Vinkkejä vailla olisin :) Elikkäs tilanne on tämä--> 3pv sitten menetin uros kanini kastraatiossa:( Naaras jäi yksin ja sille olisi nyt kani kaveri varattuna. Tuleva kani on uros poikanen. Mietinkin miten totutus onnistuu kun ei ole puolueetonta aluetta vaan kaikki on naaraan reviiriä nyt ennen poikasen tuloa. Kannaattaako mun tehdä niin että en päästä naarasta ennen uroksen tuloa esm. Olohuoneeseen ja siitä tulisi sitten uroksen reviiriä "omaa tilaa" . Kiitoksia jos viitsitte vastata :)!
Kanille uusi kaveri ja totutus
3
364
Vastaukset
- Jänö_
Totuta puput alueella joka ei ole kummankaan reviiriä ja paikka on molemmille uusi ja vieras. Sillon mahdollisesti puput voivat ottaa "turvaa" toisistaan ja sama temppu tepsii myös jos laitat kanit samaan kuljetuskoppiin, jolloin kanit turvautuvat lajitoveriin. Kastroithan uroskanin ennen kuin päästät naaraan lähelle? Lisäksi kanin on toivuttava leikkauksesta eli ennen sitä älä yritäkään totuttaa pupuja toisiinsa.
Ennen kuitenkaan kun päästät pupuja täysin samaan tilaan pidä kanien välissä verkkoa jolloin ne eivät pääse kosketuksiin toisiinsa tappelun varalta, mutta pystyvät kuitenkin nuuhkimaan ja tutustumaan toisiinsa. Näin puput välttyvät liialta tressiltä ja niillä on omat "reviirit" minne toiselle ei ole asiaa. Älä kuitenkaan pidä kaneja näin ympäri vuorokauden vaan molemmilla on kuitenkin oltava paikka missä voi olla yksin ja rauhassa. Kerran päivässä noin tunnin ajan on aluksi hyvä pitää kaneja tilassa, missä on verkko välissä. Pikkuhiljaa voit pidentää aikaa ja kun puput ovat jo pidemmän aikaa saaneet tutustua toisiinsa ja eivät näytä uhkaavan toisiaan voit pitää niitä samassa tilassa ilman väliverkkoa, mutta TÄYSIN valvotusti. Jos ne näyttävät tappelevan erota ne heti ja estä niiden pääsy toistensa luokse.
Jatka kokeiluja pienissä määrin ja lisää aikaa pikkuhiljaa jos näet kaksikon tulevan toimeen. Huomaa että totuttamis projektissa voi mennä jopa vuosi ennenkuin uskaltaa pitää pupuja ilman valvontaa tietäen ettei ne ala tappelemaan tai alistamaan toisiaan. Muista että kanit ovat yksilöitä ja jotkut eivät vain tule keskenään toimeen vaikka kuinka yrittäisi. Älä siis pakota pupuja toistensa seuraan vaan kaiken on tapahduttava niiden ehdoilla. Nämäkään neuvot eivät ole pomminvarmoja ja varsinkaan kun kyseessä on toisilleen tuntemattomat uros ja naaras kanit totuttaminen vie paljon aikaa ja se vaatii kärsivällisyyttä. Totuttaminen on aina kanillekin tressaava tilanne ja pupuillekin on tärkeä pitää välipäiviä ja tarpeeksi yksinoloa.- ranskis96
Joskus olen päästänyt nuorempana olen päästänyt uroksen tutustumaan heti vapaasti joka paikkaan ja toiseen kaniin. Hyvin on mennyt ja kanit tulleet heti toimeen. Nyt kuitenkin ajattelin pitää kaneja erillään uroksen sukukypsyyteen asti. Tarkoituksena on siis aloittaa kanien kasvatus näillä kaneilla.
- Lyhytneuvo
Saisinko lyhennettynä. Nukahdin kesken.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422856Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens302489Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4362418Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau202313Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431808Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1421772Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241315Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,41202- 741089
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671007