Moikka,mulla on ollut useamman vuoden unelmana omistaa saksanpaimenkoira uros. Mietinkin nyt rodun soveltuvuutta itselleni :) Olisi muutamia kysymyksiä joihin toivon asiallisia vastauksia :)
1. Sopiiko saksanpaimenkoira kerrostalo asuntoon jos saa tarpeeksi aivojumppaa ja liikuntaa? Suurinosa koulutuksesta tapahtuisi ulkona ja sisällä rauhoitutaan.
2. Minulla on kokemusta kahdesta eri uros sakusta. Toinen oli äärettömän vahtiviettinen ja toinen oikea sylikoira. Molempia koulutin ja lenkkeilytin. Olivat porukoitteni koiria.
4. Onko suuria luonne eroja narttujen ja urosten välillä?
5. Olen luonteeltani rauhallinen,määrätietoinen ja selkeä johtaja tyyppi. Jämäkyyttäkin löytyy tarvittaessa.
Kiitoksia vastauksista :)!
Saksanpaimenkoira minulle?
9
313
Vastaukset
Mielestäni uroksen ja nartun välinisiä eroja ovat ne, että narttu hieman pienempi kooltaan (yleensä) ja narttu on helpompi kouluttaa kuin uros.
Itselläni ei ole nartuista omistajakokemusta mutta uroksia on ollut kaikkiaan yhdeksän.
Yksi niistä oli kooltaan pienin mitä meillä oli ollut mutta vahtivaisto oli liian suuri. Sen kanssa sai olla tarkkana jos joku tuli liian lähelle se saattoi ottaa puntista kiinni. Tällainen tapahtui yhden kerran . Siis se otti liian lähellä seisovaa mieshenkilöä puntista kiinni ja heti huomasin sen. Irti-käsky tehosi välittömästi mutta mieskin otti hieman välimatkaa. Samasta risteyksestä yli mentiin eikä siinä sen kummempaa. Osasin nyt varoa paremmin että meikää ei saa tulla liian lähelle.
Meillä oli aina kaksi sakua, ikäero noin viisi vuotta. Olivat parhaat kaverit. Ei riitoja koskaan, mitä nyt mökillä irti juostessaan toisilleen rähjäsivät. Hyviä koiria olivat kaikki.- sppilatturotu
Sinuna valitsisin jonkun tervekroppaisemman,ja tervepäisemmän rodun.Sakuilla on heikkohermoisuutta, joka ilmenee remmirähjäyksenä ja levottomuutena, eivätkä poliisitkaan enää siksi suosi niitä.Käyttölinjaiset on vissiin hiukkasen parempia, näyttikset ihan sammakkokoipisia ja liippaperseisiä.On todella kamalaa katsoa, kun koira yrittää juosta, mutta ei siihen pysty,jaan vipottaa sairaloisen näköisenä.Eli,ei, älä ota ainakaan näyttistä,se on säälittävän kamalan näköstä menoa.
Jos intoa harrastaa löytyy,valitse joku siihen paremmin kropaltaan,ja hermoiltaan sopiva rotu.
Kun nykyään näkee sakuja, ne ei osaa hiljaa edes ohittaa,aina huutavat, riehuvat ja hyökkinivät.
Ja täällä omistajansa löytää siihen syyn vastaantulijasta.Viimeksi saku koira riehui, koska minulla on musta koira....edelliskerralla, siksi koska koirani on uros.
Seuraavaksi kyllä winkkaan , että "se on niin heikkohermoinen, ettei kykene normaaliin ohitukseen.Et vika on siinä, ei vastaantulijoissa jotka osaa ohittaa hiljaa ja rauhallisesti XD"- sellasta
Ap tässä moi,mikä tahansa koira riehuu ja räyhää remmissä jos tapakoulutus on pielessä. Sakuilla tämä johtuu usein myös siitä että ei saa tarpeeksi aktivointia.
Näyttelylinjaista en huoli. Työlinjaisen mustan sakun toivon omistavani vielä joskus.
Sakuja on myös kilttejä ja ystävällisiä yksilöitä niin nartuissa kuin uroksissa. - jiggaboo
sellasta kirjoitti:
Ap tässä moi,mikä tahansa koira riehuu ja räyhää remmissä jos tapakoulutus on pielessä. Sakuilla tämä johtuu usein myös siitä että ei saa tarpeeksi aktivointia.
Näyttelylinjaista en huoli. Työlinjaisen mustan sakun toivon omistavani vielä joskus.
Sakuja on myös kilttejä ja ystävällisiä yksilöitä niin nartuissa kuin uroksissa.Ja toinen vastaa.Ensimmäistä koiraa hakemassa, niin näyttelylinjainen ei käy, koska tiedetään yleistyksien kautta, että kaiki on hermoheikkoja ja sairaita.Käyttölinjaiset vahvahermoisia ja terveitä.Ja sitten tärkeä seikka oli vielä värikin, vaikkei käyttölinjaista katselevalla pitäisi olla ulkonäkömieltymykisä, koska eihän niiden kasvattajatkaan siitä perusta.
- Turhanhötkyijijä
sellasta kirjoitti:
Ap tässä moi,mikä tahansa koira riehuu ja räyhää remmissä jos tapakoulutus on pielessä. Sakuilla tämä johtuu usein myös siitä että ei saa tarpeeksi aktivointia.
Näyttelylinjaista en huoli. Työlinjaisen mustan sakun toivon omistavani vielä joskus.
Sakuja on myös kilttejä ja ystävällisiä yksilöitä niin nartuissa kuin uroksissa.Sakuja ottavat ihmiset jotka on perehtyneet rotuun,ja tietövät liikunnan ja vurikkeiden tarpeen.Silti,heikkoher morakenne yllättää,ja arjesta tulee haastavaa.Rotu on muuttunut viime vuosikymmenissä,eikä parempaan päin.Nyt on todella tarkkaan selvitettävä luonteet suvussa,ettei saa sitä keskittymuskyvytöntä koiraa,joka pitää kaikkia vastaantulijoita uhkana .
- exsakemanninomistaja
sppilatturotu
25.8.2018 22:22
Sinuna valitsisin jonkun tervekroppaisemman,ja tervepäisemmän rodun.Sakuilla on heikkohermoisuutta, joka ilmenee remmirähjäyksenä ja levottomuutena, eivätkä poliisitkaan enää siksi suosi niitä.Käyttölinjaiset on vissiin hiukkasen parempia, näyttikset ihan sammakkokoipisia ja liippaperseisiä.On todella kamalaa katsoa, kun koira yrittää juosta, mutta ei siihen pysty,jaan vipottaa sairaloisen näköisenä.Eli,ei, älä ota ainakaan näyttistä,se on säälittävän kamalan näköstä menoa.
Jos intoa harrastaa löytyy,valitse joku siihen paremmin kropaltaan,ja hermoiltaan sopiva rotu.
Kun nykyään näkee sakuja, ne ei osaa hiljaa edes ohittaa,aina huutavat, riehuvat ja hyökkinivät.
Ja täällä omistajansa löytää siihen syyn vastaantulijasta.Viimeksi saku koira riehui, koska minulla on musta koira....edelliskerralla, siksi koska koirani on uros.
Seuraavaksi kyllä winkkaan , että "se on niin heikkohermoinen, ettei kykene normaaliin ohitukseen.Et vika on siinä, ei vastaantulijoissa jotka osaa ohittaa hiljaa ja rauhallisesti XD"
^^
V*ttu mitä yleistystä taas!
Mulla ollu näyttis. Ei ollut mikään sammakkokoipinen liippaperse, vaan suoraselkäinen. Ravasi myöskin ilman mitään ongelmia. Oli todella hyväluonteinen. Rakasti lapsia yli kaiken. Tuli toimeen kaikkien kanssa. Ei piipannu ikinä. Osas ohittaa kaikki täysin hiljaa ja rauhallisesti. Ei hyökkiny muita päin.
- fjdkslöa
Tuossa taas yksi esimerkki tyypillisestä typeryksestä. Tuohon ei voi muuta sanoa, kuin että opettele kirjoittamaan. Äläkä yleistä. Täyttä roskaa koko viesti täynnä.
- Piikaliisa
Yksikään ihminen ei viihdy sisätiloissa turkki päällä. Miksi koiran pitäisi? Sillä on lämmin turkki ja tarkoitettu ulkona eläväksi eläimeksi. Mitä enempi koira saa olla ulkona, sen paremmin voi turkki. Miksi kiusata koiraa ottamalla se kerrostaloon, jonne ei saa rakentaa ulkotarhaa. Kyllä jollain se onnistuu, mutta en vielä tältä syömältä usko, etteikö olisi ongelmia. Koira ei kuulu kerrostaloon.
- eräs
Mulla on ollu sakemanni sekä kerros- ,että luhtitalossa ilman minkäänlaisia ongelmia
Arktiset rodut, kuten husky ja malamuutti taas tarkenevat paremmin kovilla pakkasilla ulkona. MUTTA niille pitää löytyä myös lämmin koppi, mihin pääsevät halutessaan
Saksanpaimenkoira taas ei ole arktinen rotu, joten se ei tarkene olla ulkona 24/7 kovilla pakkasilla.
Mulla on tällä hetkellä sekarotuinen koira luhtitalossa. Se taas ei tarkenis olla kovilla pakkasilla ulkona 24/7
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251238
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89904- 90845
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20769- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109636
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet116519