Sosiaalinen luotto

Lösönen

Terve! Onko täällä ihmisillä kokemuksia sosiaalisesta luotosta? Tyttöystävällä on joitakin tuhansia euroja vanhoja velkoja ulosotossa, ja ehkä mahdollisuus saada kunnalta sosiaalista luottoa velkojen järjestelyyn. Hän on siis töissä käyvä ihminen eikä uutta velkaa ole tullut moneen vuoteen, mutta ikävä kyllä on myös mahdollisuus, että hän joutuu terveysongelmiensa takia lopettamaan työt nykyisessä työpaikassaan. Kysymykseni koskee tarkemmin oikeastaan sitä, miten sosiaalista luottoa maksetaan takaisin? Lähteekö se tililtä automaattisesti kerran kuussa? Mitä tapahtuu, ellei sosiaalista luottoa pysty maksamaan takaisin? Voiko joku muu tarvittaessa lyhentää luoton eriä? Mietimme nimittäin sitä, että jos hän todella joutuu lopettamaan työt eikä kykene lyhentämään sosiaalista luottoa, voinko minä tehdä sitä tarvittaessa sillä välin, kun hän on työtön tai sairaslomalla? Mietimme nimittäin jo sellaistakin vaihtoehtoa, että maksaisin hänen ulosottovelkansa, ja hän lyhentäisi sitten velkaansa suoraan minulle. Näin ei tarvitsisi maksaa ulosottokuluja eikä ennenkaikkea velkojen korkoja, jotka ovat tällä hetkellä niin suuret ettei velka juuri lyhene vaikka häneltä useampi sata euroa kuukausittain ulosottoon meneekin. Sosiaalisen luotto olisi vain vielä tätäkin parempi vaihtoehto, jos voin tarvittaessa häntä auttaa takaisinmaksussa, sillä sen yhteydessä saattaa saada jonkin verran lainojen käsittelykuluja ja korkoja anteeksi.

13

745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rahapossu

      Varaudu siihen että kun akalle annat rahaa ja se saa tietonsa puhtaaksi, sä saat lähteä ja sulta jää maksut saamatta. Näin se yleensä tuppaa vaan menemään. Sanon vielä toisin: ÄLÄ KOSKAAN OTA TOISEN PUOLESTA VELKAA TAI LAITA NIMEÄSI TAKAUSPAPERIIN.

    • aivanesya

      Sosiaaliluottoa maksetaan sovittu summa kerran kuussa. Jos tulee työttömyttä tms laina odottaa. Maksimiluotto 34000. Halpaa rahaa.

      • dfhdfh

        Ei kai se noin paljoa ole, takuusäätiö saattaa myöntää kyllä takauksen 34ke summalle mutta mun mielestä sosiaalinenluototus on vain muutamia tonneja, ehkä 5000e.

        Aloittajalle sen verran että ihan sama kuka sitä luottoa lyhentää, kunhan velkoja vaan saa rahansa joka kk tilillensä.


      • fbmmmhbfhb

        Sosiaalisen luoton yläraja riippuu kunnasta. Helsingissä ja Oulussa se on 15 000 euroa, Espoossa, Vantaalla ja Tampereella 10 000 euroa, Salossa 5 000 euroa. Turussa ei tietääkseni sosiaalista luottoa voi saada ollenkaan.


      • asiatkunnossa

        Yläraja on 34000. Sitä suurempia summia ei ehdi maksaa kymmenessä vuodessa takaisin. Samoin niillä on joku ansiotuloraja minkä ylittymisen jälkeen ei saa lainaa ollenkaan. Taitaa olla jotain pari tonnia kuussa. En ole varma. Mutta sen lainan ylin summa ei saa olla maksettavaa velkaa suurempi. Jos on ulosotossa 20000 niin se on samalla se ylin summa. 34000 asti voi käydä kysymässä omaa tilannetta. Jos velkaa on enemmän, eivät lainaa.


      • 457457
        asiatkunnossa kirjoitti:

        Yläraja on 34000. Sitä suurempia summia ei ehdi maksaa kymmenessä vuodessa takaisin. Samoin niillä on joku ansiotuloraja minkä ylittymisen jälkeen ei saa lainaa ollenkaan. Taitaa olla jotain pari tonnia kuussa. En ole varma. Mutta sen lainan ylin summa ei saa olla maksettavaa velkaa suurempi. Jos on ulosotossa 20000 niin se on samalla se ylin summa. 34000 asti voi käydä kysymässä omaa tilannetta. Jos velkaa on enemmän, eivät lainaa.

        Sotket ilmeisesti edelleen takuusäätiön takaukseen joka on max 34000e. Sosiaalinen luotto on kunnasta riippuen muutamasta sadasta reilu 10000e asti ja Suomessa on joku 30 kuntaa jotka näitä myöntää.


      • asiatkunnossa

        Siis tarkoitan mihin velkamäärään asti voi vielä yrittää järjestellä velkojaan. En tarkoita näitä sosiaalisia luottoja joita voi hakea vaikka remonttiin. Sinulla voi olla menossa velkoja ulosottoon. Mikäli näitä velkoja on yhteensä alle 34000 voi käydä kysymässä, jos ne katettaisiinkin sosiaalisella luotolla. Nämä muutamat kunnat, jotka julkisesti tarjoavat sosiaalista luototusta, tarkoittavat että voit siis hakea heiltä lainaa johonkin tarkoitukseen yleensä. Ja ei ole varmaa suostuuko kunta lainaamaan vaikka olisikin alle 34 tuhatta velkoja. Se on aina tapauskohtaista.


      • skieejkejjiek4mje

      • tuskastunut

        voiko velkasaneerauksessa oleva saada sosiaaliluottoa kun ei meinaa enää pärjätä millään laskut on suurentunut ja terveys reistaa entistä enemmän olen saneerauksen loppusuoralla enää 1ja1/2 vuotta jäljellä olen epätoivoinen ei jää paljoa ruokarahaa vai olisiko jollain hyvää neuvoa mitä pitäis tehdä??????


      • kokwikwkwkwkw

        Vaativat aina uskottavan takaisinmaksukyvyn. Sinulla ei ole riittävästi takaisinmaksukykyä, joten voit unohtaa lainarahat. Sosiaalinen luotto ei ole lahja.


      • asiatkunnossa
        skieejkejjiek4mje kirjoitti:

        Sekoitat kaksi eri tahoa toisiinsa.

        https://www.takuusaatio.fi/palvelumme/takuusaation-takaus/takauksen-ehdot

        Olisi aika erikoista, jos jollain kunnallla olisi salainen luottoraja, joka olisi samansuuruinen kuin Takuusäätiön takausraja.

        Esitä kysymys sosiaalineuvojille. En ole keksinyt juttua. Minulla itselläni on tällainen "salainen" luotto. Jee taidan olla oikein laatuköyhä. Vai salaisia luottoja joo. Just. Minun paperissa lukee päätös nro............


      • voi_poloista
        asiatkunnossa kirjoitti:

        Esitä kysymys sosiaalineuvojille. En ole keksinyt juttua. Minulla itselläni on tällainen "salainen" luotto. Jee taidan olla oikein laatuköyhä. Vai salaisia luottoja joo. Just. Minun paperissa lukee päätös nro............

        Eihän viittaamassasi tekstissä puhuta mitään "salaisesta luotosta". Oletko urpo aivan pihalla jopa peruskäsitteistä? No eipä ihme, että olet kussut oman taloutesi kuralle.


      • skieejkejjiek4mje
        asiatkunnossa kirjoitti:

        Esitä kysymys sosiaalineuvojille. En ole keksinyt juttua. Minulla itselläni on tällainen "salainen" luotto. Jee taidan olla oikein laatuköyhä. Vai salaisia luottoja joo. Just. Minun paperissa lukee päätös nro............

        No jos asiassa ei ole mitään salaista, niin varmasti voit kertoa meille kaikille sen kunnan nimen, joka saattaa lainata jopa 34 000 € vakuudettomana sosiaalisen luottojärjestelmän ulkopuolelta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe