mitä mieltä olette HOHTO elkuvasta?
HOHTO
27
2328
Vastaukset
- raakapallo
Hohto on kaikkien aikojen paras kauhuelokuva, mun mielestä....
- cine
Stephen King ei pitänyt elokuvasta ja sanoi että Kubrick ei ymmärtänyt hänen kirjaansa, eikä kauhugenreä yleensäkään. Minä sanon että King ei ymmärrä elokuvaa.
Kubrick ei missään vaiheessa yrittänytkään tehdä elokuvaa kirjan ehdoilla. Sehän olisi ollut typerää. Miksi tuhlata elokuvaa kirjan kopioimiseen kun elokuva on niin hieno itsenäinen taidemuoto että sillä voi kuvata sellaisia asioita joihin kirja ei pysty. Kaksi eri taidemuotoa. Hienoa että molemmat versiot ovat olemassa.
Hohto on erinomainen elokuva, vaikkei läheskään Kubrickin parhaimmistoa.- Danny boy
Hohdon pelottavuus perustuu juuri sen realistisuuteen, tällaistahan sattuu todellisuudessakin että esim. perheenisä sekoaa ja alkaa lahdata omaisiaan. Kummittelut voi siinä tulkita isän (ja pojan) harhoiksi. Klaustrofobinen kolkko autiohotelli on loistava kulissi, lumimyrsky ja kinokset vetoavat suomalaisiin katsojiin.
- devilived
Danny boy kirjoitti:
Hohdon pelottavuus perustuu juuri sen realistisuuteen, tällaistahan sattuu todellisuudessakin että esim. perheenisä sekoaa ja alkaa lahdata omaisiaan. Kummittelut voi siinä tulkita isän (ja pojan) harhoiksi. Klaustrofobinen kolkko autiohotelli on loistava kulissi, lumimyrsky ja kinokset vetoavat suomalaisiin katsojiin.
Oon täysin Kingin puolella. Tietenkin elokuva on oma taidemuotonsa, mutta kun sitä kirjoitetaan kirjailijan nimen alla hänen luomastaan tarinasta on kirjailijaakin kuunneltava. Itse pidän leffaa naurettavana mutta kirjaa kiitettävän pelottavana...
- aikaisemminkin
Hakusanalla Jack Torrance löytyi vanhoilta suomi24 -palstoilta paljonkin juttuja Kubrickin elokuvasta. Tässä yksi Hohdosta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=112&conference=672&posting=21500000000223601
Kumma muuten, että palstoilla kirjoitellaan usein jostain elokuvasta ja kysellään muiden mielipiteitä, mutta mainiota hakutoimintoa ei käytetä.- Emmi:)
...sairaan hyvä leffa,itse en ole vielä(kään) kyllästynyt elokuvaan,
MUTTA en vieläkään ymmärrä sitä loppua,miksi siinä lopussa on sen Jackin kuva siellä hotellin seinällä??
Tai tuon voi varmasti jokainen katsoja itse päätellä...tai sitten olen vain tyhmä..:) - ureafvoih
Niinpä, se on kai palkitsevampaa saada kontakti toiseen koneen käyttäjään kuin vain onkia se tieto jostain.
- Darth Vader
ureafvoih kirjoitti:
Niinpä, se on kai palkitsevampaa saada kontakti toiseen koneen käyttäjään kuin vain onkia se tieto jostain.
Jep, Hohto on kyllä erittäin hyvä. Olen lukenut sekä kirjan, että katsonut Kubrickin näkemyksen. Pidän molemmista.
joku ihmetteli, että Jack Torrance joutui siihen kuvaan sinne Overlookin seinälle. Se johtui siitä, että Jack Torrance jäi tavallaan Overlookin vangiksi, kuten ne pikkutytöt ja ilmestyi sitä kautta siihen tauluun. Aivan kuin hän olisi ollut siellä aina. - joo
Darth Vader kirjoitti:
Jep, Hohto on kyllä erittäin hyvä. Olen lukenut sekä kirjan, että katsonut Kubrickin näkemyksen. Pidän molemmista.
joku ihmetteli, että Jack Torrance joutui siihen kuvaan sinne Overlookin seinälle. Se johtui siitä, että Jack Torrance jäi tavallaan Overlookin vangiksi, kuten ne pikkutytöt ja ilmestyi sitä kautta siihen tauluun. Aivan kuin hän olisi ollut siellä aina.se kuvahan on joskus 20-luvulta jossa se hra.Torrance on! ja sillon kun ne menee sinne hotelliin on joku 80- luku. miten se voi olla siellä vaikka se ekaa kertaa menee sinne hotelliin??
- Qadesha
Emmi:) kirjoitti:
...sairaan hyvä leffa,itse en ole vielä(kään) kyllästynyt elokuvaan,
MUTTA en vieläkään ymmärrä sitä loppua,miksi siinä lopussa on sen Jackin kuva siellä hotellin seinällä??
Tai tuon voi varmasti jokainen katsoja itse päätellä...tai sitten olen vain tyhmä..:)Itse olen kokenut niin, että se hotelli ikäänkuin syö sieluja. Jokainen pahan houkutuksiin taipuva sielu joutuu sen uhriksi, ja sinne näistä sieluista sitten jää kuva seinälle. Sieltä ne sitten aktivoituvat vokottelemaan seuraavia uhreja...
Niin se elokuva on tosiaan minusta ihan mahdottoman upea. Mutta ei todellakaan kannata pitää sitä King-leffana, voisi sanoa että se on Kingin kirjasta innoituksensa hakenut oma itsenäinen tekeleensä.
Olen nähnyt jokusen Kingin kirjoista tehdyn sarjan ja leffan, joihin K. itse on ollut tyytyväinen. Minä en. Varsinkin Golden Years -sarja oli suoraansanottuna hanurista! - Darth Vader
joo kirjoitti:
se kuvahan on joskus 20-luvulta jossa se hra.Torrance on! ja sillon kun ne menee sinne hotelliin on joku 80- luku. miten se voi olla siellä vaikka se ekaa kertaa menee sinne hotelliin??
Nosiis, se hotelli elää itse sellaista ajatonta elämää. Ja juuri se hotelli teki Jackin hulluksi ja halusi Jackin 'omakseen'. Kun Jack kuoli sinne, se jäi hotelliin. Ne ihmiset, jotka jäävät hotellin vangeiksi kuollessaan ilmestyvät siihen kuvaan.
- elli
ensin katsoin elokuvan ja se vaikutti ihan mukavalta,mutta kun luin kirjan,koko elokuva lässähti siihen.kaikki tärkeimmät ja keskeisimmät asiat(mitkä kirjassa mainittiin)oli kokonaan jätetty pois elokuvasta.ja minun käsittääkseni, jos tehdään kirjaan pohjautuva elokuva,niin sen myös pitäisi siihen samaistua eikä pelkästään "pääjuonen"oltava sama..mutta kirjaa suosittelen kaikille kirjojenystäville ja Kingistä pitäville!
- KaamosMaster
Itsekin katsoisin mieluummin kirjalle uskollisia elokuvia. Hohdosta sanon sen verran että se on hieno ja vaikuttava elokuva. Mutta pelottava se ei ole. Jack Nicholsonin roolisuoritus kyseisessä elokuvassa on elokuvahistorian vaikuttavimpia. Kirjasta en tiedä, sillä en ole jaksanut ikinä lukea sitä loppuun asti. Kingiä on muuten tullut kyllä luettua.
- Hessu
KaamosMaster kirjoitti:
Itsekin katsoisin mieluummin kirjalle uskollisia elokuvia. Hohdosta sanon sen verran että se on hieno ja vaikuttava elokuva. Mutta pelottava se ei ole. Jack Nicholsonin roolisuoritus kyseisessä elokuvassa on elokuvahistorian vaikuttavimpia. Kirjasta en tiedä, sillä en ole jaksanut ikinä lukea sitä loppuun asti. Kingiä on muuten tullut kyllä luettua.
Kirjalle uskolliset elokuvat ovat tylsiä. Minä ainakin olen aina pettynyt jos elokuvassa on yritetty kopioida kirjaa. Miksi edes katsoa sellaista elokuvaa? Turhaa...
Elokuvan pitäisi tuoda juttuun jotain omaa muutenkin kuin vain muuttamalla kirjan juoni kuviksi.
Pidän Lemin Solariksesta valtavasti juuri sen takia kun se on erilainen kuin Tarkovskin Solaris. Pidän Tarkovskin Solariksesta valtavasti juuri sen takia kun se on erilainen kuin Lemin Solaris.
Pidän Kingin Hohdosta juuri sen takia kun se on erilainen kuin Kubrickin Hohto. Pidän Kubrickin Hohdosta juuri sen takia kun se on erilainen kuin Kingin Hohto. - anna
Hessu kirjoitti:
Kirjalle uskolliset elokuvat ovat tylsiä. Minä ainakin olen aina pettynyt jos elokuvassa on yritetty kopioida kirjaa. Miksi edes katsoa sellaista elokuvaa? Turhaa...
Elokuvan pitäisi tuoda juttuun jotain omaa muutenkin kuin vain muuttamalla kirjan juoni kuviksi.
Pidän Lemin Solariksesta valtavasti juuri sen takia kun se on erilainen kuin Tarkovskin Solaris. Pidän Tarkovskin Solariksesta valtavasti juuri sen takia kun se on erilainen kuin Lemin Solaris.
Pidän Kingin Hohdosta juuri sen takia kun se on erilainen kuin Kubrickin Hohto. Pidän Kubrickin Hohdosta juuri sen takia kun se on erilainen kuin Kingin Hohto.mutta toisaalta en ymmärrä minkä takia sitten tehdään kirjaan pohjautuva elokuva jos siittä ei tehdä kirjan kaltaista?vaikka onhan se tavallaan kiehtovaa,että tehdään samasta tarinasta erilaisia näkemyksiä.mutta sellainen mestariteos kuin Hohto,niin ei sitä kuuluisi näyttää "muiden silmin"!elokuvaan ei olla saatu ollenkaan vangittua kunnon kauhua,toisin kuin kirjassa!
- Hessu
anna kirjoitti:
mutta toisaalta en ymmärrä minkä takia sitten tehdään kirjaan pohjautuva elokuva jos siittä ei tehdä kirjan kaltaista?vaikka onhan se tavallaan kiehtovaa,että tehdään samasta tarinasta erilaisia näkemyksiä.mutta sellainen mestariteos kuin Hohto,niin ei sitä kuuluisi näyttää "muiden silmin"!elokuvaan ei olla saatu ollenkaan vangittua kunnon kauhua,toisin kuin kirjassa!
"elokuvaan ei olla saatu ollenkaan vangittua kunnon kauhua"
Se ei ollut tarkoituskaan. Hohto on monella eri tasolla toimiva elokuva. Elokuvan ei tarvitse pelottaa ollakseen hyvä, varsinkaan jos elokuvaa ei ole edes tarkoitettu puhdasveriseksi kauhuelokuvaksi. - anna
Hessu kirjoitti:
"elokuvaan ei olla saatu ollenkaan vangittua kunnon kauhua"
Se ei ollut tarkoituskaan. Hohto on monella eri tasolla toimiva elokuva. Elokuvan ei tarvitse pelottaa ollakseen hyvä, varsinkaan jos elokuvaa ei ole edes tarkoitettu puhdasveriseksi kauhuelokuvaksi.et tainnut ollenkaan ymmärtää viestini tarkoitusta.lueppa uudelleen niin ehkä ymmärrät että ihmettelen sitä suuresti,että miksi tehdään kirjaan pohjautuva elokuva tuolla tapaa.ja enkä väittänyt missään välissä että elokuvan pitää pelottaa ollakseen hyvä.että taas hutilaukaus.vertasin vain kirjan ja elokuvan kauhua.
- gegs
se jaksoi pelottaa, mutta ei enään. nyt kun sitä kattelee, niin aika pettymys. :P
- pepsi
Ihan katsottava oli joskus, nyt en enään niin välitä, jack nicholssonin näyttelemänä parempi.
- nicholsson
millon se elokuva mitä näyttelee sai ensi-iltansa? onko kukaan käyny sillo sitä elokuvissa kattomassa? Minkä ikäinen Jack oli sillon/nyt?
- nicholsson
piti kirjottaa että: mitä näyttelee Jack Nicholsson ;)
- Nnnnnnn
nicholsson kirjoitti:
piti kirjottaa että: mitä näyttelee Jack Nicholsson ;)
Kubrickin Hohto valmistui 1980. Jack Nicholson (yhdellä ässällä) on syntynyt 1937.
- x_boy89
Monellakin lailla kiehtova elokuva. Ensinnäkin se luminen hotelli-maisema sopii elokuvaan täydellisesti. Yksinkertaisesti elokuva on yksi parhaimmista kauhuelokuvista. Jack Nicholson sopii siihen rooliin tosi hyvin. Parhaiten elokuvasta jäi mieleen sana Redrum ja sitten se kohta, kun se Jack hakkasi sen oven hajalle ja kurkkasi siitä hullun näköisenä kirves kädessään.
Ja kuten kaikki ovat huomanneet, useimmissa Kingin kirjoihin perustuvissa elokuvissa paha saa palkkansa. Niin kävi myös hohdossa.
Toisen kautta oli hyvä, ettei elokuva kuitenkaan seurannut kirjan juonta ihan täydellisesti.
Eli vastaukseni on: Hohto kuuluu parhaimpien kauhuelokuvien kärkipäähän.- KaamosMaster
Elokuvana tosi hyvä, mutta kauhuksi en menis väittämään. Enemmänkin joku yliluonnollinen trilleri tai jotain. Tunnelma on kyllä kohdallaan.
- x_boy89
KaamosMaster kirjoitti:
Elokuvana tosi hyvä, mutta kauhuksi en menis väittämään. Enemmänkin joku yliluonnollinen trilleri tai jotain. Tunnelma on kyllä kohdallaan.
Se on mielipideasia. Itse pidän sitä kauhuna, koska se oli ensimmäisiä "kauhuelokuvia", joita olen nähnyt (joskus 7-vuotiaana). Ja usko tai älä, näin siitä painajaisia pitkän aikaa. Tämän takia olen pitänyt elokuvaa enemmänkin kauhuna. Nykyään se ei tietty tunnu enää missään. Nykyään enemmänkin naurattaa se takaa-ajo kohtaus ja Jackin hullu ilme.
- AppleGirl
Jack tulee vihaiseksi, kun ei ole mitään tekemistä.
Hyi olkoon. Hohdon jälkeen näin painajaisia, että joku Jack todella tekee niin. Muuten täydellinen leffa, ihanat näyttelijät, hyvä ohjaus, käsikirjoitus ja juoni. HOHTO on yksi parhaimpia näkemiäni leffoja. - pink.triangle
oli ihan hauska elokuva. eikai sen es tarvi olla pelottava ollakseen hyvä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187