Kokemuksia psykoterapiasta?

Psykoterapia

Olen päättänyt kolmen vuoden "psykoterapiakuntoutuksen". Kokemus oli kokonaisuudessaan hyödyllinen. Opin tuntemaan itseäni aiempaa paremmin, sain välineitä käsitellä mielenterveyttäni ja olen rohkaistunut puhumaan vaikeista asioista.

Psykoterapeuttini oli hyvin ammattitaitoinen ja empaattinen. Välillä silti tuntui, että emme keskittyneet riittävästi siihen, miksi siellä olin. Oli siis joskus vaikeaa ottaa puheeksi ongelmia/tärkeitä asioita, saatoimme puhua pitkään aivan muusta... Liekö tämä omaa pelokkuuttani vai sitä, ettei terapeutti esittänyt riittävästi kymyksiä..?

En yhtään ihmettele, mikseivät jotkut koskaan hakeudu psykoterapiaan, vaikka kokisivatkin sille tarvetta. Ajat olivat pääasiassa klo 9-15 välillä, ilta-aikoja oli lähes mahdoton saada, psykoterapeutilla loppui työaika klo 16 tai 17. Aluksi käynnit ovat myös todella kalliita, ennen kuin niihin saa Kelalta tukea. Psykoterapia on iso taloudellinenkin satsaus.

Turhauduin siihen, että terapia-ajoista osa tuhlaantui joskus siihen, että terapeutti kirjoitti laskujani, mietti käyttämiäni aikoja, muisteli laskuni viitenumeroa... Eikö tuota voisi tehdä muulla ajalla? Olisi kai pitänyt antaa palautetta hänelle, mutta missään vaiheessa ei oikeastaan kysytty palautetta, kuten muusta hoidosta kysytään esim. sairaalassa.

Olen kuitenkin tyytyväinen, että lähdin prosessiin mukaan ja sain Kelalta siihen myös tukea. Haluaisin kuulla teidän kokemuksia psykoterapiasta, oliko siitä teille apua, mikä jäi ihmetyttämään ja vaivaamaan tms.?

8

264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämäontosi

Nuo ns terapiat ovat hevon p*rseestä!
      Minun erään tuttavani ystävä kertoi, että koko terapia oli ajan haaskausta.
      Terapeutti räpläsi kännyä koko ajan.
      Sopi uusia aikoja muiden potilaiden kanssa.
      Raportteihin kirjoitti kuinka "potilas on edistynyt ongelmiensa käsittelyssä...potilas kykenee hahmottamaan ongelmiensa seuraamukset..." blaa blaa
      Kukaan tervepäinen ei mene moisiin "terapioihin"

• Psykoterapia

Kiitos kommentista. Psykoterapeuteissa on sitten varmasti paljon eroja. Ehkä olisi hyvä todella kehittää palautesysteemi, missä psykoterapeuteista voisi antaa palautetta kirjallisesti ja joku paneutuisi palautteeseen kunnolla. Voi olla todella iso kynnys sanoa psykoterapeutille asiasta kasvotusten... Tiedän, että psykoterapeuttia voi vaihtaa halutessaan, en tiedä kuinka hankalaa se sitten on. Ja mistä tiedät, onko tilanne parempi varmasti seuraavan kanssa?

• daadii

Ajat ja laskun kirjoittaminen ovat osa psykoterapiaa, kotonaanko hän niitä kirjoittaisi? Osa psykoterapeuteista tekee kyllä laskun kelaan ja potilas maksaa omavastuun. Joillekin joudut maksamaan koko summan aina kuukausittain. Kyllä terapiassa pitäisi uskaltaa ottaa vaikeat asiat esille ja esittää myös kritiikkiä terapeutille, rakentavassa sävyssä tämä edistää hoitoa myöskin.

• Anonyymi

No onpa ollut asiaton "terapeutti" Kannattaa olla tarkkana kun lähtee prosessiin. Tutkia miten kokenut ja kouluttautunut psykoterautti on...Huomaa ero, psykoterapeutti on suojattu ammattinimike. Terapiaa voi tarjota kuka haluaa...ilman selkeää ajatusta mitä työskentely voisi olla.

• Anonyymi

Minun erään tuttavani ystävä...

• Kiitollinen

Minulla on ollut kolme eri psykoterapeuttia, joista kaksi oli tosi hyviä, eikä komanessakaan juuri ollut valittamista mutta en erityisemmin pitänyt hänestä jostain syystä. Yhden sain valita itse kun sanoin että tarvitsisin henkisiä asioita ymmärtävän terapeutin ja sainkin todella hyvän tyypin. Ensimmäistä terapeuttiani kaipaan myös, hän mullisti täysin elämäni ja valoi uskoa jaksamiseen.

En koskaan huomannut heidän tuhlaavan aikaansa mihinkään laskujen kirjoitteluun tai muuhun. Ihmettelen oikeastaan että heillä oli aikaa lähes viikottaisiin tapaamisiin noin viiden vuoden ajan, välillä olin ulkomaillakin.

• Anonyymi

Itselläni on hyviä kokemuksia terapiasta, vaikka se alkuun vähän epäilytti, ja oma taloudellinen tilanteeni oli heikko, ,kun sitä lähdin toteuttamaan, niin kokonaisuus kannatti.

Itselläni oli myös itsestäni riippumattomista syistä useampi terapeutti, ja siihen meni oma aikansa, kun työ taas alkoi sujumaan eri henkilöiden kanssa. Mutta sanoisin, että jos kaksi ihmistä haluaa työskennellä yhteisen päämäärän vuoksi, niin yleensä myös yhteistyö sujuu.

Henkilökemiaa tärkeämpi itselleni oli kuitenkin sellaisen sopivan terapiamuodon ja menetelmien löytäminen.

Suosittelen terapiaa kaikille jotka haluavat työstää itseään parempaan tulevaisuuteen.

• Anonyymi

Hei, psykoterapeutti täällä. Laskuja yms. viitenumeroita ei selvitellä istunnoilla vaan yleensä laskut lähtevät käynnin jälkeen sähköpostilla asiakkaille, terapeutti laskuttelee ihan omalla ajallaan ei asiakkaan ajalla.

Psykoterapeuteilla on eri viitekehyksiä, jotka voivat ohjata sitä, miten aktiivinen terapeutti itse istunnolla on. Terapeutti ei anna neuvoja tai ohjeita ja kysyy kysymyksiä vain silloin, kun niiden kysyminen edesauttaa terapeuttista prosessia, ei kysymisen vuoksi.

Terapiassa arvioidaan säännöllisesti sekä hoitovastetta että terapeutin ja asiakkaan työskentelysuhteen laatua. Näissä molemmissa on tilaisuus puolin ja toisin saada ja antaa palautetta, ja kehottaisinkin rohkeasti tekemään juuri niin koska kumpikaan ei hyödy siitä, jos asiakas ei uskalla olla rehellinen; tämänkin sanoittaminen ääneen on tärkeä osa prosessia.

Tsemppiä kaikille ja hyvää kevättä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      89
      3738
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1969
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1783
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1652
    5. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1483
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1478
    7. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      98
      1463
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1412
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1334
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1287
    Aihe