Lieksa Nurmes lentokenttä

Vieläkö kenttä on kunnossa? Ajattrlin ostaa oman lentokoneen.
🐃...😨

40

2212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ostamaan.vaan

      Ei mainitsemasi kentän kunto ostamista haittaa. Osta pois. Joensuun tai Kiteen kentillä voit konettasi turvallisesti säilyttää vartioituna. Kyllä piipahtaminen Lieksa-Nurmes kentällä onnistuu, mutta ei säilyttmäminen ilman vahingontekoja.

    • vesisukset

      Pielinen on 100 km pitkä lentokenttä,eikä tule ruuhkaa.

      • Anonyymi

        Minä ostin vanhan DC-10 lentokoneen, ei kai sillä voi Pieliseen laskeutua, kun ei ole vesitasoa. Voisiko sillä laskeutua Lieksan kentälle, vai mitä sanoo Lieksan lennonjohdon päivystäjä??.


    • Pielisen Märäjälahden jäällä oli viime sotien aikana viereisen varuskunnan lentokenttä. Myös Kevätlahden jäälle aurattiin useina talvina kiitotie harrastajalentäjiä ja heidän opetustaan varten. Opettaja, jonka nimeä en mainitse, tuli Lieksaan Kuopiosta opettamaan lentokurssilaisia.

      Kymmenisen vuotta sitten Lieksassa toimi myös UPL-kurssi, jonka läpäisivät monet lieksalaiset ja pääsivät lentämään yhteiskäyttöön hankkimallaan koneella.

      • Anonyymi

        Eikös ne viime sotien ajalta olleet jäät jo sulaneet??


    • pilvenveikko

      Minäkin meinasin ostaa lentokoneen tahi helikopterin kun polliisi vei autokortin...

      • kotperin.hankintaan

        Helikotperi on kätevämpi omakotitaloasujalle. Voi lähteä pihasta ja laskeutua pihaan. Eikä poliisi saa ainakaan lennosta kiinni.


      • istuva.pollari
        kotperin.hankintaan kirjoitti:

        Helikotperi on kätevämpi omakotitaloasujalle. Voi lähteä pihasta ja laskeutua pihaan. Eikä poliisi saa ainakaan lennosta kiinni.

        Niin, koska nykyään ei ole enää "lentäviä", joiksi liikkuvaa poliisia ennen kutsuttiin. Liikkuva poliisi lopetettiin äskettäin tarpeettomana. Lentävät olisivat kopterin saaneet kiinni. Nyt on vain paikallaan pysyvä poliisi.


      • ABClle.ei
        istuva.pollari kirjoitti:

        Niin, koska nykyään ei ole enää "lentäviä", joiksi liikkuvaa poliisia ennen kutsuttiin. Liikkuva poliisi lopetettiin äskettäin tarpeettomana. Lentävät olisivat kopterin saaneet kiinni. Nyt on vain paikallaan pysyvä poliisi.

        Pitää vaan varoa ettei kotperilla laskeuvu abceen pihalle, silloin jää heti kiinni kun ne on täynnä poliiseja...


    • Tuosta seuraavasta linkistä pääpumppu voi arvioida kuvien perusteella lentopaikan kunnon.
      Siitä sitten vain päättämään tyytyykö ultraan, johonkin Cessnaan, vai hankkiiko kenties Sipilän tasoisen pikkujetin. Veikkaisin, että sinulla on vähintään PPL, yksityislentäjän lupakirja.

      https://lentopaikat.fi/lieksa-nurmes-efln/

      • Juuri tämäntyyppisistä aloituksista Lieksapalstalla pidän.


    • Tarkistin Sipilän jetin, CessnaCitationJet CJ2 , ominaisuudet. Se on jätettävä nyt pois hankintalistalta, koska EFLN pituus ei riitä aivan tälle konetyypille.
      Takeoff Field Length 3,360 ft (1,024 m)
      Landing Distance 2,980 ft (908 m)

      940 m, ja kentän on oltava pidempi kuin koneen ominaisuudet vaativat, turvallisuussyistä. Eli olisi oltava vähintään noin 1180 m.

    • Yksityislentäjän lupakirja on ollut viime vuosikymmenillä monella lieksalaisella. Tunnen heistä kuusi ja tiedän lisäksi yhden. Kaksi heistä on muuttanut paikkakuntaa ja yksi on kuollut. Kahden lentäjän kyydissä olen ollut noin 15-20 vuotta sitten. En tiedä onko heillä kellään lupakirja enää voimassa. En ole kysellyt.

    • Anton.O.V

      Linkissä on kuvattu AN2 koneella harjoittelua. Taustalla näkyy Lieksan piirustuksilla valmistettu vesitorni. Venäjältä saa Antonoveja halvalla, mutta videopätkän lentokone ei ole enää myynnissä, kun siihen tuli nopeassa laskeutumisessa jonkinverran vikoja.

      https://www.youtube.com/watch?v=fCJbxUkhV8o

    • rupelli-rikki

      Tuosta moottorista joka syöksynjälkeen pyöri sinne etiäppäin saattaisi saada jotain vielä koneremontin jälkeen? Tai ainakin varaosia!

    • Olipa dramaattinen video. Tuota en aiemmin ole katsonut. Kiitos. Lentoturvallisuus naapurissamme ei taida olla aivan samaa luokkaa kuin meillä. Muistelen yhden taitolentäjänaisenkin sitten menehtyneen EFLN avajaisten jälkeen, jossakin Euroopassa, sitten tulevassa näytöksessä. Hän ei ollut Svetlana Kapanina, koska hän on käsittääkseni edelleen elossa.

      Lentokentän avajaiset olivat muistaakseni 90-luvun puolenvälin seutuvilla?
      Joensuusta, EFJO, Lieksa-Nurmes, EFLN, kentälle normilento esim. Cessna 182 Skylanella kestää noin 45-50 minuuttia säästä riippuen. Tavallinen lentokorkeus on esim. 4000 jalkaa (1,2 km) ja matkanopeus 100-140 mailia tunnissa, kilometreissä yli 200km/h. Vähän pilotin halusta, kiinni kuinka paljon polttoainetta polttaa lennolla. Em. lento vie kerosiinia throttlen asennosta riippuen 5,5-9 gallonaa ,eli noin 20-30 litraa. Jos olisi paksumpi lompakko, hankkisin PPL lisenssin;) Teoriapuoli on jotenkuten hallussa. Omia lentotunteja oppilaanakin on nolla. Kyydissä kyllä on tullut oltua.

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000984404.html

    • Piper.arrow

      Onko cessnassa dueselmoottori kun se vie kerosiinia? Normi cessna kulkee 100 ll: llä.

      • hieman.polttoaineista

        Suihkumoottori: JET A-1 eli Lentopetroli eli Kerosiini. Tosi kylmissä paikoissa kuulemma käytetään JET B:tä, en ole nähnyt Helsinki-Vantaan tankkiautoissa tuollaista merkintää. Ja ominaisuuksia tässä on jo lueteltukin, itse haluaisin vielä arvella että kerosiini on halvempaa valmistaa kuin useimmat bensiinit.

        Dieselmäntämoottori: JET A-1, johtuen luultavasti siitä että sillä ja sen jalkeluverkostolla on kaikki mahdolliset hyväksynnät ilmailukäyttöön. En tiedä käytetäänkö joissakin dieseleissä autojen/työkoneiden polttoaineita. Saatavuus olisi ainakin hyvä.

        Kipinäsytytteinen mäntämoottori: 100LL, 91/96UL ja autobensoja. Riippuu vähän mille aineelle ko. moottori on hyväksytty.

        Se 100LL:n vähälyijyisyys riippuu sitten siitä mihin sitä vertaa, tässä tapauksessa vertailukohtana lienee ollut 130- ja 115/145 -oktaaniset lyijylliset lentobensiinit. Lentokenttäkuppilalegendan mukaan 100LL (Low Lead) sisältää lyijyä n. nelinkertaisesti verrattuna edesmenneeseen 99 autobensaan. Oktaaniluku on MON-oktaaneja, RON-oktaaneina se lienee luokkaa 110. Miksei se kävisi katittomaan autoonkin mutta nykyään ei saa ajella lyijyllisellä tieliikenteessä ja kolmen euron hintalappu saattaisi karkoittaa monta ostajaa. Nykyään lentobensakin on verollista mutta en tiedä onko siinä sama verotus kuin autobensassa.

        Nykyään Suomessa saa myös lyijytöntä 91/96UL lentobensaa, tosin kaikkia moottoreita ei ole hyväksytty sille. Maailmalla on meneillään paljon projekteja joissa yritetään hankkiutua eroon lyijyllisistä lentobensoista.


      • Ihan hyvä ja aiheellinen korjaus. Juuri noin se on, että korkeaoktaanisia bensiinejä nuo käyttävät. Hyvä että en ole kertaakaan lentokonetta tankannut;) Eräästä toisesta ketjusta poimittua. ”Oulun kentällä sattui tapaus jossa ulkomainen kone tuli tankkaamaan eikä oikeasta polttoainetyypistä keskusteltu selkeästi. Tankkaaja sai jotenkin survottua kerosiinipistoolin bensamoottorikoneen tankkiin. Molemmat moottorit sammuivat muutama minuutti lentoonlähdön jälkeen, pakkolasku meni aika huonosti, kaksi kuoli ja yksi loukkaantui.”


    • Käykö Viekin lentokentällä paljon yksityiskoneita?

      • hiljaista.on

        Kentän alkuaikoina 90-luvun loppupuolella kenttä oli harrastajalentäjien käytössä ja saattoipa joku liikemieskin pistäytyä koneella kentällä vieraillessaan Lieksassa tai Nurmeksessa. Viimeiset lähes pari vuosikymmentä on ollut hiljaisempaa lentoharrastuksen kallistuttua roimasti. Viime vuosia mooottorilennokkikerholaiset ovat pitäneet kilpailujaan kentällä.

        Kentällä pidetyt kaksi lentonäytöstä olivat todella mielenkiintoisia.


      • En löytänyt täsmällistä vastausta kysymykseesi. Seuraavasta hankeraportista löytynee kuitenkin joitain viitteitä, kuinka vähällä käytöllä ko. lentopaikka on. Finavia pitää tilastoa lentoasemien liikenteestä, mutta EFLN on lentopaikka, ja siitä ei ilmeisesti ole ko. tilastoja.

        Tuossa sitä onkin lukemista, Pikesin hankeraportista saatte varmaan jonkinmoisen kuvan kentän nykytilasta, sen markkinoinnin ja käyttöasteen lisäämisen haasteista. Haasteellinen tehtävä se todella on. Hiljaista on, kuten edellinen totesi.
        Seuraava aloite palautuksiin sen sijaan ei anna mitään lisäarvoa mihinkään keskusteluun. Ainoastaan voisi synnyttää keskustelua Nokian nuorisokasvattajan käytöstä. ja sen hyväksynnästä tiettyihin käyttötarkoituksiin;)

        Tässä tämä Pikesin hankeraportti:
        https://docplayer.fi/17808146-Lieksa-nurmeksen-lentokentan-kayton-tehostaminen-esiselvityksen-hankeraportti.html


    • aloite.palautukseen

      Osta pankko lentokone ja aloita sinä viekin kentältä matujen palautsulennot!
      Luulisi että niillä lennoilla ei tarvita poliisa eikä rauhoittavia lääkkeitä!
      Laulelet nille niitten omia joikuja lentomatkalla niin rauhoittuvat, tai sitten nakkaavat sinut koneesta ulos!

      • Lentäminen kiinnostaa kyllä, mutta ei sovi kukkarolle eikä kai ole kovin ekologistakaan. En aloita palautuslentoja, mutta ehkä voin aloittaa tuontilentoja Irakista Viekin lentokentälle Lieksan maahanmuuttokriitikoiden iloksi.


      • Anonyymi
        Uuninpankko kirjoitti:

        Lentäminen kiinnostaa kyllä, mutta ei sovi kukkarolle eikä kai ole kovin ekologistakaan. En aloita palautuslentoja, mutta ehkä voin aloittaa tuontilentoja Irakista Viekin lentokentälle Lieksan maahanmuuttokriitikoiden iloksi.

        Juuri sitä varten pitää olla kenttä. Saadaan äkkiä matuja tuotua, kun työvoimapula iskee. Vaikkei iskisikään, olisi hyvä olla kotivaramatuja ainakin 2000 kpl.


    • Lieka.rasse.museoon

      Ihmén kauan meni kun joku rasse reppana toi mamut tähänkin juttuun.

      • ahzgefdesqa

        Joko se pankko kännissä örveltää?


    • 182-Skylane

      Osta tollanen Cessna 182, ei ole edes kallis.
      https://www.verticalhobby.com/kauppa/cessna-182-advanced-trainer-epo-rtf-24ghz-1100mm-p-4594.html

      • realistiWolf.Wolf

        RC lelut ovat kyllä ihan mukavia, ja tuontasoiset sopivanhintaisia meikäläisenkin kukkarolle. Mutta todelliseen toimintaan tarvitaan vähintään tyyliä ja maukkautta. Sanoisin, että tässä olisi konevalinta, jossa on tyyliä, ja asiayhteyteen liittyvää jännitystäkin aimo annos. Pilotiksi vielä hieman kokematon, niin saataisiin jännitystä Välimeren ylityksen tapaan, draamaa ja lööppejäkin, valitettavan Etelä-Sveitsin tapauksen tapaan. Toki kokematon lentäisi tämänkaltaisella koneella vain suuria merimatkoja ylittämättä.

        https://www.youtube.com/watch?v=sHrNkcac9YU


    • kukanopein

      Lentokentälle lisää käyttöä pitämällä muutaman kerran vuodessa vaikka kiihdytys kisoja. Ajoneuvoja voisi olla monenlaisia aina zetorista kilpa-autoihin.

      • vain.hiekkatiellä

      • Anonyymi

        Tarkoitat varmaan immeisten kiihdytys kisoja? Katottaisiin, kuka kiihtyy nopeimmin ja mistä.


    • realistiWolf.Wolf

      Onko ko. kentällä tulevaisuudessa sotilaspoliittista merkitystä? Todellisuutta ja kehitystä ajatellen, taitaa olla siinä suhteessa väliinputoaja, kuten moni muukin kehityksen rynnistyksessä. Mahdotonta on taikomatta kuppiin saada mahdollisesti. Tulevaisuuden koneita ohjataan todennäköisesti ilman miehistöä, maasta käsin. Tulivuoret siten vieressä ainoa vaara;)
      Peli on kova ja tuleva, mutta se on ohjattavissa simulaattorein.

      https://www.youtube.com/watch?v=POQjRuPvO28

      • automaatiota

        Kyseisellä kentällä ei ole nytkään mitään merkitystä, saatikka sitten tulevaisuudessa. Paikka on jo unohtunut ja se pusikoituu hiljalleen ja puusto valtaa alueen. Muutaman vuosikymmenen päästä sitä ei kukaan edes muista eikä se erotu ilmavalokuvista mitenkään erikoisena kohteena.

        Autot on jo automatisoitu ja kulkevat paikasta toiseen ilman kuljettajaa ja matkustajia. Tällaisesta kehityksestä ei ole mitään hyötyä.

        Kun lentokoneita ohjataan maasta, niin onhan se ohjaajille turvallisempaa onnettomuustapauksissa. Vain matkustajat kuolevat.

        Meriliikenteessä laivat voivat hyvinkin seilata ilman kipparia. Ne eivät putoa, vaan korkeintaan ajavat karille tai törmäävät toisiinsa ja uppoavat. Silloinkin maalla työskentelevä laivamiehistö pelastuu, mutta vain matkustajat hukkuvat.


    • StartDeportation

      Pankko Air aloittaa syksyllä matujen palautuslennot Viekin lentokentältä!

      • StartImportation

        Et ole lukenut ketjua. Hänhän ilmoitti tuolla ylempänä juuri päinvastaista.
        Pankko:
        "En aloita palautuslentoja, mutta ehkä voin aloittaa tuontilentoja Irakista Viekin lentokentälle Lieksan maahanmuuttokriitikoiden iloksi."


      • male.or.female
        StartImportation kirjoitti:

        Et ole lukenut ketjua. Hänhän ilmoitti tuolla ylempänä juuri päinvastaista.
        Pankko:
        "En aloita palautuslentoja, mutta ehkä voin aloittaa tuontilentoja Irakista Viekin lentokentälle Lieksan maahanmuuttokriitikoiden iloksi."

        Tämä em. lausahdus tuontilennoista taholtaan ei mitenkään edistä palstasopua. Aivan kuin hänen ainut agendansa olisi sairaasti syyllistää maahanmuuttokriittisiä rasisteiksi, vaikka siitä terveestä kriittisyydestä on pitkä matka rasismiin. Tuo pankko käyttää arveluttavin keinoin sotaveteraanejakin lyömäaseena ideologiansa pönkittämiseksi. Ei vaikuta kovin rehdiltä ja terveeltä suvaitsevaisuudelta. Terve suvaitsevaisuus ei ole rasismia puolin eikä toisin. Rasismiksi noin heppoisin perustein voidaan kääntäen sitten sanoa myös hänen ylimielistä suhtautumistaan maahanmuuttokriittiseen kantaväestöön ja hiemankin liian isänmaallisesti ajattelevia kohtaan. Siviilipalveluksen niin harva valitsee, että en usko sen olevan kovin isänmaallista. Tuolla toisessa ketjussa pankko tunnusti käyneensä armeijan. Nyt hän ilmaisuillaan vaikuttaa katuvan sitä. No, hurahtaneita huru-ukkoja on aina ollut ja tulee olemaan. Minä hieman yllätyin, kun pankko onkin sanomansa mukaan male. Olen aina pitänyt häntä female tyyppinä


    • Anonyymi

      Masait osaa lentää ilman lentokonettakin. Ja nopeasti! 😵

      • Anonyymi

        Maaazaaai


    • Anonyymi

      Muhkea ja tulikuuma jållulehti saapu jumpojetillä huomenna 10:00

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      86
      8109
    2. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      89
      6198
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      55
      6178
    4. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4691
    5. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      3224
    6. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      48
      3216
    7. Sinulle J mies

      Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      43
      2763
    8. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      41
      2705
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      43
      2651
    10. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      55
      2402
    Aihe