Paljonko sinulla jää rahaa kuukaudessa

Käteen_kaikkien

Laskujen jälkeen? Aika pieneksi taitaa jäädä monella tuo summa pakollisten menojen jälkeen. Jos jää 500€ ja ylikin on se jo yksinelävällä ihan ok? Vai onko?

96

7175

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghfgfghj

      Työmarkkinatuki on nykyleikkureiden jäljiltä vajaa viissataa kuussa. Siitä parisataa asuntolainan lyhennykseen, satanen sähköön, oma osansa ruokaan, kiinteistövakuutuksiin, nettiin, puhelimeen, liikkumiseen, eikä säästöön juuri jää. Jos sitten vaikka sairastuu, joutuu helposti velkakierteeseen.

      • surkea.summa

        Ei viidellä sadalla noita kateta. Eihän sillä saa edes ruokaa nykyään. Tai makaroonia taitaa saada mutta ei pelkällä pastalla kukaan elä.


      • EiOleLuksusta
        surkea.summa kirjoitti:

        Ei viidellä sadalla noita kateta. Eihän sillä saa edes ruokaa nykyään. Tai makaroonia taitaa saada mutta ei pelkällä pastalla kukaan elä.

        7€ per päivä ruokaan eli pyöreästi 50€ viikko, ruokaan per kk 200€.
        Kyllä se yhdelle riittää.


      • uiveloduuniton
        EiOleLuksusta kirjoitti:

        7€ per päivä ruokaan eli pyöreästi 50€ viikko, ruokaan per kk 200€.
        Kyllä se yhdelle riittää.

        Kuinka teillä köyhillä menee 100€/kk sähkömaksuun? Missä ihmeessä te köyhät oikein majailette? Minä asun normaalissa kerrostalossa ja sähkökuluni on noin 27€ kolmessakuukaudessa! Sähkön siirtolaskukaan ei täytä tuota teidän satastanne kuussa!
        Se onkin kumma juttu, että köyhillä on paljon suuremmat arkiset kulut, kuin normaaleilla ihmisillä.


      • enjaksauskoa
        uiveloduuniton kirjoitti:

        Kuinka teillä köyhillä menee 100€/kk sähkömaksuun? Missä ihmeessä te köyhät oikein majailette? Minä asun normaalissa kerrostalossa ja sähkökuluni on noin 27€ kolmessakuukaudessa! Sähkön siirtolaskukaan ei täytä tuota teidän satastanne kuussa!
        Se onkin kumma juttu, että köyhillä on paljon suuremmat arkiset kulut, kuin normaaleilla ihmisillä.

        En usko. Kolmen kuukauden laskuni on n. 150 euroa, mistä pelkät siirtomaksut ja verot tekevät yli puolet.


      • slkd
        uiveloduuniton kirjoitti:

        Kuinka teillä köyhillä menee 100€/kk sähkömaksuun? Missä ihmeessä te köyhät oikein majailette? Minä asun normaalissa kerrostalossa ja sähkökuluni on noin 27€ kolmessakuukaudessa! Sähkön siirtolaskukaan ei täytä tuota teidän satastanne kuussa!
        Se onkin kumma juttu, että köyhillä on paljon suuremmat arkiset kulut, kuin normaaleilla ihmisillä.

        kyllä vähintään 50e tuleeko sulle sähköö ollenkaa ja mistä repäisit ton 27 e kerro toki meille sähköä tuhlaaville.


      • örtög

        Töitä on etsitty ja etsimisenkin jälkeen etsitty. Masennuttu vuosien varrella kun ei ole töihin kelvannut ja nyt onkin tieskarit ja töllöt sitten 24/7 päällä. Siinäpä se varmaan puuosilleen on. Säkkipimeessäkö sitä pitäs peukolaperseessä olla ne ajat kun muut on töissä? Etenkin noin niinku talvella.


      • tässä.syy
        uiveloduuniton kirjoitti:

        Kuinka teillä köyhillä menee 100€/kk sähkömaksuun? Missä ihmeessä te köyhät oikein majailette? Minä asun normaalissa kerrostalossa ja sähkökuluni on noin 27€ kolmessakuukaudessa! Sähkön siirtolaskukaan ei täytä tuota teidän satastanne kuussa!
        Se onkin kumma juttu, että köyhillä on paljon suuremmat arkiset kulut, kuin normaaleilla ihmisillä.

        Kuluu enemmän kun viettävät kaikki päivät kotona.


      • ghftreyte
        uiveloduuniton kirjoitti:

        Kuinka teillä köyhillä menee 100€/kk sähkömaksuun? Missä ihmeessä te köyhät oikein majailette? Minä asun normaalissa kerrostalossa ja sähkökuluni on noin 27€ kolmessakuukaudessa! Sähkön siirtolaskukaan ei täytä tuota teidän satastanne kuussa!
        Se onkin kumma juttu, että köyhillä on paljon suuremmat arkiset kulut, kuin normaaleilla ihmisillä.

        Viimeisin kolmen kuukauden lasku oli 330e, josta 'siirtoa' 200 euroa, kulutusta 130. Eli tuohon kahteensataan et voi itse mitenkään vaikuttaa. Ja kun tekee remonttia ja yrittää laittaa vanhasta asuinkelpoista, totta kai siinä jos jotain konetta pyörii. Ei olisi varaa palkata ulkopuolisia, joten siinä säästyy hiukan, tosin projekti vain venyy ja venyy, jo vuosia.

        Sähkön hintaan vaikuttanee eniten tuo globalistien uskonto 'ilmastonmuutoksesta' tuulimyllyhärveleineen. Kaapeleita on kaivettu maahan, mikä sinänsä ei liene huono asia, mutta sitä nyt sitten maksetaan ja lujaa.


      • Sivusta

        Oletteko kilpailuttaneet sähkön hintaa? Meillä (kolme henkilöä perheessä) sähkölasku on maksimissaan 30 € kuussa. Siinä siis siirto sähkö. Eikä pihistellä sähkössä tai käytetä laitteita vaan silloin kun sähkö on halpaa. Pesukonekin on vähintään kerran päivässä päällä.


      • surkea.summa kirjoitti:

        Ei viidellä sadalla noita kateta. Eihän sillä saa edes ruokaa nykyään. Tai makaroonia taitaa saada mutta ei pelkällä pastalla kukaan elä.

        kyllä viidelläsadalla syö jo neljä kuukautta neljä henkilöä


      • org-mummeli
        enjaksauskoa kirjoitti:

        En usko. Kolmen kuukauden laskuni on n. 150 euroa, mistä pelkät siirtomaksut ja verot tekevät yli puolet.

        2 kk on laskutusjakso taviksella, katsoin juuri laskusta, eli sen noin 30 €/kk, ihan sama meillä.
        Sen lisäksi tulee sähkönsiirto lasku päälle ja se on 94,80 % kulutuslaskusta, eli noi on hiukan alle 100€ yhteensä. Paitsi seuraava lasku on suuri, koska olen pakastanut melkoisesti marjoja.

        Sähkönsiirtomaksu tuntuu olevan avoin piikki joilekin tahoille, kelpaa siitä osinkoa jaella ja bonuspalkkioita jopa hallituksen jäsenille jotka ovat ositain politiikkoja. (niin teki paikkakunnan yhtiö)


      • Maisteraatti
        uiveloduuniton kirjoitti:

        Kuinka teillä köyhillä menee 100€/kk sähkömaksuun? Missä ihmeessä te köyhät oikein majailette? Minä asun normaalissa kerrostalossa ja sähkökuluni on noin 27€ kolmessakuukaudessa! Sähkön siirtolaskukaan ei täytä tuota teidän satastanne kuussa!
        Se onkin kumma juttu, että köyhillä on paljon suuremmat arkiset kulut, kuin normaaleilla ihmisillä.

        Meillä taloyhtiössä keskimääräinen asuntojen sähkönkulutus on 0,30 €/m^2/kk. Esim. 80 m^2 asunnossa tuo on keskimäärin 24 €/kk sisältäen energian ja siirtokulut.


      • reiluameininkiävain

        Asuntolainaanko parisatasta?( 1200€/v.) Kestää muuten maksaa velattomaksi 3 elämän verran...
        Hoitovastike ja yhtiövastike jäi kertomatta? parisatasta ei siihen riitä!
        2hh taloudessa kuluu sähköön kerskanakin 25€/kk..

        Nyt feikki astu montuun ja rumasti. Monttu on täytetty joten pysy siellä!


      • fdgghgfj
        reiluameininkiävain kirjoitti:

        Asuntolainaanko parisatasta?( 1200€/v.) Kestää muuten maksaa velattomaksi 3 elämän verran...
        Hoitovastike ja yhtiövastike jäi kertomatta? parisatasta ei siihen riitä!
        2hh taloudessa kuluu sähköön kerskanakin 25€/kk..

        Nyt feikki astu montuun ja rumasti. Monttu on täytetty joten pysy siellä!

        Asia ei tietysti sinulle mitenkään kuulu, mutta veivataanpa taas rautalankaa. Vanhassa maatalossa ei ole hoitovastiketta eikä yhtiövastiketta. Kiinteistövero on 200e vuodessa. Sähkölasku tosiaan runsaan satasen kuussa, kiitos yhä ahneemmaksi muuttuva sähköyhtiö. Talolainaan toki oli kohtalainen käsiraha, tietysti, eikä kyseessä ollut mikään miljoonamansioni. Laina on maksettu, kun vielä kuutisen vuotta makselen. Ei näin halvalla voisi missään hikisessä yksiölssä asua. Laiskalle toki hikinen yksiö on helpompi vaihtoehto. Itse en aio lähteä täältä kuin kirstussa tai sitten tuuliin ja pilviin.


    • Kiitos.Sipilä

      Noin 100 euroa 😞

      • Kuin myöskin noin 100 euroa.


      • köyhäköyhempiminä

        98€ ja jotain senttejä päälle. Tosta sähkölaskusta vielä, että mulla on aina 3kk sähkölasku 19-22 ja mielestäni käytän paljon tietokonetta , telkkaria ym.. Miten joku voi saada satasen sähkölaskun??? Ja aloittajalle: Kyllä, se 500€ on helvetin OK, ole onnellinen!


    • Abid

      Vaihtelee 5000 ja 10000 välillä.

      • RaijaMäkeläinen

        Mulla noin 40 eur kolmessa kuukaudessa.Kilpailutan sähkön joka vuosi.


    • sinkkumiäs

      Jotain 1500.

    • KohtaEläkkeelle

      Viimeisen 2 v aikana kuukauden 4. viikon olen keplotellut rahatta. Nyt hajos pesukone. En pysty tänne hommaan edes käytettyä kun kaikki maksaa, kuljetukset ja asennukset. Tietsikka hajos 1/2 v sitten ja irtisanoin laajakaistan. TV:tä ei ole ollut enää aikoihin. Kohta kilahtaa kännykkä. Koko ajan mennään miinuksen puolella joten rahaa ei ole pinimpiinkään hankintoihin.
      Onneksi kohta pääsen eläkkeelle. Ehkä se korjaa edes sen, että rahat riittää senttiä venyttämällä tuon 4 viikkoa kuukaudessa :/

    • Abbullah

      Neljällä eri henkilöllisyydellä kolmesta maasta nostetut tuet tekevät 18 000€/kk käteen. Siitä jää noin 10 000€/kk. Lisäksi pimeä kemikaalikauppa tuo saman verran.

      • Kuules trollilullah jos mulle maksaisit valtavista tuloistasi 100e/kk? niin mun laskujen jälkeen käteen jäävä osuus tuplaantuis...


      • PapereitaJaNimiä

        Se on normaali käytäntö, että mamu hakee eri maista eri papereilla kaikki tuet. Siksi mm. Ruotsinlaivat on matuja täynnä aina. Jokainen hakee vähintään Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Saksasta.

        Oletko joskus nähnyt köyhää matua. Et ole.


      • SeOnTiedossa
        PapereitaJaNimiä kirjoitti:

        Se on normaali käytäntö, että mamu hakee eri maista eri papereilla kaikki tuet. Siksi mm. Ruotsinlaivat on matuja täynnä aina. Jokainen hakee vähintään Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Saksasta.

        Oletko joskus nähnyt köyhää matua. Et ole.

        Niinhän ne tekee. Jokaisella on myös vähintään kolmet henkilöpaperit.


      • org-mummeli
        PapereitaJaNimiä kirjoitti:

        Se on normaali käytäntö, että mamu hakee eri maista eri papereilla kaikki tuet. Siksi mm. Ruotsinlaivat on matuja täynnä aina. Jokainen hakee vähintään Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Saksasta.

        Oletko joskus nähnyt köyhää matua. Et ole.

        Ainakin Linnanmäki oli riittävästi kansoitettu erään ryhmän edustajilla, ihmettelimme sitä invaasiota (somaleja)


      • epävitunreilua

        Toi on ihan totta. Viidensadan lenkkarit jalassa ja tonnin iPhone X kädessä... Ja ihan pienillä lapsilla kalliita merkkivaatteita. Asun Itä-Helsingissä ja näen joka päivä miten paljon niilä on rahaa tuhlattavaksi. Viereisessä rapussa asuu viisilapsinen maahanmuuttajaperhe ja aina uuden lapsen tullessa vaunut vaihtuvat. Katsoin merkin ja googlasin, että kyseiset vauvanvaunut/rattaat maksavat 1699€ Lastentarvikkeessa!!! Eikäole käytettynä ostetut vaan upouudet.


    • viisaallasäästyy

      Viime kuussa jäi 2712 euroa ylimääräistä. Siirsin norjalaiseen pankkiin kasvamaan korkoa.

      • talouskasvunorjassa

        Laittaisitte pässit kiertoon Suomessa, että tulis naapureillekin töitä.


      • qwweet
        talouskasvunorjassa kirjoitti:

        Laittaisitte pässit kiertoon Suomessa, että tulis naapureillekin töitä.

        Yritän olla osallistumatta suomalaisen kulttuurin tuhoamiseen, joten mieluummin Norjaan.
        Ei kannata tukea tätä nykyistä menoa. Katsotaan sitten myöhemmin, jos suunta muuttuu isänmaallisemmaksi.


    • EnOleJuppi

      4000 euroa kuukaudessa. Matkustelen, ostan mitä mieleen juolahtaa ja juopottelen. Elämä on ihanaa.

    • cappas

      Sen sähkön osuus on n. 50 € kesäaikaan. talvella tuplasti. Trafi-maksu 35€, koko vuosi 415€. Autovakuutus n. 10€. Netti 25€. Kotivakuutus 30€. Jätemaksut n.15€. Kiinteistövero 10€.
      __________________________
      Takuueläke 775€.
      Kohtalaisesti jää käyttörahaa.

    • gtretg5ry6565y6y576y75

      No mulla jää joku 500-600 josta ostan ruuat muut menot mitkä ei ole ns arkisia.. säästöön ei oikein jää mitään. Ennen tuota olen siis maksanut asumiskulut, autolainaa, auton tankkauksen, joinakin kuukausina tulee maksuun vakuutusmaksuja, veneen ylläpitoon liittyviä maksuja että aika hyvin se koko tili käytännössä menee vuositasolla. Isoin mene on joka kuukausia asumiskulut, se vie kolmasoman palkasta.

      Elän yksin joten ilman säästöjä ei ole mahdollisuutta asuntolainaan, pitäisi luopua autosta ja veneestä että saisi asuntolainan :) Ei riitä kaikkeen, auto pitää olla kiitos näiden joukkoliikennejärjestelyiden ja työpaikkojen sijainnin takia, aika monella muullakin tarve autolle tämän takia.

      Vaihtoehto, olla kotona ja saa sen satasen viikossa rahaa, autoa ei voi silloin enää pitää eikä venettä eikä paljon mitään muutakaan, töihin ei tartte mennä. Varmaan erakoituisi ja laiskistuisi niin että ei ole parin vuoden jälkeen enää edes työkykyinenkään.

      Mutta hyvä mielekäs työ sentään, valintojahan voi tehdä mihin rahojaan laittaa.
      Asumiskuluissa en ole saanut vaihtoehtoa, vaihtaa vaikka halvempaan asuntoon kun ei niitä juuri edes ole ja toiseksi asunnon vaihtaminen on prioriteettinä sitä tasoa että ei kiinnosta ketään.

      • Yksintoimeentuleva

        Hei kenellä on edes varaa veneeseen ???Se on luksusta.


    • ei.tyo
    • Yksintoimeentuleva

      Palkasta menee ensin vuokra, puhelin, laina, luottokortti, vippi, vakuutus, sähkö. Asumistukea tulee 150 e/kk. Nyt jäi rahaa alle 300 e kuukaudeksi :D Saa iso lapsi pysyä isällään koska ei ole varaa kuluihin. Ja ei, ei saa enää lapsilisää, ei makseta elareita, opintotuki menee itselleen ja käyttää sen koulumatkoihin ja syömisiin asuntolalla. Mietin auton myymistä että saisin pari tonnia ja voisin maksaa sillä jotain laskuja pois :(

    • Näin_se_on

      Eläke riittää kuluihin ja töistä tuleva pari-kolme tonnia muuhun elämiseen kuten lomailuun.

    • Eläkeukko74v

      Noin 1500-2000 euroa. Sitä kun jaksoi puurtaa vittumaisessakin työpaikassa loppuun asti, niin nyt eläkkeellä ei ole mitään taloudellista hätää.
      Mites menee muuten noin niinkuin omasta mielestä teillä elämäntapalaiskoilla?

    • Köyhät.saunan.taakse

      Älkää paskaloiset valittako vaan tehkää töitä ja säästäkää.

    • Juurikaanmitään

      Ne joille jotain(kohtuullisesti) jää, tuskin tälläiselle palstalle eksyvät. Asuntolaina 290 sähkö n.89/2kk vesi 50/kk, ruokaan n.500/kk lopusta sivuun 100€/yllätyskuluja varten. Siinäpä se, lähes kädestäsuuhun elämäähän tämä pitkälti on.

    • Juopottelija

      Mulla jää menojen jälkeen 1170 euroa kuukaudessa, se jää pankkiin ja sillä saa uuden auton vuoden kuluttua. Vanhasta hyvitetään n. 14500€.

    • naatiskelen_siis

      2000-2500 jää tuhlattavaksi kuussa mihin tahansa huvittaa. Kun on jo kaikki hankittu, niin herkuttelen, matkustelen ja dokailen. Tienaan 70 000 vuodessa.

    • köyhärotta

      25 e / kk arvaa vituttaako .....

    • Tuon verran minullakin jää vaikka tienaan vain 55000 vuodessa. En dokaa enkä matkustele, kun tuli asuttua aika kauan ulkomailla, enkä enää näe siinä mitään hohtoa. Nyt vapaaehtoisella eläkkeellä ja työelämään kyllästyin nelikymppisenä, kun katsoin, että en tarvitse työtä. Nautiskelen ja naiskentelen muuten vain ja kasvatan perintöä ja myyn omaisuutta pois, ettei lasten tarvitse sitten kun kupsahdan slaagiin jonkun senjoritan sänkyyn.

      • SeMitäTarvitaan

        Hyvä asenne. Minä kitkuttelin yli 50 vuotiaaksi töissä. Nyt matkustelen ja välillä dokaan. Kertynyttä omaisuutta kulutan sen minkä tarvitsen. Lapsillekin sitten vielä jotain jää, ellen elä 100 vuotiaaksi.


      • suunnittelemattaparas

        Kasvatan perintöä?
        No on sinulla harrastus, eli olet saanut perinnön jota yrität kasvattaa suuremmaksi. Sitten kun kupsahdat slaagiin senioorin sänkyyn mutta jos et kupsahdakkaan. Saat syövän joka hitaasti alkaa syödä sinua, välillä sädehoitoa ja solumyrkkyjä. Sitten leikkauksia ja lisää sädettä ja myrkkyä. Mitään ei jaksa joka paikkaa vihloo, sytee, jäytää ja naiskentelemaan et pysty.


      • Minä lasken asian hieman toisin. olen luonut perinnön ja perinnöksi kutsun siksi, että en enää loppuelämäni aikana millään ehdi tuhlaamaan kaikkea, vain pienen osan ja loppu jää perillisilleni.
        Kuolema tulee kun tulee, enkä voi vaikuttaa siihen. Kolmas sydänkohtaus olisi ehkä paras, kun omaiset tietäisivät varautua.
        Jos en enää pysty naiskentelemaan, niin kieltäydyn syöpähoidoista.


    • viheltäävuhut

      eduskunta on täynnä mätäpaiseita tuommonen ahneitten lauma johtaa maata.
      syöjiä haalitaan kukaan ei kerro millärahala se tehdään .
      suomi on jo huhtikuussa syönyt vuoden eväät vaan ei se vihreitä haittaa.

      • ymmällä

        Teillä on tosi isot sähkölaskut jos sähkölasku on 50€/kk. Vai onkos teillä köyhillä sähkölämmitys koko asunnossa ja sähkösaunakin siinä vielä?
        Minulla on kolmio kämppä ja normaali sähkönkulutus ja kolmen kuukauden sähkölasku on noin 27,79€ 33,58€/siirtomaksu eli 61,37€ yhteensä. Kuukausihinnaksihan siitä tulee vain 20,46€!


    • Tiiiikkiiiiiii

      Vois esittää lisäkysymyksen että kuinka paljon jää rahaa tupakan ja kaljan jälkeen:).

    • mietippä.sitä

      Juuri nyt on jo ulkomaan vahvistuksia hakemassa kaiken kotoasi...lähiaikoina hakee moni suomalainenkin kaiken naapuristaan. Eikä kiinnosta paskaakaan vaikka häkki heilahtaisi.

    • Penttianis

      Asuntolainat on maksettu ja ei ole muita lainoja, eikä luottokorttilyhennyksiä.Rahaa jää pakollisten kk-menojen jälkeen n 1500-1800€/kk siitä säästöön ja voi hankkia jotakin tarvittaessa.Ennen oli tosi tiukkojakin aikoja, mutta niistäkin selvittiin tiukalla talouskurilla ja vähemmillä baari-ym illoilla.

    • Työkyvyttömyyseläkkeellä

      Eipä jää mitään työkyvyttömyyseläkkeestä lapsilisästäku maksaa laskut ,ottaa ruokarahat sivuun 300€ ja vähä bensiini rahaa ,muita kuluja mulla ei autosta ole.
      Taloudessa asuu minä ,yks alaikäne laps ja yks 18v laps joka opiskelee ja 2 kissaa.
      Ja tuo ruoka raha on olli iän päivät tuon 300€/kk meille kolmelle joskus on tehny tiukkaa vaan ostaa tarjoustuotteita ni saa 50€ viikon ruuat

    • EiRikas

      Noin 3000 € jää pakollisten menojen jälkdeen kuukaudessa ylimääräistä.
      Mutta kyllä niillde on helppo löytää kohteita.

    • kuusiniemessäj

      MINULLA JÄÄ KOKOPALKKIO KÄYTTÄMÄTTÄ NOIN 8000e
      SYY:
      asunto ilmainen
      ruoka ilmainen
      kaikki matkat ilmainen
      ja kaikki muut menot ilmainen


      olen kuten arvaat toisenkauden sinun edustaja

      me ollaan kaikinpuolin ylenpänä rupusakkia itse laetja asetukset laaditaan eduksemme niihin ei kajota vaikka joku mäntti julkituo omatmokat. niin kävi sopeutumiseläkkeen se vain parani kun pöyhittiin.

      että muistappas taas äänestää minua minä muistan sinua.

      • Luulin ensin maahanmuuttajaksi.


      • Flyygaaja

        Muistan sinut mulqwistina . Parempi olla köyhänä kuin mulkwistina .


    • Lähtiskövitosella

      N. 400€/ 3 henkilöä jää kk käteen, usein viimeinen viikko mennään kaurapuurolla. Toimeentulotukea tulisi 360€ mutta kun toinen on täysin työkykyinen ja yrittää tienata sen 300€ minkä saa tienata, eli teke turhaa työtä, (kiitos Suomen laki joka ei tajua että perheessä pitäisi tuloraja ilman tukien leikkausta olla 600€ yhteensä!). Toinen puolityökykyinen jota ei siis käytännössä ole olemassa tai ei ainakaan tunnusteta olevan.

      Tällä hetkellä siis on valintana ottaa turpaan toimeetulotuessa tuo 360€( sähköt yms. mitkä siihen kuuluu) tai "tienata" 300€ tekemällä työtä, arvatkaa kumpi houkuttaa enemmän? Eli siis pätkätöihin ei ainakaan kannata mennä yksin vaan sitten kun perheen molemmilla aikuisilla on töitä, tämä on jännästi suunniteltu laki kun kuvitellaan kaksi henkilöä yhdeksi, tai ainakin se huomioidaan niin. Mutta näinhän se menee kun rikas asiasta mitään tietämätön päästetään säätämään lakeja, vituiks män.

      Muuten, sisäistäkää nyt hyvät ihmiset se, että teidän kuluissanne on paljon omaa valintaa, sen puhelimen ja netflixin voi heittää menemään jos rahat ei riitä - näin sanoo laki, ei maalaisjärki! Koska voit elää ilman niitä.

      • Lähtiskövitosella

        Niin joo, sähkälasku on vajaa 60€/kk, siirtomaksuja yli puolet.


    • 245788

      Minä olen ollut muutaman vuoden eläkkeellä ja vaimoni on eläkeputkessa ja pääsee ensi vuoden vaihteessa eläkkeelle. Nyt on ansiosidonnaisella ja sitäkin leikattiin, kun ei löytynyt mitään kursseja tai työpätkiä Ei sillä leikkurilla juuri meille suurta merkitystä ole, sillä ei se käteen jäävä raha pienentynyt kuin noin 40 euroa. Eläkkeet toki ovat paljon pienemmät kuin palkka, mutta olemme kumpikin säästäneet omaa eläkettä ja sitä minäkin saan noin 500 euroa / kk ja viamoni tulee saamaan suunnilleen saman verran. Kehoitankin nuorempia katsomaan pidemmälle tulevaisuuteen ja säästämään sitä varten. Näin me teimme jo 1980- luvulta ja nyt ei tarvitse miettiä riittääkö rahat vai ei. Se on hyvin pitkälle oma valinta. Kaikki köyhyysloukussa olevat tuttavani ovat laittaneet rahaa suruttomasti menemään työiässä ja nyt sitten itketään, kun rahaa ei riitä muuta kuin juuri ja juuri laskujen maksuun. Suurin osa köyhistä on köyhiä omaa syytään, vaikka keksivät kaikenlaisia tekosyitä. Moni varmaan tästäkin loukkaantuu, mutta menköötsitä ennen itseensä ja miettikööt olenko oikeassa tai väärässä. Kaiken a ja o on ETUKÄTEISSUUNNITTELU! Ja se on aloitettava jo nuorena. Se vanuus tulee yllättävän äkkiä vastaan. Meillä esimerkiksi on terveysvakuutus ja 100 euron omavastuulla eli kaikki sen yli menevä korvataan vakuutuksesta lääkkeineen kaikkineen. Se vaan on kallis vakuutus, mutta kannattaa... Ei tarvi kituutella terveyskeskusten jonoissa vaan pääsee aina yksityislääkäreille ja - sairaaloihin, jos sellainen tarve tulee / tulisi.

      • 245788

        Piti vielä edelliseen viestiini lisätä, että rahaa jää kuukaudessa hyvinkin "tarpeeksi " eli sijoitettavaksi. Kun ei tarvitse ajatella rahaa, niin silloin tärkeimmäksi tulee terveys eli oman kunnon hoitaminen ja sosiaalinen elämä. Eli kaiken kaikkiaan elämän laatu. eihän se mitään laadukasta elämää voi olla, jos koko ajan on rahapula ja pitää miettiä, mitä söisi huomenna... Toki muistan opiskeluajilatni millaista sekin oli ja jo silloin päätin, että hankin hyvän ammatin ja alan säästämään heti, kun pääsen töihin! Ja niin sitten kävikin ja elämä on hymyillyt jo 45 vuotta ☺.


    • Maisteraatti

      Omien havaintojeni mukaan moni puhuu "laskuista" ikään kuin ne olisivat pakollisia menoja. Monen tällaisen kohdalla niitä "laskuja" voisi hyvinkin pienentää merkittävästi.

    • tiukkaa.tekee

      Minulla jää n.450 euroa, että ei tässä kovin paljon kannata hinkseleitä paukutella.

    • kuivatähkäo

      kohta on paremmin aivoriihessä puidaan helpotusta tähänkuumuuteen ja vähävaraisuuteen.
      hallitus pui tulevianäkymiä keventää taakkaa.

    • velatonelämä

      Eipä ole tullut kovin asiaa mietittyä, koska on velaton vuokralla asuva ja asumiseen vesineen menee 16-18% tuloista. Loput tuloista on useimmiten oman valinnan tekosia eli ravintolaan menee vakiosti 300€/kk ja ne ovat vain juomisia.
      -sähkö 12,5€/kk
      -bensat autoon 60€/kk
      - ruoka vaihtelee, työpaikka bonsaa myös smartum-kortilla
      -minimi ruokailua kotona, säästää valtavasti ja syö oikeasti hyvin

      En osaa muotoilla paljonko jää nykyisin käteen tilistä kuukaudessa , koska säästöön laitan 2x 175€/kk

      Velkaa ei ole eikä tule ja roinaa en ostele, vaan harkitusti tarpeeseen mitä tarvitsee. Kun ensikerran aikoinaan puhkesi säästötili 5 000€ ei paluuta ollut entiseen tuhlaamiseen ja velaksi elämiseen!...
      Velka elättää kolmansia osapuolia!

      Olen päässyt entisestä velkaelämästä ylös ja se velka-asunto ei ollutkaan taivas kuten se myytiin minulle. Ympärillä olevat tututkin olivat nyökytteleviä päitä kun velkaa tein?...

      Onneksi voi elää velattomasti jos haluaa!

    • Mitä te kitisette menkää töihin ja kyllä niitä töitä on. Jos hesasta ei löydy töitä muuttakaa vähä pohjoisemmaksi, niin tein itse. Nyt 155m2 omakotitalo pian velaton 2 muksua ja elämä mallillaan. Suosittelen ei näy 👴🏿👶🏿 Pahemmin

      • ckfhdg

        Mikä paikkakunta?


      • tarkkanäköinen

        Olen onnellinen puolestasi .............sakaali.


      • Charles-Calthrop

        Lue sen kirjoittamat viestit niin et enää kadehdi. Taitaa olla Törnävän mielisairaalan asukas.


      • George_Lebel
        Charles-Calthrop kirjoitti:

        Lue sen kirjoittamat viestit niin et enää kadehdi. Taitaa olla Törnävän mielisairaalan asukas.

        Onko se vielä toiminnassa?


      • Lähtiskövitosella

        Tämä "mene töihin" on kuin mene sinä meren pohjaan. Mene nyt johonkin mitä ei ole tai mihin ei vain mennä... Kyllä pitää ihmisen olla itsekeskeinen.


      • George_Lebel kirjoitti:

        Onko se vielä toiminnassa?

        On. Siellä annetaan mm. sähköshokkihoitoa ja kaikkea muuta asiaankuuluvaa. Monelle etelä-pohjalaiselle tuttu paikka.


      • Mukava seurata teitä persaukiset homot. Keskittykää vaan toistenne panemiseen


    • keskikokoeläkeläinen

      n. 300 € kuukaudessa

    • Xyxy

      Noin 600 € jää vuokran jälkeen. Tästä vielä sähköt ~60 € kolmen kuukauden välein ja puhelin 25 muutaman kuukauden välein. Kohta 25 €/kk toinen liittymä nettiin. Ei ole paljon muita säännöllisiä menoja. Takuueläkkeellä 53 € kuukauden seutukortti. Olen kuntoutustuella.
      Loput menee ruokaan ja muuhun kotijuttuihin, sekä mitä jää niin törsään netissä tilauksiin: vaatteita, kosmetikkaa, korui, sisustustavaraa. Paljon ostan kasveja ja kukkia myös. Tällä menolla säästöön ei jää, vaikka se olisi varmaan fiksua.
      Toimeentulotuellahan ei voi säästää vaan kaikki pitää käyttää. Ehkä siitä on jäänyt tämä, että käyttää kaiken.
      Kännykkään kyllä pitäisi säästää, olen 500 € maksavaa Honor 10 kaavaillut... Muistikortti tablettiin...
      Mutta näemmä saan menemään vaatteisiin ja muuhun vajaa 200 € kuussa, vaikka mulla on jo vaatteita aivan liikaa. Olen vaateaddikti näemmä.
      Kyllä näillä summilla jo elää.

      Mutta olen kokenut myös sen, ettei 7 vuoteen ollut omia tuloja. Potkaisivat pois työmarkkinatuelta, kun en työkyvyttömänä saanut kurssia suoritettua. Nyt olen riittävän hullu saadakseni kuntoutustukea. Skitsofrenia, nii elää lopoisasti. Ja lääkkeet maksaa 4,5 € paketti alkuomavastuun jälkeen. Vitamiineihin menee paljon, monivitamiini, D-vitamiini, Calcichew.

      Nykyään teen paljon kyselytutkimuksia joista saa joitakin kymppejä välillä; olen 10 eri tutkimussivustolla. Sekä myyn tavaroita netissä, josta tulee myös vähän rahaa.

      Mut joo, rahankäyttöä tulis varmaan järkevöittää.

      Oon kyllä ollut leipäjonossakin kirkolla aiemmin, josta saa ihan hyvin ruokaa. Ja perhe ollut niin köyhä, et pitää miettiä, että ostaako saippuaa vai leipää. Tämä joskus 2000 kieppeillä. Myöhemmin saimme perinnön ja elimme sillä ihan ok jonkin aikaa.

      Tässä tuli nyt kaikenlaista höpinää. Mutta on myöskin kokemusta köyhyydestä.

    • tarkkanäköinen

      Mihin ja kenelle sitä rahaa pitäisi säästää?Kun ihminen kuolee ja säästöön jää paljon rahaa, niin
      sitä ON VÄÄRIN ELETTY.

      • 0W-30

        Lapsille tietenkin....miksi heitä sitten pitää hankkia, ellei rakenna samalla tulevaisuutta. Yksinäinen voi kuluttaa kaiken.


    • epäilijä

      Joo kyllä ei juuri mitään jää laskujen maksun jälkeen rahaa huomattava pudotus 10vuoden takaisiin tuloihin ja menoihin . Palkat nouseet hitaamin kuin menot senppiä kaikille pientuloisille .

    • ubermench

      Asuntolainalyhennyksen, laskujen ja menojen jälkeen jokin 3200€/kk jää käteen.

    • Sinkkunatalouskunnossa

      Noin 1000e. Välillä jos enemmän menoja niin 500-1000e. Säästän vuosittain melko ison summan joten eipä ole huolta huomisista. Uuteen autoonkin vaihdan kolmenvuoden välein. Velatonta elämää elän. Oudointa on se että sinkkuna säästää. Kun olen eläny parisuhteissa niin tili tulee tili menee menttaliteetilla on eletty. Tulee naiset niin kalliiksi että en edes halua yhteistaloutta enää. Kumpikin asukoot omillaan ja nähdään ku ehditään.

    • Kotitaloudessa jää noin 4000€ /kk kun otetaan pois palkasta asuntolainat ja muut kiinteät kustannukset ruoka mukaan lukien.

    • Minnamaijamehiläinen

      Sähkölaskuni ollut n.27e/3kk. En omista tietokonetta joten ei kulu sähköä paljoakaan. Yhdellä ledivalolla valaisen pimeällä jos tarvis lukea, tai romanttisesti poltan kynttilää. Vanhempieni entinen koti, vanha ja iso sähkölämmitteinen ok-talo, sähkölaskut olivat saatanallisia. Siis tyyliin 450e/3kk josta puolet helvetin siirtomaksuja. Ostin juuri pienen hirsimökin jonka aion valaista aurinkovoimalla ja lämmittää pellettitakalla. Huonoina päivinä agre tulille. Karunat pitäkööt tunkkinsa!

      • Chie

        "En omista tietokonetta joten ei kulu sähköä paljoakaan."
        - Se vain, että tietokoneen sähkönkulutus on varsin vähäistä. :)


    • Sohvalla_luppoilija

      Työmarkkina-, asumis- ja toimentulotuesta ja aktiivimalin päiväpalkasta jää vuokran jälkeen käteen 430 euroa /kk eli noin 14 euroa päivää kohden. Lääkkeet ja sähkön maksaa Kela. Työpaikkahaastattelu- ja aktiivimallimatkakustannuksia ei huomioida toimeentulotuen kuluina, joten niihin voi äkkiä solahtaa useamman päivän 14 euron budjetti.

      Yksinäisenä asujana kulutan sähköä siirtoineen noin 21 euroa/kk.

      • Lähihoitajana yksinasuvana mulle kiskurivuokran jälkeen jää just toi 500, siitä kun vähentää ns pakolliset 300, naurattaa viä vähemmän.


      • kkuklu

        Tiedän tunteen. Kaikkien pakollisten menojen jälkeen mulla jää 240€ kk käteen. Siis jos en osta mitään ylimääräistä. Siitä mitä saa säästöön vähennetään vielä vaatehankinnat ja isommat yllätysmenot kodinkoneet, autonkorjaus, mitä on tälle vuodelle kertynyt jo 1500€ edestä. Laskeskelin tässä että eipä jää tältä vuodelta käteen kuin työn ilo.


    • kukkoriito

      hallitus huijasi kansaa työllisyys saavutti tavoitteen MUTTA EI RIITÄ

      HALLITOMENOT VAAN KASVAA TURPOOT LEIKATKAA SIELTÄ 2miljardia.

    • kähveliku

      kuka maksaa tulioiden menot.

    • On se vaan kiva seurata persaukisten palstaa kjäh kjäh. Muistakaa työttömät hiplata itseänne eihän teitä työ haittaa

    • normo

      viikkobudjetin tavoitteeksi oon laittanut itelleni 250e. Eli että en tuhlaisi enempää kuin 1000e kuussa noiden pakollisten menojen jälkeen. Jäis sitten säästöön enemmänkin kuin se 200e/kk.

    • Vihreä_Aave

      Ota huomioon, että jos käyt työssä, niin saat käyttöösi rahojasi maksamiesi verojen muodossa! Rahojasi käytetään automaattisesti mm. vastaanottokeskuksissa olevien sosiaalimenoihin. Eli saat käyttöösi rahaa enemmän kuin mitä sinulle jää henkilökohtaisesti käteen!

    • VtnSk

      Minulta jää n. 300 taksin takapenkille, tonni pari kapakoihin, vajaa tonni ruokailuun ja asumiseen pari tonnia. Tämä täällä kotimaassa.
      Aika tiukilla tässä ollaan.

    • erovireellä

      maksan tonnin tuloista velat,osamaksut(suurin osa ukkopaskan tekemiä),laskut..mulle jää käteen satanen! ukolla on kehujensa mukaan kolminkertaiset tulot,mutta laskunipussa se ei näy..koskaan en oo nähny sen palkkakuitteja,mutta minimaalisen osan maksaa.

    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      98
      1920
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      119
      1538
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      112
      1066
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      32
      999
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      47
      919
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      741
    8. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      35
      740
    9. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      721
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      643
    Aihe