Muistellaanko lauluja järvistämme, niin kuin ennen

iloiten niiden kauneudesta ? Tuhansista järvistämme, jotka ovat innoittaneet ihmisiä lauleluun, aloitan mieleeni muistuneelle melodialle,..

Kallavesj Kallavesj, järvij järvi siinä pes'
äet,mun paitanj monta kertoo,
isä särillep pitj mertoo,...

44

2383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Mä oksalla ylimmällä oon Harjulan seljänteen/ Niin kauas kuin silmä siintää, nään järviä lahtineen/Kas Längelmävesi tuolla vöin hopeisin hohtelee ja Roineen armaiset aallot sen rantoja hyväelee"..
      Toivottavasti muistin oikein..))

    • Ihana melodia sekin,.. jonka voi mielessään ihan nähdäkin Juuri tuo sanojen ja sävelten vyöryminen mieleen, tuntuu rinnantäyteydessäkin.

      "Sen puhtaan hopeisen välkkeen nään'
      taas lainella Airiston,...
      Käsivarrteni nyt kiedon kaulaasi sun
      oi suloinen armaani mun!"

      Sävel kyllä on muistissa, vaan osa sanoista on mielessä.

      Jori Malmsten'in hyväntuulinen Aulangon valssi.

      • Etkötiedäsitä

        Airisto on kylläkin merta, Turun saaristossa !


      • vanha.tukkijätkä

        Etäällä Pohjanmaalla hyljätty järvi on, sen saaret nimeä vailla ja ranta autio iloton eli Järvi Inarin.

        On suuri sun rantaisi autius, sitä sentään ikävöin, Saimaaltahan tuo tuntuu,

        Hetkisen vain hallitsimme Äänisen rantoja mutta kaunus tuo Äänisen aallot.


    • Todella onkin, en vain sitä muistanut vaikka olen seilannut vuosia läpi Airiston ! Tuo sävellys alkoi vain soida mielessä 😊))

      "Souda souda sinisorsa
      souda tähän rantaan,
      pesäs tänne rakenna
      sen riippakoivun kantaan."

      "Laske laske lainehille,...

    • Rannalla harmaaja mökki lahonneet hirret sen
      ruuduitta ikkunat katsoo piha on ruohikkoinen.
      Kaislikkoon vene on jäänyt viikate myös ruostumaan....

      lempeän surullista, nyt on ihan pakko ottaa:

      Ja sen tervahöyryn nimi
      oli Prinsessa Armaada.
      Kun me parrulastissa seilattiiiin
      noita Saimaan aaltoja!

      Huh hei ja Anttilakin ampaisi mukaan 😊

      "Kuikkaemo uittaa jo untuvaisiaan,
      peipponenkin helskyttää riemulauluaan,
      o se så många blommor som redan slagit ut på ängen
      gullviva mandelblon kattfot o blåviol.

      moi moi

      • Anteeksi vaan,mutta kuikka tappaa sorsienpokasia,joten tohon biisiin en voi yhtyä??


    • Keski-Suomen kotiseutulaulusta:

      "Keitele vehmas (Vehmas on tosin myös järvi vaikka ei taida olla Keski-Suomessa) ja Päijänne jylhä, kirkkaus Keuruun ja Kuuhankaveen ..."

    • suom.ballaadi

      Läksin minä kesäyönä käymään
      siihen laaksohon kussa kuuntelin päivää
      Kussa lintuset laulaa
      metsäkanatkin ne pauhaa
      ja mun sydämeni etsii lepoa ja rauhaa

      Katsoin minä alas vetten puoleen
      näin rannalla tytön ihanan ja nuoren.
      Joka istui ja itki, katsoi aaltoja pitkin.
      Ja hän oli niin surullinen joka hetki.

    • Kolimajärven valssi

      https://www.youtube.com/watch?v=gum58mJmAmw

      Tiesittekö muuten, että Ruotsissa on enemmän järviä kuin Suomessa?
      Minulle se tuli täytenä yllätyksenä vasta jokunen vuosi sitten. Ei uskoisi kun vertailee niitten maitten karttoja.

      • vesihiisisihisee

        Kun verrataan järvien pinta-alan suhteellista osuutta koko maan pinta-alasta, niin Suomessa järvipintaa on enemmän. Suomessa järvet ovat n. 10% kokonaisalasta kun Ruotsissa taas luku on 9%.


      • Mä vielä muistan rantakoivun
        vihreän kaunoisen
        Siitä kauan jo aikaa on
        koivun alla kun istuttiin,...

        Ensisävelet jo sai odottavan tunnelman aikaan Nakkilan kesälavalla joentörmällä,...

        https://www.youtube.com/watch?v=N1Qjmvn0vag


      • Kun kerran Ruotsi voittaa meidät järvien määrässä niin muistellaan kuningas Erikiä:

        "Viirit liehuu, venhot vettä vierii/Illan rusko kultaa Mälarin/Airon loiske, torven kaiku kiirii rannan lehdikkoihin tuoksuviin/Vaivu airo, pursi irti jää/määrätönnä keinuu kaunis yöhyt tää/Torvi heitä työs, kaiku tyynny myös/ Nyt Erik kannelta soittaa...
        Minusta tämä kappale on uskomattoman kaunis, jos osaisin linkittää (opetettu on, en opi) laittaisin sen tänne.


      • demeter1 kirjoitti:

        Kun kerran Ruotsi voittaa meidät järvien määrässä niin muistellaan kuningas Erikiä:

        "Viirit liehuu, venhot vettä vierii/Illan rusko kultaa Mälarin/Airon loiske, torven kaiku kiirii rannan lehdikkoihin tuoksuviin/Vaivu airo, pursi irti jää/määrätönnä keinuu kaunis yöhyt tää/Torvi heitä työs, kaiku tyynny myös/ Nyt Erik kannelta soittaa...
        Minusta tämä kappale on uskomattoman kaunis, jos osaisin linkittää (opetettu on, en opi) laittaisin sen tänne.

        Suomeen eikös se Erikin aikaan Mälarkin kuulunuut. Vai miten päin se meni.

        Suomeen tämäkin järvi joskus kuului:
        "Ystäväni muistathan liplatuksen Laatokan ..."

        https://www.youtube.com/watch?v=QgfAkv3yneM


      • Tellukka kirjoitti:

        Suomeen eikös se Erikin aikaan Mälarkin kuulunuut. Vai miten päin se meni.

        Suomeen tämäkin järvi joskus kuului:
        "Ystäväni muistathan liplatuksen Laatokan ..."

        https://www.youtube.com/watch?v=QgfAkv3yneM

        Aivan oikein, Ruotsiahan me oltiin silloin, alamaisia..))


    • Makriina.ei.kirj

      Tämmöinen ralli nousi mieleeni:

      Jos kaikki Suomen järvet
      viinaksi muuttuisi,
      niin eipä silloin poijjat
      iloa puuttuisi.
      Me soudeltaisiin viinass
      viinassa uitaisiin . . .

      lopun on makriina unohtanut.
      Muisti mennyt.
      Olisi pitänyt vissiin googlettaa.

    • kat..leija
    • Kelpaisko lähde ?
      "Sua lähde kaunis katselen
      likellä vettäsi
      kun pilven varjot vaeltavat
      kuvastimessasi ... J L Runebergin sanat. Runebergin lähde on Ruovedellä, olen joskus käynyt...

    • kat..leija
      • Lorenaa

        Aian kaunis laulu tuo edellinenkin on Päijänteestä, jonka kuulin nyt ensi kerran. Pernteisempänä pidän Päjännevalssia .1944 A Aimon esittämänä, jonka sanoitus vilisee Päijänten kauneuden jyrkkien kalliomuodostelmie monimuotoisuutta.

        https://www.youtube.com/watch?v=4teX6nFqQV4

        Ihan tässä lapsuus-nuoruusaika muistuu mieleeni.


    • Ramoona_

      Synnyinkotini sijaitsee Rautalammin reitin , Kansallisvedeksikin kutsutun rannalla. Vesistö on laaja ja monimuotoinen, käsittää Savon ja Keski-Suomen vesistöjä , yhdistyy Keiteleen kanavalla Päijänteeseen. Joka kesä vieläkin käyn siellä, sisaruksilla on kesäpaikkoja rannoilla. Vaikka meri on nyt asuinpaikkamme takia ollut aikuisiän mielenmaisema ja rakas elementti, juuret ovat syvällä lapsuuden rannoilla, saarissa, metsissä, koskilla, kanavilla, kapeikoissa ja ulapoilla. Rakkaita muistoja ovat uinti , jossa olimme kaikki sisarukset taitavia ja harjaantuneita, soutelu, melominen, kalastelu, talvella luistelu. Vieläkin vedet ovat puhtaita , erämaaluontoa luontoa on paljon, ilonaiheena myös melko uusi Etelä-Konneveden kansallispuisto. Reitin varrelta löytyy silokallioita, jyrkänteitä, rantalehtoja, sääksien pesintää, kalliomaalauksia, merkkejä ikiaikaisesta asumisesta ja kirkkovenesouduista.

      Rautalammilla Karjalan kartanossa on kesiään viettänyt runoilija Eino Leino, runoissa on myös kotiseutuni lumon inspiraatiota. Hymyilevästä Apollosta poimin muutaman "järvisäkeistön".

      Ja ootteko mennehet milloinkaan
      te aamulla järven rantaan,
      kun aurinko noussut on aalloistaan
      ja paistanut valkosantaan?
      Vesi välkkyikö tyynenä heijastuin,
      sumun keskeltä nousiko seijastuin
      sadun saaret, niemet ne terheniset? –
      Sitä utua unhota et.

      Soi, helise kulkijan kannel vain!
      Halo aaltoja laulajan haaksi!
      Käy purjehin täysin ja pullistuvain,
      jätä välkkyvä jälki taaksi!
      Ja vaikka mun nuorena laineet vei,
      niin eipä se hukkahan vaipunut, ei,
      joka upposi laulujen laineisiin
      ja lempensä unelmiin.

      Se soutavi seljässä delfiinein
      ja sen lempeä lainehet laulaa
      ja kanssa Vellamon impyein
      se aikojen aalloilla kaulaa.
      Oi, viritä virtesi, nuori mies!
      Voi, pian se riittyvi rinnan lies
      ja vanhuus jo sauvoilla hoippuen saa.
      Anna kanteles kajahtaa!


      • sini.sirkku kirjoitti:

        Oi' niitä Wellamon impyeitä, liu'utaan vielä kuuntelemaan kuningas Erik'in venhon lipuessa lemmenlaulua Kaarinansa kanssa,..https://www.youtube.com/watch?v=bkgUxDB4jPg

        Kiitos tuosta linkistä. Ihan tuli kyyneleet silmiin...Suurissa tarinoissa on aina murhe mukana ...


      • Uskomatonta Ramoona,että oletkin maaseudunkasvatteja!
        Olen kerran Konnevedellä voittanut pilkkikilpailut!
        Kyllä minua todella Hymyilevä Apollo puhuttelee ja jokaisen kerran se kyynelkarpalo vain herahtaa poskelle,kyllä Leino on todella nähnyt sen luonnonkauneuden.


    • hyvähyvää
    • Natasja
    • Mrs.W

      En nyt ala kaivella linkkiä 'omasta' järvestäni, niitä toki on turhankin paljon.

      Tuli mieleeni tämä Saima Harmajan runo, jonka hän on kirjoittanut 17.3.1930. Varmaan hän jo silloin oli sairas ja vietti aikoja sairaaloissa ja parantoloissa? Täytyy kaivaa esille kirjat, joissa kerrotaan hänen elämästään ja runoistaan. Minulla taitaa olla Saiman päiväkirja, johon hänen runojaan oli myöhemmin lisätty. Täytyy etsiä ja lukea uudelleen.

      Joskus kuvittelin että tämä on rakkausruno. Ei tainnut kuitenkaan olla - mutta voihan sen sellaiseksikin käsittää. Mielestäni äärettömän kauniisti riimitelty:

      Rannalla

      Ihanat vaaleat pilvet
      liukuvat taivaalla.
      Hiljaa ja lumoavasti
      laulaa ulappa.

      Aaltojen hyväilyistä
      hiekka on väsynyt.
      Tulisit aivan hiljaa
      tulisit juuri nyt –

    • isoäiti_

      * Eldankajärven jää * - https://www.youtube.com/watch?v=FT7G2-SjZy4-

      Hyvä sanoitus tässä sota-ajan laulussa.

      * Suomessa olen minä syntynyt
      siellä kauniissa Karjalassa,
      Laatokkajärven rannalla,
      majassa matalassa.*

      En laittanut linkkiä, koska tämän laulamme yhdessä.

    • Ramoona_

      Suomi tunnetaan tuhansien järvien maana ympäri maailman - lähemmäs parisataatuhatta niitä on. Melania miehineen varmasti ihastuu Helsingin merelliseen sijaintiin, näkyyhän meri aamutapaamisella Mäntyniemessä ja olivatkos he Kalastajatorpalla yötä. Huomasivat varmaan lentokoneen ikkunoista ainutlaatuisen upean saaristomme. Presidentinlinnaankin meri siintelee, liekö Jennillä ja Melanialla silloin jotain omaa ohjelmaa. Heille on yhteistä ainakin äitiys ja lapset sydämen asia. Jospa Trumpit hyvinkin ihastuvat Suomeen ja tulevat joskus kiireitten lakattua tervahöyryristeilylle Saimaalle.

      Tänä historiallisena aamuna herätään Suomen rannoilla uuteen hellepäivään, Topeliuksen sanoittama, Mdetojan säveltämä Aamulaulu kaikukoon . Olisin mielelläni laittanut sen soimaan Ylioppilaskunnan Laulajien esittämänä, muttei yotubesta löytynyt. Tässä kuitenkin alkusäkeistö herätykseksi :

      Tuhanten rantain partahilla
      heräjä, armas synnyinmaa!
      Heräjä, taivaan rantehilla
      jo aamun koitto leimuaa!
      Ikävä yös on haihtuva
      ja valon riemu voittava.
      Tuhanten rantain partahilla
      heräjä, armas synnyinmaa!


      Aleksis Kivi ilmaisi ylevästi : Sen tuhansissa järvissä yön tähdet kimmeltää...
      Runeberg Maamme-laulussa kiteyttää : totuuden, runon kotimaa, maa tuhatjärvinen...

      Olkaamme ylpeitä ja onnellisia tuhansien järvien maastamme, onhan tämä myös maa ponteva Pohjolan äärillä, kymmenen, kymmenen virran maa !

    • Makriina.ei.kirj

      Kiitos, Ramoona. Huomenta kaikille ja hyvää alkavaa viikkoa tässä upeassa säässä.

    • erittäinkaunis
    • sini.sirkku.ek
    • hyvähyvää
    • noinhan.asia.on

      Tampereella on Pyynikki-valssi ja Näsijärvi-humppa.

    • Sångerska

      1) Lemminkäisen äiti
      Tuima on tuuli ja pimeä on taivo,
      suuri on ulapalla aaltojen raivo.
      Lahti on tyyni ja selkeä vaan.
      Kussa mun kotkani kulkeekaan?
      2) Joensuun Elli
      ...kun Ellin kans seilattii juukaan
      Koli laivalla Lieksasta pois
      En ihhaillut Pielisen pintoo
      Vaik oli se kirkas ja tyyn...
      3) Luadogan järven randamil mie kasvoin kauno priha...

    • Ramoona_

      Lukemattomat kerrat olemme ajelleet Virroille kantatietä 66, joka kulkee Orivedeltä Virtain kautta Lapualle. Jussi Raittisen v. -75 sanoittama ja esittämä Valtatie 66 kritisoi tien kuntoa, mutta ei se meidän mielestä erityisemmin poikennut Suomen sen ajan pienemmistä teistä epäedukseen. Lapset hoilasivat sitä, sanojen mukaan oli kiva seurata matkanteon edistymistä, lähinnä vesistöjen mukaan. Halkoohan tie Suomen kauneimpiin kuuluvaa järviluontoa. Jäminkipohja ja Visuvesi kuuluvat Ruoveden pitäjään, Torisevat Virtain kaupunkiin. Valitettavasti ainutlaatuiset Torisevan rotkojärvet näkyvät tielle metsän kasvun ja pöheikköjen takia nykyisin huonosti, mutta ainakin kahvimajalta on upeat näköalat. Torisevalla esitettiin joskus Karhuoopperaakin, onhan karhunkaataja Martti Kitunen eräs Virtain ylpeys. Kun tie saatiin korjatuksi, -85 ilmestyi Raittiselta uusi laulu, mutta se ei ainakaan minulle jäänyt mieleen. Tässä tämä alkuperäinen , loppumatkamme mummolaan. Joka kesä vieläkin tätä reittiä ajellaan, useammankin kerran.

      Jos sä Pohjanmaalle aiot matkustaa

      Pienen laulun tahdon sulle omistaa:

      Se on blues, valtatien kuuskytkuus.

      Orivedeltä se lähtee pohjoiseen.

      Loppuu Lapualla kirkon kupeeseen.

      Tää on blues, valtatien kuuskytkuus.

      On ensin Ruovesi ja Visuvesi,

      Virrat ja Alavus ja Kuortanekin meni.

      On myös Toriseva, sen kohdalla on kuoppia.

      Sekä Jäminkipohja ja kohta jo hohtaa

      Tiistenjoki ’City’ se on aika ’pretty’.

      Vielä Teeveehoolle värssyn omistan.

      Kun on tehnyt meille tien noin surkean.

      Tehkää uus, valtatie kuuskytkuus.

      https://www.youtube.com/watch?v=Ad79v9ItNRw

      • Voi kuinka ihanan matkan tein teidän kanssanne!
        Aloittajalle sini-sirkulle todella suurkiitos!


    • Synnyinmaan laulu

      Se alkaa: On maista kaikista sittenkin tää synnyinmaa kaikkein rakkahin...
      Toinen säkeistö: oi kuinka kauniit on järvet sen...

      • Lorenaa

        Lisään tähän loppuun Izumi Tatenon jälkipolven esittämänä----- Kesäpäivä Kangasalla------niin siellä Längelmäveden rannoilla ihailevat kesäisin kaunista ---yhtä Suomen kauneinta järvimaisemaa.

        https://www.youtube.com/watch?v=1fOAiytmed0


    • valitettavaa

      Nyt muistellaan vedettyjä lärvejä, sen mitä siitä nyt muistaa.

      Taisin olla aika kännissä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe