Vene on reilut pari tonnia painava noin 7-metrinen matkavene. Moottorina vm. 2003 V-P KAD32 170hp, vetolaite duoprop 290E ja potkurit A6.
Ominaisuudet hieman hämmentää.
1. Vene kallistuu vauhdissa reippaasti oikealle kyljelle ja vaatii meljo paljon trimmiä pitää vene suorassa leveyssuuntaan.
2. Kierroksia kone kerää max 3500rpm, jolloin nopeus hieman alle 30kn, pitäisi kiertää 3700-3900rpm.
3. Täydellä kaasulla vene alkaa laukkaamaan, jolloin pitää trimmata keula alas ja nopeus laskee.
4. Liukuun lähtö on koneen väännöstä ja vetolaitteen pidosta huolimatta todella ponnetonta, vaatii kaikki trimmit alas. Korkea liukukynnys ko. venemallin ominaisuus, mutta silti.
Pienemmät potkurit on varmaan selvä osaratkaisu, mutta paljonko pienemmät? A5, A4 tai C4? Huippunopeutta en tarvitse ja matkanopeuskin saa olla mieluiten 20kn tietämillä. Nyt menee jonkin verran yli.
Kallistus- ja laukkaustaipumukset on sitten ehkä kinkkisempi kysymys - onko raadilla tietoa/kokemusta miten niihin voisi vaikuttaa?
Duoprop-potkureiden mitoitus ja ajo-ominaisuudet?
11
409
Vastaukset
- ksole
Samanlaiset ongelmat oli joskus omassa vajaa 7m keskipulpettiveneessäni, syynä jäykkäreiden irtoamisesta johtuva ulkopohjan notkuminen. Liukuunnoston jälkeinen laukka oli aika isoa, sai loppumaan kun uskalsi lyödä hanat kaakkoon jolloin otti 10-15 laukkaa ja rauhoittui viimeisen ison hypyn jälkeen. Kallistuminen oli aika vähäistä, sai trimmillä oikaistua helposti, myös laukka rauhoittui trimmeillä noin 20 solmuun saakka. Korjauksena sisäkuoren poisto, olevien jäykkärien korjauslaminointi ja uusien poikittaisjäykkärien teko. Remontin jälkeen kulku oli vakaata ja matkanopeus oli 30solmua huippujen ollessa reilut 50solmua.
- ja6nbla4m
Veneen ajo-ominaisuuksiin ei voi potkureilla juurikaan vaikuttaa, vaan veneen pohjan muodolla.
Se on tietysti liian myöhäistä kun venen on o valmistettu. Painopisteen pituussuuntaisella paikalla on kuitenkin hieman vaikutusta, johon ehkä voit vaikuttaa riittävästi, ainakin laukkauksen kannalta. - Joey
Kiitos asiallisista vastauksista! Niistä alkoikin ajatus aueta: Mulla on ollu sama vene aiemmin bensakoneella (146hp) ja sp-vetolaitteella. En muista siinä olleen noita laukkaus ja kallistusongelmia. Ilmeisesti painavampi kone ja isommat akut perässä sekä vetolaitteen parempi pito tekee noita ongelmia.
Pitää siirtää akut lähemmäs keulaa ja asentaa muukin lisävarustus (mm. boileri) keulaan painopisteen siirtämiseksi. Taitaa olla myös niin, että keskilinjan oikealla puolella olevat vesi- ja septitankit täytenä ollessaan kallistavat jo valmiiksi - varustusta siis enemmän keskilinjan vasemmalle puolelle. Ongelmaksi tulee sitten tilanteet satamassa, jolloin tankit on tyhjät. Mutta ehkä se on pienempi paha.
Entäpä potkurit - yksi vai kaksi pykälää pienemmät? Rosterinen C4 olisi kai suunnilleen 1,5 pykälää pienempi?- Tyrnäväntorpedo
Aika lähellä optimia olet. Pykälä riittäisi varmaan. sitä on vaikea sanoa ennen kuin veneesi on oikein trimmattu. Potkurin materiaalilla ei ole välliä ellet halua tehdä nopeusennätyksiä. Silloin taas septitankin ja vesitankin pitää olla tyhjiä.
En ymmärrä mitä ongelmia satamassa voisi tulla, siellä ajetaan kävelynopeutta eikä vene yleensä laukkaa.
Matkanopeuteen ei potkurilla ole juuri vaikutusta. Minusta tuntuu 20 kn olevan kuitenkin aika alhainen liukuvalle veneelle. Nostaisin sitä siitä 2-5 kn että vene on kunnolla liu'ussa. - Joey
Ongelma satamassa on siis vinossa kelluva vene esim. nukkuessa tai paikallaan puuhatessa. Ei liikkeessä.
- Tyrnäväntorpedo
Joey kirjoitti:
Ongelma satamassa on siis vinossa kelluva vene esim. nukkuessa tai paikallaan puuhatessa. Ei liikkeessä.
Joo toki, muttei liity potkurivalintaan.
- ksole
Pykälää pienemmillä saat noin 400krm lisää, pitäisi olla aika optimi.
- mkokko
Itsellä vähän päälle 7m, 2250kg ja KAD32 DPE:llä potkureina A5. Ilman kuormaa toimii ihan kivasti, mutta kun useampi kyydissä niin liukuun nousussa huomaa hyvin rasituksen eikä tahdo 5-6 päällä kiertää "loppuun" asti. A4:sta olen miettinyt jopa vaihtoehdoksi.. Tuo A6 voi olla vähän turhan optimistinen valinta mainitsemaasi veneeseen.
- Joey
Tämä oli hyvä referenssi, kiitos! Painojakauman muutoksilla ja A5-potkureilla luulisin pääseväni aika lähelle optimia - niin lähelle, kun sitä nyt voi kohtuumuutoksin päästä.
- mkokko
Se A4 voi myös olla ihan hyvä. Ei sillä huippunopeudella ole niin merkitystä jos matkavauhdin aiot pitää 25 tienoilla. A4:llä luulisi ainakin lähtevän rivakasti nousuun täydellä kuormallakin ja varmaan mukavampi siinä mielessä. Käytettynä noita potkureita on löytynyt nettiveneestä ja torilta niin ei välttämättä uusiakaan tarvitse hankkia.
Kannattaa varmasti tarkastuttaa suuttimet ja turbon pakopesän väljyys, sekä kompuran ja turbon välinen kumiletku jos huippukierroksia puuttuu noin paljon tällä hetkellä. Ahtopainetta pitäisi löytyä 1.7 bar parhaimmillaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262143
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161454- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89924Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333873