Kameleontti

karmakameleon

Narsistin sanotaan olevan kameleontti, vaihtaa mielipiteensä aina toisten mukaiseksi. Mutta eikös arka ja tietämätön voi olla myös kameleontti? Hänen selviytymistekniikkaan kuuluu vaihtaa väriä sen mukaiseksi mikä on ympäristön väri. Hän voi aiheuttaa saman ongelman kuin narsisti, häneen ei voi missään tapauksessa luottaa. Arka ja tietämätön ei uskalla muodostaa omaa mielipidettä asioista, saati tuoda sitä julki. Siksi hän on samaa mieltä toisten kanssa ja samaa mieltä näiden vihollisten kanssa. Hän on samaa mieltä jokaisen kanssa ja se hämää hänen läheisiään. He luulevat kameleontin olevan samaa mieltä vain heidän kanssa,an mutta kameleontti menee muiden luo ja onkin siellä päinvastaista mieltä joka sotii omia läheisiä vastaan. Arka ja tietämätön saattaa olla vain hyväksynnän tarpeessa ja ajattelee saavansa hyväksyntää noin kaikilta.

21

567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pickyourfight

Ei kaikkien höperöiden kanssa jaksa alkaa vääntämään. Löytää vain itsensä mielettömyydestä.Sanoo vain niin niin... ja pyrkii välttämään seuraa jos mahdollista.

• poiuytrdsdfg

Mutta ihmisiä elää niin monissa eri maailmoissa, että monien maailmojen ihmisiä voi ymmärtää samaan aikaan jos on avarakatseinen. Vaikka he olisivat toistensa kanssa erimielisiä ajattelunsa kapea-alaisuuden johdosta. Siis perinteinen norsu esimerkki. Jos eri hiiret katselee sitä eri suunnista. Yksi sanoo se on pitkä, kapea ja taipuisa, tonen sanoo että paksi ja kova, kolmas että leveä ja litteä- Niin joku voi ymmärtää niitä kaikkia , jos pääsee katselemaan joka suunnasta.

• Khhffb

On ihmisiä joilla ei ole vahvaa identiteettiä ja taustalla arkuutta, ujoutta, miellyttämisen tarvetta. Tuolloin varmasti vedetään rooleja eri seurassa. Ja siinä ei todellakaan ole oma etu ensimmäisenä mielessä. Tuo että narsisti on joku kameleontti on kyllä väärä väite ja sellainen käytös viittaa muuhun. Tuossakin on rajansa: jos ihminen ei uskalla olla oma itsensä eri seuroissa ja se näkyy toistuvasti käytöksessä, on siihen haettava apua. Mistään narsismista siinä ei todellakaan ole kyse.

• nbvjgfhfn

• poiuytrdsdfg

Riippunee siitä mitä sanalla kameleotti tarkoitetaan.
        Sillä kuvataan myös mm. Aspergernaisia, joita ei sosiaalisesti hyväksytä omana itsenään, mutta jotka osaavat käyttäytyä toivotulla tavalla asianmukaisesti erilaisissa seuroissa, ja tekevät niin aidosti parhaansa mukaan ollakseen vaaditunlaisia ihmisiä ilman mitään vilppiä tai itsekkäitä hyötymistarkoituksia. Ollakseen vaan normaalisto sosiaalisesti hyväksyttäjä ihmisiä.
        Minä teen tuota paljon ja mielelläni treenaan sitä lisääkin.

Anteeksi mutta mua vähän naurattaa tuo että siihen pitää hakea apua jos ei osaa olla oma itsensä erilaisissa seuroissa.
        Vähän luulen ettei sellaista apua liiemmin ole tarjollakaan

• poiuytrdsdfg

Mutta semmoseen apuun mäkin ehkä voisin mennä jossa mua opetettaisiin olemaan oma itseni kaikenlaisissa seuroissa....heheheheh
        Voisin sitten vielä mainostaa että mua on oikein terapoitu ja koulutettu siihen :)

• Niin_
        poiuytrdsdfg kirjoitti:

Mutta semmoseen apuun mäkin ehkä voisin mennä jossa mua opetettaisiin olemaan oma itseni kaikenlaisissa seuroissa....heheheheh
        Voisin sitten vielä mainostaa että mua on oikein terapoitu ja koulutettu siihen :)

Jos aina vetää rooleja, ilman hyötynäkökulmaa, kertoo se paljon ihmisestä. Sellainen on varmasti hyvin kuluttavaa. Ja kyllä: terapiassa tuollaistakin hoidetaan ja hyvin tuloksin. Taustalla on usein sos.jännittämistä tms.

• poiuytrdsdfg

Mitä jos jotkut on aitoja kameleontteja omana itsenään ?

• poiuytrdsdfg

• Niin_

Ja siihen loppui sinun empatiakykysi. Eikun lekkeriksi vaan...

• poiuytrdsdfg

Missä ihmisiä terapoidaan omaksi itsekseen?

Joo en osaakaan empaattisesti tähän asiaan suhtautua kun kuulostaa minulle niin luksukselle etten oikein osaa ottaa tosissaan

• poiuytrdsdfg

Mutta siis ihan oikeesti voihan joku olla kameleontti luonnostaan.
        Että niinkuin ihan luonnonmukaisesti väri vaihtelee aidossa olemuksessa ympäristön mukaan.
        Toisilla on jäykempi persoonallisuus, toisilla joustavampi.

Tai jos aletaan henkiseksi runoilijaksi: Minä olen taivaan lintu, päivän valo, yön pimeys, ruohon korsi, muurahainen, puun lehti, sadepisara...

• sopetuvainen

Lapsillehan tuo on aikuisten asettama lähtökohtainen oletus ja odotus; sopeutuminen annettuihin oloihin. Harvoin edes kyseenalaistetaan mitä ne olot kulloinkin onkaan mihin sopeutetaan.

• poiuytrdsdfg

Niin ja vahavasti tuli niistä luureistakin tunnelma että avut olisivat vain itsestä vieraannuttamista lisää. Mikä on mun mielestä lähes vaarallista tämmösessä tilanteessa.
        Toisaalta ihan yllättävänkin mukavaa ja ystävällistä henkilökuntaa on nyt tullut vastaa fyysisessä terveydenhuollossa.

• poiuytrdsdfg

Ja kun toisaalta paradoksaalisesti mun omat aiemmat "ammattitaidot" tavallaan liittyy myös itsensä löytämiseen. Niin mä en niin vaan ole luopumassa omista ideoistani jonkun terapetin edessä-

• poiuytrdsdfg

Ja terapeutin pitää olla sitten valmis siihenkin että tulen joku kerta paikalle kriittisen psykologian oppikirjat käsilaukussa. Ja käydään sitten vähän läpi niitäkin että mitä siellä sanotaan.

• poiuytrdsdfg

Voi olla hämmentevää että sama yksilö on itsestään ja kehostaankin vieraantunut, mutta tavallaan omapäiselle vaikuttava. Mutta eikös tuo ole ihan loogista jos on psykopaatin ja Aspergernarsistin tytär ?' Mä olen jo omat "diagnoosini" tehnyt. Että siihenkään ei mitään ammattilaista tarvita.

• poiuytrdsdfg

Neurologien kanssa tulen hyvin juttuun, mutta kun muut auttavat tahot jostain syystä jotenkin vierastaa neurologeja. He haluaa jotenkin sivuuttaa neurologit tyylliin: Ei kuulu asiaan, ei semmoseen saa mitään avustusta ! jne.
        Siis yhdessä auttavassa puhelimessakin tarjottiin psykologeja ja psykiatreja. Kun selitin neurologista niin vastattiin että no se ei kuulu meille mitään jos neurologia tarvitset !

• poiuytrdsdfg

Sosiaalitoimestakaan ei voinut saada avustusta yksityiseen neurologiin, kun kyselin silloin kun sain ne 40 neurologista oiretta. Vaikka kuulemma yksityisiä silmälääkäreitä ja gynekologeja on joillekin maksettu. Mutta ei semmoseen neurologiin voi saada.

• vainniille

Ihmisille joita narsisti koukuttaa;
      Makeilee ja myötäilee.

• vainniille

Koukutelluille hän sitten kääntää
        sen pimeän puolensa.
        Uhri, joka aikansa luulee olevansa
        tekemisissä parhaan ihmisen kanssa,
        löytää olevansa hirviön kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      153
      4697
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      204
      4014
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      35
      2720
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2517
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2248
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      15
      1831
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      1697
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1494
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      37
      1422
    10. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      34
      1416
    Aihe