Asumistuen uusiminen 2018

tuleeko_lomakkeita

Vieläkö KELA lähettää paperiset lomakkeet postitse asumistuen uusimista varten?
Itselle ne on tulleet aina elokuussa, ja ne on saman kuukauden aikana pitänyt palauttaa jottei tuki katkeaisi saman v. lokakuussa.

Vai onko homma mennyt kokonaan verkkoon?

Eilen muuten TV:ssä sanottiin että puolet eläkeläisistä on kokonaan tietoverkkojen ulottumattomissa.

34

1326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllääää

      Tulee vielä postissa..

    • Tarkka

      Eipä ole tullut, tiiä sit onko kelan vai postin syy. Jotain sabotaashin yritystä perkele.
      Onneksi muistin että elokuussa on jätettävä tarkistushakemus ja verkkoasioinnissa löysin lomakkeen (täppä oli lomakkeessa valmiina vuositarkistuksen 1.10.18- kohdalla) ja täytin tänään heti aamusta.
      Palautetta en ole vielä kelaan jaksanut vääntää.

      JOTEN OLKAA IHMISET TARKKOJA! Kela ryssii ja Posti sössii.

      • Tottaon

        Kyllä näin vaan nyt edelleen, kymmenien vuosien käytännöllä lähetetään edelleen postissa. Eläkkeensaajan asumistuki noin 6 viikkoa ennen tarkistusajankohtaa. Myös yleisen asumistuen tarkistus tuli mulle postissa. Kyllä se vielä sullekin tulee, ilmeisesti seilaa postissa..


    • aefgdhrjh

      Minulle ei ainakaan tullut kuin ilmoitus, että tuki pitää tarkastaa. Olisko kyse siitä, että jos on aiemmin tehnyt hakemuksen verkossa, niin oletus on, että jatkossakin tekee? Ja toiselle tulee lappunivaska, jos on aiemminkin palauttanut paperisen hakemuksen?

    • 167-176

      Mulle ei lähettäneet ollenkaan mutta tein välitarkistushakemuksen toukouussa. Olen niin vinkeä tapaus että joutuvat tekemään 4 päätöstä vuodessa ja tekevät ne sitten kaikki kerralla. Viimeisin päätös on marraskuusta eteen päin mutta jo seuraavssa kesäkuussa on taas tarve välitarkistukselle. Tuo johtuu siitä että taloyhtiö perii ylimäärisen hoitovastikkeen kesä- ja lokakuussa ja jostain syystä ei voi jakaa sitä koko vuodelle jolloin lisää maksua tulisi vain reilut pari kymmppiä kuukaudessa, nyt tulee kahtena kuukautena yli satasen ylimääräistä maksua. Kela-raukkaa en sääli tuossa yhtään kun sen elämäntehtävänä on mm. tehdä päätöksiä.

      • Kelakerttu

        No sehän se on, päätösten teko. Kaikilla on oikeus hakea myös asumistuki vaikka joka kuukausi erikseen, jos haluaa. Moni ei vaan huomaa /tiedä hakee tarkistusta, jos esim. vuokra nousee, tai peritään ylimääräinen vastike, kuten sun tapauksessa.. Ei sitä tarvi mitää raukootella, toihan on Kelan perustehtävä, että tuen voi hakea ja tarkistaa myös määräaikaistarkistusten välissä.


      • 167-176
        Kelakerttu kirjoitti:

        No sehän se on, päätösten teko. Kaikilla on oikeus hakea myös asumistuki vaikka joka kuukausi erikseen, jos haluaa. Moni ei vaan huomaa /tiedä hakee tarkistusta, jos esim. vuokra nousee, tai peritään ylimääräinen vastike, kuten sun tapauksessa.. Ei sitä tarvi mitää raukootella, toihan on Kelan perustehtävä, että tuen voi hakea ja tarkistaa myös määräaikaistarkistusten välissä.

        Monikaan ei hae asumistuen tarkistamista vaikka menot nousee yli 50€/kk. Mullla on onneksi niin että yhdellä hakemuksella saa 4 päätöstä aina kesäkuun alusta jolloin muutenkin tulee uudet vastikkeenmaksulaput, normaailkuukausina ei viimeksikään vastike noussut kun n. 50 senttiä, edellisellä kerralla laski n. 3 euroa.


    • tuleeko_lomakkeita

      No tuleeko ne paperit sitten n. kaksi kuukautta aiemmin, ennen kuin kuin tuki lopetetaan, tänäkin vuonna, vai missä vaiheessa?

      En haluaisi tilanteeseen missä KELA ilmoittaa että "olet jättänyt tarkistushakemuksen liian myöhään! et saa mitään asumistukea! häh häh hää!".

    • asdfg22

      Itselleni ei tullut lainkaan tarkistuksesta muistutusta vaan asumistuen maksu lopetettiin, mistä kyllä tuli ilmoitus. Liekö Kela tai Posti mokannut.

      • Kelakerttu

        Sä olet itse mokannut.. Kyllä ne EDELLEENKIN lähetetään automaattiisesti/sähköisesti. Siinä ei edes käsittelijä niitä erikseen lähetä vaan automaation hoitaa homman.. Joko oot kirjeen hukannut tai posti hukannut..


    • Eikulje

      Kyllä kävi meillekin niin, että asumistuki katkesi, kun ei tajuttu netistä tarkastaa tietoja eikä mitään lappua tullut asiasta postissa! Eli ei tuo mikään yksittäistapaus ole.

      • Tottaon

        Kirje yleisen asumistuen vuositarkistuksesta lähetetään noin kuukautta ennen vuositarkistuksen ajankohtaa. Mutta asiointipalvelussa tarkistus on mahdollista täyttää jo 10 viikkoa ennen vuositarkistuksen ajankohtaa. Jos sen on ehtinyt täyttää netissä, ennen sen lähettämisajankohtaa, sitä ei tietenkään enää lähetetä postissa. Eläkkeensaajan asumistuen vuosi tarkistus lähetetään noin 6 viikkoa ennen vuosi tarkistusajankohtaa. Piste.


    • tuleeko_lomakkeita

      Kyllä nyt pitää mennä KELAan kysymään, josko siellä edes ketään ihmistä enää on, tai KELAn netistä käydä tarkistamassa.

      Onko taas näitä hallituksen kieroja säästöhommia, että halutaan pudottaa mahdollisimman moni tuilta.

      • Jeesss

        No tee nyt ihmeessä niin. Turha noita on täällä arvuutella. Kerro mitä vastattiin, kun saat tiedon.


      • tuleeko_lomakkeita
        Jeesss kirjoitti:

        No tee nyt ihmeessä niin. Turha noita on täällä arvuutella. Kerro mitä vastattiin, kun saat tiedon.

        Viikko sitten kävin kysymässä. Ihme ja kumma että siellä oli jopa henkilökuntaa (rotevan vartijan lisäksi) jolta saattoi asiaa tiedustella.

        No sanottiin että tulee postissa, ehkä jo lähipäivinä.

        Eipä ole tullut ja nyt on jo kuukauden viimeinen päivä, viimeinen elokuuta, perinteisesti minulla ollut viimeinen päivä jättää se tarkistuslomake KELAlle.

        Pitääkö tässä nyt netin kautta jättää se, kun olisi vuokrankorotuksen takia liitteitäkin.


      • 167-176
        tuleeko_lomakkeita kirjoitti:

        Viikko sitten kävin kysymässä. Ihme ja kumma että siellä oli jopa henkilökuntaa (rotevan vartijan lisäksi) jolta saattoi asiaa tiedustella.

        No sanottiin että tulee postissa, ehkä jo lähipäivinä.

        Eipä ole tullut ja nyt on jo kuukauden viimeinen päivä, viimeinen elokuuta, perinteisesti minulla ollut viimeinen päivä jättää se tarkistuslomake KELAlle.

        Pitääkö tässä nyt netin kautta jättää se, kun olisi vuokrankorotuksen takia liitteitäkin.

        Kävin tuossa viikolla viemässä äitini asumistukihakemuksen Kelan toimistoon. Pieni toimisto, vain yksi virkailija ja asiointiajat ma-to 10-12 ja 13-15, perjantaisin vain ajan varauksella. Vartijaa ei näkynyt eikä ketään muutakaan siinä odotustilassa, yksi asiakas sisällä. Odotustilassa oli sellainen itsepalvelupiste, tietokone ja myös kopiokone liitteiden kopioimiseksi, enää ei tarvitse käydä kirjastossa jossa kopiot ja tulosteet maksaa 40 senttiä kpl. Odotusaikakin oli vain muutama minuutti.


    • tuleeko-lomakkeita

      Hermostuin jo sitten ennen postinkantajan tuloa, ja kävin laittamassa vuositarkistuksen netin kautta. Onneksi oli kirpputorilta kauan sitten ostettu skanneri jolla sai liitteet skannattua. Ei ollut turha ostos.

      Tuokoon sitten postinkantaja paperit taikka ei. Minulla on todisteet että olen hakemuksen ja liitteet toimittanut.

    • äitillä

      Vuositarkastuksia ei enää ole,kahden vuoden välein tarkistavat tai jos asumismenot kasvaa 150e kk

      • Hööööö

        Sun Äitylilläs on sitten erityiskohtelu, lieneekö Sipilän sisäpiiriläinen. Kyllä se kaikilla muilla tarkistetaan edelleen 2 vuoden välein eläkeläisellä.


    • Junarata

      Eipä tullut mitään postiluukusta. Ei näkynyt mitään elokuun aikana. Onneksi itte tiesin tarkistushakemuksen viimeisen jättöajankohdan ja verkkosivuilla sen viikolla täytin.
      Nyt olis postilla tai Kelalla selityksen paikka. Aina on tosin posti kannettu oikein joten Kelan kieroilua.

      • Mummu68

        Ei ole tullut postissa ja katkesi..


    • nokia-kontio-saapas

      Vuositarkistusta varten en saanut dokumentteja enkä kehoitusta tehdä tarkistus. Kysyin Kelasta, että tulevatko dokumentit tai tarkistuskehoitus postitse. Vastasivat, että ei tule dokumenttia eikä tarkistuspyyntöä. Paskahomma sanon minä.

      • Aivokääpiöasialla

        Kyllä taas puhut täyttä soopaa. Kelasta ei takuulla ole sanottu, ettei tarkistus hakemusta tule postissa. Oot tainnu lääkehumalassasi tai huumekoukussasi kuvitella sitä mukamas kysyneesi. Kysyitkö soittamalla Kelan valtakunnalliseen puhelinpalveluun vai kävitkö oikein toimistossa? Jos kävit toimistossa, niin missä toimistossa sulle muka noin on sanottu? Kelasta saa asumistukea melkein 600 000 henkilöä. Kuvittele pikku aivoillasi, minkälainen sekasotku siitäkin syntyisi, jos noita ei automaattiisesti lähetettäisi ja joka toinen unohtaisi palauttaa tarkistuksensa.


      • fjdtk

        No riittääkö se kapasiteetti muuhunkaan.


    • sthhththr

      "Onko taas näitä hallituksen kieroja säästöhommia, että halutaan pudottaa mahdollisimman moni tuilta. "

      Tähän yritetään huijata muutenkin, huomattu on. En varmana maksais mitää kalliita vuokria kun ei sitä pystyis edes mitenkää maksaa. Oli töitä tai ei. Kelakin kun läväyttää aina vaan sen mene halvempaan niin antaa muitten länkyttää sitte mitä länkyttää.

    • tuleeko-lomakkeita

      Muutama pv sitten tuli paperi että vuositarkistushakemuksen voi tehdä siihen ja siihen pv mennessä, netisssä ta paperilla, mutta esitäytettyjä papereita ei tullut.

      Olin jo tehnyt hakemuksen netissä kuten ylempänä olen jo mainininnut.

    • Rautalankamallii

      Mulle on ainakin tänäkin vuonna, niinkuin joka vuositarkistuksesta tullut lomakkeet postissa, jotka täytin kynällä ja vein Kelaan.

    • mooses-pessi

      Niille jotka ovat aiemmin tehneet vuositarkastuksen netin kautta eivät saa postitse seuraavana vuonna kehoitusta eikä dokumentteja tehdä vuositarkastus.

    • Kela-muistuttaa

      Alkoi vaivaamaan tämä vuositarkastus kun itsekin odottelen Kelalta kirjettä, muistutusta vuositarkastuksen tekemisestä. Kelan sivulla sanotaan näin:

      "Vuositarkistus

      Kela lähettää sinulle kirjeen ja ohjeet asumistuen vuositarkistuksesta ennen tarkistuksen ajankohtaa."

      https://www.kela.fi/asumistuen-tarkistaminen


      Voin kai ilmeisesti aivan rauhassa odottaa Kelan muistutuskirjettä.

      • fyrkat_veks__kelalta

        Joo muistutuskirje sieltä tulee mutta lomakkeita ei.

        T:kokemusta ihan hiljattain.


      • Kalle--Kustaa

        Tuossa kesällä minulle taas ei tullut minkäälaista muistutuskirjettä asumistuen vuositarkastuksesta. Kysyin asiaa kelasta, ja he vastasivat, että Kela ei enää muistuta vuositarkastuksesta. Näin ovat asiat siellä ristiriitaisia.


      • tulikirje
        Kalle--Kustaa kirjoitti:

        Tuossa kesällä minulle taas ei tullut minkäälaista muistutuskirjettä asumistuen vuositarkastuksesta. Kysyin asiaa kelasta, ja he vastasivat, että Kela ei enää muistuta vuositarkastuksesta. Näin ovat asiat siellä ristiriitaisia.

        Kyllä minulle tuli muistutus vuositarkastuksesta just kuukautta ennen tuki muuttui suuremmaksi 1.12-2018
        Tuli siitäkin ilmoitus lappu.

        En tiedä hotuukosiitä että siiryn työmarkkinatuelle ja pistiin siihen ekaan hakemukseen kun
        Nettissä hain niin ruksi paikkaan haluktko paperisen kirjeen.


      • narri

        Varmaankin aika sekavaa tuo asumistuen vuositarkistus.
        Kelassakin useampaa erilaista tietoa käytännöstä.
        Taitaa tosissaan tuo asiointipalvelu netissä sekoittaa puurot ja vellit.
        ( On muissakin liiteasioissa tullut selkkauksia . Ja yleensa vastaus jotta asiointipalvelu ei tiedä sitä eikä tätä kun vaikka paperiliitteitä ja nettiliitteitä hakemuksissa.)
        Ei tullut postissa vuositarkistuskehotteita.
        Onneksi sattumalta hokasin tuossa paria viikkoa ennen määräaikaa asian ja eiku hakemusta nettiin ja tais nippanappa keretä .
        Päätöksestä tieto kyllä tuli nettiin ja kotiin postisa.


      • Kela-muistuttaa

        Tänään tuli muistutuskirje, eli Kela näyttäisi toimivan kuten sanookin toimivansa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      439
      9708
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      258
      6795
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      14
      2751
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2353
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1727
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1643
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      190
      1342
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1283
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      999
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      974
    Aihe