Kanille uusi kaveri ja totutus

mietteliäs96

Vinkkejä vailla olisin :) Elikkäs tilanne on tämä--> 3pv sitten menetin uros kanini kastraatiossa:( Naaras jäi yksin ja sille olisi nyt kani kaveri varattuna. Tuleva kani on uros poikanen. Mietinkin miten totutus onnistuu kun ei ole puolueetonta aluetta vaan kaikki on naaraan reviiriä nyt ennen poikasen tuloa. Kannaattaako mun tehdä niin että en päästä naarasta ennen uroksen tuloa esm. Olohuoneeseen ja siitä tulisi sitten uroksen reviiriä "omaa tilaa" . Kiitoksia jos viitsitte vastata :)!

3

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jänö_

      Totuta puput alueella joka ei ole kummankaan reviiriä ja paikka on molemmille uusi ja vieras. Sillon mahdollisesti puput voivat ottaa "turvaa" toisistaan ja sama temppu tepsii myös jos laitat kanit samaan kuljetuskoppiin, jolloin kanit turvautuvat lajitoveriin. Kastroithan uroskanin ennen kuin päästät naaraan lähelle? Lisäksi kanin on toivuttava leikkauksesta eli ennen sitä älä yritäkään totuttaa pupuja toisiinsa.

      Ennen kuitenkaan kun päästät pupuja täysin samaan tilaan pidä kanien välissä verkkoa jolloin ne eivät pääse kosketuksiin toisiinsa tappelun varalta, mutta pystyvät kuitenkin nuuhkimaan ja tutustumaan toisiinsa. Näin puput välttyvät liialta tressiltä ja niillä on omat "reviirit" minne toiselle ei ole asiaa. Älä kuitenkaan pidä kaneja näin ympäri vuorokauden vaan molemmilla on kuitenkin oltava paikka missä voi olla yksin ja rauhassa. Kerran päivässä noin tunnin ajan on aluksi hyvä pitää kaneja tilassa, missä on verkko välissä. Pikkuhiljaa voit pidentää aikaa ja kun puput ovat jo pidemmän aikaa saaneet tutustua toisiinsa ja eivät näytä uhkaavan toisiaan voit pitää niitä samassa tilassa ilman väliverkkoa, mutta TÄYSIN valvotusti. Jos ne näyttävät tappelevan erota ne heti ja estä niiden pääsy toistensa luokse.

      Jatka kokeiluja pienissä määrin ja lisää aikaa pikkuhiljaa jos näet kaksikon tulevan toimeen. Huomaa että totuttamis projektissa voi mennä jopa vuosi ennenkuin uskaltaa pitää pupuja ilman valvontaa tietäen ettei ne ala tappelemaan tai alistamaan toisiaan. Muista että kanit ovat yksilöitä ja jotkut eivät vain tule keskenään toimeen vaikka kuinka yrittäisi. Älä siis pakota pupuja toistensa seuraan vaan kaiken on tapahduttava niiden ehdoilla. Nämäkään neuvot eivät ole pomminvarmoja ja varsinkaan kun kyseessä on toisilleen tuntemattomat uros ja naaras kanit totuttaminen vie paljon aikaa ja se vaatii kärsivällisyyttä. Totuttaminen on aina kanillekin tressaava tilanne ja pupuillekin on tärkeä pitää välipäiviä ja tarpeeksi yksinoloa.

      • ranskis96

        Joskus olen päästänyt nuorempana olen päästänyt uroksen tutustumaan heti vapaasti joka paikkaan ja toiseen kaniin. Hyvin on mennyt ja kanit tulleet heti toimeen. Nyt kuitenkin ajattelin pitää kaneja erillään uroksen sukukypsyyteen asti. Tarkoituksena on siis aloittaa kanien kasvatus näillä kaneilla.


    • Lyhytneuvo

      Saisinko lyhennettynä. Nukahdin kesken.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe