Yleinen nettitieto on se, että tuota kirjaa tarvitaan vasta kun veneen mitta kasvaa yli 24m. Minulla lukee kirjassa, että se on toimiva paperi veneissä 24m maksimipituuteen asti. En löytänyt finlex.fi sivuilta mitään joka kertoisi yli 24m huviveneistä.
Minulla on siis vankka tunne, että tuo 24m on myös suomilain mukaan maksimi huviveneeksi rekisteröitävän paatin mitta. Onko tämä laki muuttunut? Ei niin kauhean kauan sitten poistettiin se huviveneen maksimiteho mutta pituus jäi.
Tuossa siis tilanne 1.7.2018 alkaen
Laki laivaväestä ja aluksen turvallisuusjohtamisesta annetun lain muuttamisesta
39 §
Merenkulkurikkomus
Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, merenkulkurikkomuksesta sakkoon.
Merenkulkurikkomuksesta tuomitaan myös se, joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta toimii huvialuksen päällikkönä, vaikka hänellä ei ole 15 §:n 1 momentissa tarkoitettua kansainvälistä huviveneen kuljettajan pätevyyskirjaa.
15 §
Huvialuksen päällikön pätevyys
Huvialuksen päälliköllä on oltava kansainvälinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2018.
HE 43/2018
LiVM 10/2018
EV 48/2018
Helsingissä 13 päivänä kesäkuuta 2018
Tasavallan Presidentti
Sauli Niinistö
Liikenne- ja viestintäministeri
Anne Berner
Tässä laissa ei spesifioida mikä on huvialus. Muualla laissa se määritetään alle 24m paatiksi, myös kansainvälisesti.
Milloin venekorttia tarvitaan?
4
1159
Vastaukset
- Dsl.Cat
24 metrissä menee raja; hupiveneestä tulee -alus
..
2 §
Määritelmät
Tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä tarkoitetaan:
"3) huviveneellä vesiskootteria sen pituudesta riippumatta sekä tyypistä tai kuljetuskoneistosta riippumatta urheiluun tai vapaa-ajan viettoon tarkoitettua venettä, jonka rungon pituus sovellettavien yhdenmukaistettujen standardien mukaan mitattuna on vähintään 2,5 ja enintään 24 metriä; huviveneellä ei tarkoiteta miehitettyä vuokralle tarjottavaa alusta"
"14) huvialuksella urheiluun tai vapaa-ajan viettoon tarkoitettua alusta, jonka rungon pituus sovellettavien yhdenmukaistettujen standardien mukaan mitattuna on yli 24 metriä ja jonka bruttovetoisuus on alle 500;" - iogsuhjbfos78mn
Tästä linkistä näet tilanteen:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180467
4 § Luvun soveltamisala
Tätä lukua ei kuitenkaan sovelleta:
2) huviveneeseen
Eli suomeksi kerrottuna alle 24 m pitkä huvivene ei tarvitse miehitystodistusta, eikä sen päällikkö kansainvälistä huviveneen kuljettajakirjaa ainakaan suomessa liikkuessaan. Muissa valtioissa on tietysti omat lakinsa, joita siellä voidaan vaatia noudatettavan myös suomalaiselta huviveneeltä ja sen päälliköltä.- PaperillinenSeilori
Siis lakitekstissä luku tarkoittaa pykälän X osaa. Olen lukenut tuon j a ihmetellyt, että minkä pykälän mihin lukuun tuo 4& viittaa? Tuo ei mielestäni siis koko lakia koska termi "luku". Se on kaikille selvää, että miehitystodistus yms. sertifikaatit ovat ammattilaisten asioita. Joskus eduskunnassa on ollut "suomea lakimiehille"-kurssi jonka tarkoituksena oli opettaa juristeille selkosuomea. Kurssi ei vissiin kantanut hedelmää?
- iogsuhjbfos78mn
PaperillinenSeilori kirjoitti:
Siis lakitekstissä luku tarkoittaa pykälän X osaa. Olen lukenut tuon j a ihmetellyt, että minkä pykälän mihin lukuun tuo 4& viittaa? Tuo ei mielestäni siis koko lakia koska termi "luku". Se on kaikille selvää, että miehitystodistus yms. sertifikaatit ovat ammattilaisten asioita. Joskus eduskunnassa on ollut "suomea lakimiehille"-kurssi jonka tarkoituksena oli opettaa juristeille selkosuomea. Kurssi ei vissiin kantanut hedelmää?
4 § viittaa siihen lukuun, jossa tuo 4 § itse sijaitsee, siis lukua 2a edeltävää lukua, jossa sijaitsevat pykälät väliltä 1 § ... 15 §.
Normaalisti siinä lukisi siis ensimmäinene luku, mutta koska sitä ei lakitekstistä löydy ei siihen voi sillä ilmaisulla myöskään viitata.
Selko suomella asia ilmenee sanasta "tätä" 4 § pykälän sisällössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723043
- 552685
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792178
- 951976
- 361803
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329