Välitarkistus tulojen muuttuessa

Ihmeellistä

Voisiko joku selventää, että mitä 400e/kk tuloraja käytännössä tarkoittaa? Asumistuessa on myös 300e/kk suojaosa ansiotuloihin.

Eli siis, jos minulla on ollut vuositarkistus ja silloin olen työttömänä ja ei tietoa töistä niin vuoden aikana bruttotuloina työmarkkinatuki eli 32,40e x 21,5 = 696,6/kk. Töitä sitten tulee seuraavana kuukautena ja jatkuu puoli vuotta. Palkkana vaikka 1000e/kk ja soviteltu työmarkkinatuki 16,12 e x 21,5 eli yhteensä 1346,58e/kk. Palkasta ei kuitenkaan huomioida 300e/kk, joten Kela laskee tuloni 1046,58e/kk. Tuloni siis muuttuivat näillä näkymin ~ 350e/kk, joten entinen asumistukipäätös ei muutu?

Ongelmana on kuitenkin jatkuvana tulona laskeminen tai keskiarvotulona laskeminen. Miten tämä määritellään minun tapauksessani? Itse olen käsittänyt, että vain vuositarkistuksen aikana määritellään tuo eikä välitarkistuksessa. Olen saanut siis aikaisemmin päätöksiä, että ensin tällainen tilanne lasketaan jatkuvana, koska sopimus kestää vähintään 3kk ja asumistuki pieneni, mutta sitten kumottu ja laskettu keskiarvotulona, jolloin asumistuki ei pienene kun vuositarkistuksen aikana ei ollut töitä.

Minun mielestäni kaikista helpointa olisi, että jos tuloina on vain työmarkkinatuki asumistuen hakemisen tai vuositarkistuksen aikana, niin asumistukipäätöstä ei muuteta, jos vuoden aikana tulot ei ylitä 400e/kk 300e/kk ansiotulon suojaosaa, oli sopimuksen kesto mitä tahansa ennen seuraavaa vuositarkitusta.

2

306

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pariviikkoaväliä

Laitans tähän ku sama aihe, eli välitarkistus. Eli jos on sellainen tilanne että toisella päättyy työt vaikkapa ensi kuukauden puolivälissä, esim 15 päivä ja toisella päättyy työt saman kuun lopussa vaikkapa 30 päivä. Niin milloin tuo asumistuen tarkistus kannattaa tehdä?, heti 15 päivä jälkeen ja taas uusi tarkistus sitte parin viikon päästä 30 päivän jälkeen?, vai odottaako siihen 30 päivä ja vasta sitten tekee tarkistuksen?

• Hööööö

Kysykää nyt hyvät ihmiset noita asioita Kelasta. Täällä ei kukaan ole mikään asiantuntija, joka osaa kysymyksiinne tyhjentävästi vastata. Arvuutteluja sinne tai tänne kyllä varmaan saatte palstalaisilta, mutta loppujen lopuksi noi pitää kuitenki kysyä Kelasta, jos niin paljon kiinnostaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ny se loppuu ( Kuhmo)

Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.
      Kuhmo
      67
      2149
    2. Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan

Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt
      Kemi
      35
      1724
    3. Harmi että välimme

Menivät niin solmuun.
      Ikävä
      99
      1132
    4. Hei sinä rakas mies.

Milloinkaan kohdataan? Toivottavasti pian....❤️
      Ikävä
      46
      879
    5. Ajatuksia

Mitä ajatuksia hän herättää tänään?
      Ikävä
      87
      803
    6. Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki

Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.
      Ikävä
      25
      766
    7. Mille kirjaimelle

toivotat hyvää yötä , kuka on mielessäsi kun menet nukkumaan?
      Ikävä
      29
      670
    8. Katse

Miltä se tuntuu, kun hän katsoo sinua?
      Ikävä
      39
      648
    9. Äimän käki

Olen vähää vaille viisikymppinen mies, ja olen elellyt ilman parisuhdetta parisen vuotta. Nyt vihdoin ja viimein tuntuu,
      Sinkut
      132
      591
    10. Nainen, miten suhtautuisit

Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?
      Ikävä
      56
      578
    Aihe