Tyhjän kodin syndrooma!

rituliiniek

Anteeksi,olin jättänyt jo teille jäähyväiset!
Olin luvannut,että kirjoitan vain kahdeksankymppisiin,mutta toi kokemus,toi haikeus vain kirvoitti mieleni!
Mieheni tiesin menettäväni,mutta koiraani en.
Elämä on luopumista!Elämä on kaipausta!

Minulle noi eläimet loivat turvaa,kun kasvattiemoni jätti yksin lähdettyään kauppareissulle!
Lammaskarsina oli se turvallinen elinpiiri ja kuinka ne ihanat uuhet loivatkaan turvallisuutta sen pienen tytön elämään,joka oli sodanjaloista Helsingistä kahden vanhana päässyt maaseudun rauhaan?
Olen oman valintani tehnyt toistaiseksi,mutta jatkuvuutta en voi ennustaa?
Kuinka te,joiden elämässä on se tyhjiö,olette sen täyttäneet?
Minulle ei kuulu edes autojen äänet?

15

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ramoona_

      Eikös sitä niin sanota, että naisen etuoikeuksiin kuuluu saada muuttaa mieltään, eli eivät nämä palstajäähyväiset niin kiveen hakattuja eikä kirkossa kuulutettuja ole. Itse olen sepustellut vaihtelevalla innolla kymmenisen vuotta tällä ikäpalstalla alaikäisenä ja nyt pian kaksi vuotta viitearvon mukaisena, enkä ole koskaan kokenut olevani liian nuori tähän porukkaan. Uskon, että moni muukin on niin tehnyt, ei iästä ole vaan yleensä niin isoa numeroa tehty. Eläkeläisyys ja isovanhemmuus meistä useimpia yhdistää, elämänkokemusta on jo runsaasti. Täällä on sodan lapsena kokeneitakin, heidän näkökulmansa asioihin ovat paljon rikastuttaneet näkemyksiä.

      Elämä on tosiaan luopumista, se on luonnonlaki. Eräs fraasi lohduttaa, että kun jokin ovi suljetaan, niin toinen avataan, tämä saattaa pitää paikkansa jossain määrin. Kuitenkaan edesmenneen ihmisen paikkaa ei kukaan toinen voi täyttää, kaipaus jää terävimmän surun kärjen hiivuttua. Sama koskee lemmikkejäkin, varsinkin kun niiden elinikä on vain noin 1/7 ihmisiästä. Kun vakava parantumaton sairaus on tiedossa, kuolemaan voi valmistautua. Kirkkorukouksessa pyydetään varjelusta pahalta äkkikuolemalta, ja sitä en ole oikein ymmärtänyt, mitä se tarkoittaa. Moni haluaisi lähteä saappaat jalassa, se olisi lähtijän kannalta helpointa. Toisaalta olen nähnyt, että kuolemaan valmistautuminen voi olla myös hyvin seesteistä ja ihmisiä yhdistävää ja kypsyttävää aikaa.

      Elävä mielikuva syntyy pikkutyöstä lampolassa lempeiden uuhien seurassa ja lämmössä , lohtua ja turvaa etsimässä. Tulee mieleen myös elokuva Pikku Ilona ja hänen karitsansa, jonka käsikirjoituksen teki itse Mika Waltari. Pieni evakkotyttö kulkee karitsa mukanaan, joutuu lastenkodista ilkeiden ihmisten kotiin, sieltä päätyy varakkaaseen perheeseen kasvatiksi. Ilona pitää koko ajan hyvää huolta karitsastaan, lohduttaa sitä, samalla voi jakaa ja hälventää omia pelkojaan. Ilonan suoruus ja rohkeus parantaa myös rikkaan perheen sodassa vammautuneen pojan itsesäälin.

      Minusta monet kotieläinten nimitykset ovat ihanan pehmeitä , eläinten lämpöä lempeyttä ja lauhkeutta kuvaavia : lammas, uuhi, vuona, lehmä, hevonen...hauva tietysti ennenkaikkea !

      • kuuskymppinen

        Onpa kauniisti kirjoitettu.


      • ritunelänkerta

        Kiitos Ramoona!
        Jotenkin aloitukseni jäi roikkumaan hyvien mielipiteiden viidakkoon ja en edes nillä helteillä muistanut,olinko yksinäinen vaiko kaksinainen?

        Kaiketi se niin on,että se lapsuus vaan vääjäämättömästi työntyy ajatusmaailmaan ja nykyisyys kaikkoaa koottuihinteoksiin,kuka oli pressa ja kaatuiko hallitus?
        Saitille työnnetään politiikkaa pilvinpimein,etten aina edes tiedä kuka tätä maata johtaa?

        Aamuisin kun ulkooveni avaan ja hengitän raikasta ulkoilmaa totean kuitenkin:Kotimaani ompi Suomi! Satavuotias Suomi!

        No ne lapsuuden traumat,Helsinginpommitus,lentokoneidenpelko vain jäivät sinne otsalohkoon.
        On kauheata katsoa sotaa tosta tuvan tietolähteestä,jossa kerrotaan kuinka monta lasta kuoli?

        Minulla todella oli "lammaskrsinaneuroosi"aikoinaan,vai mikä se nykyisin olisi??
        Nuorilla on nykyisinkoiria ja kissoja lemmikkeinä,luin jostain,että nämä karvapallerot korvaavat heille ukit ja mummit?
        Minä allekirjoitan kyllä tämän teesin,ama


      • kuuskymppinen kirjoitti:

        Onpa kauniisti kirjoitettu.

        Todella Ramoona kirjoittaa aina asintuntevasti ja mukanakulkien!


    • konnevetinen

      Tyhjä olo meikä äijälle tulee silloin kun on puurtanut itsensä työssä melko loppuun. Niin kävi tänäänkin. Vähän sellainen zombimainen olotila.
      Käänsin talikolla takapihan ruokamultakasan, sellaisen 3-4 m3. Kaikki rikkaruohonjuuret heittelin muovitynnyriin.
      Isokierron valkoisia ja hauraita juuria, ohdakkeen, takiaisen, valvatin ja vuohenputken juuria, muutamia mainitakseni.

      Koti on itseä vaille tyhjä, nyt taas sitten mielikin. Tinnitys pauhaa päässä korkeilla moniäänisillä taajuuksilla. En osaa hakee siihen parannusta kun on pienestä asti päässä kihissyt. Tietäneekö Ama?

      • Kiitos konnevetinen!
        Sinä se sitä omaa tunkiotasi kaivelet ja minä tätä omaani?
        No miten olisi,josko samalle tunkiolle yhyttäis??

        Tällä ei sais töilään kehua,mutta minäkin navetasta särjin lehmien syöttökaukalot,siis sementtiset ja valua päälle.Autotallihan siitä tuli helskutin hieno.Oli siellä aikoinaan minun Saabini?
        Kannentiiviste meni siitä autosta ja kun ukko livahti enkeleidenmaailmaan,niin luovuin siitä savolaisesta sexiautosta?
        Kortin kyllä uusin Jaakonpäivänä,joten antoivat vielä mahollisuuven kuolla tieliikenneonnettomuuvessa??
        Se oli tätä hurttihuumoria ama


      • rituliininkokemaa

        Niin sitä kihinästä konnevetinen!
        Osta apteekista vetyperoksiidiliuosta 3 % ja kaada korvaasi ja anna sen poreilla puolisen tuntia ja imetä pehmeään paperiin.Siis makaat sängyllä ilman mitään takaajatuksia,tyyny pääsi alla,ja kaadat sitä vetyperoksiidia sinne korvaasi.
        Minä putsaan korvakäytäväni tällä aineella kerran kuukaudessa ja toimii?


      • konnevetinen
        rituliininkokemaa kirjoitti:

        Niin sitä kihinästä konnevetinen!
        Osta apteekista vetyperoksiidiliuosta 3 % ja kaada korvaasi ja anna sen poreilla puolisen tuntia ja imetä pehmeään paperiin.Siis makaat sängyllä ilman mitään takaajatuksia,tyyny pääsi alla,ja kaadat sitä vetyperoksiidia sinne korvaasi.
        Minä putsaan korvakäytäväni tällä aineella kerran kuukaudessa ja toimii?

        Korvienhuuhtelu ei auta tinnityksessä. Kiitos vihjeestä kuitenkin Ama. Nyt on tullut taas asentohuimaustakin.
        Sekin saattaa johtua useammasta syystä. Tuttavani asentohuimaukseen lääkäri kirjoitti antibioottikuurin.
        Minulla se ei helpottanut yhtään. Netistä höytyy ohje. (asentohuimauksen itsehoito-ohje).
        Itsehoito nettiohjeella tekee hiukan huonoa oloa, mutta on kuitenkin helpottanut pahinta huimausta.
        Harmittaa kun kaikki nämä hienot säät olen kiinni rakennustyössä omalla tilalla. Vielä viikko niin saadaan katto päälle talousrakennukseen.


    • Otsikkosi kuvaa olotilaani tyhjässä talossa. Tosin oireyhtymiä en vielä tunnista itsessäni on ollut sen verran vilkasta seuraelämää tähän asti, mutta tästä eteenpäin mennään ja syksy vääjäämättömästi saapuu. Vaikka puut ovat täyslehdessä siitä huolimatta kesä on ohi, lomat on vietetty, koulut alkaneet, vaellamme kohti vuoden synkintä aikaa.

      Tiedän, että joudun vielä kärvistelemään yksin tyhjässä talossa syyskuun loppupuolelle. No, erilaiset matkajärjestelykuviot pitävät minua liikkeellä ennen nousemistani Finnairin siiville ja poistumistani maasta.

      Totta puhuen en kyllä jaksaisi täällä pimeässä kyyhöttää, kaipaan tapahtumia ympärilleni. Mieheni soitti iltapäivällä jazz-konsertista. Kohta minäkin jazzahtelen

    • rituliininnäkemys

      Kiitos korppis!
      Tavallaan se tyhjäkin koti voi olla koti,kalusteineen,valoineen?
      Elämästäni vain poistuivat,siis kodistani,mieheni ja koirani !
      Mieheni kuoli Alzheimeriin ja koirani rotvailer/beaseron oli pakko lopettaa syöpäkasvaimen vuoksi.
      Emme me koe yksinäisyyttä samalla tavalla.Joku meistä nauttii,kun hän saa olla yksin.
      Sinä kerroit oman mieltymyksesi yksinoloon ja kiitos siitä

    • hääpäivä

      Ei oo syndroomia. Olen suurimman osan elämästäni ollut yksin, mutta en yksinäinen. Kumppaneita on lähtenyt, uusia tullut. On lapsia, lapsenlapsia, ystäviä. Ei tarvitse käydä teatterissa, ei elokuvissa, on omaa elämää. Haluan olla vapaa, en ota kotieläimiä. Olen onnellinen siitä, ettei elämä ole tuonut huollettavia yli voimien.

    • Anteeksi! Takerruin tohon vanhaan viestiketjuun,en sentähden,että haluasin tuoda itseäni esille,vaan sentähden,kuinka nyt yksinäisyydestä on tehty tappavatauti?

      Minä todella nautin yksinäisyydestä! Olen tehnyt yksinpuhumisesta olomuodon,senjälkeen,kun luin sen olevan normaalia,eikä siitä joudu suljetulleosastolle??

      Nyt puhun noille tinteille,hömötiainen on todella haastava,se ihanan eläväväinen lintu,joka tavallaan haastaa minut heti,kun ilmestyn syöttöpaikkojani täydentämään!

    • Aika hauska näky on ajatuksissakin jo nähdä järvenrannalla, mummelin kulkevan syöttöpaikalle jutellen tervehtien tinttejään :)
      Tulee mieleen varpuset Lippajärven rivitalon sisäpihalla, jotka pyykkiä ripustessani lentelivät ympärilläni viserellen. Taisin minä naurahdella: no voi pienet ystäväni, pesäthän siinä teillä on : ) Tunteehan ne ruokkijansa, ehkä tunnistavat eläinystävän jo liikkeistämme ?
      Suloisen uteliaita on nuo tintit täälläkin isossa pihapiirissä. Parina päivänä on keväällä kujerrellut kyyhkyspariskunta lennellyt parvekkeen tienoilla, saattavat etsiä ruokaakin,.. jos joku vaikka kielloista piittaamaton sirottelee niille murusia,..

      Sinä Ama pidät omasta yksinäisyydestäsi siellä, on monesti luettu railakkaista työn touhuista, pilkki ja onkireissuistasi, että ihan tutulta elämäsi tuntuu, mukavaa minusta kun ihmiset uskaltavat tuoda muillekin kuvausta ajatuksistaan ja elämästään.
      Kännykkää pitäisin kyllä mukanani kun ei lähinaapureita varmaan siellä liikkuessa ole. Moikka taas, ja joulua ootellessa!

      • Kiitos sinisirkku!
        Toi palstatilasi valtaanotto joskus hämmentää??
        Olemme kulkeneet pitkänmatkan ja joskus pidin sinua snobina,jolle oli vain tärkeää,kuinka hyvää ruokaa sinun ruokalautasellasi oli?
        Luin sinun elämänkaaresi joistain niistä avauksistani,tai jostain muusta,niin asetuit tasolle,joita minäkin näitä polkujani tallaan!

        Niin siitä pupusta,jolla täytämme masumme,joskus tulee ajatuksiin ne nälkäänkuolevat lapset,sodanjaloissa olevat lapset?
        Me mässäilemme Jouluna ja se ruoka jota kaatopaikamme kuormittavat elättäisi monta nälkänäkevää lasta?? Hyvää ruokahalua Jouluna!


    • Vielä teille mukanakulkijoille!
      Se matka jonka sain kanssanne tehdä oli matka joka kasvatti minua ihmisenä,kasvatti minua ajattelemaan ja jopa kunnioittamaan sitä kotia,josta olivat poistuneet ne rakkaat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe