Miten pärjäät helteessä ?

näännyksissä

Jo toista viikkoa paahtaa armoton helle Suomessa. Yötkin ovat kuumia, ei saa nukutuksi. Kerrostalossa ikkunat on etelään ja länteen, ei auta sälekaihitmet eikä yöksi saa läpivetoa.
Juon koko ajan, käyn kylmässä suihkussa, en uskalla juuri ulos , hyvä kun roskat jaksaa viedä. Sisällä on 34, ulkona kai vähän vähemmän. Saisi jo loppua tämä kidutus !

49

688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koetetaankestää

      Isännöitsijälle voisi valittaa jos on liian kuuma tai kylmä sisllä mutta mitäs hänkään voi tehdä. Voi tuoda tuulettimen ehkä. Taitaa meilläkin olla yli 30 sisällä, mutta läpivedon saan aikaan ja yöllä helpottaa. Kohta on syksy, kyllä pian viilenee.

      • onvaanjaksettava

        Näin se ikä tekee tepposensa. Nuorempana sitä nautittiin kuumuudesta etelän auringon alla, mutta nyt on jo yhtä tuskaa 25 astetta. Tuuletinkin pyörittää samaa kuumaa ilmaa huoneessa, eikä juurikaan viilennä.


    • Loivat.liikkeet

      Makuuhuone on varjon puolella, väliovi kiinni ja ikkuna auki tuulettimen ostin viime viikolla niin nyt pärjää.
      Jossain vaiheessa olis käytävä pyörällä kaupassa, nii kun aamulla jo hellettä ettei kehtois.

    • flegmaatti

      Helkutin huonosti pärjään. Tällä hetkellä sisäilman digitaali näyttää 28,3 ja on nousemaan päin.
      Ylimmän kerroksen kulmahuoneusto. Yläpuolelle betonilaatta ja peltikattoinen ullakko.
      Oh:n suuret ikkunat, kuten myös molempien makuuhuoneiden kookkaat lasiaukot, etelään päin.
      Keittiö ja oh:n yhteydessä oleva parveke itään.

      Keskustan sijainnista johtuen ei öisin voi pitää ikkunoita auki koska äänekäs nuoriso palaa pitkin aamuyön tunteja baareista ja varmuuden vuoksi muutama kaistapää autolija vonguttaa menopeliään ikkunoidemme alla.

      Menin tänään ilmastoidulle kuntosalille suurin toivein. Syystä tai toisesta punttipuolen ilmastointi tuhisi hiljaa nollilla!
      Fitnessosaston ilmastointilootat hönkivät viileää mutta eihän sillä viitsinyt jokaista palautusta viettää.
      Kyseisen salin vajaan 15 vuoden käyttöhistoriani lyhyin treeni. Vapaan tangon hack kyykky kapeana pyramidina > 170kg ja takaisin alas. 5min palautusta fillarilla ja salikahville saliravintolaan.

    • Meillä on vielä sisälämpötila 25 . Eihän tässä mitään tehdä jaksa mutta voi iloita siitä ettei mene yli 30 ja yöllä saa vielä hyvin nukuttua.
      Viime syksynä kaadettiin kolme isoa pihapuuta ja se luultavasti tuntuu parin asteen verran nyt.
      Oli jo pakko laittaa hedelmät ja juurekset pois huoneenlämmöstä, varajääkaappiin ja nostaa siellä hiukan lämpötilaa.
      Niin, että on ilmoja pidellyt..))

      • "Oli jo pakko laittaa hedelmät ja juurekset pois huoneenlämmöstä,"

        Sanos´muuta. Huomasin että banaanikärpäset oli pesiytynyt keittiöön. Niitä oli sitten parvena ovissa ja mietin, että mitä teen, kun se ihana sähköinen kärpäslätkä on pilalla ja mitään myrkkyä ei edes ole.

        Sitten sain "kuningas idean" ja suihkaisin hiuslakkaa muutaman kerran, niin jopas loppui lento, lyhyempään, kuin kanalla ja nyt vain kaikki hiemankin makeahko, joko suuhun tai jääkaapiin.

        Kuuma on minullakin, kuin ryssän helvetissä, vaikka tuuletin hyrää täysillä yötäpäivää ja onneksi on yöksi senverran viilentynyt, että taas päivän pärjää kostealla pyyhkeellä tai välillä suihkussa.. Tänään on ollut ensikerran tunne, että ilma ei riitä hengitykseen, hieman kuin kuumassa saunassa joskus.

        Ohut pusero märkänä ylle ja välillä käyn sitä kastelemassa kylmällä vedellä.


    • Vettä tässä olen lipittänyt ja vessassa juossut. Muuten pärjään hyvin, kun en suuremmin rehki. Aamu 9 kävin jo ostoksilla, lohimedaljonkien paistaminen oli vastenmielistä käryn takia, vaikka liesituuletin oli täysillä, mutta tuuletuksella siitäkin selvisi. Suolaa piti hieman lisätä kalalle, ja tsatsiki riitti ruispuikulan kanssa lisukkeeksi.
      Lopun päivää laiskotellen, ja pelkkää vettä ja hunajamelonia haukaten 😍

      • "Lopun päivää laiskotellen, ja pelkkää vettä ja hunajamelonia haukaten"

        Onneksi minun ei tarvitse lähteä kauppaan, mutta nyt alkaa olla jo ruokailu tiukilla, kun yritän keksiä, mitä syötävää vielä olisi ja mitä niistä tekisin?;)

        Olen joskus sekoillut ja ilmeisesti myös ostanut, vai sainkohan sittenkin sieltä ruokajakelusta pakkauksen Nutrilet pulveri pusseja laihduttajille. Muistan niitä maistaneeni ja syömättä jäi silloin, mutta onneksi pihi mummeli ei ole niitä heittänyt pois, joten hyvä niin.

        Nyt niistä saa ihanaa juomasekoitusta, johon kuitenkin lisään hieman sokeria ja aromisuolaa. Tosi ihanaa näin helteellä, joko kuumana hieman, mutta jäähtyneenä hyvää, vain välillä lisään vielä vettä. Uskoisin, että se sisältää tarvittavia ravintoaineita sopivasti, koska onhan se alunperin tarkoitettu laihduttajille.

        Minulla on todellakin mennyt laiskotellessa ja tietenkin kirjaa lukiessa, mutta nukkumisen välttämiseksi (ja tupakalle)on pakko välillä nousta ristikoita täyttämään, tai sudokuja. Miksi ne ei nukuta, mutta lukeminen vie heti unimaailmaan ja unen puutetta minulla ei pitäisi olla.

        Nyt on kiva välillä vaihtaa mielipiteitä näiden ystävien kanssa, joihin olen tutustunut palstalla.


    • Kyllä.me.selvitään

      Juokaa ihmiset vaikkei janota ja syökää suolaista,ruokaankin lisätkää suolaa(ei tietenkään hirveästi)

    • Mikäpä tässä on oleskellessa ja löhöillessä sopivan lämpimässä asunnossa puolialasti.
      Kerrankin sellainen kesä, ettei tarvitse sisällä palella ja käydä välillä ulkona lämmittelemässä. Meillä kun vuokraisäntä laittaa aina lämmityksen pois päältä kesäksi vaikka olisi kuinka kylmä ja sateinen kesä.
      Onnittelen itseäni, etten enää ole rappusiivooja. Eipä ole meidänkään rappukäytävässä tosin siivooja näkynyt moneen viikkoon, mutta en heitä ole valmis siitä syyttelemään.
      Joutavasti en viitsi päivän kuumimpaan aikaan lähteä ulos hortoilemaan, kun ei ole mikään pakko.
      Illaksi ja yöksihän se mukavasti viilenee, kun ei aurinko enää porota niin kuumasti. Sitten voi lähteä pikkusen lenkille, ettei ihan istuma-asentoon kangistu.

      Eniten tunnen luonnon eläimiä kohtaan ja niitä palomiehiä kohtaan, jotka joutuvat tukevissa tamineissaan taistelemaan metsä- ja maastopaloja vastaan. Näkyi eilen olevan lehdessä kartta, jossa oli viitisenkymmentä liekin kuvaa Ruotsin päästä päähän. Jotkut hyvinkin isoja metsäpaloja.

      • ". Näkyi eilen olevan lehdessä kartta, jossa oli viitisenkymmentä liekin kuvaa Ruotsin päästä päähän. Jotkut hyvinkin isoja metsäpaloja."

        Minä katselen usein täällä Tilannehuone-karttaa, johon on kuvattu koko Suomen hälytykset. Silloin ainakin avaan sivuston, kun kymmeniä hälytysajoneuvoja ujeltaa ohi, että missä palaa?

        Olen kyllä hieman varuillani myös, kun naapurustosta kuuluu pidemmän aikaa palovaroittimen piippaus, mutta nyt en mene apuun, sillä kerran tein sen virheen ja siellähän oli niin kiukkuinen ukko, että poliisien kanssa vasta pääsi palokunta tuulettamaan kämpäänsä.

        Minä en todellakaan ymmärrä näitä ihmisiä, jotka ei noudata yhtään paloturvallisuutta ja välitä toisten omaisuudesta. Toki Suomessa saa vapaasti liikkua ja jopa leiriytyä, mikä on hyvä asia sikäli, mutta ei ole oikein laittaa nuotiota pannukahveita varten ja jättää se lähtiessä sammuttamatta.

        No, tästä minulla olisi liiankin palon sanottavaa, kun kulkuripojat jättivät palavan savukkeen isovanhempieni vessaan ja koko kartanomijöö paloi sen siliän tien.


      • hyvinpyyhkiii
        Kristiina23 kirjoitti:

        ". Näkyi eilen olevan lehdessä kartta, jossa oli viitisenkymmentä liekin kuvaa Ruotsin päästä päähän. Jotkut hyvinkin isoja metsäpaloja."

        Minä katselen usein täällä Tilannehuone-karttaa, johon on kuvattu koko Suomen hälytykset. Silloin ainakin avaan sivuston, kun kymmeniä hälytysajoneuvoja ujeltaa ohi, että missä palaa?

        Olen kyllä hieman varuillani myös, kun naapurustosta kuuluu pidemmän aikaa palovaroittimen piippaus, mutta nyt en mene apuun, sillä kerran tein sen virheen ja siellähän oli niin kiukkuinen ukko, että poliisien kanssa vasta pääsi palokunta tuulettamaan kämpäänsä.

        Minä en todellakaan ymmärrä näitä ihmisiä, jotka ei noudata yhtään paloturvallisuutta ja välitä toisten omaisuudesta. Toki Suomessa saa vapaasti liikkua ja jopa leiriytyä, mikä on hyvä asia sikäli, mutta ei ole oikein laittaa nuotiota pannukahveita varten ja jättää se lähtiessä sammuttamatta.

        No, tästä minulla olisi liiankin palon sanottavaa, kun kulkuripojat jättivät palavan savukkeen isovanhempieni vessaan ja koko kartanomijöö paloi sen siliän tien.

        Vai oli sun isovanhemmilla jo vessa kartanossaan ? Jopas oletkin hienoa sukua. Mun vanemmilla oli töllissään ulkohuussi ja isovanhemmilla tais olla vain riuku mettän laidassa, sammalilla pyyhkivät.


      • hyvinpyyhkiii kirjoitti:

        Vai oli sun isovanhemmilla jo vessa kartanossaan ? Jopas oletkin hienoa sukua. Mun vanemmilla oli töllissään ulkohuussi ja isovanhemmilla tais olla vain riuku mettän laidassa, sammalilla pyyhkivät.

        "Vai oli sun isovanhemmilla jo vessa kartanossaan ?"

        Jaa, taas tänne tuli saivartelija, koska kirjoitin viestini huonosti, mutta isovanhempien tilaa voin kyllä kutsua kartano miljööksi, olihan maita yli 100 ha ja se oli silloista aikaa suuri tila, mutta tosin ei kuitenkaan kartano nykyisellä merkityksellä, mutta Itä-Suomessa oli kartano jokaisen oma piha. Kartanolle siellä aina tultiin, kun jonkun pihaan saavuttiin, joten suu poikki ja siihen jengat.D

        Vaikka siihen aikaan oli tietenkin se ulkovessa, mihin nämä kulkurit heittivät palavan savukkeen, niin mietis, kuinka he olisivat sinne "kartanon" rakennuksen sisävessaan päässeet ja heittäneet sen savukkeen, että koko kartano tuhoutuisi?

        Suvun hallussa on edelleen nämä tilat.


      • Ramoona-
        Kristiina23 kirjoitti:

        ". Näkyi eilen olevan lehdessä kartta, jossa oli viitisenkymmentä liekin kuvaa Ruotsin päästä päähän. Jotkut hyvinkin isoja metsäpaloja."

        Minä katselen usein täällä Tilannehuone-karttaa, johon on kuvattu koko Suomen hälytykset. Silloin ainakin avaan sivuston, kun kymmeniä hälytysajoneuvoja ujeltaa ohi, että missä palaa?

        Olen kyllä hieman varuillani myös, kun naapurustosta kuuluu pidemmän aikaa palovaroittimen piippaus, mutta nyt en mene apuun, sillä kerran tein sen virheen ja siellähän oli niin kiukkuinen ukko, että poliisien kanssa vasta pääsi palokunta tuulettamaan kämpäänsä.

        Minä en todellakaan ymmärrä näitä ihmisiä, jotka ei noudata yhtään paloturvallisuutta ja välitä toisten omaisuudesta. Toki Suomessa saa vapaasti liikkua ja jopa leiriytyä, mikä on hyvä asia sikäli, mutta ei ole oikein laittaa nuotiota pannukahveita varten ja jättää se lähtiessä sammuttamatta.

        No, tästä minulla olisi liiankin palon sanottavaa, kun kulkuripojat jättivät palavan savukkeen isovanhempieni vessaan ja koko kartanomijöö paloi sen siliän tien.

        Vanhempieni synnyinseuduilla Etelä-Savossa puhuttiin, että väki liikkuu kartanolla, kun tarkoitettiin talon pihapiiriä rakennuksineen. Muistuu nyt mieleen, miten hyvin kartanolla nukkui helteelläkin pimeässä ikkunattomassa paksuseinäisessä hirsiaitassa.

        Helteellä ollaan usein merellä paossa, melkein aina käy vähintään pieni tuulenvire. Nukkumakajuutassa on sama lämpötila kuin vedellä, tosin täällä merivesi on nyt jo 23-25 -asteista melkein eli turhan lämmintä uimiseenkin. Sitäpaitsi Suomenlahdella on laajalti sinilevää, ei voi läheskään kaikkialla uida. Kunnon tuulia tarvitaan, jotta lautat hajoavat ja vesi sekoittuu viileämmäksi. 👒Hellehattu on aina ulkona päässä.

        Kotonakin pärjäillään, läpiveto auttaa, ikkunat on kaihtimin peitetty, viileä suihku piristää. Itse pidän jääteestä, valmistan sitä ison kannullisen hunajalla ja sitruunalla maustettuna jääkaappiin. Vesimeloni on raikasta haukattavaa, suolaisen kaipuuseen silliä ja hiukan tavallista suolaisemmaksi graavattua kalaa. Jäätelöllä ja marjoilla voi hyvällä syyllä nyt herkutella !

        💦🍉🍓🍋🍒🍦🐟

        Huomiseksi luvataan jo helteen hiukan hellittävän ja sadetta kovasti kaivataan !


    • Moikka-tellukka

      Ai sääkin tellukka olet ruåtsista ? Aika moni on, Ullamirjami ja Mdk. Tunnetko tämän meidän palstan kautta aikain fiksuimman eli Mdkn ? Harvoin enää kirjottelee.

      • Joo, täällä.
        Asun parikymmentä km Tukholmasta saaristoon päin. Sopivan hajumatkan päässä siitä kusiaispesästä.
        En tunne kyseistä nikkiä. Kovin vähän tunnistan täältä muitakaan, elleivät ole viimeisen noin viiden vuoden aikana kirjoitelleet 60 palstalla. Täytin tämän palstan kriteerit vasta vajaa kuukausi sitten. Joskus harvoin tosin olen käynyt vilkaisemassa tänne lukijana.
        Ullamirjamin nikki on jäänyt mieleen hänen antamistaan eläinaiheisista linkeistä.


      • Yksillamirjami

        Täälä ollaan ja hikoillaan --mutta ei valiteta -- Nyt ne ihmiset nauttii oikeen kotimaansa auringosta ja kunnolla kerankin , jotka hakee sitä Isolla rahalla jostain Turistien lepokylästä Teranssilla jakaljalla istuen -- Keihäsmatkoilla !!!
        En ole itse näitä --vaikka matkustinkin aikoinani ympäri maailmaa ! En uimrannoilla ole niissä edes piipahtanut !

        Kerrankin on kunnon kesä !

        Kiitos , että muistin minut Tellukka! Niin olen jo elänyt pitkän elämän ja kaikenlaista on kokenut --mutta aina olen selvinnyt ,kai se on kun olen sellanen ,unohdan ne huonot ajat ja nautin nyt tätä leppoisa vanhuutta --onneksi tulin tänne Ruotsiin ja kerkisin vielä tehdä työtäki täälä . Lähdin v 1985 ja olin jo 51 v sillon --tein töitä täälä 65 vuotiaaksi . Enkä ole katunut -- minulla on täälä Tyttär ja Poika --molemmat jo 60 vutta täyttäneet --kohta hekin eläkeiässä --Ja saaneet täälä hyvin töitä ,niin että on sitten paremmat eläkepäivät --nautiskella ---niinkun minäkin .

        No tadan taas jatka tätä elämä kertaani toisella kertaa --mutta nyt menen nukkumaan -- Yökin on viilentänyt huoneet ja on mukava kun kävin katsomassa teitä ,Onhan meitä monta vanhalla nimmarillakin vielä - ! Hyvää yötä -- Natti ,natti !

        U,M


    • Pikkuhiljaa alkaa iho näyttää matun väriseltä, jokapäivä vähän aikaa ottanu aurinkoa sitten sisälle tuulettimen eteen. Juu ihan kiva nää ilimat ja suattaa kestää ens'kuun puolelle, ainoa ikäväpuoli kun vuorokaudessa ilmanviileys sattuu aamuyöhön ja kun kaupat aukee on jo helle.

    • Lomaa

      Oikein on leppoisaa, sisälämpötila 23 astetta.Kiva oli käydä järvessä uimassa.Kävimme katiskalla päivällä,ahvenia tuli sopivasti ja tuuli virkisti.
      Ruohonleikuu hoidettiin iltakymmeneltä ,jotta oikein mukavasti menee.

    • rupert3

      Tämä on ihan parasta tämä helle ei kolota ja enerkiaa on ihan toisella lailla kun pilvisellä ilmalla, jatkuis nyt marasskuulle..

    • kylymäves

      Oikein hyvä paikka tänään oli matonpesupaikka. Tuuli puhalteli vilvottavasti katon alla. Vesijohtovesi oli kylmää. Ei hassumpaa.

    • eihätää

      Tässä minun kikkoja banaanikärpäsiin:
      1) omenaviinietikkaa kupposeen ja tippa astianpesuainetta (kaikki tietää tään kikan)
      2) leikkaa sitruuna kahtia, käytä mehu juomaan ( kuorilla hinkkaa kyynärpäitä) ja ne puoliskot laita pöydälle ja laita päälle vanha kulunut pyyheliina. No ne kärpäset ryömii tietysti sinne alle. Sitten lättäät päältä sitä pyyheliina. Olet saanut legioonan kärpäsiä hengiltä. Voit myös päältä lätkiä kärpäslätkällä, kun ne tulee liinan päällekin.
      3) olutta lasin pohjalle, ha sitten lautanen päälle kun on tarpeeksi lentäjiä siellä
      4) kärpäslätkä on vanha kunnon konsti. Laita hopeateippiä tiivistämään niin eivät lennä läpi.

      Helteeseen:
      1) tulletin, monta tuuletinta. Itellä on eri huoneissa.
      2) jos ei oo läpivetoa, voit yrittää jos tulisi kun aukasee postiluukun (ei ehkä toimi)
      3) kylmää vettä käden sisäpuolelle ranteeseen, sinne missä verisuonet kulkee
      4) aattele että olet Taimaassa tai jossain muualla. Halpa lomareissu. Ota rennosti, kiva kun on kerrankin lämmintä ja ei palele

    • eihätää
    • housutpoiss

      Pikkuhousut ja rintsikat hiiteen, väljä ohut hellemekko riittää ja yöllä nakuna, mikä kotosalla estää päivälläkin olemasta alasti. Jääteetä ostan kaupasta mutta halvemmaks tulee itse tehdä. Nyt onneks tuulee, varjossa ulkona keinussa ihan miellyttävä.

    • Neurotieten dosentti kertoo Aftonbladetissa tällaista. Tämä nyt on toisella kotimaisella

      "Ta en varm dusch
      Det mest oväntade knepet som Benedict tipsar om är att ta en varm dusch innan det är dags att gå och lägga sig.
      Anledningen är enkel. Värmen i duschen hjälper till att öppna kärlen i händerna och fötterna som släpper ut värmen. Samma effekt kan man enligt Benedict få om man håller händerna under varmt vatten i tio minuter. Det blir en signal till hjärnan att sänka kroppstemperaturen, berättar han för svt.se."

      Siinä siis neuvotaan ottamaan lämmin suihku ennen nukkumaan menoa.
      Sama teho on jos pitää käsiä lämpöisen veden alla kymmenen minuttia.
      Se antaa kropalle signaalin alentaa ruumiinlämpöä.

      Äsken kokeilin, että valutin käsilleni lämmintä vettä. En edes kymmentä minuttia, niin minua alkoi ihan palelemaan. Ihokarvat alkoivat nousta pystyyn.

    • Saattaa tuo olla tottakin. Itse huomasin viime yönä hivuttautuneeni kiinni kylmään kiviseinään vuoteeni vieressä. Mukavan viileältä se tuntui, joskin selkä oli armottoman kipeä aamulla noustessani. Ehkäpä näihin helteisiin r´tottuu vähin erin, tänään en ole hikoillut samalla tavoin kuin eilen. Postipaikkani on auki klo10.00, joten saatan vielä käväistä siellä, jos siltä tuntuu.

    • saisi-helteet-loppua-jo

      alotukseen jonkinlainen vastaus:


      tukalaa on, jotenkuten koitan toimeentulla,
      paha on olla,
      vaikka juo riittävästi, suuhun jää kumma kuiva olo, kieliki tuntuu oudolta,

      yöksi pistän ikkunat auki, jotta asunto viilentyy hieman,
      päiväksi suljen kaikki räppänät ettei viilempi yöilma pääse karkuun ,

      • uusi-muoti-suomeenki

        Tuliki mieleen pitäisikö meidänki pohjolan ihmisten pukeutua valkoisiin umpi paksuihin vaatteisiin
        kuten esm. intiassa p r in s s i t k i hienot arvokkaat miehetki on valkosissa valtavan peittävissä hameissaan niin juhlavan näkösisiä kaiken maailman kokouksissaan,
        eikai niillä muita vaateita siellä olekkaan katukuvissa,


    • e.lä.mä

      Suomeen tullut helteet minulla ollut jo toukokuusta lähtien.

      Laitan koneet päälle talossani tulee sopiva lämpö tila.

    • voinpahoinhelteessä

      Kesän pahi , Pyhärannan metsäpalo on saatu rajattua kun sateetkin tulivat apuun. Jälkisammutus jatkuu siellä yli viikon vaihteen. Ainakin 100 hehtaria ehti palaa.

      Ruotsi pyysi suomestakin apua omien jätti maastopalojen sammuttamiseen, mutta meidän kalustomme oli jo kiinni omissa maastopaloissa.
      Venäjän puolelta Sallan kohdalla on metsäpaloja uhkaamassa. Enää sadan metrin päässä suomen rajasta.
      https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/video-nayttaa-ruotsin-liekkimeret-metsapalot-leviavat-holtittomasti/6999998#gs.BVVQGA0

      Ruotsissa metsäpalot raivoavat hallitsemattomina. Tänään radiouutisissa sanottiin poliisi epäilevän uusia paloja siellä tahallaan sytytetyiksi.

    • Tiukkaa tekee kohta, pelkkä kukkien kastelu alkaa käymään työstä.
      Varsinkin tänään oli tukahduttava kun ei tuullut ollenkaan. Pitää vaan laiskotella ja viivähdellä viineissä huoneissa, järvessä, suihkussa. Hyvä ostos aikanaan tuo pömpeli joka jäähdyttää huoneilmaa. Autoissa nykyään jo kaikissa ilmastointi. Kiva pitää kesämekkoja, ihanan vilpoisia!😌

      • Korj: viivähdellä viileissä huoneissa
        Kiva olisi viivähdellä viinihuoneissakin ja fiineissä huoneissa...


    • Per-kel

      Käyn saunassa, sieltä100 asteen lämmöstä kun tulee niin sellainen 30 tuntuu jo viileältä :)

      • Tuo on kyllä totta, ...kele! 😀💦


      • 66.2 oli parvekkeellani auringossa tänään puolenpäivän aikaan.
        Ensin se tuntui läkähdyttävän kuumalle, mutta sitten ajattelin, että sehän on vain suunnilleen sama kuin ruotsalaisessa saunassa, missä ei tarkene muuten kuin pyyheliina ympärillä.


    • sinis.sirkku.ek

      Laitoin stopparin postiluukkuuni, sieltä tulee vetoa rapusta keittiön ikkunan ollessa selällään. Eteisessä onkin nyt viileämpää kuin muualla.

    • kuka-tietää-kauanko

      alotukseen :

      huonosti pärjään, hengissä siinä ja siinä,

    • Ramoona_

      Hullun hellehomma on minulla käynnissä, nimittäin punaherukoiden mehustus, seassa vadelmia. Ulkokeittiön tapaisessa on sähkölevy, siinä maija pöhisee. Ampiaiset ovat kuin huumaantuneina makeista tuoksuista ja hätinä sain ensimmäisen satsin mäskit vietyä bikompostoriin, kun lentolaivue saatteli minua intensiivisesti ihollekin pyrkien, mutta en vielä pistoa ole saanut. Pitää malttaa olla huitomatta, olla kylmän rauhallinen vaan. Viileä viinikellari oliskin nyt mukava paikka, voisi etsiä pullon punaviiniä sangriaa varten. Isoon kannuun paljon hedelmäpaloja, ainakin appelsiinia ja sitruunaa, niistä puristettua mehua myös, päärynä ja hunajamelonikin sopii hyvin, sopiva määrä punkkua, merkittävä osa kuitenkin kivennäisvettä, jäitä myös. Oikeaan sangriaan taitaa tulla spriten tapaista ja vielä loraus cointeau-likööriä. Sehän käy jo ateriasta ! Kyllä espanjalaiset osaavat hellettä viettää muutenkin , kunnollinen rento siestahetki päivän kuumimpaan aikaan, luukut ikkunoiden edessä.

      Sinisirkun postiluukkukikka varmaan toimii, raoista vetää tunnetusti. Meidän koirat makasivat aina alta avoimella harvahkoon laudoitetulla pohjoisen puoleisellä saunan terassilla, ilmavirtaukset viilensivät mukavasti. Olen itsekin makoillut siinä, mutta koska pitää joku alunen olla (muuten painuisi raitoja ihoon), vaikutus ei ole niin tehokas. Riippumatossa lötköttely on myös ilmavaa, varsinkin jos voi verkkomaisessa keinussa oleilla.
      Kerrankin saa käyttää kauniita hellemekkoja, ilmavia ja kevyitä, vaikka kevytmielisiäkin ! En ollenkaan ymmärrä tiukkoja toppeja ja legginssejä, ilmanhan pitää päästä kiertämään, että kangas pysyy ihosta irti.
      Nyt pullottamaan mehut, alkaa olla mehut pois emännästäkin . Virkistävät äätelökahvit kohta laitan, siinä kuuma kohtaa jääkylmän...jännittävä liitto.

    • Per-kel

      Kaljaa on varastossa ja sapuskaa fryysissä.- Kunhan sähköä ja vettä piisaa :) Nythän ei saa grillata,täytyy sitten tyytyä perunasalaattiin ja tonnikalaan :(

    • Yksillamirjami

      Yleensä saan hyvin illalla unen jos en ole ottanut "päikkäriä" onneksi kuitenkin harvoin valvon ,onhan tämä Tietokone kuitenkin kverina . Ennen tykkäsin lukeekijan viikossa ainaki yhden kirjan --nyt tässä istun ja haen täältä luettavaa ja olen, Paljon FB " V EISPUUKI SIVULLA " sivullani Suomalaiset Sääkset Kalakotkat , ovat kanssa paljon näin kesällä kiva harrastus
      Nyt on monta Wep-kameraa Suomessakin . Sillon kun aloin harrastuksen oli Eestissä 2 pesää Joissaoli Wep-kamera . Nyt sielä katselen vaan Kalakotkas Kelopuu pesää 1
      Suomessa Sääksenpesiiin on laitettu jo paljon Wep-kameroita . Nyt niissä poikaset harjoittelevat lentoa --mutta emot syöttää pienempiä --Ja ne joitka letää käy vielä hakemasa ruokaa emolta pesässä-

      v 2012 oli täälä minun avaama pesä linkki ,sillon sitä seurattiin ahkerasti .
      Nyt kaikilla on jo kotona Internetit ja katselevat varmaankin samoja lintuja joita minäkin -- Pian linnut lähteekin takasin muutomatkalle
      Suomalaiset linnut Lentää aina etelä- afrikkan asti talvilomalle --mutta palavat taas aikaisin keväällä kun jäät lähtee järvistä, takaisin pesiinsä tekemään poikaset joita on yleensä 3 .

      Pärjään aikahyvin helteessä --olen terve vanhus ja tiedän, kuinka jo tähän ikään , kuinka selviää Pakkasesta ja helteestäkin !

      U.M

      • Lorenaa

        Kun tämä hellekausi nyt vaan jatkuu, lohduttaudun kuuntelemalla biisiä vuosien takaa:

        https://www.youtube.com/watch?v=vysT1H8ge_o

        Siis kun yö saapuu Venezueelaan.......jotakin samaa kaihoisassa melodiassa on kun "helle paahtaa päivisin ja yön syli hellä on". Tässäpä viilennystä kerrakseen. Ennenmuinoin palattiin hikisinä heinäpelloilta helteisen työpäivän jälkeen, pulahdettiin Päijänteen vilvoittaviin vesiin ja taas oli kuin uusi tyttö. Olen nimittäin maalaistalon tyttö alku asetelmissa.
        Siksi tuo biisin kuuntelu vilvoittaapi vielä iltahämärissä kuun pimennystä odotellessa.
        Vilvoittavia unia jokaiselle palstalaiselle!
        t. Lorenaa


      • Tramontana
        Lorenaa kirjoitti:

        Kun tämä hellekausi nyt vaan jatkuu, lohduttaudun kuuntelemalla biisiä vuosien takaa:

        https://www.youtube.com/watch?v=vysT1H8ge_o

        Siis kun yö saapuu Venezueelaan.......jotakin samaa kaihoisassa melodiassa on kun "helle paahtaa päivisin ja yön syli hellä on". Tässäpä viilennystä kerrakseen. Ennenmuinoin palattiin hikisinä heinäpelloilta helteisen työpäivän jälkeen, pulahdettiin Päijänteen vilvoittaviin vesiin ja taas oli kuin uusi tyttö. Olen nimittäin maalaistalon tyttö alku asetelmissa.
        Siksi tuo biisin kuuntelu vilvoittaapi vielä iltahämärissä kuun pimennystä odotellessa.
        Vilvoittavia unia jokaiselle palstalaiselle!
        t. Lorenaa

        Mulla on ihanat muistot sieltä 70-luvulta , https://youtu.be/8Y0m1U3jP_c


      • Tramontana
        Lorenaa kirjoitti:

        Kun tämä hellekausi nyt vaan jatkuu, lohduttaudun kuuntelemalla biisiä vuosien takaa:

        https://www.youtube.com/watch?v=vysT1H8ge_o

        Siis kun yö saapuu Venezueelaan.......jotakin samaa kaihoisassa melodiassa on kun "helle paahtaa päivisin ja yön syli hellä on". Tässäpä viilennystä kerrakseen. Ennenmuinoin palattiin hikisinä heinäpelloilta helteisen työpäivän jälkeen, pulahdettiin Päijänteen vilvoittaviin vesiin ja taas oli kuin uusi tyttö. Olen nimittäin maalaistalon tyttö alku asetelmissa.
        Siksi tuo biisin kuuntelu vilvoittaapi vielä iltahämärissä kuun pimennystä odotellessa.
        Vilvoittavia unia jokaiselle palstalaiselle!
        t. Lorenaa

        https://youtu.be/hi3SslfAQmY Ollos hyvä :*


    • onkohan_nestehukkaa

      Huh, huh - tuo kuumuus vie seksihalutkin.

      • yhteinensuihku

        Vaatteet pois ja yhdessä viileään suihkuun. Saippuoite toisenne , kyllä se halu ja kalu siinä heräilee.


      • kyllä_pitäs_toimia

        Niih, valoisuutta kyllä on niin, että sen puolesta hormoonitoiminnan pitäs virittäytyä.


    • e.lä.mä

      Ostin ison sähkögrillin siinä tuskin edes näkyy tulta, tässä näkyy ruotsalaisien aivojen toiminta. Hyvä on ollut asua yli 48 vuotta.

      • e.lä.mä

        Väärin kaasu.


    • Per-kel

      Tulin juuri saunasta, puhdas ku pulmunen muttei kelpaa rouvalle ku on parta ajamatta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe