Kreationistin näkemys

TonttuToljanteri

Kuinka kreationisti selittää itselleen seuraavan uutisen:

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005767042.html

Kauan sitten Lapissa kasvoi saniaisia ja pähkinäpensaita – sitten Golfvirta hiipui ja metsät muuttuivat karuksi tundraksi, kertoo uusi suomalaistutkimus
Lapissa on säilynyt harvinainen pala muinaista ilmastohistoriaa. 120 000 vuotta sitten ilmasto muuttui äkillisesti ja myllersi Suomen luontoa perinpohjaisesti.

LAPIN Soklissa, Savukosken erämaassa sijaitsee harvinaislaatuinen tallenne hyvin muinaisen Suomen historiasta. Maan alla, kymmenien metrien syvyydessä, on säilynyt yli 120 000 vuotta vanhaa järvenpohjaa.

Tähän sedimenttiin on tallentunut muinaista siitepölyä, joka osoittaa tarkasti, millaisia kasveja alueella muinoin kasvoi ja millainen ilmasto siellä vallitsi. Se kertoo myös sellaisesta yllättävästä muutoksesta Golfvirran toiminnassa, joka saattaa olla edessä tulevaisuudessakin.

HELSINGIN yliopiston tutkijatohtorin dosentti Sakari Salosen vetämä ryhmä kairasi reiän Soklin maaperään noin 30 metrin syvyyteen ja veti ulos säären paksuisen tuubin maaperää ja muinaista sedimenttiä. Pötkön alimmat kerrokset ovat peräisin ajalta yli 120 000 vuotta sitten.

A) en usko
B) raamattu on vaan totta
C) paholaisen juonia tuo uutinen, joka on salajuoni ateistien tuottamiseksi
D) pistän silmät kiinni, en lue, enkä kuuntele uutisia ja elän pienessä kuplassani lompakko auki lahkon suuntaan
E) jeesuspa tulee ensi viikolla niin siitäpä saatte kaikki sitten totuuden

Kuinka kauan ajattelette sellaisen lahkon pysyvän pystyssä, joka väittää jonkin lakanaan pukeutuneen hyypiön taikoneen kaiken 6000 vuotta sitten?

29

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JumalaOn

      En vain usko uutisia. Jumala on tieteenkin Herra! Ilman Jumalan suostumusta tuota tutkimusta ei olisi niin Jumala on päättänyt sen sisällön. Jumala haluaa nähdä kuka uskoo uutisia ja kuka Häneen.

    • Adventisti

      Tietenkin Jumala on luonut maan. En usko mihinkään kuuden tuhannen vuoden elämään maapallolla. Raamattu ei väitä, että täällä olisi asuttu niin vähän aikaa. Itseasiassa Raamattu ei ole tiedekirja lainkaan eikä sen kuulukaan olla.

      Toisaalta ihmisten keksimä ajan määritys perustuu muutamaan melko rankemman puoleiseen oletukseen, joten aikamäärityksetkin voivat olla pielessä.

      • TonttuToljanteri

        Yhdenkään jumalan luomispuuhista vain ei ole mitään muuta "todisteita" kuin homeisia kansansatuja. Itse luonto kertoo jotain aivan muuta.

        Ja modernissa iänmäärityksessä ei ole mitään rankemman puoleisia oletuksia, paitsi kreationistien ja muun roskaväen päiväunissa. Mutta uskovaiselle kelpaa valhe kuin valhe että hän saa pidettyä itsepetoksensa hengissä.


      • Adventisti
        TonttuToljanteri kirjoitti:

        Yhdenkään jumalan luomispuuhista vain ei ole mitään muuta "todisteita" kuin homeisia kansansatuja. Itse luonto kertoo jotain aivan muuta.

        Ja modernissa iänmäärityksessä ei ole mitään rankemman puoleisia oletuksia, paitsi kreationistien ja muun roskaväen päiväunissa. Mutta uskovaiselle kelpaa valhe kuin valhe että hän saa pidettyä itsepetoksensa hengissä.

        Kyse onkin nimen omaan uskosta. Muulla ei niin väliä.


      • TonttuToljanteri
        Adventisti kirjoitti:

        Kyse onkin nimen omaan uskosta. Muulla ei niin väliä.

        Onko koskaan kukaan kertonut että usko ei kumoa faktoja?

        Usko, joka ei mene yksiin todellisuuden kanssa, on yhtä tyhjän kanssa. Sellainen usko on pelkkää itsepetosta ja huijausta.

        Vaikka sinä haluat uskoa jotain muuta kuin mitä tiede osoittaa niin se ei tee uskostasi totta. Se tekee sinusta vain huijatun hölmön.

        Suositan lämpimästi tutustumaan edes sen verran historiaan että ota selvää mitä on tapahtunut uskonnoille, jotka ovat esittäneet kannattajilleen tosiasioiden vastaisia väitteitä. Mitä on tapahtunut jumalille, joita on pidetty pystyssä tosiasioiden vastaisilla uskomuksilla.


      • Adventisti
        TonttuToljanteri kirjoitti:

        Onko koskaan kukaan kertonut että usko ei kumoa faktoja?

        Usko, joka ei mene yksiin todellisuuden kanssa, on yhtä tyhjän kanssa. Sellainen usko on pelkkää itsepetosta ja huijausta.

        Vaikka sinä haluat uskoa jotain muuta kuin mitä tiede osoittaa niin se ei tee uskostasi totta. Se tekee sinusta vain huijatun hölmön.

        Suositan lämpimästi tutustumaan edes sen verran historiaan että ota selvää mitä on tapahtunut uskonnoille, jotka ovat esittäneet kannattajilleen tosiasioiden vastaisia väitteitä. Mitä on tapahtunut jumalille, joita on pidetty pystyssä tosiasioiden vastaisilla uskomuksilla.

        Mikä on kellekin fakta. Uskontojen historia on hyvin tiedossani.

        Tässä uskossa on sellainen hyvä puoli, että se ei sulje pois esimerkiksi tiedotusvälineiden seuraamista, taloutta, historiaa, politiikkaa, tiedettä ym. Maalaisjärkeä voi käyttää itse kukin. Kaupunkilaisjärkeä kait kutsutaan uus-avuttomuudeksi. Ja tämän uskon mukaan ne, jotka eivät ole osallisia tästä uskosta, eivät hiffaa sen ydintä; kuten huomaan sinusta, mikä vahvistaa uskoani. Se on kätevää.

        Minua ei hetkauta sinun ajatuksesi siitä onko uskoni sinun mielestäsi totta. Riittää, kun se on minulle totta. Elän sitä todeksi joka päivä ja saan siitä suunnattoman paljon elämääni. Toivottavasti sinullakin on jokin, josta saat yhtä paljon elämääsi.

        Ole siunattu!


      • TonttuToljanteri
        Adventisti kirjoitti:

        Mikä on kellekin fakta. Uskontojen historia on hyvin tiedossani.

        Tässä uskossa on sellainen hyvä puoli, että se ei sulje pois esimerkiksi tiedotusvälineiden seuraamista, taloutta, historiaa, politiikkaa, tiedettä ym. Maalaisjärkeä voi käyttää itse kukin. Kaupunkilaisjärkeä kait kutsutaan uus-avuttomuudeksi. Ja tämän uskon mukaan ne, jotka eivät ole osallisia tästä uskosta, eivät hiffaa sen ydintä; kuten huomaan sinusta, mikä vahvistaa uskoani. Se on kätevää.

        Minua ei hetkauta sinun ajatuksesi siitä onko uskoni sinun mielestäsi totta. Riittää, kun se on minulle totta. Elän sitä todeksi joka päivä ja saan siitä suunnattoman paljon elämääni. Toivottavasti sinullakin on jokin, josta saat yhtä paljon elämääsi.

        Ole siunattu!

        Mikä on kellekin fakta? Tuoko on keinosi pitää jumalasi hengissä? No eipä sinulla paljoa muuta ole.

        Mutta se minua kiinnostaa, että mitä tämä uskosi sinulle antaa elämääsi joka päivä niin paljon, kun kuitenkin koetat pitää uskoasi hengissä hokemalla kreationistien paskaksi tuedettyjä väitteitä.

        Ei se kovin paljoa voi sinulle antaa, kun itsekin joudut sitä valheilla pitämään hengissä ja hokemaan valheiksi tiedettyjä asioita.

        Sillä sinun uskostasi saa elämään aivan tasan tarkkaan yhtä paljon kuin uskosta Aku Ankkaan, joulupukkiin tai vaika huumeisiin. Niidenkin tuottama elämänsisältö ei ole totta. Se perustuu valheeseen, huumeen tuoma elämänsisältö, aivan kuin sinun uskosi.

        Siunauksia otan vastaan ihan jokaiselta jumalalta että antaa tulla vaan. Kelpaa myös joulupukin, tonttujen, maahisten sekä Lumikin ja seitsemän kääpiön siunakset, koska ne tuntuvat vaikuttavan elämääni yhtä paljon kuin sinun siunauksen toivotuksesi omalta jumaltasi, joka on juuri niin todellinen kuin sen toisen uskonnon jumala, johon sinä et usko.


      • Adventisti
        TonttuToljanteri kirjoitti:

        Mikä on kellekin fakta? Tuoko on keinosi pitää jumalasi hengissä? No eipä sinulla paljoa muuta ole.

        Mutta se minua kiinnostaa, että mitä tämä uskosi sinulle antaa elämääsi joka päivä niin paljon, kun kuitenkin koetat pitää uskoasi hengissä hokemalla kreationistien paskaksi tuedettyjä väitteitä.

        Ei se kovin paljoa voi sinulle antaa, kun itsekin joudut sitä valheilla pitämään hengissä ja hokemaan valheiksi tiedettyjä asioita.

        Sillä sinun uskostasi saa elämään aivan tasan tarkkaan yhtä paljon kuin uskosta Aku Ankkaan, joulupukkiin tai vaika huumeisiin. Niidenkin tuottama elämänsisältö ei ole totta. Se perustuu valheeseen, huumeen tuoma elämänsisältö, aivan kuin sinun uskosi.

        Siunauksia otan vastaan ihan jokaiselta jumalalta että antaa tulla vaan. Kelpaa myös joulupukin, tonttujen, maahisten sekä Lumikin ja seitsemän kääpiön siunakset, koska ne tuntuvat vaikuttavan elämääni yhtä paljon kuin sinun siunauksen toivotuksesi omalta jumaltasi, joka on juuri niin todellinen kuin sen toisen uskonnon jumala, johon sinä et usko.

        Kuten sanottu, sinä et pysty ymmärtämään tällaista uskoa. Niin sanoo Raamattu. Juuri siksi sinulle on turha sitä yrittää selittääkään. Mutta monet uskovat tietävät heti mistä puhun. Voin kuitenkin kertoa uskon seurauksista.

        Sen syvemmin selittelemättä. Joka päiväinen elämä on paljon helpompaa kun antaa Jumalan johtaa sitä. Kun toimii Jumalan tahdon mukaan, voi jättää stressaamisen pois, sillä hän hoitaa asiani parhainpäin ilman, että minun tarvitsee stressata. Jumala on järjestänyt minulle ruoan, vaatteet, asunnon, omaisuutta ja ystäviä. Mistään ei ole puutetta. Perheelläni riittää rahat harrastuksiinkin. Muut Jumalaan uskovat antavat tukea ja tarvittaessa apua ja tekevät elämästäni helpomman. Monasti Jumala toimiikin ihmisten kautta. Tässä taannoin uskovat ja ei-niin-uskovat rakensivat minullle talkoilla omakotitaloa arviolta reilun sadantuhannen myyntivoiton verran ja seuraavaakin taloa arviolta alle tuhannen tunnin verran ja saimme noin parinkymmenen tuhannen euron arvoisen projektin valmiiksi ilmaiseksi, kun ihmiset lahjoittivat rahojaan rakentamiseen ja Jumala järjesteli asioita. Jumalan on kaikki tämän maailman rikkaudet, joten meillä ei tule koskaan olemaan puutteita.

        Mutta maallinen omaisuus ei ole tärkeintä uskossa, paitsi ehkä menestysteologeille. Tärkeintä on rakastava suhde Jumalaan ja lähimmäisiin. Se antaa ainakin minulle ihan valtavasti. Minun ei tarvitse yrittää olla jotakin sosiaalisista paineista johtuen vaan saan tuntea itseni hyväksytyksi ja rakastetuksi Jumalan ja muiden lähelläni olevien taholta juuri sellaisena kuin olen. Sen on saanut aikaan usko. Minun ei tarvitse suorittaa tässä suorituskeskeisessä yhteiskunnassamme. Minulla ei ole paineita siitä, että pitäisi olla kaksi autoa, punainen tupa, perunamaa ja koira. Jumala tarjoaa kaiken, mitä tarvitsen.

        Hän on järjestänyt minulle mitä parhaimman puolison, joka rakastaa minua ja joka ymmärtää minua. Puolisoni ei ole mikään vätys, haihattelija eikä puusilmä vaan paras mahdollinen puoliso, jonka kanssa haluan tehdä kaiken yhdessä heti herättyäni ihan nukahtamiseen saakka. Tämä puolisokin on uskossa. Yhdessä saamme valtavasti uskostamme ja sen harjoittamisesta. Ihmisten auttaminen, joka kuuluu osaksi uskoamme, vapaaehtoisesti, tuo tyydytystä ja merkitystä elämäämme. En keksi mitään huonoa sanottavaa uskostani. Edes sinun yrityksesi saada aikaan jotakin negatiivista minussa, ei osu kohteeseensa, sillä pilkkasi on sinun ja Jumalasi välinen asia eikä se kuulu minulle. Sinä olet vastuussa sanomisistasi hänelle. Minulle olet vain yksi esimerkki siitä, miten asioiden kuuluukin Raamatun mukaan olla. Se tekeekin sinusta mielenkiintoisen rakkauteni kohteen. Pidän jo nyt sinusta.


      • TonttuToljanteri
        Adventisti kirjoitti:

        Kuten sanottu, sinä et pysty ymmärtämään tällaista uskoa. Niin sanoo Raamattu. Juuri siksi sinulle on turha sitä yrittää selittääkään. Mutta monet uskovat tietävät heti mistä puhun. Voin kuitenkin kertoa uskon seurauksista.

        Sen syvemmin selittelemättä. Joka päiväinen elämä on paljon helpompaa kun antaa Jumalan johtaa sitä. Kun toimii Jumalan tahdon mukaan, voi jättää stressaamisen pois, sillä hän hoitaa asiani parhainpäin ilman, että minun tarvitsee stressata. Jumala on järjestänyt minulle ruoan, vaatteet, asunnon, omaisuutta ja ystäviä. Mistään ei ole puutetta. Perheelläni riittää rahat harrastuksiinkin. Muut Jumalaan uskovat antavat tukea ja tarvittaessa apua ja tekevät elämästäni helpomman. Monasti Jumala toimiikin ihmisten kautta. Tässä taannoin uskovat ja ei-niin-uskovat rakensivat minullle talkoilla omakotitaloa arviolta reilun sadantuhannen myyntivoiton verran ja seuraavaakin taloa arviolta alle tuhannen tunnin verran ja saimme noin parinkymmenen tuhannen euron arvoisen projektin valmiiksi ilmaiseksi, kun ihmiset lahjoittivat rahojaan rakentamiseen ja Jumala järjesteli asioita. Jumalan on kaikki tämän maailman rikkaudet, joten meillä ei tule koskaan olemaan puutteita.

        Mutta maallinen omaisuus ei ole tärkeintä uskossa, paitsi ehkä menestysteologeille. Tärkeintä on rakastava suhde Jumalaan ja lähimmäisiin. Se antaa ainakin minulle ihan valtavasti. Minun ei tarvitse yrittää olla jotakin sosiaalisista paineista johtuen vaan saan tuntea itseni hyväksytyksi ja rakastetuksi Jumalan ja muiden lähelläni olevien taholta juuri sellaisena kuin olen. Sen on saanut aikaan usko. Minun ei tarvitse suorittaa tässä suorituskeskeisessä yhteiskunnassamme. Minulla ei ole paineita siitä, että pitäisi olla kaksi autoa, punainen tupa, perunamaa ja koira. Jumala tarjoaa kaiken, mitä tarvitsen.

        Hän on järjestänyt minulle mitä parhaimman puolison, joka rakastaa minua ja joka ymmärtää minua. Puolisoni ei ole mikään vätys, haihattelija eikä puusilmä vaan paras mahdollinen puoliso, jonka kanssa haluan tehdä kaiken yhdessä heti herättyäni ihan nukahtamiseen saakka. Tämä puolisokin on uskossa. Yhdessä saamme valtavasti uskostamme ja sen harjoittamisesta. Ihmisten auttaminen, joka kuuluu osaksi uskoamme, vapaaehtoisesti, tuo tyydytystä ja merkitystä elämäämme. En keksi mitään huonoa sanottavaa uskostani. Edes sinun yrityksesi saada aikaan jotakin negatiivista minussa, ei osu kohteeseensa, sillä pilkkasi on sinun ja Jumalasi välinen asia eikä se kuulu minulle. Sinä olet vastuussa sanomisistasi hänelle. Minulle olet vain yksi esimerkki siitä, miten asioiden kuuluukin Raamatun mukaan olla. Se tekeekin sinusta mielenkiintoisen rakkauteni kohteen. Pidän jo nyt sinusta.

        En oikein ymmärtänyt että mitä tämä jumalasi ja uskosi on sinulle antanut, mitä et olisi voinut saada ilman mielikuvitusystäväsi apua.

        Minulla on nuo samat jutut ilman taikovaa taikasetää. Tai näkymätöntä mielikuvituskaveria.

        Miksi jumalasi auttaa sinua, eikä vaikkapa heitä, jotka oikeasti tarvitsisivat jonkin maagisen taikasedän apua?


      • TonttuToljanteri kirjoitti:

        En oikein ymmärtänyt että mitä tämä jumalasi ja uskosi on sinulle antanut, mitä et olisi voinut saada ilman mielikuvitusystäväsi apua.

        Minulla on nuo samat jutut ilman taikovaa taikasetää. Tai näkymätöntä mielikuvituskaveria.

        Miksi jumalasi auttaa sinua, eikä vaikkapa heitä, jotka oikeasti tarvitsisivat jonkin maagisen taikasedän apua?

        Tuosta nimimerkki Adventistin kirjoituksesta nousee kyllä esiin kysymys, ajatteleeko hän ansainneensa elämänsä hyvät asiat uskomisellaan tai, kuten hän muotoilee, antamalla Jumalan johtaa elämäänsä. Ja samalla mietityttää, miksi joiltakin muilta puuttuu samoja hyviä asioita. Onko heidän uskonsa jotenkin vääränlaista tai puutteellista?

        Maailmassa on paljon inhimillistä kärsimystä. Johtuuko se vain siitä, että nuo ihmiset eivät suhtaudu oikealla tavalla opetuksiin ja tarinoihin Jumalasta?

        Luulenpa, että jos asiansa saisi kuntoon uskomalla Jumalaan ja tekemällä sen (aika huonosti määritellyn) liikkeen, että antaa Jumalan johtaa elämäänsä, tuollainen jumalasuhde olisi tosi suosittu.

        Suoraan sanottuna homma niin kutsutusti haisee.

        Toiselta puolen tarkastellen, minulla on myös hurjan hienosti moni asia. Varsinkin puoliso on niin hyvä ja sopiva kuin ikinä toivoa saattaa. Mutta en ajattele, että se johtuisi siitä, että “annan Jumalan johtaa”.

        Tai oikeastaan, mitä ihmettä se tarkoittaa, että antaa Jumalan johtaa? Kyllähän minäkin annan Jumalan johtaa, jos sellainen johtava Jumala on olemassa. En ainakaan pyri hänen johtamistaan estämään mitenkään.

        Samalla tavalla toimin sateella. Annan sataa. En kuitenkaan usko, että sade olisi yhtään riippuvainen minun sallimisistani ja kieltämisistäni. Vaikka en uskoisi koko sateeseen ollenkaan, se jatkaisi ropinaansa.

        Viehättävä ajatus muuten – tuo sade, näin helteellä.


      • TonttuToljanteri
        v.aari kirjoitti:

        Tuosta nimimerkki Adventistin kirjoituksesta nousee kyllä esiin kysymys, ajatteleeko hän ansainneensa elämänsä hyvät asiat uskomisellaan tai, kuten hän muotoilee, antamalla Jumalan johtaa elämäänsä. Ja samalla mietityttää, miksi joiltakin muilta puuttuu samoja hyviä asioita. Onko heidän uskonsa jotenkin vääränlaista tai puutteellista?

        Maailmassa on paljon inhimillistä kärsimystä. Johtuuko se vain siitä, että nuo ihmiset eivät suhtaudu oikealla tavalla opetuksiin ja tarinoihin Jumalasta?

        Luulenpa, että jos asiansa saisi kuntoon uskomalla Jumalaan ja tekemällä sen (aika huonosti määritellyn) liikkeen, että antaa Jumalan johtaa elämäänsä, tuollainen jumalasuhde olisi tosi suosittu.

        Suoraan sanottuna homma niin kutsutusti haisee.

        Toiselta puolen tarkastellen, minulla on myös hurjan hienosti moni asia. Varsinkin puoliso on niin hyvä ja sopiva kuin ikinä toivoa saattaa. Mutta en ajattele, että se johtuisi siitä, että “annan Jumalan johtaa”.

        Tai oikeastaan, mitä ihmettä se tarkoittaa, että antaa Jumalan johtaa? Kyllähän minäkin annan Jumalan johtaa, jos sellainen johtava Jumala on olemassa. En ainakaan pyri hänen johtamistaan estämään mitenkään.

        Samalla tavalla toimin sateella. Annan sataa. En kuitenkaan usko, että sade olisi yhtään riippuvainen minun sallimisistani ja kieltämisistäni. Vaikka en uskoisi koko sateeseen ollenkaan, se jatkaisi ropinaansa.

        Viehättävä ajatus muuten – tuo sade, näin helteellä.

        Muutenkin hieman omitunen kertomus, mikäli oli edes totta.

        Hän on käyttänyt ystäviään hyväkseen talkoissa, jotka selkeästi ovat yltäneet hyvän talkoohengen normit, kun hän ylpeilee mahdollisilla myyntivoitoilla.

        Hän ei näköjään usko mielikuvitusystävänsä pikaiseen paluuseen, kun rakennuttaa ystävillään hulppeita asuntoja elämiseen täällä maan päällä hyvinkin pitkään.

        Hän mielistelee vaikkapa minua, vaikka todellisuudessa hän inhoaa kunnon lahkolaisen tavoin muita kuin omia lampaita, koska muut laumat ovat menossa helvettiin lyhyen kaavan mukaan.

        Hän ilmoittaa että hän tekee hyvää taikasetänsä ansiosta ja toki on hyvä että hänellä on taikasetä patistelemassa, jos hän ei kerran muuten osaisi tehdä hyvää. Normaali ihminen osaa tehdä hyvää ilman mielikuvituskavereiden ohjaustakin.

        Hän väittää että kaikki hänellä on hänen mielikuvitusystävänsä ansiota. Tämä olisi helppo todentaa, kun hän muuttaisi johonkin kehitysmaahan vain hammasharja mukanaan, niin sen jälkeen kun hän antaisi kaiken mielikuvitusystävänsä kontolle, hän huomaisi että mitä hyötyä maagisista taikasedistä on oikeasti. Mutta sitä hän ei tee, koska hän haluaa uskoa maagiseen taikasetäänsä täällä vauraassa länsimaassa, jossa ystävät saa helposti ylipuhuttua rakentamaan sinulle ilmaiseksi talon, jolla tee tuhansien myyntivoiton tulevaisuudessa.


      • TonttuToljanteri
        Adventisti kirjoitti:

        Kuten sanottu, sinä et pysty ymmärtämään tällaista uskoa. Niin sanoo Raamattu. Juuri siksi sinulle on turha sitä yrittää selittääkään. Mutta monet uskovat tietävät heti mistä puhun. Voin kuitenkin kertoa uskon seurauksista.

        Sen syvemmin selittelemättä. Joka päiväinen elämä on paljon helpompaa kun antaa Jumalan johtaa sitä. Kun toimii Jumalan tahdon mukaan, voi jättää stressaamisen pois, sillä hän hoitaa asiani parhainpäin ilman, että minun tarvitsee stressata. Jumala on järjestänyt minulle ruoan, vaatteet, asunnon, omaisuutta ja ystäviä. Mistään ei ole puutetta. Perheelläni riittää rahat harrastuksiinkin. Muut Jumalaan uskovat antavat tukea ja tarvittaessa apua ja tekevät elämästäni helpomman. Monasti Jumala toimiikin ihmisten kautta. Tässä taannoin uskovat ja ei-niin-uskovat rakensivat minullle talkoilla omakotitaloa arviolta reilun sadantuhannen myyntivoiton verran ja seuraavaakin taloa arviolta alle tuhannen tunnin verran ja saimme noin parinkymmenen tuhannen euron arvoisen projektin valmiiksi ilmaiseksi, kun ihmiset lahjoittivat rahojaan rakentamiseen ja Jumala järjesteli asioita. Jumalan on kaikki tämän maailman rikkaudet, joten meillä ei tule koskaan olemaan puutteita.

        Mutta maallinen omaisuus ei ole tärkeintä uskossa, paitsi ehkä menestysteologeille. Tärkeintä on rakastava suhde Jumalaan ja lähimmäisiin. Se antaa ainakin minulle ihan valtavasti. Minun ei tarvitse yrittää olla jotakin sosiaalisista paineista johtuen vaan saan tuntea itseni hyväksytyksi ja rakastetuksi Jumalan ja muiden lähelläni olevien taholta juuri sellaisena kuin olen. Sen on saanut aikaan usko. Minun ei tarvitse suorittaa tässä suorituskeskeisessä yhteiskunnassamme. Minulla ei ole paineita siitä, että pitäisi olla kaksi autoa, punainen tupa, perunamaa ja koira. Jumala tarjoaa kaiken, mitä tarvitsen.

        Hän on järjestänyt minulle mitä parhaimman puolison, joka rakastaa minua ja joka ymmärtää minua. Puolisoni ei ole mikään vätys, haihattelija eikä puusilmä vaan paras mahdollinen puoliso, jonka kanssa haluan tehdä kaiken yhdessä heti herättyäni ihan nukahtamiseen saakka. Tämä puolisokin on uskossa. Yhdessä saamme valtavasti uskostamme ja sen harjoittamisesta. Ihmisten auttaminen, joka kuuluu osaksi uskoamme, vapaaehtoisesti, tuo tyydytystä ja merkitystä elämäämme. En keksi mitään huonoa sanottavaa uskostani. Edes sinun yrityksesi saada aikaan jotakin negatiivista minussa, ei osu kohteeseensa, sillä pilkkasi on sinun ja Jumalasi välinen asia eikä se kuulu minulle. Sinä olet vastuussa sanomisistasi hänelle. Minulle olet vain yksi esimerkki siitä, miten asioiden kuuluukin Raamatun mukaan olla. Se tekeekin sinusta mielenkiintoisen rakkauteni kohteen. Pidän jo nyt sinusta.

        Minua jäi vielä vaimaan eräs yksityiskohta siinä, että miten monin eri tavoin jumalasi sinua palveleekaan.

        Kirjoitit että jumalasi on järjestänyt sinulle ruoan, vaatteet, asunnon, omaisuutta ja ystäviä.

        Miten tämä näkyy/näkyi kun nämä asiat tapahtuivat?

        Kun menit nälkäisenä nukkumaan jääkaappi tyhjänä, niin oliko jääkaappiin yöllä ilmestynyt maagisesti evästä sinun nukkuessasi?

        Tulit suihkusta alasti ja zimzalabim, sinulla oli toivomasi vaatteet päällä, vai ilmestyikö vaateostoksilla jokin muille näkymätön sormi, joka ohjasi sinua ostamaan sopivia vaatteita?

        Entäs kun menit kassalle, niin tiesit että sinulla on lompakko tyhjä, niin sinne oli ilmestynyt aivan aitoa rahaa juuri sen verran kuin mitä vaatteet maksoivat, vai miten jumalasi järjesti sinulle vaatteet?

        Tämä omaisuuspuoli myös kiinnostaa, että taikoiko jumalasi sinulle siis jotain arvokasta, jota sinulle ei ollut ennen taikomista, vai miten tämä omaisuuden järjestely sinulle tapahtui?

        SIllä nimittäin verottaja tietää meistä aivan kaiken ja jos sinulle on ilmestynyt maagisesti omaisuutta, verorikoksia tutkiva poliisi olisi taatusti ilmestynyt ovesi taakse ottamaan selvää, että mistä olet saanut varat omaisuutesi hankkimiseen, enkä ole tähän päivään mennessä kuullut, että vastauksesi olisi kelvannut jonkin jumalan taikatemppu.

        Jälleen kerran olemme tilanteessa, jossa uskovaisen vastaus avaa uusia kysymyksiä huomattavasti enemmän kuin vastaa annettuun kysymykseen.


    • pyhpyh2398472394

      Aloittajan valheet eivät hetkauta.

    • Ei hetkauta ei. Vastaan vaihtoehdon A) siltä osin, kun tuosta väitetään olevan 120.000 vuotta aikaa. Luku on vedetty hatusta.

      Lämpimän ilmaston kasvilajien siemenet ovat kulkeutuneet vedenpaisumuksen mukana Lappiinkin. Vedenpaisumuksesta ja sen jälkeisestä jäätymisestä johtuen vanhaa järvenpohjaa siitepölyfossiileineen löytyy 30 m syvyydestä.

      Samassa rytäkässä hävisivät mammutitkin pohjoisesta muutamaa pakastunutta yksilöä lukuunottamatta. Nooan arkissa oli pari pientä norsuakin, mutta ei samaan heimoon kuulunutta mammuttia.

      • Näin.se.on

        Pyhpyn satuilee täyttä sontaa.
        Mihin muuten pyhpyh perustat tuon kaiken paskan jota kehtaat "vakavalla"? naamalla suoltaa tyhjästä päästäsi?


      • pyhpyh23984723984
        Näin.se.on kirjoitti:

        Pyhpyn satuilee täyttä sontaa.
        Mihin muuten pyhpyh perustat tuon kaiken paskan jota kehtaat "vakavalla"? naamalla suoltaa tyhjästä päästäsi?

        Vihaat totuutta.


      • sopiisinulle
        pyhpyh23984723984 kirjoitti:

        Vihaat totuutta.

        Milloinkas valhe on totuudeksi muuttunut?


      • sopiisinulle kirjoitti:

        Milloinkas valhe on totuudeksi muuttunut?

        Jos alan asiantuntijaa Joseph Goebbelsia on uskominen, valhe muuttuu todeksi, kun sitä toistaa riittävän monta kertaa.

        No, oikeastihan hän tarkoitti sitä, että suuri osa ihmisistä alkaa pitää valhetta totena tuolla keinolla.

        Käytännön esimerkkejä tästä löytyy aika helposti.


    • wertyq

      ihmisellä ei ole -vielä- menetelmiä noin vanhojen ikien määrittelemiseksi, vaikka muuta väitetään.
      radio ajoitus mm. on vain kehäpäätelmä, jossa on oletuksen varaisia muuttujia.

      • Iänmääritysmenetelmiä on useita. Radiohiili on vain yksi niistä ja se mainitaan usein siksi, että se on tunnetuin. Yli sadantuhannen vuoden aikoihin se ei sovellu, vaan on käytettävä muita menetelmiä.

        Kun vaikkapa tuo avauksessa mainittu hautautunut orgaaninen aine tutkitaan monella menetelmällä, päästään aika hyvällä todennäköisyydellä muutaman tuhannen vuoden tarkkuuteen.


      • Uskonnot.ovat.tätä

        Eivät nuoren maan kreationistit voi ymmärtää ajanmäärityksiä, koska heidät kusettanut taho valehtelee ja kreationistin pitää elää siksi valheessa.


      • TonttuToljanteri
        Uskonnot.ovat.tätä kirjoitti:

        Eivät nuoren maan kreationistit voi ymmärtää ajanmäärityksiä, koska heidät kusettanut taho valehtelee ja kreationistin pitää elää siksi valheessa.

        Uskovaiset elävät luulossa että valhe tai järjetön väite pyhitetään uskolla todeksi tai järkeväksi väitteeksi. Siksipä sinne lahkoihin eksyy enää uskovaisten pohjasakka. Luulevatko adventtikirkon papit todellakin että se pohjasakka kykenee elättämään heidät ja tuottaa heidän kuukausipalkkansa?

        Se selviää heille viimeistään parin vuosikymmenen aikana.


      • pyhpyh234683274
        TonttuToljanteri kirjoitti:

        Uskovaiset elävät luulossa että valhe tai järjetön väite pyhitetään uskolla todeksi tai järkeväksi väitteeksi. Siksipä sinne lahkoihin eksyy enää uskovaisten pohjasakka. Luulevatko adventtikirkon papit todellakin että se pohjasakka kykenee elättämään heidät ja tuottaa heidän kuukausipalkkansa?

        Se selviää heille viimeistään parin vuosikymmenen aikana.

        Valheesi ei hetkauta.


      • No_häh
        pyhpyh234683274 kirjoitti:

        Valheesi ei hetkauta.

        Meitä?


      • Lahkon-kuolema
        TonttuToljanteri kirjoitti:

        Uskovaiset elävät luulossa että valhe tai järjetön väite pyhitetään uskolla todeksi tai järkeväksi väitteeksi. Siksipä sinne lahkoihin eksyy enää uskovaisten pohjasakka. Luulevatko adventtikirkon papit todellakin että se pohjasakka kykenee elättämään heidät ja tuottaa heidän kuukausipalkkansa?

        Se selviää heille viimeistään parin vuosikymmenen aikana.

        Adventtikirkon jäsenistön ikärakenne Suomessa on sitä luokkaa, että joukkokuolema lahkon sisällä on jo alkanut. Samoin on alakanut lahkon päättäjien kiivas rahankeräys, jolla lahkon jäljellä olevilat vanhuksilta pyritään kusettamaan kaikki omaisuus pois keinoja kaihtamatta.

        Nuoria ei kiinnosta enää kokoontua paskalta ja urealta lemuavien mummojen ja vaarien kanssa ja muutenkin nuoriso on huomannut adventtikirkon olevan vain rahalle perso liiketoimintaan keskittynyt yritys.

        Kun sitten lopulta jäsenmäärä lahkossa on lähellä nollaa, niin alkaa armoton kähmintä ja ahneet lahkon päättäjät vievät tuhkatkin pesästä, ne mitkä vielä on mahdollisesti jäljellä. Siinä touhussa päitä lentelee.


    • Sain lomamatkallani tietoa siitä, että Pudasjärven Syötekylä olisi vapautunut jääkauden peitteestä vasta noin 9500 vuotta sitten. Muistaakseni viimeisin jääkausi on ajoitettu jonnekin aikaan 15 000 – 10 000 vuotta sitten. Jäänteitä ihmisen harjoittamasta maanviljelystä lienee myös löydetty noin 10 000 vuotta sitten? Ja nykyiset mantereet ovat eronneet jättimanner Pangeasta hyvin kauan aikaa sitten sen sijaan, että se olisi alkanut tapahtua noin 4500-4400 vuotta sitten Nooan ajan vedenpaisumuksen jälkeen ja hajaantuminen olisi kestänyt vain muutaman kymmenen tai parisataa vuotta... mutta Raamatun mukaan tuo jälkimmäinen on historiallinen totuus. En usko Raamattua tässä asiassa enkä kovin monessa muussakaan asiassa. Mitenkäs veljet adventistit? Mikä on historiallinen totuus?

    • nismi

      mennääs vähän idemmäksi, sieltä sieltä löytyy mammatteja ns. ikijäästä, löytyy muutakin, mitenkä luulet mammuttien hautautuneen muutama tuhat vuotta sitten, olisko maan akselin kallistuminen ja tsunami aiheuttanut ilmaston nopean jäähtymisen, vai olisko tullut samaan aikaan myös vedenpaisumus. 120 000 vuodesta turha puhua, iänmääritys keinot on uskomus, ei ole tieteellä sijaa, valhe jonka nykyiset proffat opettavat totuutena tajuamatta että se on valhe.

    • HelsinginHerra

      Hienoa, että siellä Savukosken jänkhälläkin vielä on elämää, ajatuksia ja tieteellisiä todisteita että on sitä oltu ennenkin, ettei nyt tartte tulla ihan silmille hyppimään.

    • Pohdiskelijanne

      Usko ja tiede eivät ole ristiriidassa keskenään. Ihmiset ovat. Totuus on totuus! Kenen totuus? Mikä totuus? Missä totuus? Milloin totuus?

      Mikä oli totuus autosta 1400 luvun Keniassa?

      Mikä oli totuus tietokoneista 1200 luvun persiassa?

      Mikä oli totuus elohopeasta 1400 luvulla?

      Mikä oli totuus Hitleristä 300 -luvulla ennen Kristusta?

      Mikä oli totuus kuolemasta ennen elämää?

      Mikä oli totuus sinusta 1900 -luvun alkupuolella?

      Mikä on absoluuttinen ja universaali totuus kaikesta kaikkialla?

      Millä totuudella on universaalia merkitystä maailman synnyn, elämän tarkoituksen, sielunrauhan, maailmanlopun, kuolemanjälkeisen elämän jne. kannalta tarkasteltuna?

      Mihin kysymyksiin ontologia ja epistemologia vastaa yksiselitteisesti?

      Onko filosofilla lopullinen totuus kaikesta? Entä kosmologilla?

      Mistä me tulemme ja mihin olemme matkalla? Kysyi Dan Brown. -kuten me kaikki. Hänen kirjassaan "alku" oli pohdintoja tästä. Hyvin naiivilla tasolla, mutta hauskasti.

      Jumalan sana! ...alussa oli sana...ja Jumalan henki liikkui vetten päällä... Mitä me siitä ymmärrämme?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      121
      2960
    2. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      54
      2253
    3. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      55
      2181
    4. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      32
      2094
    5. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      192
      1549
    6. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1439
    7. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      121
      1382
    8. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      57
      1319
    9. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      8
      1143
    10. Melankolian kosketus

      Olet ihana enkä saa sinua öisinkään mielestäni; olet se nouseva aurinko joka minua valvottaa. Rintaani pakottaa ja silmi
      Ikävä
      59
      1053
    Aihe