Koirapuisto jako, ja niiden käyttö.

Minna110

En ole ennen aloittanut missään keskustelua, ja ihan tätä aihetta varten rekisteröidyin. Itselläni on kaksi suurehkoja koiraa, josta toinen ottaa kohteeksi pienet koirat leikkiessään, ei satuttaakseen mutta ilmeisesti ovat mieluisin kokoisia kavereita. Tästä vain on joskus seurannut tilanne, jossa pienempi koira on tuntenut leikin liian rajuksi, ja aloittanut puolustuskannan. Ja pitäähän sitä muistaa, että pienempikin koira puree. Ja tämän myötä myös isompi koira voi purra, ja jälki voi olla rumaa. Itse olen onneksi välttynyt haavoilta/isommilta tappeluita, mutta tälläisen tapahtuman myötä olen välttänyt yhteispuistoja. Eli käynyt vain isoille koirille tarkoitetuissa puistoissa, jossa on rajattu omat alueet isolle ja pienille. Mutta nyt olen huomannut, että monien koirien omistajat joilla on molempia kokoja tai pienten koirien omistajat tulevat kysymättä isojen koirien puolelle. Olen myös huomauttanut asiasta, että joku koirista on liian pieni kyseiselle puolelle, mutta omistaja vähät välittää asiasta ja tulee silti pienen koiran kanssa isojen kanssa leikkimään. En ymmärrä onko ihmisillä päässä jotain vikaa, vai eikö sen oman koiran henki tosiaan ole niin tärkeä että varoituksesta/huomautuksesta koira tuodaan silti puistoon. Ymmärrän toki, jos kokoja on monta. Mutta sitten mennään yhteispuistoon, jos toisen koiran omistaja mainitsee vielä asiasta että koira on liian pieni leikkikaveri omille koirillensa. Tai odotetaan, että toinen on halukas lähtemään puistosta omien koiriensa kanssa, ei niitä puistoja muuten oltaisiin eroteltu, jos tässä ei olisi mitään ongelmaa. Ja tästähän tulisi haloo, jos kävisi niin että kun tappelu syntyy niin pienempi koira menehtyisi vammoihinsa. Ja huomioikaa, että se pieni koira tuodaan omalla vastuulla koirapuistoo joka on tarkoitettu isoille, mutta epäilen kovasti että pienen koiran omistaja pitäisi isomman koiran omistajaa vastuullisena tapahtuneesta. Myös koirien pitäminen kytkettynä koirapuistossa on vastoin sen omia sääntöjä, kytketty ja vapaana olevan koiran tappelut ovat yleisiä sillä tilanne on kitkainen molemmin puolin. Eli ihmiset jotka ei välitä asioita jotka voivat välttää koirien hyökkäyksiä/ vaaratilanteita tai muita ikäviä tilanteita ei tulisi omistaa koiraa ollenkaan.. Eli nyt Helvetti, lukemaan säännöt ja kuunnelkaa kun toinen vielä mainitsee tilanteesta jossa lopputulos voi olla ruma, surullinen ja sydäntäsärkevä.. Kiitos niille, jotka pitävät huolen omistaan, sekä miettii muidenkin koirien turvallisuutta..<3

14

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agrejaeitarvita

      Kannattaa lukea koirapuistojen säännöt.Agressiivista koiraa ei puistoihin saa tuoda, ei milloinkaan, eikä millekkään puolelle.

      • Komeet

        Haloo! Meillä on kolme laumanvartijaa ja kun reissataan pitkin suomenmaata niitten kanssa käymme aina myös puistoissa! Laumiksia ei voi helposti päästää irti koska ne eivät anna kiinni. Puisto on paras tapa saada liikuntaa koko laumalle yhtä aikaa. Joten pysyppä pois puistosta jos siellä on mielestäsi liian isoja kavereita!


      • trollillolliloo
        Komeet kirjoitti:

        Haloo! Meillä on kolme laumanvartijaa ja kun reissataan pitkin suomenmaata niitten kanssa käymme aina myös puistoissa! Laumiksia ei voi helposti päästää irti koska ne eivät anna kiinni. Puisto on paras tapa saada liikuntaa koko laumalle yhtä aikaa. Joten pysyppä pois puistosta jos siellä on mielestäsi liian isoja kavereita!

        Laumiksen omistajana voin kertoa et trollaat.Laumis, ei oo puistokoira.Se vartioi karjaa kotona, lenkkeilee ja näyttelyissäkin käyvät.


      • Komeet
        trollillolliloo kirjoitti:

        Laumiksen omistajana voin kertoa et trollaat.Laumis, ei oo puistokoira.Se vartioi karjaa kotona, lenkkeilee ja näyttelyissäkin käyvät.

        Onpa typerä viesti. Laumis oppii koirapuistoon kun sen oikein opettaa. Vahinkoja saattaa sattua joskus pienemmille koirille tai niiden omistajien isoille egoille. Sanoisin että 99% omistajien omaa syytä. Meillä on ollut laumiksia jo 20 v. Karjaa ei ole eikä ole koskaan ollutkaan.


      • Haloohaloo
        Komeet kirjoitti:

        Haloo! Meillä on kolme laumanvartijaa ja kun reissataan pitkin suomenmaata niitten kanssa käymme aina myös puistoissa! Laumiksia ei voi helposti päästää irti koska ne eivät anna kiinni. Puisto on paras tapa saada liikuntaa koko laumalle yhtä aikaa. Joten pysyppä pois puistosta jos siellä on mielestäsi liian isoja kavereita!

        Haloo vain sinullekin.
        Koirapuisto on tarkoitettu koirille jotka ovat niin hyvin sosiaalistettuja niin, että sietävät muita koiria.
        Jos laumanvartijakoirasi eivät anna kiinni, koiriesi koulutus on puutteellista. Ja jos et pysty koiriasi kouluttamaan, älä tuo niitä koirapuistoon.

        Koirasi ovat sinun vastuullasi aina ja kaikkialla, ja jos ne hyökkäävät toisen koiran kimppuun, vastuu on SINUN, eikä kenenkään muun.


    • Minna110

      Itselläni ei ole aggressiivisia koiria, vaan isompia joiden leikit ovat rajumpia joita ei pienet koirat kestä. Mietippäs nyt pikku Fifi leikkimässä hyskyn kanssa, jää kerran jalkoihin tai paini on liian raju.. Tässähän on kyse pienen koiran turvallisuudesta, kun koira tuodaan isojen puolelle. Eikä siitä että koira olisi aggressiivinen..

      • omistajanvastuulla

        Omistaja on vastuussa koirastaan, eikä tuo sitä puistoon jos muut sen takia voi loukkaantua!


      • Minna110

        Hei, koirapuiston seinällä lukee selvästi että pienikoira tuodaan omalla vastuulla isojen puolelle, joten silloin se pienen koiran omistaja on vastuussa jos pienellä tapahtuu jotain leikeissä.. Esim. Kun koirat juoksevat puistossa, ja yleensä jopa omistajiensa jaloissa.. niin en tiedä oletko koskaan saanut tälläisen sä tilanteessa tönäisyä isommalta koiralta..? Itse olen, ja voin sanoa että se koira tulee kovaa ja jos massaa on enemmän, niin se myös tuntuu..


      • hknvhfflmn
        Minna110 kirjoitti:

        Hei, koirapuiston seinällä lukee selvästi että pienikoira tuodaan omalla vastuulla isojen puolelle, joten silloin se pienen koiran omistaja on vastuussa jos pienellä tapahtuu jotain leikeissä.. Esim. Kun koirat juoksevat puistossa, ja yleensä jopa omistajiensa jaloissa.. niin en tiedä oletko koskaan saanut tälläisen sä tilanteessa tönäisyä isommalta koiralta..? Itse olen, ja voin sanoa että se koira tulee kovaa ja jos massaa on enemmän, niin se myös tuntuu..

        Kannattaa seurata leikkiä, ja karjaista jos kohti tullaan liian kovaa.Voi mennä luitakin, jos jää jalkoihin.


      • Koirul1
        omistajanvastuulla kirjoitti:

        Omistaja on vastuussa koirastaan, eikä tuo sitä puistoon jos muut sen takia voi loukkaantua!

        Minun koirani tykkää tervehtiä hampailla, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Kyllähän ihmisetkin kättelevät. Ihan sama asia.


    • tuttua

      Normaali käytäntö tuntuu olevan myös se, että pieni koira, joka ei tule toimeen pikkukoirien kanssa tuodaan isojen puolelle. Ei ne pikkukoirat tule isojenkaan kanssa toimeen, mutta ilmeisesti se on hyväksyttävää, että pikkukoira puree isompaa, joka ei tietenkään saa puolustaa itseään... Huomautukset ja säännöistä muistuttaminen ei auta (aggressiivista koiraa ei saa tuoda puistoon), syy
      on aina yksiselitteisesti ison. Yksi pikkukoira olisi juossut kyselemättä oman koiran kimppuun, mutta työnsin jalan eteen ja koira puri siihen, tämä näyttäisi olevan ainoa keino saada nämä vastuuseen, vaikka omistaja vaikuttikin hämmäntyneeltä, kun tein noinkin vähäpätöisestä asiasta rikosilmoituksen... Näin ainakin Jyväskylässä.

    • jgjlkvjrted

      Kouluttakaa ne koirat niin et tottelevat.Jos puistossa ei oo kahta puolta, niin se vie koiransa pois joka ei voi muuten taata muiden koirien turvallista puistoilua.
      Koirien leikkeihin omistajan on puututtava, jos se ei osaa käyttäytyä.Kannattaa muutenkin keskittyä oman koiran koulutukseen, aika harvat osaa edes ohittaa hiljaa ja hillitysti muut.Mikä on tärkein opetettavista taidoista.Ohituksissa röyhääminen kertoo, ettei oo koulutukseen ja sosialistamiseen panostettu.

      • Minna110

        Tässähän puhutaan isojen ja pienten koirien leikistä keskenään, eikä koluttamattomista koirista. Itse olen huomannut ja keskustellut muiden koiranomistaja en kanssa rotujen välisistä leikeistä. Ja niillä on eroja, ja itse lähden puistosta silloin kun toinen tuo pienen koiran isojen pulelle. Sillä vältän ne pienetkin mahdollisuudet ikävään tilanteeseen, itseäni vain ärsyttää, ettei oman koiran turvallisuus ole aina joidenkin ihmiset etusijalla tälläisillä asioissa.. Itsestäni ei ole vaativaa kysyä, voiko puistoon tulla.. Ja omat koirani on leikkinyt pienten ja isojen kanssa, siihen asti kunnes pieni koira puri omaa koirani. Ja katkaisu on tosiaan hyvä lopetus, minkäänlaiselle kitkaa aiheuttavalle konfliktille..


    • dogshit

      Miten kellään on aikaa miettiä tällaista paskaa? Eikö teillä ole elämää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5118
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      928
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe