Kesäaamun aamupalaksi

"Tasavallan presidentin kansliasta kerrotaan, että aamiaisella tarjoiltiin runsas aamiaislautanen, joka sisälsi muun muassa kylmäsavulohta, palvikinkkua, juustoa, vihanneksia sekä tuoreita kotimaisia marjoja kuten vadelmaa ja mustikkaa." kirjoittaa Ilta-Sanomat.
Hehehe...samantapaisia brunsseja minä kattailin veljelleni keväällä. Nyt kesällä olen keventänyt ja savulohta vain kerran viikossa iltaruuaksi.
Mutta asiaan: vaihteletteko aamiaisen/brunssin koostumusta vuodenaikojen ja sään mukaan? Vai keitättekö saman kaurapuuron joka aamu? (Tykkään kovasti kaurapuurosta ja syömme sitä pari-kolme kertaa viikossa brunssilla saksanpähkinöiden ja omenahillon kanssa).
(Hunksilaisen ei tarvi vaivautua vastaamaan kun tiedän jo hänen maissi/cous-cous/quinoa aamiaisensa physalismarmaladin kera) kaikki aitoa tuontitavaraa kehitysmaiden maatalouden ja pienyrittäjien tukemiseksi)

29

567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä syön aamiaiseksi joka päivä ruisleipää kaksi viipaletta, päälle juustoa ja kinkkua. Palan painikkeeksi kaksi kuppia mustaa kahvia. Jos on tarjolla keitettyä tai paistettua kananmunaa, otan lisukkeeksi, mutta itse en viitsi ruveta väsämään.

Joskus reissussa ollessa hotelliaamiaisella vaihdan ruisleivän tilalle paahtoleipää, mutta muuten samat eväät. Ei vanha koira opi uusia temppuja vai miten se menikään...

• AINOASTAAN

VAIN kaura sopii minulle viljoista,
        muuten avocado, kananmuna, tuoretta vihreätä kurkun ja luomukaalin muodossa, tomaatti ja appelsiini.

• Kaikki.passaa

Annoin juuri tänä aamuna kiittävää palautetta elämänkumppanilleni (on vanha koira) siitä että hänelle kelpaa mikä vaan aamupalaksi. Nyt oli puutarhasta erilaisia marjoja ja mustikoita. Kun olin poiminut myös herneitä, huiskaisin ne sekaan ja päälle luonnonjugurttia. Hän: vähän niin kuin söisi pelkkiä herneitä, kun voittaa kaiken muun maun. Olin samaa mieltä, mutta kokeilla voi kaikkea ja alas meni. Päälle oli eilen tehtyä omenapiirakkaa puutarhaan pudonneista raaoista omenoista, herkullista. Jos lähdemme esim. ostoksille, juomme ensin vain pelkän kahvin, sen jälkeen laitan lihat ja perunat, eli koko aterian. Joskus tunteja kestävällä ostosreissulla ei nälkä yllätä ja on mukava vain napata jätskit tai pullakahvit.

• Just luin joltakin sivustolta tyypistä, joka oli vaihtanut banaanin kananmuniin ja kehui valintaansa: pitivät nälkää pitkään ja antoivat vahvan olon.
        Heti menin kokeilemaan, vaikka aamiainen oli jo syöty, sisälsi ruisleipää, juustoa, kurkkua ja paprikaa. Kun mustikoita ei tullut eilen, söin muutaman viinirypäleen ja pari nektariinia. Eiköhän näillä eväillä ja noilla kananmunilla pärjää, näissä askareissa.
        Niin ja kahvia tietysti ja pari lasillista vettä. Tuoremehuista olen luopunut, ei liikaa hedelmäsokeriakaan...

• Taidanpa kuitenkin lisätä puuttuvat.
      - Täys-Jyvä-Kaura-Tyynyt SF
      - Allerum-juustot Vaihdellen SE
      - Grillattu kinkku tai broileri Snellman SF
      - Kaffe Juhla-Mokka Paulig ??

H.

• Gluteeniton

Ovatko täysjyväkauratyynyt täysin ilman muita viljoja?

Minulle sopii suomalaisista viljoista vain kaura.

• Kauran pitää olla puhdasta, ei jauhettu samassa myllyssä kuin muut viljat.
        Itse syön vain gluteeniton tuote-merkillä varustettua leipää.

• RealistiN

Brunsseille ei paljon ole aikaa muulloin kuin kesäisin, normi arkiaamuina ennen töihin lähtöä vain kahvia, ja tunnin parin päästä hedelmiä sekä lounas puolilta päivin.
      Kesällä täällä on yleensä paljon porukkaa ja nuoret rakentavat yhteisen brunssin, saa tällainen maalaismummikin tutustua trendikkäisiin kaupunkilaisherkkuihin, joka aamu jotain erilaista ;)

• Ne samat aina vaan, olen useammankin kerran luetellut eli puolukkamehu, kahvia ja gluteeniton sämpylä jossa juustoa päällä.
      Reissussa kun on aamupalaa tarjolla, saatan ottaa lisäksi maustamatonta jogurttia marjoilla ja siemenillä, mahdottomia määriä ihmiset hotelleissa syövät, näyttää jopa ahnehtimiselle, kun on maksettu niin..

• mascotti

Tammikuussa, kun olimme menossa Ruotsiin perhejuhliin, poikkeuksellisesti laivalla, saimme tutustua tuohon mässäilyyn. Minulta katosi ruokahalu. Ihmiset kasasivat lautasilleen jättimäisiä kasoja, joista sitten jättivät ison osan syömättä, jonka tarjoilijat sitten kantoivat pois. Hirveää tuhlausta. Ja kaikki ruoka-aineet sekaisin samalla lautasella. Paluumatkalla vaihdoimme itsemme buffet-ravintolasta pois, ja se kannatti.

Minun normiaamiaiseni sisältää lasin tuoremehua, yhden leivän, jonka päällä leikkele, ja pari kuppia kahvia.

Kaurapuuron keitän vasta iltapäivällä, sen kanssa marjoja, hilloa, tai mustikkakeittoa, vähän vuodenajasta riippuen. Parina päivänä viikossa lisäksi keitetty kananmuna. Maitotuotteita voin nauttia vasta iltapäivällä.

• Aamiainen on mitä milloinkin sattuu jääkaapissa olemaan kera kahvin.
      tänään: kahvia, kahvia ja kahvia,
      lisänä kuivahko puikula siihen sipaisu becelliä, pihalta salaatin lehtiä iso kasa
      ja muutama hölskykurkkuviipale löytyi vielä purkin pohjalta.
      Pitäisi piipahtaa kaupassa tänään.

• Minäkin tässä kauppaan lähdössä, mutta ajattelin keittää sen kaurapuuron ensin. Lisäksi omenahilloa pakasteesta, omista omenista tehtyä. Leikkelelautanen, jossa on savukinkkua, juustoa, salamia, kananrintaa. Voita ja margariinia. Paahtoleipää, jos haluaa. Ruisleipää, joko Fazerin tai Eskilstunan kotileipomon, meillä on yleensä aina. Samoin kokojyvänäkkäriä ja Finncrisp Origanlia. Tuoremehua jota voi laimentaa vedellä niin sokeriarvot paranee. Hedelmiä: piel de sapo-melonia, viinirypäleitä, appelsiinia. (keräsin eilen puutarhasta loputkin mansikat amerkkalaisten pannukakkujen kanssa tarjottaviksi, myös ne vähät mustat viinimarjat ja karviaiset). Tänään ei kasvimaalla ollut muuta syötäväksi kelpaavaa kuin muutama herneenpalko (suurta herkkuani). Miksikähän meillä täällä Ruotsissa ei myydä herneenpalkoja (siis kotimaisia) muita kuin jotain jostain Ugandasta tuotettuja sugar snapseja kaupoissa?
      Brunssi ja runsas, ravitseva aamiainen on minun juttujani. Lounasta emme syö ja seuraava ruoka laitetaankin sitten vasta illalla kello seitsemäksi. Itse, diabeetikkona, syön iltapäivällä jotain kevyttä välipalaa, että sokeriarvot pysyy jotakuinkin.

• Bengalitikku

Aamukahvi leikkeleleivillä - näin aloitan aamun. Lehdenlukua ja kahvi banaanilla myöhemmin. Jotain hääräilyä ja talkkuna.
        En ole koskaan pystynyt tankkaamaan paljoa kerrallaan, joten brunssi on too high soundin for me.
        En edes suomalaisen hotellin aamupalalla pysty ahtamaan kaikenlaista.
        Rupeaa kuvottamaan, kun katson bekonia, prinssinakkeja ja munakokkelia.
        Kaurapuuron saan alas. Jo lapsena se oli sellainen pakkopulla, jota puörittelin ja maidon kanssa klumps alas. Kun nyt ei ole pakko, niin ei. Toki pitää nälän tunteen loitolla.

• Bengalitikku kirjoitti:

Aamukahvi leikkeleleivillä - näin aloitan aamun. Lehdenlukua ja kahvi banaanilla myöhemmin. Jotain hääräilyä ja talkkuna.
        En ole koskaan pystynyt tankkaamaan paljoa kerrallaan, joten brunssi on too high soundin for me.
        En edes suomalaisen hotellin aamupalalla pysty ahtamaan kaikenlaista.
        Rupeaa kuvottamaan, kun katson bekonia, prinssinakkeja ja munakokkelia.
        Kaurapuuron saan alas. Jo lapsena se oli sellainen pakkopulla, jota puörittelin ja maidon kanssa klumps alas. Kun nyt ei ole pakko, niin ei. Toki pitää nälän tunteen loitolla.

Kaurapuuro maidon kanssa menettelee, olen tottunut, lisään siihen siemeniä tai pähkinöitä.
        Nakit, munakkaat tai pekoni tuntuvat liian raskailta. Kinkkusiivu paahtoleivällä, jotain vihreää lisänä riittää.
        Moni mättää hotelliaamiaisella lautasen täyteen nakkeja ja pekonia, alkaa närästämään ajatuskin.

• niinkö

Aamupala klo 13 päivälläkö,,,

• bessie--

"Mutta asiaan: vaihteletteko aamiaisen/brunssin koostumusta vuodenaikojen ja sään mukaan? Vai keitättekö saman kaurapuuron joka aamu? (Tykkään kovasti kaurapuurosta ja syömme sitä pari-kolme kertaa viikossa brunssilla saksanpähkinöiden ja omenahillon kanssa)."

Vaihtelen mielihalujeni ja vähän viikonpäivienkin mukaan, eli kaiken kaikkiaan aika samanlaisia ovat viikon aamiais/lounaani vuodesta toiseen. Sesonkiaikaan pakastemarjat tai osa niistä vaihtuu tuoreisiin yms., mutta aterian runko on oikeastaan aina sama, rakennan aina päivän ensimmäisestä ateriasta (useimmiten muistakin) ravitsemuksellisesti oikeaoppisen.
      Tänään syömäni aamiaislounas ei ollut aivan tyypillinen, mutta ei nyt niin kovin harvinainenkaan. Söin 3 isohkoa ja pulleanpuoleista omatekoista kaalipiirakkaa. Tarkoitus oli syödä korkeintaan kaksi, mutta kun olivat niin hyviä. Tein ne jo eilen illalla (vai oliko jo vähän yön puolella) paistovalmiiksi ja laitoin pellin jääkaappiin. Täytteessä oli suomalaista varhaiskaalia, suomalaista uutta porkkanaa, suomalaista punasipulia, suomalaista nyhtökauraa (suosikkiani tomaatin makuista) ja tarkoituksella vähänlaisesti mausteita.
      Olin alunperin tehnyt noista ison annoksen kaalilaatikkoa (vai pitäisikö sanoa kaalipataa kun en sitä uunissa käyttänyt), sen tähteisiin nyt lisäsin vielä vähän mausteita ja aurinkokuivatun tomaatin tähteet jo aiemmin avatusta purkista. Kuoritaikinaan laitoin niin vähän vehnäjauhoja kuin suinkin mahdollista, eniten siinä on kauralesettä, käytin siihen myös kesäkuussa päiväysvanhentuneet tattarijauhon rippeet.
      Piirakoiden lisäksi vähän keltaista ja punaista paprikaa, lasillinen gefiluspiimää ja puolisen litraa mustaa kahvia.
      Nälän tapaistakaan ei varmaan tule ainakaan ennen iltakahdeksaa yhdeksää, mutta varmuuden välttämiseksi jäähdytin kolme jäljelle jäänyttä kaalipiirakkaa nopeasti ja työnsin ne pakastimeen turvaan.

Puuroa syön mieluiten päivän viimeiseksi ateriaksi, hyvin harvoin aamiaisella ja 'tavallista' kaurapuuroa en oikeastaan koskaan, kauralesepuurosta kyllä pidän, paljonkin.

• Bengalitikku

En pahemmin vaihtele. Leipälajikkeilla, välillä paahtamalla ja leikkeleillä ja päällisillä saan vaihtelua riittävästi.
        Tuoremehua tai hedelmiä mieluummin välipalaksi.

• Joka aamu kaurapuuro siemenillä.
      Monivilja-kokojyvä paahtoleipää, kinkkua, tomaattia, kurkkua, salaattia, ainakin jotain noista viimeksi mainituista.
      En tykkää kalasta aamupalalla, se maistuu vasta lounaalla, tai päivällisellä.

• Minä taisin hurahtaa nuorena jo amerikkalaistyylisiin aamiaisiin, appelsiinimehu, paahtoleipä, kananmunaa paistettuna tai kokkelissa, pekonia, pieniä aamiaismakkaroita, paksuja amerikkalaisia pannukakkuja vaahterasiirapilla ja pekonilla. Tai sitten teen kolumbialaista "calentado"-aamiaista; periaate on sama kuin meidän pyttipannulla paitsi että perustana on eilinen riisi plus maissikakku ja maitokahvi.
      Tai sitten olen vain tavallinen herkkupejse.
      Aamiainen tai aamupala mitä monet kertovat nauttivansa joka aamu kuulostaa minusta askeettiselta. Terveelliseltä ja niukalta. Hoidatteko te terveyttänne, oletteko dieetillä vai muuten seuraatte lääkärinne neuvoja vai onko maku joka määrää mitä syötte aamulla?

• de-meter

Kun olin jooganharrastaja tuli pintapuolisesti tutustuttua askeettiseen ruokavalioon ja elämäntapaan. Sen mukaan ihminen ei ole vielä ansainnut aamuateriaansa. Se kävi jotenkin järkeen ja kun harvoin olen aamuisin nälkäinen, aamiainen on minulle enempi läpihuutojuttu. Silloin kun väkeä on enemmän varaan kyllä aamiaiselle aikaa, panostan siihen enemmän. Terveysnäkökulmat huomioin aina.
        Ruokavaliossa vältän vapaaehtoisesti sokeria, transrasvoja ja punaista lihaa...

• Minun hanpaani näyttää hyvältä peilissäkin.
      Saati sitten aamu-palalla.
      Joskus toivoo että niitä olisi enemmän.
      Vaan...
      Eeli, Eeli...lama...
      Ei kun
      Äiti Äiti, mitä minulle teit.
      Äiti oli Mehukas Hillonisti.

H.

• Hanpuusi.kaitse

Mikä se hanpas on? Miltä se näyttää hyvänä?

• Korppis11

Aamiaiseni ja sen nauttimispaikka vaihtelee.

Kesäisin pihapiirissäni on kolme aamiaispöytää. Keskellä pihaa nurmikolla oleva pyöreä pöytä aamuauringossa. Grillipaikan ruokapöytä tai sisääntuloterassin pöytä, jos kaipaan varjoisaa paikkaa. Jos sataa sisällä ruokahuoneen pöydän ääressä.

Yleensä pari leipäpalaa, kylmäsavulohta toisen päällä ja toisen päällä jotain lihaleikettä, jugurttia, mehua ja kahvia tietystä aamiaismukista.

Tänä aamuna kuopuksen kanssa neljänviljanpuuroa, riisipiirakoita, kinkku ja juustoleikettä. Kahvia ja mehua. Tänään aamiainen nautittiin sisätiloissa.

En ole tiettyihin kaavoihin kangistunut vaan syön mielihalujeni viemänä tai mitä sattuu kaapista milloinkin löytymään.

• Minä yritän vaihdella silleen että keitän puuroa kolme kertaa viikossa, useimmiten kaurapuuroa lisukkeineen, joskus manna- tai grahampuuroa ja marjakompottia, muina päivinä paistettuja kananmunia pikkupannuissa ja päälle rapeasta pekonista pikkuinen vuori, monenviljan paahtoleipää, nyt kesäaikaan muroja ja jugurttia, Joskus uunipannaria tai perunapullia pekonin ja puolukkamurskan kanssa. Lego tykkää pekonista ja kaikesta suolaisesta aamiaisella, minä otan paahtoleivälleni mielellään vain filadelfiaa ja avokadoa tai juustoa ja sipaisun appelsiinimarmelaadia.

• korppis11
        Paloma.se.co kirjoitti:

Minä yritän vaihdella silleen että keitän puuroa kolme kertaa viikossa, useimmiten kaurapuuroa lisukkeineen, joskus manna- tai grahampuuroa ja marjakompottia, muina päivinä paistettuja kananmunia pikkupannuissa ja päälle rapeasta pekonista pikkuinen vuori, monenviljan paahtoleipää, nyt kesäaikaan muroja ja jugurttia, Joskus uunipannaria tai perunapullia pekonin ja puolukkamurskan kanssa. Lego tykkää pekonista ja kaikesta suolaisesta aamiaisella, minä otan paahtoleivälleni mielellään vain filadelfiaa ja avokadoa tai juustoa ja sipaisun appelsiinimarmelaadia.

Huomenta@
        Eilen illalla alkoi trooppinen sade. Sateen ropina yhdistettynä histamiini-tablettiin nukutti hyvin .Jouduin turvautumaan allergia lääkkeeseen hiki-ihottuman vuoksi. Sitä ei olekan ollut vuosiin, mutta nyt se ilmoitti itsestään.

Aurinko yrittää paistaa pilvien välistä. Pitänee laskdutua alas kahvinkeittoon.

Teillä on raskaan kuuloiset aamiaiset. Meillä ei menesty pekonit, paistetut kananmunat saati pannukakut tai makkarat ja munakokkelit.

Miamin hotellissa huoneemme hintaan sisältyi kevyt aamiainen. Se tarkoitti kylmää runsasta leikkelepöytää ilman lämpimiä rasvaisia ruokia jotka olisivat maksaneet ekstraa. Olimme enempi kuin tyytyväisiä eurooppalaistyyliseen aamiaiseemme.

Nyt jaloille 😊

• hytinäx1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Minä yritän vaihdella silleen että keitän puuroa kolme kertaa viikossa, useimmiten kaurapuuroa lisukkeineen, joskus manna- tai grahampuuroa ja marjakompottia, muina päivinä paistettuja kananmunia pikkupannuissa ja päälle rapeasta pekonista pikkuinen vuori, monenviljan paahtoleipää, nyt kesäaikaan muroja ja jugurttia, Joskus uunipannaria tai perunapullia pekonin ja puolukkamurskan kanssa. Lego tykkää pekonista ja kaikesta suolaisesta aamiaisella, minä otan paahtoleivälleni mielellään vain filadelfiaa ja avokadoa tai juustoa ja sipaisun appelsiinimarmelaadia.

Jos on vieraita, silloin kunnon aamiainen. usein vaniljalla maustettua jogurttia, muroja, müslia tai puuroa, marjoja, hedelmiä, keitettyjä kananmunia tai paistettuja kananmunia pekonia , vaaleaa ja tummaa leipää sekä näkkileipää, vihanneksia, tuoremehua, maitoa, kahvia riippuen mitä vieraat haluavat.
        Oma yksinäinen aamiainen vaihtelee. Yritän aina aloittaa lasillisella raikasta vettä. Eilen oli yksi tuore porkkana ,1 dl raejuustoa, kaksi mukia kahvia. Töissä vaihtelee joko voileipä juustolla tai kinkulla jollakin vihanneksella tai piimällä müslilla sekä kahvilla.
        Täytyy ottaa tuo dieettikansio esille uudelleen, siinä oli niin maittavia aamiaisia ja ruokaohjeita koko päivälle.

• kiitos.etukäteen
        korppis11 kirjoitti:

Huomenta@
        Eilen illalla alkoi trooppinen sade. Sateen ropina yhdistettynä histamiini-tablettiin nukutti hyvin .Jouduin turvautumaan allergia lääkkeeseen hiki-ihottuman vuoksi. Sitä ei olekan ollut vuosiin, mutta nyt se ilmoitti itsestään.

Aurinko yrittää paistaa pilvien välistä. Pitänee laskdutua alas kahvinkeittoon.

Teillä on raskaan kuuloiset aamiaiset. Meillä ei menesty pekonit, paistetut kananmunat saati pannukakut tai makkarat ja munakokkelit.

Miamin hotellissa huoneemme hintaan sisältyi kevyt aamiainen. Se tarkoitti kylmää runsasta leikkelepöytää ilman lämpimiä rasvaisia ruokia jotka olisivat maksaneet ekstraa. Olimme enempi kuin tyytyväisiä eurooppalaistyyliseen aamiaiseemme.

Nyt jaloille 😊

Korppis! Kertoisitko mihin sinulla tili hiki-ihottuman ja auttaako histamiini?

Itselläni outoa ihottumaa kymmenissä. Sain antibioottikuurin, kun iho meni rikki ja voidetta. Nahka lähti😣

• Tein pitkästä aikaa lettuja. Poika sanoo että teen yleensä mieluummin uunipannarin koska lettuja ei voi paistaa samaan aikaan kun kirjoittaa tietokoneella. Voi olla oikeassakin.

• Sitä syön mitä ruokakaupasta ostan, olkoon sitten vaikka samaa mitä valtiovieraillekin tarjotaan. Sangen usein kyllä on, myönnän

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      268
      9653
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      307
      6836
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      74
      1705
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1421
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      94
      1297
    6. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1161
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1079
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      41
      882
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      756
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      313
      748
    Aihe