Volvo penta D4-300 ahtopaineissa eroa

Paineessako

Veneessä pariasennuksena 300 heppaset D4 padat. Samoilla kierroksilla toisessa ahtopaineet esim. 160 ja toisessa 60. Huippukierroksilla paineet 190, toisessa jää 120:een samoilla kierroksilla.
Mitkä ovat ko. moottorin normipaineet ?
Tässä isompipaineisessa myös kompura "sahaa" päälle-pois.
Onko kompura ohjaus ahtopaineen vai kierrosten mukaan ?
Mistähän moiset ongelmat johtuvat ?

11

2401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sealine1

      mulla oli D 4 260 2008 vm siinä ahtopaine täysillä 190 ja kompura päälle 1300 rpm ja pois 1700 rpm. Nykyisessä D6 400 2016 vm siinä myös ahot samat 190 vaan kompuran volmo muuttanut kuormituksesta riippuvaksi eli ei lähe käytännössä ikinä päälle, volvon mukaan ei tarpeeksi painava vene ?? 8 t ei riitä jos kerralla lyö lämän tiskiin käyväsee päällä 1900-2100 rpm

    • Tyrnäväntorpedo

      Ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa onko kyseessä todellinen ero vai näyttääkö mittarit väärin.

    • Normipaineet

      Pakokaasuahtimilla ei ole mitään normipaineita, maksimi rajataan joko VNT, hukkaportti,surge, tai overlap-mitoituksella, veneissä yleensä vain viimemainittu käytössä.
      Ahtopaine riippuu täysin kuormituksesta ja jopa samalla kuormituksella voi olla eroa esim. pakovastuksen vuoksi, yleensä osakuormilla riittää kun ilmaa on riittävä ylimäärä palamiseen.
      Kompura oli aiemmin paineohjattu, nykyään en tiedä, mitä kaikkia tunnistimia on mahdollista valvoa, periaatteessa toiminta on tarpeen vain kun tehoa tarvitaan alueella jolla turbo ei vielä puhalla riittävästi, eli kun tarvitaan matalilla kierroksilla vääntöä, jota venekäytössä harvoin tarvitaan, niin käyttö on enemmän saasteiden hallintaan keskittyvää.

      • Joakim1

        Ahtopaineella on kuitenkin valtava vaikutus huipputehoon. Jos kaasu pohjassa on noin suuri ero ahtopaineessa, pitää eroa myös olla paljon koneen tuottamassa tehossa ja polttoaineenkulutuksessa. Samoilla potkureilla kahdella moottorilla vähemmän ahdetun kierrokset pitäisi jäädä alemmaksi.

        Tehohan on kutakuinkin suoraan verrannollinen imukanavan absoluuttiseen paineeseen (myös lämpötila vaikuttaa). 120 ja 190 tarkoittanee 1,2 ja 1,9 bar ylipainetta eli 2,2 ja 2,9 bar absoluuttista. Jälkimmäisellä saa 30% lisää tehoa.

        Dieselissä tietysti tehon voi rajoittaa noissa samaksi pitämällä polttoineen syötön samana.

        Mitkä ovat kierrosluvut täydellä kaasulla? Entä polttoaineenkulutukset. Pitäisi olla n. 60 l/h täydellä teholla.


      • Normipaineet
        Joakim1 kirjoitti:

        Ahtopaineella on kuitenkin valtava vaikutus huipputehoon. Jos kaasu pohjassa on noin suuri ero ahtopaineessa, pitää eroa myös olla paljon koneen tuottamassa tehossa ja polttoaineenkulutuksessa. Samoilla potkureilla kahdella moottorilla vähemmän ahdetun kierrokset pitäisi jäädä alemmaksi.

        Tehohan on kutakuinkin suoraan verrannollinen imukanavan absoluuttiseen paineeseen (myös lämpötila vaikuttaa). 120 ja 190 tarkoittanee 1,2 ja 1,9 bar ylipainetta eli 2,2 ja 2,9 bar absoluuttista. Jälkimmäisellä saa 30% lisää tehoa.

        Dieselissä tietysti tehon voi rajoittaa noissa samaksi pitämällä polttoineen syötön samana.

        Mitkä ovat kierrosluvut täydellä kaasulla? Entä polttoaineenkulutukset. Pitäisi olla n. 60 l/h täydellä teholla.

        Olet ymmärtänyt väärin ahtopaineen merkityksen, sillä ei ole mitään muuta merkitystä kuin mahdollistaa suuremman polttoainemäärän palamisen, poikkeuksena pienillä tehoilla suuri ilmaylimäärä vähentää typen oksideja, mutta korkeampi puristuslämpö vastaavasti pahentaa asiaa suuremmilla kuormilla.
        Itse ahtaminen, tai imupuolen paine ei lisää tehoa yhtään, kaikki teho tulee polttoaineen palamislämmöstä, ja ahtaminen ei koskaan ole hyötysuhteeltaan tuottavaa, eli se saattaa jopa heikentää kokonaishyötysuhdetta.
        Kun halutaan tehoa, on poltettava enemmän polttoainetta ja se vaatii happea, jota voidaan sitten syöttää joko ylimääräisellä paineella tai ilman tiheyttä lisäämällä (jäähdytys) tai molemmilla tai lisäämällä polttoaineeseen happea sisältäviä yhdisteitä (nitro).

        Yleensä dieselmoottoreissa ahtopaineen (ilman määrän) puute näkyy mustana savuna, jos savutusta ei esiinny, niin konventionaalisilla pumpuilla asia on kunnossa, nykyisillä CR- laitteistoilla vikakoodi ilmoittaa asiasta jos syöttöä joudutaan rajoittamaan, eli ahtopaineiden mittailu kuuluu puuhasteluun "kiva tietää", maallikolle lukemat ei kerro mitään.


      • Joakim1

        En ole. Kuten sanoit se mahdollistaa suuremman polttoiaineensyötön ja siten suuremman tehon. Kaasu pohjassa normaalisti syötetään maksimimäärä polttoainetta, jolloin teho tulee suoraan ilmamäärän kautta.

        Commonrail-koneessa lienee tieto ilmamäärästä, joten polttoainetta ei syötetä enempää kuin ko. ilmamäärällä on mahdollista polttaa. Ahtopaineelle on varmasti säätö ja tuon säädön avulla tehtäneen eritehoiset D4-versiot. Vai onko noissa eri ahtimet?


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        En ole. Kuten sanoit se mahdollistaa suuremman polttoiaineensyötön ja siten suuremman tehon. Kaasu pohjassa normaalisti syötetään maksimimäärä polttoainetta, jolloin teho tulee suoraan ilmamäärän kautta.

        Commonrail-koneessa lienee tieto ilmamäärästä, joten polttoainetta ei syötetä enempää kuin ko. ilmamäärällä on mahdollista polttaa. Ahtopaineelle on varmasti säätö ja tuon säädön avulla tehtäneen eritehoiset D4-versiot. Vai onko noissa eri ahtimet?

        Esimerkiksi tällä saa D4-260:stä yli 300 hv tekemättä mekaanisia muutoksia eli vain elektroniikkaa muuttamalla eli käytännössä ahtopainetta nostamalla ja tietysti vastavasti polttoaineen syöttöä kasvattamalla: https://www.chiptuning.com/en/volvo-penta/d4-series/d4-260-marine/powercontrol.html


      • Mainokset-on-totta

    • Joakim1

      Tässä on mainittu 215 kPa ahtopaine täydellä teholla 3500 rpm: http://www.plaquet.be/images/stories/PDF/VolvoPenta/D4/General/t_d4_300_i.pdf

      Tässä tietoa koko D4-sarjasta: https://monomarine.nl/volvopenta/prosales.penta.volvo.net/vpprosales/sst/certificate/teamplace/sites/certification/certification documents/avpxw05_5dai_vpx_imo_10_06_4_tf05.pdf
      150-225 näyttää olevan varsin identtisiä lukuunottamatta ECUn ohjelmistoa. 260:ssä on eri turboahdin. 300:ssa on taas eri turbo ja lisäksi eri kansi, männät, suuttimet ja välijäähdytin. Siinäkin on sama nokka-akseli, iskutilavuus jne.

      Näyttäisi siis, että 150-225 on tehty ohjelmallisesti ja kahdessa tehokkaammassa on sitten myös muuta eroa.

      • Mainokset-on-totta

        Voi näyttää, mutta vain VNT - ja joissain rajoitetuissa hukkaportillisissa on mahdollista säätää ahtopainetta vain dataa peukaloimalla.


      • Joakim1
        Mainokset-on-totta kirjoitti:

        Voi näyttää, mutta vain VNT - ja joissain rajoitetuissa hukkaportillisissa on mahdollista säätää ahtopainetta vain dataa peukaloimalla.

        Ilmeisesti noissa ei sitten ole säädettäviä siipiä eikä hukkaporttia? Kun turbo ja kaikki muukin tehoon vaikuttavat ovat samoja 150-225 hv toinen säätövaihtoehto on polttoaineensyötön rajoitus. Myös VP:n varaosakuvien mukaan 180-225 ovat osiltaan samoja. D4-150:stä ei sieltä edes löytynyt.

        180 on rajoitettu 2800 rpm:ään ja ahtopaine on 157 kPa: http://www.plaquet.be/images/stories/PDF/VolvoPenta/D4/General/t_d4_180_i_b.pdf

        225 on hiukan erikoinen tapaus. Kiertää samat 3500 rpm kuin tehokkaammatkin ja ahtopaine on suuri, 210 kPa . Erityisen ihmeellistä on suuri ilmamäärä 16 m3/min (25 C 100 kPa abs), joka on puolessa välissä 260 ja 300 ilmamäärää, Tuo siis käy selvästi laihemmalla täydellä teholla: http://www.plaquet.be/images/stories/PDF/VolvoPenta/D4/General/t_d4-225_i.pdf

        Tässä vielä 260: http://www.plaquet.be/images/stories/PDF/VolvoPenta/D4/General/t_d4_260_i_b.pdf

        Voihan tuo D4-sarjan lastutus olla mainosmiehen puheita, mutta yleensä turboahdetuissa koneissa lastuttamalla saa reilusti lisää tehoa. Ahtamattomissa taas ei ellei tehoa ole rajoitettu jotenkin poikkeuksellisesti, mikä taitaa olla tilanne joissain perämoottoreissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      42
      1472
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

      Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

      Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      305
      1313
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1125
    5. Mitä on eilen sattunut?

      Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1081
    6. Milloin tapasit kaivattusi

      ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      66
      1068
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1039
    8. Oletko mokannut

      Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      177
      892
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

      Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe