Velvoitetyöllistäminen ja lisäpäivät

Vapaaehtoistöissä

Hei!
Olen ns. eläkeputkessa, ikä 63v2kk. Nostan 50% ovea varhennettuna. Ansiosidonnaisesta käytetty 478/500pv eli se päättyy nyt, paitsi olen oikeutettu ns. lisäpäiviin 65-vuotiaaksi asti. TE-keskuksesta soitettiin viikko sitten, että kuulun kunnan velvoitetyöllistettäviin ja että kunta on velvoitettu tarjoamaan kokoaikatyötä puoleksi vuodeksi 9e/pv! Voiko tuo pitää paikkansa? Ja onko mikä tahansa työ pakko ottaa vastaan? Suosittelivat kyllä ottaa kokoaikaeläke lokakuusta, mutta kun 50% ovea ja ansiosidonnainen ovat niin paljon enemmän rahaa, niin haluaisin siirtää eläkkeelle jäämisen myöhemmäksi. Teen vapaaehtoistyötä, mikä ei sekään ole aktiivimallin mukainen. :(

5

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäminäminäminä

      Oletpa rahan ahne höhlä 63 ja vielä kikkailet ja pähkäilet, 9€pv kuulostaa sinulle ihan hyvältä palkalta. Tosin ihmettelen mitä SS porukkaa te toimistossa on töissä kun kehtasivat lähettää VELVOITETYÖMÄÄRÄYKSEN. Ja mitähän sanktioita määräisivät eläkeukolle/eukolle. Lähettäisin takaisin maininnalla PITÄKÄÄTUNKKINNE. Ja vielä 👆kiitos.

    • hgdsfgdfg

      "kunta on velvoitettu tarjoamaan kokoaikatyötä puoleksi vuodeksi"
      Se on vain sinulle annettu tiedoksi.
      Toi on sitä varten, että ansiosidonnaiselta pudonnut pääsee takaisin ansiosidonnaiselle (valtio ja liitto maksaa.) Eli sinua ei velvoiteta vaan kunta velvoitetaan, mutta kun pääset lisäpäiville et tarvitse sitä.

      • Vapaaehtoistöissä

        Kiitos sinulle "hgdsfgdfg". Nyt ymmärsin! :)


      • OVElainen
        Vapaaehtoistöissä kirjoitti:

        Kiitos sinulle "hgdsfgdfg". Nyt ymmärsin! :)

        Ja velvoitetyöstä maksetaan normaali palkka, ainakin minulle maksettiin. Tarjolla ei kyllä ollut mitään kovin kovapalkkaisia hommia. Pienemmän veroprosentin takia käteen jäi kuitenkin enemmän kuin ansiosidonnaisesta. Kannattaa itse olla aktiivinen sopivan velvoitetyöpaikan haussa. Itse löysin harrastuksiini liittyvän paikan, jossa viihdyin sen puoli vuotta todella hyvin ja tunsin itseni hyvinkin tarpeelliseksi.

        Kokonaan eri asia sitten se, että tuosta velvoitetyöpaikasta on myöhemmässä työnhaussa ollut vain haittaa, koska työ ei liipannut läheltäkään varsinaista osaamisalaani. Onpahan työnantajille yksi hyvä syy lisää kieltäytyä palkkaamasta meikäläistä - iän lisäksi :( Alkuperäisellä kysyjällä eläkeikä on jo niin lähellä, että tätä ongelmaa ei taida enää tulla.

        Otin itsekin 50 prosentin OVEn ansiosidonnaisen lisäksi heti kun täytin 61. Tiedä milloin rätkäisevät karenssin, kun töitä ei tämänikäiselle löydy. Onpahan edes jokin toimeentulo silloin. Olen järkeillyt samoin kuin ap eli roikun ansiosidonnaisella niin pitkään kuin ikinä mahdollista, sillä työeläkkeeni jää matalapalkka-alan töiden takia pieneksi. Jännä nähdä, tarjotaanko vielä toinen velvoitetyömahdollisuus siinä vaiheessa kun 500 pv tulee taas täyteen.


    • Synt1955

      Sinähän pääset eläkkeelle 63,3 v ei sun tarvii enää mihinkään mennä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      134
      3260
    2. 123
      1442
    3. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      142
      1340
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1162
    5. Rauhaa et tule koskaan saamaan

      Me olemme sodassa nyt ja ikuisesti
      Ikävä
      76
      982
    6. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      834
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      832
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      43
      818
    9. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      68
      815
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      72
      793
    Aihe