Välitarkistus tulojen muuttuessa

Ihmeellistä

Voisiko joku selventää, että mitä 400e/kk tuloraja käytännössä tarkoittaa? Asumistuessa on myös 300e/kk suojaosa ansiotuloihin.

Eli siis, jos minulla on ollut vuositarkistus ja silloin olen työttömänä ja ei tietoa töistä niin vuoden aikana bruttotuloina työmarkkinatuki eli 32,40e x 21,5 = 696,6/kk. Töitä sitten tulee seuraavana kuukautena ja jatkuu puoli vuotta. Palkkana vaikka 1000e/kk ja soviteltu työmarkkinatuki 16,12 e x 21,5 eli yhteensä 1346,58e/kk. Palkasta ei kuitenkaan huomioida 300e/kk, joten Kela laskee tuloni 1046,58e/kk. Tuloni siis muuttuivat näillä näkymin ~ 350e/kk, joten entinen asumistukipäätös ei muutu?

Ongelmana on kuitenkin jatkuvana tulona laskeminen tai keskiarvotulona laskeminen. Miten tämä määritellään minun tapauksessani? Itse olen käsittänyt, että vain vuositarkistuksen aikana määritellään tuo eikä välitarkistuksessa. Olen saanut siis aikaisemmin päätöksiä, että ensin tällainen tilanne lasketaan jatkuvana, koska sopimus kestää vähintään 3kk ja asumistuki pieneni, mutta sitten kumottu ja laskettu keskiarvotulona, jolloin asumistuki ei pienene kun vuositarkistuksen aikana ei ollut töitä.

Minun mielestäni kaikista helpointa olisi, että jos tuloina on vain työmarkkinatuki asumistuen hakemisen tai vuositarkistuksen aikana, niin asumistukipäätöstä ei muuteta, jos vuoden aikana tulot ei ylitä 400e/kk 300e/kk ansiotulon suojaosaa, oli sopimuksen kesto mitä tahansa ennen seuraavaa vuositarkitusta.

2

231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pariviikkoaväliä

Laitans tähän ku sama aihe, eli välitarkistus. Eli jos on sellainen tilanne että toisella päättyy työt vaikkapa ensi kuukauden puolivälissä, esim 15 päivä ja toisella päättyy työt saman kuun lopussa vaikkapa 30 päivä. Niin milloin tuo asumistuen tarkistus kannattaa tehdä?, heti 15 päivä jälkeen ja taas uusi tarkistus sitte parin viikon päästä 30 päivän jälkeen?, vai odottaako siihen 30 päivä ja vasta sitten tekee tarkistuksen?

• Hööööö

Kysykää nyt hyvät ihmiset noita asioita Kelasta. Täällä ei kukaan ole mikään asiantuntija, joka osaa kysymyksiinne tyhjentävästi vastata. Arvuutteluja sinne tai tänne kyllä varmaan saatte palstalaisilta, mutta loppujen lopuksi noi pitää kuitenki kysyä Kelasta, jos niin paljon kiinnostaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe