Jos vuokraan asuntoni..

Vuokraaja

...mitä kaikkea minun pitää huomioida ja mihin pitää ottaa yhteyttä? Miten siis etenen asioiden kanssa.

Omistan rivitalokaksion joka pitäisi laittaa nyt vuokralle, koska muutan eri kaupunkiin. En ole koskaan aikaisemmin vuokrannut mitään, eli en tiedä mistä aloittaisin. Saisiko täältä neuvoja alkuun pääsemiseen.

4

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuokraaja

Mistähän voisin kysellä neuvoja?

• Kai_tuossa

Itse kun hankin sijoitusasuntoja reilu 10v sitten en edes ajatellut mitä pitää tehdä.
      Menin kiinteistövälittäjän puheille ja he hommasivat asukkaan ja tekivät paperit.
      Vielä nykyäänkin 4 asunnon vuokraamisen hoitaa kiinteistönvälittäjä.
      S-posti, tekstiviesti tai puhelu niin homma hoituu.

Edellinen toimeksianto oli kuun vaihteessa ja aikaa multa meni pari minuuttia.
      Tietenkin palvelusta pitää maksaa mutta 300€ summa ei ole paljon ainakaan omasta mielestä.

Tietenkin on niitä joiden mielestä pitää itse tehdä kaikki.

• kiikkeris

vuokraa asuntosi lomalaisille tai tapahtumien ajaksi torissa saat rahasi pimeenä.

• Opastaja10

Annat asunnon vuokrattavaksi jollekkin kiinteistövälitysfirmalle, tai vuokraat itse. Hyvä on pyytää vuokravakuus esim. 2 kk vuokran suuruinen rahana, maksusitoumuksena tai henkilötakauksena. Kun sinulla on vuokralainen, seuraat, että vuokrat tulevat ajallaan ja se on siinä. Moni ei vuokraa maksuhäiriöisille ja hyvä ohje on, että vuokraa vain työssäkäyville, ei asumistukea saaville, koska heillä on työssäkäyviä enemmän muitakin ongelmia. Jos vuokraat itse, niin vuokrasopimuspohjia/malleja löytyy kyllä netistä. Asuinhuoneistovuokralaki on hyvä lukaista pariin otteeseen läpi. Veroilmoituksessa vuokratulot ja kulut ilmoitetaan erillisellä lomakkeella. Jos saat hyvän vuokralaisen, kaikki on helppoa kuin heinän teko. Ongelmavuokralaisen osuessa kohdalle, niin sen jälkeen moni heittää hanskat tiskiin, ettei ollut meikäläisen juttu. Itselläni on useampi kymmenen asuntoa ja vastaan on tullut myös ongelmavuokralaisia, mutta se onkin sitten eri tarina, miten niiden kanssa toimitaan. Näin alkuun, olisi ehkä parasta ottaa yhteyttä kiinteistönvälittäjään ja antaa heidän hoitaa vuokralaisen etsiminen, vuokrasopimuksen teko, maksuhäiriöiden tarkastus jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3017
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      2961
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2367
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1863
    5. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1719
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      1684
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1586
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1275
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      38
      1252
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79