Mitä mieltä olette kaneista? Näkeekö kanit pimeäs?

PuputOnSöpöjä

Itse rakastan kaneja jo pienestä pitäen ja aina halunnu sellaisen. Mutta nyt mulla on hyvä mahdollisuus saada se nimittäin muutettiin omakotitaloon. En itse tykkää pitää kania (tai mitään muutakaan eläintä) sisällä sillä se varmasti haisee papanoi ja pissaa kaikkialle. Meillä on sellainen ns pieni mökki meidän pihalla niin sinne on hyvä laittaa häkki kanille. Päivän se kuitenki kuluttaa mun ja mun sisarusten kanssa. En osannu kaneista mitään ennen kun luin kani opasta niin nyt tiedän kaiken vanhemmatki tietää kaneista että siitä ei hätää. Muuten mulla olisi kysymys voiko kanin häkki olla pimeässä paikassa? Tai sellasessa paikassa missä ei ole auringon valoa tai muuten vaan valoa? Näkeekö se? Pelkääkö se? Kertokaa ihmeessä

12

858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eijatkoon

      Tiedät kaiken, mutta silti et tiedä mitään.

      Kania, tai mitään muutakaan olentoa, ei voi pitää pimeässä. Se häiritsee hormonitoimintaa, vitamiinien erittymistä ja muita vastaavia kehon toimintoja.

      Lisäksi on yksinkertaisesti väärin pitää seurallista eläintä jossain pihan perällä yksinään täysin itsekkäistä syistä. Jos nenukkisi on kovin herkkä, niin älä hanki lemmikkiä ollenkaan. Lemmikin paras paikka on ihmisasumuksessa, jossa sillä on koko ajan näkö- ja kuuloyhteys omistajiinsa ja seuraa tarpeeksi. Toki on eri asia, jos ulkokanila on viimeisen päälle hyvin rakennettu ja samassa kanilassa on vähintään kaksi kania. Se jo menettelisi, mutta silti olen sitä mieltä, että lemmikille paras paikka on omien ihmisten keskellä. Ei niitä ole oikein hankkia periaatteella "mutku mä haluun" lemmikin kustannuksella.

      • PuputOnSöpöjä

        Jos tarkoitan sitä että osaan kaiken muun kun vaan että voiko kania pitää pimeässä se ei välttämättä tarkoita sitä että en tiiä mitään? Wtf herää😂😂


      • HyiHäpeä
        PuputOnSöpöjä kirjoitti:

        Jos tarkoitan sitä että osaan kaiken muun kun vaan että voiko kania pitää pimeässä se ei välttämättä tarkoita sitä että en tiiä mitään? Wtf herää😂😂

        Herää itse, pahvi. Jos olet asuttamassa kaniparkaa yksinään jonnekin pirun mökkiin, mutta luulet tärkeimmän kysymyksen olevan, voiko kania pitää pimeässä, niin silloin et todellakaan tiedä kanien pidosta yhtään mitään. Kani on seurallinen eläin, jota ei hylätä leikkimökkiin oman viihtyvyytesi vuoksi. Jos kani ei saa olla 24/7 siellä, missä omistajatkin, niin silloin kania ei hankita ollenkaan. Pärjäät vallan mainiosti ilman, mutta kaniparka ei pärjäilisi kovin hyvin teillä. On silkkaa mielen sairautta haalia elukoita omien mielitekojen vuoksi välittämättä siitä, onko olosuhteet kyseiselle lajille asianmukaiset. Itsekkyyttä pahimmillaan. Piste.


    • unohdakani

      Juu ei, kani tarvitsee aurinkoa ja valoa pysyäkseen terveenä.
      Jossakin pienessä mökissä(leikkimökkikö?) häkissä kyhjöttävä kani myös masentuu tosi nopeasti. Lisäksi mites talvella se lämmitys? Semmoinen olisi oltava.
      Ulkokanit on asia erikseen mutta niillä on ihan kunnolliset suuret tilat ja isot aitaukset joissa ne voi olla, sekä kanikavereita.
      Jos sisällä kanin pitämisen, tai oikeastaan kahden koska mieluiten aina vähintään kaksi kania, este on se että pissa ja kakka haisee, niin kannattaa miettiä joku toinen lemmikki, ehkäpä akvaario.

    • Kani

      Joo ei kania kannata pitää pimeässä paikassa ja muuten koska mun pikku sisko on allerginen kaneille ja meillä on kani nii voiks sille rakentaa tosi hyvä häkki ulos myös talveks ja se kani on ollu meillä 2 v nii ei haluta antaa se🙁 ja me ei voida nyt hankkii toinen kani koska ei oo aikaa sille ... mut jos me ollaan senkaa koko päivän ja vaan öisin se on siinä häkissä?
      Nii sit sil ei ois tylsää yksin

      • HyiHäpeä

        Haista nyt jo home. Jos siskosi on NIIIIIN allerginen, että kani pitäisi heittää ulos, niin miten ihmeessä koko päivä sen kanssa puuhastelu sitten onnistuisi?! Älä naurata. On säälittävä tekosyy olla antamatta kania parempaan kotiin vain siksi, että teillä tulisi sitä niin kovin ikävä. Ajatelkaapas kania älkääkä vain itseänne. Joko annatte sille parhaimman mahdollisen kodin tai sitten ette ollenkaan. Mikään välimuoto ei yksinkertaisesti ole hyväksyttävää. Heittäkää sisko yöksi ulkohäkkiin. Ai ei käy päinsä vai? Kas kummaa.


      • Kani
        HyiHäpeä kirjoitti:

        Haista nyt jo home. Jos siskosi on NIIIIIN allerginen, että kani pitäisi heittää ulos, niin miten ihmeessä koko päivä sen kanssa puuhastelu sitten onnistuisi?! Älä naurata. On säälittävä tekosyy olla antamatta kania parempaan kotiin vain siksi, että teillä tulisi sitä niin kovin ikävä. Ajatelkaapas kania älkääkä vain itseänne. Joko annatte sille parhaimman mahdollisen kodin tai sitten ette ollenkaan. Mikään välimuoto ei yksinkertaisesti ole hyväksyttävää. Heittäkää sisko yöksi ulkohäkkiin. Ai ei käy päinsä vai? Kas kummaa.

        OLLAAN SENKAA KOKO AJAN ULKONA VITUN ÄYSSI


      • Älävalehtelemulkku
        Kani kirjoitti:

        OLLAAN SENKAA KOKO AJAN ULKONA VITUN ÄYSSI

        Varmasti olette joo! Eihän sulla muuta tekemistä varmasti olekaan! Tuohon ei usko kukaan, v***n valehtelija!


      • LopetaNytJo
        Kani kirjoitti:

        OLLAAN SENKAA KOKO AJAN ULKONA VITUN ÄYSSI

        Hahahahaha! Ei ole aikaa toiselle kanille, mutta olisi kuitenkin aikaa olla kaiken päivää sen yhden kanin kanssa ulkona? Miten säälittäviä hätävalheita sitä voi ihminen keksiäkään? :D Antakaa se raukka parempaan kotiin, tuohan on jo ihan sekopäistä.


    • Eikaniasinulle

      Tiedät kaiken ja tulet silti tänne kysymään kysymyksen? :D Mutta joo kania voi pitää pimeässä ei ne pimeää pelkää :D Sanonpa jo nyt että todennäköisesti pimeässä elävä kani kuitenkin masentuisi,ihmisen seura ei koskaan korvaa lajitoverin seuraa. Kuvittele itsesi pimeään huoneeseen koko loppu elämän ajaksi,olisiko viihtyisää?. Jos kerta tiedät kaiken niin mikä on Megacolon? Entä otter tai egern? :) Taidat olla vielä liian nuori kanin hankintaan,se vaatii paljon vastuuta. Jos olet ala-ikäinen vastuu olisikin vanhemmillasi.

      • HyiHäpeä

        Juu ei todellakaan voi kania pitää pimeässä. Nimimerkki Eijatkoon selitti hyvin, miksi. Lue sieltä.


      • ranskis96

        Ymmärsit nyt väärin :) Tarkoitin että kania ei voi pitää pimeässä 24/7. Eikä sitä tulee jättää yksin pimeään mökkiin,ajatuskin surettaa. Meinasin lähinnä että kani pärjää yöt pimeässä ilman valoa,silloin kanillakin on päivärytmi. Oma kani ainakin rauhouttuu kun sammutan valot yöksi ja tulee usein myös jalkopäähän nukkumaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe