Estonian upotessa ei ollut edes myrskyä

NäinMeitäKusetetaan

muistaako joku seilori olleen samaan aikaan lähellä?

Tämän tutki joku ruotsalaisproffa, myrsky alkoi vasta aamuyöstä

23

858

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JärkeäJuttuihin

      Joku näyttää kusettavan itseäänkin!

      • bääbää

        Katso siis peiliin!


    • Koko-raportti-on-netissä

      Kansainvälisen Estonia-tutkintakomission koko 228-sivuinen loppuraportti on Onnettomuustutkintakeskuksen osoitteessa vapaasti luettavissa.
      Sivun vasemman reunan linkkijonossa klik klik: MV ESTONIA.
      http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia.html

      Kuten tunnettua Estonian uppoamiseen myötävaikutti eniten iso aallokko eikä suoranaisesti tuuli eli myrsky, jollaiseksi on lupa nimittää vähintään 21 m/s kymmenen minuutin keskituulennopeutta.

      • heheh4th

        Ööh siis todistaako Aku Ankkakin jotain, ku siinä on kirjoitettua tekstiä?

        Eli onko ihmisiä, joilla on aivoja?


      • voiettäkuinkahauskaa
        heheh4th kirjoitti:

        Ööh siis todistaako Aku Ankkakin jotain, ku siinä on kirjoitettua tekstiä?

        Eli onko ihmisiä, joilla on aivoja?

        On sellaisiakin ihmisiä. Sitten on sellaisia jotka eivät osaa käyttää aivojaan, kuten sinä.


    • aku-ankalla-seilorihattu

      Aku Ankka todistaa mm. sen, että Walt Disney -niminen mies oli aikoinaan olemassa ja samoin sen, että Erkkojen omistama Sanoma Media Finland (Sanoma Oy) oli/on Aku Ankan julkaisuyhtiö Suomessa.

      Kun nyt ensin luet Estonia-loppuraportin sivut 55-59 eli raportin koko 5. luvun, olet lukenut tekstiä sellaisilta ihmisiltä, joiden aivot eivät ole marinoituneet ainakaan liiallisessa Aku Ankan lukemisessa.
      Tuon raportin sivulla 57 on tuulitaulukot kuudelta eri merisääasemalta 27.9. klo 17.00 - 28.9.1994 kello 11.00 parin tunnin välein. Nuo sääasemat ovat Söderarm, Svenska Högarna, Bogskär, Utö, Russarö ja Ristna.
      Taulukon alla on yhteenvetotaulukko aallokko-olosuhteista onnettomuuspaikalta onnettomuuden aikana, ennen sitä ja sen jälkeen. Taulukon tiedot ovat peräisin Ruotsin, Suomen ja Saksan merentutkimuslaitoksilta.
      Raportissa on lueteltu myös kaikki alukset, jotka olivat lähellä tai saapuivat sinne joko haverin aikana tai sen jälkeen ennemmin tai myöhemmin. Lisäksi on selostettu alusten toiminta pelastustehtävissä.
      Voin suositella, että vaihdat akuankkojen pänttäämisesi hetkeksi tuohon loppuraporttiin, niin et ole ainakaan kaiken maailman seiloreiden epämääräisten muistikuvien varassa.
      PS. Loppuraportissa on mm. monien nimenomaan Estonian seiloreiden haastatteluja ja/tai kuulusteluja, joita tehtiin Virossa, Ruotsissa ja Suomessa. He lienevät olleet riittävän lähellä, eikö?

      • NinNiin

        Niin oli aallot mitä vaan, mutta ellei Viron armeijan pomo olisi käskenyt upottaa kahta rekkaa, Estonia olisi saapunut Tukholmaan.

        Estonian loppuraportissa on muutaman tähtitodistajan jutut, ne jotka olivat vastoin lopullista "virallista syytä" siis Bilderber-Carl Bildtin heti uppoamisen jälkeen keksimää jutskaa, HYLÄTTIIN.


    • Salaliiito

      Estonian torpedoi DDR:n laivaston sukellusvene. Infrapunahakuinen sähköyttöinen torpeedo osui aluksen keulaan ja repi sen hajalle. Tätä ei ole haluttu paljastaa Kansainvälisen Salaliiton takia. Salaliittoon syyllistyivät vakuutusrahojen nostamiseksi silloinen yk:n pääsihteeri, Nelson Mandela (joka tarvitsi rahaa valtaan pääsyä varten) sekä nouseva kiinteistökyky D. Trump. Noin pikainen uppoaminen oli kuitenkin odottamatonta, mikä on epäsuorasti (kuten kaikki muumikin) ilmaistu pääsihteerin valaehtoisissa muistelmissa.

      • De-Facto

        " Infrapunahakuinen sähköyttöinen torpeedo..."

        Lapsi pieni sentään, kuten yleisesti tiedetään, infrapuna- ja ip-hakkeutuminen ei toimi edes kunnon vesisateessa, puhumattakaan veden pinnan alla.

        Taidat olla ihan tietämätön pösilö joka levittelee silkkaa humpuukia??


      • torpeedo
        De-Facto kirjoitti:

        " Infrapunahakuinen sähköyttöinen torpeedo..."

        Lapsi pieni sentään, kuten yleisesti tiedetään, infrapuna- ja ip-hakkeutuminen ei toimi edes kunnon vesisateessa, puhumattakaan veden pinnan alla.

        Taidat olla ihan tietämätön pösilö joka levittelee silkkaa humpuukia??

        Osui aluksen keulaan, joten keulan täytyi olla aluksen kuumin kohta.


    • Rauhaheidänsielluilleen

      Mitä tuota kyselet,kaikki skönet tietää että hiivari siellä silloin oli.

      • Ookkonääoulusta

        Mitä vittua sä bamlaat? Sköne=meri, skönäri=merenkävijä


      • Vanhapuosu
        Ookkonääoulusta kirjoitti:

        Mitä vittua sä bamlaat? Sköne=meri, skönäri=merenkävijä

        Ole lappalaiskakara hiljaa! Vielä 50-luvulla sköne tarkoitti nimenomaan
        laivalla töissä olevaa merimiestä. Skönäri on joku myöhempien aikojen lällärityyppien keksimä pullapossujen kerhotunnus.
        Kysy vielä jotain mitä luulet vain tietäväsi.


      • Vanhasköne
        Vanhapuosu kirjoitti:

        Ole lappalaiskakara hiljaa! Vielä 50-luvulla sköne tarkoitti nimenomaan
        laivalla töissä olevaa merimiestä. Skönäri on joku myöhempien aikojen lällärityyppien keksimä pullapossujen kerhotunnus.
        Kysy vielä jotain mitä luulet vain tietäväsi.

        Joo noin itekkin muistan kun 50/60 luvulla seilasin skönenä.
        Ja nuo ookkonäälappalaiset ei oo ees suolavettä ikinä nähneetkään.


      • Ookkonääoulusta

        Haudi vaan mooses. Zorgis etten snajanut sun olevan joku seniili jonka kuuluis olla jo lodjussa. Hoppa i sköne tosin oli jo 60-luvulla että lähe nykimään. Mistä päin stadia muka olet, ni tsiigataan heitäx vaan legendaa?


      • bärigassa_48
        Vanhapuosu kirjoitti:

        Ole lappalaiskakara hiljaa! Vielä 50-luvulla sköne tarkoitti nimenomaan
        laivalla töissä olevaa merimiestä. Skönäri on joku myöhempien aikojen lällärityyppien keksimä pullapossujen kerhotunnus.
        Kysy vielä jotain mitä luulet vain tietäväsi.

        Mä olen skiglannu vaan Högiksen flotalla mutta kun stadilaiset bamlas skönesta, ne tarkoitti merta. Ne kundit ku oli botskissa, ne oli skönareita, ei skönäreitä.


      • Melkein

        Luoja antakoon teille anteeksi suunsoittonne. Skönö, sköne, skönäri jne niin ollen kaikki samaan viittaavat nimitykset ovat oikein. Merimiehiä kaikki tyyni, eivät noita parin vuoden kokemuksella olevia stadin epäonnistuneita kavereita. He täällä kai koittavat pullistella. Turhaan, vaikka Hesan pojissakin oli tosi hyviä merimiehiä aikoinaan.
        Seniili olen tosin nyt seilattuani vuosikymmenet jopa eri lippujen alla. En ole muita parempi, vaan tavallinen tusina ukko. Jungmannina lähdin aikoinaan, kävin merikoulunkin, seilasin perämiehenä, jopa arvostettuna yliperämiehenä vuosia huikean pitkään ja pari vuosikymmentä äläskelpoisena päällikkönä parin lipun alla. Myös Suomen. Arvostin silloin merimiehiä, arvostan vieläkin vanhuksena.
        Käykääpä merimiesten tapaamisissa. Esimerkiksi Nielsen risteilyllä ei haukuta huonoja tai kehuta hyviä merenkulkijoita, siellä tavataan kaikkia mukana olleita. Lemppujen antajia ja lemppujen saajia kohdellaan samalla lailla. Hyviä ihmisiä kaikki tyyni, vaikka virheitä olisi elämän aikana tullut tehtyä. Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. En noilla reissuilla ole nähnyt kivillä heittäjiä!!!! Toki olen muillakin merimiestapaamisilla käynyt, eikä sielläkään ole elämäntyönsä tehneet, tai vain muutaman hetken mukana olleet pullistelleet noista sanoista yllä olevaan tyyliin.

        Noin 1965 vuonna laivanpäällystön enemmistö muuttui ruotsinkielisistä suomenkielisiksi. Loistavia merenkulkijoita muuten nuo ruotsinkieliset. Mutta tuo tarkoitti, että merelle lähti muutakin kuin rannikon poikia. Sisämaan hiiparit halusivat tuohon hienoon ammattiin Savoa ja Lappia myöten. Kyllä noilta alueilta ja niiden välistä tuli hienoja eldareita, motoreita, junmanneja, matruuseja, kokkeja, stujuja, mestareita, perämiehiä jne. Hyvää porukka, mutta nyt valitettavasti merimiesammatti on vaikeuksissa tai sinne haluavat.

        Olen huikean ylpeä ja onnellinen tehtyäni ilman lemppuja merimiestyötä vaikkakin alle 50 vuotta. Nyt en jaksaisi enempää. Hyvä kun pari konjakkia illassa.

        Terveisin


    • MareNostrumiltaciao

      Stadin slangia on aina käyttänyt vain köyhä ja kouluttamaton työväenluokka. Siis ne duunaripellet, joilla ymmärrys on vajavainen ja oppimattomuuttaan eivät osaa ilmaista itseään kirjakielellä.

      • nolonolo

        On sellane folkka ku yrittää bamlata mutta eihän koposet osaa.
        Ja sitte ne alkaa selittää:))))))))


    • Katri36

      Myrsky oli, mutta yksikään myrsky ei ole upottanut Itämerellä laivoja...eikä nytkään. Se oli vain oiva tilaisuus ujutta uppoamisen syyksi merenkäynti.
      On syytä katso Jutta Raaben videot ja kuunnella saksalaisen laivanrakentajan sana uppoamisen syystä.
      Näitä löytyy ja ei tuo ole uskon asia, se on selviö, että myrsky ei upottanut laivaa.
      Uppoamiseen tai upotukseen löytyy montakin vaihtoehtoa, mitä niistä tai montako niistä käytettiin, voi itse miettiä...mutta ei ainoastaan yhtä, se oli varmistettu, että uppoaa varmasti eikä tule suurta jälkiselvittelyä eikä kostotoimia.

    • muutama-fakta

      Totta. Tuuli ei upottanut Estoniaa, kuten se ei upottanut samana yönä alueella olleita Silja Europaa, Mariellaa, Finnjetiä, Finnmerchantia, Antaresta, Isabellaa, Silja Symphonyä, Finnhansaa, Anettea ja Gardenia. Myöskin em. autolauttojen keulavisiirit ja -portit pysyivät ehjinä toisin kuin Estoniassa.
      Kovimmat tuulennopeudet puoli tuntia uppoamisen jälkeen (kello 2.00 28.9.1994) mitattiin Bogskärissä 21 m/s ja Ristnassa 22 m/s. Keskituulen nopeudet olivat samaan aikaan samoilla asemilla 20 m/s ja 15 m/s.
      Bogskär mittasi jo 27.9. klo 22.46 puuskalukeman 24,6 m/s. Tuuli yltyi onnettomuuden jälkeen jonkin verran.
      Aallonkorkeudet olivat alueella ennen onnettomuutta 4-6 metriä, mikä perustuu pelastusoperaatioihin osallistuneiden alusten päälliköiden arvioihin, joita myös erilaiset laskentamallit täysin tukevat.
      Itämerenkin aallokko-oloihin lujuudeltaan ja kiinnityksiltään alimitoitettuja autolauttojen keulavisiireitä oli vaurioitunut jo 16 kertaa ennen Estoniaa.
      Visiirivaurio/vahvistusremontti oli kohdannut seuraavia 1975-86 rakennettuja aluksia: Svea Corona, Wellamo (1975), Bore Star, Viking 5, Diana 2 (identtinen visiiri/portti Estonian kanssa), Viking Sally, Turella, Rosella, Viking Song, Viking Saga, Finlandia, Silvia Regina, Mariella, Olympia, Svea, Wellamo (1986)

    • lue-muistio

      Unien ja elokuvien katselijoiden on todella sytä lukea erittäin huolella raportin lisäksi muistio
      https://archive.is/Orpq1 alusta loppuun. Muistiossa kerrotaan mm. Jutta Raben ja Gregg Bemis Jr:n tekemisistä ja tekemättä jättämisistä ja kaikkea muutakin mielenkiintoista.
      Jos edellä mainitut kaksi henkilöä lukemisen jälkeenkin vielä jonkun mielestä ovat maailman parhaat Estonia-asiantuntijat, suosittelen ottamaan kulauksen esim. kylmää vettä. Kyllä sellainen tunne ja näkemys pian helpottavat.
      Haluaisin - ja varmaan moni muukin - vuorenvarmoja todisteita siitä, että laivan uppoamiseen olisi vaikuttanut jokin muukin syy kuin visiirin/rampin kiinnitysten repeäminen ja visiirin putoaminen mereen kovan aallokon takia.

      • Anonyymi

        Merimiehistä merikapteeneihin ovat sitä mieltä että muu syy kuin keularampin irtoaminen upotti Estonian. Vain Jumala tietää syyn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      87
      1969
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      82
      1780
    3. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      51
      1410
    4. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      48
      1375
    5. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      146
      1338
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1262
    7. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      125
      1134
    8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

      Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      25
      1043
    9. Teki mieli

      Huutaa meidän nimet tänne, niin ei jäisi epäselvyyttä. Ikävä sinua urpo.
      Ikävä
      39
      965
    10. Paraneeko ilmapiiri nyt?

      Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      23
      953
    Aihe