ihana kesä

parhautta että lämpötila hipoo kolmeekymmentä
eikä loppua oo näkyvissä
nyt kyllä vähän palelee kun ulkona on näin aamusta vaan neljätoista
ovet ja ikkunat ollu yön auki sisälläkin vaan kakskytyks astetta
mutta sininen taivas ja aurinko
kyllä nyt saa paljon voimaa jaksaa pimeä ja synkkä syksy ja talvi
nautinnollisia kesäpäiviä kaikille.

137

1962

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähänvettäpliis

Hellettä on riittänyt mut kuumuus ja kuivuus tekee tuhojaan, koivunlehdet kellastuu ja putoilee maahan, kaikki kuivuu ja käpristyy.

• meillä on tosi vihreetä vielä
        aamulla aina nurmikot märkänä kun on kastetta
        täällä ei oo kyllä vielä kärsitty kuivuudesta.

• Kerrostalossa on tällähetkellä 28 eikä yölläkään viilene, tuuletin hiukan auttaa, ulos ei tee mieli helteeseen jos viitsisi aamuyöllä ulos olis 15 plussaa muttei viiti,

• et saa sit yöllä läpivetoo sinne kerrostalo asuntoon
        ja sit päivällä kaikki ikkunat ja ovet kiinni
        ja pimennysverhot ikkunoihin
        meidän makkari on onneks sillä puolella mihin ei paista kun aikainen aamu aurinko
        siellä on ollu koko kesän säleverhot kiinni ja vielä pimennysverhot.

• viivatiina kirjoitti:

et saa sit yöllä läpivetoo sinne kerrostalo asuntoon
        meidän makkari on onneks sillä puolella mihin ei paista kun aikainen aamu aurinko

Ei läpivetoa saa kun ei tuule yhtään, oli sitten miten monta läpeä vuorokauden ympäri auki.

• silleense
        pal kirjoitti:

Ei läpivetoa saa kun ei tuule yhtään, oli sitten miten monta läpeä vuorokauden ympäri auki.

Niinpä ja viime yönäkin klo 3 oli vielä 22 astetta lämmintä.

• Bengalitikku

No.Hei. zMitä jos avaisit oven hetkeksi rappuun.
        Eihän se nyt kauhean sallittua ole, mutta joku huju hetkeksi asuntoon voi vähän loiventaa kuumuutta.
        Sitten kylmällä vedellä kostutettu pyyhe harteille, niin helpottaa sekin vähän.
        Aloitin kuntosalin ja ryhmäliikunnan tänään ja tuntuu, että veri kiertää kuumana, joten se liikunnan vaikutuksista.
        Äsken sateli, mutta subtrooppinen ilma on kuin heikosti lämmitetyn saunan.
        Pitäisikö ostaa hikinauha?

• silleense kirjoitti:

Niinpä ja viime yönäkin klo 3 oli vielä 22 astetta lämmintä.

meillä oli ollu varmaan allekkin 14 asteen
        koska aamulla puol seittemän oli sen verran
        täällä ei oo ollu niitä luvattuja trooppisia öitä.

• liika.on.liikaa
        viivatiina kirjoitti:

meillä oli ollu varmaan allekkin 14 asteen
        koska aamulla puol seittemän oli sen verran
        täällä ei oo ollu niitä luvattuja trooppisia öitä.

riippuu tietenkin missä asuu, täällä en muista noin alhaisia yölämpötiloja olleen juhannuksen jälkeen. koko talo on nyt niin lämmin, ettei yötuuletuskaan auta, varsinkin kun ei tuule ei saa läpivetoa mitenkään.

• Huhhellettä
        viivatiina kirjoitti:

et saa sit yöllä läpivetoo sinne kerrostalo asuntoon

Kesä menee ihan pilalle, kun pitää ikkunoita kiinnipitäen ja verhoja sulkien auringolta suojautua. Ulkonakaan ei voi auringossa olla, pitää hakea varjoa ja sielläkin läkähtyy. Jos valita saisin, ottaisin mieluummin 23 astetta 2 kuukaudeksi kuin 28 astetta kuukaudeksi, vaan kun en saa.............

• Bengalitikku kirjoitti:

Eihän se nyt kauhean sallittua ole, mutta joku huju hetkeksi asuntoon voi vähän loiventaa kuumuutta.
        Aloitin kuntosalin ja ryhmäliikunnan tänään ja tuntuu, että veri kiertää kuumana, joten se liikunnan vaikutuksista.

meillä ainakin on rapussakin kuuma, ei passaa ovea sinne avata.

• silleense
        tammikuu-51 kirjoitti:

meillä ainakin on rapussakin kuuma, ei passaa ovea sinne avata.

Niin meilläkin. Ei niissä rampun ikkunoissa ole verhoja, jota päivällä kiinni pidetttäisi.
        KYlppärin ovi kannattaa pitää auki, joskaan ei sekään paljoa auta.

• Bengalitikku

Tk -51: Voi kurjuuksien kurjuus.
        Oli ketju rakentamisesta.
        Vastauksesi pistää kysymään, eikö voisi asentaa ilmalämpöpumppua talon ulko-oven viereen, josta työntyisi viileää ilmaa rappuun ja sallittaisiin johonkin aikaan oven pitämistä auki. Kerrostaloasuntoihin saisi siedettävämmän lämpötilan.
        Mulla ei ole tuota ongelma, mutta kun en ole aurinkorannalla makoilija, niin
        kestämätöntä se minulle olisi.

Tk -51: Voi kurjuuksien kurjuus.
        Oli ketju rakentamisesta.
        Vastauksesi pistää kysymään, eikö voisi asentaa ilmalämpöpumppua talon ulko-oven viereen, josta työntyisi viileää ilmaa rappuun ja sallittaisiin johonkin aikaan oven pitämistä auki. Kerrostaloasuntoihin saisi siedettävämmän lämpötilan.
        Mulla ei ole tuota ongelma, mutta kun en ole aurinkorannalla makoilija, niin
        kestämätöntä se minulle olisi.

Teoriassa varmaan tuo olisi mahdollista, mutta eiköhän tuollaisen rakentamiseen vaadita yhtiökokouksen hyväksyminen, joten ei kovin nopeasti hoidu. Ja mahtaisiko ulko-oven viereinen ilmalämpöpumppu riittää koko rapun monen kerroksen viilentämiseen, lämpöhän nousee ylöspäin ja siellä ylimmissä kerroksissa on varmaan ne kuumimmat asunnot kun aurinko niiden ikkunoihin hyvin helottaa.

• Bengalitikku

No. Vaatii toki. Ajattelin tässä ohittaa sen. Hallituskin voinee päättää, jos on annettu valtuuksia.

• Tuuletusta.moni.kaipaa
        Bengalitikku kirjoitti:

Yksi naapuri näkyy virittäneen pienen kepukan kanssa postiluukkunsa auki. Luulen että hän saa ilmavirran aikaan sitä kautta.
        Itse en ole kokeillut samaan.

• Tuuletusta.moni.kaipaa kirjoitti:

Yksi naapuri näkyy virittäneen pienen kepukan kanssa postiluukkunsa auki. Luulen että hän saa ilmavirran aikaan sitä kautta.
        Itse en ole kokeillut samaan.

hätä keinot keksii :)

• Bengalitikku

Tulitikkuaski postiluukkuun.
        Mitens, jos aamulla menisi ulko-ovelle aamulla ja avaisi rappukäytävän ulko-oven ja päädtäisi rappuun viileää ilmaa. Useissa kerrostaloissa on kaksi ovea, joten naapuri mukaan viilentämiseen. Ja jos on yökyöpeli ja sama temppu myöhäisellä uudestaan.

• mkk56

En osaa ajatella noin itsekkäästi.

• Niin.että.mitä

Oletko vahingossa väärässä ketjussa.

• Joo ihanaa on vaikka välillä tuskastuttaa kun on pakko olla sisätiloissa joihin ei saa viilennystä. Mutta kohta alkaa kesäloma, tralalallaa

• 1eero

Hyvää kesälomaa on luvattu näitä ilimoja vielä neljäksi viikoksi ettei tarvitse palella.

• 1eero kirjoitti:

Hyvää kesälomaa on luvattu näitä ilimoja vielä neljäksi viikoksi ettei tarvitse palella.

Mahtavaa. Vielä kun tämän illan jaksaa paahtaa niin sitten vi heittäytyä vähäksi aikaa.
        Mitäs sun kesääs on kuulunu? Joko käsi on parantunu?

• 1eero
        siilenämää kirjoitti:

Mahtavaa. Vielä kun tämän illan jaksaa paahtaa niin sitten vi heittäytyä vähäksi aikaa.
        Mitäs sun kesääs on kuulunu? Joko käsi on parantunu?

Etupäässä kaupungissa on menny, toukuun alussa käsi kipeytyi niin etten laskenut venettäkään vesille, käsi on jo paremmassa kunnossa, ensiviikoksi vuokrasin mökin lähinnä tyttären perheen takia niin se viikko siellä sen jälkeen ei senkummempaa.

• 1eero kirjoitti:

Etupäässä kaupungissa on menny, toukuun alussa käsi kipeytyi niin etten laskenut venettäkään vesille, käsi on jo paremmassa kunnossa, ensiviikoksi vuokrasin mökin lähinnä tyttären perheen takia niin se viikko siellä sen jälkeen ei senkummempaa.

Elämyksellistä mökkiviikkoa.

• mimmimum-..mi

Nyt ei voi valittaa kylmästä ja sateisesta kesästä....niitäkin ollut.. Välillä hyvä kokea toisenlaista säätä.... Minulla krampasi jalasta yöllä...nilkasta pohkeeseen...vieläkin tuntuu aralta...kai sekin jotain nesteytyksestä tai suoloista johtuvaa...
      Hyvää nimpparipäivää Tiina ..

• pulmaa.kerrakseen

Mulla on myös ollut noita kramppeja. Magnesiumia olen nyt parina päivänä ottanut. Vettä juon ja suolaa lisännyt.

Pakko lähteä liikkeelle. Seinät kaatuu muutoin päälle. Huomenna hoidan lapsenlapsiani, mitä ihmettä keksisin tekemistä niiden kanssa.

• Se merisuolakide kielen alle ennen nukkumaanmenoa (kiitos kylmätotuus neuvosta) on ollut hyvä keino pitää krampit poissa. Lego sanoo että pelkkää taikauskoa, mutta minulla ei ole ollut kuin kerran pieni kramppi pohkeessa tänä aikana (2kk) kun aloin noudattamaan ohjetta.

• mimmimum-..mi

Katsoin löytyykö minulta vielä merisuolaa....löytyhän sitä....kokeilen myös...taitaa olla aika pahan makuista..ainakin suolaista...

• mimmimum-..mi kirjoitti:

Katsoin löytyykö minulta vielä merisuolaa....löytyhän sitä....kokeilen myös...taitaa olla aika pahan makuista..ainakin suolaista...

Gourmet-suola käy, isorakeista ja mieluiten merisuolaa. Ihan hyvänmakuista.

• kiitos mimmimummi
        mulla ei oo näillä helteillä krampannu
        ehkä on tullu syötyä automaattisesti vähän suolasempaa
        koska tuntuu että se on parempaa kun makee näin kesällä.

• pulmaa.kerrakseen
        pulmaa.kerrakseen kirjoitti:

Mulla on myös ollut noita kramppeja. Magnesiumia olen nyt parina päivänä ottanut. Vettä juon ja suolaa lisännyt.

Pakko lähteä liikkeelle. Seinät kaatuu muutoin päälle. Huomenna hoidan lapsenlapsiani, mitä ihmettä keksisin tekemistä niiden kanssa.

Kävin joessa uimassa. Helpotti, kun on virtaava vesi ja kylmää.
        Niinpä, toisella lapsenlapsella on silmätulehdus, joten ei voi mennä uimaan.
        Sisällä on kuin pätsissä. Harkitsen parvekkeella nukkumista. Harkitsen, koska olen ötökkäkammoinen.

• hytinäx1
        pulmaa.kerrakseen kirjoitti:

Pikku muksujen kanssa touhuamistako... sehän vähän riippuu siitä minkä ikäisiä he ovat ja minkälaisessa pihapiirissä voitte olla.
        Keskellä päivää ei paljon kannata mennä ulos jos on näinkin kuumaa. Jos kuitenkin tuntuu että läkähdytte sisälle niin leikkikää vesisotaa vesipyssyillä ulkona. Onko teillä rantaa lähellä niin menkää ongelle tai tekemään hiekkakakkuja tai ottakaa vesivärit mukaan ja maalatkaa kiviä. Tai jos saisitte haaviin pikkukaloja.
        Jos olette kävelyllä niin laskekaa tupakantumpit matkan varrella.
        Entäs onko kirjasto auki jos voisitte käydä lukemassa jonkun uuden lastenkirjan siellä.
        Voishan tehdä aamusella mehujäätelöä pakastimeen ja nautiskella sitten jossakin varjopaikassa kylmästä mehujäätelöstä.

• pulmaa.kerrakseen
        hytinäx1 kirjoitti:

Pikku muksujen kanssa touhuamistako... sehän vähän riippuu siitä minkä ikäisiä he ovat ja minkälaisessa pihapiirissä voitte olla.
        Keskellä päivää ei paljon kannata mennä ulos jos on näinkin kuumaa. Jos kuitenkin tuntuu että läkähdytte sisälle niin leikkikää vesisotaa vesipyssyillä ulkona. Onko teillä rantaa lähellä niin menkää ongelle tai tekemään hiekkakakkuja tai ottakaa vesivärit mukaan ja maalatkaa kiviä. Tai jos saisitte haaviin pikkukaloja.
        Jos olette kävelyllä niin laskekaa tupakantumpit matkan varrella.
        Entäs onko kirjasto auki jos voisitte käydä lukemassa jonkun uuden lastenkirjan siellä.
        Voishan tehdä aamusella mehujäätelöä pakastimeen ja nautiskella sitten jossakin varjopaikassa kylmästä mehujäätelöstä.

Kiitos hytinäx vinkeistä! Osa noista on jo kesän aikana käytetty. Kivien maalaaminen vesiväreillä on nyt sitten listalla ja katupiirrokset liiduilla. Kirjastossa on käyty, mutta aina voi tehdä uuden reissun, siellä on viileää.
        Ykköseksi laitan nyt tuon vesipyssyleikin. Se on yleensä ollut rantaleikeissä, mutta lähirannassa on sinilevää ja sinne ei voi mennä. Varokoot pihan papat ja mummut :)
        Kyllä tämä tästä pienellä etukäteissuunnittelulla.

• äijä-

-on hienoa, kaikkien aikojen kesä, tätä emme ole kokeneet, täällä rannikolla rikottiin kaikkien aikojen lämpöennätys, 33,7, eipä olisi uskonut viime kesän viileyden jälkeen. Nykylapset kai aikuisina muistelevat näitä aikoja "lapsena oli aina kuumat kesät". Sato kuulemma hieman kärsii, mut eiköhän siitäkin selvitä.

• kärsihän toi sato viimekesänäkin ainaisesta sateesta
        uskon kumminkin että enemmän tykkää tästä lämpöisestä
        kyllä täällä meilläpäin ainakin viljat näyttää kasvavan hyvin.

• pirremiinapas

Hieno kesä, luonto korvaa viime kesän vilut korkojen kera.

• nimenomaan näin.

• sorisorisori

Valitettavasti vaan niin moni kärsii. Sairaat ihmiset, maanviljelijät, luonto ja sen eläimet, monet työssä käyvät. Esim. uudenkaup autoteht 30 astetta lämmintä ja entäs nämä palomiehet jotka yrittävät sammuttaa m metsäpaloja ym.

Sympatiani ovat enempi heidän puolellaan, kuin teidän hellettä rakastavien.

• sorisorisori kirjoitti:

Valitettavasti vaan niin moni kärsii. Sairaat ihmiset, maanviljelijät, luonto ja sen eläimet, monet työssä käyvät. Esim. uudenkaup autoteht 30 astetta lämmintä ja entäs nämä palomiehet jotka yrittävät sammuttaa m metsäpaloja ym.

komppaan sinua! kaikki pärjäävät vähemmällä lämmöllä, mutta helle on monessa mielessä tappavaa, varsinkin kun siihen lisätään kuivuus. säälittää katsoa jo nyt kuivuuteen kellastuvia koivuja, enkä muista koskaan aikaisemmin nähneeni kielonlehtien makaavan maassa kuivuuden vuoksi, mutta eilen näin. entäs eläimet, mistä ne vettä löytää, hyvin tarkenee kyllä, mutta janoon kuoleminen ei ole kiva kuolema.

se on helppoo jos itsekkään ei välitä kuumuudesta
        jokaisesta asiasta aina joku kärsii
        sen takia ei mun sympatiat oo tälläkään kertaa kenenkään puolella
        jokainen pitäköön huolen omista eläimistään
        ja metsän eläimet on luotu kestämään keliä kun keliä tai sit kuoleen
        meillä on kaikki vihreetä ja kasvaa ja kukoistaa
        ja aina voi pysyä sisällä jos ei kestä kuumaa
        ostaa viilentimen tai ilmalämpöpumpun niin kyllä niillä sopivan lämmön saa
        ei tarvii kärsiä sen jälkeen kuumuudesta.

ja näissä ammateissa toimivat ovat itse valinneet työnsä
        palomieheksi ei varmaan huonolla kunnolla pääsekkään
        ja he jos jotkut ovat tottuneet kuumuuteen
        joka puolella maailmaa pystytään elämään ja toimimaan
        kuumuudesta huolimatta
        suomi taitaa olla ainut paikka missä ei.

• viivatiina kirjoitti:

ja näissä ammateissa toimivat ovat itse valinneet työnsä
        palomieheksi ei varmaan huonolla kunnolla pääsekkään
        ja he jos jotkut ovat tottuneet kuumuuteen
        joka puolella maailmaa pystytään elämään ja toimimaan
        kuumuudesta huolimatta
        suomi taitaa olla ainut paikka missä ei.

minusta on kaunista kun ihminen osaa asettua toisten asemaan, eikä ajattele pelkästään itseään ja sitä mikä on itselle hyvä ja mukavaa.

• tammikuu-51 kirjoitti:

minusta on kaunista kun ihminen osaa asettua toisten asemaan, eikä ajattele pelkästään itseään ja sitä mikä on itselle hyvä ja mukavaa.

mää oon jättäny jo sen liian paljon toisten ihmisten asemaan asettumisen taakseni
        varsinkin näissä sääilmiöissä
        koska aina on jollekkin epäsopiva sää
        jotkut ei pysty pakkasella kulkeen ulkona
        jotkut ei sitä jotkut ei tätä
        tää on kumminkin mun elämä ja mää tykkään tästä
        viime ja kesänä surin naapureitten viljoja
        nyt pitäs surra kun niitten lehmät läkähtyy laitumelle
        ja kun mää en sille asialle voi mitään
        ei sillonkaan mua kukaan sääliny ja asettunu mun asemaan
        kun kaupassa kylmälaitteet huusi hoosiannaa
        ja pakasteet suli ja lihajalosteet meni roskiin
        kyllä mää siitä kirjoitin täälläkin
        mutten minkäänlaista myötätuntoa saanu.

• viivatiina kirjoitti:

mää oon jättäny jo sen liian paljon toisten ihmisten asemaan asettumisen taakseni
        varsinkin näissä sääilmiöissä
        koska aina on jollekkin epäsopiva sää
        jotkut ei pysty pakkasella kulkeen ulkona
        jotkut ei sitä jotkut ei tätä
        tää on kumminkin mun elämä ja mää tykkään tästä
        viime ja kesänä surin naapureitten viljoja
        nyt pitäs surra kun niitten lehmät läkähtyy laitumelle
        ja kun mää en sille asialle voi mitään
        ei sillonkaan mua kukaan sääliny ja asettunu mun asemaan
        kun kaupassa kylmälaitteet huusi hoosiannaa
        ja pakasteet suli ja lihajalosteet meni roskiin
        kyllä mää siitä kirjoitin täälläkin
        mutten minkäänlaista myötätuntoa saanu.

Eikös jokainen kuitenkin saa mielipiteensä sanoa ilman että sinä ilmoitat muiden olevan väärässä?

• pal kirjoitti:

Eikös jokainen kuitenkin saa mielipiteensä sanoa ilman että sinä ilmoitat muiden olevan väärässä?

eikös toi mun kirjoitus ollu mun mielipide
        missä kohdassa kirjoitustani sanoin tammikuu-15 olevan väärässä
        mielestäni kirjoitin vaan omista ajatuksistani
        ja omasta elämästäni
        luin uudelleen kommenttini enkä vieläkään
        löytäny ilmoittavani jossain kohdassa että joku on väärässä

voitko kirjoittaa mulle ne sanat.

• viivatiina kirjoitti:

eikös toi mun kirjoitus ollu mun mielipide
        missä kohdassa kirjoitustani sanoin tammikuu-15 olevan väärässä
        mielestäni kirjoitin vaan omista ajatuksistani
        ja omasta elämästäni
        luin uudelleen kommenttini enkä vieläkään
        löytäny ilmoittavani jossain kohdassa että joku on väärässä

voitko kirjoittaa mulle ne sanat.

taidat olla katkera ihminen, ikävää että kaadat sen täällä muiden niskaan.........................ripaus myötätuntoa tekee ihmisestä tuntevan ihmisen.

• tammikuu-51 kirjoitti:

taidat olla katkera ihminen, ikävää että kaadat sen täällä muiden niskaan.........................ripaus myötätuntoa tekee ihmisestä tuntevan ihmisen.

oon määkin myötätuntoinen
        mutta en voi kantaa koko maailman murheita
        mitä mää nyt oon kirjoittanut väärin
        kirjoitin vaan oman mielipiteeni myötätunto asiaan
        ja katkeraa ihmistä musta ei saa tekemälläkään

mutta teistä toisista kirjoittajista saa kyllä katkeroituneen kuvan
        kirjoituksessani en loukannut ketään
        kerroin asian niinkun ajattelin
        periaate taitaa saada sinut ja ton pallin
        hyökkään mua vastaan
        parempi olis olla sillon hiljaa jos ei ole muuta kun
        arvostella minkälainen toinen kirjoittaja on.

• toivottavasti nyt pallille ja tammikuulle tuli hyvä mieli
        ihania myötätuntoisia ja aina niin kaikille ystävällisiä kirjoittajia
        oli taas kiva vaihtaa teidän kanssanne mielipitetiä
        mutta sattuneista syistä
        taidan jatkaa tätä ihanan kesän viettoa
        ilman palstaa :)

• ja sydämestäni toivon ettette enää ota myötätuntoisina ihmisinä
        tulevaisuudessakaan kantaa mun kirjoituksiin
        koska toinen ei osaa vastatata kysymykseen
        ja toinen arvuuttelee tuntematta minkälainen olen ihmisenä
        vaikka ei tässä ollut minusta kyse
        vaan myötätunnosta.

• sorisorisori
        viivatiina kirjoitti:

se on helppoo jos itsekkään ei välitä kuumuudesta
        jokaisesta asiasta aina joku kärsii
        sen takia ei mun sympatiat oo tälläkään kertaa kenenkään puolella
        jokainen pitäköön huolen omista eläimistään
        ja metsän eläimet on luotu kestämään keliä kun keliä tai sit kuoleen
        meillä on kaikki vihreetä ja kasvaa ja kukoistaa
        ja aina voi pysyä sisällä jos ei kestä kuumaa
        ostaa viilentimen tai ilmalämpöpumpun niin kyllä niillä sopivan lämmön saa
        ei tarvii kärsiä sen jälkeen kuumuudesta.

Ei minulla ole hellettä vastaan mitään, mutta silti voin tuntea empatiaan muita kohtaan.
        Kommentoin vain tuohon Pirren kirjoitukseen ja valitettavasti en huomannut, että aloitus oli sinun.

Ei minulla ole hellettä vastaan mitään, mutta silti voin tuntea empatiaan muita kohtaan.
        Kommentoin vain tuohon Pirren kirjoitukseen ja valitettavasti en huomannut, että aloitus oli sinun.

fiksuna ihmisenä olisit jättänyt ton kommentin kirjoittamatta
        mutta jos sulle tulee hyvä mieli pahoittamalla mun mielen
        niin anna palaa vaan.

• Mun kurpitsa-kurkku-squashpenkki kukkii koko pituudeltaan, täpötäynnä poikakukkia. Minä yritän tupsutella siveltimellä siitepölyä niihin tyttökukkiin, mutta ongelmana on että ne ei halua olla auki samaan aikaan.
      Kastelua vaatii kaikki, mutta ei säässä ole valittamista. Vingahdellaan sitten talvella….mutta sadekuurot olisivat tervetulleita meillekin.

• pirremiinapas

Kyllä sadetta saisi olla silleen sopivasti, vaikkei miun kukat kärsi kuivuudestakaan, ne melkein olemattomat kukat, tuo ruusu näkyy toipuneen kun hakattiin suuret petäjät tontilta pois.

Päivänkakkarat ja saunakukka kestää kuumuuttakin, kuin myös rentun ruusukin, jota puskee savotan jälkeen pitkin tonttia, ja ensi kesänä tietysti vaapukkapuskaa, toivottavasti myös korvasieniä..
        Rumaksi meni tontti, mutta yritän katsoa sen yli järven selälle; syksymmällä pitää istuttaa joitain kukkivia pensaita ja monivuotisia perennoja..ja joitain kivoja havuja..

p.s. onko jokenne vesi pysynyt viileänä, eli onko se syväkin?

• pirremiinapas kirjoitti:

Kyllä sadetta saisi olla silleen sopivasti, vaikkei miun kukat kärsi kuivuudestakaan, ne melkein olemattomat kukat, tuo ruusu näkyy toipuneen kun hakattiin suuret petäjät tontilta pois.

Päivänkakkarat ja saunakukka kestää kuumuuttakin, kuin myös rentun ruusukin, jota puskee savotan jälkeen pitkin tonttia, ja ensi kesänä tietysti vaapukkapuskaa, toivottavasti myös korvasieniä..
        Rumaksi meni tontti, mutta yritän katsoa sen yli järven selälle; syksymmällä pitää istuttaa joitain kukkivia pensaita ja monivuotisia perennoja..ja joitain kivoja havuja..

p.s. onko jokenne vesi pysynyt viileänä, eli onko se syväkin?

Daala on Ruotsin neljänneksi suurin joki ja tuo paljon vettä alas Norjan rajalta tuntureilta. Se lämpenee hitaasti, mutta kyllä nyt rantavesi on jo päälle 20-asteista Meidän kohdallamme joki muodostaa laajahkon selän ja lahden, joka on syntynyt aikanaan kun jokeen rakennettiin voimalaitoksia ja rantaniityt jäivät veden alle. Eli lahti on hyvin matala, vaikka joenuoma keskellä on hyvinkin syvä.

• Bengalitikku

Onko Daala-joessa kirkas vesi. Olen pyöräillyt Umeå-joen rannoilla ja siinä oli kirkas vesi. Mutta se oli tummaa, vähän pelottavaakin pyörteiden kohdalla.
        Etelä-Suomen joet ovat usein savisia, mutta veden laatu voi olla yllättävän hyvä, ellei vedenpuhdistamoista ole runsaiden sateiden jälkeen jouduttu ylijuoksuttamaan.
        Epäilen, että Suomessa vedenpuhdistamot eivät kapasiteetiltaan vastaa enää asukas- tai kulutusmääriä.
        Ihme, kun vihreät eivät ole kartoittaneet puhdistamoita ja vaatineet valtiota
        panostamaan niihin.
        Jännää on myös, että voidaan jätevesianalyyseistä saada tietää, missä narkataan eniten.
        Oisko Lahti?

• sadettakaipaava

Minua huolettaa helteestä kärsivät vanhukset ja sairaat, helteistä kärsiviä tuotu sairaalaan paljon, joten ei tällaiset säät ole pelkästään positiivinen asia.

• miks ne sairaat ja vanhukset
        ei hommaa kotiinsa viilentimiä tai ilmalämpöpumppuja
        ei tarvis kärsiä kuumuudesta
        pärjäähän ne muuallakin maailmassa
        joka kämpästä löytyy ilmalämpöpumppu
        paitsi ei suomessa.

• viivatiina kirjoitti:

miks ne sairaat ja vanhukset
        ei hommaa kotiinsa viilentimiä tai ilmalämpöpumppuja
        ei tarvis kärsiä kuumuudesta
        pärjäähän ne muuallakin maailmassa
        joka kämpästä löytyy ilmalämpöpumppu
        paitsi ei suomessa.

Kovinpa huonosti muuta maailmaa tunnet kun väität että joka kämpästä löytyy ilmalämpöpumppu. Jos noin olisi ei kuumuuteen kuolisi vuodessa melkoista määrää ilmisiä, kuten nyt on laita, jopa Euroopassa. Ja toiseksi onhan se aika surkeaa kesänviettoa jos joutuu kesänsä sisällä ilmalämpöpumpun tai tuulettimen varassa verhot kiinni viettämään, minä ainakin nautin kesästämme eniten ulkosalla. Mutta jokainen ajatelkoon tavallaan, se ei minun kesääni pilaa. Mukavia kesäpäiviä sinullekin!

• pal kirjoitti:

Kovinpa huonosti muuta maailmaa tunnet kun väität että joka kämpästä löytyy ilmalämpöpumppu. Jos noin olisi ei kuumuuteen kuolisi vuodessa melkoista määrää ilmisiä, kuten nyt on laita, jopa Euroopassa. Ja toiseksi onhan se aika surkeaa kesänviettoa jos joutuu kesänsä sisällä ilmalämpöpumpun tai tuulettimen varassa verhot kiinni viettämään, minä ainakin nautin kesästämme eniten ulkosalla. Mutta jokainen ajatelkoon tavallaan, se ei minun kesääni pilaa. Mukavia kesäpäiviä sinullekin!

plaa plaa plaa
        etkö lukenut toivettani
        kun et vastannut kysymykseeni
        väärästä väittämästäsi.

• viivatiina kirjoitti:

plaa plaa plaa
        etkö lukenut toivettani
        väärästä väittämästäsi.

kirjoitit että eikös jokainen kuitenkin saa mielipiteensä sanoa
        ilman että minä ilmoitan muiden olevan väärässä

kysyin missä näin olin ilmoittanut
        mutta et osannut vastata
        oletin että kunnioitat toista kirjoittajaa sen verran
        ette kirjoita enää mulle noita mun kirjoituksia arvostelevia kommenttejasi.

• viivatiina kirjoitti:

plaa plaa plaa
        etkö lukenut toivettani
        väärästä väittämästäsi.

Sinulla tosiaan keittää yli.............tulisipa viileämpää.................

• pal kirjoitti:

Sinulla tosiaan keittää yli.............tulisipa viileämpää.................

LO-PE-TA
        teet itsestäsi idiootin tolla jankkauksella
        turha kirjoittaa semmoista missä ei ole perää
        nää on nyt sit viimeiset sanat mitä sulle kirjoitan
        kun itse aloitit
        haista pee aska.

• viivatiina kirjoitti:

LO-PE-TA
        kun itse aloitit
        haista pee aska.

Kiitooooooooooooooos samoin!!!!!!!!!!!!

• viivatiina kirjoitti:

LO-PE-TA
        kun itse aloitit
        haista pee aska.

mahdatko tietää, että helteestä johtuvaan aivojen turpoamiseen auttaa kun upottaa pään muutamaksi minuutiksi kylmävesiastiaan? suosittelen!

• tammikuu-51 kirjoitti:

mahdatko tietää, että helteestä johtuvaan aivojen turpoamiseen auttaa kun upottaa pään muutamaksi minuutiksi kylmävesiastiaan? suosittelen!

suosittelen sulle että mee töihin sinäkin
        äläkä kirjoittele pas kaaaaaa tällä yökaudet
        kivasti nukuttaa kun tekee sellasen yhdeksän tunnin
        kiireisen työpäivän ilman taukoja
        eläkeläisetkin voi tehdä töitä ettei tarvii turhautua kotona
        ja kiusata toisia vuorokaudet ympäriinsä näillä nettipalstoilla
        ja pidä vaan omista aivoistas huolta mulla on ihan kunnossa

palsta on sen verran muuttunut
        että täällä alkaa olemaan enemmänkin teitä
        oikeen rekatun nikin kanssa vitt uilijoita
        toivotaan että helteet jatkuu.

• huhhuhhhellettä

Kuka mistäkin tykkää ? Minä en näistä kovista helteistä tykkää ! 22 astetta on ihan O.K. Sisällä oleva lämpömittari osoittaa yölläkin 28 astetta ja kosteusmittarikin osoittaa kosteusprosentiksi 55 % eli tropiikissa ollaan.
      Mitäs jos menisi yöksi autoon nukkumaan - ilmastointi päälle ja unta palloon. ?????????????

• hommaa se ilmastointi kotiinkin
        niin ei tartte autossa nukkua.

• Mikä_milloinkin

Minäkin tykkään lämpöisestä, jopa helteestä. En halunnut jäädä vanhuuseläkkeelle, mutta nyt kun se on tapahtunut tosiasia, otan irti parhaista puolista. Ei tarvi herätä aikaisin aamulla. Ja sitten voi lähteä ulos kävelemään harvinaista kyllä hellevaatteissa. Sellaisissa vaatteissa, joita en ole tarvinnut vuosikausiin. Yritän ottaa tästä kaiken irti, sillä ei varmaan kulu kuin muutama viikko, niin tämä on muisto vain.

Sisällä auttaa tuuletin ja illalla saa asuntoon läpivedon, kun jättää partsin oven auki. Talossa on alkanut julkisivuremontti, ihan kohta talo menee pakettiin. Mutta en huolehdi siitäkään. On sitä tähänkin saakka eletty ja tultu toimeen. Jos helle jatkuu ja talo on paketissa, niin aina voi mennä muualle ilmastoituihin tiloihin vähäksi aikaa.

Minulla ei heru myötätuntoa helteistä valittavia kohtaan. Enin osa vuodesta kärsitään sateista tai pakkasista. Niillekään ei voi mitään, säistä on ylipäätään turha valittaa. Mielestäni sellaisilla ihmisillä on asiat hyvin, joilla ei ole sen suurempia murheita kuin kulloisetkin säät.

• se tässä nimenomaan onkin hienoo
        että pitkästä aikaa voi käyttää kesävaatteita
        eikä tarvii tupata päälle vaatteita kerroksittain.

• mimmimum-..mi

Olen nauttinut minäkin siitä ....että voi käyttää hellevaatetta ...mekkoja ...sun muutakin mutta kesävaatetta kuitenkin...

• mimmimum-..mi kirjoitti:

Olen nauttinut minäkin siitä ....että voi käyttää hellevaatetta ...mekkoja ...sun muutakin mutta kesävaatetta kuitenkin...

eikä tarvii sukkia voi laittaa varvastossut jalkaan.

• mimmimum-..mi
        viivatiina kirjoitti:

eikä tarvii sukkia voi laittaa varvastossut jalkaan.

jess !! varpaillakin on kesä....

• Järvessäkin on vesi niin lämmintä että ei virkisty uidessakaan.
      Kävin äsken kylillä kukkia kastelemassa, säälin naapureita jotka asuvat ympäri vuoden siinä bunkkerissa. Lasitetulla parvekkeella oli lämpötila 44 astetta, ihme kun kukat on säilyneet hengissä ainakin suurin osa.
      Istutaan mökillä pöydän ääressä ulkona, iso tuuletin puhaltaa viileämpää ilmaa.
      Meinattiin lämmittää sauna mutta eiköhän uiminen riitä.
      En valita kuumuudesta, viime kesänä satoi koko ajan, ei sekään ollut mukavaa. Kaivosta loppuu vesi kun ei sada, ukkoskuuroja oli ja meni, vähän auttoivat kuivuuteen.

• meillä on porakaivo ei oo sitäkään ongelmaa että vesi loppuis
        luonnonkukkia ei tarvii kastella ne kukkii komeesti
        kasvihuone kaipaa kastelua mutta vettä riittää
        jos ei porakaivosta niin sit pumpulla päijänteestä.

• Kylillä tulee vettä hanasta kun maksaa vesimaksun. Mökillä tämä kaivo ei ole kummoinen, olen ajatellut teettää porakaivon, en saa aikaiseksi, ei se niin hirveän kalliiksi tule. En uskalla juoda kaivovettä, pesuun ja tiskeihin käytän ei ole tullut vatsatautia.
      Tuon keskustasta juomaveden, ei sitä hirveästi kulu kun kaivovettä on riittänyt tähän asti pesuvedeksi.

• täällä oli ennen sellanen peruskaivo josta oli aina
        hyvissä ajoin ennen kevättä vesi loppu
        ja kyllä sitä vettä juotiin
        mutta jos on kaupungissakin asunto
        niin ei se iso asia oo juomavettä sieltä tuoda
        ja yllättävän paljon ihmiset ostaa kaupasta
        niitä viiden litran vesi pönttöjä
        oon tässä huomannu kun oon taas välillä kaupassa työskennelly.

• järkeäpäähän

meillä on täällä kylillä kaupoissa ja huoltoasemilla vesipisteet mistä kuivakaivoiset ja kaivottomat voi juomavesiastiansa täyttää veloituksetta. Kamalaa tuhlausta se kanistereissa veden osto, tyhjinä ne sitten täyttää kaikki jäteastiat :/

• järkeäpäähän kirjoitti:

meillä on täällä kylillä kaupoissa ja huoltoasemilla vesipisteet mistä kuivakaivoiset ja kaivottomat voi juomavesiastiansa täyttää veloituksetta. Kamalaa tuhlausta se kanistereissa veden osto, tyhjinä ne sitten täyttää kaikki jäteastiat :/

niin sielläkin kaupalla on hana missä voi täyttää vesiastian
        sen takia mua yllättikin kuinka paljon sitä kanisteri vettä ostetaan.

• viivatiina kirjoitti:

niin sielläkin kaupalla on hana missä voi täyttää vesiastian
        sen takia mua yllättikin kuinka paljon sitä kanisteri vettä ostetaan.

Olen vannoutunut kierrättäjä. lajittelen kaiken mahdollisen, veden ostaminen muovipullossa ei kuulu tapoihini, joskus sorrun ostamaan kivennäisvettä.
        On se hiilihapottajakin, ei ole tullut käytettyä, paitsi silloin kun oli uutuuden viehätystä.
        Kun on kaupassa töissä saa hyvän kuvan ihmisten ostos tottumuksista.

• pulmaa.kerrakseen
        mielikki.mummo kirjoitti:

Olen vannoutunut kierrättäjä. lajittelen kaiken mahdollisen, veden ostaminen muovipullossa ei kuulu tapoihini, joskus sorrun ostamaan kivennäisvettä.
        On se hiilihapottajakin, ei ole tullut käytettyä, paitsi silloin kun oli uutuuden viehätystä.
        Kun on kaupassa töissä saa hyvän kuvan ihmisten ostos tottumuksista.

Hyvä mielikki.mummo, tuosta kierrättämisestä.
        Minäkin kierrätän jopa vettä kerrostalossa :) Lämmenneet vedet laseista ja juomapulloista kaadan isompaan astiaan ja käytän kukkien kasteluun ja kasvien kasteluun.

Aamu-uutiset kertovat japanilaisten hellekuolemista ja Kreikan metsäpaloista. Helle on tehnyt monista suomalaisista ärtyisiä :)

• Ei siinä paljon voimaa varastoon pääse kertymään, kun liian lämmin ja valoisa viivyttää maata menoa, kuitenkin samaan aikaan töihin noustava, ennen sian pierua.

• mrfart

Viitsitkö antaa tietoa siitä mihin aikaan sika pieraisee ?

• mrfart kirjoitti:

Viitsitkö antaa tietoa siitä mihin aikaan sika pieraisee ?

Ei tarkempaa tietoa mutta joka tapauksessa klo 03.20 jälkeen, koska milloinkaan en ole sian pieruun herännyt, aina vaan siihen kiusalliseen älypuhelimen pimputukseen. Sanovat kyllä, että siat nukkuvat paljon ja heräävät muita elikoita myöhemmin. Oliskohan se sian pieru sitten joskus kukon laulun jälkeen ja kukkohan kiekasee siinä aamun koittaessa.

• Päivitin juuri piha-ja puutarhablogiani (linkki profiilissani) ja laitoin valokuvia. Kyllä tätä ihanuutta nyt taitaa jatkua ainakin ensilumille saakka. Näin on ennustettu :)

• Lisätään nyt vielä sekin että enpä lähtisi minnekään etelän lomakohteisiin tällaisena kesänä. Tämä on ensimmäinen kesä kun olemme melkein lähes kokonaan kotona ja tämän parempaa paikkaa näillä helteillä ei kyllä ole. Paitsi ehkä kotijärven laiturilla Suomessa kun rantasauna lämpiää...

• Bengalitikku

Täälläpäin eilen rompsahti kunnolla vettä. Sellainen ukkosen hiostama ilma eilen vaikkei mitään jutajaisia tullut. Sade piiskasi niin, että valkoiset syysleimut ovat ihan nuoknuok.

Pitäisiköhän meidän säilöä aurinkoa isoihin muovisäkkeihin ja päästellään sitten ulos vaikkapa marraskuussa. (bemböleboarna)
        Eikö lämmön talteenottoa kaavailtu jossain teknisissä piireissä?

Täälläpäin eilen rompsahti kunnolla vettä. Sellainen ukkosen hiostama ilma eilen vaikkei mitään jutajaisia tullut. Sade piiskasi niin, että valkoiset syysleimut ovat ihan nuoknuok.

Pitäisiköhän meidän säilöä aurinkoa isoihin muovisäkkeihin ja päästellään sitten ulos vaikkapa marraskuussa. (bemböleboarna)
        Eikö lämmön talteenottoa kaavailtu jossain teknisissä piireissä?

"Pitäisiköhän meidän säilöä aurinkoa isoihin muovisäkkeihin ja päästellään sitten ulos vaikkapa marraskuussa. (bemböleboarna)"

Aika hyvä idea! Minä toin Floridan ilmaa ja hiekkaa siellä käydessäni, mutta hiekka, kun ilmakin on kadonnut, kuin pieru saharaan ja se ei ollut se sianpieru!D

Nyt ainakin aurinkopaneelien omistajat ovat kiitollisia tästä helteestä, mutta eikös niissäkin ole maksimointi lämmön varaukseen niihin akkuihin, joten tuskin talveksi riittää, tai sitten akkuja lisää ostamaan. Eikös ilmalämpöpumput tarvitse sähköä käydäkseen, joten summararum, kun saat sähköä, niin se meneekin ilman viilentämiseen!

• Heikunkeikku

Tällä hetkellä on 29,7 astetta, että kovasti tarkenee.
      Tulin kotiin kuumimmaksi ajaksi ja lähden sitten taas huitelemaan rannalle.

Sisällä ei oikein jaksa eikä viitsi tehdä mitään. Meniskö sänkyyn ja rupeaisin ratkomaan ristikkoja. Vuosiin en ole ristikkoihin kajonnut, kun ne kirjat on niin mukavia, että kaapasen aina kirjan nokan eteen. Mutta nyt on nuo ristikot astuneet esiin ja jonkinmoista mukamas intoa on alannut lillumaan mun sisässäin.

• eiootäävalkoihoselle

Tulisi jo suomen kesä;)

• Heikunkeikku
        eiootäävalkoihoselle kirjoitti:

Tulisi jo suomen kesä;)

Nyt 30,8 astetta.
        Kun yli 30 menee, niin on kyllä inhottavaa.
        Ja sitten jos ei tuulekaan, niin ei naamalla hymy loista.
        Meren rannallakaan ei aamulla tuuli ilakoinut. Mitä nyt pientä lämmintä puhalluksen poikasta.
        Yritän aina valita sen rannan, jonne tuuli edes hivenen verran pääsisi.
        Onneksi täälä noita rantoja piisaa, eri ilmansuuntiin.

• Haittapuoli

Inhottavinta on kun hikisen nihkeä iho tarttuu lähennellessä toisiinsa kiinni.

• Heikunkeikku
        Haittapuoli kirjoitti:

Inhottavinta on kun hikisen nihkeä iho tarttuu lähennellessä toisiinsa kiinni.

31,2 astetta. Nyt ei olla enää vaan hikisen nihkeitä, vaan vuolaasti virtaava plaatua.
        Jos kaks lähentelee toisiaan, niin on ku saippuaklimppiä yrittäisi litistellä. Kunnon otetta ei saa ja jos oikein kovaa yrittää ympäriltä kiinni puristaa, niin toinen voi vaikka luiskahtaa käsien keskeltä yläilmoille. Ammusmaisesti. Ei sekään mitää kivaa olis.

Kävin parvekkeella kun ylös sängystä nousin, mutta nopialla tempolla takaisin tulin. Lattia tuntui paljaisiin jalanpohjiin enemmän ku vain vähä kuumalta.
        Ei sen puoleen, tuo mun parvekkeeni ja takapihani on nyt NIIN valtaisan kuuma, että vapaaehtoisesti sinne ei viitsi mennä. Liian suojaisa paikka ja aurinko tryykää täydellä loistollaan joka kohtaan.

• 1eero

Mun parvekkeelle paistaa iltapäivällä muutaman tunnin jopa 50 plussaa näyttää, jos tunnin otan aurinkoa on ihan kuin grillattu makkara, makuuhuone on viilein varjon puolella mut silti 28 läpi vuorokauden, tuuletin kyl helepottaa.

• Heikunkeikku
        1eero kirjoitti:

Mun parvekkeelle paistaa iltapäivällä muutaman tunnin jopa 50 plussaa näyttää, jos tunnin otan aurinkoa on ihan kuin grillattu makkara, makuuhuone on viilein varjon puolella mut silti 28 läpi vuorokauden, tuuletin kyl helepottaa.

Mulla kans propelli pyörii katossa täydellä teholla. Pyörii niin innokkaan lujaa, että näyttää ku katossa olisi valtava lautanen. Siis lapoja ei erota.

Varmasti munkin takapiha ja parveke on noin kuuma ku sulla. Jaa, mutta aurinko paistaa koko päivän sinne, että pistänpähän paremmaks: Ei ole pihassani 50 astetta, se o ainaskin 60. Mut voi olla enemmänkin :)

• 1eero
        Heikunkeikku kirjoitti:

Mulla kans propelli pyörii katossa täydellä teholla. Pyörii niin innokkaan lujaa, että näyttää ku katossa olisi valtava lautanen. Siis lapoja ei erota.

Varmasti munkin takapiha ja parveke on noin kuuma ku sulla. Jaa, mutta aurinko paistaa koko päivän sinne, että pistänpähän paremmaks: Ei ole pihassani 50 astetta, se o ainaskin 60. Mut voi olla enemmänkin :)

Kuumuuesta en ruppee kilipailee, ulos en mee jos ei pakko ja sisälläki liikun kuin hidastetussa filmissä no huomenna kauppaan heti klo 07,00 ja kotia, ensviikolla viikoksi veden äärelle jälkikasvun kera no ens'viikko samaa jos ei kuumempaa.

• Heikunkeikku
        1eero kirjoitti:

Kuumuuesta en ruppee kilipailee, ulos en mee jos ei pakko ja sisälläki liikun kuin hidastetussa filmissä no huomenna kauppaan heti klo 07,00 ja kotia, ensviikolla viikoksi veden äärelle jälkikasvun kera no ens'viikko samaa jos ei kuumempaa.

Kaupat on ihania vilvoittelupaikkoja. Varsinkin kylmätiskien lähettyvillä. Kuumalla kelillä sinne kannattaa mennä oikein ajan kans. Norkoilla ja tuumia joka ostosta pitkään. Käpälöidä sellaisiakin pakkauksia, joita ei ees meinaa ostaa. :) Kyl mä tiedän ton konstin.

Sovin kaverin kans puhelimessa äsken, että lähdetään ulos vasta myöhään, kun on nyt näin kuuma. Huomenna ei ole kummallakaan kiire aamulla mihinkään, niin voi olla pihalla ihan yösyrämeen asti.

• Heikunkeikku kirjoitti:

Kaupat on ihania vilvoittelupaikkoja. Varsinkin kylmätiskien lähettyvillä. Kuumalla kelillä sinne kannattaa mennä oikein ajan kans. Norkoilla ja tuumia joka ostosta pitkään. Käpälöidä sellaisiakin pakkauksia, joita ei ees meinaa ostaa. :) Kyl mä tiedän ton konstin.

Sovin kaverin kans puhelimessa äsken, että lähdetään ulos vasta myöhään, kun on nyt näin kuuma. Huomenna ei ole kummallakaan kiire aamulla mihinkään, niin voi olla pihalla ihan yösyrämeen asti.

kun tulee ulkoo kauppaan niin tuntuu siellä viileeltä
        mutta kun siellä työskentelee
        tänään vedin sellasen kevyen yhdeksäntunnin putken ilman taukoja
        niin täytyy sanoo että kyllä siellä hiki on koko ajan päällä
        mutta ei se haittaa koska mua ei se kuumuus haittaa
        jaksan ihan yhtä hyvin tehdä töitä kuumalla kun kylmällä
        ehkä olis miellyttävämpää kumminkin kylmällä työskentely
        no tää on niin harvinaista herkkua että sen kestää kepeesti :)

• roletaari

Espanjan kylämme, Torreviejan havaintasema viestii kolmelle päivälle pilvetöntä taivasta, korkeimmaksi lämpötilaksi 26 astetta ja öisin 21 - 22 astetta.
      Ei haittaa. Rannassa olevan kerrostalon ylin kerros ja läpituuletus. Mh > mh/parveke ja oh > keittiö.
      Ilma liikkuu aina.
      Eipähän keväällä arvannut tätä. Nyt on tyttäremme siellä.

• Itse en ole helteen ihannoija. Paras on sellainen 22 astetta. Jaksaa hyvin ulkona touhuta.
      Tosin kyllä noita liuskekiviä tuossa asettelin noin suunnittelumielessä. Välillä oli kyllä kiva pulahtaa järveen, vaan on se pintalämpötila 25 astetta.
      Kurjia vaan nuo uutiset, kaikki eivät pärjää yhtä hyvin. Kaikilla ei ole auttajia, jotka niitä tarvitsivat eikä liene taloudellisia resursseja kaikenmaailman härpäkkeitä hankkia.
      On myös niitä, jotka eivät enää osaa toimia. Kuolemat lisääntyvät viikon helteiden jälkeen, sanovat asiantuntijat.

• kyllä jokaisella on varaa ostaa itselleen viilennin
        niitä saa nykyään viiden euron kuukausimaksullakin
        ja jos ei oo viittä euroo laittaa siihen että on
        edes sisällä hyvä olla niin sillon se on jostain muusta kiinni
        ja kannattaa elää elämänsä niin että on auttajia
        itsestään ja sosiaalisuudestaan se on kiinni
        ystävät auttavat monia enemmän kun läheiset.

• viivatiina kirjoitti:

kyllä jokaisella on varaa ostaa itselleen viilennin
        niitä saa nykyään viiden euron kuukausimaksullakin
        ja jos ei oo viittä euroo laittaa siihen että on
        edes sisällä hyvä olla niin sillon se on jostain muusta kiinni
        ja kannattaa elää elämänsä niin että on auttajia
        itsestään ja sosiaalisuudestaan se on kiinni
        ystävät auttavat monia enemmän kun läheiset.

Kuitenkin on vanhoja ihmisiä, joilta ystävät ja ikäiset sukulaiset kuolleet. Ei omaisia.
        Eivätkä kaikki ole kovin sosiaalisia luonteeltaan ja elämä saattaa kuljettaa, hyvistä aikomuksista huolimatta.
        Noh minut se kuljettaa kohta tuonne uimarannalle muut meni jo.

• Ilmalämpöpumpun saa myös jäähdyttämään, mutta käsittääkseni se vie paljon sähköä ja tulee kalliiksi.

• kyllä ne nyky pumput on aika taloudellisia
        jos mää en kestäis kuumaa
        mää en ainakaan ajattelis sillon sitä kuinka paljon sähköä menee
        pitäs joskus kysyä kun mun yks tuttu
        nuorehko nainen laitatti kunnan vuokrarivariin ilmalämpöpumpun
        kuinka paljon se sit vie sähköö kuussa
        nythän sen tulee tietämään tänä kesänä
        hänelläkin on kaksi koiraa
        niin varmaan niidenkin on helpompi olla sisällä kun on viileetä
        hän itsekkään tykkää kuumasta tipan tippaa.

• Itse asiassa viilennys on halvempaa kuin lämmitys. Sitä, minkä ilmalämpöpumpulla lämmitysaikaan säästää, ei normaaleilla Suomen kesillä saa jäähdyttämällä tuhlattua. Sitäpaitsi jäähdyttämiseen ilmalämpöpumppu alunperin on suunniteltukkin.

• flegmaatti

Tänäkin aamuna klo6.30 sisäilman tikitaali näytti 25,7 astetta vaikka tuuletusikkunat olivat auki läpi yön.

Jos olisin ennustaja niin olisin varhain keväällä ostanut jäähdytykseen invertterin jota olin harkinnut jo muutamana aikaisempana kesänä mutta pieneläkeläisen budjettia tarkastellessa olin ajatellun vähäisiä tarvevuorokausia. Nyt niitä on riittänyt.

Toisena vaihtióehtona olisi ollut jääminen kesäksi Espanjaan.

Helle on aiheuttanut turhia kustannuksia. "Vetämättömyyden" vuoksi kävin verikokeissa koska pelkäsin, että vanhalla ukolla on jotain pahemmin pielessä. Onneksi pelkoni oli aiheeton mutta mielenrauhan saavuttaminen maksoi melkein 150€. No, onhan helle hillinnyt ruokahaluja. Eilinen pääateria kuittautuin kahdella karjanpiirakalla.

• meillä on sisäilma 23 astetta
        alkaa yötkin lämpeneen niin ei enää tipu siihen kahteenkymmeneen yhteen
        ja onhan ne luvannu ens kesäksikin kuumaa kesää
        tiedä vaikka tää johtus ilmastonmuutoksesta
        juu kannattaa hankkia sellainen jäähdytin
        jos kuumuus tekee vetämättömäksi
        mulla olis ilman muuta sellainen jos asuisin kerrostalossa
        mutta täällä järven rannalla vanhassa harvassa tönössä
        saa sen ilman vaihtumaan melko hyvin kun voi nukkua ovet auki

oon huomannu sen kans että hyvin pärjäis ilman ruokaakin
        mutta ihan pakko syödä jotain kumminkin satsaan melkein siihen suolaiseen
        aika jännä että verenpainetautiselle suositellaan suolatonta ruokaa
        mutta ite oon ruokavalion muuttamisen myötä
        pystynyt jättämään toisen verenpainelääkkeen pois
        just sen joka ei ainoastaan turvottanu vaan nilkkoja
        vaan varmaan koko elimistön kun ei oo läheskään enää niin paljon nivelkipuja
        ja paineet on niin tasaisen hyvät ettei oo ollu vuosikausiin

• hikinen.kesä

Yllättävää kyllä tämä yksiöni, jossa ikkunat itä-kaakkoon ja vain siis yhdellä seinustalla, on pysynyt aika hyvin yöseudun viileähkönä. Laitan parvekkeen oven sepposen selälleen, samoin keittiön ikkunan. Pidän ne avoinna 21-03, joskus aamuun saakka. Useimmiten n. kolmen aikaan aamuyöllä alkaa lintujen konsertti. Välillä linnut mesovat kovastikin ja parvekkeen ovi on suljettava. Kyyhkysten kujerrukseen nukahdan uudelleen vessakäynnin jälkeen.
      Mieletön määrä hikeä sitä tällaiseltakin kevyehköltä mummolta erkanee.

• kyllä se kyllä varmaan on vettä joka ihosta ulos pukkaa
        otsasta selästä ja käsivarsista
        eiks se hiki oo sellaista mikä haisee
        ja se ehkäistään dödöillä kainaloista
        eiks ne siellä oo ne hikirauhaset
        no mää en hikoile kainaloista
        mutta otsasta pukkaa vettä ja selkä on märkänä
        sillon kun jotain tekee
        muuten istuskellessa on ihan hyvä olla.

• hikinen.kesä
        viivatiina kirjoitti:

kyllä se kyllä varmaan on vettä joka ihosta ulos pukkaa
        otsasta selästä ja käsivarsista
        eiks se hiki oo sellaista mikä haisee
        ja se ehkäistään dödöillä kainaloista
        eiks ne siellä oo ne hikirauhaset
        no mää en hikoile kainaloista
        mutta otsasta pukkaa vettä ja selkä on märkänä
        sillon kun jotain tekee
        muuten istuskellessa on ihan hyvä olla.

Mä luulen, että ei se ihan pelkkää vettä ole, koska vähän suolaista :)
        Minä hikoilen jopa jalkapohjista, jos joudun tekemään jonkun suurempaa ponnistusta vaativan liikkeen. Sanovat, että hiki on kehon tapa viilentää.

• näinsennä

Tuli vaan mieleen tuosta erkanevan hien määrästä, että kun lapsuuskodissani äitini ei pitänyt sopivana päivitellä omaa hikoiluaan, siis ehkä mielsi sen suunnilleen samaksi kuin joku olisi alkanut kertoa miten paljon on silläkertaa pissannut, vaikka loppujen sitä kai se taitaa olla.
        Mutta lyömätön yhdistelmä kuitenkin, mummo plus hikoilu.

• hikinen.kesä kirjoitti:

Mä luulen, että ei se ihan pelkkää vettä ole, koska vähän suolaista :)
        Minä hikoilen jopa jalkapohjista, jos joudun tekemään jonkun suurempaa ponnistusta vaativan liikkeen. Sanovat, että hiki on kehon tapa viilentää.

juu suolaista se on
        ja eikös kuumalla sen takia pidäkkin syödä suolaa
        että sekin tasapaino pysyy hyvänä
        mutta hikee se ei kyllä oo muutenhan sitä lemppais ihan kauheelle
        jostain syystä sitä vaan sanotaan hikoiluksi.

• näinsennä kirjoitti:

Tuli vaan mieleen tuosta erkanevan hien määrästä, että kun lapsuuskodissani äitini ei pitänyt sopivana päivitellä omaa hikoiluaan, siis ehkä mielsi sen suunnilleen samaksi kuin joku olisi alkanut kertoa miten paljon on silläkertaa pissannut, vaikka loppujen sitä kai se taitaa olla.
        Mutta lyömätön yhdistelmä kuitenkin, mummo plus hikoilu.

täytyy kyllä sanoo että jos tekee ruumiillista työtä
        ja vaikka siinä samalla jois pari litraa vettä päivän aikaan
        pissalla ei tarvii käydä
        kyllä se vesi ihon kautta haihtuu hyvin pois
        mutta jos se olis pissaa mikä haihtuis
        niin eihän siinä lemussa kukaan vois olla :)

• Heikunkeikku
        viivatiina kirjoitti:

juu suolaista se on
        ja eikös kuumalla sen takia pidäkkin syödä suolaa
        että sekin tasapaino pysyy hyvänä
        mutta hikee se ei kyllä oo muutenhan sitä lemppais ihan kauheelle
        jostain syystä sitä vaan sanotaan hikoiluksi.

Kun nyt tänne palstalle tulin, niin en malta olla hetken sormiani heiluttamasta.
        Sitä tässä tulin sanomaan, että Hiki ei haise. Ei haise, "hän" on hajutonta suolahkomaista nestettä.

Ihossa on bakteereja ja kun puhdas ja hajuton hiki alkaa kaveeraamaa bakteerien kanssa, pariutuvat siis:) , niin pariutumisen takia lähtee hajuakin pukkautumaan.
        Hien ja bakteerien sekoitusyhdistelmät haiskahtavat pistävältä. Kaikkihan sen varmaan tietää, miltä hiki haisoooooo.

Kannattaa pestä esim. kainaloita sen verran usein, että kun hiki lähtee pariutumaan, niin niitä bakteereja ei olisi aivan niin paljon.

Olkaa hyvä tästä infosta:)
        Tällä kertaa saatte sen ilmaiseksi.
        Lisäinfot sitte jo maksaa:)

• kiitos tiedosta
        juu mulla ei oo ilmeisesti bakteereita kun ei haise
        mutta kerroppa miks sitten pitää kainaloihin pistää tödöö
        jos se ei haise
        ja miks ne bakteerit tulee vaan kainaloon
        yleensä jos joku haisee hielle
        niin ei se kyllä muualta ihosta haise :o

• noohjooh
        Heikunkeikku kirjoitti:

Kun nyt tänne palstalle tulin, niin en malta olla hetken sormiani heiluttamasta.
        Sitä tässä tulin sanomaan, että Hiki ei haise. Ei haise, "hän" on hajutonta suolahkomaista nestettä.

Ihossa on bakteereja ja kun puhdas ja hajuton hiki alkaa kaveeraamaa bakteerien kanssa, pariutuvat siis:) , niin pariutumisen takia lähtee hajuakin pukkautumaan.
        Hien ja bakteerien sekoitusyhdistelmät haiskahtavat pistävältä. Kaikkihan sen varmaan tietää, miltä hiki haisoooooo.

Kannattaa pestä esim. kainaloita sen verran usein, että kun hiki lähtee pariutumaan, niin niitä bakteereja ei olisi aivan niin paljon.

Olkaa hyvä tästä infosta:)
        Tällä kertaa saatte sen ilmaiseksi.
        Lisäinfot sitte jo maksaa:)

Juupsis, joskus aikoinaan taistellut teinipojan haisevien jalkon kanssa, kyllä sekin taltutettiin (haisut, ei teini). Riittävän usea pesu, kuorinta jos ei muu auta, rasvaus ja dödödödööö..... Näin se vaan toimii koko kehon kanssa.

Mun mielestä esim. kainaloiden karvanajelu on hyvästä, se höylää bakteeritkin pinnalta. Rasvaa vaan suojaamaan etteivät pääse uudestaan tarttumaan. Dödöä laitan muuten myös rintojen alle, siinä toinen hiostava paikka ainakin mulla.

Mutta, jos joku ei ikinä haise, hän on laiska :)) nyt karkuun ennen kuin saan vettä niskaani. Tai ehkä se olisikin virkistävää?

• Heikunkeikku
        viivatiina kirjoitti:

kiitos tiedosta
        jos se ei haise

Kirjoitan lyhyesti, sanoja säästellen, ettei kuule mene infoni maksun puolelle:)

Kehossa on hikirauhasia ympäri ämpäri. Vain osa on kainaloissa.
        Muualta hiki paremin haihtuu, mutta kainalot ovat semosia ku ovat, kuoppia, joissa hikikin viihtyy helposti.

Deodorantti tuoksuineen auttaa peittelemään sitä hien hajua.
        Antiperspirantit estävät hien tuloa paremmin.

Bakteereja on kehossa paljon. Bakteerit viihtyvät kainaloissa, pienessä pesässä ja siellä on kivan mukavaa lisääntyä. Hiki ei kuopista haihtuile.

Sinä taidat olla pulmuselle sukua. Puhtaille pulmusille siis. Huolehdit puhtaudestasi ja näin ihollasi olevat bakteerit eivät ehdi kauaa viihtyä, kun sinä peseskelet ne pois.

Jos et peseytyisi, niin kylläpäs teikäläinen alkaisi myös haiskahtamaan. Porukka kaikkoaisi läheltäsi.

Eli Hiki ei haise, vaan bakteerien ja hien yhteinen pariutuminen.
        Usko kuule mua. Kysy vaikka multa, että oonko oikias:)

• uskon uskon tottakai :)

• Heikunkeikku
        noohjooh kirjoitti:

Juupsis, joskus aikoinaan taistellut teinipojan haisevien jalkon kanssa, kyllä sekin taltutettiin (haisut, ei teini). Riittävän usea pesu, kuorinta jos ei muu auta, rasvaus ja dödödödööö..... Näin se vaan toimii koko kehon kanssa.

Mun mielestä esim. kainaloiden karvanajelu on hyvästä, se höylää bakteeritkin pinnalta. Rasvaa vaan suojaamaan etteivät pääse uudestaan tarttumaan. Dödöä laitan muuten myös rintojen alle, siinä toinen hiostava paikka ainakin mulla.

Mutta, jos joku ei ikinä haise, hän on laiska :)) nyt karkuun ennen kuin saan vettä niskaani. Tai ehkä se olisikin virkistävää?

Jep, jalat on kans semmoset kapistukset, joita ilman ei tuu toimeen, mutta haisuloivat kun kenkien sisällä oleskelevat. Joka päivä pitäisi tällätä jalkoihin uudet puhtaat sukat. Edellisen päivän sukat on jo tänään pyykkikoritavaraa.

Jalkojen hikoilu on erimoista eri ihmisillä. Joillakin hikeä pukkaa tosi paljon, jollakin taas ei.

• viivatiina kirjoitti:

kiitos tiedosta
        jos se ei haise

Ihmisellä on kahdenlaisia hikirauhasia. Pieniä on kaikkialla ja ne erittävät pääasiassa vettä, suolaa ja joitain muista aineita on vain vähän, se ei haise.
        Suuria hikirauhasia on esim. juuri kainaloissa, jotka erittävät myös hajua. Pistävä hienhaju saattaa johtua esim. jostain lääkkeestä. Ja jo mainittu bakteerien toiminta tuottaa hajua.
        Hikoilu säätelee kehon lämpötilaa.

• Ihana kesä ? Miten sen nyt ottaa. Mulle helle ei sovi, mutta jos "enemmistö" tykkää, niin enpä tahdo heidän iloaan sumentaa..))
      Olen pärjännyt riittävän hyvin: metsälenkki aamuisin, pakolliset askareet iltaisin.
      Tänään herätessä klo 5.45, ulkolämpötila oli 14,8, Kun tulin lenkiltä kaksi tuntia myöhemmin lämpötila oli jo yli 20 asteen. Pikaista nousua siis.
      Eilen päivällä kävi vieraita ja he ihastelivat kun meillä oli niin "viileätä", vain 24,4 sisällä..)). 26,4 on korkein lämpötila minkä olen sisällä mitannut. Eli hyvin pärjää vaikka mitään ei päivällä jaksa tehdä.
      Kun joutuu pakosti asioimaan kaupungilla, kauppaliikkeet ovat tosiaan niitä viileitä keitaita siellä. En yleensä viihdy marketeissa, mutta nyt niistä ei ole kiirettä pois..))

• noojooh

Onhan tää vähän erilainen kesä, enemmän kuin yhden päivän ihme... Aika nopeasti keho tottuu.

Tomaatit pärjää paremmin ulkona kuin kasvihuoneessa. Kellariin kondensoituu vettä niin että tuntuu nihkeältä. Ajattelin jo säästää sen viileyden siellä ja olla tuulettamatta, mutta pakko on avata autotallin ovi että ilma pääsee kiertämään.

Koirat ovat pärjänneet ihmeen hyvin. Lenkille aikaisin aamulla ja myöhään illalla, kosteat pyyhkeet, jääpaloja. Isä ei niinkään hyvin pärjää, toivon hänen puolesta että tämä helle loppuisi jo.

• koirien ja isän puolesta olis hyvä se viilennin
        mulla on kasvihuoneessa pinaattia kurkkua ja lehtikaalia
        ihan mahdottomasti vettä ne tarvii
        mutta hyvin satoo antavat.

• noohjooh
        viivatiina kirjoitti:

koirien ja isän puolesta olis hyvä se viilennin
        mulla on kasvihuoneessa pinaattia kurkkua ja lehtikaalia
        ihan mahdottomasti vettä ne tarvii
        mutta hyvin satoo antavat.

On heillä ilmalämpöpumppu kesämökillä. Mutta tekevänä ihmisenä hän ei halua istua paikallaan, haluaa puuhailla ulkona, tätä aikaa hän on odottanut koko talven kerrostalossa. Eikä kroppa kestä kävellä kuin pari metriä niin happi loppuu (keuhkoahtaumatauti). Lähinnä se suru on, nähdä sen sitkeän sissin elämän pakenevan. Onhan se elämän kulkua, mutta ei kukaan ota sitä ilolla vastaan. Masennuttaa sekä isää että hänen vaimoa, elämänhalu menee kun ei voi tehdä mitään.

Mietin että miten sitten, helteiden jälkeen. Palautuuko enää? Vai puristaako helle viimeiset mehut. Saa nähdä.

Sori jos masennutan kanssakirjoittajia. Nauttikaa te ketkä voitte! Mun puolesta tämä voisi jo hetkeksi viilentyä.

• noohjooh kirjoitti:

On heillä ilmalämpöpumppu kesämökillä. Mutta tekevänä ihmisenä hän ei halua istua paikallaan, haluaa puuhailla ulkona, tätä aikaa hän on odottanut koko talven kerrostalossa. Eikä kroppa kestä kävellä kuin pari metriä niin happi loppuu (keuhkoahtaumatauti). Lähinnä se suru on, nähdä sen sitkeän sissin elämän pakenevan. Onhan se elämän kulkua, mutta ei kukaan ota sitä ilolla vastaan. Masennuttaa sekä isää että hänen vaimoa, elämänhalu menee kun ei voi tehdä mitään.

Mietin että miten sitten, helteiden jälkeen. Palautuuko enää? Vai puristaako helle viimeiset mehut. Saa nähdä.

Sori jos masennutan kanssakirjoittajia. Nauttikaa te ketkä voitte! Mun puolesta tämä voisi jo hetkeksi viilentyä.

juu sitä pitäis ajoissa opetella olemaan
        ettei tartte aina tehdä jotakin (mää osaan hyvin senkin)
        ja pakko se on vaan näillä helteillä olla itse kunkin
        kestääkö se keuhkoahtauma tauti kovaa pakkastakaan
        astmaatikot ei ainakaan pysty pakkasella liikkumaan
        no meillä on kaikilla omat vaivamme
        ja suomen vuodenajat ovat yllätyksellisiä
        mutta niiden mukaan pitää vaan opetella elämään
        joskus muinoin oli kuumia kesiä paljonkin
        mutta nykyään se on harvinaista herkkua.

• Mikä_milloinkin

Viime yönä oli mahtavan kuulas ja kirkas tähtiyö. Menin partsille vilvoittelemaan, sillä puolella rakennusta ei vielä ole julkisivuremontin vaatimia rakennustellinkejä. Taivas oli tumma, katuvalot loistivat ja taivaan tähdet. Ilma oli kuin silkkiä.

Pian tämä päättyy, nautitaan niin kauan kuin voidaan. Ja toivottavasti julkisivuremonttimiehillä riittää töitä talon etupuolella niin että eivät pidä kiirettä laittaa tellinkejä myös talon takapuolelle. Aiemmin ilmoitetu aika on elokuun alussa ja sehän on ihan pian.

Vettä juon ihan liikaa, mutta sitä teen tavallisinakin aikoina. Mutta luotan edelleen siihen mitä työterveyslääkäri sanoi: kun pissa on normaalin keltaista, niin asia on ok. Ainut haaste on löytää riitävästi vessoja, mutta onhan niitä liikkeissä ja kirjastossa. En ole viitsinyt laskea, miten monta kertaa vuorokaudessa käyn pissalla. ja jos laskisin, en kehtaisi kertoa.

Aurinkoisia päiviä kaikille! Minulla lämpö ja aurinko vaikuttavat mielialaan positiivisesti ja suhtaudun kanssaihmisiin myönteisesti, elleivät he omalla käytöksellään osoita, ettei heihin kannata panostaa. No, suhtaudun minä muutoinkin kanssaihmisiin lähtökohtaisesti aika myönteisesti. Johtuu varmaan omista elämänkokemuksista, kun tiedän, että kenellä tahansa meistä voi olla takanamme vaikka mitä kammottavaa ja se voi vaikuttaa nykyisyyteenkin. Niistä vain ei ole tapana huudella.

• kirjoituksellasi tuot positiivista energiaa meidän kaikkien päivään
        harvemmin täältä saa lukea noin kivaa tekstiä
        aurikoa sunkin päiviisi.

• Bengalitikku

Klo 8.00 21 C° ja siitä se lähtee. Olen viime päivinä ottanut ettosia 15.00 - 16.00 ja risat. Tuossa vaiheessa lämpötila taittuu.
        Eilen illalla rikkaruohot saivat kyytiä. Nyhdin vähän hostan lehtiä.
        Alkoivat kukkimaan viime sateen jälkeen eli juomaa vailla olivat.
        Hikoilua. Mutta jotain liikuntaa sentään kauppaan kävelyn lisäksi.
        Miellyttävämpää on pyöräillä, koska jokin tuulenvire leyhyttää mennessä.

• Heikunkeikku

"Mikä-milloinkin"
        Minä nakkaan sinullekin (kuten muillekin) aimosti aurinkoisia päiviä.
        Oli kiva lukea sinun tekstiäsi.

Mulla on kans vähä samaa vikaa, että pissua tahtoo tulla turhankin usein.
        Juon paljon vettä ja sisässään ei voi kaikkia kuljettaa, jos kotoa lähtee ja on monta tuntia pois.
        Niinpä sitä tarttee välillä käydä pissuskelemassa pois.
        Tiedän tarkkaan Vaasan kaikki eri kaupunginosissa olevat paikat, joihin voi mennä suorittamaan pikku pissuskelut:)

Mun taloyhtiössä on myös menossa hommeleita. Uudet salaojaputket on melkein tällätty. Kaivinkoneita on lukematon määrä. Toisaalla maisemoidaan uudestaan. Mun talon pääty on suurinpiirtein saatu valmiiksi. Siis pakko sanoa, että se on nyt NIIIIIN hieno, että jos tarkemmin alkaisin selittämään, niin aattelisitte, että liioittelen, suorastaan valehtelen.

Etuosa tulee olemaan myös hieno. Puoli (siinä pikkasen liioittelen) mäen rinnettä on viety pois. Levennetty tietä juuri mun kohdalta. Joo, niin hienoksi se tulee huh huh.

Eilen illalla lämpöä oli klo 21:30 28 astetta. Aivan ihmeellistä.
        Istuin kaverin kanssa rannalla tosi myöhään. Yöhön asti. Täysikuu möllötti. Meri oli melkein pläkä.
        Valtavasti veneitä lipui ohi. Luulen, että moni oli vain ajeleskelemassa, samoin kun aikanaan minä ja mieheni.

• Kaikki laitteet eivät selviä ketjuista joissa on yli 100 viestiä.
      Tehkää silloin uusi jankutus.
      Jos vielä tunnette järkevää tarvetta siihen.
      Miettikää pitkään ja hartaasti.

H.

• haista sää home
        ja rupee valmistautuun ralleihin
        eikös ne tänään starttaa :)

• Heikunkeikku

"hunksz"
        Ei laisinkaan huono neuvo.
        Muutenkin jos ketju alkaa ketjuilemaan oikein pitkäksi pötköksi,
        niin onhan siinä kauhia homma rullailla ees-taas-ylläälle-allaalle
        etsiessään kuka-häh-mitä-onko-lisää-pukannut-minne-sinnekö-tai...

Joku on katkaissut ketjunsa joskus siten, että pötkäyttänyt uuden aloituksen ja otsikkoon tällännyt Nr.2.

Samaa mieltä (kerrankin ohhoh-hoh), että 100 viestiä per ketju olisi sopiva määrä.

• viivatiina kirjoitti:

haista sää home
        ja rupee valmistautuun ralleihin
        eikös ne tänään starttaa :)

"viivatiina"

Älä minulle rähjää.
        Minun laitteeni kyllä selviää.
        Saisit antaa halin.
        -
        Olen valmistautunut ralliin hyvin.
        Muutama linkki on tallessa.
        Kaikki ajurit tarkistettu.
        Niin sisältä kuin näytöltäkin.
        Kuulokkeet testattu.

H.

• pyhhyh

Hunkin kommenttiin kuuluu vastata näin: et hankkikoon sellaiset laitteet selviävät pitkistäkin ketjuista.

• hunksz kirjoitti:

"viivatiina"

Älä minulle rähjää.
        Minun laitteeni kyllä selviää.
        Saisit antaa halin.
        -
        Olen valmistautunut ralliin hyvin.
        Muutama linkki on tallessa.
        Kaikki ajurit tarkistettu.
        Niin sisältä kuin näytöltäkin.
        Kuulokkeet testattu.

H.

sulle on helppo rähjätä
        kun sää et ota sitä tosissas
        etkä kuukauden päästä kirjoita että sillon ja sillon sanoit sitä ja tätä

hyvä että on rallihommat hanskassa
        mää lähden huomenna pakoon niitä kaskisiin

haleja ja pus pus.

• Heikunkeikku
        pyhhyh kirjoitti:

Hunkin kommenttiin kuuluu vastata näin: et hankkikoon sellaiset laitteet selviävät pitkistäkin ketjuista.

Kyllä minä selviän pitkistä ketjuista oman vehkeeni kanssa. Mutta on se heevetin rasittavaa rullailla ylös-alas.
        Jos ketju liian pitkäksi venyy, niin lakkaan lukemasta kokonaan, koska en viitsi etsiä ketjun eri kohdista minne on uusi kommentti tällätty.
        Siksi joskus en vastaa itselleni laitettuun kommenttiin mitään, koska olen nakannut koko ketjun pois mielestäni.

• pyhhyh kirjoitti:

on kai sillä laitteet joka lähtöön
        molemmille käsille jos ei vielä varpaillekkin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2468
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1868
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      73
      1776
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      81
      1308
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1228
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1178
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1068
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1050
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      904
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      882
    Aihe