Kumpi läppäri lukioon (Lenovo vai HP)?

kumpionparempi

Tässä vaihtoehdot:

HP:n:
https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/HP14CE0807NO/hp-pavilion-14-ce0807no-14-kannettava-hopea

vai

Lenovon:
https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/LE81BN000NMX/lenovo-ideapad-320s-14-kannettava-harmaa

Kumman luulette olevan parempi. Konetta käytän lähinnä lukiohommiin sekä jonkin verran videoiden (Netflixin YouTuben) katsomiseen.

19

1741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvinpä-riittää

      Eipä noilla hurjasti eroa ole ja molemmat varmasti riittää. Lenovossa RAM 4 GB, HPssa 8 GB, mutta kaipa Lenovoon saa lisääkin sen 4 GB. Lenovohan noista näyttäisi olevan selvästi halvempi.

      • mitä-maksaa

        Lenovossa vain 1 muistipaikka, eli joutuu vaihtamaan 4 GB -> 8 GB, ja sellainen DDR4 2400 MHz 8 GB muisti maksaa hintaseurannan mukaan uuutena halvimmillaan vähän alle 80 €.


    • jalaa1x

      Noista kahdesta HP. HP:ssa on enemmän keskusmuistia (RAM). Lenovossa 4 Gt, HP:ssa 8 Gt. HP:n laatu ikävä kyllä heittelehtii todella paljon. Voit saada hyvän koneen, tai sitten todella ongelmaisen.

    • exBersel

      Kannattaa katsoa omin silmin, kummassa parempi näyttö, parempi näppäimistö ja onko molemmissa kunnon ruuvit pohjalevyssä niin että sen saa huolettuakin.

      Uudessa läppärissä olennaista on oikeanlainen käyttöönotto:

      Jos ostaa tehdasvalmisteisen tietokoneen jossa on Windows, niin ensimmäinen asia kun näkee työpöydän, on tarkastaa koneessa olevalla ohjelmalla, onko koneeseen saatavissa BIOS-päivityksiä. Jos on, niin asentaa sen.

      Tämän jälkeen tehdään palautuslevy, jolla käyttöjärjestelmän voi asentaa vaikka alkuperäinen kiintolevy hajoaa palautusosioineen. Tähän tarvitaan 16Gb USB-tikku.

      Sen jälkeen käytetään Win10:ssä mukana tulevaa toimintoa, joka pyyhkii koneelta kaikki laitevalmistajan asentamat roskaohjelmat ja muun ske*dan ja asentaa siinä sivussa puhtaan kympin uusimmilla päivityksillä.

      Tämän jälkeen luodaan erilliset käyttäjätilit jokaisella käyttäjälle peruskäyttäjän oikeuksin (koskee myös koneen omistajaa). Järjestelmänvalvojan tunnukseen laitetaan vähintään 16 merkkiä pitkä salasana, joka laitetaan talteen ja tätä tiliä ei käytä sitten enää kukaan.

      Tämän jälkeen voi sitten asentaa haluamansa ohjelmat ja alkaa käyttää konetta.

      • Ei palautuslevyä kannata tehdä. Siinä saa vaan koneen mukana tulleet roskaohjelmat jos asentaa järjestelmän uudelleen! Microsoft tarjoaa puhtaat Windows 10 imaget ilmaiseksi täältä: https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10


      • senioritosaakäyttäää

        4. kannettava jo käytössä ja kertaakaan en ole palautuslevyjä tehnyt. Hp -ssä on Recovery levy osio jota en ole kertaakaan joutunut käyttämään. Konetta en ole käyttänyt huollossa koskaan. Ei vikoja.
        Ketkä tarvitsee palautuslevyjä vähän väliä ja siihen syyt? Itse olen vasta vanhempana opetellut tietokoneen käytön. Itse en omalla käytölläni ole rikkonut konetta vaan laitteen muisti rajoittunut ja tavallinen kuluminen ja hidastuminen ja verkon nopeuden lisääntyminen on ollut uuden ostamisen syy. Useiden moittima Vista käyttis ja kone oli hyvin kätevä ja pitkäaikainen 7,5v.
        W10 en siirtynyt vaan W7 käytän niin kauan kuin laite kestää.


      • Palautuslevy on lähinnä sitävarten jos järjestelmä jumii tai vaihtaa kovalevyn jolloin Windows pitää asentaa uusiksi. Ilman asennuslevyä tämä ei luonnollisesti onnistu. Nykyään palautuslevyjä ei tarvitse tehdä koska Windows 10 saa ladattua Microsoftin sivuilta.


      • exBersel
        senioritosaakäyttäää kirjoitti:

        4. kannettava jo käytössä ja kertaakaan en ole palautuslevyjä tehnyt. Hp -ssä on Recovery levy osio jota en ole kertaakaan joutunut käyttämään. Konetta en ole käyttänyt huollossa koskaan. Ei vikoja.
        Ketkä tarvitsee palautuslevyjä vähän väliä ja siihen syyt? Itse olen vasta vanhempana opetellut tietokoneen käytön. Itse en omalla käytölläni ole rikkonut konetta vaan laitteen muisti rajoittunut ja tavallinen kuluminen ja hidastuminen ja verkon nopeuden lisääntyminen on ollut uuden ostamisen syy. Useiden moittima Vista käyttis ja kone oli hyvin kätevä ja pitkäaikainen 7,5v.
        W10 en siirtynyt vaan W7 käytän niin kauan kuin laite kestää.

        "Ketkä tarvitsee palautuslevyjä vähän väliä ja siihen syyt?"

        Vähän väliä? Oletko joku provoileva trolli, jolla ei ole mitään järkevää sanottavaa? Mistä reiästä kaivoit älyttömyyden, että kehoituksellani olisi KERTA KAIKKIAAN YHTÄÄN MITÄÄN tekemistä sen kanssa, kuinka USEIN palautuslevyä tarvitaan? Osaatko lukea vai onko lukemisen ymmärtämisessä jotain pahasti vialla???

        Palautuslevy/tikku tarvittiin perinteisesti silloin kun tietokoneen alkuperäinen levy hajosi tai sisältö korruptoitui kunnolla. Aiemmin näitä oli enemmänkin kun käytettiin mekaanisia levyjä ja Win7:aa.

        Nykyään on usein SSD/M.2-levyt jotka hajoavat harvemmin, mutta vieläkään ei ole takeita, ettei tehdasvalmisteisten koneiden kanssa tule ongelmia lisenssien tai hajoamisen kanssa, kun ovat tehneet omia virityksiää BIOSiin ja muualle. Lisäksi levyn vaihtaminen suurempaan on helpompaa jos on palautustikku saatavilla, kun ei tarvitse ladata mitään levykuvaa netistä. Ja muuten FYI: ne ladattavat levykuvat eivät myöskään ole mitään uusimpia päivityksiä sisältäviä versioita, joten päivittämään nekin joutuu ihan alusta asti.

        Yleensä tällainen hajoaminen tai tietojen korruptoituminen tapahtuu kerran jos tapahtuu. Sitten on toki narisevia inisijöitä, joiden on hieman vaikea sisäistää tätä.


    • niinpä-mikä

      Acer näytti olevan pätevä kone. Maksaa varmaan jollekkin liikaa.

    • konettaetsimässä

      Omassa lukiossani kumpikaan ei kävisi.. Hp;nopeus tulee olla 2 GHz tai enemmän, Lenovo; keskusmuisti tulee olla 8Gt
      Tarkista siis nää vielä ! toki voi olla lukioissa eroo

      • prossu-riittää

        Se prosessorin nimellinen kellotaajuus on oikeastaan hyvin huono kriteeri "lukiokelpoisuudelle". Ytimien ja välimuistin määräkin vaikuttaa suuresti pros. suorituskykyyn, ja mitä sukupolvea pros. on.

        Noissa molemmissa aloituksen koneissa on sama prosessori i5-8250u, turbotaajuus 3,4 GHz, saa Passmark pisteitä 7673. On enemmän kuin monen pöytäkoneen prosessorissa.

        https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel Core i5-8250U @ 1.60GHz&id=3042


      • prossu-riittää

        Joku 10 v. vanha 2-2,5 GHz Core 2 voisi siis olla muka lukiokelpoinen, vaikka sellaisen Passmark pisteet on n. välillä 1000-1500.


      • näin-yksinkertaista
        prossu-riittää kirjoitti:

        Joku 10 v. vanha 2-2,5 GHz Core 2 voisi siis olla muka lukiokelpoinen, vaikka sellaisen Passmark pisteet on n. välillä 1000-1500.

        Jos lukion vaatimus on 2 GHz, niin silloin 10 v. vanha > 2 GHz prossu tietenkin on lukiokelpoinen.


      • tuossanoin

        On hyvin yleinen virhe, että ihmiset tuijottavat vain gigahertsejä, ydinten lukumääriä, näytön resoluutiota ja megapikseleitä laitetta valitessaaan. Nämä luvut kun eivät oikeasti kerro mitäään suoraan, vaikka niillä onkin jotain tekemistä laitteen nopeuden ja hyvyyden kanssa.

        Esimerkiksi suorittimen ilmoitettua kellotaajuutta voi kuvaannollisesti verrata melko hyvin auton moottorin maksimikierroslukuun. Eihän kukaan osta autoakaan sen moottorin maksimikierrosluvun perusteella! Tietokoneen valitseminen gigahertsien perusteella on kutakuinkin yhtä tyhmä ajatus, sillä suorituskyky on kiinni myös paljosta muusta. Paremman kuvan laitteen oikeasta tehokkuudesta saat suorituskykytestejä tutkimalla. (Mikä vaatii yleensä myös hivenen tietämystä)

        Lukiokonetta etsiessä kehotan kuitenkin kiinnittämään huomiota myös laitteen rungon, näytön ja näppäimistön laatuun. Näyttö on se osa koneesta, jota tuijotat joka päivä, eli sen tulisi mielyttää silmää. Näppäimistön ja rungon laatu taas ovat tärkeitä tekijöitä erityisesti lukiokäytössä, jossa kirjoitetaan paljon ja kone kulkee aina mukana. Nämä asiat selviävät vain itse testaamalla tai testejä lukemalla!

        Monet tuijottavat vain suorituskykyä, ja ostavat muilta osin huonon koneen, sitten on silmät kipeät ja kirjoitus ei oikein maistu...


      • tinttosaurus
        tuossanoin kirjoitti:

        On hyvin yleinen virhe, että ihmiset tuijottavat vain gigahertsejä, ydinten lukumääriä, näytön resoluutiota ja megapikseleitä laitetta valitessaaan. Nämä luvut kun eivät oikeasti kerro mitäään suoraan, vaikka niillä onkin jotain tekemistä laitteen nopeuden ja hyvyyden kanssa.

        Esimerkiksi suorittimen ilmoitettua kellotaajuutta voi kuvaannollisesti verrata melko hyvin auton moottorin maksimikierroslukuun. Eihän kukaan osta autoakaan sen moottorin maksimikierrosluvun perusteella! Tietokoneen valitseminen gigahertsien perusteella on kutakuinkin yhtä tyhmä ajatus, sillä suorituskyky on kiinni myös paljosta muusta. Paremman kuvan laitteen oikeasta tehokkuudesta saat suorituskykytestejä tutkimalla. (Mikä vaatii yleensä myös hivenen tietämystä)

        Lukiokonetta etsiessä kehotan kuitenkin kiinnittämään huomiota myös laitteen rungon, näytön ja näppäimistön laatuun. Näyttö on se osa koneesta, jota tuijotat joka päivä, eli sen tulisi mielyttää silmää. Näppäimistön ja rungon laatu taas ovat tärkeitä tekijöitä erityisesti lukiokäytössä, jossa kirjoitetaan paljon ja kone kulkee aina mukana. Nämä asiat selviävät vain itse testaamalla tai testejä lukemalla!

        Monet tuijottavat vain suorituskykyä, ja ostavat muilta osin huonon koneen, sitten on silmät kipeät ja kirjoitus ei oikein maistu...

        Totta, koneiden kapasiteetit on jo niin hyviä, ettei niistä saa tavan lukiokäyttäjä mitään eroa itselleen. Käytettävyys kuten hiirilevyn sijainti, usb-porttien määrä, tärkeimpänä näytön laatu, onko toinen numeronäppis jne.

        Ajat on kyllä muuttuneet. Kun itse kävin lukion tarvittiin vain laskin. Eikä senkään tarvinnut olla laatua ydinfyysikolle suunniteltu. Moni brassaili ja osti hemmetin kalliin, ison ja hienon, eikä suurinta osaa ominaisuuksista edes tarvittu. Mutta olipahan hieno. Mulla oli ihan peruslaskin eikä kukaan siihen edes kiinnittänyt huomiota. Se toimi todella hyvin, oli isot selkät numerot. Se myös eli pitkään kun paristoja vaihtoi. Ei ollut vielä aurinkokennolla. Minne lie elämän varrella hväinnyt.


      • Tikulla_pärjäsi

        "Ajat on kyllä muuttuneet. Kun itse kävin lukion tarvittiin vain laskin."

        Ajat ovat kyllä muuttuneet. Kun itse kävin lukion, tarvittiin vain laskutikku. (Laskinta ei ollut vielä keksitty.) Ensimmäisen laskimen ostin 70-luvulla ja myin sen vuonna 1976 Tallinnassa ensimmäiselle halukkalle, joka hotelli Virun hississä kysyi: "Taskulasku onko?"

        Läppäreistä sen verran, että ei kannata ostaa ihan halpaa, jos haluaa kestävän koneen. Itse kirjoitan tätä 1100 euron Acer Aspirella.


    • Jouni_jostakin

      Mulla on tuo HP:n kone ja ostin3 kk sitten hajosi lataus ja nyt huollossa ja frendille kävi samoin. Olin päättänyt etten osta enää HP:n kamaa, mutta sorruin taas. Ostin sitten toisen koneen Lenovo 530S ja ainakin tämä toimii vielä. Edellinen Lenovo G850 vetelee viimeisiään ja on 7 v vanha??

    • okaros

      Pidän itse Lenovosta enemmin. Lenovo Legion y 520 koneen hankin juuri äskettäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3290
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2043
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1632
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1467
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1346
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1084
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1081
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1033
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      148
      902
    Aihe