K3b ja Dual Layer DVD:t

entykkäähelteistä

Moikkelis. Miten pitää kertoa K3b:lle layer break-kohta, eli kohta jossa pitää vaihtaa kerrosta? Ja miten tuo layer break lasketaan? Vai osaako K3b laskea ja haistella sen kohdan automaattisesti? Olen monia yksikerros-DVD-levyjä poltellut onnistuneesti mutta nuo kaksikerroslevyt on mulle outoja, silti pitää poltella muutama. Mahdollisimman helppotajuisia mutta yksityiskohtaisia neuvoja jos saisin, olisin kiitollinen.

11

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linuxkäyttäjä

      Ihan ensimmäiseksi:

      k3b on ns. graafinen edustaohjelma.

      Se ei itse osaa kirjoittaa CD eikä DVD -levyjä lainkaan, vaan se käyttää apunaan CD/DVD -kirjoitteluun komentoriviohjelmaa, joko wodim (laatu: ala-arvoinen; CD:n saattaa osata jopa kirjoittaa oikein, mutta DVD -levyn kirjoitus WODIMilla menee AINA pilalle, eli wodim vain luulee osaavansa kirjoittaa DVD-levyn, mutta ei oikeasti osaa) tai aito cdrecord.

      Linux -jakeluissa on yleensä aina tuo kelvoton wodim, eikä juuri koskaan aitoa cdrecordia.

      Tämä johtuu linuxiin liittyvästä GPL -lisenssifanatismista: linuxjakeluissa laadulla ei ole mitään väliä, mutta GPL -lisenssillä on väliä sitäkin enemmän, eli jakeluiden tekijöille kelpaa kaikki GPL -lisensioitu, muttei mikään muulla lisenssillä oleva ohjelma.

      Aidon cdrecordin joudut itse kääntämään lähdekoodeista, ja siihen tarvitset saman tekijän ( = Jörg Schilling ) cmake -nimistä apuohjelmaa. Sen joudut myös kääntämään lähdekoodeista, mutta cmaken saa käännettyä linuxin mukana tulevalla make -komennolla (ns. GNU make).

      lopuksi: etsi kaikki symboliset "cdrecord" -nimellä olevat linkit, jotka osoittavat ohjelmaan wodim, ja korvaa ne aitoon cdrecord.iin osottavalla linkillä.

      (linkit: ln -s kohde uusinimi).

      (kohde voi sisältää hakemistopolun tiedostonimen edellä).

      kun k3b:n parina on aito cdrecord, kirjoittelusi voi onnistuakin (kunhan ei ole liian uusi kerneli, ikävä kyllä uusissa kerneleissä on menty tekemään jotain ikävää, joka rikkoo jopa aidon cdrecordin toimivuuden).

      Tuon rikkoutumisen tarkkaa syytä en tiedä, yritä googlettaa englanniksi.

      DVD -levyjen kirjoitus linuxissa voi onnistua vain aidolla cdrecordilla, wodimilla saat aikaiseksi vain pilalle menneitä levyjä, kun wodim luulee osaavansa kirjoittaa DVD -levyjä, mutta ei oikeasti osaa.

      Tätä voi kysyä: miksi linuxjakelun tekijöille vain lisenssi on tärkeä, mutta teknisesti oikein toimimien ei ?

      • ei-löydy

        Eipä tästä Mintistä (Cinnamon 19.1 64-bitt.) löydy kumpaakaan eli, wodim tai cdrecord.


      • minulta-ainakin-löytyy
        ei-löydy kirjoitti:

        Eipä tästä Mintistä (Cinnamon 19.1 64-bitt.) löydy kumpaakaan eli, wodim tai cdrecord.

        Kumpikin pitäisi löytyä, ellet vartavasten ole poistanut:

        locate wodim
        locate cdrecord


      • anonyymi_7xH

        Nyt kyllä puhut paskoo, ei mulla vaan DVD-levyt ole epäonnistuneet vaikka käytän polttoon wodimia, tai siis en suoraan wodimia vaan k3b:n välityksellä.


      • ei-löydy kirjoitti:

        Eipä tästä Mintistä (Cinnamon 19.1 64-bitt.) löydy kumpaakaan eli, wodim tai cdrecord.

        K3b voidaan kääntää useammalla tavalla. cdrecord sisältää vanhaa koodia ja tietoturvaongelmia. wodim on Debianin forkkaus siitä - poistettu suurimpia ongelmia. cdrdao toimii myös.


      • linuxkäyttäjä
        Mikko_Tku kirjoitti:

        K3b voidaan kääntää useammalla tavalla. cdrecord sisältää vanhaa koodia ja tietoturvaongelmia. wodim on Debianin forkkaus siitä - poistettu suurimpia ongelmia. cdrdao toimii myös.

        Mikko, voisitko ystävällisesti pysyä asiassa, ja olla aloittamatta M-Karin tyylistä skeidanjauhamista täällä !

        tietoturvaongelmia?

        En ole havainnut cdrecordissa minkäänlaisia tietoturvaongelmia.
        Ja jos koodissa teoriassa sellaisia olisikin, niin niistähän olisi vahinkoa silloin, jos sallisin jollekin ulkopuoliselle taholle käyttöoikeudet tietokoneeseen ja siinä ajettavaan cdrecord -ohjelmaan.

        Sitävastoin wodimi:illa en ole ikinä saanut aikaiseksi yhtään onnistunutta DVD-R -levyn kirjoitusta. Aina menee levy pilalle, jos wodimilla yrittää !

        Aito cdrecord sensijaan onnistuu "aina", poikkeuksena toki se, jos yrittää säästää rahaa väärässä paikassa, ja ostaa heikkolaatuisia ja yleensä jotain tuntematonta merkkiä olevia DVD-R levyjä, tällöin tietenkin kirjoitus voi epäonnistua heikkolaatuisen median takia.
        Sensijaan ns. laatumerkkien kohdalla, jos käytät aitoa cdrecordia, niin kirjoituksen epäonnistuminen on äärimmäisen harvinaista (poikkeus: jos tietokoneessa on ikivanha 80486 -prosessori, niin kirjoitus epäonnistuu siksi, että CPU on liian hidas. Minivaatimus CPU:ksi on Pentium, jos CD/DVD -levyjä haluaa kirjoitella 2x tai suuremmalla nopeudella, kerroin koskee CD -levyjä. DVD-levyjen osalta voi olla, että 80486:lla epäonnistuu aina).

        En ymmärrä väitettäsi "cdrecord sisältää vanhaa koodia ja tietoturvaongelmia".

        Pidän väitettä perättömänä.

        Syy cdrecordin forkkaamiseen debianissa wodimiksi EI ollut koodin huono laatu, vaan lisensiointi !

        cdrecord on kyllä avointa lähdekoodia, mutta sen lisenssi EI ole GPL.

        Tämä ei debian -jakelun tekijöille lisenssipoliittisista syistä kelvannut, ei vaikka tekijä nimenomaan omissa lisenssiehdoissaan sallii ohjelman sisällyttämiseen debian tai mihin tahansa muuhunki linuxjakeluun ilman erillistä lisenssimaksua,

        em. syystä cdrecordista tehtiin ns. "klooni", mutta kloonaaminen on tehty niin huonosti, että DVD-R -levyjen kanssa kirjoitus menee aina pilalle.

        M-Kar mielellään kyllä tulee tähänkin ketjuun selittelemään, kuinka cd/DVD -levyt ovat vanhentunutta teknologiaa, eikä sellaisten kirjoittaminen ole tarpeellista.

        Jos käyttäjä haluaa niitä kirjoitella, käyttäjällä olkoon siihen oikeus !

        jos wodim puuttuu, kokeile (debianissa) pääkäyttäjänä apt-get install wodim.

        Ubuntussa toiminee muuten sama, mutta siinä "sudo " rivin alkuun (ilman lainausmerkkejä).

        cdrecordia tuskin debianin pakettivarastoista löytyy !

        VAROITUS: pahimmillaan debianin pakettivarastoista löytyy wodim, vaikka yrittäisit asentaa cdrecord paketinhallinnalla !

        cdrecordin tekijä Jörg Schilling on erittäin harmistunut siitä, että debianin pakettimanageri saattaa asentaa wodimin, kun käyttäjä kirjoittaa apt-get install cdrecord !!!

        Kas, kun tällöin wodimin laatuongelmat menevät aiheettomasti cdrecordin syyksi, jos tietämätön käyttäjä luulee käyttävänsä cdrecordia, mutta koneessa cdrecord onkin vain symbolinen linkki wodimiin !

        Usko pois, olen vuosia kirjoitellut levyjä linuxilla, ja silloin, kun minulle selvisi (en enää muista mistä) tuo ylläoleva, niin toki olen aina manuaalisesti kääntänyt ja asentanut cdrecordin, sillä minun mielestäni wodim on pelkkää käyttäjien kiusaamista debianin ylifanaattisella lisenssipolitiikalla !

        Jos asiat ratkaistaisiin teknisin perustein eikä lisenssifanatismilla, niin wodim lentäisi suoraan roskakoriin, ei sillä tee mitään !

        Mistään cdrecordin tietoturvaongelmista en ole koskaan ḱuullutkaan, ja pidän todennäköisenä, että ehkä joku taho haluaa vain mustata cdrecordin mainetta keksityillä jutuilla.

        Joissain kernel -versioissa ei sitten aitokaan cdrecord toimi !

        Tarkkaa syytä en muista, enkä tiedä, mitä kernel -versioita ongelma koskee.

        Muistaakseni niin, että tietyissä kerneleissä cdrecordin automaattitunnistus (jolla ohjelma tunnistaa itse, mitä cd -asemaa käytetään, jos koneessa on vain 1 kirjoittava) ei toimi, ja mikä pahinta, manuaalisen asemanvalintaan käytettävä komentoriville laitettava asematunnus ei enää olekaan samaa muotoa kuin ennen (johtuu ilmeisesti jostain kernel -muutoksesta.

        Jos käyttäjä ei itse ole tämän alan asiantuntija, jää epäselväksi, mistä sen uuden asematunnuksen saa !

        growisofs ?

        Eikös se ole vain apuohjelma, jolla luodaan .ISO -tiedosto sen perusteella, mitä levylle halutaan kirjoittaa ? Eli itse polttoprosessin kannalta growisofs:ää ei tarvita, vaan sitä saatat tarvita .ISO -tiedoston tekemiseen, jos kyse ei ole valmiina netistä imuroidusta .ISO imagesta.

        k3b:tä ei yleensä tarvitse kääntää itse, vaan löytyy jakelun pakettivarastoista.


      • dvd_rw-tools

        Growisofs on nimenomaan poltto-ohjelma DVD- ja BR -levyille!
        www.linux.fi/wiki/Growisofs


      • Loppu ei ihan mahtunut. Tässä loput

        Concequently, these bugs only exist
        in the fork by Debian. The remaining bugs were caused by Debian's refusal to integrate into their fork the
        changes (fixes and workarounds) that were made in the original cdrtools to cope with the incompatible interface
        change introduced in the Linux kernel.

        Debian is therefore responsible of all the bugs in their fork since May 2004. At the same time, all the bugs
        in the original cdrtools were fixed and every new bug in cdrtools is quickly fixed. So almost all of the bugs
        in the fork are bugs that never existed in the original cdrtools. These bugs have been documented in the bug
        tracking systems from various Linux distros and they confirm the existence of the Debian fork since May 2004.

        In September 2006, Heiko Eißfeldt and Jörg Schilling urged Debian to no longer use the original names
        for the defective fork. This resulted in the Debian name change to "cdrkit" for the fork from May 2004.
        The list of bugs that are specific to the Debian fork from May 2004 was unaffected by the name change from
        September 2006. The Debian fork still does not include support for the Linux kernel interface change and
        you need to run wodim from a root shell in order to make it halfway working.

        The most prominent changes in the Debian fork since September 2007 are:
        Removal of Copyright messages, something that no OSS project before did ever try to do
        Replacing the working autoconfiguration and makefile system by a half-baken system that even no longer
        support all Linux variants correctly

        Since May 2007, the Debian fork did get no more than typo corrections, while the original software
        meanwhile more than doubled it's features since May 2004.

        Ensimmäiset levyt olen poltellut jo 90 luvulla ja siihen riitti hyvin vaatimaton kone nykyisiin verrattua. HP:n asema oli hidas ja nykyisia nopeuksia ei tunnettu. Aseman mukana tullut softa ei kirjoittanut audiolevyjä, mutta cdrdao toimi hyvin. Myös sen aikaisessa Windowsissa. Tuli sitten myöhemmin.


    • Kaksikerroslevyjen polttaminen käy k3b:lläkin aivan yhtä automaattisesti kuin yksikerroksistenkin.

    • Hohhoijaati

      Ei mitään, levy koneeseen ja menoksi, miten vaikkeeksi jotkut yrittää asiat tehdä!
      Katso vaan että levyn koko näkyy oikein eli DL kokona. että asema on DL yhteensopiva.

    • dvd_rw-tools

      Growisofs on ollut mielestäni erinomainen DVD-levyjen polttoon.
      www.linux.fi/wiki/Growisofs
      packages.debian.org/search?searchon=contents&keywords=growisofs&mode=path&suite=stable&arch=any
      Ei kokemusta Dual Layer -asemista, mutta kaipa asema osaa kirjoittaa DL-DVD -levyille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      316
      7118
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2174
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1601
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1419
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1133
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1127
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      1009
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      853
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      49
      837
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe