kori hajoaa uudesta autosta

Heidi-v

taloudessamme uusi 3kuukautta sitten ensirekisteröity skoda octavia. auton pesun yhteydessä huomasimme että molemman puolen helmakoteloissa aivan silminnähden selvät murtumat. onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ja mitä merkkikorjaamo antaa vastaukseksi? korjaamolle aika vasta viikon päähän tarkistukseen.

88

1167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sarkasmi.sakari

      Ei vastaantuloja. Skoda ruostuu jo valmistuslinjalla puhki ja kori katkeaa. Auto paalataan suoraan, mutta virallisesti se on myyty. Onko sulle luovutettu tällainen paalauksesta yli jäänyt? Suomessa moni Jorma menee retkuun ja maksaa näistä uuden hinnan. Auton alkuperäinen tilaaja häpeissään on jo kerran hyväksynyt, että rahat meni uutena paalattuun autoon, mutta sinä tyhmä julli ostit vielä Tsekki-mafian välittämän raadon uudelleen. Kuinka tyhmiä te Jormat oikein olette? Joo, "Jormako tyhmä, nyt en oikein ymmärrä..." 😂

    • käännetäänPyssyt

      Holisti yrittää jälleen hälventää uutista jossa Toyota kärähti kun meni tinkimään teräksen laadusta ja toinen japanilainen firmahan sitä toimitti heille. KobeSteel ja Toyota melkoisia huijareita molemmat.

    • Skodasakke

      Tässä Holisti johdattelee keskustelua kohti Skodan kuvitteellista harsoteräksistä rakennetta. Venäjä-viittaus puuttuu vielä keskustelusta, mutta eiköhän sekin sieltä tule.

    • SeOnLaitettava

      Apupyörät siihen kohtaan mistä kori alkaa katkeamaan.

      • pikku-tero

        Ettet vaan itse ajaisi vielä apupyörillä. . .


      • kikalaki

        Apupyörän apupyörät


      • Anonyymi

        Myös kitti auttaa.


    • tyyne_

      meillä skoda 5 vuotta vanha ja takapyöräkotelot aivan lahot. katsastusmies käski hitsaamaan,tai romuttamaan. mitähän ensi vuonna katsastuksessa..

      • Ocu.1.8TSI.132kW.Webasto

        Ei noin uutta autoa edes tarvitse katsastaa joka vuosi. Vanhat rojut pitää katsastaa joka vuosi.


      • jezz

        ei pidäkkään mutta Skoda on eri maata


      • Skootaloota

        Sama vika täällä


      • tästäonpoistettuviesti
        Skootaloota kirjoitti:

        Sama vika täällä

        Sama vika rahikaisella vai? Vimma kirjoittaa pötyä?


    • Tiedonjano

      Olen ollut pösömies koko ikäni. Takanani noin 7 pösöä, eikä tuollaisia ongelmia ole ollut. Pösö onkin kokemukseni mukaan ruostumattomimmasta päästä.

      • Ocu.1.8TSI.132kW.Webasto

        Ranskan rapea on nykyään ihan ok, mutta muotoilu ei vaan miellytä.


      • TSI2012

        Ei ruostunut 306 Pösö enää 1990-luvulla. Luja suojaus ja maalipinta. Paitsi konepelti ilman galvanointia ruostui alta.

        Alustan & pikkuvikoja oli kyllä enemmän kuin uudessa autossa saisi olla viiden vuoden ja 50-tkm : n aikana. Skodassa ei tällaisia ole lainkaan. Jopa Pösön kytkinvaijeri katkesi, koska kihnutti kulmarautaan käytettäessä...

        Lähipiirissä on ollut ja on edelleenkin PSA:n tuotteita, joissa on ollut vähemmän vikoja, joten yksilöitähän ne autotkin. Itse Pösöä aikanaan suosittelin tsekattavaksi vaihtoehtona Volkkarille ja Opelille, kun Saab-mies joutui aikojen muuttuessa merkkiä vaihtamaan. Ehkä 308 menee jatkossa itselläkin harkintaan...


    • Skodasakke

      Holisti ei ole vetänyt Venäjä-korttia esiin tässä keskustelussa. Keskiyön aikaan palstalla käydään kuitenkin synkkä yksinpuhelu.

    • kädetönautonkorjaaja

      Holistin foliohatusta on kaksinkertainen vuoraus pettänyt ja ilmassa vapaasti kiitävät kosmiset säteet pääsevät vaikuttamaan skodakeskusteluun haitallisella tavalla. Suosittelen kolmatta kerrosta foliota, niin se voi hieman jarruttaa neutriinojenkin liikettä.

    • Toyota_Hybrid1

      heikko teräspelti ja siihen yhdistettynä skodissa tavattoman nopea ruostuminen, saa aikaan todella pahaa jälkeä kolarissa.

    • ruostuvin.automerkki

      no empä ihmettele yhtään.

      • Sarkasmi.sakari

        Fakta. Kun on kaiken nähnyt ja kokenut, ei jää jäljelle ihmeteltävää.

        Niin se vain on.


    • Näin

      heikkolaatuinen teräs alkaa näkyä outoina teräsosien hajoamisineen. tuvavyön lukkokappaleet tehty heikennetystä teräksestä, korit, jakoketjut, moottorin sylinteriputket, turbot, dsg vaihteistot... jokainen huomaa yhtäläisyyden volkswagenin heikennettyyn teräkseen ja mihin se on johtanut...

    • Simply.Clever

      aivan perinteinen tyyppivika skodissa. kori on tosi heikkolaatuinen ja vääntölujuus huonompi kuin 70luvun autoissa.

      • Anonyymi

        Takatuuppari skoda oli laatuauto nyky octaviaan verrattuna.


    • piskien

      Ihanko totta ,menikö samalla kakat housuun ?

    • saksalainenkusetus

      saksalaiset huijaavat aina ja joka asiassa. yhtiöitten peruste on tehdä vain ja ainoastaan mahdollisimman suuret voitot, laadusta välittämättä. onhan sakalaiset ja tsekkiläiset autot jo laatutilastojen häntäpäässä isojen laatuongelmien takia.

    • HolistiHaluatkoLisää

      Holistia pitää taas ilmeisesti muistuttaa Toyotan ruoste ja teräs ongelmista.
      Toyota käyttää KobeSteelin heikennettyä teräspeltiä autoissa ja jättänyt ruosteenestokäsittelyn pois kokonaan ja siksi Toyota on markkinoiden ruosteisin auto.

    • tototohjo

      Tojo ja Tojon seittiteräs, Ruostekin on vahvempaa. Ja kaikkea pitää kasassa maali.

    • ihvdeo

      onkohan skodat kasattu pelkällä ruosteella kun kuulemma tuontantolinjalla skodat aivan ruosteessa, onko maalikin vahvempaa joka pitää korin kasassa...?

    • RuosteenKuningas

      ei ihmekkään, skoda on huonolaatuisin ja ruostuvin automerkki markkinoilla. pysykää erossa itäautoista.

    • Toyota_Hybrid1

      pysykää erossa tuosta automaailman irvikuvasta, skodasta!!!!!

    • HolidtiHävisitTaas

      Holistia ahdistaa huolella Toyotan paljastunut teräs huijaus ja älyttömän nopea ruostuminen ja sitä hän kiukuttelee joka väliin.

    • Laakkobeb

      Harmi kun Skoda on tollane.

    • inssi_

      heikennetty teräs alkaa näkyä korien hajoamisineen.

      • Toyotassa

        Kobe Steel....


    • mävaan_

      tyyppivika.

    • Miljardikorvaukset

      skoda on ruostunut aina ja aina tulee ruostumaan. näin se on aina mennyt.

    • Täristää

      eipä voi muuta suositella kuin vaihda skoda toyotaan. skodan näkkäriksi ruostunut kori hajoaa kuoppaisella tiellä ja lopulta katkeaa.

    • Toyota_Hybrid1

      äkkiä skoda myyntiin jollekkin helposti höynäytettävälle. mielenterveys kuntoutujat voisi olla helppoja huijattavia...

      • Outo_palsta

        Kobe.


    • Perinteet

      milloinhan skoda alkaa tekemään jotain tuolle ruosteongelmalle?

      • Outo_palsta

      • onhanSullaTehtävääHihii

        Holisti, et jankuttamalla saa myytyä Toyotan ruosteongelmaa muille.
        Sitkeyttä ei palkita tälläkään kertaa.


      • Kyykkynokka_
        onhanSullaTehtävääHihii kirjoitti:

        Holisti, et jankuttamalla saa myytyä Toyotan ruosteongelmaa muille.
        Sitkeyttä ei palkita tälläkään kertaa.

        Huutelijatrolli hiljaa. Häpee varjoos.


    • Kyykkynokka_

      Itälaadun kestävyys on aina huono. Skodissa prakaa ja mätänee kaikki mitä voi.

      • Tietaataman

        Juuri näin on asiat Skodassa.


    • Bling

      tunnetusti skoda tekee tahallaan heikkoja autoja että vuoden päästä saa myydä jälleen uuden skodan, näin selitetään skodan myynti suomessakin.

    • oletTyhmäKunEtOpi

      No tottakai sulla Holisti Skodat hajoaa ja repeilee rikki yhtenään. Sitkeä sissi ja kovin ehtivä olet kun laskujeni mukaan sinulla on ollut ainakin sata eri Skodaa ja kaikki hajonneet mitä ihmeellisemmällä tapaa ja todella nopeasti.

      • kia_takuu_7v

        Kyllä ne hajoilee aika monella muullakin. Siksihän helkama vai mikä lie ei myönnäkään tuolle itäiselle römpsöttimelle kuin 2v takuun. Ja edes se takuu ei toimi.


    • Toyota_Hybrid1

      katsokaapa ja hämmästelkää, kuinka paljon vw autojen vero nousee 1.9 alkaen. vihdoin kansalle tulee virallisesti julki kuinka paljon vw autot todellakin kuluttavat ilmoitettuun kulutuslukemiin nähden. voi voi teitä raukkoja jotka olette erehtynyt vw autoihin. ihmiset jo ihmettelivätkin miksei tankillisella pääse kuin 600-700km vaikka laskelmien mukaan piti päästä 1200-1300km jos ilmoitetut kulutuslukemat olisivat pitänyt paikkaansa. kyllä vw osaa tuon huijaus politiikan. VARMASTI OIKEIN TYÖRYHMÄ KEKSIMÄSSÄ MILLÄ TAVALLA ONNISTUVAT HUIJAAMAAN MAAPALLON ASUKKAITA.

    • Fyyrmanni

      jopas osaa olla skodat huonoja autoja. kesällä mietin itsekkin skodan hankintaa, mutta niin paljon olen nyt lukenut kauhukertomuksia skodista etten varmasti skodaa osta. aasian merkkeihin silmät pitää suunnata. ovat vaan paljon parempia.

    • Purkeles

      3 kuukautta vanha skoda ja jo niin ruosteessa että kori hajoaa. fiuuuh...

    • Taitavat vain kysyä että miksi menit ostamaan skodan?

    • kniwa

      Olen autoliitolla töissä ja kyllä se vaan on niin että jos ei skodaa olis olemassa ei mulla olis töitäkään. Päivästä toiseen naurattaa kun suurin osa lähdöistä koskee skodaa ja vag konsernin autoja. Talvella tiiselit hyytyy ja kesällä moottorit keittää.

    • Per-kel

      Mulla vanha Volvo V70 vm-02 ei ruostetta :) Äänenvaimentajaa jouduin uusimaan, ei muuuta probleemaa :)

    • Toyota_Hybrid1

      ei ihmekkään, skodan kori on valmistettu erityisen heikosta metalliseoksesta joka on tavattoman nopea ruostumaan. tyyppivikahan tuokin on, mutta kyllä tehtaan, tai oikeastaan suunnitteluosaston pitäisi pistää laaduntarkkailu kokonaan uusiksi, jos ei ole sitten tahallaan tarkoitus tuottaa mahdollisimman paljon voittoa minimi kustannuksilla.....?

      • Havaittua

        On melko älytöntä trollin ruokkimista niinkuin lastentarhassa meininki , ihan älyttömään avaukseen tullut jo 56 vatausta ..


      • awinkawink
        Havaittua kirjoitti:

        On melko älytöntä trollin ruokkimista niinkuin lastentarhassa meininki , ihan älyttömään avaukseen tullut jo 56 vatausta ..

        Kertoisitko minulle missä kohdassa aloitus meni älyttömäksi? Tarkoitatko sitä kohtaa missä skodassa oli vikaa? hohhoijaa taas skodaritari, valoja tauluun, nimittäin vikavaloja niitä riittää sokotassa.


      • Havaittua

        Siinä meni jo pahasti jo pieleen jos sanotaan että kori hajoaa uudesta autosta eihän tuota usko vanha Erkkikään..korit on nykyautoissa testattu ja ovat lujia ja kolariturvallisia jokaerkissä...skodasssakin viiden tähden turvallisuus..


    • ainahan skoda on ollut huono auto. itse ajelin jo 80 luvulla skodalla ja jo silloin skoda oli halpa ja huono auto, aina rikki jostain. sama juttu uusissakin skodissa, aina rikki jostain. mutta ihmettelen miksi skoda on laatuunsa nähden jo niinkin kallis auto? dacia on laadukkaampi kuin skoda ja 5000€ halvemmalla hinnalla.

    • Ammattihitsaaja

      Skodalla säästetty pellin laadussa ja paksuudessa.

    • Anonyymi

      tyypillinen vika skodissa, siis aivan kuuluisa tyyppivika ympäri eurooppaa.

    • Anonyymi

      tyyppivika skodissa. että näin, ja tämä on faktaa.

    • Anonyymi

      Jopas on paljon asiantuntijoiden kirjoituksia, vaan onko todella kokemuksia skodista ja toyotista. Minulla on jonkin verran näistä skodista ja muutoin on tullut omistettua 20 kinneriä, vaan en kai sitten autoa koskaan, kun nuo mersut ja audit ym premium merkit ovat jääneet väliin. No ei ole tullut omistettua toyotaakaan, joten en sitä moiti, vaikka ajanut olen useammalla corollasta carinaan avensikseen ja aurikseen.
      Isäukko joutui aikanaan persaukisena 1970 ja 1980 luvuilla ajelemaan käytetyillä skodilla, mallit 105l ja 120l, näistä tais olla viitisen kappaletta ilman mitään aatteen paloa. Laaduttomia kaikki, osassa kansipahviongelmia, lukot reistaili, laiskoja, kohtuullisia ajaa kun osasi hyödyntää takamoottorin ja kevyen keulan, mutta jatkuvasti sai olla jotain paikkaa kiristelemässä. Herkkiä ruostumaan, kuin tuon ajan autot tuohon aikaan, varsinkin engelsmannien tuotteet ja riisipussit. Skodan maalipinta himmeni alta aikayksikön. Itse hankin 1991 vähän ajetun skoda favouriten vm 1989 kakkosautoksi. Nyt etuveto ja kone edessä ja laatu voisi sanoa surkeaa. Pellit alkoivat heti ruostua, lukot talvella susia, rautalankaviritelmät lukoissa kohmettuivat talvella ja useimmiten sisään pääsi takaluukun kautta, joka onneksi aina aukesi, polttoainesäiliön ilmaputki oli herkkä jäätymään ja sulaketaulu pohjan sai tinata itse uudelleen ja siten pääsi sähkövioista eroon. Itse kone pelasi hyvin, mutta hiton laiska, onneksi auto kevyt. No siitä pääsi aikanaan eroon ja volkkari osti 1990 alussa skodan tehtaat ja uudisti koko tuotantoketjun. Niimpä kokeilin uteliaisuuttani 1997 vähän ajettua Skoda Felicia dieseliä, volsun perus 1,6 litran koneella. Alun katoavien kaukovalojen vian pitkän selvittelyn jälkeen, yksi löysä piuha johtoliittimessä, auto toimi moitteettomasti. Näppärä koko, hyvä ajaa, dieselin melu kova ja hiton laiska. Aina sai yrittää työntää oikeaa jalkaa konehuoneen puolelle kiihdytyksissä, kulutus reilun parin vuoden ajoissa 5,5l. Kärry muuten liikenteessä vieläkin, joten ei kai ihan mätä vielä yli 20 vuotiaanakaan. Vaihdoin tämän dieselin vähän ajettuun 1998 1,6 l 75 hv Octaviaan ja sen noin kolmen vuoden päästä 2001 farkku Octaviaan nyt 100 heppaisena. Molemmat toimivat moitteettomasti. Ajelin molemmilla 100.000 km huoletonta ajoa. Ainoa murhe oli varsinkin ekan kanssa, kun aina uteliaita kyselijöitä auton toimivuudesta. Toiseen tuli vaihdettua yksi raidetangon pallonivel, siinä kaikki. Molemmat kulkineet ovat muutes liikenteessä vieläkin. Mien lie mahdollista jos täällä kuvatun lailla niin herkkiä ruostumaan ym. Itsellä ollut kuplavolkkarista englantilaisiin, muutama japanilainen, pari ranskalaista, yksi opel ja pari voortia. Viisi uutena hankittua ja muut 18.000 - 30.000 km hankittaessa ajettua. Yhteennsäkään niissä ei ole ollut vikoja niin paljoa, kuin täällä joku " omistaja" kertoo kinnerissään olleen parin ensivuoden aikana, jolloin muuttoin takuutkin voimassa. Jokainen tietysti kehuu omaansa.

      • Anonyymi

        No nyt tuli jo asiallistakin kirjoitusta näiden kaikenlaisten huuhaa kirjoittajien lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt tuli jo asiallistakin kirjoitusta näiden kaikenlaisten huuhaa kirjoittajien lisäksi.

        Kuka vakaumuksellisen skodisti-kommunistin kirjoituksista välittää? Toinen skodisti-kommunisti.

        Skoda on aina hajalla ja pajalla. 30 tkm huollossa vaihdetaan moottori, vaihteisto ja kori ylimaalataan.

        Ja tämä on fakta. 120 L kesti sentää 50 tkm


      • Anonyymi

        Ko nis nyt selvisi, eli sinulla kokemusta suorasta vain noin neljänkymmenen vuoden takaa 120 L:stä. No eipä ihme että noin ahdistaa. 😊


    • Anonyymi

      "auton pesun yhteydessä huomasimme että molemman puolen helmakoteloissa aivan silminnähden selvät murtumat."

      Loistavaa proosaa! Ette sentään murtuneet ihan tyystin?

    • tuo on aivan kuuluisa tyyppivika skodissa että kori katkeaa, kumma ettei skoda ole reagoinut tuohon tunnettuun tyyppivikaan mitenkään. ongelma on kuitenkin ollut tuttu jo vuosikymmenen kuten myös ruoste ongelma. herätys skoda, autonne katkeavat ja ruostuvat vuodessa puhki!

      • Anonyymi

        Miksi joku haluaisi olla Skodan kanssa tekemisissä, Miksi kenenkään pitäisi? Sinunkin pitäisi välttää Skodaa kuin ruttoa.


      • Anonyymi

        Sanoo jorma, jonka vihakirjoitukset sentään poistetaan.

        Rauhaa sinulle, sitä tarvitset. Vie nyt jo kiireesti Skodasi paalin ja sotke fillarilla kesä. Luonto kiittää ja kunto nousee.


      • Anonyymi

        Niin Pentti sinulla on sittenkin omakohtainen kokemus Skodasta suoraan 1980 luvulta. Mikä kärry ja mikä vuuosimalli, kenties vielä 1970 malli, ethän olisi pystynyt tuoreempaa ostamaankaan, edes Skodaa. O tempora O mores, tuolloin kyse oli Tsekkoslovakian ihmeestä, jonka kehityksen ja laatutason (laaduttomuustason) määräsi itäinen naapurimme. Ei ihme että olet vieläkin katkera ja lauot tietoa vanhalta 1980 luvun pohjalta näin asiantuntemuksella. Nykyisin valmistaja länsimaaksi lukeutuva ja osat, robotit, työn laatu ovat länsimaisen vag:n määrittämiä ja valvomia. Katkeruutesi kyllä ymmärrän, jättihän tuo 1980 luku ja Skodasi, ilmeisesti 105 tai 120 takatuuppari, pysyvät haavat rintaasi. Otan osaa. Koeta pärjätä, ehkä seuraavat 30 vuotta tuovat helpotusta ja muistotkin haalenee.


    • Anonyymi

      Vanhanaikainen kulmikas kori ja heikkolaatuinen ohut maalaus on huono yhdistelmä, kuluu värit kulmista puhki.

    • Anonyymi

      miksei kansa tee asialle mitään ja äänestä jaloillaan skodan ruoste ongelmista? jättää skodan ostamatta, tutkitusti pohjoismaiden ruostuvin auto monenavuonna peräkkäin.

      • Anonyymi

        Luotettavuustilaston viimeiseksi vuosittain valittu ja TM:n mittaamista autoista tulee olemaan meluisin kautta aikojen.

        Ja kansa ostaa, huh huh...


      • Anonyymi

        On niillä noilla teroilla huvinsa. kirjoitella päiväkaudet satuja tänne onkohan niillä mitään muuta tekemistä näyttää siltä, siksi pitkää päivää uurastetaan ja sitten vielä luulevat että joku vielä uskoo niitten juttuja.


    • Anonyymi

      kori on valmistettu liian hiilipitoisesta rautapellistä joka murtuu yllättävän nopeasti, kemiallinen koostumus samaa tasoa kuin valuraudalla, kestää kulutusta mutta ruostuu herkästi ja murtuu helposti.

    • Anonyymi

      eiköhän tehdä silleen että jätetään ne skodat sinne kauppaan ruostumaan, uusi toyota corolla on niin laadukas auto ettei skodalla enää kukaan viitti ajaa toyotan jälkeen.

      • Anonyymi

        tämän totuuden onkin suomen kansa ymmärtänyt kauan sitten. skodan myynti pysähtynyt suomessa ruoste ja tekniikka ongelmien takia, toyota myy corollaa ennätystahtiin suomessa ja enemmänkin menisi mutta tehdas toimii jo nyt ympäri vuorokauden. toyotissa on 100% tehdas sinkitty kori ja tehtaalla tehty ruostesuojaus.


    • Anonyymi

      Satuilit jo 17.7.2018 17.30: "korjaamolle aika vasta viikon päähän tarkistukseen". Joko saisimme pian lukea jatko-osan? Koeta kuitenkin siihen mennessä keksiä, mikä on ero tarkistuksen ja tarkastuksen välillä...

    • Anonyymi

      skodista puuttuu sinkitys niin mätänevät tosi nopeesti. ei muuta kuin auton vaihdolle.

    • Anonyymi

      sinkki ja ruostesuojaus jätetty skodista pois niin eipä ihmekkään jos mätivät "hiukan" nopeesti :D

    Ketjusta on poistettu 31 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe