Sairastumisen pelko

Myy

Hei. Olen kärsinyt jo jonkin aikaa sairastumisen pelosta. Ja tuntuukin, että olen jatkuvasti jostain paikasta kipeä. Nyt on nuhaa ja kurkun ärsytystä kestänyt jo kohta neljä kuukautta, pallean kohtakin on välillä kipeä. Tietysti mieleen tulee heti, että onko tämä jokin syöpä. Mielessä on käynyt jo vatsasyöpä, kurkkusyöpä, keuhkosyöpä (en edes polta) kilpirauhassyöpä ym. lähes kaikki mahdolliset syövät, ja nyt pelko on mennyt siihen pisteeseen, että se pyörii mielessäni koko ajan. En jaksa oikein enää keskittyä kotitöihinkään, sillä pelko vie kaiken energian. Minulla on pieniä lapsia, ja tiedän, että pitäisi jaksaa keskittyä heidän hoitoon ja hyvinvointiin, mutta kun jatkuvasti oma vaiva vain jatkuu. Olen käynyt poskiontelopunkteerauksessa ja allergiatestissä, mutta mistään ei löydy tähän nuhaan ja kakomiseen syytä. Onko kenelläkään kokemusta, voiko stressi ja pelot tehdä tällaisia ihmeellisiä oireita? Yleensäkin minulla on sellaisia vaivoja, ettei tutkimuksissa löydetä syytä, ne vain ovat. Voiko refluksitauti tehdä nenän tukkoisuutta? Onko muilla tällaista sairauden pelkoa ja miten olette tulleet sen kanssa toimeen?

15

2642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuroottinen

      Kovin tutulta kuulostaa kertomasi. Itse aloin pelätä syöpää muutama vuosi sitten, en oikein itsekään tiedä mikä sen laukaisi mutta tuntuu että en kohta muuta pysty ajattelemaan kuin mitä jos minulla on/tulee syöpä. Tarkkailen kehoani koko ajan ja jos tuntuu pienikin pistos tai löydän oudon mustelman tms. alan suurinpiirtein suunnitella hautajaisiani. Sitten menen kirjastoon lukemaan lääkärikirjaa ja tekemään itselleni diagnoosia ja saan hirveitä paniikkikohtauksia. Lääkäriin en uskalla mennä, joskus olen mennyt ja jos todetaan terveeksi, eipä se paljon rauhoita, ajattelen vain että no, juuri nyt ei ollut, mutta tulee vielä tai ehkä se ei vain näkynyt vielä kokeissa. Minulla pääsyy siihen miksi pelkään juuri syöpää, on emetofobia eli oksentamiskammo (syöpälääkkeethän tunnetusti oksettavat) minkä taas olen päätellyt johtuvan kontrollin menettämisen pelosta. En pelkää kuolemaa, vaan sitä että joutuu toisten autettavaksi, avuttomaan tilaan missä ei enää hallitse omaa elämäänsä. En todella tiedä miten tällaisesta voisi parantua, ehkä pääsen tästä vasta sitten kun se syöpä todella iskee, niin ainakin voi sanoa ettei pelännyt turhaan. Minulla ainakin stressi ja jatkuva hälytystilassa eläminen ovat aiheuttaneet myös fyysisiä oireita ja pitävät niitä myös tehokkaasti yllä. Tutkimuksissa ei minunkaan oireilleni ole koskaan löytynyt selitystä, eli kyllä, ihminen voi tehdä itsensä sairaaksi vain pelkäämällä sairastumista.

      • syöpäkammoinen

        Minuakin vaivaa välillä enemmän tai vähemmän
        syövänpelko. Aina kun kuuleen tai luen jostakin syöpätapauksesta niin pelot heräävät. Vaikka
        tiedän ettei pitäisi niin kuitenkin luen lääkärikirjoja ja siitä ei ainakaan pelot
        vähene. Vaikka järjellä tiedän, että esim
        närästys on hyvin yleinen vaiva niin omalla
        kohdallani tulkitsen sen syövästä johtuvaksi.
        Pelkkä närästyksen ajatteleminenkin tuntuu
        muuten aiheuttavan närästystä. Samalla tavalla
        en pelkää mitään sydänjuttuja tai aivohalvauksia, jotka voivat olla vaarallisempia.
        Syöpään liittyvät hoidot ja jatkuvat kontrollit
        tekevät siitä jotenkin pelottavamman. Ehkä
        kuitenkin on niin että jos todella sairastuisi
        siihenkin alkushokin jälkeen sopeutuisi.
        Ahdistaa vain se, että jos koko ajan pelkään
        asiaa, jota ei kenties tapahdu koskaan niin jotenkin jätän elämäni elämättä. Luulisin kyllä
        että tämä sairauspelkoni on osa masennusta tai
        ahdistushäiriötä. Normaalia se ei kuitenkaan
        ole näin voimakkaana. Olen huomannut että kun
        mielialani on välillä parempi niin sairauden
        ajatteleminenkaan ei niin ahdista.


    • yksi

      Entäs ne olosuhteesi? Nuhaa ja kurkun ärsytystä, onko kotonasi pahasti vetoa tai tupakoidaanko sisällä, imuroitko usein, vaihdatko vuodevaatteet riittävän usein, onko kotonasi hometta esim. ikkunanpokissa? Pukeudutko aina hyvin, kun menet ulos (päähine, kaulaliina)? En oikein usko, että pelkkä stressi aiheuttaa poskiontelotulehdusta, kyllä siihen muitakin tekijöitä tarvitaan. Onko teillä lemmikkieläimiä?

      • Myy

        Ei meillä tupakoi kukaan, eikä ole hometalo. Kissa tuli taloon syyskuussa ja marraskuussa alkoi nuha-yskä -oireilu. Nyt olin verikokeissa, jossa todettiin, etten ole allerginen kissalle, eikä näkynyt mitään allergiaan viittaavaa. Sanoivat, että verikokeet ovat luotettavia, ja ettei tarvitse kissasta luopua. En ole oikeastaan ennen nuhaa ja yskää potenut muuta kuin ihan normaalin ajan, eli noin viikon kerrallaan, sitäkin hyvin harvoin, siksi tämä tuntuukin hyvin kummalliselta.


      • Myy
        Myy kirjoitti:

        Ei meillä tupakoi kukaan, eikä ole hometalo. Kissa tuli taloon syyskuussa ja marraskuussa alkoi nuha-yskä -oireilu. Nyt olin verikokeissa, jossa todettiin, etten ole allerginen kissalle, eikä näkynyt mitään allergiaan viittaavaa. Sanoivat, että verikokeet ovat luotettavia, ja ettei tarvitse kissasta luopua. En ole oikeastaan ennen nuhaa ja yskää potenut muuta kuin ihan normaalin ajan, eli noin viikon kerrallaan, sitäkin hyvin harvoin, siksi tämä tuntuukin hyvin kummalliselta.

        Vielä lisään, että kyllä pukeudun lämpimästi ja itse asiassa tulee aika harvoin oltua ulkona! Imuroin ainakin kerran viikossa ja vuodevaatteet vaihdan kerran parissa viikossa. Näin olen tehnyt usean vuoden ajan, joten ei siitäkään voi olla kyse. Sisäremontti tehtiin viime kesänä, vaihdettiin lastulevyseinät gyproc-levyihin ja lattiat toisiin muovimattoihin. Ei ollut kosteusvaurioita, eikä näkynyt hometta. Tuttavat sanovat, ettei meillä haise pahalle, joten ei viittaisi oikein homeeseenkaan.


      • yksi
        Myy kirjoitti:

        Vielä lisään, että kyllä pukeudun lämpimästi ja itse asiassa tulee aika harvoin oltua ulkona! Imuroin ainakin kerran viikossa ja vuodevaatteet vaihdan kerran parissa viikossa. Näin olen tehnyt usean vuoden ajan, joten ei siitäkään voi olla kyse. Sisäremontti tehtiin viime kesänä, vaihdettiin lastulevyseinät gyproc-levyihin ja lattiat toisiin muovimattoihin. Ei ollut kosteusvaurioita, eikä näkynyt hometta. Tuttavat sanovat, ettei meillä haise pahalle, joten ei viittaisi oikein homeeseenkaan.

        sattuma, että oireilusi alkoi niin pian kissan tulon jälkeen. Luin vain jostakin, että allergiatestit eivät välttämättä ole niin luotettavia, kuin väitetään. En itse ole asiantuntija. Omassa perheessäni 4 ihmistä on kissoille allergisia, mutta testejä ei ole edes tehty, kun oireet ovat niin ilmeiset.

        Lötkötteleekö kissa vuoteessasi? Sinuna kokeilisin vielä, että imuroisit kaksi kertaa viikossa säännöllisesti ja katsoisit, helpottaako yhtään. Itselläni oli vetoisan työpaikan aikana poskiontelotulehdus päällä vuosien ajan. Työpaikan jättäminen paransi vaivani kokonaan. Antibiootteja en käyttänyt kuin pari kertaa ja kun eivät auttaneet, podin poskiontelotulehdukset ilman lääkkeitä. Parantui aina aikanaan, mutta uusi tuli sen työpaikan aikana pian uudelleen. Poskiontelotulehdus sinänsä ei välttämättä liity allergiaan, mutta yskä ja nuha voivat olla allergiareagtioita. Toivottavasti paranet.


      • Vastaus
        yksi kirjoitti:

        sattuma, että oireilusi alkoi niin pian kissan tulon jälkeen. Luin vain jostakin, että allergiatestit eivät välttämättä ole niin luotettavia, kuin väitetään. En itse ole asiantuntija. Omassa perheessäni 4 ihmistä on kissoille allergisia, mutta testejä ei ole edes tehty, kun oireet ovat niin ilmeiset.

        Lötkötteleekö kissa vuoteessasi? Sinuna kokeilisin vielä, että imuroisit kaksi kertaa viikossa säännöllisesti ja katsoisit, helpottaako yhtään. Itselläni oli vetoisan työpaikan aikana poskiontelotulehdus päällä vuosien ajan. Työpaikan jättäminen paransi vaivani kokonaan. Antibiootteja en käyttänyt kuin pari kertaa ja kun eivät auttaneet, podin poskiontelotulehdukset ilman lääkkeitä. Parantui aina aikanaan, mutta uusi tuli sen työpaikan aikana pian uudelleen. Poskiontelotulehdus sinänsä ei välttämättä liity allergiaan, mutta yskä ja nuha voivat olla allergiareagtioita. Toivottavasti paranet.

        Se kissalle allergisoituminen kestää toisilla vuosia, mutta toisille allergiaoireet tulevat nopeammin. Allergiatesti ei välttämättä vielä näytä alkavaa allergiaa kissalle.

        Älä nuku samassa sängyssä kissan kanssa. Luulen, että kissasta lähtevä pöly on saanut sinussa aikaan nuhan, tukkoisuuden tunteen ja nuo poskiontelovaivat. Kissasta pääsee vielä eroon, mutta astmasta on vuosien päästä vaikea päästä eroon.


      • Myy
        Vastaus kirjoitti:

        Se kissalle allergisoituminen kestää toisilla vuosia, mutta toisille allergiaoireet tulevat nopeammin. Allergiatesti ei välttämättä vielä näytä alkavaa allergiaa kissalle.

        Älä nuku samassa sängyssä kissan kanssa. Luulen, että kissasta lähtevä pöly on saanut sinussa aikaan nuhan, tukkoisuuden tunteen ja nuo poskiontelovaivat. Kissasta pääsee vielä eroon, mutta astmasta on vuosien päästä vaikea päästä eroon.

        En nuku kissan kanssa samassa sängyssä. Päästän kissaa harvoin edes makuuhuoneeseen. Poskiontelotulehdusta ei todettu punkteerauksessa. Kurkunärsytys johtuu todennäköisesti refluksitaudista, johon olen nyt syönyt lääkettä ja auttaakin, kunhan en sorru syömään herkkuja tai juomaan kahvia. Mutta tuo vietävän nuha, joka jatkuu ja jatkuu. Tänään on soittoaika nuha-kurkku-korvalääkärille, jolla olenkin käynyt ja joka ei syytä ole löytänyt, jospa vielä joku keino auttaisi. Alkaa tulla jo uskonpuute ja henkinen kantti alkaa pettää, kun tukkoinen olo alkaa jo väsyttää yleiskuntoa. Kiitos kuitenkin teille kaikille, jotka olette nähneet vaivaa ja vastailleet tähän viestiini. Koitetaan pärjäillä, kerron, jos syy löytyy.


    • pelkäävä

      Olen viimeiset pari vuotta kohta jo elänyt aaltomaisten pelkotilojen kanssa. Pelot käsittää ainoastaan sairaudet. Olen sellaisessa elämänvaiheessa että stressiä puskee vähän väliä, oli ylioppilaskirjoitukset, haut kouluihin ja muutenkin pitäisi löytää suunta elämälleen. Olen huomannut kuinka silloin aina kun stressaan tulee sairastumisen pelko esille ja yleensä silloin myös sairastun oikeasti, tosin flunssaan tms. Mutta olen mestari saamaan pelkästä flunssasta, lihassäryistä, vatsan toimimattomuudesta tai ihan mistä vaan aikaiseksi jonkin vakavan taudin jota sitten alan miettimään ja pelkäämään. Viime kevät ja kesä oli ihan mahdotonta aikaa koska pelko meinasi saada yliotteen ihan tosissaan. Ravasin lääkärissä vähän väliä koska halusin saada selville että onko minulla mahdollisesti jokin syöpä, kasvain, hiv vai mikä. Työnteosta ei meinannut tulla mitään ja täytyy myöntää että olin varmasti masentunutkin jossain vaiheessa koska joutui olemaan epätiedossa. Kun sai tulokset kaikista verikokeista ja mikään ei ollut vialla niin se helpotti.....hetkeksi. Saatan kuitenkin välillä alkaa lietsomaan kaikkia inhottavia ajatuksia ja sitten se on taas menoa...Tälläkin hetkellä välillä tuntuu siltä että pakkohan joku vakavampi tauti on olla koska nuhaa on jatkunut jo pari kuukautta. Tietenkään minulle ei mene päähän se että nyt eletään pahinta flunssa-aikaa mutta kaikki tämän hetkiseen olotilaan sopivat vakavien tautien kuvaukset kyllä menee perille paremmin kuin hyvin. Olen niin "pelokas" että en pysty katsomaan lääkärisarjoja ja kaupungillakin jos tulee jokin syövästä/aidsista varoittava juliste eteen valahdan varmasti ihan valkoiseksi pelosta.

      En tiedä sitten pitäisikö tästä mennä puhumaan jonnekin vai mitä. Mutta sekin jo helpottaa että on tälläsiä samanhenkisiä ihmisiä olemassa kuin minä :) Toivotaan että tämä tästä helpottaa ja saadaan ajatukset uusille urille eikä vain pohdita kaikkia mahdollisia tauteja.

      • Jaana

        Myös minä kavahdan kaikenlaisia syöpäkampanjoita (vaikka laitan kyllä niihin mahd. mukaan rahaa). Mainoksen joka neljäs sairastuu on aivan kamala, menetän mielenrauhani siitä pitkiksi ajoiksi. Sairauksien ja kuoleman pelko on todella voimakas ja vie paljon aikaa pääkopastani per päivä. Yritän rukoilla/ajatella positiivisesti/toivoa jne. Mutta ajatusten sykäykseen ei paljoa tarvita. En tiedä miten pääsisin eroon tästä kalvavasta olotilasta, sananmukaisetsi vatsaa ja sydäntä kylmää. Onko kellään mitään hyväksi havaitsemaansa keinoa päästä näistä yhä synkemmistä mietteistä ja peloista eroon.


      • pelkään
        Jaana kirjoitti:

        Myös minä kavahdan kaikenlaisia syöpäkampanjoita (vaikka laitan kyllä niihin mahd. mukaan rahaa). Mainoksen joka neljäs sairastuu on aivan kamala, menetän mielenrauhani siitä pitkiksi ajoiksi. Sairauksien ja kuoleman pelko on todella voimakas ja vie paljon aikaa pääkopastani per päivä. Yritän rukoilla/ajatella positiivisesti/toivoa jne. Mutta ajatusten sykäykseen ei paljoa tarvita. En tiedä miten pääsisin eroon tästä kalvavasta olotilasta, sananmukaisetsi vatsaa ja sydäntä kylmää. Onko kellään mitään hyväksi havaitsemaansa keinoa päästä näistä yhä synkemmistä mietteistä ja peloista eroon.

        Olen todella lohduttnut kun luin et meitä on enemmänkin.Mä olen 22 vuotias tyttö ja mulla on ollu noin puoli vuotta suorastaan hysteerinen kammo ja pelko juuri sairastumiseen ja syöpään.Kaikki alkoi siitä kun mulla tuli vähän verta ulosteen mukana syksyllä ja mähän menin ihan paniikkiin ja olin varma et nyt sitä sit kuollaan.Et eihän tää oo muuta kun syöpää..Sit kun kävin lääkäris se totes et mulla on pienet alkavat peräpukamat et niistä voi tulla verta.Mut kun aloin sit taas vaivaan päätäni asialla kun oon niin monta kertaa kuullu siitä kuinka lääkärit on tehny väärän diagnoosin.Niin sit alko vatsa reistaileen..kävin taas lääkäris ja olin varma et nyt se pistää mut tutkimuksiin koska näähän on ihan selvät paksusuolen syövän oireet..noh pari verikoetta ja ulosteviljely ja se oli siinä.Ei mitään senkään mielestä..Noh nyt mulla on sit mahassa alkanut tuntuu oudolta ja harkitsen taas lääkäriin menoa..aina mietin et käyn nyt kysyyn tästä vaivasta ja jos ei o mitään niin sit en mee enään.Mut tuntuu et mä joudun johkin kierteeseen tästä..Tää tekee kyl mut jossain vaihees hulluks..poikaystävä aina sanoo et ei siä aina oo jotain juttua..ei se mitään vakavaa oo.mut sillonkin aina mietin et niin just et katotaan niin mä oon taas oikeassa ja se väärässä..
        mut välillä oon miettinyt et pitäiskö mun mennä tästä älyttömästä panikoinnista ja ittensä seuraamisesta et onko jotain oireita niin lääkäriin..jos mä tällästä jatkan pitkään niin ei tästä tuu mitään..=( pelottaa vaan koko ajan ja noin 80 päivästä mietin koko ajan et onkohan mulla nyt joku vakava juttu vai ei..kamalaa kun tahtoisin elää ihan normaalisti..mut se ei onnistu.jos joku on päässy irti tästä kamalasta ongelmasta niin kerro ihmees...


      • Guaro
        pelkään kirjoitti:

        Olen todella lohduttnut kun luin et meitä on enemmänkin.Mä olen 22 vuotias tyttö ja mulla on ollu noin puoli vuotta suorastaan hysteerinen kammo ja pelko juuri sairastumiseen ja syöpään.Kaikki alkoi siitä kun mulla tuli vähän verta ulosteen mukana syksyllä ja mähän menin ihan paniikkiin ja olin varma et nyt sitä sit kuollaan.Et eihän tää oo muuta kun syöpää..Sit kun kävin lääkäris se totes et mulla on pienet alkavat peräpukamat et niistä voi tulla verta.Mut kun aloin sit taas vaivaan päätäni asialla kun oon niin monta kertaa kuullu siitä kuinka lääkärit on tehny väärän diagnoosin.Niin sit alko vatsa reistaileen..kävin taas lääkäris ja olin varma et nyt se pistää mut tutkimuksiin koska näähän on ihan selvät paksusuolen syövän oireet..noh pari verikoetta ja ulosteviljely ja se oli siinä.Ei mitään senkään mielestä..Noh nyt mulla on sit mahassa alkanut tuntuu oudolta ja harkitsen taas lääkäriin menoa..aina mietin et käyn nyt kysyyn tästä vaivasta ja jos ei o mitään niin sit en mee enään.Mut tuntuu et mä joudun johkin kierteeseen tästä..Tää tekee kyl mut jossain vaihees hulluks..poikaystävä aina sanoo et ei siä aina oo jotain juttua..ei se mitään vakavaa oo.mut sillonkin aina mietin et niin just et katotaan niin mä oon taas oikeassa ja se väärässä..
        mut välillä oon miettinyt et pitäiskö mun mennä tästä älyttömästä panikoinnista ja ittensä seuraamisesta et onko jotain oireita niin lääkäriin..jos mä tällästä jatkan pitkään niin ei tästä tuu mitään..=( pelottaa vaan koko ajan ja noin 80 päivästä mietin koko ajan et onkohan mulla nyt joku vakava juttu vai ei..kamalaa kun tahtoisin elää ihan normaalisti..mut se ei onnistu.jos joku on päässy irti tästä kamalasta ongelmasta niin kerro ihmees...

        Minulla on myös hysteerinen kammo sairastumiseen, ollut jo yli puoli vuotta.

        Kaikki alkoi siitä kun menin tavallisen virtsaputken tulehduksen vuoksi lääkäriin ja se alko sitten yhtäkkiä koputteleen selkään ja kyseleen et sattuuko ja puhumaan munuaisista. Säikähdin ihan totaalisesti ja tuon jälkeen sairastelinkin kaikkea mahdollista viikon.

        En pysty lukemaan enää artikkeleita liittyen sairauksiin, en puhumaan niistä ja olen huomannut, että jos olen kuullut esim. ystävän puhuvan jostakin häntä vaivaavasta niin kohta näen itselläni samanlaisia oireita.

        Vatsan alueella olevat kivut ovat itseäni aika paljon vaivanneet ja stressi on myös kauhea.

        Mutta paremmin pärjään kuin kuukausi sitten, koska olen pystynyt löytämään loogisen selityksen kivuilleni ja sitten kun olen huomannut, että se onkin vain jotakin tavallista, se häviää.

        Pystyn myös hyväksemään sen, että juuri pelkoni kipuihin ja niiden ajatteleminen tekevät kaiken. Siksi voin nyt paljon paremmin, lääkärissä en enää jokaisen kivun takia edes käy. Ja kummasti ne kivut onkin mennyt kun tiedän, että teen ne itselleni omilla pelko ajatuksillani.

        Toivottavasti te kaikkia pärjäätte! Parhain neuvoni on, että pystytte ymmärtämään sen, että todennäköisesti (omasta mielestäni) oma pelkonne aiheuttaa teille kipuja.


    • MIKSII

      Minullaki taitaa olla sairauksien pelko ku kaikki maholliset kivut pelottaa ja aina ku netti ehottaa jotai sairaus artikkeleita nii minähän luen sen heti. Myös mikä lisää mun pelkoja on se et oon 13 ja painan 60 kiloo. En vaa haluu kuolla...

    • Etolekaandeppari

      Et sä haluakaan kuolla, sehän on mukava kuulla

    • Hah12

      Itsellä on ollut sairauksien pelko nyt n. vuoden verran. Tämä on lähtenyt luultavasti isäni yllättävän kuoleman takia.

      Kaikki mahdolliset syövät on käyty henkisesti läpi ja erityisesti veritulpat erityisesti sen jälkeen kun jouduin 6kk sitten aloittamaan e-pillerit pakosta sairauden hoitoon.. viimeisen 6kk aikana olen jo käynyt 2 kertaa lääkärissä "veritulpan" takia. Nyt taas pelkään veritulppaa sillä nukuin käteni päällä ja nyt keuhkoja ahdistaa(luulatavsti ahdistuksen ja paniikin takia).

      Nukkumaan meneminenkin pelottaa sillä asun yksin ja kukaan ei tule minua pelastamaan jos saan yöllä jonkun kohtauksen.
      Koskahan näkisi sen päivän kun ei pelkää henkensä edestä jotain vakavaa sairautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2786
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2086
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe