Veneessä on tällä hetkellä 4x70Ah nesteakkua kahdessa rinnan kytketyssä kahden akun paketissa. Päävirtakatkaisin on tyyppia 1-Both-2-off. Kotona lojuu ylimääräinen 95Ah AGM-akku.
Ajatus olisi laittaa agm-akku startin ja keulapotkurin akuksi ja kaikki nesteakut huviksi. Huvipuolelle sitten vielä aurinkopaneeli, niin tarvitse ihmetellä maasähköjen kanssa.
Kysymys kuuluu, että voiko noin tehdä ja jos voi, miten akut erotetaan toisistaan? Lueskelin STEK:n opasta veneen sähköistä, mutten ymmärtänyt tai saanut vastausta. Oli maininta, että saman tyyppisillä akuilla ei tule latauksessa ongelmia.
Paras ja ehkä yksinkertaisin arvaus em. oppaan mukaan olisi laittaa erottavat diodit starttiakun puolelle, koska se säätäisi käytännössä myös latausjännitettä pienemmäksi agm-akulle - kun ymmärtääkseni agm-akut tarvitsevat pienemmän latausjännitteen(?).
Vai tarvitaanko tuohon joku perusteellisempi erotin? Tuossahan akkujen miinusnavat ovat yhteydessä toisiinsa, jos sillä nyt on mitään merkitystä - maadoitus tarvinnee olla joka tapauksessa samaan pisteseen eli moottoriin..?
Erilaisten akkujen kytkentä
10
444
Vastaukset
- Matkis
Miinukset tietenkin yhteen. Tuossa voi nousta ongelmaksi ajan kanssa se, että kun akkuja on neljä rinnakkain, yksi viallinen akku voi romauttaa koko yhdistelmän, eli pitäisin tuon kokoonpanon osittain entisellään (1 2 2). Näin voi ainakin erottaa akkupaketin puolikkaat vuorollaan ja seurata tarvittaessa jännitteen käyttäytymistä.
Omassa veneessä koneen laturi syöttää diodijakajalla sekä startti- , että hupiakkuihin. Aurinko/tuulilatureiden säädin huolehtii molempien ylläpidosta. Omassa veneessä säädin Marlecin HRDi, mutta muilla valmistajilla on vastaavia. Marlecin manuaalin mukaan AGM ja lyijyakku eri lähtöjen perässä toimii ongelmitta.
Maasähköllä ladataan ainoastaan hupiakkuja, koska starttiakku näyttää pysyvän hyvin vireessä aurinkopanelilla. - Joakim1
Akkuja voi veneessä kytkeä monella tavalla hyvin toimivasti ja tietysti vielä useammalla tavalla huonosti toimivasti.
1-2-Both kytkin yleensä kytkee akut vain yhteen ulostuloon eli ei sinänsä erottele startti- ja hupiakkuja, vaan ainoastaan valitsee kumpaa (tai molempia) akkuostoa käytetään kaikkeen kulutukseen. Tällöin se myös valitsee miten ladataan. Voit edelleen jatkaa noin. Silloin siis siirrät kaikki 4 akkua toiseen akustoon ja sen uuden laitat toiseksi. Nyt akusto on epäsymmetrinen ja on syytä muistaa laittaa pelkästään tuo 4 akun akusto käyttöön satamassa.
Yksi aika harvinainen, mutta toimiva, tapa käyttää ko. pääkytkintä oli asennettu edelliseen veneeseeni. Siinä tuo 1-2-Both oli kytketty miinuspuolelle ja pluspuolelta oli otettu kulutukset erikseen. Tällöin oli siis erikseen startti- ja hupiakku ja kytkin toimi käytännössä samoin kuin kaksi erillistä pääkytkintä (miinus- tai pluspuolella). Lataus pitää tietysti toteuttaa erotettuna. Ko. veneessä oli latausrele, joka kytki akut yhteen koneen käydessä. Maasähkölaturissa oli erotettu ulostulo molemmille. Latausreleen tilalla olisi voinut olla jakodiodi.- Matkis
Niin, jäi siis mainitsematta, että omassa veneessä tuo 1-2-Both on kytketty pelkästään hupiakuille, eli sillä saa hupiakut erotettua toisistaan ja kulutuksesta, jolloin voi seurata akkujen kuntoa. Starttiakulla on oma pääkytkin.
- Joey
Vastauksista yhdistellen ratkaisu voisi siis olla seuraava: nykysysteemin rinnalle diodeilla erotettuna agm-akku startille ja keulapotkurille. Ja sille kaiketi oma päävirtakytkin? 1-2-both- kytkin jäisi sellaisenaan hupipuolelle ja aurinkopaneelin lataussäädin sitten siihen kiinni. Kytkin varmaan pääasiassa both-asennossa, mutta tarvittaessa voi kokeilla akkupaketteja erikseen. Tuleeko raadilta vastalauseita tai parempia ehdotuksia? Kiitos ja kumarrus joka tapauksessa!
- Tyrnäväntorpedo
Voit laittaa toiseen akkupankkiin laturin, jolla lataat yksittäistä akkua. Silloin laturiin voi määritellä akkutyypin ja lataus toimii hyvin.
Tehoa ei mene edes paljon hukkaan ja akkulaturi itse haisteleen jännitteen eikä lataa tyhjästä akusta tai akusta, joka ei saa virtaa.
Tuolta löytyy lähes kaikki variaatiot akusta akulle latamisesta.
https://sterling-power.com/collections/battery-to-battery-chargers - outokäsitys
Mistä on peräisin käsitys, että AGM-akku tarvitsisi matalamman latausjännitteen? Vaihtaessani akut AGM:iin latausjännitettä nostettiin ja maasähkölaturikin vaihdettiin. Jännite voi toki vaihdella akkuvalmistajasta toiseen.
- Tyrnäväntorpedo
Minä uskon, että valmistajalta saa oikean tiedon. Matalampi latausjännite on pikemminkin haitta kuin etu enkä usko, että sitä haluttaisiin tuoda esille ellei se olisi perusteltu.
http://exide.fi/batterikunskap/optimaalinen-varausjannite/ - Joey
Edellisen veneeni maasähkölaturissa oli pinni, joka vaihdettiin manuaalin mukaan eri asentoon, kun laitettiin agm-akku systeemiin - ja ko. manuaalin mukaan se nimenomaan alensi latausjännitettä.
Nykyisessä veneessäni ei ole maasähköä ja jos tämän keskustelun tulos pätee, vähemmällä vaivalla saa aikaan käytännössä omavaraisen systeemin. - outokäsitys
Kun vaihdoin toiseenkin veneeseen AGM-akun, tuli mukana ohje vaihtaa laturin asetus korkeammalle jännitteelle. Mutta akkuja on erilaisia, vaikka rakenneratkaisu olisikin sama.
Mun Newmar-laturissa on AGM asetuksen 1. vaihe bulk lataus hieman alempi ja vastaavasti 2. vaihe Float hieman korkeampi verrattuna tavalliseen akkuun (avoin nesteakku)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124460MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar872293Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5611758Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011481- 71171
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671167Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331108Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt219980Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o61918Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3908