Mikä perämoottori on paras ?

Ajattelin ostaa uuden perämoottorin. Mikä merkki on paras ?
Ilmoita


Kaikki on hyviä mutta 2-tahtidta Evinrdea en ottaisi enkä ehkä kiinalaista.

Sitten kun olet saanut vastauksen kysymykseen "mikä on hyvä vene" voidaan miettiä tarkemmin.
1 VASTAUS:
Olisi löytääkkin 2-tahtidta. Tuommoseksi se puhe menee nelitahtisen kanssa.
+Lisää kommentti
Kaikki muut paitsi Evinrude e-tec.
Ilmoita
Summittainen koneen teholuokka vaikuttaa myös paremmuuteen. Joku tekee parhaat pikkukoneet, joku taas isot. Haetko kiihtyvyyttä, nopeutta vai luotettavuutta? Jotkut tekevät tästä syystä samaa konetta erilaisilla alaosilla, sitten on vielä ammattikoneet joitten huoltaminen on helpompaa (niitä ei näy kaupoissa, mutta saa tilaamalla), esimerkkinä kahvaohjattavat sataheppaiset, joissa vaihdetorpedon saa aukaistua kyljestä jakoavaimella. Valinnanvaraa siis on.

Putoavatko jenkkikoneet pois listalta 25% tullin takia?

Kysymyksesi on siis aivan liian epäselvä.
1 VASTAUS:
Mitkä koneet nykyään tehdään USAssa (ja vain siellä). Mercury on ainoa jenkkimerkki, mutta sillä on ollut jo kauan (ainakin 80-luvun alusta saakka) Belgiassa tuotantoa ja nykyään myös Meksikossa, Japanissa ja Kiinassa. Mitkä Mercuryt tuodaan Suomeen USAsta nyt ja jatkossa? Pienimmät tulevat Tohatsulta Japanista ja 40-60 hv Kiinasta. Miten isommat? 2016 venekatsauksessa niiden valmistusmaaksi sanotaan USA, mutta tehdäänkö ne kaikki siellä.

Evinrude on nykään Kanadalainen, mutta E-Tec -perämoottorit ilmeisesti tehdään kaikki USAssa.
+Lisää kommentti
Ottaisin Evinruden, enkä mitään muuta.
1 VASTAUS:
Koskeeko tuo myös Evinrudena myytäviä Tohatsun tekememiä 3,5-15 hv malleja, jotka ovat siis samoja kuin Tohatsu, Mercury, Mariner ja ehkä vielä joku muukin? Vai minkä moottorin ostaisit, jos tarve on enintään 20 hv koneelle?
+Lisää kommentti
Mikäli tosiaankin haluaa parhaan merkin, on sitten myös parasta ostaa pelkkä merkki eikä koko perämoottoria. Parhaan perämootorin ostamalla taas ei välttämättä saa parasta merkkiä.
Paras perämoottorin riippuu sekä tehosta, että siitä veneestä johon se asennetaan. Kaikilla perämoottoreilla ei riitä potkurivalikoima kaikkiin veneisiin. Potkurien ja perämoottorien liitospinnat ovat kuitenkin jollain mallisuojalla tai patentilla suojattuja, joten mikään muukaan taho ei voi sopivaa potkuria siitä syystä valmistaa, eikä edes tarvittavaa liitososaa jo olemassaolevan potkurin sovittamiselle perämoottoriin.
Ilmoita
kelpuuttaisin vain Yamahan ja Marinerin. Tohatsuun, Suzukiin ja Evinrudeen olen pettynyt.
1 VASTAUS:
Kun 4 heppaiseen nelariin laitetaan Tohatsun merkin sijasta Marinerin merkki, muuttuuko itse kone muka jotenkin paremmaksi?
Ei muutu ei, vaan on edelleen täsmälleen sama!
+Lisää kommentti
Japanilaiset perämoottorit ovat parhaita. Tohatsu on niistä "huonoin", mutta myös halvin.
1 VASTAUS:
Kannattaa ottaahuomioon, että vaikka merkki olisi Japanilainen, ei itse perämoottori sitä välttämättä suinkaan ole.
+Lisää kommentti
Honda.
Ilmoita
Kunhan on asiallisestinhuollettu ja nelari.

Erot ovat pieniänkeskiluokassa, ihan huippumalleissa voi olla vähän eroa.
Ilmoita
Honda tai Mercury. Riippuu koosta ja muusta. Esim Yamahaa kannattaa välttää. Samoin Evinruden E-teccejä.
10 VASTAUSTA:
Miksi yamahaa pitäisi välttää?

Olen aina pitänyt yamahaa laadukkaimpana koneena, vaikkei itsellä ole ollut varaa sellaiseen.
Kerronpa kokemustani 1970 luvulta ja siitä 1980 luvun alulle.
Oli Johnson ja Evinrude, jotka käytännössä olivat sama kone lohkoineen päivineen, mutta ihme kyllä Johnson oli toimintavarmempi. Johnson ja Evinrude olivat vankkoja työjuhtia. Mercury oli olemassa mutta kallis, kalliit osat, ja hankala rakenne. Mercuryn kone painoi kuin synti.
Tuli Japanin ihmeet, ja Yamaha osoittautui erittäin tehokkaaksi ja kevyeksi kilpakoneeksi pienluokissa kuten SD ja OSB luokka, joihin itsekin havittelin ajamaan kun olin nuori.
Mainetta ei juuri koskaan saanut Volvo Penta, Archimedes Penta, Monark ja Cresent -koneet, jotka nuokin olivat kaikki samaa konetta.
Kun itselleni sain Monark 25 heppaisen jossa oli kaksi kaasutinta, antoi kone noin 40 hevosvoimaa, ja olikin todella unelmien kone kun ajoin 2,95 metrisellä urheiluveneelläni lujaa.
Monarkien huono maine oli edukseni koska koneet sai 15 ikäisen budjetille sopivaan hintaan.

Tohatsua ei koskaan pidetty toimintavarmana. Hondista ei ole kokemusta itsellä.
Johnson oli aina se paras yleiskoneeksi jos ei haeta kilpaominaisuuksia.

Omassa käytössäni on edelleen nuo tuon ajan koneet. Ovat sen verran vankkoja että edelleen kestävät.
gheiuhgiewo kirjoitti:
Kerronpa kokemustani 1970 luvulta ja siitä 1980 luvun alulle.
Oli Johnson ja Evinrude, jotka käytännössä olivat sama kone lohkoineen päivineen, mutta ihme kyllä Johnson oli toimintavarmempi. Johnson ja Evinrude olivat vankkoja työjuhtia. Mercury oli olemassa mutta kallis, kalliit osat, ja hankala rakenne. Mercuryn kone painoi kuin synti.
Tuli Japanin ihmeet, ja Yamaha osoittautui erittäin tehokkaaksi ja kevyeksi kilpakoneeksi pienluokissa kuten SD ja OSB luokka, joihin itsekin havittelin ajamaan kun olin nuori.
Mainetta ei juuri koskaan saanut Volvo Penta, Archimedes Penta, Monark ja Cresent -koneet, jotka nuokin olivat kaikki samaa konetta.
Kun itselleni sain Monark 25 heppaisen jossa oli kaksi kaasutinta, antoi kone noin 40 hevosvoimaa, ja olikin todella unelmien kone kun ajoin 2,95 metrisellä urheiluveneelläni lujaa.
Monarkien huono maine oli edukseni koska koneet sai 15 ikäisen budjetille sopivaan hintaan.

Tohatsua ei koskaan pidetty toimintavarmana. Hondista ei ole kokemusta itsellä.
Johnson oli aina se paras yleiskoneeksi jos ei haeta kilpaominaisuuksia.

Omassa käytössäni on edelleen nuo tuon ajan koneet. Ovat sen verran vankkoja että edelleen kestävät.
Minusta tuli merkkiuskollinen 60 luvulla, kun isäni sai joltai tutulta 50-luvun 14hv Evarin. Ajeltiin sillä vuosikymmeniä, ja se vain kesti ja aina toimi. 5m lautavene nousi kevyesti pintaan kolmen miehen painollakin.
Sen jälkeen ei ole merkki veneeni perässä vaihtunu, eikä vaihdu. Moottorit on kyllä suurentunu, ja kyllä kulkee, kun veneen pohja on kovavahattu, ja kone säädetty hyvin. Johssonille ja Evarille on annettava ainakin 6000krpm ja potkuri niin pintaan, että meinaa hiukan kavitoida kaasupohjassa lähdettäessä, lakkia pitää painaa syvemmälle, ja pari on lentäny järveen.
Samaamieltä kirjoitti:
Minusta tuli merkkiuskollinen 60 luvulla, kun isäni sai joltai tutulta 50-luvun 14hv Evarin. Ajeltiin sillä vuosikymmeniä, ja se vain kesti ja aina toimi. 5m lautavene nousi kevyesti pintaan kolmen miehen painollakin.
Sen jälkeen ei ole merkki veneeni perässä vaihtunu, eikä vaihdu. Moottorit on kyllä suurentunu, ja kyllä kulkee, kun veneen pohja on kovavahattu, ja kone säädetty hyvin. Johssonille ja Evarille on annettava ainakin 6000krpm ja potkuri niin pintaan, että meinaa hiukan kavitoida kaasupohjassa lähdettäessä, lakkia pitää painaa syvemmälle, ja pari on lentäny järveen.
Minulta lensi ensimmäisen kerran lakki päästä vuonna -67, veneenä nopea ja kevyt lautavene ja koneena oli 18 Hp Johnssonni. Seuraavan kerran lensi golflippis päästä -97 Floridan suolla airboatin ollessa alla - sekin haettiin takaisin.
Nyt sitten tänä kesänä lensi rakennusliikkeen mainoslippis päästä, vaikka vauhtia ei ollut kuin 20 Knotsia. Alla oli cabin luokan vene, mutta kun työnsin pääni helteen takia ulos kattoluukusta, niin siinä se sitten tapahtui. Poijuhaalla piti onkia ylös.
Palataan asiaan, kyllä tuo -63 mallin 18 Hp Johnssonni oli tosiaan vahva kone. Ajoin sillä kaiken bensan, minkä sain teininä sukulaisilta kerjättyä - ja sitä oli kyllä paljon.
Eräällä yrittäjämiehellä oli 40 Hp Mercury, joita oli muuten siihen aikaan valkokoppaisina. Salaa sitä kyllä ihailin ja saimpa sitä kerran jopa yrittää vetäistä käyntiinkin.
Täytyy tässä aivan rehellisesti tunnustaa, että en ole koskaan nauttinut veneilystä niin paljon kun silloin - 60 luvulla, vaikka myöhemmin on ollut käytössä tai omistuksessa aivan eri luokan kalustoa.
ihmetteleenyt kirjoitti:
Miksi yamahaa pitäisi välttää?

Olen aina pitänyt yamahaa laadukkaimpana koneena, vaikkei itsellä ole ollut varaa sellaiseen.
Yamahat on tehty Kiinassa jo pitkään. Täällä meidän pieenellä kylällä Yamaha (ja Yanmar) elättävät kokonaisen korjaamon ja siellä on todella monta uutta Yamahaa odottamassa ylikuumenemis- ja jakoremmokorjausta. Takuuna tai ilman. Muita varsinaisia merkkikorjaamoja täällä ei olekaan.

Oma moottorini on Suzuki. Koska tällä hetkellä ei ole muita moottoreita tai lähihistoriassa edes kokemusta saman merkin eri yksilöstä, en sano siitä mitään. Ei se ongelmaton ole ollut mutta varsinaisesti ei ole koskaan jättänyt merelle.
Len-Setä kirjoitti:
Yamahat on tehty Kiinassa jo pitkään. Täällä meidän pieenellä kylällä Yamaha (ja Yanmar) elättävät kokonaisen korjaamon ja siellä on todella monta uutta Yamahaa odottamassa ylikuumenemis- ja jakoremmokorjausta. Takuuna tai ilman. Muita varsinaisia merkkikorjaamoja täällä ei olekaan.

Oma moottorini on Suzuki. Koska tällä hetkellä ei ole muita moottoreita tai lähihistoriassa edes kokemusta saman merkin eri yksilöstä, en sano siitä mitään. Ei se ongelmaton ole ollut mutta varsinaisesti ei ole koskaan jättänyt merelle.
Tehdäänkö kaikenkokoiset Yamahat kiinassa nykyään?

Onpa hyvä tietää. Jokatapauksessa kun muutaman vuoden sisällä tulee eteen, hyvinpalvelleen Tohatsun uusiminen.
Len-Setä kirjoitti:
Yamahat on tehty Kiinassa jo pitkään. Täällä meidän pieenellä kylällä Yamaha (ja Yanmar) elättävät kokonaisen korjaamon ja siellä on todella monta uutta Yamahaa odottamassa ylikuumenemis- ja jakoremmokorjausta. Takuuna tai ilman. Muita varsinaisia merkkikorjaamoja täällä ei olekaan.

Oma moottorini on Suzuki. Koska tällä hetkellä ei ole muita moottoreita tai lähihistoriassa edes kokemusta saman merkin eri yksilöstä, en sano siitä mitään. Ei se ongelmaton ole ollut mutta varsinaisesti ei ole koskaan jättänyt merelle.
Mitkä Yamahat tehdään Kiinassa? AInakin 2018 vuosiraportin mukaan Yamaha käyttää kolmea tehdasta, joista kaksi on Japanissa ja yksi Thaimaassa: https://global.yamaha-motor.com/ir/annual/pdf/2018/2018factbook-e.pdf
Thaimaassa tehdään pieniä 4T-koneita.
Joakim1 kirjoitti:
Mitkä Yamahat tehdään Kiinassa? AInakin 2018 vuosiraportin mukaan Yamaha käyttää kolmea tehdasta, joista kaksi on Japanissa ja yksi Thaimaassa: https://global.yamaha-motor.com/ir/annual/pdf/2018/2018factbook-e.pdf
Thaimaassa tehdään pieniä 4T-koneita.
No ainakin mulla on 2016 vuoden 4hp 4t ja siinä luki laatikossa jo reilusti että Made in China. Rannassa yksi isäntä naureskeli , kun tämän kerroin, että niin se on siellä hänenkin 115hp jammu-setä tehty. Kiina on maailman tuotteliampia maita ja samasta tehtaasta tulee samaa kamaa monella merkillä. Näistä sitten tilaajat ottavat omilla tarroillaan valmistetuista omat katteensa ja kuluttaja maksaa laadun tunteesta taas.
ihmetteleenyt kirjoitti:
Miksi yamahaa pitäisi välttää?

Olen aina pitänyt yamahaa laadukkaimpana koneena, vaikkei itsellä ole ollut varaa sellaiseen.
Kyllä jammu on ihan laadukas mutta jäänyt kehityksen jalkoihin, tekee edelleen vuodesta 99 ? mallin tekniikalla josta puuttuu edelleen 2018,laihaseos,jakoketju,vvt ym ominaisuuksia mitä on esim suskassa ja hondassa ne ovat kehittyneimmät. itsellä ollyt ja on jammua ja suskaa polttoaineen kulutuksessa isoja eroja moottoreiden välilla myös tehoissa suskan hyväksi,kannattaa vertailla moottoreiden teknisiä ominaisuuksia.
Len-Setä kirjoitti:
Yamahat on tehty Kiinassa jo pitkään. Täällä meidän pieenellä kylällä Yamaha (ja Yanmar) elättävät kokonaisen korjaamon ja siellä on todella monta uutta Yamahaa odottamassa ylikuumenemis- ja jakoremmokorjausta. Takuuna tai ilman. Muita varsinaisia merkkikorjaamoja täällä ei olekaan.

Oma moottorini on Suzuki. Koska tällä hetkellä ei ole muita moottoreita tai lähihistoriassa edes kokemusta saman merkin eri yksilöstä, en sano siitä mitään. Ei se ongelmaton ole ollut mutta varsinaisesti ei ole koskaan jättänyt merelle.
Minun 2014 4hp yamahassa lukee valmistusmaa Espanja!
+Lisää kommentti
Iitselläni on Mercury joka on toiminut hyvin mutta käsitykseni Yamahan laadusta on erittäin korkea. Arvelisin että se on laadukkain.

Merkkien erot eivät ole suuren suuria.
Ilmoita
Riippuu, siitä minkälaiseen käyttötarkoitukseen aiot ostaa perämoottorin. 4-tahtisissa on monta hyvää merkkiä, jotka ovat lähestulkoon yhtä laadukkaita. Honda, Suzuki, Mercury. Kaikki ok merkkejä.

2-tahtisissa ei ol oikeastaan kuin yksi hyvä merkki (Evinrude), koska muilta valmistajilta ei 2-t koneita enää paljon löydy Suomen markkinoilta. Yamaha ei tiettävästi enää valmista 2-t Vmax Hpdi koneita. Vai onko jollain parempaa tietoa ?? Niissä on, tai oli potkua, ja suorastaan "räjähtävää" voimaa.

https://www.youtube.com/watch?v=JGWDWXgGnbM
8 VASTAUSTA:
Tuo kakstahtidten "räjähtävä" voima on suomeksi kapea tehoalue jonka huippu tulee vasta korkeimmilla kierroksilla. Hitaasti ajaminen on epätaloudellista ja uidteöuvauhtia ajaminen ei tee koneelle hyvää. Tämän - ja ympäristön takia 2-tahdit poistuivat maaliikenteestä.

On toki jotain tarkoituksia johon kakstahti sopii paremmin. Kevyempihän se on pikkukoneissa kuten moottorisahoissa. Evinrudessa on kuitenkin aika sama paino kuin nelareissa.
EiEvarille kirjoitti:
Tuo kakstahtidten "räjähtävä" voima on suomeksi kapea tehoalue jonka huippu tulee vasta korkeimmilla kierroksilla. Hitaasti ajaminen on epätaloudellista ja uidteöuvauhtia ajaminen ei tee koneelle hyvää. Tämän - ja ympäristön takia 2-tahdit poistuivat maaliikenteestä.

On toki jotain tarkoituksia johon kakstahti sopii paremmin. Kevyempihän se on pikkukoneissa kuten moottorisahoissa. Evinrudessa on kuitenkin aika sama paino kuin nelareissa.
Ai 2-tahtisessa on kapea vääntö ?? HOHHOHOIJJAA !!! Opiskele moottorititekniikkaa ennekuin tulet tänne kirjoittelemaan tyhmyyksiä. 2 tahtinen vääntää alimmilta kierroksilta, melkein huippukierrokiselle saakka kovemmat lukemat kuin nelari.

esim. 150 hp jammu saavuttaa vääntölukemissa vasta 6000 kierroksilla e-tecin .

http://continuouswave.com/whaler/reference/graphics/torqueGraphETEC.jpg
MeneKouluun kirjoitti:
Ai 2-tahtisessa on kapea vääntö ?? HOHHOHOIJJAA !!! Opiskele moottorititekniikkaa ennekuin tulet tänne kirjoittelemaan tyhmyyksiä. 2 tahtinen vääntää alimmilta kierroksilta, melkein huippukierrokiselle saakka kovemmat lukemat kuin nelari.

esim. 150 hp jammu saavuttaa vääntölukemissa vasta 6000 kierroksilla e-tecin .

http://continuouswave.com/whaler/reference/graphics/torqueGraphETEC.jpg
Se tuossa kummallista on, jotta 6000krpm vääntökäyrä putoaa samalle tasolle 2000krpm kanssa, vaikka tehoa on huippukierroksilla julmetusti.
Seleväpeli kirjoitti:
Se tuossa kummallista on, jotta 6000krpm vääntökäyrä putoaa samalle tasolle 2000krpm kanssa, vaikka tehoa on huippukierroksilla julmetusti.
Teho = vääntömomentti x kierrosluku

Kun männänopeus kasvaa riittävän suureksi, polttoaineen palamistapahtuma ei enää kykene lisäämään painetta männänpäälle, eli vääntämään kampiakselia suurella momentilla.
muistaakseninoin kirjoitti:
Teho = vääntömomentti x kierrosluku

Kun männänopeus kasvaa riittävän suureksi, polttoaineen palamistapahtuma ei enää kykene lisäämään painetta männänpäälle, eli vääntämään kampiakselia suurella momentilla.
Tietenkin on. Mutta kilpakoneistahan revitään hirveitä kierroslukuja, joissa bensan täytyy keretä palaa ja painetta männänpäälle käryyttää. Esim 12000 krpm bensa syttyy 200 kertaa /sek.
Paljonkohan niissä mahtaa vääntölukemat olla. Pienemmällä potkurillahan tietysti heikohkoa vääntöä voi helpottaa.
NiinpähänSe kirjoitti:
Tietenkin on. Mutta kilpakoneistahan revitään hirveitä kierroslukuja, joissa bensan täytyy keretä palaa ja painetta männänpäälle käryyttää. Esim 12000 krpm bensa syttyy 200 kertaa /sek.
Paljonkohan niissä mahtaa vääntölukemat olla. Pienemmällä potkurillahan tietysti heikohkoa vääntöä voi helpottaa.
Joo, kilpakoneet on ihan erikseen, kyllä niistä tehoa vissiin otetaan ulos usein enemmän kierroksilla. Tuolta löytyy esim, O250 luokan kone, jossa ilmoitetaan 100hv / 14000 rpm

http://spv.fi/teema/kilpaveneily-veneluokat/

Siinä silloin vääntömomenttia n. 50Nm? Tuossa helppo taulukko jolla voi tutkia eri suureiden vaikutusta.

https://www.jkauppi.fi/convert/power-calculation
MeneKouluun kirjoitti:
Ai 2-tahtisessa on kapea vääntö ?? HOHHOHOIJJAA !!! Opiskele moottorititekniikkaa ennekuin tulet tänne kirjoittelemaan tyhmyyksiä. 2 tahtinen vääntää alimmilta kierroksilta, melkein huippukierrokiselle saakka kovemmat lukemat kuin nelari.

esim. 150 hp jammu saavuttaa vääntölukemissa vasta 6000 kierroksilla e-tecin .

http://continuouswave.com/whaler/reference/graphics/torqueGraphETEC.jpg
Amerikkalaisten(evinrude) prokanda kaavio, yllätys yllätys vasta pelurina heikoin 4t yamaha !!!!lähes kaikki muut merkki 4t koneet hakkaa jammun laudalta.
markkinointi kirjoitti:
Amerikkalaisten(evinrude) prokanda kaavio, yllätys yllätys vasta pelurina heikoin 4t yamaha !!!!lähes kaikki muut merkki 4t koneet hakkaa jammun laudalta.
Propagandaa?? Ero käsittääkseni syntyy hyvin yksinkertaisesta syystä. Kaksitahtimoottorissa jokainen akselinkierto on työtahti, kun taas nelitahtikoneessa joka toinen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksitahtimoottori

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nelitahtimoottori
+Lisää kommentti
F115 Yamahan kanssa alkoi vaikeudet samana kesänä kun sen takuu loppui. Takuuseen vaihdettiin sytkää ja jotain muutakin, mutta kun näillä ei käyntihäiriöihin saanut tolkkua tuli eteen moottorin vaihto. Paikallinen kauppias osoittautui takuuasioiden hoitamisen kanssa joustamattomaksi mulkuksi joten oli selvää että merkkikin vaihtui. Nyt Mercuryllä 3 kesää ajettu ja yllättäen ei mitään vikaa, käyntihäiriötä tai edes sivuääniä. On niitä varmaan muitakin hyviä, mutta Yamahaa kannattaa välttää.
Ilmoita
Perämoottoreiden paremmuudesta en tiedä, mutta Suomessa parhaiten hintansa pitävät Yamahat ja Hondat. Suomessa Yamaha on myydyin merkki ja samoin Norjassa.

Kävin juuri Norjassa ja kävin pienvenesatamassa veneitä ihmettelemässä, niin siellä näytti olevan pääsääntöisesti Yamahaa, Suzukia ja Mercurya, joista vähiten oli Yamahaa?

Itselläni on ollut 5 Yamahaa, yksi Selva, jonka Yamaha valmistaa ja sitten yksi Johnsson ja yksi Tohatsu.

Jostain luin, että Tohatsu valmistaisi Mercuryn perämoottorit? Tohatsu olisi edullinen, mutta uskon että se ei pidä hintaansa samoin kuin Yamaha tai Honda.

Evindure voitti aikanaan perämoottoritestin, mutta sekään ei ilmeisesti juuri pidä hintaa.

Isomman perämoottorin osto olisi edessä ja olen miettinyt mikä olisi paras perämoottori? Yamaha painaa vaakakupissa vahvasti...
1 VASTAUS:
Tohatsu tekee Japanissa omien koneiden lisäksi myös Mercuryn ja Marinerin pienemmät moottorit. Olisiko ollut alle 20/25 heppaiset. Itse ostin juuri Tohatsun ja valinnassa kaikista vähiten painoi koneen jälleenmyyntiarvo. Kun kone on kuitenkin käytössäni vähintään 15 vuotta, niin jälleenmyyntiarvolla ei ole mitään merkitystä.
+Lisää kommentti
Ainoa oikea valinta perämoottoriksi on Evarin ETEC, eniten lämmintä VOIMAA. Herättää laituriparlamentissa kunnioitusta ja kateutta.
5 VASTAUSTA:
Henk.koht. ,mielipidehän tuokin on. Joku voi olla erimieltä. Itellä evikka vm.77 ja ei häpeä uutta mm. tehoiltaan. Alkuperäinen vesipumpun siipikin vielä ja ei edes juurikaan kulunut, vaikka ajettu paljon.
ETEC olisi todella varteenotettava vaihtoehto, jos valintaan vaikuttaisi pelkästään moottori ja sen toiminta. Tuo itsehuollettavuus on todella painava argumentti.

Mutta kun ETEC: llä on vanha maineensa vikaherkkänä koneena, joka vaikuttaa sen jälleenmyyntiarvoon. Se on vähän sama, jos Renault rupeaisi tekemään nyt Toyota-laatua, menisi varmasti kymmeniä vuosia, ennen kuin sen jälleenmyyntiarvo kohoaisi samalle tasolle.
Yogamies kirjoitti:
ETEC olisi todella varteenotettava vaihtoehto, jos valintaan vaikuttaisi pelkästään moottori ja sen toiminta. Tuo itsehuollettavuus on todella painava argumentti.

Mutta kun ETEC: llä on vanha maineensa vikaherkkänä koneena, joka vaikuttaa sen jälleenmyyntiarvoon. Se on vähän sama, jos Renault rupeaisi tekemään nyt Toyota-laatua, menisi varmasti kymmeniä vuosia, ennen kuin sen jälleenmyyntiarvo kohoaisi samalle tasolle.
Mikä ihmeen juttu tuossa huollossa on niin vaikeaa? Itse tehtynä ei minkään perämoottorin huolto maksa juuri mitään eikä aikaa mene kuin tunti vuodessa.
Yogamies kirjoitti:
ETEC olisi todella varteenotettava vaihtoehto, jos valintaan vaikuttaisi pelkästään moottori ja sen toiminta. Tuo itsehuollettavuus on todella painava argumentti.

Mutta kun ETEC: llä on vanha maineensa vikaherkkänä koneena, joka vaikuttaa sen jälleenmyyntiarvoon. Se on vähän sama, jos Renault rupeaisi tekemään nyt Toyota-laatua, menisi varmasti kymmeniä vuosia, ennen kuin sen jälleenmyyntiarvo kohoaisi samalle tasolle.
Toisaalta onko jälleenmyyntiarvolla väliä jos aikomuksena olisi käyttää konetta tyyliin 20-30 vuotta?
Huoltojen tekemättömyys tai niiden liikkeen leimojen puuttuminen taas voi vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Ainakin itse ostan mielummin koneen, jonka huoltokirjassa on leimat vuosihuolloista.

Ja kyllä mielummin peruutan veneen vaan talveksi suojaan, kuinkynnet jäässä vaihdan öljyjä yms.

"Toisaalta onko jälleenmyyntiarvolla väliä jos aikomuksena olisi käyttää konetta tyyliin 20-30 vuotta?"

Jos tuo toteutuu, niin voi ola, ettei. Itse olen kuitenkin vaihtanut venettä n. 1-5 vuoden välein, vaikka aluksi ajatuksena on ollut hankkia vene pitkäksi aikaa. Syitä on monia: Tarpeen muuttuminen, avioero, uuden tekniikan tulo markkinoille, mökin hankkiminen jne. SJa silti 20 vuotta vanha Yamaha on paljon halutumpi kuin 20 vuotta vanha Evinrude.
+Lisää kommentti
Paras on McCulloch.
Kakkosena Terhi ja seuraavana Monark.
Ilmoita
Maailman parasta perämoottoria ei enää valmisteta joten uutta ei voi ostaa. Paremmuus selvisi vauhtipyörää katsomalla. Nykymittapuun mukaan se on kylläkin monessa suhteessa aika huono perämoottori, mutta ainakin se aina toimi huototoiminpiteistäkin riippumatta. Siinä vauhtipyörassa luki siis joko "The Best Outboard in the World" tai "The Best Outboard Motor for the World" niin että tästä asiasta on turha enempää keskustella.
Ilmoita
Hommasin juuri parhaan. Haswing 2,5kW sähköperämoottori.
Ilmoita
Tämänhetkisistä perämoottoreista Honda no paras.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Mikä perämoottori on paras ?

Ajattelin ostaa uuden perämoottorin. Mikä merkki on paras ?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta