Se hiilijälänjälki,jonka jätämme jälkeemme?

Meille on annettu vastuu kulutukusksemme tuottamasta ilmakehäämme vaurioittavista aineista?
Oletteko edes tietoisia,kuinka kaukaa se kala ja se nauta,jonka ostamme kaupasta on tehnyt pakastettuna matkaa ?
Jotenkin minulle ovat alkaneet maistumaan vihannekset.
Broileireita päätyy elävinä kiehuvaan keittoaltaisiin??
Ponapetit!

15

249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • murheensa-kullakin

Kaikkea sitä voi tulla mieleen keskiyön viileydessä, saati sitten päivän kuumuudessa, mutta minulle ei. En koskaan ajattele millaisia jälkiä jätän, vai jätänkö mitään, jos kalliolla kävelen, sati sitten hiilisiä, mikäli en ole kävellyt vahinkossa johonkin sammuneeseen nuotioon.

Kyllä näin helteillä ei kaipaa mitään liharuokaa ja kun talvella syön, en tosiaankaan ajattele, mistä ne on tuotu, koska yleensä ostan lihat paikallisesta Maku-Lihan myymälästä, joilla on oma teurastamokin, joten tuskin monikaan niistä on ollut, kuin korkeintaan paikallisessa kylmiössä.

Tuo olikin uutta, että broilerit heitetään elävinä kiehuvaan veteen? Olen aina kuvitellut, että vain ravut heitetään sinne suolattuun kiehuvaan veteen, jossa on myös tilliä paljon. Onko nämä broilerit edes kynitty, vai kynitäänkö ne elävinä, vai syödaan sitten karvoineen/höyhenineen kaikkineen?

Olisit nyt samalla kertonut, kuinka hanhenmaksaa tuotetaan, koska siinähän letkulla pakkoruokitaan hanhet! Lisää vain tällaisia kauhuja, että loppuelämä olisi yhtä kärsimystä, kunnes joudutaan sinne kiirastuleen

Kala, siis itse pyydetty esim. onkimalla, voi hyvinkin joutua "elävänä" sinne nuotioon paistumaan, ainakin se kipristelee siellä, vaikka on suolet pois. Samoin nuottamuikku voi päätyä kiehuvaan veteen, kun nopea näppäräsorminen on vetänyt siltä kituset ja suolet pois, niin tuskin se on edes tajunnut, että kuollahan olisi jo pitänyt?

Suoraansanoen, minä en tee nykyisin niin isoja "hiilijälkiä", että en voisi elää lopuneläämääni, kuten tähänkin asti ja entisiä en saa pois pyyhittyä.

• Kiitos sinulle murheensa kullakin!
        Eivät ne broilerit menneet omaaloitteestaan sinne kiehuvaanvetten,vaan teurastusketjussa oli virhe!
        Siitä tuli televiossa kyllä raportti!

Jos kyseisellä henkilöllä on kaunaa,niinkuin tuntuu olevan mielipiteeitäni kohtaan,niin nuku yösi rauhassa krisu.
        Mielipiteesi on rekiteröity!

• "Jos kyseisellä henkilöllä on kaunaa,niinkuin tuntuu olevan mielipiteeitäni kohtaan,niin nuku yösi rauhassa krisu.
        Mielipiteesi on rekiteröity!"

No, mitäs tuo nyt tarkoittaa? Ai, niin sitä, että ei saa kirjoittaa puskasta, muuta kuin kehuja, mutta enhän minä moittinut sinua.

Mutta kirjoitin toisella nikillä, koska olisi pitänyt taas arvailla autoja ja kauppoja ja jotenkin kyllästyin siihen.

• rituliinineväätsyöty
        Kristiina23 kirjoitti:

"Jos kyseisellä henkilöllä on kaunaa,niinkuin tuntuu olevan mielipiteeitäni kohtaan,niin nuku yösi rauhassa krisu.
        Mielipiteesi on rekiteröity!"

No, mitäs tuo nyt tarkoittaa? Ai, niin sitä, että ei saa kirjoittaa puskasta, muuta kuin kehuja, mutta enhän minä moittinut sinua.

Mutta kirjoitin toisella nikillä, koska olisi pitänyt taas arvailla autoja ja kauppoja ja jotenkin kyllästyin siihen.

Kiitos Krisu!
        Jotenkin tunnen elinkelpoisuuteni,kun saan haasteita?
        Tänään minulle tuli valmisbetonia 2000kg ja olimme sopineet,että navettaan osa ja rannalle osa.
        No se viidensadan mötikkä on tossa puolessavälissä tota rantaan menevää aluettaja ne navettaan,siis autotallin menevät ovat lähes keskellä pihapiiriä??
        Siinä kuljetusautossassa ei kuulema ollut nelivetoa??
        Eikö kuormaautossa ole todellakaan nelivetoa?

Voihan se neliveto olla päällä ihmiselläkin,minkätähden ei autolla??

• "Voihan se neliveto olla päällä ihmiselläkin,minkätähden ei autolla??"

No, voi, voi, mutta minulla ei koskaan ole ollut, kuin ne tavalliset viisi vaihdetta ja niistä kyllä riittää monen menoon, tai menemättä jättämiseen!D

No mihin ne sitten kippavat tuon betonilastin? Eikös se pitäisi aikapian tasoittaa, koska kai se kovettuu? Olisi se aika hassua, jos pihassasi olisi betonilasti, jota ei voisi enää siirtää mihinkään?

Tulipa sinulle nyt ongelma, tai kenelle tulikaan? olisiko kuorman tuojalle, tai vakuutusyhtiölle?

• Kristiina23 kirjoitti:

"Voihan se neliveto olla päällä ihmiselläkin,minkätähden ei autolla??"

No, voi, voi, mutta minulla ei koskaan ole ollut, kuin ne tavalliset viisi vaihdetta ja niistä kyllä riittää monen menoon, tai menemättä jättämiseen!D

No mihin ne sitten kippavat tuon betonilastin? Eikös se pitäisi aikapian tasoittaa, koska kai se kovettuu? Olisi se aika hassua, jos pihassasi olisi betonilasti, jota ei voisi enää siirtää mihinkään?

Tulipa sinulle nyt ongelma, tai kenelle tulikaan? olisiko kuorman tuojalle, tai vakuutusyhtiölle?

Hei Krisu!
        Se on valmisbetonia,siis kuivaa!
        Sen minä ahdan betonimyllyyn ja laitan vettä lisukkeeksi niin siitä tulee sitä valua.
        Siis betonivalua!

• Ekolikka

Kiitos rituliini. Tärkeä on asia.
      Hetkittäin on aina tuntunut siltä, että pitäis omalta osaltaan elää ekologisemmin. Oma hiilijalanjälkeni tosin on pieni, koska asun yksiössä, en omista autoa, en lentele lentokoneilla. MUTTA makkaroita syön ja maitoa juon.
      Tosi paljon olen ajatellut sitä ihan hullua asiaa, että kohta kai puolet viljelyalasta on rehun tuotantoa, jotta me saadaan syödä niitä eläimiä, jotka noita rehuja syövät. Ja lehmät betonilattioilla seisovat lypsettävinä - voi miten tosi typerää.
      Vaan jotenkin vaan olen antanut periksi, suostunut elämään näin tässä hullussa maailmassa.

• Sinulle Ekolikka!
        Näinhän se menee!
        Nyt toi kuiva kesä vienee monelta naudalta tulevaisuudentoivon!
        Onkohan niin,että meidän maatalouspolitiikamme ei ole kauskatsoisuudesta enempää kuin ilmastonlämpenemisestäkään moksiskaan,kun tukia tulee,meni syteen tai saveen?

• Makriina.ei.kirj

Tänään ollaan sitten maailmanlaajuisesti käytetty vuotuinen kasvuvara. Seitsemässä kuukaudessa vuoden annos.
      Maailmassa on liikaa ihmisiä, liikaa tuhlausta. liikaa niitä, jotka tuhoavat sademetsiä, roskaavat ympäristönsä jätemuovilla, päästävät likavetensä maailman meriin.
      Suomalaiset käyttivät oman osuutensa jo 11.4. sanottiin uutisissa. Olemmeko me niin tuhlaavaisia, vai mistä se johtuu?

• mitivähän

Suomi on kylmä maa ja meillä on pitkät etäisyydet, huono julkinen liikenne, omaa autoa pitää käyttää. Suomen pitää elättää lämpimien maiden lusmuja ja sitä kuormitusta olet sinäkin vaatimassa. Kyllä niille liharuuat maistuu, se eniten hiiltä tuottava nauta ja monistavat itseään kaiken aikaa kun ei edes töissä tarvitse käydä.

• Makriina.ei.kirj

Luoja meitä varjelkoon. Toivoisin, että tämä palsta jäisi hyväntuuliseksi keskustelufoorumiksi. Jätetään nyt ne lusmut nuorempien huoleksi.

• Todella!
        Emme me täällä päätä kiintiöpakolaisista?
        Emme me täällä tiedä mikä on ollut heidän lähtönsä syy?
        He tulevat niin erilaisista kulttuureista,että turha meidän on nokitella täällä.

Jos nämä ihmiset uhraavat henkensä paremmanelämän puolesta?
        Afriikka autioituu,heimosodat ja mitä kaikkea siellä tapahtuukaan?
        Tuskin tämä "puskajussi"jonka mielipide ei onneksi ole koko kansan mielipide?

• e.lä.mä

Missä järki? 80 on järki ihminen!

• FinskBåtflykting

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2866
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      25
      2058
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      112
      1568
    4. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1329
    5. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1258
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1196
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1036
    8. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      954
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      901
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      877
    Aihe