Vastaus: Pääsiäinen.
Maailman vanhin juhla, jota vietetään vielä?
98
1199
Vastaukset
Laitan tähän rabbi Schneiderin erinomaisen videon aiheesta.
- perinteitä
Pääsiäinen onkin mukava juhla. Pitäis pitää perinteistä kiinni, tai sitten aloittaa oma. Kaikenmaailman syntymäpäivät ja sellaset ei oo mistään kotoisin. Mutta joulua arvosta ja pääsiäistä. Niillä on se historiallinen ja perinteinen juttu.
Tai paremminkin joulu on kristillinen juhla, joka on pakanaperinne. Vanha auringon syntymäpäivä otettiin muka Jeshuan syntymäpäiväjuhlaksi.
Tässä erinomainen Jonathan Cachnin video siitä, että milloin Jeshua suntyi: https://www.youtube.com/watch?v=ptlsXtTf6n0
Tässä on Jonathan Cachnin videot aiheesta:
Jonathan Cahn: May Christians Celebrate Passover (Pessach)? (Passover part 1 of 2)
https://www.youtube.com/watch?v=9GkaZh2kEP4
Full Messianic Passover (Pessach) Celebration with Rabbi Jonathan Cahn (Passover part 2 of 2)
https://www.youtube.com/watch?v=s2LysEMaXHwKyllä nämä ovat sitten hyviä. Siinä on todella voimaa, että juutalaiset ja pakanat (kristityt) yhdessä julistavat Jeshua Messiasta ja kaikkia Raamatun totuuksia! Halleluja!
- Jeshuahuara.666
Yksi_usko kirjoitti:
Kyllä nämä ovat sitten hyviä. Siinä on todella voimaa, että juutalaiset ja pakanat (kristityt) yhdessä julistavat Jeshua Messiasta ja kaikkia Raamatun totuuksia! Halleluja!
Syö paskkaa.
- Rabbitonsaatanasta666
Jonatan Cacca on kerettiläinen perkele koska Jeesus kielsi ketään sanomasta rapiksi.
Rmtob kirjoitti:
Ottaisit edes selvää, mitä sana pakana tarkoittaa.
Tiedän, mitä pakana-sana tarkoittaa. Etkö sinä tiedä?
"Pakanuus (lat. paganitas) viittaa ei-kristillisten uskontojen, yleensä ei kuitenkaan juutalaisuuden eikä islamin harjoittamiseen[1].[2] Ei-kristillisiä uskontoja, juutalaisuutta ja islamia yleensä lukuun ottamatta, sanotaan varsinkin kristillisessä kielenkäytössä pakanauskonnoiksi ja niiden harjoittajia pakanoiksi[1], joskin pakanoiksi sanotaan joskus myös kaikista uskonnoista luopuneita[2] tai uskontoon välinpitämättömästi suhtautuvia[1] ihmisiä. " (lainaus alla olevasta Wikipedan linkistä):
https://fi.wikipedia.org/wiki/PakanuusYksi_usko kirjoitti:
Tiedän, mitä pakana-sana tarkoittaa. Etkö sinä tiedä?
"Pakanuus (lat. paganitas) viittaa ei-kristillisten uskontojen, yleensä ei kuitenkaan juutalaisuuden eikä islamin harjoittamiseen[1].[2] Ei-kristillisiä uskontoja, juutalaisuutta ja islamia yleensä lukuun ottamatta, sanotaan varsinkin kristillisessä kielenkäytössä pakanauskonnoiksi ja niiden harjoittajia pakanoiksi[1], joskin pakanoiksi sanotaan joskus myös kaikista uskonnoista luopuneita[2] tai uskontoon välinpitämättömästi suhtautuvia[1] ihmisiä. " (lainaus alla olevasta Wikipedan linkistä):
https://fi.wikipedia.org/wiki/PakanuusKristityt ovat siis pakanauskovaisia.
Rabbitonsaatanasta666 kirjoitti:
Jonatan Cacca on kerettiläinen perkele koska Jeesus kielsi ketään sanomasta rapiksi.
Rabbi tarkoittaa opettajaa. Sitähän juutalaiset rabbit ovat. He ovat viisaita ja opettavat Raamattua!
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rabbi- Petri_Helsinki
Yksi_usko kirjoitti:
Kristityt ovat siis pakanauskovaisia.
Miten sinä voit ymmärtää lainausmerkkeihin kirjoittamaasi tekstiä noin väärin?
Siinähän todetaan, että pakanuudella viitataan ei-kristillisten uskontojen harjoittamiseen. Kristinuskon harjoittajat eli kristityt eivät siis ole pakanoita tuossa lainaamassasi kontekstissä. Juutalaisuuden ja islamin harjoittajat eivät myöskään ole pakanauskovaisia kirjoittamassasi määritelmässä, vaikka nämä kuuluvat ei-kristillisiin uskontoihin. Jeshuahuara.666 kirjoitti:
Syö paskkaa.
Tämä oli sinun ainoa kommenttisi, joka oli kokonaan herjausta.
1) Syö paskkaa.Rabbitonsaatanasta666 kirjoitti:
Jonatan Cacca on kerettiläinen perkele koska Jeesus kielsi ketään sanomasta rapiksi.
Erittäin loukkaavaa.
1) Jonatan Cacca
2) kerettiläinen perkele- pyhpyh2938479234
Yksi_usko kirjoitti:
Kristityt ovat siis pakanauskovaisia.
Eivät ole. Ihminen ei voi olla kristitty ja pakana. Kun ihmisestä tulee kristitty, hän lakkaa olemasta pakana. Mitään "pakanauskovaisia" ei ole olemassakaan.
- advr
Rmtob kirjoitti:
Ottaisit edes selvää, mitä sana pakana tarkoittaa.
Pakana-sana Raamatun kontekstissa (käännettynä) tarkoittaa kaikkia muita kuin ympärileikattuja juutalaisia.
Jos jotkut kristittyinä itseään pitävät ovat sen muuttaneet niin se muutos ei ole pätevä.
Ps. Nykyään oikein tehtailemalla pyritään muuttamaan sanoihin ihka uusia merkityksiä.
- Kirjakääröt
Aam.5:21 Biblia (1776) Minä vihaan ja hylkään teidän juhlapäivänne, en myös tahdo haistaa teidän uhrianne.
En ole aivan varma, onko pääsiäinen maailman vanhin juhla, mutta ainakin se on vanhempi kuin Exodus -myytti. Pääsiäisessä yhdistyy kaksi juhlaa, kanaanilainen ensimmäisen ohrasadon juhla tai kevätjuhla sekä pakanallinen ohitusriitti (passover).
Ensimmäistä ohrasatoa on varmasti juhlittu täydestä sydämestä koska edellisen vuoden viljavarastot ovat usein ehtyneet hieman ennen uutta satoa. Tähän perustuu myös pääsiäistä edeltävä paasto ja se on ollut käytännön sanelema pakko kun vilja on loppunut. Uutta satoa on syöty nälkäisenä niin, että siitä leivottua leipää ei ole maltettu edes kohottaa. Tästä johtuu happamattoman leivän juhla.
Ohitusriitti on ikivanha pahalta suojaava riitti. Muinaisina aikoina on uskottu, että pahat henget tappavat vastasyntyneitä. Pahoja henkiä vastaan on suojauduttu sillä, että uhrikaritsan verta on sudittu iisopilla talon oven pieliin. Näin paha henki ei ole päässyt taloon sisälle vaan se on ohittanut talon. Uhrikaritsa on syöty juhla-aterialla yhdessä esi-isien henkien kanssa, näin ne on pidetty tyytyväisinä ja henget ovat jatkaneet talon suojelua.
Exodus -myytti on muokattu näistä pakanamyyteistä ja Raamatun myytin yleistyttyä pakanallinen alkuperä on unohdettu.
Pari linkkiä niille, jotka kykenevät omaksumaan tietoa lukemalla ja englannin kieli sujuu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Passover
https://thetorah.com/origins-of-the-biblical-pesach/Yksi_usko kirjoitti:
thetorah.com on hieno muinaistutkijan "tieteellinen" sivusto. Sieltä on hyvä ammentaa...
Sinulla on surkeinta argumentaatiota tähän mennessä koko uskonnot ja huuhaat -ryhmässä. Tohtori Kristine Garroway on itsekin juutalainen niin hän taitaa tietää pääsiäisestä hieman enemmän kuin sinä. Pääsiäinen on alunperin kanaanilainen ja koko Lähi-idän juhlia, jonka Raamatun Exodus -myytti on ominut itselleen.
Munuaistutkija kirjoitti:
Sinulla on surkeinta argumentaatiota tähän mennessä koko uskonnot ja huuhaat -ryhmässä. Tohtori Kristine Garroway on itsekin juutalainen niin hän taitaa tietää pääsiäisestä hieman enemmän kuin sinä. Pääsiäinen on alunperin kanaanilainen ja koko Lähi-idän juhlia, jonka Raamatun Exodus -myytti on ominut itselleen.
Kerään tähän tyypillisiä evolutistien kommentteja (siis jokaisen erikseen)
1) Sinulla on surkeinta argumentaatiota
2) huuhaat -ryhmässäYksi_usko kirjoitti:
Kerään tähän tyypillisiä evolutistien kommentteja (siis jokaisen erikseen)
1) Sinulla on surkeinta argumentaatiota
2) huuhaat -ryhmässäVajosin vai sinun tasollesi, joista osoituksena:
1. Höpsis.
2. thetorah.com on hieno muinaistutkijan "tieteellinen" sivusto. Sieltä on hyvä ammentaa...
”Kerään tähän tyypillisiä evolutistien kommentteja (siis jokaisen erikseen)”
Et pysty argumentoimaan mitään niin haluat siirrellä maalitolppia evoluutioon? Eikö tämän pitänyt olla pääsiäiskeskustelu?
Väärin. Eikö ne messiaaniset juutalaiset edes osaa lukea Raamattuaan ?
Oikea vastaus on lehtimajanjuhla. Sitä vietettiin n. 7kk Egyptistä lähdön jälkeen, kun taas ensimmäinen pääsiäinen oli vasta 1 vuosi Egyptistä lähdön jälkeen.
Egyptissä syöty lammas ei suinkaan ollut ensimmäinen pääsiäinen, vaan pääsiäistä vietettiin Egyptistä lähdön muistoksi,
Luepa 3 Moos 23.- ei.mennyt.ihan.putkeen
Väärä vastaus tuokin.
Yksi_usko kirjoitti:
Kyllä se oli 1. pääsiäinen, kun Israelilaiset lähtivät Egyptistä. Eli on 1. juhla.
Mistä kohtaa Raamatustasi löysit tuon ? Vai oletko taas kuunnellut messiaanisten valheita ?
Pesach oli Egyptistä lähdön MUISTOJUHLA.Exap kirjoitti:
Mistä kohtaa Raamatustasi löysit tuon ? Vai oletko taas kuunnellut messiaanisten valheita ?
Pesach oli Egyptistä lähdön MUISTOJUHLA.Pesachin alku on Egyptistä lähtemisessä, jota on muisteltu siitä lähtien vuosittain. Siis 1. juhla edelleenkin.
Yksi_usko kirjoitti:
Pesachin alku on Egyptistä lähtemisessä, jota on muisteltu siitä lähtien vuosittain. Siis 1. juhla edelleenkin.
EI.
Voimme viettää Turun terroristiteon 1-vuotismuistopäivää, mutta se itse teon påäivä ei ollut ensimmäinen muistopäivä.
Terve järkikin sanoo, että muistopäivä ei voi olla se päivä, jolloin muistettava tapahtuma tapahtui.Exap kirjoitti:
EI.
Voimme viettää Turun terroristiteon 1-vuotismuistopäivää, mutta se itse teon påäivä ei ollut ensimmäinen muistopäivä.
Terve järkikin sanoo, että muistopäivä ei voi olla se päivä, jolloin muistettava tapahtuma tapahtui.Laitan tähän parista kommentistasi herjauksia. Katsotaan, miten sinä pärjäät.
1) messiaanisten valheita
2) Terve järkikin sanooYksi_usko kirjoitti:
Laitan tähän parista kommentistasi herjauksia. Katsotaan, miten sinä pärjäät.
1) messiaanisten valheita
2) Terve järkikin sanooMolemmat kommenttini ovat aiheellisia, ja seison niiden takana.
2) "Voimme viettää Turun terroristiteon 1-vuotismuistopäivää, mutta se itse teon påäivä ei ollut ensimmäinen muistopäivä.
Terve järkikin sanoo, että muistopäivä ei voi olla se päivä, jolloin muistettava tapahtuma tapahtui."
No niin se vaan on. MUISTOpäivä ei ole itse tapahtumapäivä, vaan sen vuosipäivä. Etkö sitä ymmärrä ???
1) Joo, jos olet linkkaamasi messiaanisten videon perusteella uskonut että Egyptistä lähtö oli jokin pääsiäissapatti, niin olet kyllä pahasti erehtynyt messiaanisten VALHEESEEN !
- ripatti
Maailman vanhin juhla; Varpajaiset. Ekat bileet joskus jurakaudella EKR.
- ei.mennyt.ihan.putkeen
Pääsiäinen ei ole vanhin juhla, jota yhä vietetään. Sapatti on. Sehän on lepo- ja pyhäpäivän lisäksi myös juhlapäivä.
Sapatti on tavallaan viikoittainen juhla sekin. Tosin kun puhutaan juhlista, tarkoitetaan yleensä vuotuisia juhlia.
- ei.mennyt.ihan.putkeen
Yksi_usko kirjoitti:
Sapatti on tavallaan viikoittainen juhla sekin. Tosin kun puhutaan juhlista, tarkoitetaan yleensä vuotuisia juhlia.
Sinä pyysit maailman vanhimman juhlapäivän. Se on luomisviikon sapatti.
- kuis.olisi
Onko ns. pääsiäistä vietettävä läksynä?
Eikös Uudessaliitossa ole vain sapatti ja Herran kuoleman muisto-ateria ja sekin "niin usein, kun te sitä syötte, te julistatte Herran kuolemaa" jne.
Jos lähdetään miettimään sitä mallinnusta, että ON jäljiteltävä pääsiäistä, niin silloinhan se menee jahvettilaisien palvelumalliin.
He vievät leivän ja viinin porukan nokan edestä ja Herran kuoleman muisto-ateria jää nauttimatta.
Heille ei ole sovituksen muistopäivää, vaan he ovat tehneet siitä omanäköisen rituaalin, jossa kohdennetaan se johonkin 144 000 taivaaseen menijään ja vain he syövät.
Eihän se kirjoitusten mukaan noin mene.
Eikä se niinkään mene, että alettaisiin jotain kirkkopyhiä viettämään jonkun muistoksi ja kumarretaan ikäänkuin jotain ajallista näköalaa.
Eli kirjoitusten mukaan se pääsiäinen oli kertakaikkinen uhri ja sen vietto Sanan mukaan sisällytettiin Herrankuoleman muisto-ateriaa ja määrä on - valinnainen. Pesah on eri juhla kuin kristillinen pääsiäinen. Se on myös eri juhla kuin sitä vanhemmat kevään aikoihin vietetyt juhlat, vaikka näillä kaikilla onkin yhteistä perintöä tapakulttuurissa.
Iranilainen uuden vuoden juhla Nevruz tai toisin kirjoitettuna Nowruz on tosi vanha ja varsin laajasti vietetty. Taitaa pärjätä tässä kisassa oikein hyvin. Se osuu kevätpäiväntasaukseen, mutta ei ole sukua pääsiäiselle.<<Pesah on eri juhla kuin kristillinen pääsiäinen.>>
Pääsiäinen ja happamattoman leivän juhla (7-päiväinen) muodostavat 8-päiväisen juhlakokonaisuuden. Ovat tavallaan kuin samaa juhlaa.
Eiköhän suuret "tähtitieteelliset" juhlat ole globaaleja ja muinaisia. Siperiasta on löydetty mammutinluu, johon on kaiverrettu kuun kierto: päivät ovat viivoja ja täydetkuut merkitty pitempien päiväviivojen päälle. Aurinkovuosi merkitsi metsästäjille vähemmän, vaikka esimerkiksi kalojen nousu kutemaan tai eläinlaumojen vuotuiset vaellukset saattoivat olla tärkeitä. Niitä sääteli paljolti myös sää eikä tarkka aurinkovuoden mukainen ajankohta, kuten me Suomessa vaikkapa lintujen muutosta tiedmme.
Aurinkovuoteen liittyvät juhlat lienevät vähintään yhtä vanhoja kuin maanviljelys (10.000 vuotta?). Maanviljelijäiden täytyi tietää kylvöajat joita aina ei voitu päätellä vain säistä. Egyptiläiset kylvivät kun Sirius ilmestyi aamutaivaalle ja Niilin tulva tuli aina sen jälkeen.
Pääsiäinen ajottuu lähelle yhtä neljästä suuresta aurinkovuoden tapahtumasta eli kevätpäivän tasausta. Joulu on talvipäivänseisaus ja Juhannus kesäpäivänseisaus. Syyspäivän tasaus on tainut jäädä vähemmälle huomiolle, koska sadonkorjuu oli konkreettisempi syy juhlia ja sen määräsi sadon kypsyminen.Syyspäiväntasaustakin kyllä juhlitaan.
Tämän linkin takana kerrotaan neljästä eri juhlaperinteestä:
https://www.theodysseyonline.com/autumnal-equinox-festivals-and-holidays-around-the-world
Ja onhan siinä aihetta juhlia. Auringon säteet tulevat tismalleen kohtisuoraan maan pyörimisakselia vastaan ja siksi aurinko laskee länteen eikä luoteeseen tai lounaaseen.
Syyspäiväntasaukseen liittyy minulla kauniita muistoja ja joka vuosi niitä voi hankkia lisää. Sykähdyttävintä on, kun on tyyntä ja kirkas taivas. Syksyn kirpeyteen yhtyy auringon lämpö ja kasvukauttaan lopetteleva luonto tuoksuu väkevästi.<<Aurinkovuoteen liittyvät juhlat lienevät vähintään yhtä vanhoja kuin maanviljelys (10.000 vuotta?).>>
Mitkään juhlat eivät tietenkään ole vanhempia kuin 6.000 vuotta.v.aari kirjoitti:
Syyspäiväntasaustakin kyllä juhlitaan.
Tämän linkin takana kerrotaan neljästä eri juhlaperinteestä:
https://www.theodysseyonline.com/autumnal-equinox-festivals-and-holidays-around-the-world
Ja onhan siinä aihetta juhlia. Auringon säteet tulevat tismalleen kohtisuoraan maan pyörimisakselia vastaan ja siksi aurinko laskee länteen eikä luoteeseen tai lounaaseen.
Syyspäiväntasaukseen liittyy minulla kauniita muistoja ja joka vuosi niitä voi hankkia lisää. Sykähdyttävintä on, kun on tyyntä ja kirkas taivas. Syksyn kirpeyteen yhtyy auringon lämpö ja kasvukauttaan lopetteleva luonto tuoksuu väkevästi.Raamatun juhlat liittyvät maatalouteen läheisesti. On kuitenkin erittäin merkittävää Israelilaisten tapa, miten juhlia on vietetty. Nämä tavat, kysymykset joita juhlissa esitetään, kohdat joita Raamatusta luetaan jne, liittyvät täydellisesti Jeshua Messiaan elämään, kuolemaan, ylösnousemukseen ja paluuseen Messiaana. Tämä tekee juutalaisista juhlista niin merkittäviä ja täysin ainutlaatuisia. Niitä ei voi selittää muuten kuin siten, että Jumala on ennakolta ilmaissut juutalaisille salaisuutensa. Salaisuuden Jeshua-Messiaasta, joka nyt on avautunut Messiaanisille juutalaisille ja pakanauskovillekin.
Yksi_usko kirjoitti:
<<Aurinkovuoteen liittyvät juhlat lienevät vähintään yhtä vanhoja kuin maanviljelys (10.000 vuotta?).>>
Mitkään juhlat eivät tietenkään ole vanhempia kuin 6.000 vuotta.Oliko tuo vitsi vai olitko vakavissasi? Tällä palstalla tätä ei aina tiedä.
Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:
Oliko tuo vitsi vai olitko vakavissasi? Tällä palstalla tätä ei aina tiedä.
Yksi_usko näyttäisi olevan pesunkestävä nuoren maan kreationisti, joka päättäväisesti sulkee silmänsä kaikilta havainnoilta, jotka ovat hänen uskomuksensa kanssa ristiriidassa.
Hiukan kolkkoa tuo on, mutta on myös mielenkiintoista seurata, miten ikivanhaan ja kauan sitten vääräksi osoitettuun uskomukseen takertuneen mieli toimii.v.aari kirjoitti:
Yksi_usko näyttäisi olevan pesunkestävä nuoren maan kreationisti, joka päättäväisesti sulkee silmänsä kaikilta havainnoilta, jotka ovat hänen uskomuksensa kanssa ristiriidassa.
Hiukan kolkkoa tuo on, mutta on myös mielenkiintoista seurata, miten ikivanhaan ja kauan sitten vääräksi osoitettuun uskomukseen takertuneen mieli toimii.Kerään evolutionistien kommentteja. Katson, kuka voittaa kommentoinnin.
1) pesunkestävä nuoren maan kreationisti
2) päättäväisesti sulkee silmänsä kaikilta havainnoilta
3) Hiukan kolkkoa tuo on
4) ikivanhaan
5) kauan sitten vääräksi osoitettuun uskomukseen
6) uskomukseen takertuneen mieli
Pärjäät aivan hyvin herjaamistilastossani.v.aari kirjoitti:
Yksi_usko näyttäisi olevan pesunkestävä nuoren maan kreationisti, joka päättäväisesti sulkee silmänsä kaikilta havainnoilta, jotka ovat hänen uskomuksensa kanssa ristiriidassa.
Hiukan kolkkoa tuo on, mutta on myös mielenkiintoista seurata, miten ikivanhaan ja kauan sitten vääräksi osoitettuun uskomukseen takertuneen mieli toimii.Yllätys. Sinun kommentissasi oli eniten negatiivisia kohtia. Voitit. Onneksi olkoon.
Yksi_usko kirjoitti:
Kerään evolutionistien kommentteja. Katson, kuka voittaa kommentoinnin.
1) pesunkestävä nuoren maan kreationisti
2) päättäväisesti sulkee silmänsä kaikilta havainnoilta
3) Hiukan kolkkoa tuo on
4) ikivanhaan
5) kauan sitten vääräksi osoitettuun uskomukseen
6) uskomukseen takertuneen mieli
Pärjäät aivan hyvin herjaamistilastossani.Paljon on harrastuksia, kun on videoiden katselua, juutalaisia juhlia ja nyt vielä tilastointiakin.
Toiminta pitää pirteänä.Yksi_usko kirjoitti:
Yllätys. Sinun kommentissasi oli eniten negatiivisia kohtia. Voitit. Onneksi olkoon.
Jos olet nuoren aan kreationisti, niin miksi siinä on jotain negatiivista, että sinua sanotaan nuoren maan kreationistiksi?
Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:
Jos olet nuoren aan kreationisti, niin miksi siinä on jotain negatiivista, että sinua sanotaan nuoren maan kreationistiksi?
"Pesunkestävä" teki kommentista herjaavan.
Yksi_usko kirjoitti:
"Pesunkestävä" teki kommentista herjaavan.
Hyvänen aika. Milloin sitten olet viimeksi peseytynyt?
Yksi_usko kirjoitti:
"Pesunkestävä" teki kommentista herjaavan.
Et siis ole pesunkestävä kreationisti? Alkaako uskosi horjua?
- Kirjakääröt
5Moos.16:16 Biblia (1776) Kolmesti vuodessa pitää näkymän kaikki sinun miehenpuoles Herra sinun Jumalan edessä, siinä paikassa jonka hän valitseva on, happamattoman leivän juhlana, viikkojuhlana, ja lehtimajan juhlana: ei yhdenkään pidä näkymän tyhjin käsin Herran edessä.
Tämäkin on merkittävä kohta Raamatussa. Jumala on järjestänyt asian siten, että ei ole epäilystä Jeshua-Messiaan alkuperästä eikä syntymäajastakaan. Jeshua on syntynyt keväällä.
Yksi_usko kirjoitti:
Tuo viikkojuhla on helluntai, jos joku ei sitä tiedä.
Mikä viikkojuhla on helluntai ???
Happamattoman leivän juhla vaiko lehtimajan juhla ???
Pihalla olet molemmissa tapauksissa.Exap kirjoitti:
Mikä viikkojuhla on helluntai ???
Happamattoman leivän juhla vaiko lehtimajan juhla ???
Pihalla olet molemmissa tapauksissa.Helluntaista käytetään myös viikkojuhla (tai viikot) nimeä, mikä viittaa siihen 50 päivän laskemiseen, joka alkaa heti happamattoman päivän ensimmäisen sapatin jälkeen.
Exap kirjoitti:
Mikä viikkojuhla on helluntai ???
Happamattoman leivän juhla vaiko lehtimajan juhla ???
Pihalla olet molemmissa tapauksissa.Happamattoman leivän juhla (keväällä) on heti pääisäisen jälkeen, joka oli yksi juhla-aika, jolloin miesten piti olla Jerusalemissa. Toinen aika oli helluntai (viikot) ja kolmas oli lehtimajan juhla syksyllä.
Yksi_usko kirjoitti:
Helluntaista käytetään myös viikkojuhla (tai viikot) nimeä, mikä viittaa siihen 50 päivän laskemiseen, joka alkaa heti happamattoman päivän ensimmäisen sapatin jälkeen.
Se 50 päivää on Omerin laskemista. On lyhteen heilutusta, on sadonkorjuujuhlaa ja yhtä sun muuta, mutta sinulla nyt taas menee aika pahasti sekaisin asiat.
Helluntai on kristillinen juhla, joka osuu SUURIN PIIRTEIN samaan kuin juutalainen savuot. Samasta asiasta ei kuitenkaan ole kyse.
- Jumalat-ovat-keksittyjä
Juutalaisten satukirja Raamatun juhlat ovat satujuhlia. Ne eivät ole todellisia juhlia. Joulupukkikin on todellisempi kuin Raamatun hahmot.
- pyhpyh2347923487
Valheesi ei hetkauta.
- pyhpyh2384792834
Yksi_usko kirjoitti:
On erikoista, että tällaisia kommentteja esiintyy.
Ei kyllä ole. Nuo kommentoijat ovat isästä perkeleestä ja sellainen on kielenkäyttökin.
- Jumalat-on-keksitty
Maailman vanhin ja todellisin juhla on syntymäjuhla.
Kaikki muut juhlat ovat keksittyjä.- pyhpyh2347923487
Tämäkään valheesi ei hetkauta.
- Jahven-tavat-tiedossa
Maailman parhain juhla on, kun uskova kuolee. Silloin on juhlan aika, koska yksikin uskova maan päällä vähemmän on suuri ilon aihe.
- pyhpyh23948723984
Jahven-tavat-tiedossa kirjoitti:
Maailman parhain juhla on, kun uskova kuolee. Silloin on juhlan aika, koska yksikin uskova maan päällä vähemmän on suuri ilon aihe.
Olet matkalla kadotukseen.
Jumala itse on antanut Raamatussa Herran juhlat, joita meidänkin tulisi viettää. Muut ovatkin keksittyjä. Syntymäpäiväjuhlat ovat myös keksittyjä juhlia.
Yksi_usko kirjoitti:
Jumala itse on antanut Raamatussa Herran juhlat, joita meidänkin tulisi viettää. Muut ovatkin keksittyjä. Syntymäpäiväjuhlat ovat myös keksittyjä juhlia.
”Jumala itse on antanut Raamatussa Herran juhlat...”
Jahven papit keksivät nuo juhlat ja Jahven kasvojen eteen kokoontumiset. Jännää että pitää kolmesti vuodessa käydä Jerusalemissa, missä Jahvea palvotaan ja Jahven papit ovat :-). Jännää on sekin, että Jahve antaa sangen tarkkoja ohjeita ruokauhreista, jotka hänelle maistuvat. Ettei vain olisi verotusohjeita nämä Jahven neuvot? ;-)
22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa.
23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.
26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.Munuaistutkija kirjoitti:
”Jumala itse on antanut Raamatussa Herran juhlat...”
Jahven papit keksivät nuo juhlat ja Jahven kasvojen eteen kokoontumiset. Jännää että pitää kolmesti vuodessa käydä Jerusalemissa, missä Jahvea palvotaan ja Jahven papit ovat :-). Jännää on sekin, että Jahve antaa sangen tarkkoja ohjeita ruokauhreista, jotka hänelle maistuvat. Ettei vain olisi verotusohjeita nämä Jahven neuvot? ;-)
22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa.
23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.
26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.Kas, ovatpa tosiaan ihan kummallisen hyviä lisäkkeitä nuo uhrit siihen yksipuoliseen uhriruokavalioon, johon joutuivat aiemmin tyytymään. Joten, mikähän lienee ollut tuo motivaatio "Herralta"laittaa nämä uhrit mukaan uhrien joukkoon ? Ihan pyyteetön varmaan, sillä ei jumala oikeasti noita ruokauhreja tarvitse ... ;)
Tässä on juutalais-adventistisen seurakunnan Alexander Bolotnikovin video, jossa hän selostaa pääsiäistä.
https://www.youtube.com/watch?v=n7iNuUUhpeYEdellisen videon esittylystä googlesuomennos: "Tohtori Alexander Bolotnikov tutkii pääsiäisen ja Herran ehtoollisen välistä korrelaatiota"
- PasiToivonen
Maailman vanhin juhla, jota vietetään vielä?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Hindu_festivals - frfrfrfrtgtgtgtgtgt
Munuaistutkijalle: Paasto Peshahiin liittyvänä ei ole kuin leipään liittyvä ja monien mielestä asia liittyy paimentolaiselämäntapaan jossa leivotaan näitä ohuita nopeita leipiä.
He olivat Mooseksen mukaan vaeltavia aramealaisia alun perin ja noudattivat heidän tapojaan esim. teltanteossa ja ruokataloudessa.Myös paimentolaisten tavat puhtaussääntöineen heillä olivat samat.
Liikkuvan kansan tavat sekoittuivat sittemmin kaananilaisiin tapoihin."Munuaistutkijalle: Paasto Peshahiin liittyvänä ei ole kuin leipään liittyvä ja monien mielestä asia liittyy paimentolaiselämäntapaan jossa leivotaan näitä ohuita nopeita leipiä."
Väitän, että happamattoman leivän juhla on ensisijaisesti kanaanilaisten maanviljelijöiden juhla eikä paimentolaisten juhla. Itseasiassa Exodus 12 on mainio esimerkki siitä, että kahden eri kansan myytit yhdistetään. Exodus 12:n tavoitteena oli tietysti luoda kanaanilaisille maanviljelijöille (eli todellisuudessa israelilaisten) ja juudealaisille paimenille yhteinen myytti. Tarinassa on epäloogisuuksia, jotka paljastavat kaksi yhteen liitettyä myyttiä.
Alussa Jahve käskee poistaa hapantaikinan juuren talosta ja syödä happamatonta leipää seisemän päivää.
19 Seitsemään päivään ei hapantaikinaa saa olla taloissanne. Jokainen, joka syö hapanta leipää, poistettakoon Israelin yhteisöstä, olipa hän maahan muuttanut siirtolainen tai syntyperäinen israelilainen. 20 Mitään hapatettua ette saa syödä, vaan missä ikinä asuttekin, teidän leipänne olkoon happamatonta."
Tämän jälkeen tarina katkeaa ja jatkuu eri lähteestä 21. jakeesta eteenpäin Mooses ohjeistaa kansaa lammasuhrista ja veren sutimisesta oven pieliin mutta ei muista ohjeistaa happamattomasta leivästä mitään. Tarina loppuu siihen, että syödään happamattomia leipiä ja syyksi selitetään, se että Egyptistä lähdettiin kiireellä eikä Jahven ohjeesta puhuta mitään.
39 Egyptistä tuomastaan taikinasta he leipoivat litteitä happamattomia leipiä, sillä heidät oli ajettu pois Egyptistä ennen kuin taikina oli ehtinyt hapata eivätkä he olleet varanneet itselleen edes matkaevästä.
Happamattoman leivän juhla:
-edeltää pakollinen paasto, koska edellisen vuoden viljavarastot ehtyneet
-uusi sato korjataan ja nälkäisillä on kiire syödä uutta happamatonta leipää
-uuden leivänjuuren tekeminen kestää noin 5-7 vrk, tästä tulee seitsemän päivän sääntö
-itseasiassa et voi edes leipoa happamatonta leipää, jos et desinfioi taikinakulhoja vaan vanhaa taikinaa kuivuu aina sen verran kulhoihin, että uusi taikina hapantuu ennen leipomista (ja juurella kohotettu leipä on ilmavampaa ja rapeampaa, joten se kannattaa kohottaa)
-ennen happamattoman leivän juhlaa "paaston" aikana nälkäiset ihmiset ovat syöneet nälkäisinä aivan viimeisetkin leivän muruset ja astioihin kuivuneet taikinan rippeet talosta, siksi leivän juurikin on kadonnut ja se on pitänyt tehdä uudelleen
-nykyään juutalaiset muistelevat tuota viimeisten leivänrippeiden syömistä niin, että taloon piilotellaan hapanleivän paloja, joita lapset etsivät
-tämä on kanaanilaisten maanviljelijöiden myytti
Ohitusriitti:
-pahat henget tappavat pikkuvauvoja (kätkytkuolemat) ja karjaa
-vauvoja on syntynyt paljon keväisin ja samaan aikaan, joten pahalta suojaava riittiä on vietetty myös melko lailla samaan aikaan
-veri suojaa pahoilta hengiltä, sitä varten on tapettu uhrilammas
-verta on sudittu iisopilla talon oven pieliin ja paha henki on ohittanut talon
-uhrilammas on syöty perheen kesken ja siitä on tarjottu esi-isien hengille, jotta ne pysyvät talossa ja suojelevat taloa (esi-isien henget ovat närkästyneet vastasyntyneiden vauvojen itkua, joten niitä on lepytelty uhriaterialla, vastasyntyneiden vauvojen itku houkutteli myös pahoja henkiä)
-tämä on paimentolaisten myytti
Exodus 12 yhdistää nämä myytit, poliittisena tavoitteena on yhdistää Israel ja Juudea ja yhteinen myytti palvelee tuota tarkoitusta hyvin.Munuaistutkija kirjoitti:
"Munuaistutkijalle: Paasto Peshahiin liittyvänä ei ole kuin leipään liittyvä ja monien mielestä asia liittyy paimentolaiselämäntapaan jossa leivotaan näitä ohuita nopeita leipiä."
Väitän, että happamattoman leivän juhla on ensisijaisesti kanaanilaisten maanviljelijöiden juhla eikä paimentolaisten juhla. Itseasiassa Exodus 12 on mainio esimerkki siitä, että kahden eri kansan myytit yhdistetään. Exodus 12:n tavoitteena oli tietysti luoda kanaanilaisille maanviljelijöille (eli todellisuudessa israelilaisten) ja juudealaisille paimenille yhteinen myytti. Tarinassa on epäloogisuuksia, jotka paljastavat kaksi yhteen liitettyä myyttiä.
Alussa Jahve käskee poistaa hapantaikinan juuren talosta ja syödä happamatonta leipää seisemän päivää.
19 Seitsemään päivään ei hapantaikinaa saa olla taloissanne. Jokainen, joka syö hapanta leipää, poistettakoon Israelin yhteisöstä, olipa hän maahan muuttanut siirtolainen tai syntyperäinen israelilainen. 20 Mitään hapatettua ette saa syödä, vaan missä ikinä asuttekin, teidän leipänne olkoon happamatonta."
Tämän jälkeen tarina katkeaa ja jatkuu eri lähteestä 21. jakeesta eteenpäin Mooses ohjeistaa kansaa lammasuhrista ja veren sutimisesta oven pieliin mutta ei muista ohjeistaa happamattomasta leivästä mitään. Tarina loppuu siihen, että syödään happamattomia leipiä ja syyksi selitetään, se että Egyptistä lähdettiin kiireellä eikä Jahven ohjeesta puhuta mitään.
39 Egyptistä tuomastaan taikinasta he leipoivat litteitä happamattomia leipiä, sillä heidät oli ajettu pois Egyptistä ennen kuin taikina oli ehtinyt hapata eivätkä he olleet varanneet itselleen edes matkaevästä.
Happamattoman leivän juhla:
-edeltää pakollinen paasto, koska edellisen vuoden viljavarastot ehtyneet
-uusi sato korjataan ja nälkäisillä on kiire syödä uutta happamatonta leipää
-uuden leivänjuuren tekeminen kestää noin 5-7 vrk, tästä tulee seitsemän päivän sääntö
-itseasiassa et voi edes leipoa happamatonta leipää, jos et desinfioi taikinakulhoja vaan vanhaa taikinaa kuivuu aina sen verran kulhoihin, että uusi taikina hapantuu ennen leipomista (ja juurella kohotettu leipä on ilmavampaa ja rapeampaa, joten se kannattaa kohottaa)
-ennen happamattoman leivän juhlaa "paaston" aikana nälkäiset ihmiset ovat syöneet nälkäisinä aivan viimeisetkin leivän muruset ja astioihin kuivuneet taikinan rippeet talosta, siksi leivän juurikin on kadonnut ja se on pitänyt tehdä uudelleen
-nykyään juutalaiset muistelevat tuota viimeisten leivänrippeiden syömistä niin, että taloon piilotellaan hapanleivän paloja, joita lapset etsivät
-tämä on kanaanilaisten maanviljelijöiden myytti
Ohitusriitti:
-pahat henget tappavat pikkuvauvoja (kätkytkuolemat) ja karjaa
-vauvoja on syntynyt paljon keväisin ja samaan aikaan, joten pahalta suojaava riittiä on vietetty myös melko lailla samaan aikaan
-veri suojaa pahoilta hengiltä, sitä varten on tapettu uhrilammas
-verta on sudittu iisopilla talon oven pieliin ja paha henki on ohittanut talon
-uhrilammas on syöty perheen kesken ja siitä on tarjottu esi-isien hengille, jotta ne pysyvät talossa ja suojelevat taloa (esi-isien henget ovat närkästyneet vastasyntyneiden vauvojen itkua, joten niitä on lepytelty uhriaterialla, vastasyntyneiden vauvojen itku houkutteli myös pahoja henkiä)
-tämä on paimentolaisten myytti
Exodus 12 yhdistää nämä myytit, poliittisena tavoitteena on yhdistää Israel ja Juudea ja yhteinen myytti palvelee tuota tarkoitusta hyvin."Exodus 12 yhdistää nämä myytit, poliittisena tavoitteena on yhdistää Israel ja Juudea ja yhteinen myytti palvelee tuota tarkoitusta hyvin."
Niin, emmehän toki tiedä, missä vaiheessa 1-5 Moos kirjoitettiin nykymuotoonsa. Paras tuntemani arvaus on 400-800 eKr.
Onkin suuri kysymys, milloin happamattoman leivän juhlaa oikeasti alettiin viettämään. Sehän on selvää, ettei Israelissa ole koskaan vietetty esim. riemuvuotta.
Mitä näkemksiä sinulla on tähän ( lähde) ?Exap kirjoitti:
"Exodus 12 yhdistää nämä myytit, poliittisena tavoitteena on yhdistää Israel ja Juudea ja yhteinen myytti palvelee tuota tarkoitusta hyvin."
Niin, emmehän toki tiedä, missä vaiheessa 1-5 Moos kirjoitettiin nykymuotoonsa. Paras tuntemani arvaus on 400-800 eKr.
Onkin suuri kysymys, milloin happamattoman leivän juhlaa oikeasti alettiin viettämään. Sehän on selvää, ettei Israelissa ole koskaan vietetty esim. riemuvuotta.
Mitä näkemksiä sinulla on tähän ( lähde) ?"Onkin suuri kysymys, milloin happamattoman leivän juhlaa oikeasti alettiin viettämään."
Uskoisin, että jopa 10 000 vuotta sitten, siitä saakka kun ohraa on viljelty Lähi-idässä. Näköjään Haaretzissa on juttu pääsiäisen alkuperästä. Samoilla linjoilla on Haaretz niin kuin minäkin tuossa edellisessä viestissä.
https://www.haaretz.com/jewish/.premium-the-surprising-ancient-origins-of-passover-1.5244961Munuaistutkija kirjoitti:
"Onkin suuri kysymys, milloin happamattoman leivän juhlaa oikeasti alettiin viettämään."
Uskoisin, että jopa 10 000 vuotta sitten, siitä saakka kun ohraa on viljelty Lähi-idässä. Näköjään Haaretzissa on juttu pääsiäisen alkuperästä. Samoilla linjoilla on Haaretz niin kuin minäkin tuossa edellisessä viestissä.
https://www.haaretz.com/jewish/.premium-the-surprising-ancient-origins-of-passover-1.5244961Jonkinlainen ensisadon juhla on varmasti yhtä vanha kuin maanviljelys. Epäilisin kuitenkin, että taikinan hapattaminen ja leipä yleensäkin ei ole yhtä vanhaa kuin maanviljely. Pelkästä ohrasta ei helposti saa aikaan leipää. Ei ainakaan hapattamatta. Eli happamattoman ohraleivän juhlaa ei oikein ole voinut olla. Vasta vehnän sitko riittää "pikaleivän" tekoon. Ohraa lienee aluksi syöty puurona eikä leipänä.
Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:
Jonkinlainen ensisadon juhla on varmasti yhtä vanha kuin maanviljelys. Epäilisin kuitenkin, että taikinan hapattaminen ja leipä yleensäkin ei ole yhtä vanhaa kuin maanviljely. Pelkästä ohrasta ei helposti saa aikaan leipää. Ei ainakaan hapattamatta. Eli happamattoman ohraleivän juhlaa ei oikein ole voinut olla. Vasta vehnän sitko riittää "pikaleivän" tekoon. Ohraa lienee aluksi syöty puurona eikä leipänä.
”Eli happamattoman ohraleivän juhlaa ei oikein ole voinut olla.”
Jos edellisen vuoden sato on syöty loppuun niin uutta satoa on syöty välittömästi nälkään. Siksi sitä ei ole ehditty hapattaa. Happamaton ohraleipä on tosiaan aika huonoa eikä sitä sinänsä ole juhlittu. Juhlan aihe on ollut uusi sato ja sen antimien välitön syöminen, mikä on ilmentynyt happamattomana leipänä.Munuaistutkija kirjoitti:
”Eli happamattoman ohraleivän juhlaa ei oikein ole voinut olla.”
Jos edellisen vuoden sato on syöty loppuun niin uutta satoa on syöty välittömästi nälkään. Siksi sitä ei ole ehditty hapattaa. Happamaton ohraleipä on tosiaan aika huonoa eikä sitä sinänsä ole juhlittu. Juhlan aihe on ollut uusi sato ja sen antimien välitön syöminen, mikä on ilmentynyt happamattomana leipänä.Minun sangen vajavaisen leipomisosaamiseni perusteella luulin, että happaton ohrataikina jossa ei ole lainkaan vehnää (tai muuta sitkoa lisäävää) ei käytännössä leipoudu leiväksi vaan se paistettuna murenee murusiksi.
Olisiko palstalla joku kotitalousihminen joka tietäisi, ettei tarvitsisi luulla?Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:
Minun sangen vajavaisen leipomisosaamiseni perusteella luulin, että happaton ohrataikina jossa ei ole lainkaan vehnää (tai muuta sitkoa lisäävää) ei käytännössä leipoudu leiväksi vaan se paistettuna murenee murusiksi.
Olisiko palstalla joku kotitalousihminen joka tietäisi, ettei tarvitsisi luulla?”ei käytännössä leipoudu leiväksi vaan se paistettuna murenee murusiksi.”
Suomalaisessa ohuessa rieskassa ei ole muuta kuin ohrajauhoa, vettä ja suolaa. Sähköuunissa tulee lähes syömäkelvottoman kovaa, mutta pysyy kasassa.Munuaistutkija kirjoitti:
”ei käytännössä leipoudu leiväksi vaan se paistettuna murenee murusiksi.”
Suomalaisessa ohuessa rieskassa ei ole muuta kuin ohrajauhoa, vettä ja suolaa. Sähköuunissa tulee lähes syömäkelvottoman kovaa, mutta pysyy kasassa.Ok. Ohrarieska on varmasti hyvin lähellä alkuperäisintä happamatonta leipää.
Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:
Ok. Ohrarieska on varmasti hyvin lähellä alkuperäisintä happamatonta leipää.
Huomattavaa on se, että happamatonta leipää saat vain silloin kun olet hävittänyt leivän juuren. Leivän juuri on syöty nälkään ennen kuin uusi sato oli korjattu. Leivän juuri oli käytännössä leivonta-astioihin kuivunut taikina. Viimeisen leivän loputtua taikina astioista on syöty kuivunut taikinakin ja siinä hävisi juuri.
Tähän on vain sitten sovitettu Jahven pääsiäismyytti. Jahve käski hävittää kaiken hapantaikinan pois talosta juhlaviikon aikana. Tätä muistellaan vieläkin juutalaisissa perheissä niin, että lapsille piilotetaan hapanleivän paloja, jotka he löytävät ja näin puhdistavat talon vanhasta hapantaikinasta.- frrfrfrfrfrfrfrrfr
Munuaistutkija kirjoitti:
"Munuaistutkijalle: Paasto Peshahiin liittyvänä ei ole kuin leipään liittyvä ja monien mielestä asia liittyy paimentolaiselämäntapaan jossa leivotaan näitä ohuita nopeita leipiä."
Väitän, että happamattoman leivän juhla on ensisijaisesti kanaanilaisten maanviljelijöiden juhla eikä paimentolaisten juhla. Itseasiassa Exodus 12 on mainio esimerkki siitä, että kahden eri kansan myytit yhdistetään. Exodus 12:n tavoitteena oli tietysti luoda kanaanilaisille maanviljelijöille (eli todellisuudessa israelilaisten) ja juudealaisille paimenille yhteinen myytti. Tarinassa on epäloogisuuksia, jotka paljastavat kaksi yhteen liitettyä myyttiä.
Alussa Jahve käskee poistaa hapantaikinan juuren talosta ja syödä happamatonta leipää seisemän päivää.
19 Seitsemään päivään ei hapantaikinaa saa olla taloissanne. Jokainen, joka syö hapanta leipää, poistettakoon Israelin yhteisöstä, olipa hän maahan muuttanut siirtolainen tai syntyperäinen israelilainen. 20 Mitään hapatettua ette saa syödä, vaan missä ikinä asuttekin, teidän leipänne olkoon happamatonta."
Tämän jälkeen tarina katkeaa ja jatkuu eri lähteestä 21. jakeesta eteenpäin Mooses ohjeistaa kansaa lammasuhrista ja veren sutimisesta oven pieliin mutta ei muista ohjeistaa happamattomasta leivästä mitään. Tarina loppuu siihen, että syödään happamattomia leipiä ja syyksi selitetään, se että Egyptistä lähdettiin kiireellä eikä Jahven ohjeesta puhuta mitään.
39 Egyptistä tuomastaan taikinasta he leipoivat litteitä happamattomia leipiä, sillä heidät oli ajettu pois Egyptistä ennen kuin taikina oli ehtinyt hapata eivätkä he olleet varanneet itselleen edes matkaevästä.
Happamattoman leivän juhla:
-edeltää pakollinen paasto, koska edellisen vuoden viljavarastot ehtyneet
-uusi sato korjataan ja nälkäisillä on kiire syödä uutta happamatonta leipää
-uuden leivänjuuren tekeminen kestää noin 5-7 vrk, tästä tulee seitsemän päivän sääntö
-itseasiassa et voi edes leipoa happamatonta leipää, jos et desinfioi taikinakulhoja vaan vanhaa taikinaa kuivuu aina sen verran kulhoihin, että uusi taikina hapantuu ennen leipomista (ja juurella kohotettu leipä on ilmavampaa ja rapeampaa, joten se kannattaa kohottaa)
-ennen happamattoman leivän juhlaa "paaston" aikana nälkäiset ihmiset ovat syöneet nälkäisinä aivan viimeisetkin leivän muruset ja astioihin kuivuneet taikinan rippeet talosta, siksi leivän juurikin on kadonnut ja se on pitänyt tehdä uudelleen
-nykyään juutalaiset muistelevat tuota viimeisten leivänrippeiden syömistä niin, että taloon piilotellaan hapanleivän paloja, joita lapset etsivät
-tämä on kanaanilaisten maanviljelijöiden myytti
Ohitusriitti:
-pahat henget tappavat pikkuvauvoja (kätkytkuolemat) ja karjaa
-vauvoja on syntynyt paljon keväisin ja samaan aikaan, joten pahalta suojaava riittiä on vietetty myös melko lailla samaan aikaan
-veri suojaa pahoilta hengiltä, sitä varten on tapettu uhrilammas
-verta on sudittu iisopilla talon oven pieliin ja paha henki on ohittanut talon
-uhrilammas on syöty perheen kesken ja siitä on tarjottu esi-isien hengille, jotta ne pysyvät talossa ja suojelevat taloa (esi-isien henget ovat närkästyneet vastasyntyneiden vauvojen itkua, joten niitä on lepytelty uhriaterialla, vastasyntyneiden vauvojen itku houkutteli myös pahoja henkiä)
-tämä on paimentolaisten myytti
Exodus 12 yhdistää nämä myytit, poliittisena tavoitteena on yhdistää Israel ja Juudea ja yhteinen myytti palvelee tuota tarkoitusta hyvin.Ihan mielenkiintoista sekin kuinka juudean ylänköalueen juutalaiset olivat oikeaoppisesti paimentolaisia ja alankoalueiden väki taasen maanviljelijöitä. Edelleenkin paimentolaisilla tai pakenijoilla on enemmän kiire tehdä leipiänsä ja ne ovatkin tunnetusti ohuita.
frrfrfrfrfrfrfrrfr kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista sekin kuinka juudean ylänköalueen juutalaiset olivat oikeaoppisesti paimentolaisia ja alankoalueiden väki taasen maanviljelijöitä. Edelleenkin paimentolaisilla tai pakenijoilla on enemmän kiire tehdä leipiänsä ja ne ovatkin tunnetusti ohuita.
”Edelleenkin paimentolaisilla tai pakenijoilla on enemmän kiire tehdä leipiänsä ja ne ovatkin tunnetusti ohuita.”
Niin ja ihan mielenkiintoista, miten maanviljelijöillä on niin kiire syödä uutta satoa nälkäänsä, etteivät jaksa odottaa seitsemää päivää, jotta leivän juuri happanee.
- Eikiitosjeesus
Höpön löpön taas.
Juhannus ja joulu ovat perinteisiä vuodenaikaan liittyviä juhlia jotka on nyt hetkeksi juutalaisten äpäräkultti kaapannut omakseen.- pyhpyh234723479
Olet matkalla kadotukseen...
- q.v
Hautajaiset?
Yksi_usko kirjoitti:
Häitä ja hautajaisia ei lasketa mukaan.
Niinpä niin. Jos mitään pääsiäistä vanhempaa juhlaa ei lasketa mukaan niin pääsiäinen on vanhin juhla. Näin se Herra antoi taas nöyrällä uskovalle kaikkitietävyyteen armolahjan.
- vaatimattomuus.kaunistaa
Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:
Niinpä niin. Jos mitään pääsiäistä vanhempaa juhlaa ei lasketa mukaan niin pääsiäinen on vanhin juhla. Näin se Herra antoi taas nöyrällä uskovalle kaikkitietävyyteen armolahjan.
Yksi-usko on kertonut, että heillä isä tietää kaiken ja tekee kaiken oikein. Tätä hän on opettanut lapsilleenkin eli kunnon vaatimaton messiaaninen kristitty.
Eiköhän jule ja mittumaari ole ne vanhimmat lähes jokaisessa kulttuurissa vietettävät juhlapyhät, lähinnä juuri siitä syystä, että niillä on taustoinaan selkeät vuodenkulkuun vaikuttavat tähtitieteelliset ilmiöt.
Mitä kauempana ollaan Päiväntasaajasta, sitä ankarammin näitä kahta biletetään. On aina biletetty. ; )- PasiToivonen
>>Mitkään juhlat eivät tietenkään ole vanhempia kuin 6.000 vuotta. >>
Kyllä ovat.
Suomessa on ollut asutusta jo vuodesta 8850 eaa. lähtien. Varmaan siellä on jonkinlaisia juhliakin vietetty.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_esihistoria- pyhpyh2389437489
EI OLE OLLUT. NUO IÄNMÄÄRITYKSET OVAT VALHETTA.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1032626Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302355Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen192188Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663991747- 1131580
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1631307Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2721119- 711014
- 79966
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178920