokkassti rullausta aina kun tuulee.
- Yxmerimies1
Laivassa jossa on lasti ruuman pohjalla, esim. Teräslevyjä, on vastenmielinen työpaikka huonolla kelillä koska alhaalla oleva painopiste tekee siitä herkästi rullaavan.
Sama alus esim. Sahatavaralastissa ei rullaa juuri lainkaan.
Painopisteen nostaminen ylemmäs siis vähentää rullaamista mutta samalla laitapainon kallistavuutta ja aluksen kallistumista ulkokaarteeseen päin.
Eli kun nostat painopistettä, rullaaminen vähenee mutta samalla esim. Veneen reunalle astuminen kallistaa venettä enemmän kuin ennen.
Rullaamiseen ei vaikuta se onko paino sivuilla vai keskilinjalla, ainoastaan painopisteen korkeus kölistä vaikuttaa.- asdrty
Liikkeen suunnan muutokset on rajumpia kun painopiste on alempana. Painopisteen nosto lisää rullausliikkeen heilahduksen pituutta mutta tekee käytösestä miellyttävämmän tosin aluksesta epävakaamman. Painon siirto laidoille syö myös helahukseen tarvittavaa energiaa joten kyllä sillä merkitystä on ja paljonkin. Tietosi perustuu luultavasti kokemukseen ja kuulopuheisiin. Näillä asioilla on kuitenkin ihan fysikaaliset perusteet ja asioita on käsitelty monissa alusten suunnittelua koskevissa kirjoissa. Kannattaa perehtyä sellaisiin asioihin kuin massan keskipiste, heilahdusmomentti, massan hitaus ja yleisesti heiluriliike.
- Yxmerimies1
Mitä lähempänä aluksen painopiste on alusta kelluttavan momentin pistettä, sitä hitaammaksi rullausliike muuttuu. Alus ei siis ehdi aallokon rytmiin mukaan eli rullaaminen vähenee huomattavasti.
Jos painon jakautuminen ainoastaan keskilinjalle vaikuttaisi merkittävässämäärin toisin kuin reunoille lastattu yhtäsuuri paino, laivan vakavuuslaskelmissa myös se otettaisiin huomioon. Sitä ei oteta.
Otapa vanha seinäkello ja kokeile laittaa heilurin päähän vaikka 100 g lisäpaino. Mittaa heilahdusaika. Laita sitten saman etäisyyden päähän akselista 2x50 g painot esim. 5 cm heilurivarren molemmille puolille kuvaamaan tilannetta jossa painot on sijoitettu aluksen reunoille, ja mittaa aika.
Heilahdusaika pysyi samana, eikö? - alan.teoriaa
Yxmerimies1 kirjoitti:
Mitä lähempänä aluksen painopiste on alusta kelluttavan momentin pistettä, sitä hitaammaksi rullausliike muuttuu. Alus ei siis ehdi aallokon rytmiin mukaan eli rullaaminen vähenee huomattavasti.
Jos painon jakautuminen ainoastaan keskilinjalle vaikuttaisi merkittävässämäärin toisin kuin reunoille lastattu yhtäsuuri paino, laivan vakavuuslaskelmissa myös se otettaisiin huomioon. Sitä ei oteta.
Otapa vanha seinäkello ja kokeile laittaa heilurin päähän vaikka 100 g lisäpaino. Mittaa heilahdusaika. Laita sitten saman etäisyyden päähän akselista 2x50 g painot esim. 5 cm heilurivarren molemmille puolille kuvaamaan tilannetta jossa painot on sijoitettu aluksen reunoille, ja mittaa aika.
Heilahdusaika pysyi samana, eikö?"Laita sitten saman etäisyyden päähän akselista 2x50 g painot esim. 5 cm heilurivarren molemmille puolille kuvaamaan tilannetta jossa painot on sijoitettu aluksen reunoille, ja mittaa aika. "
Tuo kuvaa todella huonosti tilannetta, jossa painot on sijoitettu 3,5 metriä leveän veneen laidoille. Ko veneen tapauksessa laidoilla olevat painot ovat selvästi kauempana heilumisakselista kuin samalla korkeudella olevat keskilinjan painot olisivat.
Pistäpä ne heilurin painot 50 cm etäisyydelle sivusuunnassa metrin heilurin varrella, niin näet itsekin syntyvän eron heilahdusajassa.
"Mitä lähempänä aluksen painopiste on alusta kelluttavan momentin pistettä, sitä hitaammaksi rullausliike muuttuu"
Mikähän se sellainen "kelluttavan momentin piste" mahtaa olla?
Kelluttavan uppouman keskipiste taas on täysin selvä asia (mutta liikkuva), kuten painopistekin on selvä, muttei toivottavasti liikkuva, samoin niiden välinen momentin vipuvarsi. Mutta niin on kyllä metasentri eli vaihtopistekorkeuskin. Se tosin tuollaisen veneen tapauksessa on liikkuva piste veneen suhteen niillä kallistuskulmilla, joita tuollaisen veneen rullatessa esiintyy. Rullausakseli ei kuitenkaan edes hetkellisesti kulje metasentrin kautta, vaan lähes vesilinjan tasossa huomattavasti alempana. - Yxmerimies1
Vaikuttaisit aiheeseen perehtyneeltä teoreetikolta, mutta jos olet myös lastialuksen kansipäällystöä, tiedät että jos lasket aluksen GM.n ja saat tulokseksi vaikkapa 0.3 m, aluksen rullausperiodi on vakio, eli esim. 8 sekuntia. Se sama alus siis aina samalla uppoamalla ja samalla GM.llä säilyttää aina sen 8 sekunnin rullausperiodin vaikka siirtäisit lastit keskeltä sivuille koska GM ei muutu.
- alan.teoriaa
Yxmerimies1 kirjoitti:
Vaikuttaisit aiheeseen perehtyneeltä teoreetikolta, mutta jos olet myös lastialuksen kansipäällystöä, tiedät että jos lasket aluksen GM.n ja saat tulokseksi vaikkapa 0.3 m, aluksen rullausperiodi on vakio, eli esim. 8 sekuntia. Se sama alus siis aina samalla uppoamalla ja samalla GM.llä säilyttää aina sen 8 sekunnin rullausperiodin vaikka siirtäisit lastit keskeltä sivuille koska GM ei muutu.
Heilahdusperiodi kyllä muuttuu, koska hitausmomentti muuttuu. On kokonaan toinen asia muuttuuko niin paljon että sillä on jotain merkitystäkin. Lastialuksen kansipäällystö tai ainakin päällikkö toivottavasti sen tietää. Mikäli lastin todella saisi kokonaan reunoille samalle korkeudelle (missä aluksessa ja minkä painavan lastin mahtaisi saada?), niin varmasti heilahdusperiodi kasvaa jo merkittävästi eli useita sekunteja.
Jos ison konttialuksen lastina on ainoastaan kaksi tyhjää konttia, niin ei tietenkään mitään eroa edes huomaa jos ne siirtää sivusuunnassa keskeltä reunoille. Voisi olla vaikeaa havaita edes mittareilla.
Ps, jos lastin paino on ainakin 50% lastatun aluksen painosta, niin silloin se on ainakin painavaa. - Yxmerimies1
No. Olen erimieltä. Senverran haluaisin vielä kysyä että muuttuuko mielestäsi GM jos siirrät painoa sivuille samassa tasossa vai voiko keinahdusperiodi muuttua vaikka GM pysyy samana?
- alan.teoriaa
Yxmerimies1 kirjoitti:
No. Olen erimieltä. Senverran haluaisin vielä kysyä että muuttuuko mielestäsi GM jos siirrät painoa sivuille samassa tasossa vai voiko keinahdusperiodi muuttua vaikka GM pysyy samana?
GM pysyy tietysti samana, jos runkomuoto ei muutu eikä aluksen painopisteen korkeus muutu.
Tarpeeksi paiinavan lastin siirroilla voi tietysti saada runkomuotoakin hieman muutettua, mutta sitä en edes ajatellut aiemmissa kommenteissani tässä viestiketjussa.
Tottakai keinahdusperiodi voi muuttua vaikka sekä GM että runkomuoto pysyy samana.
Asia on kyllä kerrottu jokaisessa laivatekniikanalan oppikirjassa, merenkulkualan kirjoista en tiedä. Ainakin lentäjille on aiemmin opetettu paljon puppua aerodynamiikasta, joten ei ole poissuljettua etteikö merenkulun osalta voisi olla samoin. Kaikesta huolimatta myös laivat noudattavat ihan samoja fysiikan lakeja kuin muutkin objektit. - Yxmerimies1
Merenkulkualan kirjallisuudessa en ole koskaan törmännyt moiseen. GM opetetaan määrittämään aluksen mittojen, painon ja keinahdusperiodin arvoilla silloin kun lastin painopiste ei ole selvillä. Opetetaan siis että näillä arvoilla saadaan laskettua GM eikä siinä mitenkään huomioida lastin sijoittumista eikä se siis aiheuta mitään korjauskertoimia.
- alan.teoriaa
Yxmerimies1 kirjoitti:
Merenkulkualan kirjallisuudessa en ole koskaan törmännyt moiseen. GM opetetaan määrittämään aluksen mittojen, painon ja keinahdusperiodin arvoilla silloin kun lastin painopiste ei ole selvillä. Opetetaan siis että näillä arvoilla saadaan laskettua GM eikä siinä mitenkään huomioida lastin sijoittumista eikä se siis aiheuta mitään korjauskertoimia.
Jolloin oletuksena on leveyssuunnassa tasainen painon jakautuma.
Mitä enemmän siitä poikkeaa sitä pahemmin pieleen laskelma menee.
Käytännössä ei siis varmaan yleensä paljoakaan. Eihän ole mitään syytä lastata laivaa siten että painon jakautuma olisi hyvin epätasainen.
- Yxmerimies1
Veneen sopivaa painopistettä arvioitaessa pitäisi tietää aluksen mitat ja keinahdusperiodi niin voisi melko hyvin arvioida painonlisäyksen tarpeen kun tietää mille korkeudelle kölistä paino sijoitetaan.
- 4mtasaperä
Jos veneilet 12 metrisellä 11 tonnisella teräsveneellä Suomen vesillä ja rullaus häiritsee, niin oletko harkinnut ikinä golffausta harrastemahdollisuutena?
- Yxmerimies1
Kyllä nopealiikkeinen rullaus on vastenmielistä ammatikseenkin merellä liikkumiseen tottuneelle, kyllä siitä kannattaa pyrkiä eroon.
- evk
Täytyypä kokeilla
- HelpoinRatkaisu
Suosittelen yksinkertaisesti hankkimaan Seakeeperin: https://www.seakeeper.com
- TurhaaSpekulointia
Yksinkertainen fysikaalinen totuus on että kallistelutaajuus on pienempi, mitä kauempana massa on kallistuskeskiöstä (se ei ole sama kuin aluksen- tai nosteen painopiste, vaan pohjamuodosta riippuva kallistuksen mukaan liikkuva kohta).
Tämän lisäksi oikaisevan voiman suuruus ja voiman oma taajuus, vaikuttavat huomattavasti enemmän kallistelutaajuuteen.
Oikaisuvoima taasen riippuu aallokosta, kallistuksen suuruudesta, venenopeudesta ja pohjamuodosta ym, joten yhteenvetona voisi olettaa että lisämassan, ellei se ole ratkaisevan suuri, sijoittamisella ei juurikaan ole vaikutusta keinuntataajuuteen.
Toinen kysymys taas on, kumpaan suuntaan heilahdusaikaa olisi pyrittävä muuttamaan ?
Uppoumarunkoisille ominainen 'rullaus' on ilmiö, jossa veneen kallistuessa sen vedenalaisen osan muoto kulkusuuntaan muuttuu ja vene pyrkii kääntymään kallistuman vastaiseen suuntaan, varsinkin suippoperäisillä ilmiö voi olla kiusallisen voimakas ja jatkuvaa oikaisuohjailua vaativaa ja mitä hitaampi keinahdusaika, sitä suurempi on suuntapoikkeama ja oikaisutarve, eli mikä muutos olisi toivottavaa.
Ikävä todellisuus kuitenkin on että kiusallista rullaustaipumusta ei juuri millään toimenpiteillä saa juurikaan korjattua ja kaiken vähiten lisäpainon paikalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3025066Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2721500Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661426eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1141292Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1061268- 901224
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1321168Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591096- 172918
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15871