Tuloerojen kasvu

On merkki terveestä ja aitoon markkinatalouteen pohjautuvasta yhteiskunnasta. Sille että jotkut ovat ahkerampia ja kyvykkäämpiä kuin toiset ei voi mitään eikä tätä kehitystä tule hillitä. Päinvastoin.
Tuloerojen kasvu hyödyttää yhteiskunnan kokonaisvarallisuuden kasvuna myös heikoimmassa asemassa olevia.

32

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HallittuMarkkinatalous

      8 maailman rikkainta omistaa varallisuutta jo enemmän kuin ihmiskunnan köyhempi puolisko yli 3,8 miljardia kanssaihmistä. Oikeudenmukaista ja ansaittuako? Vaikka käteen päivässä jäävä dollarimäärä on hieman kasvanut köyhimmillä, niin yleinen hintataso on noussut paljon enemmän ja ostovoima itse asiassa laskenut. Valumisteoria ei toimi ja varallisuus kasaantuu kiihtyvästi, etenkin kun varakkaiden ja yritysten veronkierto on koko ajan lisääntynyt ja oikeistohallitukset esimekkinä Suomen porvarihallitus sitä edesauttavat mm. omistuksia piilottavan hallintarekisterilain avulla.
      Vapaa markkinarosvous on hanurista ja sitä suitsemaan tarvittaisiin moraalisesti toimivia hallituksia.

      • Veroja kierretään sen vuoksi että ne ovat liian korkeat. Verotus pitää saada sellaiselle tasolle että sitä ei kierretä.
        Vaikka maailman varallisuus keskittyisi yhdelle ihmiselle se on oikeudenmukaista ja ansaittua koska markkinatalous toimii niin.
        Markkinatalous ei nimenomaan toimi silloin jos sitä suitsitaan poliittiin toimenpitein. Meidän on pyrittävä yövartijavaltioon jossa vapaat yksilöt kilpailevat vapaassa yhteiskunnassa vastuussa omista toimistaan ja niiden seurauksista.


      • Ihmettelijä
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Veroja kierretään sen vuoksi että ne ovat liian korkeat. Verotus pitää saada sellaiselle tasolle että sitä ei kierretä.
        Vaikka maailman varallisuus keskittyisi yhdelle ihmiselle se on oikeudenmukaista ja ansaittua koska markkinatalous toimii niin.
        Markkinatalous ei nimenomaan toimi silloin jos sitä suitsitaan poliittiin toimenpitein. Meidän on pyrittävä yövartijavaltioon jossa vapaat yksilöt kilpailevat vapaassa yhteiskunnassa vastuussa omista toimistaan ja niiden seurauksista.

        Eihän Kiinanaan ole tuollainen valtio, siellä on myös sosiaaliturva.
        Kiinassa on muuten korkea tuloveroaste niille jotka tienaavat hyvin, ei ollenkaan veroja jos tienaa sen alhaisimman peruspalkan.


      • eisenttiäkäänveroja
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Veroja kierretään sen vuoksi että ne ovat liian korkeat. Verotus pitää saada sellaiselle tasolle että sitä ei kierretä.
        Vaikka maailman varallisuus keskittyisi yhdelle ihmiselle se on oikeudenmukaista ja ansaittua koska markkinatalous toimii niin.
        Markkinatalous ei nimenomaan toimi silloin jos sitä suitsitaan poliittiin toimenpitein. Meidän on pyrittävä yövartijavaltioon jossa vapaat yksilöt kilpailevat vapaassa yhteiskunnassa vastuussa omista toimistaan ja niiden seurauksista.

        Älä houraile. Rupeisin muka maksaa veroja? Miksi? Kun voi tulot kierättää Turusen hallintarekisterin kautta?


    • marttinmaalta

      Markkinatalous on hieno juttu. Ihmisellä on mahdollisuus vaikuttaa itse omilla toimillaan elämänsä kulkuun.

      • Juuri niin. Tämä puolisosialistinen hyvinvointivaltiomme vain pyrkii häivyttämään ihmisen vastun omasta elämästään.


      • häpeäretale
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Juuri niin. Tämä puolisosialistinen hyvinvointivaltiomme vain pyrkii häivyttämään ihmisen vastun omasta elämästään.

        Kadehdit jokeriretku toimeentulotulla eläjiäkin..


    • alkiolainen

      Kuka maalaisliittolainen totesi: "Kansakunnan menestys vaatii sisäistä rauhaa. Mitä pienemmiksi vastakohdat käyvät, olipa sitten kysymys kielellisistä tai eri yhteiskuntaluokkien ja aatesuuntien välisistä eroavaisuuksista, sitä parempi isänmaalle."

      Tuloerojen kasvussa on kyse eri yhteiskuntaluokkien tulevaisuudesta, joten kuuluisi verosuunnittelulla vähentää nettotulojen eroa. Helpoimmin se onnistuisi korottamalla rikkaiden veroa sekä muuttamalla pääomavero progressiiviseksi (10-40 %), piensijoittajilta (kork. 10 000 €/v) 10 % , miljonääriltä 40 %. Sipilän hallituksen aikana tuloerot ovat kasvaneet sekä 1) EKP:n syvän inflaation että 2) kokoomuslaisten ministereiden seurauksena. Ratkaisukeinoina ovat paluu markkaan ja Suomen Pankin palauttaminen pankkien pankiksi sekä kokoomus ulos hallituksesta ensi vuoden hallitusneuvotteluissa.

    • Mielipijepankki

      Nythän Sipilän hallitus aikoo nostaa esimerkiksi takuueläkettä, joka tuo lisää ostovoimaa kaikkein köyhimmille eläkeläisille.
      Vasemmistopuolueet vastustaa sitä, sillä ne antaisivat lisää eläkettä niille joilla on jo ennestään hyvä eläke ja jättäisivät heikoimmat vähemmälle.

      • Sipiläntollo

        Vastahan se leikattiin. Nyt nouse takasi..


      • Hyvä kommentti. Just näinhän se on. Varmasti kukaan ei vastusta sitä että kaikista heikoimmassa asemassa olevien asemaa parannettaisiin muunmuassa toimeentulotukea nostamalla.
        Mutta ne jotka kykeneisivät työllistymään eivät ole kaikista heikoimmassa asemassa. Tämä on tärkeä ero ymmärtää.


    • Rivoloogi

      Missä sellainen markkinatalous on, se ruokki suurkerjälaisiä, kaikki kuita kuin oikeeta työtätekeviä. Markkinatalous perustuu perverssiin ihmiskäsitykseen, riistoon huijaukseen ja rovoukseen vahvemman ehdoilla.
      Kun ei ole moraalia ei voi puhu ihmisyydestä ollenkaan, se ei ole mekaniikkaa, jota voidellaan jörnin jöötillä, toimitaan kuin villissä viidakossa. Se on täysin ihmisen luonnon vastaista, sopii vain ahneille elikoille.

      Vaikka omistaisi maailman kaikki rikkaudet mutta sydän paska, siinä se ongelman ydin.

      • Ihminen on luonnostaan luotu kilpailemaan ja tähyämään korkeammalle. Markkinatalous sopii tähän oikein hyvin.
        Itse asiassa menestyvillä ihmisillä on myös ulkoisten tunnuspiirteiden (laihuus, hyvä kunto) ohella henkinen puoli ja myös sydän kunnossa.


      • Rivoloogi
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Ihminen on luonnostaan luotu kilpailemaan ja tähyämään korkeammalle. Markkinatalous sopii tähän oikein hyvin.
        Itse asiassa menestyvillä ihmisillä on myös ulkoisten tunnuspiirteiden (laihuus, hyvä kunto) ohella henkinen puoli ja myös sydän kunnossa.

        Yllytyshulluja kaikki, korkeampi sivistys tulee ei ole pakottamista, et tarkoita leikkiä, vaan veristä primitiivistä kilpailua, tapa tai tule tapetuksi, huijaa ja petä, armoa ei tunneta, se mikä nyt markkinahenki on. Narsistit on tunnevammaisia tunnetusti. Terveet ei parannusta tarvitse. Henkisyys on hanurissa, silloin on sadistit vahvoilla. Aatu senkun vahvistuu näämmä. Mitä hän se tuumaa haudassaan?


      • Rivoloogi kirjoitti:

        Yllytyshulluja kaikki, korkeampi sivistys tulee ei ole pakottamista, et tarkoita leikkiä, vaan veristä primitiivistä kilpailua, tapa tai tule tapetuksi, huijaa ja petä, armoa ei tunneta, se mikä nyt markkinahenki on. Narsistit on tunnevammaisia tunnetusti. Terveet ei parannusta tarvitse. Henkisyys on hanurissa, silloin on sadistit vahvoilla. Aatu senkun vahvistuu näämmä. Mitä hän se tuumaa haudassaan?

        Ei suinkaan. Tarkoitan antiikin ihannetta terveestä sielusta terveessä ruumiissa. Nietzsche tarkoitti luullakseni vääränlaista myötätuntoa kuuluisissa sanoissaan "Myötätunto on mukavuudenhalua".
        Toki meidän on pidettävä heikoista huolta mutta muuten kilpailkaamme keskenämme reilusti ja hymynkare suupielissä!


    • Rivoloogi

      Nietzsche: Kaiken tarkoitus päästä valtaan keinoja kaihtamatta. Vallan tavoittelu, se toteutui osittain Hitlerissä. Hallita muita markkinoita, sama pätee muualla kuin sodassa. Tämä on sen alemman ihmisen olemus. Ilman myötätuntoa ja empatiaa, ihminen on susi, Tosi on.

      • Nietzsche on monesti ymmärretty väärin mm. natsien toimesta. Kuten Heideggerkin. Luulen että Nietzsche tarkoitti ali-ihmisellä meissä kaikissa piilevää henkistä ja fyysistä laiskuutta ja rappiota.
        Henkistä ja fyysistä rappiota kansassamme kuvastaa esimerkiksi se että jääkiekko ja formula 1 ovat niin suosittuja urheilulajeja.


    • Rivoloogi

      Kuinka Nietzsche pelastaa rappioalkoholistin kansalaiskelpoiseen elämään? Mutta Jeesus voi uudestisynnyttää sisältäpäin rappio-ihmisen. Nietzschelle Jeesus oli luuseri, samoin mekaanisille markkinoille. Adam Smithin pointti oli empaattinen ihminen ja sitä kautta markkinat huolehtii itsestään ja inhimillisesti, 8 omistaa enemmän kuin yli puolet ihmiskunnasta. Mikä on mätä sairas?

      • Rappioalkoholistin pitää itse häätää sisältään se "rumin ihminen". Tapahtuu se sitten uskonnon tai jonkun muun avustuksella se on ihan sama.
        Jeesus ei ollut oikeastaan sellainen nössö millaisena hänet on usein kirkon toimesta esitetty. Häntä voi oikeastaan pitää Nietzschen yli-ihmisen kuvana.
        Empatiaa oli Susanna Kosken tarjoamat ratkaisuvaihtoehdot pitkäaikaistyöttömälle.


      • kysynpähän_vaan
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Rappioalkoholistin pitää itse häätää sisältään se "rumin ihminen". Tapahtuu se sitten uskonnon tai jonkun muun avustuksella se on ihan sama.
        Jeesus ei ollut oikeastaan sellainen nössö millaisena hänet on usein kirkon toimesta esitetty. Häntä voi oikeastaan pitää Nietzschen yli-ihmisen kuvana.
        Empatiaa oli Susanna Kosken tarjoamat ratkaisuvaihtoehdot pitkäaikaistyöttömälle.

        Mitä empatiaa se sellainen on, jos ei ole älyä/halua ymmärtää toista? Ehdotan vuoden narsistipatsasta Susanna Koskelle.


      • kysynpähän_vaan kirjoitti:

        Mitä empatiaa se sellainen on, jos ei ole älyä/halua ymmärtää toista? Ehdotan vuoden narsistipatsasta Susanna Koskelle.

        Ymmärsihän Koski. Nimenomaan tarjoamalla ratkaisumalleja surkuttelun sijaan. Ei välittäminen ole yksistään sitä että silitellään päätä.


    • Laatuero

      Olettko kuuleett susinartuille on empatiaa. Saksasta raivottarien kopio. Käsitteet on suoraan hanurista. Krotkorillilläkin on enemmän empatiaa. Sivistys ja henkisyys on Kykysopimus on eunukkileikkaus, Jeesuksesta puhuminen on kuin heittäisi helmiä sioille, sama on henkisyyden kohdalla. Se on kamalaa kun lapsena on jötetty heitteille, Hitler oli irtolainen, Marski oli kauhukakara lapsena, nykytermein luonnevaurioinen.
      Moraali on asenne, jaloon ihmisyyteen, eikä rakkamaiseen raakuuteen ja rosvoukseen vahvemman oikeudella. Narsisti on täysin terve, kiero ja ylimielinen toisia kohtaan, ihmisinä mätämunia.
      Kokkarehenki tulee sieltä toiseta reijästä syntymässä, se on syntiinlankeemus, se ei tule synnyttimesta.

      • narsismieitervettä

    • Valkonaama

      Sosdemit ihailee Koskea, se Sosiaalidemokratian mustamaalaamista. Aika iljettävä temppu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe