Onko muilla ollut tällaisia selkäoireita?

koyhajakipea

Selkäkipu häiritsee keskittymistäni nyt niin paljon, etten jaksa enää hakea lisätietoa. Haluaisin sen vuoksi kysyä selkäkipua sairastavilta/sairastaneilta kokemusasiantuntijoilta, onko kellään kokemusta samantyyppisestä selkäsairauden kehityskulusta kuin minulla ja mikä oli/on ollut heillä taudin kulku ja kesto. (HUOM: Älä jatka turhaan lukemista, jos sinulla on kiire, sillä viestini on pitkä.)

Luin selkäkivun käypä hoito -suosituksen, selkäliiton sivut sekä erään selkärankareumaa käsittelevän kirjoituksen, mutta niissä ei kuvattu lainkaan nykyistä selkäoireistoani! Selkäni on kipeytynyt viiteen otteeseen elämäni varrella. Kahdella ensimmäisellä kerralla pääsin pelkällä säikähdyksellä, mutta kuvaan nekin lyhyesti:

1. Innostuin 15-vuotiaana lautanauhojen valmistamisesta. Nauhan kutominen kestää tuntikausia ja se tapahtuu selälle erittäin epäergonomisessa asennossa istuen lattialla selkä täysin liikkumattomana. Toisen nauhan valmistumisen loppuvaiheessa selkäni alkoi puutua, ja se tuntui jotenkin pahalta ja tukalalta, vaikka varsinaista kipua ei ollut. (Olen autismin kirjolla, joten kivun poissaolo saattaa liittyä tavallista korkeampaan kipukynnykseeni.)

Jouduin keskeyttämään työn tämän tästä ja se alkoi tuntua lopulta niin pahalta, että kyseinen nauha jäi elämäni viimeiseksi. Tämä tapahtui kesälomalla. Jatkoin sen jälkeen spontaania lomanviettoa, johon ei kuulunut minkäänlaista työntekoa, koska elin vielä äitini hoitamassa taloudessa. Selkä toipui hyvin nopeasti ennalleen eli ikävää tuntemusta jatkui maksimissaan vuorokauden työskentelyn lopettamisen jälkeen.

2. Asuin parikymppisenä ulkomailla, jossa ruoka oli halvempaa kuin Suomessa. Matkustin kesällä Suomeen remontoimaan mökkiä, johon oli tarkoitus paluumuuttaa myöhemmin. Käytössäni oli niin vähän rahaa, ettei minulla olisi ollut varaa ostaa Suomessa ruokaa. Niinpä ostin rinkan täyteen ja liftasin sen kanssa Suomeen, koska ei ollut varaa myöskään junalippuun. Selkäni ei pitänyt painavan rinkan kantamisen ja valvomisen yhdistelmästä, minkä johdosta sitä vihloi satunnaisesti noin vuoden päivät. Tämän jälkeen se oli taas täysin oireeton. Koska olin naiseksi poikkeukselisen vahva, kouluttauduin lopulta kirvesmieheksi.

3. Työskentelin 30-vuotiaana YIT:n rakennustyömaalla ja pomo keksi laittaa minut kantamaan painavia jääkaappi-pakastimia viidenteen kerrokseen yhdessä erään hanslankarin kanssa. Taloon oli asennettu jo hissit, mutta niitä ei saanut käyttää, koska ne olisivat voineet kuulema naarmuuntua. (Pomoni toimintatapa oli sikälikin outo, että olin työmään pienin ja hennoin työntekijä.)

Hanslankari oli aito herrasmies ja tarjoutui nostamaan pakastinkombinaattia alapäästä, jossa sijaitsi painava kompressori. Se merkitsi sitä, että minä jouduin yläpäähän eli jouduin kävelemään selkä kumarassa ja takaperin. Tämä epäergonominen kanto-/kävelyasentoni oli omiaan johtamaan siihen, että ristiselästäni kuului pieni rusahdus, kun jouduin kääntämään vartaloani hissitasanteelle saapuessamme. Seurauksena oli selkärankani toiseksi alimman välilevyn repeytyminen. Selkäni oli kuin tulessa, mikä johtui kuulema siitä, että välilevyn hapanta sisältöä valui selkäytimeen tms.

Seuraavana päivänä olimme koulutustilaisuudessa ja sitten tuli viikonloppu. Menin maanantaina lääkäriin, ja pyysin, että hän määräisi minulle kevyttä ja selkää rasittamatonta työtä. Pomo kuvitteli, että naulojen repiminen irti sorkkaraudalla maassa makaavista purkulaudoista olisi sellaista! No ei ollut, vaan selkäni kipeytyi uudestaan. Toivuin alle viikossa taas työkykyiseksi, mutta selkäni ei ollut enää vuosikausiin entisensä.

4. Selkäni petti uudestaan jo puolen vuoden kuluttua. Jälleen oli kyseessä selkää äärimmäisen kuormittava yksipuolinen työasento. Hakkasin pitkävartisella lekalla perustuksen alasidontalautoja erittäin kovaan maaperään. Olin etukumarassa kyykkyasennossa ja jouduin hakkaamaan lekaa kaikin voimin. Selkäni oli kuukauden ajan hyvin kipeä, mutta parani lopulta. Fysioterapeutti ohjeisti, että minun pitää muistaa pitää selkäni tästä lähtien aina mahdollisimman suorana ja ryhdikkäänä.

5. Selkäni kipeytyi uudestaan jälleen puolen vuoden kuluttua. Tällä kertaa riitti vain yksi kerta voimajoogaa. Siinä tehtiin paljon liikkeitä, joissa kumarrettiin suorilla jaloilla kohti lattiaa. Muistin pitää selän tunnollisesti ryhdikkäässä ja suorassa asennossa kumarruksen aikana, kuten olin oppinut fysioterapiassa, mikä ei ilmeisesti ollutkaan hyvä idea.

Nyt selkäni ei parantunut edes kahdessa kuukaudessa. Minulla oli kuitenkin oman asuntoni parketinasennus kesken, ja se oli lopulta pakko suorittaa loppuun kipeällä selällä, koska työttömyyskorvaukseni ei riittänyt kahden asunnon ylläpitoon eikä minulla ollut varaa palkata ulkopuolista työvoimaa.

(Tarinani jatkuu alla.)

11

1072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koyhajakipea

      Jatkoa:
      Jouduin käyttämään tavallista enemän voimaa lautojen yhteen hakkaamisessa. Olin lukenut asennusohjeeen laskiessani liimamenekkiä, minkä vuoksi käytin aiempaa huomattavasti enemmän liimaa. Liian liiman aiheuttama vastus moninkertaisti yhteenliittämiseen tarvittavan voiman. Selkäsärkyni heikensi niin paljon ajattelukykyäni, että oivalsin asennusohjeen virheellisyyden vasta työn loppuvaiheessa. :(

      Työ oli tuskaisaa ja pystyin tekemään sitä vain vähän kerrallaan. Lohduttauduin sillä, että lääkärit olivat vakuutelleet, ettei selän rasittaminen työnteolla voi kuulema pahentaa selän kuntoa. Tämä väite, jota näköjään edelleen viljellään, taisi olla täyttä puppua minun kohdallani, koska minulla sattuu olemaan perinnöllisiä EDS-ominaisuuksia, kuten sidekudoksen tavallista hauraampi rakenne.

      Kun sain parketin lopulta valmiiksi, odotin että selkäni paranisi kuten ennenkin. Tällä kertaa selkäsärky ei lakannutkaan huolimatta hoitoyrityksistä, vaan päinvastoin paheni. Lopulta sitä särki jopa öisin. Lääkäri määräsi minulle bentsodiatsepiinia sekä trisyklistä masennuslääkettä sisältävää lääkettä, joka paitsi puudutti selkäni sai minut myös nukahtamaan nopeammin kuin koskaan aiemin elämässäni. Päivisin selkää särki yhä jatkuvasti.

      Kolmen kuukauden kuluttua särky muuttui toisenlaiseksi. Liikkuminen ei enää koskenut nikamiin, eivätkä ne olleet enää kosketusarkoja. Etukumaria työskentelyasentoja en kuitenkaan kestänyt edelleenkään ja seisominen kipeytti selkäni lähes välittömästi. En kyennyt myöskään enää istumaan tuoleissa, joissa ei ollut tukevaa, viistoa ja korkeaa selkänojaa.

      Myös kivun luonne muuttui hyvn erilaiseksi. Siitä tuli toispuoleista, se oli aina samassa paikassa ja se muistutti erehdyttävästi hammassärkyä ollen äärimmäisen häiritsevää. Lääkäreiden mukaan selässäni ei ollut kuitenkaan mitään vikaa! Osa oli sitä mieltä, että hermoni särkevät vain omia aikojaan, koska kipu oli kuulema "jäänyt päälle". Minusta se oli epäuskottavaa, koska kipu lakkasi heti levossa sekä myös helteellä ja saunassa.

      Terveyskeskuslääkäri lähetti minut röntgenkuvaan, joka kuulema todisti, ettei selkäni ollut yliliikkuva. Minusta kyseinen tutkimus ei mitenkään voinut todistaa asiaa, koska seisoin kuvauksen aikana lähes pystyasennossa. Eihän nikama ehtisi liukumaan virheasentoon vain muutamassa sekunnissa seistessäni vain aavistuksen verran etukumarassa! Eikä kyseinen asento imitoinut millään tavalla fyysisessä työssä vaadittuja tuntikausia kestäviä epäergonomisia työasentoja! Mutta röntgenhoitaja sanoi, että kaikki kuvattavat laitetaan ammatista riippumatta samaan asentoon.

      Kävin kerran kiropraktikolla, jolla oli "kahtia sahattu" hoitopöytä, jonka osat liukuivat toisistaan erilleen. Hän mittasi pöydän avulla toiseksi alimman nikamavälini liikkuvuuden, joka oli kuulema aivan ennenäkemättömän suuri.

      Selkäni oli tasaisen asento- ja työrajoitteinen seuraavat kymmenen vuotta huolimatta moninaisista lääkekokeiluista, kiropraktisista hoidoista, akupunktiosta, sairasvomistelusta ja liikunnallisesta sekä muutenkin terveellisestä elämäntavastani. Ja sitten eräänä päivänä jätin 10 vuotta nauttimani lääkkeen puolivahingossa pois sillä seurauksella, että selkäni parani välittömästi täysin oireettomaksi, mitä kesti kymmenisen vuotta.

      Myöhemmin sain muita työkyvyttömyyttä aiheuttavia terveysongelmia, mutta minulle ei myönnetty puoliakaan lakisääteisestä sosiaaliturvastani. Rahani eivät riittäneet enää kunnolliseen ravintoon! Päätin perustaa kasvimaan ja kylvää vihreitä papuja monipuolistaakseni ruokavaliotani. Olin niin sairas, etten kyennyt kannattelemaan lapiota kääntääkseni kasvimaata. Sen vuoksi oli pakko turvautua kapeaan voikukkarautaan. Olin etukumarassa kyykkyasennossa tai kontallaan ja lohkaisin voikukkaraudalla multapalan kerrallaan ylös, minkä jälkeen hakkasin raudalla multapalaa eri kohdista, kunnes se oli hajonnut muruiksi. Työ sujui hitaasti ja minun piti käyttää paljon voimaa, koska maa oli hyvin kovaa. Minun oli lisäksi sijoitettava multapala kauas vartalostani, jottei siitä irtoillut multa lentänyt silmilleni ja sieraimiini työskentelyn aikana. Oli siis kurkottauduttava kauas etuoikealle, joten selkääni tuli epäergomisen vino työskentelyasento. Se alkoi pian puutua, ja työ tuntua ikävältä, mutta varsinaista kipua en aistinut. Pidin paljon taukoja ja jouduin jaksottamaan työskentelyn yli viikon ajalle. Lopulta selkä kipeytyi, ja minun oli haudattava koko viljelyprojekti. :(

      Siitä on kulunut nyt lähes kuukausi. Selkääni on sen jälkeen särkenyt aina muutama päivä kerrallaan. Kun särky on lakannut, olen koettanut tehdä yhä kiireellisemmiksi käyneitä pihatöitä, joihin on liittynyt kumartelua. Selkäni on kipeytynyt näistä töistä, jolloin olen joutunut keskeyttämään ne odottaakseni, että kipu lievenee niin paljon, että voin taas jatkaa. (Lääkärithän ovat edelleen sitä mieltä, että potilas voi alkaa elämään täysin normaalisti heti, kun normaalielämän toiminnot eivät pahenna kipuja sietämättömäksi.)

      (jatkuu alla)

    • koyhajakipea

      tarina/kysymys jatkuu:

      Viikko sitten olin univelkainen, ja arvostelukykyni petti niin pahasti, että nostin hetkellisesti erästä hyvin painavaa huonekalua. Sen jälkeen selkäni on alkanut käyttäytyä kuten kolmikymppisenä eli hammassärkyå muistuttava toispuoleinen erittäin häiritsevä särky palaa heti, jos seison, kumarrun tai työskentelen etukumarassa asennossa. (Tätä ennen olen nostanut kyseistä huonekalua ilman, että siitä olisi aiheutunut selkäoireita.)

      Summa summarum: selkäsärkyni on alkanut aina poikkeuksellisen epäergonomisten työasentojen tai liikkeiden jälkeen. Välilevyn repeämisen jälkeen selkäsärkyni on kroonistunut yhden kerran muuttuen luonteeltaan hammassärkyä muistuttavaksi. Pitääkö minun varautua nyt siihen että selkääni särkee taas vuosia? Vai onko säryn luonteen muuttuminen vain selkävamman väliaikainen jälkitila, ehkä selän yliliikkuvuuden pahenemiseen liittyvä sellainen, joka korjautuu itsestään ehkä jo parissa kuukaudessa?

      Onko yleistä, että selän kiputila kestää joka kerta pidempään? Entä onko muilla kokemuksia taudinkulusta, jossa symmetrinen ja sijainniltaan hieman monimuotoinen selkärangan särky muuttuu hammassärkyä muistuttavaksi pistemäiseksi, toispuoleiseksi vyötärösäryksi? Kuinka nopeasti parannuitte vai parannuitteko ollenkaan?

      • Gfdffg

        Minulla on vähän saman tyyppisiä selkäkipuja. Tosin kipu säteilee myös jalkaan ja aiheuttaa tunnottomuutta/ hermokipuja jalassa.
        Kannattaisi varmaan mennä magneettikuvaa, ihan terveyskeskuksen kautta pääsin niihin itsekin. Minulta löytyi nikamasiirtymä ja spinaalistenoosi .


    • koyhajakipea

      Se justiinsa on niin merkillistä, kun jalassa ei ole tuntunut koskaan kipua, toinen reisi korkeintaan oli joskus vähän puuduksissa. Eli minulla ei kuulema ollut iskasta eli hermoni ei voi olla puristuksissa, vaikka kipuni tuntui ja tuntuu taasen juuri sellaiselta, kun joku voima tarraisi suoraan hermoon kiinni.

      Magneettikuvassa kävin silloin kun kipu kroonistui ekan kerran. Selästä ei löytynyt kuulema mitään dramaattista, toiseksi alin nikamaväli vain oli hieman madaltunut. Minulle sanottiin, ettei se voinut selittää kipujani. Piti sitten kouluttautua uudestaan kokonaan toiseen ammattiin ihan omilla tai oikeastaan sukulaisteni rahoilla, kun en saanut minkäänlaista kuntoutusrahaa eläkkeestä nyt puhumattakaan.

      Unohdin muuten kertoa, että tärkein hoitokeinoni oli seisomisen ja ilman selkänojaan nojaamisen antamaa tukea istumisen välttämisen lisäksi paikallisverenkiertoa parantava pippuri- eli kapsaisiinivoide. Sitä sai ainakin tuolloin vain lääkelaitoksen erikoisluvalla, mutta lupa myönnettiin myös terveyskeskuslääkärille. Tai se verenkierto parani oikeastaan vain voiteen ja kävelyn tai pyöräilyn yhdistelmällä. Nyt olen kuitenkin niin sairas (muista syistä) etten kykene enää tekemään kävely- tai pyöräretkiä. :(

      Yksi lääkäri sanoi, että minulla on "koktailkutsuselkä", mutta google ei tunne sellaista diagnoosia. Eikä ongelmani rajoitu pelkästään siihen, etten voi seistä, vaan olen aika pahasti asentorajoitteinen.

    • ihklgjllh

      ootko treenannut syviä vatsalihaksia?

    • metrimatias

      Rtg-kuvaus selvittää helposti onko tukirangassa nikamamuutoksia. Oikeasti selkärankaa tukevat kudokset pitävät selkärankaa kuosissa.
      Itselläni on sekä lanne-että rintarangan skolioosit. Ilman itsekuntoutusta en pian pystyisi nousemaan petistä.
      En pystyisi enää jatkuvaan ruumiilliseen työhön, mutta pienestä puuhastelusta ja liikunnasta selkä vaikuttaa pitävän.
      Tiedetään ettäpitkillä henkilöillä selkäkipu-oireilut ovat lyhytkasvuisia yleisempiä.

    • hiohuguohho

      et sitten ol elämäsi vaiheissaoppinut vielä varomaan selkääsi ja käyttäään kavereita apuna esim parketin asennuksessa

      • koyhajakipea

        En osannut oikein varoa, koska selkäni oli ollut täysin parantunut jo kymmenisen vuotta. Tunnen sitä paitsi vain tumpeloita ihmisiä, itseni pois lukien. :)


    • Melkeinparantunut

      Mulla on skolioosi ja sitä hoidettaessa halvaannuin ja siitä lähtien on ollut jos mitä vaivaa ympäri kehoa. Onneksi vuoden päästä pystyin kuitenkin kävelemään enemmän tai vähemmän horjuen. Nyt kokeilin energia hoitoa ja olen kuin uus ihminen. En täysin parantunut mutta pystyn vähän hölkkään, hyppiin trampossa, kosketuskipu on vähentynyt, pystyn seisoin silmät kiinni kaatumatta mikä ei ennen tullut kuuloonkaan. Kyljellään maatessa lonkkaa ja olkapäätä särki ja kivut hävisi kokonaan. Kasvojen ja koko kropan lihakset rentoutui. Kävelykin on nyt lähes normaalia. Joten suosittelen kyllä kaikille energiahoitoja varsinkin jos tuntuu siltä että kaikki muu on jo kokeiltu. Ehkä kaikki ei parane mutta onpa tullut ainakin kokeiltua. Itse "kävin" Peter Hintonin "vastaanotolla" joten voin suositella vain häntä muita kun en tunne. Puhelimen välityksellä hoiti enkä vieläkään oikein ymmärrä miten se onnistuin kun minä olin kotosuomessa ja se Australiassa, mutta niin se vain hoiti.

    • koyhajakipea

      Nyt voin ilokseni kertoa, että selkäni on käytännöllisesti katsoen parantunut! : D Taudin kulku oli tällä kertaa seuraava:
      1. Selkää äärimmäisen paljon kuormittava pitkäkestoinen staattinen työskentely, johon liittyi voimakasta toispuoleista voimankäyttöä oikealla kädellä.
      2. Alaselän kipu, joka ei ollut täysin pistemäistä, vaan kipua tuntui ehkä 20 sentin alueella.
      3. Painavan esineen hetkellinen nostaminen ilmaan parin viikon kuluttua selän kipeytymisestä.
      4. Kivun muuttuminen toispuoleiseksi ja pistemäiseksi. Lääkitsin kipua tulehduskipulääkkeillä ja selkää kylmentävillä ja lämmittävillä voiteilla.
      5. Kipu katosi muutamassa päivässä, jos arkeni oli tavanomaista jälkiteollisen yhteiskunnan jäsenen arkea, mutta palasi erittäin invalidisoivaksi heti kun yritin tehdä ruumiillista työtä.
      6. Viikkokausia kestänyt tiedonhakutyöni tuotti lopulta seuraavan tuloksen: lihaskalvojen venytyshoitoon perustuva kalevalainen jäsenkorjaus on tutkimusten mukaan tehokkainta tällä hetkellä tiedossa olevaa hoitoa selkäsärkyyn.
      7. Tätä hoitoa ei ollut saatavissa julkisesta terveydenhuollosta, mutta sain ajan yksityiselle jäsenkorjaajalle noin kuukauden päähän.
      8. Terveydentilani pysyi täysin samanlaisena 1,5 kuukautta eli huonekalun nostamisen ja jäsenkorjaajan antaman hoidon välisenä aikana.
      9. Jäsenkorjaaja venytti lihaskalvojani raajojen, selkärangan, pakaran, niskan, kaulan ja pään alueella 1,5 tunnin ajan. Hoidon tavoitteena oli käsittääkseni palauttaa luuston eli tukirankani asento suoraksi ja symmetriseksi, joka vissiin puolestaan takaisi verenkierron ja lymfanestekierron häiriöttömän toiminnan. Tunsin itseni hoidon jälkeen selvästi vinoksi, mikä lienee merkki siitä, että hoito oli suoristanut ryhtiäni. (Vinoon asentoon tottuneet aivoni vain luulivat, että rankani oli vinoutunut hoidon aikana. Peilissä ei näkynyt myöskään mitään vinouksia.)
      10. Tartuin välittömästi hoidon jälkeen mukana olevaan ostoskärryyni ja aloin kulkea vetäen kärryä perässäni. Tästä aiheutui tuskallinen kipukohtaus.
      11. Palasin jäsenkorjaajan luo, joka ohjeisti, että minun pitäisi yrittää välttää loppuilta kaikkia toispuoleisia, kierteisiä ja vinoja asentoja ja keskittyä selkärangan suorassa pitämiseen. Hälytin mieheni paikalle vetämään kärryä ja kävelin vaikeuksitta selkä suorassa apteekkiin ostamaan lisää selkävoidetta, särkylääkettä ja lämpötyynyn. Voiteet ja tyyny sijaitsivat alahyllyllä, joten jouduin kykkimään pitkään lukemassa tuoteselosteita ja vertailemassa hintoja. Sain siinä yhteydessä elämäni pahimman selkäsärkykohtauksen, joka kesti monta tuntia!
      12. Seuraavana päivänä selkäni oli jo erittäin selvästi parempi kuin se oli ollut ennen käsittelyä. Selkä oli tämän jälkeen joka päivä hieman paremmassa kunnossa kuin se oli ollut edellisenä päivänä ja kesti joka kerta paremmin fyysistä rasitusta. (Olin toki suht. maltillinen ruumiillisten töiden kanssa - taikka niin maltillinen kun nyt maltoin olla...)
      13. Menin 3 viikon kuluttua uusintakäsittelyyn, koska toivoin, että se muuttaisi selkäni täysin työkykyiseksi. Uusintakäsittely oli suorastaan nautinnollinen verrattuna ensimmäiseen hoitokertaan, ja se oli kuulema ihan tyypillinen kehityskulku.
      14. Uusintakäsittelyn päätteeksi hoitaja kehotti minua pitämään selkäni mahdollisimman suorassa seuraavat kaksi vuorokautta ja välttämään myös lievästi etukumaraa asentoa. Olin juuri saanut talkooapua, ja tuntui hullulta antaa talkoolaisen rehkiä yksin ulkona. Niinpä rupesin leikkaamaan toisen talkoopäivän iltana puiden oksia rinnankorkeudelta siten, että selkäni pysyi suorana. Tuloksena oli 10 päivää jatkunut rintarangan kiputila, jossa rintarankaa särki tieyissä asennoissa noin 20 sentin alueelta.
      15. Alaselkäni oli jälleen päivä päivältä parempi. Toisesta hoitokerrasta on nyt 5 viikkoa ja selkäni kestää jo lähes kaikkea ruumiillista työtä, jota pystyn tekemään perussairaudestani johtuen korkeintaan pari tuntia kerrallaan. Jäsenkorjaajan puheista sain sen vaikutelman, että hoidon tulos on sitä parempi, mitä vähemmän selkää rasitetaan hoidon jälkeisinä päivinä. Kaksi hoitokertaa olisi todennäköisesti riittänyt minulle, jos olisin voinut olla rasittamatta selkääni. Suunnittelen käyväni jäsenkorjauksessa vielä yhden kerran loppusyksyllä, jolloin ei ole enää pihatöitä eikä vielä lumitöitä.
      16. Onneksi meillä on nykyisin netti käytettävissämme, ettei tarvitse enää kitua vuosikymmeniä mokoman selkäkivun vuoksi! :D :D

    • netiss

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1582
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      38
      1020
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      182
      676
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe