alaliikin säätö

124688

Kuinka moni oikeasti säätää isopurjeen alaliikkiä? Onko tuolla oikeasti suuri merkitys?

21

2479

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallekustaaa

      On. Piste.

    • Ririrriri

      Tuulen kovetessa isoa latistetaan hekkiä ja alaliikkiä kiristämällä. Samalla joutuu yleensä kiristämään cunninghamia.

      • eivieläcunninghamia

        Voiko alaliikin ja cunninghamin kiristämisen tehdä purjeen ollessa vedossa?


      • kyllävaan
        eivieläcunninghamia kirjoitti:

        Voiko alaliikin ja cunninghamin kiristämisen tehdä purjeen ollessa vedossa?

        Jos ei heloituksessa ole pahasti kämmätty, kyllä voi ja niin se kannattaakin tehdä. Kitkan takia fallin kiristys vaikuttaa vain ylimpään kolmannekseen, alaosaa hallitaan cunninghamilla.

        Olisi se muuten sikamaista purjeentekijää kohtaan, noita säätöjä ei käytettäisi. Paljon arvokasta suunnittelutyötä menisi hukkaan.


      • Joakim1
        kyllävaan kirjoitti:

        Jos ei heloituksessa ole pahasti kämmätty, kyllä voi ja niin se kannattaakin tehdä. Kitkan takia fallin kiristys vaikuttaa vain ylimpään kolmannekseen, alaosaa hallitaan cunninghamilla.

        Olisi se muuten sikamaista purjeentekijää kohtaan, noita säätöjä ei käytettäisi. Paljon arvokasta suunnittelutyötä menisi hukkaan.

        Cunninghamin säätöön ei purjeen veto vaikuta, mutta alaliikki on raskas säätää, jos skuutti on kireällä ja edes keskituuli. Vaatii vähänkin isommassa veneessä todella paljon välitystä taljaan tai vinssin. Omassa veneessä taitaa olla 6-kertainen talja. Sillä saa vielä keskituulessa reippaalla rykäisyllä alaliikin kiristettyä. Toisaalta kyllä se kireellä pitää ollakin viimeistään keskituulessa luovilla.


      • kyllävaan
        Joakim1 kirjoitti:

        Cunninghamin säätöön ei purjeen veto vaikuta, mutta alaliikki on raskas säätää, jos skuutti on kireällä ja edes keskituuli. Vaatii vähänkin isommassa veneessä todella paljon välitystä taljaan tai vinssin. Omassa veneessä taitaa olla 6-kertainen talja. Sillä saa vielä keskituulessa reippaalla rykäisyllä alaliikin kiristettyä. Toisaalta kyllä se kireellä pitää ollakin viimeistään keskituulessa luovilla.

        Puomiliikissä mulla on nelinkertainen (=vakio selden) talja. Keveitä tuulia lukuunottamatta se kiristetään vinssillä, mutta sillä kyllä säätyy vaikka vähän kireämmälläkin skuutilla. Kuutosessa on kuusinkertainen talja ja outhaul suoraan skuutikulmaan, ei luistiin ja se kiristyy käsin. Tosin harvemmin sitä edes löysätään, ratakisassa ei periaatteessa ajeta slöörejä.


    • vaihteet

      Turha tästä taas liian suurta ohjelmanumeroa om tehdä. Ne keitä kiinnosta purjehdus ja se miten purjeet toimii säätää ilman muuta alaliikkiä kuten myös levankia, nostimia, hekkiä, keulapurjeen jaluskulmaa jne. Ne keitä ei kiinnosta purjehtii vain 'kiinteille" trimmeille soveltuvilla keskituulilla ja ajelee koneella muut kelit. Pääasia että on kivaa.

    • Tilastoseilori

      Kaikki kilpapurjehtijat ja aktiivit matkapurjehtijat säätävät. Muiden ei "oikeasti" kannata stressata itseään ...

      • kuka.stressaa

        Onko se mukavuuden haku stressausta?


      • försti.stressaa

        Veneissä joissa kippari ei osaa säätää liikkejä tuulen voimakkuuden mukaan yleensä stressaa försti. On tullut vastaan tapauksia että ison nosto on kokonaan kielletty förstin toimesta juurikin tuosta syystä.


      • PekkookkeP
        försti.stressaa kirjoitti:

        Veneissä joissa kippari ei osaa säätää liikkejä tuulen voimakkuuden mukaan yleensä stressaa försti. On tullut vastaan tapauksia että ison nosto on kokonaan kielletty förstin toimesta juurikin tuosta syystä.

        Mikäs vaiva se nyt on förstiä vaihtaa. Kokeneelta kipparilta käy sekin näppärästi.


    • seppomartti

      Yllä on maininta outhaulista suoraan purjeeseen. Tuli epäillys. Jos outhaulin löysää niin kulma nousee ylös, mikä vuorostaan löysää takaliikin. Metalliluisti urassa on kitkainen. Itse olen käyttänyt monikertaista tarranauhalenkkiä purjeen kulman läpi ja puomin ympäri, se toimii ja on yksi vaihtoehto. Toimisiko puomin urassa luistina mastouraan tarkoitetut vaunut kuten esim. Selden MDS tai Ronstanin vastaava?. Eikös 4-6 x talja lisää kitkaa ja herkempi systeemi olisi köysi ilman taljaa, mikä vedettäisiin reippaammassa tuulessa vinssille?.

      • Joakim1

        Herkempi systeemi, jota vedetään vinssillä? Aika erikoinen yhdistelmä. Seldenin puomin sisällä on välitys. Se korvattaisiin siis suoralla köydellä purjeen kulmasta, puomin päähän, sieltä toiseen päähän, sitten mastonjuureen, sieltä sivulle ja sitten suoraan vinssivapauttajalle, josta vinssille. Tuossa olisi valtava määrä plokeja, joissa suuria mutkia ja kova veto. Kaipa toi kalliilla plokeilla saisi kohtuu herkäksi, kuten saksalainen skuuttaus.

        Tuo talja rapulukolle on näppärämpi kuin vinssillä kiristäminen. Voi vetää ja päästää nopeasti, ilman vinssille kietomista ja mahdollisesti vinssiltä toisen köyden poistoa. Vinsseillä voi olla hyvä pitäää fokan ja ison falli, koska hyvilläkin lukoilla on paha tapa luistaa jonkin verran. Kova veto on vain puomin ulkopään trissassa. Se onkin kerran hajonnut. Silloin oli vielä tuo vinssillä kiristys ja joku varmaankin veti turhan kovaa tietämättä, että puomin sisälläkin on välitystä.


      • Outhaulin puomipään rissa on todellakin kovalla kuormituksella ja monessa veneessä "kulutustavaraa". Kannattaa laittaa puomin pään ja skuuttikulman väliin kertaus, eli skuuttikulmaan ploki ja outhaul -köysi sen läpi ja päätetään puomi päähän. Tällä saa rissan ja koko muun outhaul -linjan kuormitukset puolitettua. Mun mielestä tämä kannattaa riippumatta siitä mitä muita välityksiä outhaulissa on. Plokiksi skuuttikulmaan yksinkertainen ja sopivan pituinen D sakkeli, jonka pultissa pieni muovirissa.


      • Joakim1
        spkoo kirjoitti:

        Outhaulin puomipään rissa on todellakin kovalla kuormituksella ja monessa veneessä "kulutustavaraa". Kannattaa laittaa puomin pään ja skuuttikulman väliin kertaus, eli skuuttikulmaan ploki ja outhaul -köysi sen läpi ja päätetään puomi päähän. Tällä saa rissan ja koko muun outhaul -linjan kuormitukset puolitettua. Mun mielestä tämä kannattaa riippumatta siitä mitä muita välityksiä outhaulissa on. Plokiksi skuuttikulmaan yksinkertainen ja sopivan pituinen D sakkeli, jonka pultissa pieni muovirissa.

        Tuossa Seldenin puomissa on vakiona vaijeri, joka on vielä suoraan kiinni vaunussa. Pitäisi siis purkaa puomi ja vaihtaa köysi tilalle. Ei taida edes olla tarpeeksi tilaa plokille eli puomin pituus loppuu kesken.

        Muuten toki on aina parasta laittaa välitys mahdollisimman lähelle kuormaa. Nyt välitys on puomin sisällä ja huonoimmassa tapauksessa vasta vinssillä.

        Vielä vertauksena saksalaiseen skuuttaukseen. Sen suurin etu on nopea päästö sekä sisäänveto käsin. Alaliikin säädössä säätöalue on hyvin lyhyt eli suurellakaan välityksellä ei joudu vetämään tai päästämään paljon köyttä. Siksi siihen sopii talja erinomaisesti.



    • Tunari1

      "Yllä on maininta outhaulista suoraan purjeeseen. Tuli epäillys. Jos outhaulin löysää niin kulma nousee ylös, mikä vuorostaan löysää takaliikin. Metalliluisti urassa on kitkainen."

      Juuri siksi että metalliluisti on kitkainen, outhaul pitää kiinnittää suoraan purjeeseen. Kun outhaulia kiristetään, vetää vaijeri purjeen kulmaa alaspäin ja vähentää merkittävästi luistin kitkaa, jolloin alaliikin kiristää suurehkossakin purjeessa vaivatta käsivoimin, kunhan puomin sisällä on talja. Geometriakin on vielä niin että mitä kireämmällä outhaul on (=skuuttikulma lähellä puomin päätä) sitä suurempi on em. vaikutus. Jos purjeen kulman punoo siihen metalliluistiin moninkertaisella ohuoella narulla, purjeen kulma pääsee liikkumaan korkeussuunnassa minimaalisen vähä eikä sillä ole takaliikin kireyteen mitään vaikutusta, varsinkaan kun sitä säädetään erikseen skuutilla ja puomin alasvetäjällä.

      • Joakim1

        Useimmissa tapaukissa outhaul tulee sen verran kaukaa takaa, että sen vaikutus luistin pystysuoraan kuormaan on olematon. Veto purjeen kulmasta on kuitenkin selvästi yläviistoon kryssillä skuutin ollessa tiukkana. Outhaulin pitäisi olla suunnilleen vedon suunnassa, jotta se kantaisi merkittävän osan pystykuormasta eikä kaikki jäisi luistin varaan. Hihna puomin ympäri aiheuttanee vähemmän kitkaa kuin luisti.


      • kyllävaan

        Outhaul suoraan purjeeseen ilman sitä tarrapantaa siirtää kaiken skuutissa olevan vedon ouhauliin, vieläpä lisättynä outhaulin viistossa olon takia. Outhaul on kuitenkin yleensä 5-6 mm dyneema. Ei siis missään tapauksessa käyttökelpoinen ratkaisu.

        Aiemmin mainitsemani kuutosessa suoraan purjeeseen menevän outhaulin tapauksessa on tietenkin purjeen kulma puomissa tarranauhalla. Vaikka tarranauhan vetäisi tiukallekin, jää kulma aina jonkiverran irti puomista. Siksi pannan ei edes tarvitse liukua puomilla säädössä, joten kitkaa on vähän.

        Seldenin puomissa muuten on outhaulissa pieni jäynä. Köysi on kiinni puomin sisäpäässä ja pääty poppareilla kiinni. Popparit siis porattava pois, jos köyden tai plokit haluaa vaihtaa. Minä halusin, mutta päädyin kyllä poraamaan päätyyn reiän silmukkapultille, jonka sitten ujutin puomin ulkopään kautta paikoilleen. Vanhan köyden pään kiinnitin lähelle puomin ulkopäätä nippusiteellä.


    • Tunari1

      "Outhaulin puomipään rissa on todellakin kovalla kuormituksella ja monessa veneessä "kulutustavaraa".
      Juuri nämä isot voimat saavat minut epäilemään rullapuomin toimivuutta. Mutta jos joku osa ei tahdo kestää, mielestäni se kannattaa vahvistaa eikä keksiä korvaavia monimutkaisia virityksiä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3235
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      2197
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1132
    Aihe