Mikä perämoottori on paras ?

Vainparasonkyllinhyvä

Ajattelin ostaa uuden perämoottorin. Mikä merkki on paras ?

69

11369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pähkinänkuoressa

      Kaikki on hyviä mutta 2-tahtidta Evinrdea en ottaisi enkä ehkä kiinalaista.

      Sitten kun olet saanut vastauksen kysymykseen "mikä on hyvä vene" voidaan miettiä tarkemmin.

      • Vaikeasulla

        Olisi löytääkkin 2-tahtidta. Tuommoseksi se puhe menee nelitahtisen kanssa.


    • antievikka

      Kaikki muut paitsi Evinrude e-tec.

    • PukataPukata

      Summittainen koneen teholuokka vaikuttaa myös paremmuuteen. Joku tekee parhaat pikkukoneet, joku taas isot. Haetko kiihtyvyyttä, nopeutta vai luotettavuutta? Jotkut tekevät tästä syystä samaa konetta erilaisilla alaosilla, sitten on vielä ammattikoneet joitten huoltaminen on helpompaa (niitä ei näy kaupoissa, mutta saa tilaamalla), esimerkkinä kahvaohjattavat sataheppaiset, joissa vaihdetorpedon saa aukaistua kyljestä jakoavaimella. Valinnanvaraa siis on.

      Putoavatko jenkkikoneet pois listalta 25% tullin takia?

      Kysymyksesi on siis aivan liian epäselvä.

      • Joakim1

        Mitkä koneet nykyään tehdään USAssa (ja vain siellä). Mercury on ainoa jenkkimerkki, mutta sillä on ollut jo kauan (ainakin 80-luvun alusta saakka) Belgiassa tuotantoa ja nykyään myös Meksikossa, Japanissa ja Kiinassa. Mitkä Mercuryt tuodaan Suomeen USAsta nyt ja jatkossa? Pienimmät tulevat Tohatsulta Japanista ja 40-60 hv Kiinasta. Miten isommat? 2016 venekatsauksessa niiden valmistusmaaksi sanotaan USA, mutta tehdäänkö ne kaikki siellä.

        Evinrude on nykään Kanadalainen, mutta E-Tec -perämoottorit ilmeisesti tehdään kaikki USAssa.


    • asadfgha

      Ottaisin Evinruden, enkä mitään muuta.

      • Joakim1

        Koskeeko tuo myös Evinrudena myytäviä Tohatsun tekememiä 3,5-15 hv malleja, jotka ovat siis samoja kuin Tohatsu, Mercury, Mariner ja ehkä vielä joku muukin? Vai minkä moottorin ostaisit, jos tarve on enintään 20 hv koneelle?


    • paras.mikä.paras

      Mikäli tosiaankin haluaa parhaan merkin, on sitten myös parasta ostaa pelkkä merkki eikä koko perämoottoria. Parhaan perämootorin ostamalla taas ei välttämättä saa parasta merkkiä.
      Paras perämoottorin riippuu sekä tehosta, että siitä veneestä johon se asennetaan. Kaikilla perämoottoreilla ei riitä potkurivalikoima kaikkiin veneisiin. Potkurien ja perämoottorien liitospinnat ovat kuitenkin jollain mallisuojalla tai patentilla suojattuja, joten mikään muukaan taho ei voi sopivaa potkuria siitä syystä valmistaa, eikä edes tarvittavaa liitososaa jo olemassaolevan potkurin sovittamiselle perämoottoriin.

    • Neliheppaisista

      kelpuuttaisin vain Yamahan ja Marinerin. Tohatsuun, Suzukiin ja Evinrudeen olen pettynyt.

      • se.totuus

        Kun 4 heppaiseen nelariin laitetaan Tohatsun merkin sijasta Marinerin merkki, muuttuuko itse kone muka jotenkin paremmaksi?
        Ei muutu ei, vaan on edelleen täsmälleen sama!


    • Säästäjä

      Japanilaiset perämoottorit ovat parhaita. Tohatsu on niistä "huonoin", mutta myös halvin.

      • merkki.vai.perämoottori

        Kannattaa ottaahuomioon, että vaikka merkki olisi Japanilainen, ei itse perämoottori sitä välttämättä suinkaan ole.


    • VarmuudenVuoksi

      Honda.

    • Aikavähäneroa

      Kunhan on asiallisestinhuollettu ja nelari.

      Erot ovat pieniänkeskiluokassa, ihan huippumalleissa voi olla vähän eroa.

    • Len-Setä

      Honda tai Mercury. Riippuu koosta ja muusta. Esim Yamahaa kannattaa välttää. Samoin Evinruden E-teccejä.

      • ihmetteleenyt

        Miksi yamahaa pitäisi välttää?

        Olen aina pitänyt yamahaa laadukkaimpana koneena, vaikkei itsellä ole ollut varaa sellaiseen.


      • gheiuhgiewo

        Kerronpa kokemustani 1970 luvulta ja siitä 1980 luvun alulle.
        Oli Johnson ja Evinrude, jotka käytännössä olivat sama kone lohkoineen päivineen, mutta ihme kyllä Johnson oli toimintavarmempi. Johnson ja Evinrude olivat vankkoja työjuhtia. Mercury oli olemassa mutta kallis, kalliit osat, ja hankala rakenne. Mercuryn kone painoi kuin synti.
        Tuli Japanin ihmeet, ja Yamaha osoittautui erittäin tehokkaaksi ja kevyeksi kilpakoneeksi pienluokissa kuten SD ja OSB luokka, joihin itsekin havittelin ajamaan kun olin nuori.
        Mainetta ei juuri koskaan saanut Volvo Penta, Archimedes Penta, Monark ja Cresent -koneet, jotka nuokin olivat kaikki samaa konetta.
        Kun itselleni sain Monark 25 heppaisen jossa oli kaksi kaasutinta, antoi kone noin 40 hevosvoimaa, ja olikin todella unelmien kone kun ajoin 2,95 metrisellä urheiluveneelläni lujaa.
        Monarkien huono maine oli edukseni koska koneet sai 15 ikäisen budjetille sopivaan hintaan.

        Tohatsua ei koskaan pidetty toimintavarmana. Hondista ei ole kokemusta itsellä.
        Johnson oli aina se paras yleiskoneeksi jos ei haeta kilpaominaisuuksia.

        Omassa käytössäni on edelleen nuo tuon ajan koneet. Ovat sen verran vankkoja että edelleen kestävät.


      • Samaamieltä
        gheiuhgiewo kirjoitti:

        Kerronpa kokemustani 1970 luvulta ja siitä 1980 luvun alulle.
        Oli Johnson ja Evinrude, jotka käytännössä olivat sama kone lohkoineen päivineen, mutta ihme kyllä Johnson oli toimintavarmempi. Johnson ja Evinrude olivat vankkoja työjuhtia. Mercury oli olemassa mutta kallis, kalliit osat, ja hankala rakenne. Mercuryn kone painoi kuin synti.
        Tuli Japanin ihmeet, ja Yamaha osoittautui erittäin tehokkaaksi ja kevyeksi kilpakoneeksi pienluokissa kuten SD ja OSB luokka, joihin itsekin havittelin ajamaan kun olin nuori.
        Mainetta ei juuri koskaan saanut Volvo Penta, Archimedes Penta, Monark ja Cresent -koneet, jotka nuokin olivat kaikki samaa konetta.
        Kun itselleni sain Monark 25 heppaisen jossa oli kaksi kaasutinta, antoi kone noin 40 hevosvoimaa, ja olikin todella unelmien kone kun ajoin 2,95 metrisellä urheiluveneelläni lujaa.
        Monarkien huono maine oli edukseni koska koneet sai 15 ikäisen budjetille sopivaan hintaan.

        Tohatsua ei koskaan pidetty toimintavarmana. Hondista ei ole kokemusta itsellä.
        Johnson oli aina se paras yleiskoneeksi jos ei haeta kilpaominaisuuksia.

        Omassa käytössäni on edelleen nuo tuon ajan koneet. Ovat sen verran vankkoja että edelleen kestävät.

        Minusta tuli merkkiuskollinen 60 luvulla, kun isäni sai joltai tutulta 50-luvun 14hv Evarin. Ajeltiin sillä vuosikymmeniä, ja se vain kesti ja aina toimi. 5m lautavene nousi kevyesti pintaan kolmen miehen painollakin.
        Sen jälkeen ei ole merkki veneeni perässä vaihtunu, eikä vaihdu. Moottorit on kyllä suurentunu, ja kyllä kulkee, kun veneen pohja on kovavahattu, ja kone säädetty hyvin. Johssonille ja Evarille on annettava ainakin 6000krpm ja potkuri niin pintaan, että meinaa hiukan kavitoida kaasupohjassa lähdettäessä, lakkia pitää painaa syvemmälle, ja pari on lentäny järveen.


      • SeahorssellaPääsee
        Samaamieltä kirjoitti:

        Minusta tuli merkkiuskollinen 60 luvulla, kun isäni sai joltai tutulta 50-luvun 14hv Evarin. Ajeltiin sillä vuosikymmeniä, ja se vain kesti ja aina toimi. 5m lautavene nousi kevyesti pintaan kolmen miehen painollakin.
        Sen jälkeen ei ole merkki veneeni perässä vaihtunu, eikä vaihdu. Moottorit on kyllä suurentunu, ja kyllä kulkee, kun veneen pohja on kovavahattu, ja kone säädetty hyvin. Johssonille ja Evarille on annettava ainakin 6000krpm ja potkuri niin pintaan, että meinaa hiukan kavitoida kaasupohjassa lähdettäessä, lakkia pitää painaa syvemmälle, ja pari on lentäny järveen.

        Minulta lensi ensimmäisen kerran lakki päästä vuonna -67, veneenä nopea ja kevyt lautavene ja koneena oli 18 Hp Johnssonni. Seuraavan kerran lensi golflippis päästä -97 Floridan suolla airboatin ollessa alla - sekin haettiin takaisin.
        Nyt sitten tänä kesänä lensi rakennusliikkeen mainoslippis päästä, vaikka vauhtia ei ollut kuin 20 Knotsia. Alla oli cabin luokan vene, mutta kun työnsin pääni helteen takia ulos kattoluukusta, niin siinä se sitten tapahtui. Poijuhaalla piti onkia ylös.
        Palataan asiaan, kyllä tuo -63 mallin 18 Hp Johnssonni oli tosiaan vahva kone. Ajoin sillä kaiken bensan, minkä sain teininä sukulaisilta kerjättyä - ja sitä oli kyllä paljon.
        Eräällä yrittäjämiehellä oli 40 Hp Mercury, joita oli muuten siihen aikaan valkokoppaisina. Salaa sitä kyllä ihailin ja saimpa sitä kerran jopa yrittää vetäistä käyntiinkin.
        Täytyy tässä aivan rehellisesti tunnustaa, että en ole koskaan nauttinut veneilystä niin paljon kun silloin - 60 luvulla, vaikka myöhemmin on ollut käytössä tai omistuksessa aivan eri luokan kalustoa.


      • Len-Setä
        ihmetteleenyt kirjoitti:

        Miksi yamahaa pitäisi välttää?

        Olen aina pitänyt yamahaa laadukkaimpana koneena, vaikkei itsellä ole ollut varaa sellaiseen.

        Yamahat on tehty Kiinassa jo pitkään. Täällä meidän pieenellä kylällä Yamaha (ja Yanmar) elättävät kokonaisen korjaamon ja siellä on todella monta uutta Yamahaa odottamassa ylikuumenemis- ja jakoremmokorjausta. Takuuna tai ilman. Muita varsinaisia merkkikorjaamoja täällä ei olekaan.

        Oma moottorini on Suzuki. Koska tällä hetkellä ei ole muita moottoreita tai lähihistoriassa edes kokemusta saman merkin eri yksilöstä, en sano siitä mitään. Ei se ongelmaton ole ollut mutta varsinaisesti ei ole koskaan jättänyt merelle.


      • ihmetteleenyt
        Len-Setä kirjoitti:

        Yamahat on tehty Kiinassa jo pitkään. Täällä meidän pieenellä kylällä Yamaha (ja Yanmar) elättävät kokonaisen korjaamon ja siellä on todella monta uutta Yamahaa odottamassa ylikuumenemis- ja jakoremmokorjausta. Takuuna tai ilman. Muita varsinaisia merkkikorjaamoja täällä ei olekaan.

        Oma moottorini on Suzuki. Koska tällä hetkellä ei ole muita moottoreita tai lähihistoriassa edes kokemusta saman merkin eri yksilöstä, en sano siitä mitään. Ei se ongelmaton ole ollut mutta varsinaisesti ei ole koskaan jättänyt merelle.

        Tehdäänkö kaikenkokoiset Yamahat kiinassa nykyään?

        Onpa hyvä tietää. Jokatapauksessa kun muutaman vuoden sisällä tulee eteen, hyvinpalvelleen Tohatsun uusiminen.


      • Joakim1
        Len-Setä kirjoitti:

        Yamahat on tehty Kiinassa jo pitkään. Täällä meidän pieenellä kylällä Yamaha (ja Yanmar) elättävät kokonaisen korjaamon ja siellä on todella monta uutta Yamahaa odottamassa ylikuumenemis- ja jakoremmokorjausta. Takuuna tai ilman. Muita varsinaisia merkkikorjaamoja täällä ei olekaan.

        Oma moottorini on Suzuki. Koska tällä hetkellä ei ole muita moottoreita tai lähihistoriassa edes kokemusta saman merkin eri yksilöstä, en sano siitä mitään. Ei se ongelmaton ole ollut mutta varsinaisesti ei ole koskaan jättänyt merelle.

        Mitkä Yamahat tehdään Kiinassa? AInakin 2018 vuosiraportin mukaan Yamaha käyttää kolmea tehdasta, joista kaksi on Japanissa ja yksi Thaimaassa: https://global.yamaha-motor.com/ir/annual/pdf/2018/2018factbook-e.pdf
        Thaimaassa tehdään pieniä 4T-koneita.


      • Piedel
        Joakim1 kirjoitti:

        Mitkä Yamahat tehdään Kiinassa? AInakin 2018 vuosiraportin mukaan Yamaha käyttää kolmea tehdasta, joista kaksi on Japanissa ja yksi Thaimaassa: https://global.yamaha-motor.com/ir/annual/pdf/2018/2018factbook-e.pdf
        Thaimaassa tehdään pieniä 4T-koneita.

        No ainakin mulla on 2016 vuoden 4hp 4t ja siinä luki laatikossa jo reilusti että Made in China. Rannassa yksi isäntä naureskeli , kun tämän kerroin, että niin se on siellä hänenkin 115hp jammu-setä tehty. Kiina on maailman tuotteliampia maita ja samasta tehtaasta tulee samaa kamaa monella merkillä. Näistä sitten tilaajat ottavat omilla tarroillaan valmistetuista omat katteensa ja kuluttaja maksaa laadun tunteesta taas.


      • kehityskehittyy
        ihmetteleenyt kirjoitti:

        Miksi yamahaa pitäisi välttää?

        Olen aina pitänyt yamahaa laadukkaimpana koneena, vaikkei itsellä ole ollut varaa sellaiseen.

        Kyllä jammu on ihan laadukas mutta jäänyt kehityksen jalkoihin, tekee edelleen vuodesta 99 ? mallin tekniikalla josta puuttuu edelleen 2018,laihaseos,jakoketju,vvt ym ominaisuuksia mitä on esim suskassa ja hondassa ne ovat kehittyneimmät. itsellä ollyt ja on jammua ja suskaa polttoaineen kulutuksessa isoja eroja moottoreiden välilla myös tehoissa suskan hyväksi,kannattaa vertailla moottoreiden teknisiä ominaisuuksia.


      • sellais_ta
        Len-Setä kirjoitti:

        Yamahat on tehty Kiinassa jo pitkään. Täällä meidän pieenellä kylällä Yamaha (ja Yanmar) elättävät kokonaisen korjaamon ja siellä on todella monta uutta Yamahaa odottamassa ylikuumenemis- ja jakoremmokorjausta. Takuuna tai ilman. Muita varsinaisia merkkikorjaamoja täällä ei olekaan.

        Oma moottorini on Suzuki. Koska tällä hetkellä ei ole muita moottoreita tai lähihistoriassa edes kokemusta saman merkin eri yksilöstä, en sano siitä mitään. Ei se ongelmaton ole ollut mutta varsinaisesti ei ole koskaan jättänyt merelle.

        Minun 2014 4hp yamahassa lukee valmistusmaa Espanja!


    • Hintaratkaisee

      Iitselläni on Mercury joka on toiminut hyvin mutta käsitykseni Yamahan laadusta on erittäin korkea. Arvelisin että se on laadukkain.

      Merkkien erot eivät ole suuren suuria.

    • montahyvää-merkkiä

      Riippuu, siitä minkälaiseen käyttötarkoitukseen aiot ostaa perämoottorin. 4-tahtisissa on monta hyvää merkkiä, jotka ovat lähestulkoon yhtä laadukkaita. Honda, Suzuki, Mercury. Kaikki ok merkkejä.

      2-tahtisissa ei ol oikeastaan kuin yksi hyvä merkki (Evinrude), koska muilta valmistajilta ei 2-t koneita enää paljon löydy Suomen markkinoilta. Yamaha ei tiettävästi enää valmista 2-t Vmax Hpdi koneita. Vai onko jollain parempaa tietoa ?? Niissä on, tai oli potkua, ja suorastaan "räjähtävää" voimaa.

      https://www.youtube.com/watch?v=JGWDWXgGnbM

      • EiEvarille

        Tuo kakstahtidten "räjähtävä" voima on suomeksi kapea tehoalue jonka huippu tulee vasta korkeimmilla kierroksilla. Hitaasti ajaminen on epätaloudellista ja uidteöuvauhtia ajaminen ei tee koneelle hyvää. Tämän - ja ympäristön takia 2-tahdit poistuivat maaliikenteestä.

        On toki jotain tarkoituksia johon kakstahti sopii paremmin. Kevyempihän se on pikkukoneissa kuten moottorisahoissa. Evinrudessa on kuitenkin aika sama paino kuin nelareissa.


      • MeneKouluun
        EiEvarille kirjoitti:

        Tuo kakstahtidten "räjähtävä" voima on suomeksi kapea tehoalue jonka huippu tulee vasta korkeimmilla kierroksilla. Hitaasti ajaminen on epätaloudellista ja uidteöuvauhtia ajaminen ei tee koneelle hyvää. Tämän - ja ympäristön takia 2-tahdit poistuivat maaliikenteestä.

        On toki jotain tarkoituksia johon kakstahti sopii paremmin. Kevyempihän se on pikkukoneissa kuten moottorisahoissa. Evinrudessa on kuitenkin aika sama paino kuin nelareissa.

        Ai 2-tahtisessa on kapea vääntö ?? HOHHOHOIJJAA !!! Opiskele moottorititekniikkaa ennekuin tulet tänne kirjoittelemaan tyhmyyksiä. 2 tahtinen vääntää alimmilta kierroksilta, melkein huippukierrokiselle saakka kovemmat lukemat kuin nelari.

        esim. 150 hp jammu saavuttaa vääntölukemissa vasta 6000 kierroksilla e-tecin .

        http://continuouswave.com/whaler/reference/graphics/torqueGraphETEC.jpg


      • Seleväpeli
        MeneKouluun kirjoitti:

        Ai 2-tahtisessa on kapea vääntö ?? HOHHOHOIJJAA !!! Opiskele moottorititekniikkaa ennekuin tulet tänne kirjoittelemaan tyhmyyksiä. 2 tahtinen vääntää alimmilta kierroksilta, melkein huippukierrokiselle saakka kovemmat lukemat kuin nelari.

        esim. 150 hp jammu saavuttaa vääntölukemissa vasta 6000 kierroksilla e-tecin .

        http://continuouswave.com/whaler/reference/graphics/torqueGraphETEC.jpg

        Se tuossa kummallista on, jotta 6000krpm vääntökäyrä putoaa samalle tasolle 2000krpm kanssa, vaikka tehoa on huippukierroksilla julmetusti.


      • muistaakseninoin
        Seleväpeli kirjoitti:

        Se tuossa kummallista on, jotta 6000krpm vääntökäyrä putoaa samalle tasolle 2000krpm kanssa, vaikka tehoa on huippukierroksilla julmetusti.

        Teho = vääntömomentti x kierrosluku

        Kun männänopeus kasvaa riittävän suureksi, polttoaineen palamistapahtuma ei enää kykene lisäämään painetta männänpäälle, eli vääntämään kampiakselia suurella momentilla.


      • NiinpähänSe
        muistaakseninoin kirjoitti:

        Teho = vääntömomentti x kierrosluku

        Kun männänopeus kasvaa riittävän suureksi, polttoaineen palamistapahtuma ei enää kykene lisäämään painetta männänpäälle, eli vääntämään kampiakselia suurella momentilla.

        Tietenkin on. Mutta kilpakoneistahan revitään hirveitä kierroslukuja, joissa bensan täytyy keretä palaa ja painetta männänpäälle käryyttää. Esim 12000 krpm bensa syttyy 200 kertaa /sek.
        Paljonkohan niissä mahtaa vääntölukemat olla. Pienemmällä potkurillahan tietysti heikohkoa vääntöä voi helpottaa.


      • muistaakseninoin
        NiinpähänSe kirjoitti:

        Tietenkin on. Mutta kilpakoneistahan revitään hirveitä kierroslukuja, joissa bensan täytyy keretä palaa ja painetta männänpäälle käryyttää. Esim 12000 krpm bensa syttyy 200 kertaa /sek.
        Paljonkohan niissä mahtaa vääntölukemat olla. Pienemmällä potkurillahan tietysti heikohkoa vääntöä voi helpottaa.

        Joo, kilpakoneet on ihan erikseen, kyllä niistä tehoa vissiin otetaan ulos usein enemmän kierroksilla. Tuolta löytyy esim, O250 luokan kone, jossa ilmoitetaan 100hv / 14000 rpm

        http://spv.fi/teema/kilpaveneily-veneluokat/

        Siinä silloin vääntömomenttia n. 50Nm? Tuossa helppo taulukko jolla voi tutkia eri suureiden vaikutusta.

        https://www.jkauppi.fi/convert/power-calculation


      • markkinointi
        MeneKouluun kirjoitti:

        Ai 2-tahtisessa on kapea vääntö ?? HOHHOHOIJJAA !!! Opiskele moottorititekniikkaa ennekuin tulet tänne kirjoittelemaan tyhmyyksiä. 2 tahtinen vääntää alimmilta kierroksilta, melkein huippukierrokiselle saakka kovemmat lukemat kuin nelari.

        esim. 150 hp jammu saavuttaa vääntölukemissa vasta 6000 kierroksilla e-tecin .

        http://continuouswave.com/whaler/reference/graphics/torqueGraphETEC.jpg

        Amerikkalaisten(evinrude) prokanda kaavio, yllätys yllätys vasta pelurina heikoin 4t yamaha !!!!lähes kaikki muut merkki 4t koneet hakkaa jammun laudalta.


      • selityssiihen

    • Pröötteri

      F115 Yamahan kanssa alkoi vaikeudet samana kesänä kun sen takuu loppui. Takuuseen vaihdettiin sytkää ja jotain muutakin, mutta kun näillä ei käyntihäiriöihin saanut tolkkua tuli eteen moottorin vaihto. Paikallinen kauppias osoittautui takuuasioiden hoitamisen kanssa joustamattomaksi mulkuksi joten oli selvää että merkkikin vaihtui. Nyt Mercuryllä 3 kesää ajettu ja yllättäen ei mitään vikaa, käyntihäiriötä tai edes sivuääniä. On niitä varmaan muitakin hyviä, mutta Yamahaa kannattaa välttää.

    • Anonyymi

      Perämoottoreiden paremmuudesta en tiedä, mutta Suomessa parhaiten hintansa pitävät Yamahat ja Hondat. Suomessa Yamaha on myydyin merkki ja samoin Norjassa.

      Kävin juuri Norjassa ja kävin pienvenesatamassa veneitä ihmettelemässä, niin siellä näytti olevan pääsääntöisesti Yamahaa, Suzukia ja Mercurya, joista vähiten oli Yamahaa?

      Itselläni on ollut 5 Yamahaa, yksi Selva, jonka Yamaha valmistaa ja sitten yksi Johnsson ja yksi Tohatsu.

      Jostain luin, että Tohatsu valmistaisi Mercuryn perämoottorit? Tohatsu olisi edullinen, mutta uskon että se ei pidä hintaansa samoin kuin Yamaha tai Honda.

      Evindure voitti aikanaan perämoottoritestin, mutta sekään ei ilmeisesti juuri pidä hintaa.

      Isomman perämoottorin osto olisi edessä ja olen miettinyt mikä olisi paras perämoottori? Yamaha painaa vaakakupissa vahvasti...

      • Anonyymi

        Tohatsu tekee Japanissa omien koneiden lisäksi myös Mercuryn ja Marinerin pienemmät moottorit. Olisiko ollut alle 20/25 heppaiset. Itse ostin juuri Tohatsun ja valinnassa kaikista vähiten painoi koneen jälleenmyyntiarvo. Kun kone on kuitenkin käytössäni vähintään 15 vuotta, niin jälleenmyyntiarvolla ei ole mitään merkitystä.


    • Anonyymi

      Ainoa oikea valinta perämoottoriksi on Evarin ETEC, eniten lämmintä VOIMAA. Herättää laituriparlamentissa kunnioitusta ja kateutta.

      • Anonyymi

        Henk.koht. ,mielipidehän tuokin on. Joku voi olla erimieltä. Itellä evikka vm.77 ja ei häpeä uutta mm. tehoiltaan. Alkuperäinen vesipumpun siipikin vielä ja ei edes juurikaan kulunut, vaikka ajettu paljon.


      • ETEC olisi todella varteenotettava vaihtoehto, jos valintaan vaikuttaisi pelkästään moottori ja sen toiminta. Tuo itsehuollettavuus on todella painava argumentti.

        Mutta kun ETEC: llä on vanha maineensa vikaherkkänä koneena, joka vaikuttaa sen jälleenmyyntiarvoon. Se on vähän sama, jos Renault rupeaisi tekemään nyt Toyota-laatua, menisi varmasti kymmeniä vuosia, ennen kuin sen jälleenmyyntiarvo kohoaisi samalle tasolle.


      • Anonyymi
        Yogamies kirjoitti:

        ETEC olisi todella varteenotettava vaihtoehto, jos valintaan vaikuttaisi pelkästään moottori ja sen toiminta. Tuo itsehuollettavuus on todella painava argumentti.

        Mutta kun ETEC: llä on vanha maineensa vikaherkkänä koneena, joka vaikuttaa sen jälleenmyyntiarvoon. Se on vähän sama, jos Renault rupeaisi tekemään nyt Toyota-laatua, menisi varmasti kymmeniä vuosia, ennen kuin sen jälleenmyyntiarvo kohoaisi samalle tasolle.

        Mikä ihmeen juttu tuossa huollossa on niin vaikeaa? Itse tehtynä ei minkään perämoottorin huolto maksa juuri mitään eikä aikaa mene kuin tunti vuodessa.


      • Anonyymi
        Yogamies kirjoitti:

        ETEC olisi todella varteenotettava vaihtoehto, jos valintaan vaikuttaisi pelkästään moottori ja sen toiminta. Tuo itsehuollettavuus on todella painava argumentti.

        Mutta kun ETEC: llä on vanha maineensa vikaherkkänä koneena, joka vaikuttaa sen jälleenmyyntiarvoon. Se on vähän sama, jos Renault rupeaisi tekemään nyt Toyota-laatua, menisi varmasti kymmeniä vuosia, ennen kuin sen jälleenmyyntiarvo kohoaisi samalle tasolle.

        Toisaalta onko jälleenmyyntiarvolla väliä jos aikomuksena olisi käyttää konetta tyyliin 20-30 vuotta?


      • Huoltojen tekemättömyys tai niiden liikkeen leimojen puuttuminen taas voi vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Ainakin itse ostan mielummin koneen, jonka huoltokirjassa on leimat vuosihuolloista.

        Ja kyllä mielummin peruutan veneen vaan talveksi suojaan, kuinkynnet jäässä vaihdan öljyjä yms.

        "Toisaalta onko jälleenmyyntiarvolla väliä jos aikomuksena olisi käyttää konetta tyyliin 20-30 vuotta?"

        Jos tuo toteutuu, niin voi ola, ettei. Itse olen kuitenkin vaihtanut venettä n. 1-5 vuoden välein, vaikka aluksi ajatuksena on ollut hankkia vene pitkäksi aikaa. Syitä on monia: Tarpeen muuttuminen, avioero, uuden tekniikan tulo markkinoille, mökin hankkiminen jne. SJa silti 20 vuotta vanha Yamaha on paljon halutumpi kuin 20 vuotta vanha Evinrude.


    • Paras on McCulloch.
      Kakkosena Terhi ja seuraavana Monark.

      • Anonyymi

        Kyllä minun mielestä paras perämoottori on 60-luvun alkupuolen 55-heppainen Homelite. Suora nelonen pystyssä ja moottorin perässä hienot siivekkeet, kuin 50-luvun lopun jenkkiautoissa.


    • Anonyymi

      Maailman parasta perämoottoria ei enää valmisteta joten uutta ei voi ostaa. Paremmuus selvisi vauhtipyörää katsomalla. Nykymittapuun mukaan se on kylläkin monessa suhteessa aika huono perämoottori, mutta ainakin se aina toimi huototoiminpiteistäkin riippumatta. Siinä vauhtipyörassa luki siis joko "The Best Outboard in the World" tai "The Best Outboard Motor for the World" niin että tästä asiasta on turha enempää keskustella.

    • Anonyymi

      Hommasin juuri parhaan. Haswing 2,5kW sähköperämoottori.

    • Anonyymi

      Tämänhetkisistä perämoottoreista Honda no paras.

    • Anonyymi

      E-tec paskan valmistus loppui.

      • Anonyymi

        Eiköhän ne muut ole paskoja, kun E-tec oli reippaasti puhtaampi, ja G2 paljon tehokkaampi kuin nelarit.
        Siksi varmaan sinä haukut koko moottorihistorian hienointa moottoria, kun se leipoi nelareita suohon. Aika outo ilmiö, että kehutte nelareita puhtaaksi ja luontoa säästäväksi, ja kun E-tec osoittautuikin puhtaammaksi, niin se on sitten paska. Saako nauraa:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän ne muut ole paskoja, kun E-tec oli reippaasti puhtaampi, ja G2 paljon tehokkaampi kuin nelarit.
        Siksi varmaan sinä haukut koko moottorihistorian hienointa moottoria, kun se leipoi nelareita suohon. Aika outo ilmiö, että kehutte nelareita puhtaaksi ja luontoa säästäväksi, ja kun E-tec osoittautuikin puhtaammaksi, niin se on sitten paska. Saako nauraa:)

        Mietihän minkä koneen valmistus loppui kun ei ollut kysyntää.
        Kyllä se E-tec oli ihan täysi paska. Hyvä vaan että loppui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietihän minkä koneen valmistus loppui kun ei ollut kysyntää.
        Kyllä se E-tec oli ihan täysi paska. Hyvä vaan että loppui.

        Ja tämä kommentti tuli nettiveneilijän syvällä rinta äänellä.


    • Anonyymi

      Parhaasta en tiedä. Nyt kuitenkin piti soittaa Yamaha-huoltoon kun 16-vuotias 15- heppainen nelitahtikone alkoi v:lemaan. Sen nappi-kevyttrimmi ei toimi ollenkaan ja käynnistyskään ei onnistu. Kuuluu vain naksahduksia kopan alta. Latasin akun täyteen joten ei kai tuo akusta johdu. Saapa nähdä tuleeko rapsakka huoltolasku...Kai sitten Hondaa pitää alkaa katselemaan.

    • Anonyymi

      Honda on toimintavarmin.

      • Anonyymi

        Riippuu käyttäjästä, ja olihan niissäkin kaikenlaista häikkää kaasuttimien kanssa. Joutuivat vaihtamaan ainakin suuttimia moniin koneisiin.


    • Anonyymi

      Mulla ollut Tohatsu 20hp jo 15 vuotta, kesäisin lähes joka päivä vesillä koska mökki saaressa ja eläkkeellä olen kesäkuun alusta niin kauan mökillä kunnes alkaa rannat jäätymään.
      Toho on toiminut moitteetta enkä ole edes oikein huoltanutkaan.

    • Anonyymi

      Brittish Seagull on paras, mutta niitä ei enää valmisteta. Ainoa perämoottori jonka valmistaja lupaa olevan paras.

    • Anonyymi

      Kyllä se on Terhi paras, parempaa saa hakea, löytämättä.

      • Anonyymi

        Meillä oli joku 40-luvun 4hv 1 pyttyinen Aldel. Koppakin oli sentin paksuista valurataa.
        Uskomaton peli kun kiskottiin uiton jäljiltä tukkeja pahasta rantakivikosta. Siinä oli iso ja raskas pronssipotkuri, joka katkaisi sokan joka ikinen kerta, kun kaasun löysäsi tyhjäkäynnille. Muuten luotettava kuin pajaleka. Onkohan kenelläkään sellaista vielä käyttökunnossa.


    • Anonyymi

      50v kokemuksella en osta kuin Yamahaa ja Hondaa. Mercury on musta ankkuri eikä syyttä, ainainen vikapesä (omaa kokemusta riittää).

      Jos haluaa todisteita, niin katselee vaikkapa tropiikin maisemia Florida Powerboat Clubin toiminnasta ja esim. Key West power runia eri vuosilta:
      https://www.youtube.com/channel/UCXDh6qpvMCKYXBIOpXEzLNw
      Toi on mustan ankkurin sponssaama tapahtuma, siksi niitä riittää. Mutta kun noita episodeja katselee, niin huomionarvoista on:
      1) yllättävän monella on musta ankkuri nostettu ylös kun uuteen koneeseen on tullut tekninen vika. No matka jatkuu kun perälaudassa on 3 toimivaa konetta.
      2) viranomaiset ajaa Yamahalla. Kun on lähdettävä merelle niin silloin on lähdettävä saman tien joka kerta eikä vasta huollon kautta
      3) kun katselee satamia ja telakointipaikkoja, niin jos veneessä on yksi moottori on se Yamaha eikä musta ankkuri. Mustan ankkurin voi ostaa jos veneessä on useampi kone, toennäköisyys että pääsee takaisin rantaan on suurempi usealla koneella

      Näin se fakta puhelee, kohta tulee mustan ankkurin omistaja vääntelemään totuutta.

    • Anonyymi

      Mulla vuosia ollut jo 30 hp. 97 vm. 2t . Ja 3 syl. Made in france yamaha.Ei mitään ongelmia!

      • Anonyymi

        Mulla vielä vanhempi Johnsson 30hv, eikä ole ollut ongelmia. Puristuspaineetkin aivan tasaiset, ja kuin uudessa. Ainoa huoli, että miten syttyboksi kestää, kun ikää on.


    • Anonyymi

      Suzukin 100hp ruiskukone, ajettu yli 6000tuntia ja ei ole konetta avattu. Tulppien ja impun vaihdolla mennyt. Öljyt tietty vaihettu kerran kauteen joka paikkaan.

    • Anonyymi

      Kohta 40 vuotta vanha 28 hv Suzuki.
      Joka kesä ajettu. Tänä kesänä 35 solmua 300 kg kuormalla Vator 14 veneellä, joten hevoset on tallella.
      Viat käynnistylaitteen sokka katkennut ja bensaletkun liitin vaihdettu.

    • Anonyymi

      Kaikkihan tietää että Brittish Seagull on maailman paras perämoottori se jopa lukee niiden vauhtipyörässä "The Best Outboard Motor in the World". Valitettavasti niitä ei enää valmisteta vaan kaiki nykyiset on sitä kustannustehokkaasti tuotettua kertakäyttö ympäristörasitetta.

      • Anonyymi

        Nuo olivat minullekin ensimmäisiä englanninkielisiä sanoja, jotka jollain tavalla kiinnostivat 60- luvun alussa.
        Meillä oli Ameriikan moottoreita käytössä, joten katselin Seagulleja vain pelkästä uteliaisuudesta.
        Oma käsitykseni oli, että se näytti käynnistyvän paremmin kuin meillä aikaisemmin ollut Archimedes rautamöykky.
        Muistelen, että joillakin oli Seagullissa valtavan kokoinen potkuri, joka kuulemma soveltui erityisesti hinaamiseen.
        Reiska2K


    • Anonyymi

      Ite ostaisin Yamaha 425 X moottorin jos isoa tarvitsee.

      • Anonyymi

        Se on PUTPUT moottori Evarin V8 rinnalla. Vauhtia 283 km/h.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      231
      2122
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1798
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      60
      1396
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1205
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1048
    6. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      58
      1015
    7. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      984
    8. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      980
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      832
    10. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      824
    Aihe