Tervehdys kaikki oikeasti otsikon mukaisesta koneesta oikeasti tietävät.
Eli meillä on tuollainen Yanmar 3 GM 30F kone uppoumarunkoisessa veneessä. Kone on 30 vuotta vanha, mutta ajettu vasta reilu 900 h. Koneen öljyt ja suodatin on vaihdettu joka vuosi ja öljynä on aina ollut Yanmarin 15 w 40. Viime kesinä öljyn kulutus on ollut reilun desin 10 tuntia kohden, mutta tänä hellekesänä kun sillä on ajettukin yli 100 h, niin öljyn kulutus on ollut n. 2 desiä 10 h kohden. Mitä olette mieltä; voiko korkeampi öljynkulutus johtua siitä, että merivesi ja ilma muutenkin on ollut poikkeuksellisen kuumaa ? Ja onko tuollainen 2 desiä 10 h kohti vielä ns. normikulutusta tuon ikäiselle koneelle vaikka sillä tunteja on suht vähän ?
Ja mitä mieltä olette öljylaadusta eli onko järkevintä käyttää jatkossakin tuota Yanmar 15 w 40 öljyä vai onko jokin muu öljy esim. Teboilin, Nesteen tai Mobilin öljy parempi noin vanhassa koneessa ?
Toivottavasti palstalle sattuu, joku joka oikeasti osaa sanoa jotain asiantuntevasti. Ja jos joku osaa neuvoa, että onko jossain olemassa Yanmarin oma keskustelupalsta tai paikka mistä saisi oikeata tietoa Yanmarista. Kiitos :)
Yanmar 3 GM 30F öljynkulutuksesta ja öljymerkistä
21
2012
Vastaukset
- MitaanTietamaton
Meillä Yanmar 2QM15 (35v) 2000h ei kuluttanut öljyä eikä savuttanut. Minusta tuollainen öljynkulutus viittaa ongelmaan esim. männänrenkaissa (jumissa?). Lämpötila voi vaikuttaa, jos lämmönvaihdin ei toimi normaalisti, mutta öljynkulutus kuulostaa muuten kovalta. 15W/40 öljyä mekin käytimme.
- Bellisti
Minulla ohjekirjassa öljynvaihtoväliksi annetaan 100 tuntia joten onko öljyn ominaisuudet
huonontuneet?
Mielestäni ei mitään remonttia kannata alkaa vielä tekemään, katsoo vain että öljyä on riittävästi.
- Joakim1
boatdiesel.comissa on oma Yanmar-foorumi, mutta kaikkien viestien näkeminen maksaa. Myös monesta muusta foorumista löytyy tietoa. Tämä on aika lähellä: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?66532-Yanmar-oil-use
Ja tämä: http://www.cruisersforum.com/forums/f54/yanmar-3gm30f-oil-loss-163311.html
Onhan tuo varmasti epänormaalia. Omissa dieseleissä ei ole koskaan tarvinnut lisätä öljyä kesän aikana. Enimmillään tunteja on tullut toistasataa ja nykyinen kone on hiukan yli tuhat tuntia ajettu. Toisaalta autoissa ei ole tavatonta, että öljyä joutuu lisäämään paljonkin nykyisillä huoltoväleillä. Kakkosautossa menee varmaankin 0,5-1 l/1000 km eli tuntia kohden samaa luokkaa kuin sinulla. Jopa joissain lähes uusissa autoissa kulutus on ollut tuota luokaa ilman, että olisi takuuseen korjattu. 30 000 km vaihtovälillä siis öljyä on lisätty moninkertaisesti öljytilavuuden verran. - UlosRajattu
Aloittajalle kysymys, kuinka nyt suhtaudut näihin vastaajiin kun toivotit tervetulleeksi vain Yanmar 3 GM 30F koneesta tietävät.
Minä en uskaltanut puuttua asiaan kun minulla on vain 48 vuoden kokemus dieselmoottoreista, mutta ei tuosta yllä mainitusta koneesta. - Yanmar
Kiitoksia vastauksista. Toki kokeneelta "UlosRajatultakin" mielelläni kuulisin kommentteja, vaikka kokemusta ei juuri tästä nimenomaisesta moottorista olekaan, kuten ei ollut muillakaan vastaajilla käsittääkseni.
Kaikki asialliset kommentit koskien lähinnä ainakin suurin piirtein Yanmar tyyppisten vanhempien dieselmoottoreiden moottoritekniikasta ja öljynkulutuksesta tietäviltä ovat tervetulleita. Toki, jos jollain sattuu olemaan juuri täsmälleen tuo kyseinen kone, niin olisi kiva kuulla sen öjjynkulutuksesta. Olisi myös kiva tietää, että voisiko öljymerkin vaihto Yanmarin omalla merkillä varustetusta öljystä johonkin toiseen esim. Teboil Super HPD 15w 40 öljyyn vaikuttaa positiivisesti moottoriin ja öljynkulutukseen ?
Ilmeisesti siis jotain poikkeuksellista/vikaa koneessa on kun kulutus on tuon n. 2 desiä 10 h kohden ? Yanmar-liikkeessäkin sanoi, että kyseisen koneen ei pitäisi käytännössä vielä viedä noilla tunneilla öljyä ja täälläkin sain ainakin suht samanlaisesta koneesta kokemuksen, että ei 2000 h jälkeenkään ole vienyt öljyä.
Vene on hankittu meille vasta toukokuun lopulla ja se on poikkeuksellisen hyvässä kunnossa ikäisekseen sisältä ja päältä ja periaatteessa koneenkin pitäisi noilla kilometreillä olla, sillä veneellä on kuitenkin uskottava huoltohistoria. Edellinen omistaja on pilkun tarkka ja erittäin rehellisen oloinen ja hän on sitä mieltä, että noin vanha kone on rikki jos se ei vie öljyä. Vene oli hänellä viitisen vuotta ja hän kertoi, että oli aina kauden aikana lisännyt hieman toista litraa öljyä 100 h kohden. Tiedä sitten muistaako väärin, mutta meidän aikana tänä kesänä kulutus olisi täten lähes tuplaantunut. Myös veneen välittäjäliikkeen myyjä sanoo, että on aivan normaalia, että tuon ikäinen kone vie öljyä n. 2 desiä kymmentä tuntia kohden etenkin nyt kun ollut poikkeuksellisen kuuma kesä ja merivesikin lämmintä.
Mutta mites tuota voisi tutkia, että kannattaako koneelle tehdä jotain ja onko iso homma, jos esim. tutkii esim. onko nuo em. männänrenkaat jumissa. Pystyykö asiaa siis toteamaan ilman koneen aukaisua ?
Ostimme "turvallisuussyistä" veneen välittäjäliikkeen kautta( joskin kauppaa varsinaisesti käytiin omistajan kanssa puhelimitse) ja vakuutuimme sekä välittäjän, että omistajan puheitten ja veneen yleisilmeen ja myös vähän ajetun laadukkaan Yanmar-moottorin vuoksi veneestä niin paljon, että maksoimme veneestä selvästi enemmän kuin "normaalikuntoisesta" ja tuplat ajetusta veneestä. Turvana tietysti vielä kuluttajansuojalaki kun kaupat tehtiin liikkeen kautta(molemmat sanoivat kuluttajasuojalain olevan erittäin iso etu suoraan yksityiseltä ostettavaan nähden). Mutta tietääkö kukaan sanoa, että mitenkähän tuo kuluttajansuojalaki käytännössä toimii, mikäli saan todisteen esim. Yanmar-liikkeestä, että moinen kulutus ei ole normaalia. Onko mahdollista saada kivuttomasti koneremontti ainakin osittain välitysliikkeen ja omistajan piikkiin, mikäli moottoriasiantuntija on sitä mieltä, että kulutus ei ole normaalia ?
Kiitos taas kaikille vastaamaan pystyville.- Joakim1
Edellisessä veneessä oli Yanmar 1GM10, joka on "sama" kone kuin sinulla. Erona sylinterien lukumäärä ja merivesijäähdytys. Ei se kauden aikana koskaan vaatinut öljyn lisäystä enkä havainnut öljymäärän muuttuvan tikussa, tosin en sitä erityisesti tiirannut, vaan totesin pari kertaa kaudessa öljyä olevan "sopivasti". Tapanani ei ole laittaa öljyä maksimimerkkiin saakka vaan sinne puolenvälin paikkeille.
Jos 30 vuotias moottori vie vähän öljyä, ei se varmasti ole syy mihinkään kuluttajasuojalain alaiseen toimenpiteeseen. Ehkö olisi, jos kone olisi myyty vastikään remontoituna.
Kokemusta ei ole moottori tai automerkin omista öljyistä, jotka ovat tolkuttoman kalliita verrattuna laatuöljymerkkeihin. Yanmar GM-sarjaan suositeltiin mineeraliöljyä, jota on jo vaikea löytää välillä. Käytin Teboilia, taisi olla 10W30. Tuo oli hyvin halpaa, varmaan kympin 4 l. Nykyisessä VP:ssä käytän Mobilin Delvac 15W40. Molemmat täyttivät reilusti ko. koneen käyttöohjeessa vaaditun laatuluokituksen.
Myöskään ei ole kokemuksesta öljylaadun vaihtoyrityksestä kulutuksen vähentämiseksi. Tiedätkö edes minne öljy katoaa? Vaihtoehdot ovat pilssi, merivesi, makeavesi ja pakoputki. Tai meneehän se merivesikin sinne pakoputkeen, mutta tarkoitan siis pakokaasujen mukana. Todennäköisimmät toki pilssi ja pakoputki.
Itse en kyllä ostaisi Suomessa venettä välittäjältä, vaan suoraan omistajalta. Haitat eivät kompensoi mahdollisia hyötyjä. Tietysti tilanne voi olla toinen, jos ei osaa itse tarkistaa venettä tai saa mukaan kaveria tekemään sitä.
- Yanmar
Kiitos Joakim1 nopeasta lisäkommentista ja myös aiemmista linkeistä. Tosiaan käytännössä veneen ostin omistajalta ja olen hänen kanssaan käynyt kaikki veneessä läpi. Omaan kiireen vuoksi hän oli jättänyt veneen myyntiin välittäjälle, koska ei olisi sitä itse ehtinyt näyttämään ostajakanditaateille. Koneen tarkisti myös puolueeton Yanmar merkkikorjaamo ja totesi sen olevan kaikin puolin kunnossa potkureita ja akseleita myöten. Kulutus on huomattu vasta kesän käytössä. Kysymys nyt vaan on lähinnä siitä, että onko tuollainen kertomani öljynkulutus hväksyttävän rajoissa ja onko oletettavaa, että se ei enää tosta kasvaisi vai pitäisikö sen tutkimista ja kuluja siitä ja mahdollisesta korjauksesta neuvotella myyjän ja välittäjän kanssa kuluttajasuojalakiin vedoten ?
Pilssiin öljy ei mene, mutta hieman tuntuu nenään välillä tulevan käryn tuoksua ja pakoputken ympäristö kerää nokea, jota olen jo pari kertaa kesän aikana peseskellyt pois. Onkohan ne merkkejä jostain tietystä viasta vai normaalia vanhassa koneessa ? Tiedätkö, että voiko sitä Mobilin Delvacia käyttää vanhassa Yanmarissa ja voisko se mahdollisesti puhdistaa konetta ja mahdollisesti vähentää kulutusta ? Eikös se ole ns. pesevämpi öljy ? Vai peseekö liikaa ja kilahtaa koko kone kun vanhat paskat irtoo ? Tosiaan en hirveästi tiedä tästä konetekniikasta ja öljyjen ominaisuuksista kuten varmaan huomaat ;)- MitaanTietamaton
Miehen iässä olevan pannun öljynkulutuksesta ei minusta kuluttajamielessä mielessä saa mitään järkevää juttua aikaiseksi, kun se muuten toimii normaalisti. Itse ajelisin tuolla pannulla ja tarkkailisin öljyn määrää ja kulutusta. Öljymerkin vaihdon (vaikka se sitten olisi synteettistä ja liat uhkaavat lähteä liikkeelle) tekisin esim. Delvaciin. Jotkut ovat eri öljyillä saaneet öljynkulutusta vähennettyä, mutta ei noista ole mitään ranking-listaa, kun toiset öljyt sopii toiselle moottorille.
Käyttötunnithan ei näitä pannuja tapa, mutta ajan hammas syö. Taloudellisesti on kyseenalaista lähteä availemaan moottoria ja tarkastamaan männänrenkaita tai sylinterien hoonausta toimivasta moottorista. Harrastusmielessä se ehkä toimii. Jos tuon avaa ja kasaa, niin se on edelleen 30v vanha yhtä luotettava pannu. Tuo kyllä ilmoittelee sinisellä savulla pakoputkesta, kun öljyä kuluu niin paljon, että jotain tarttis tehdä.
Meillä vanha Yanmar keräili nokea pakoputken ulostulon viereen sen verran, että syksyllä sen rätissä huomasi, silmällä ei niinkään.
- Yanmar
Kiitos vastauksesta "MitaanTietamaton". Tokihan se saattaa olla vähän noloa ja epätoivoista yrittää tehdä jotain kuluttajasuojalakiin vetoavaa juttua tuosta kuitenkin suht kohtuullisesta öljynkulutuksesta. Etenkin kun kone muuten on todettu toimivaksi ja myyjäkin sanoi, että on toista litraa 100 h kohti lisäillyt itsekin. Toki moottori on nyt hieman enemmän vienyt kuin myyjän puheissa ja toisaalta se, että nyt olen usealta taholta saanut kuulla, että kyseisen moottorin ei tulisi kuluttaa öljyä, kun taas myyjän mielestä noin vanhan koneen pitääkin viedä öljyä, sillä muuten siinä olisi jokin vika. Eli se ristiriita vähän kaihertaa. Kaveri, joka veneen myi, nin omisti veneen viitisen vuotta ja sinä aikana se oli vienyt koko ajan öljyä sen toista litraa 100 h kohden, joten uskon, että hän piti öljynkulutusta oikeasti normaalina.
Eli olet sitä mieltä, että Delvac öljyyn uskaltaisi vaihtaa ja siitä saattaisi olla enemmän hyötyä kuin haittaa ? Mitäs olet ja muutkin olette Delvacin lisäksi tuosta Teboil Super HPD 15w 40 öljystä. Kovasti moni kehuu sitä siellä täällä, mutta mitä mieltä olette, että sopiiko tuohon vanhaan Yanmariin ? Ja lisäksi kysyisin, että mikä öljynsuodatin merkki on hyvä hinta-laatusuhteeltaan ? Ja onko tietoa, että mistä originaalia saa edullisesti ja kannattaako sen originaali ollakaan ? Motonetin sivuilta katsoin, että kyseiseen moottoriin on tarjolla kahta erikokoista suodatinta ja kohtuu hintaan toinen 7,90 ja toinen 6,90 e . Ilmeisesti ihan kelpo suodattimia, mutta mistä tietää kumpi oikea ?
Tuo pakoputken ympärille kerääntyvä noki on ilmeisesti öljyn lisääntyneeseen kulutukseen liittyvä juttu ? Edellisen omistajan mukaan sitä kertyi kesän aikana harmaa kalvo, mutta tänä kesänä sitä on kyllä kertynyt ihan selvästi tummahkona nokena ja pari kertaa jo putsattukin. Onkohan tuo oire jostain männänrenkaan pahenevasta jutusta ?- MitaanTietamaton
Enpä usko, että pikkudieselit varsinkaan tuolta ajalta ovat kovinkaan kranttuja käytetylle öljylle. Niiden voiteluominaisuudet ovat parantuneet ja viisaammat ovat mulle sanoneet, että voitelun puolesta kestävät kauemmin kuin sen aikaisten pannujen 100h vaihtoväli. HPD:tä googlasin ja mineraaliöljypohjaisena se voi olla parempi kuin Delvac.
Öljynsuodattimista olen käyttänyt M-filteriä sen hyvän saatavuuden takia, muuten se ei varmaan ole huippumalleja vaan lähinnä keskivertoa, joka on ajanut asiansa. Kerran otin veneeseen toisen tarvikesuodattimen, mutta sen fyysinen koko oli liian iso. Kierre ja tiiviste olisi sopinut paikalleen. Originaaleja olen käyttänyt uudessa moottorissamme kerran, kun tilasin huoltosatsin maahantuojalta. Joku suodatinpaja nekin valmistaa.
Vaikea ennustaa, kuinka paheneva öljyn kulutus on ja johtuuko se nimennuukaan männänrenkaiden jumista. Joskin noin vähäisellä käytöllä olleessa moottorilla se ei varmaan ole kovinkaan kaukaa haettua. Vaan onpahan tuolla tavoin menty reilut 5 vuotta pannullasi.
- että_näin
Mikäli konetta on aina ajettu 2000 rpm tienoilla, niin tod.näk. männänrenkaiden urat ovat pikeentyneet.
Tuollaisten paikallismoottoreiden optimi kierrosluku on 70% huippukierroksista.
Aina silloin tällöin tulisi ajaa täysillä puolisen tuntia, jolloin karstaa palaa pois. - Yanmar
Ok. Kiitos taas molemmille vastaajille. Kaippa sitä uskaltaisi sitten kokeilla tuota Teboil Super HPD öljyä. Aika edullista näyttäisi olevan Tokmannilla 35,90 e 10 litraa, niin siitä riittää sitten kahdeksikin kesäksi, vaikka kulutus ei laskisikaan.
Mites sitten, jos oletus on että männänrenkaat ovat pikeentyneet, niin lähteekö ne vielä pois kovalla kaasun käytöllä puolisen tuntia ja kannattaako sitä enää tehdä vanhoilla öljyillä ? Itse en ole ymmärtänyt sellaista tehdä koko sadan tunnin aikana, kun ei ole kukaan ymmärtänyt kertoa :)- YM_
Toisen Yanmarin manuaalissa käsketään pitempään hiljaa ajettaessa kierrättämään konetta kahden tunnin välein. Vaihde vapaalle, kiihdytetään kierrokset tyhjäkäynniltä täysille ja toistetaan tämä viisi kertaa. Tämä poistaa hiilipartikkeleita koneesta ja puhdistaa sumuttimia.
Jaksoittain käytä matka-ajossa konetta lähellä maksiminopeutta. Tämä nostaa korkeammalle pakolämpötilat ja poistaa hiilipartikkelit, auttaa säilyttämään koneen suorituskyvyn sekä pidentää koneen ikää.
Dieselmoottori tykkää, että sitä välillä käytetään kunnon tehoilla! Tekisin näillä ohjeilla seuraavan 2-4 tunnin matka-ajon ja vaihtaisin sen jälkeen öljyt ja suodattimen. Ehtisi vielä loppukauden aikana näkemään, oliko vaikutusta. Hetikin pitäisi olla vaikutus käyntiääneen, ja niitä nokipartikkeleita ei kuulu ilmestyä pakoputken ympäristöön.
- Yanmar
Ok. Kiitos neuvosta "YM_" Mitä olet ja muut olette mieltä tuosta Teboil Super HPD öljystä ? Vai onko turvallisempaa jatkaa Yanmarin omalla öljyllä tai jollain muulla ?
- YM_
Tuo TB on varmaan ihan hyvä öljy, olen käyttänyt täällä mainittua Mobil Delvacia.
Ketjussa myöhemmin Joakimin linkkaama imutyhjennyspumppu on kätevä. Lämpimäksi ajetusta moottorista saa iloisesti öljyt suoraan poisvientiastiaan, eikä tippaakaan turkille.
- MoottoritTunteva
Hyvin tarkan tiedon saat moottorisi kuntoisuudesta kun teetät siihen sylinterien vuotomittauksen jollain asian tuntevalla moottori korjaamon henkilöllä. Näin saat tiedon sylinterien/mäntien ja renkaiden kunnosta/kuluneisuudesta ja lisäksi selviää venttilien kunto/mahdollinen vuoto, kannenttivisteen kunto.
Öljynpaineenmittaus selvittää laakereiden kuntoa.
Tuo öljyn kulutus 0.2 l /10h vastaa autokäytössä n. 0,2 l / 1000km joka ei ole kovinkaan suuri vanhalle
moottorille.
Mitenkä moottorisi jäähdytysnesteenlämpötila ? onko liian korkealla, jos näin niin sekin lisää hieman öljyn kulutusta jos öljy käy liian kuumana ja moottori lähellä 100 astetta.
Kulutus saattaa hieman vähentyä kun otat käyttöön seuraavan sakeusasteen öljyn mitä oli alkuperäinen suositus, mutta tietysti API-luokitus pitää olla sama mitä moottorin valmistaja suosittelee.
Noissa lähes kaikissa tunnetuissa öljymerkeissä ei ole kovinkaan suuria eroja joten kaikia voinet käyttää.
Suodattimien merkkien testit löytänet vanhasta TM: suodatintestistä siinä oli muistaakseni pari kolme merkkiä jotka jonkin verran erosi muista laadullaan?
Moottorisi pysyisi pidempään hyvässä kunnossa kun talvikauden pitkän käyttämättömyys jakson aikana pyörität kampiakselista vaikka käsikäytöllä kerran kuukaudessa hieman yli kierroksen jotta kaikki liikkuvat osat ei olisi koko talvea ruostumassa ja "jumittumassa" samassa asennossa.
Tuo mitä jo useampi kirjoittaja mainitsikin maksimitehojen käytöstä aina jonkin ajan kuluttua
hetkellisesti niin on varmaankin hyödyllistä moottorille näin kertovat useat moottorien merkkikorjaamot erityisesti dieselmoottoreille. - Yanmar
Kiitoksia taas vastauksista. Taidan käydä ostamassa Teboilin HPD:tä 10 litran kannun ja suodattimen ja tehdä väliöljynvaihdon. Eilen tuli huudatettua konetta niin että pahaa teki, joten eiköhän pahimmat karstat lähteneet.
Kysyisin vielä, että saako tuolla Bilteman pumpulla https://www.biltema.fi/veneily/venemoottorit/venemoottorin-huoltotarvikkeet/oljynvaihtopumput/oljynvaihtopumppu-2000019997
riittävän hyvin öljyt imettyä pois tuosta Yanmarista ? Edellinen omistaja sanoi, että jos letkun sisään laittaa rautalangan, niin saa paremmin tyhjäksi öljytilan. Oletteko samaa mieltä ?- Joakim1
Tämä on parempi, mutta tietysti myös kalliimpi ja vie enemmän säilytystilaa: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/oljytyokalut/pumput/imupumppu-2000017049
Näyttä tuo imupuolen letku olevan halkasijaltaan 8 mm . Minulle se ei mahtuisi. Tarkista ensin pystytkö käyttämään tätä tyhjentämiseen.
- MitaanTietamaton
Meillä Yanmarin kanssa imupumpun letkussa oli jatkeena öljyn mittatikun reiästä sopiva kupariputki, joka taivutettuna sopivasti ylsi öljypohjaan.
- IhmeJaKumma
MitaanTietamaton kirjoitti:
Meillä Yanmarin kanssa imupumpun letkussa oli jatkeena öljyn mittatikun reiästä sopiva kupariputki, joka taivutettuna sopivasti ylsi öljypohjaan.
Tässä on varmaankin hyvä hetki ilmaista suuri ihmetykseni siitä, miksi vuosikymmenestä toiseen ei moottorin valmistajat asenna näihin venemoottoreihin kunnollista öljyn poistokanavaa.
Eräässäkin VP moottorissa oli öljytikun reikä vain jotain 5 mm ja imupummppuun piti kissojen ja koirien avulla etsiä ohuempaa letkua kun siinä paketissa olevat eivät siihen reikään mahtuneet.
Nykyisessä isommassa VP koneessa on kyllä öljyn poistoputki jo valmiina, mutta se ei ulotu pohjaan, vaan sinne on kuitenkin työnnettävä toinen letku sisään, jotta viimesetkin lirut tulevat ylös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763402
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t312011Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681919Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian171476- 281401
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261328Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61306Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671247Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101207Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531025