Duoprop-potkureiden mitoitus ja ajo-ominaisuudet?

Joey

Vene on reilut pari tonnia painava noin 7-metrinen matkavene. Moottorina vm. 2003 V-P KAD32 170hp, vetolaite duoprop 290E ja potkurit A6.

Ominaisuudet hieman hämmentää.
1. Vene kallistuu vauhdissa reippaasti oikealle kyljelle ja vaatii meljo paljon trimmiä pitää vene suorassa leveyssuuntaan.
2. Kierroksia kone kerää max 3500rpm, jolloin nopeus hieman alle 30kn, pitäisi kiertää 3700-3900rpm.
3. Täydellä kaasulla vene alkaa laukkaamaan, jolloin pitää trimmata keula alas ja nopeus laskee.
4. Liukuun lähtö on koneen väännöstä ja vetolaitteen pidosta huolimatta todella ponnetonta, vaatii kaikki trimmit alas. Korkea liukukynnys ko. venemallin ominaisuus, mutta silti.

Pienemmät potkurit on varmaan selvä osaratkaisu, mutta paljonko pienemmät? A5, A4 tai C4? Huippunopeutta en tarvitse ja matkanopeuskin saa olla mieluiten 20kn tietämillä. Nyt menee jonkin verran yli.

Kallistus- ja laukkaustaipumukset on sitten ehkä kinkkisempi kysymys - onko raadilla tietoa/kokemusta miten niihin voisi vaikuttaa?

11

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksole

      Samanlaiset ongelmat oli joskus omassa vajaa 7m keskipulpettiveneessäni, syynä jäykkäreiden irtoamisesta johtuva ulkopohjan notkuminen. Liukuunnoston jälkeinen laukka oli aika isoa, sai loppumaan kun uskalsi lyödä hanat kaakkoon jolloin otti 10-15 laukkaa ja rauhoittui viimeisen ison hypyn jälkeen. Kallistuminen oli aika vähäistä, sai trimmillä oikaistua helposti, myös laukka rauhoittui trimmeillä noin 20 solmuun saakka. Korjauksena sisäkuoren poisto, olevien jäykkärien korjauslaminointi ja uusien poikittaisjäykkärien teko. Remontin jälkeen kulku oli vakaata ja matkanopeus oli 30solmua huippujen ollessa reilut 50solmua.

    • ja6nbla4m

      Veneen ajo-ominaisuuksiin ei voi potkureilla juurikaan vaikuttaa, vaan veneen pohjan muodolla.
      Se on tietysti liian myöhäistä kun venen on o valmistettu. Painopisteen pituussuuntaisella paikalla on kuitenkin hieman vaikutusta, johon ehkä voit vaikuttaa riittävästi, ainakin laukkauksen kannalta.

    • Joey

      Kiitos asiallisista vastauksista! Niistä alkoikin ajatus aueta: Mulla on ollu sama vene aiemmin bensakoneella (146hp) ja sp-vetolaitteella. En muista siinä olleen noita laukkaus ja kallistusongelmia. Ilmeisesti painavampi kone ja isommat akut perässä sekä vetolaitteen parempi pito tekee noita ongelmia.

      Pitää siirtää akut lähemmäs keulaa ja asentaa muukin lisävarustus (mm. boileri) keulaan painopisteen siirtämiseksi. Taitaa olla myös niin, että keskilinjan oikealla puolella olevat vesi- ja septitankit täytenä ollessaan kallistavat jo valmiiksi - varustusta siis enemmän keskilinjan vasemmalle puolelle. Ongelmaksi tulee sitten tilanteet satamassa, jolloin tankit on tyhjät. Mutta ehkä se on pienempi paha.

      Entäpä potkurit - yksi vai kaksi pykälää pienemmät? Rosterinen C4 olisi kai suunnilleen 1,5 pykälää pienempi?

      • Tyrnäväntorpedo

        Aika lähellä optimia olet. Pykälä riittäisi varmaan. sitä on vaikea sanoa ennen kuin veneesi on oikein trimmattu. Potkurin materiaalilla ei ole välliä ellet halua tehdä nopeusennätyksiä. Silloin taas septitankin ja vesitankin pitää olla tyhjiä.

        En ymmärrä mitä ongelmia satamassa voisi tulla, siellä ajetaan kävelynopeutta eikä vene yleensä laukkaa.

        Matkanopeuteen ei potkurilla ole juuri vaikutusta. Minusta tuntuu 20 kn olevan kuitenkin aika alhainen liukuvalle veneelle. Nostaisin sitä siitä 2-5 kn että vene on kunnolla liu'ussa.


      • Joey

        Ongelma satamassa on siis vinossa kelluva vene esim. nukkuessa tai paikallaan puuhatessa. Ei liikkeessä.


      • Tyrnäväntorpedo
        Joey kirjoitti:

        Ongelma satamassa on siis vinossa kelluva vene esim. nukkuessa tai paikallaan puuhatessa. Ei liikkeessä.

        Joo toki, muttei liity potkurivalintaan.


    • ksole

      Pykälää pienemmillä saat noin 400krm lisää, pitäisi olla aika optimi.

    • mkokko

      Itsellä vähän päälle 7m, 2250kg ja KAD32 DPE:llä potkureina A5. Ilman kuormaa toimii ihan kivasti, mutta kun useampi kyydissä niin liukuun nousussa huomaa hyvin rasituksen eikä tahdo 5-6 päällä kiertää "loppuun" asti. A4:sta olen miettinyt jopa vaihtoehdoksi.. Tuo A6 voi olla vähän turhan optimistinen valinta mainitsemaasi veneeseen.

      • Joey

        Tämä oli hyvä referenssi, kiitos! Painojakauman muutoksilla ja A5-potkureilla luulisin pääseväni aika lähelle optimia - niin lähelle, kun sitä nyt voi kohtuumuutoksin päästä.


      • mkokko

        Se A4 voi myös olla ihan hyvä. Ei sillä huippunopeudella ole niin merkitystä jos matkavauhdin aiot pitää 25 tienoilla. A4:llä luulisi ainakin lähtevän rivakasti nousuun täydellä kuormallakin ja varmaan mukavampi siinä mielessä. Käytettynä noita potkureita on löytynyt nettiveneestä ja torilta niin ei välttämättä uusiakaan tarvitse hankkia.


    • Kannattaa varmasti tarkastuttaa suuttimet ja turbon pakopesän väljyys, sekä kompuran ja turbon välinen kumiletku jos huippukierroksia puuttuu noin paljon tällä hetkellä. Ahtopainetta pitäisi löytyä 1.7 bar parhaimmillaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5243
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      116
      2730
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      10
      2274
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      588
      2012
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      122
      1739
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1322
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      41
      1309
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1088
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1047
    10. Veda uskonto vs. muut uskonnot

      Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      382
      1041
    Aihe