VHF- vinkkejä

Mikkeys

Eka kesä takana veneellä, jossa VHF. Se on kertonut plotterille AIS- tiedot, mutta muuten en ole osannut sitä hyödyntää. Purjehdin tässä Suomenlahdella.
Onko tuosta muuta hyötyä, kuin että mahdollisessa hädässä painan DSC- nappia ja huhuilen meripelastuskeskusta?
Kurssin oon kyllä käynyt. Ei vaan jäänyt sieltä paljon mieleen.
Käytännön vinkkejä kaipaisin.

52

1704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EdelleenHyodyllinen

      VHF on ainoa työkalu, jolla voit soittaa läheisiin laivoihin ja joskus veneisiinkin, mikäli niillä VHF/kuuntelevat sitä. Turkuradiosta saat myös säätiedotukset silloin kun olet netin ulottumattomissa ja radiokaan ei kuulu. Nykyäänhän ei enää lähetetä keskipitkillä aalloilla radio suomea, mikä on harmillista.

    • seppomartti

      Ulkomailla vhf: n hyöty on vielä suurempi. Marinoiden toimistot, kanavasulkujen ja avattavien siltojen vahdit olettavat usein otettavan ensin vhf- yhteys.

    • Ex-Santtu31

      Ihan lähi-ulkomailla Tallinnan keskustan Old City Marinaan mentäessä ja lähdettäessä on VHFllä kätevä kysyä sataman liikennevalvonnasta kulkulupa. Viron satamaoppaan mukaan aika usea satama päivystää VHFllä.

      Kerran on tullut vastaan liikennetilanne jossa soitin VHFllä AISissa näkyvälle laivalle josko ovat havainneet meidän olevan risteävillä kursseilla ja meidän olevan purjeilla

      • pölöjä

        mahtoi laivaa kiinnostaa joku purjevene...


      • Säännötmieleen

        Totta kai kiinnostaa.
        Moottorialuksen pitää väistää purjealusta, jollet tiennyt.

        Itse olen monta kertaa käyttänyt VHF:ää kiittääkseni väistäviä laivoja.


      • SiljanBrygalta
        Säännötmieleen kirjoitti:

        Totta kai kiinnostaa.
        Moottorialuksen pitää väistää purjealusta, jollet tiennyt.

        Itse olen monta kertaa käyttänyt VHF:ää kiittääkseni väistäviä laivoja.

        "Moottorialuksen pitää väistää purjealusta, jollet tiennyt."

        Kustaanmiekassa? No ei tasan varmasti laivan täydy väistää purjealusta Kustaanmiekassa.


      • Tääontätä
        Säännötmieleen kirjoitti:

        Totta kai kiinnostaa.
        Moottorialuksen pitää väistää purjealusta, jollet tiennyt.

        Itse olen monta kertaa käyttänyt VHF:ää kiittääkseni väistäviä laivoja.

        Lue nyt ne meriteiden säännöt uudestaan ennen purjehduskauden alkua.


      • VendaLautanEteen
        Säännötmieleen kirjoitti:

        Totta kai kiinnostaa.
        Moottorialuksen pitää väistää purjealusta, jollet tiennyt.

        Itse olen monta kertaa käyttänyt VHF:ää kiittääkseni väistäviä laivoja.

        Täällä näkyy olevan yksi edustaja näistä änkyräpurjehtijoista, jotka purjeet lepattaen kryssivät kapeassa väylässä ja katsovat paheksuvasti muita kulkijoita.


      • Säännötmieleen

        Kyllä minä meriteiden säännöt tunnen, joskus jopa olen opettanut niitä aloittelijoille.
        Sitä en kyllä tiedä, että missä on joku Kustaanmiekka?
        Enkä yleensä jaksa kryssiä.

        Se on kyllä faktaa, että moottorialusten pitää pääsäätöisesti väistää purjeilla kulkevia aluksia.
        Onneksi laivojen päällystö tuntee väistämissäännöt ja väistävät avomerellä purjehtijoita.
        Silloin olen ottanut tavaksi kiittää väistämisestä VHF:llä. Kiitokseen yleisin vastaus on "no problem, have a nice sailing day".


      • seppomartti
        Säännötmieleen kirjoitti:

        Kyllä minä meriteiden säännöt tunnen, joskus jopa olen opettanut niitä aloittelijoille.
        Sitä en kyllä tiedä, että missä on joku Kustaanmiekka?
        Enkä yleensä jaksa kryssiä.

        Se on kyllä faktaa, että moottorialusten pitää pääsäätöisesti väistää purjeilla kulkevia aluksia.
        Onneksi laivojen päällystö tuntee väistämissäännöt ja väistävät avomerellä purjehtijoita.
        Silloin olen ottanut tavaksi kiittää väistämisestä VHF:llä. Kiitokseen yleisin vastaus on "no problem, have a nice sailing day".

        " Laivojen päällystö väistää avomerellä purjehtijoita" pn hengenvaarallinen olettamus ainakin Itämeren ulkopuolella. Nyt Ais Vhf tutka tutkan paljastaja helpottavat väijyä. Euroopan vesilläkin laivat ovat ajaneet purjeveneen päälle. Itse olen väistänyt laivoja vuosittain kun vaaratilanne uhkaa. Viimeksi 4kk sitten Välimerellä yöllä olisin jäänyt alle. Voi bryggalla olla joku filippino vahdissa, joka ei viitsi autopilottia näpelöidä, jos ylipäänsä on hereillä.


      • minullekinmieleen
        seppomartti kirjoitti:

        " Laivojen päällystö väistää avomerellä purjehtijoita" pn hengenvaarallinen olettamus ainakin Itämeren ulkopuolella. Nyt Ais Vhf tutka tutkan paljastaja helpottavat väijyä. Euroopan vesilläkin laivat ovat ajaneet purjeveneen päälle. Itse olen väistänyt laivoja vuosittain kun vaaratilanne uhkaa. Viimeksi 4kk sitten Välimerellä yöllä olisin jäänyt alle. Voi bryggalla olla joku filippino vahdissa, joka ei viitsi autopilottia näpelöidä, jos ylipäänsä on hereillä.

        En kylläkään lukenut "säännötmieleen"-kommentista ajatusta olettamuksesta. Todettiin vain omakin kokemus siitä, että useimmat laivat väistävät. Mutta ei todellakaan voi olettaa, että kaikki niin tekisivät. Ennen päälleajavien perässä oli useimmiten työkalulippu ja vaikka nyt lippu on vaihtunut, samat kipparit tai saman opin saaneet niitä vielä paljon ajavat.


      • HevossalmessaSuhisee
        Säännötmieleen kirjoitti:

        Kyllä minä meriteiden säännöt tunnen, joskus jopa olen opettanut niitä aloittelijoille.
        Sitä en kyllä tiedä, että missä on joku Kustaanmiekka?
        Enkä yleensä jaksa kryssiä.

        Se on kyllä faktaa, että moottorialusten pitää pääsäätöisesti väistää purjeilla kulkevia aluksia.
        Onneksi laivojen päällystö tuntee väistämissäännöt ja väistävät avomerellä purjehtijoita.
        Silloin olen ottanut tavaksi kiittää väistämisestä VHF:llä. Kiitokseen yleisin vastaus on "no problem, have a nice sailing day".

        Toivottavasti oppilaasi eivät ole yhtä kovia väittelemään ahtaiden kulkuvesien säännöistä.
        Minun käymilläni kursseilla oppikirjoissa oli oikein kuvat kuinka kapeissa ränneissä huviveneillä täytyy kulkea laivan kanssa.
        Kouluttajat vielä painottivat sitä, että kaikki satamiin johtavat väylät rannikollamme ovat ahtaita väyliä.
        Tiedoksi sinulle että Kustaanmiekka on todella kapea väylä, joka johtaa Helsingin satamaa. Siellä purjehtiminen on kaiken lisäksi joillakin tuulilla nykykielellä sanottuna haastavaa.
        Nyt kannattaa ottaa järki mukaan kun alkaa vaatimaan laivaliikenteeltä purjeveneen väistämistä.


      • Säännötmieleen
        HevossalmessaSuhisee kirjoitti:

        Toivottavasti oppilaasi eivät ole yhtä kovia väittelemään ahtaiden kulkuvesien säännöistä.
        Minun käymilläni kursseilla oppikirjoissa oli oikein kuvat kuinka kapeissa ränneissä huviveneillä täytyy kulkea laivan kanssa.
        Kouluttajat vielä painottivat sitä, että kaikki satamiin johtavat väylät rannikollamme ovat ahtaita väyliä.
        Tiedoksi sinulle että Kustaanmiekka on todella kapea väylä, joka johtaa Helsingin satamaa. Siellä purjehtiminen on kaiken lisäksi joillakin tuulilla nykykielellä sanottuna haastavaa.
        Nyt kannattaa ottaa järki mukaan kun alkaa vaatimaan laivaliikenteeltä purjeveneen väistämistä.

        Mistä minä olen väitellyt?
        Ketjun aloittaja kysyi VHF vinkkejä.
        Vinkkinä annoin, että kun laivat väistävät purjevenettä, niin voi kohteliaasti kiittää.
        Näin osa laivoista tekee ihan oma-aloitteisesti esim keskellä Ahvenanmerta.
        Enkä oleta, että kaikki näin automaattisesti tekisi.
        Tähän sitten sotkettiin kryssiminen, Kustaanmiekka, ahtaat väylät jne


      • HevossalmessaSuhisee
        Säännötmieleen kirjoitti:

        Mistä minä olen väitellyt?
        Ketjun aloittaja kysyi VHF vinkkejä.
        Vinkkinä annoin, että kun laivat väistävät purjevenettä, niin voi kohteliaasti kiittää.
        Näin osa laivoista tekee ihan oma-aloitteisesti esim keskellä Ahvenanmerta.
        Enkä oleta, että kaikki näin automaattisesti tekisi.
        Tähän sitten sotkettiin kryssiminen, Kustaanmiekka, ahtaat väylät jne

        Tämä virke on aika voimakas veneilykeskustelussa.
        ”Se on kyllä faktaa, että moottorialusten pitää pääsäätöisesti väistää purjeilla kulkevia aluksia.”
        Ainakin minä välttäisin liiallista pyörimistä sen ympärillä. Aiheuttaa helposti tunteisiin meneviä keskusteluita.
        Pitkällä veneilyuralla on näitä tullut vastaan.


      • siis.mikä
        HevossalmessaSuhisee kirjoitti:

        Toivottavasti oppilaasi eivät ole yhtä kovia väittelemään ahtaiden kulkuvesien säännöistä.
        Minun käymilläni kursseilla oppikirjoissa oli oikein kuvat kuinka kapeissa ränneissä huviveneillä täytyy kulkea laivan kanssa.
        Kouluttajat vielä painottivat sitä, että kaikki satamiin johtavat väylät rannikollamme ovat ahtaita väyliä.
        Tiedoksi sinulle että Kustaanmiekka on todella kapea väylä, joka johtaa Helsingin satamaa. Siellä purjehtiminen on kaiken lisäksi joillakin tuulilla nykykielellä sanottuna haastavaa.
        Nyt kannattaa ottaa järki mukaan kun alkaa vaatimaan laivaliikenteeltä purjeveneen väistämistä.

        Osaatko kertoa, millaiset ovat ne olosuhteet tai tuulet, joissa purjehtiminen Kustaanmiekassa on haastavaa. Paikka on kotivesiä ja usein siitä on tullut kuljettua myös moottorittomalla veneellä, mutta niitä haasteita en ole kokenut kumpaankaan suuntaan. Siljan tai viikkarin kanssa en tietenkään siinä halua rinnan olla.


      • HevossalmessaSuhisee
        siis.mikä kirjoitti:

        Osaatko kertoa, millaiset ovat ne olosuhteet tai tuulet, joissa purjehtiminen Kustaanmiekassa on haastavaa. Paikka on kotivesiä ja usein siitä on tullut kuljettua myös moottorittomalla veneellä, mutta niitä haasteita en ole kokenut kumpaankaan suuntaan. Siljan tai viikkarin kanssa en tietenkään siinä halua rinnan olla.

        Ehkä ne tuuliolosuhteet eivät ole milläänlailla haastavia tosipurjehtijalle, mutta kokematon voi lännen puoleisilla kevyillä tuulilla tuntea olevansa väärässä paikassa purjehtimassa.
        Hyvä kun mainitsit tuon laivojen kanssa siinä salmessa seilaamisen - ei hyvä.


      • HevossalmessaSuhisee kirjoitti:

        Ehkä ne tuuliolosuhteet eivät ole milläänlailla haastavia tosipurjehtijalle, mutta kokematon voi lännen puoleisilla kevyillä tuulilla tuntea olevansa väärässä paikassa purjehtimassa.
        Hyvä kun mainitsit tuon laivojen kanssa siinä salmessa seilaamisen - ei hyvä.

        En tiedä vieläkö se HTPS:n matkakisa, Emäsalon lenkki, kulkee Kustaanmiekan kautta, mutta kerran vuosia sitten katseltiin Suokin muureilta, miten koko joukko oli jumissa Kustaanmiekassa olemattomassa tuulessa.


      • SalmessaSiftaa
        10-14 kirjoitti:

        En tiedä vieläkö se HTPS:n matkakisa, Emäsalon lenkki, kulkee Kustaanmiekan kautta, mutta kerran vuosia sitten katseltiin Suokin muureilta, miten koko joukko oli jumissa Kustaanmiekassa olemattomassa tuulessa.

        Tämän seikan minäkin olen siinä salmessa pannut merkille. Voihan se olla kiinni pienestäkin tuulen suunnan muutoksesta kiinni, minkä verran se menoon vaikuttaa.
        Tärkeintä on kuitenkin huomata se, että jos siinä salmessa ollaan purje lepattaen eikä kone ei lähde käyntiin kun laiva tulee, niin tilanne muuttuu nopeasti hengenvaaralliseksi.


    • PukataPukata

      Suomessa VHF:llä ei todellakaan ole aivan hirveästi käyttöä eikä tarvetta (toivottavasti!). Monissa paikoissa ulkomailla se on käytännössä pakollinen, koska merivartiostojen partioveneet huhuilevat veneitä sitä käyttäen, ja monissa satamissa on pakko ottaa yhteyttä VHF:llä satamatoimistoon ennen kuin satamaan saa mennä tai sieltä lähteä.

      Eipä silti, kyllä minullakin VHF oli isommassa veneessä (nyt pelkkä avovene) ja vielä käsikapula soutuveneessä (eli apujollassa...), huvivenekanavilla voi viestitellä kavereitten kanssa ja tulipa sillä joskus sulutuksiakin tilattua.

      • veehooäffä

        "Monissa paikoissa ulkomailla se on käytännössä pakollinen, koska merivartiostojen partioveneet huhuilevat veneitä sitä käyttäen,"

        Kyllä ne Suomessakin huhuilee aika säännöllisesti. Tunnistetietoina aluksen sijainti, suunta ja nopeus millä huhuillaan. Jos ei tule vastausta niin partiovene singahtaa tunnistamaan.


        "Onko tuosta muuta hyötyä, kuin että mahdollisessa hädässä painan DSC- nappia "

        Itse kuuntelen alueen VTS kanavaa. Silloin tällöin sieltä saa ihan hyödylistä informaatiota. Sen lisäksi tietty kanava 16, josta saa mm. sääennusteita. Jos securiteessa tulee near gale tai gale varoitus, niin se jo sellaisenaan on hyödyksi, ei tarvitse menna traffic kanavalle kuuntelemaan koko sää ennustetta.

        Ja kyllä sitä tulee kavereiden ja apuveneen kanssa myös käytettyä VHF:ää. Kutsu kanavalla 16 ja sieltä leisure kanavalle.

        VHF:n hyödyllisyys riippuu kyllä aika pitkälle omista tarpeista ja tietty VHF:n käytöstä. Ja jos joskus voi todeta olevansa hädässä olevan lähellä (tioeto VHF:ltä), niin voi jeesata kanssaveneilijää elsim käydä nappaamassa miehistön kuiville uppoavasta veneestä. Eli tämä yhteisöllisyys lisää kaikkien turvallisuutta. Tämä onmekanismi jota ei tuel joka päivä ajatelleeksi mutta se on taustalla olemassa.


    • Ariel371

      VHF ei ole pakollinen ulkomaillakaan, koska se ei sitä suomalaisessa veneessä ole Suomessakaan.

      Kriittisissä satamissa on yleensä liikennevalo kertomassa saako sisään ajaa vai ei.

      Vartioalusten VHF -kutsuihin vastaaminen on kyllä hyödyllistä. Itselläni se on aina siirtänyt viranomaiskontran seuraavaan satamaan tai ankkuripaikkaan.
      Marinoissa käytännöt vaihtelevat paljon.

      Olen huomannut että kun sesonkina ei mereltä ota radioyhteyttä marinaan, vaan ajaa suoraan respalaituriin, niin paikan yleensä saa tai saa jäädä edes siihen respalaituriin. VHF:llä on helpompi käännyttää vene merelle kuin naamakkain respassa jutellessa. Seilori kun seisoo siinä niin satamakapu viitsii nähdä vaivaa ja katsoa vakipaikkalaisten läsnäolotilanteen.

      Aloittajalle vielä se että kai olet hankkinut rannikkolaivurin VHF -todistuksen ja veneoston jälkeen päivittänyt aluksen radioluvan omiin nimiisi? Niitä on tsekkailtu joskus Suomessakin.

      • OCMTallinn

        Missä muualla kuin Old City Marinassa täällä Suomenlahdella käytetään liikennevaloja satamaanajoa ohjaamassa? Old City Marinassakin käyttävät vasta kun on lupa saatu, oikean sisäänajohetken kertomiseen.


      • yliamiraali

        No joo mutta jos ulkomainen virkamies on sitä mieltä että sellainen pitää olla menee se kansainvälisten käytäntöjen edelle, joten parempi laittaa VHF jos liikkuu kansainvälisillä vesillä ja muutoinkin siellä on siitä enemmän hyötyä kuin täällä.


      • yliamiraali kirjoitti:

        No joo mutta jos ulkomainen virkamies on sitä mieltä että sellainen pitää olla menee se kansainvälisten käytäntöjen edelle, joten parempi laittaa VHF jos liikkuu kansainvälisillä vesillä ja muutoinkin siellä on siitä enemmän hyötyä kuin täällä.

        No nimenomaan kansainvälisillä vesillähän pätevät ne kansainväliset käytännöt, ulkomaisten virkamiesten mielipiteet vain heidän kotimaissaan :)

        Itämeren eteläpäässä, etenkin Saksassa, VHF:n hyödyllisyys kommunikaatiovälineenä kasvaa hieman. Suomen/Ruotsin/Viron vesillä se on tarpeeton (siihen Tallinnan Old City Marinaankin pääsee kännykänkin avulla). Mutta kuten olen aiemmin sanonut, kun sen käytännössä saa AIS:n kylkiäisenä, niin kannattaahan ottaa. Ei se leipää pyydä kabiinin seinällä.


    • Mikkeys

      Kyllä on lupalappu ja tunnukset uudelleen MMSI tunnuskin uudelleen koodattu laitteeseen.
      Kiitos kommenteista, ehkäpä tulee joskus käyttöä lisää!

    • VTS_kuuntelu

      Mulla on AIS vastaanotto myös veharin kautta ja sitä kautta VHF on aina päällä kulussa. Veneessä on myös ulkokaiutin, joka on myös käytännössä aina päällä, koska itse radio on sisällä naviskassa.

      Purjehdin paljon Helsingin satamien edustalla ja mulla on aina Helsinki VTS eli kanava 71 kuuntelussa 16 dual watchissa. VTS:sästä saa mukavasti varoitukset laivojen lähdöistä, lähestymisestä tai tiettyihin kapeikkoihin tulosta. Porkkalaan tai Sipooseen päin mentäessä VTS kanava vaihtuu 9;ksi. Tarkemmat tiedot VTS:n sivuilta.

      Minulle VTS kuuntelu on lähinnä hauska tapa seurata lähialueella kulkevaa ammattiliikennettä. Sen takia VHF tulee kuitenkin pidettyä päällä aktiivisessa kuuntelussa ja olen viime vuosinakin kuullut useita mayday kutsuja, vaikka en itse ole ollut niin lähellä, että olisin pystynyt niihin vastaamaan ja antamaan apuani.

    • AIS on hyödyllinen ja kätevä tapa pitää silmällä lähellä olevien isompien alusten liikkeitä ja arvioida, ehtiikö esim. kapeikosta tai liikennejaon yli ennen niitä. Ja koska se käyttää VHF-taajuutta, on mielestäni ihan perusteltua vaikkei tietenkään pakollista napata ylimääräisenä bonuksena se VHF lisäturvaksi.
      Varsinaista käyttöä sillä ei Itämerellä ole (Seppomartin ja Arielin kommentit liittyvät muilla merialueilla liikumiseen ja olisi ihan korrektia heidän se aina mainita, koska ei voi olettaa kaikkien lukijoiden tunnistavan sitä nimimerkeistä). VTS-kanavaa minäkin pidän tapanani kuunnella Stadin edustalla, mutta lähinnä viihdearvo sillä on.

    • applix

      Kertokaapas tosiaan VHF-aktiivikäyttäjät vinkkejä liikennekanavien käytöstä: Mitkä ovat ammattiliikenteelle varattuja ja mitkä kanavat (L-kanavien lisäksi) soveltuvat veneiden väliseen jutteluun.
      Joskus olen nähnyt tästä ohjeenkin, mutta nyt muistelen lähinnä sen että 71 on Helsingin VTS, 12 on satamien käytössä ja 13 luotsien.

      • veehooäffä

        Nuo selviäää siitä SCR tutkinnon (meri vhf) opiskelumateriaalista. PDF löytyy viestintäviraston sivuilta - ilmaiseksi. Käytännössä huviveneille ei ole kanavia kuin kutsukanavat ja L1-L3. Joillakin muillakin saa kusota, mutta ne on varattu kuitenkin ensisijaisesti muuhun toimintaan.


      • Hanki_pätevyys
        veehooäffä kirjoitti:

        Nuo selviäää siitä SCR tutkinnon (meri vhf) opiskelumateriaalista. PDF löytyy viestintäviraston sivuilta - ilmaiseksi. Käytännössä huviveneille ei ole kanavia kuin kutsukanavat ja L1-L3. Joillakin muillakin saa kusota, mutta ne on varattu kuitenkin ensisijaisesti muuhun toimintaan.

        Käytettävät kanavat löytyvät kurssimateriaalista. 6,8, 72 ja 77. https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Rannikkolaivurin_radioliikenneopas.pdf


    • KuinLaivatKohtaavatYössä

      Jos olet yksinäinen, kanavalta 16 saa tilattua seuralaispalveluja veneeseen. Täytyy ilmoittaa, mikä vene, mikä satama, mitä sukupuolta kaivataan. Keksi myös naseva nimimerkki ja hauska salasana.

      • BBSir

        Nimimerkki OrvietoClassico ja salasana huutavankuumapannu.


    • TurhakeVhf

      Olen purjehtinut liki 30 vuotta Itämerellä. Veneessäni ei ole vhf-puhelinta, eikä ole koskaan ollutkaan. En tiedä onko minua joku yrittänyt joskus huhuilla, ainakaan ei ole vartiovene kertaakaan singahtanut juttusille. Ennen Shengenin aikaakin hyvin pärjäsin, ei mitään ongelmia. Tallinnan Grand Old Marinassa kävin aikoinaan useamman kerran, ja hyvin onnistui! Nykyään en enää mene, on sen verran tylyä palvelua tarjolla. AIS:n hankinta on suunnitelmissa, siitä voisi joskus olla iloa..

      • Minut on tänä kesänä kahdesti Itämerellä jonkin maan rannikkovartioston vene pysäyttänyt (tai tarkasti ottaen kumpikaan ei pysäyttänyt eli näyttänyt mitään pysäytyskäskyä vaan hiljensin itse tyhjäkäynnille huomatessani partioveneen tulevan kohti). Kummallakaan kerralla ei varsinaisesti mitään tarkastusta ollut, kunhan hetki jutusteltiin mistä tulossa ja minne menossa. Tähän ketjuun asia liittyy sen verran, että kummallakaan kerralla ei mitään VHF-huutelua ollut, vaikka minulla oli kyllä radio auki ja remote-mikki vieressä. (Olivat muuten ensimmäiset kerrat koko Schengen-aikakaudella, kun viranomaiset ovat osoittaneet mitään kiinnostusta, vaikka joka vuosi seilaan tuhatkunta mailia tai enemmän Suomen, Viron, Ruotsin ja väliin muidenkin vesillä.)


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Minut on tänä kesänä kahdesti Itämerellä jonkin maan rannikkovartioston vene pysäyttänyt (tai tarkasti ottaen kumpikaan ei pysäyttänyt eli näyttänyt mitään pysäytyskäskyä vaan hiljensin itse tyhjäkäynnille huomatessani partioveneen tulevan kohti). Kummallakaan kerralla ei varsinaisesti mitään tarkastusta ollut, kunhan hetki jutusteltiin mistä tulossa ja minne menossa. Tähän ketjuun asia liittyy sen verran, että kummallakaan kerralla ei mitään VHF-huutelua ollut, vaikka minulla oli kyllä radio auki ja remote-mikki vieressä. (Olivat muuten ensimmäiset kerrat koko Schengen-aikakaudella, kun viranomaiset ovat osoittaneet mitään kiinnostusta, vaikka joka vuosi seilaan tuhatkunta mailia tai enemmän Suomen, Viron, Ruotsin ja väliin muidenkin vesillä.)

        Meidätkin "pysäytettiin" Viron vesillä ensimmäistä kertaa koko Itämeren alueella. Siis ajettiin kohti ja tultiin 10 m päähän, josta kysyttiin mistä tulette minne menette ja kuinka monta on kyydissä. Sitten toivotettiin hyvää matkaa.

        Sen sijaan keväällä kun olin hakemassa kaverin venettä Hollannista meihin otettiin reissun aikana useamman kerran yhteyttä VHF:llä. Syy tähän lienee lähettävä AIS. Siltavahti kertoi meidän menneen väärän, laivoille tarkoitetun, nostosillan ali. Vieressä ollut nostosilta näytti liian matalalta, mutta mittasuhteet hämäsivät, kun sekin kuulemma oli nostettu 25 metriin, joka oli vain 1/3 maksimista. Pohjanmerellä 900 jalkainen rahtilaiva otti yhteyttä ja kertoi pakittavansa ja sanoi, että voimme pitää kurssimme. Sitte Elbelle meitä kehotettiin pysymään oikeassa reunassa väylää, kun pimeässä oikasimme mutkaa käyden vasemmassa reunassa. Eteläisellä Itämerellä nopea matkustaja-alus otti yhteyttä ja kertoi miten aikoo meidät ohittaa 20 minuutin päästä.

        Saksalainen sotalaiva kertoi vastaavan äänimerkein, jotka tosin olivat epäselvät. Kolme tööttäystä, joiden pituudessa emme havainneet eroa. Kolme lyhyttähän olisi kone pakilla. Kolmea pitkää ei ole olemassa. Yrittivät siis varmaankin kaksi pitkää ja lyhyt, joka on ohitan oikealta, kuten tekivät.

        Omassa veneessä ei ole lähettävää AISia ja sitä Pohjanmereltä haettaessa ei kukaan kutsunut. Ei myöskään sen jälkeen ole kutsunut. Sen sijaan itse olen kutsunut useamman kerran siltavahteja.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Meidätkin "pysäytettiin" Viron vesillä ensimmäistä kertaa koko Itämeren alueella. Siis ajettiin kohti ja tultiin 10 m päähän, josta kysyttiin mistä tulette minne menette ja kuinka monta on kyydissä. Sitten toivotettiin hyvää matkaa.

        Sen sijaan keväällä kun olin hakemassa kaverin venettä Hollannista meihin otettiin reissun aikana useamman kerran yhteyttä VHF:llä. Syy tähän lienee lähettävä AIS. Siltavahti kertoi meidän menneen väärän, laivoille tarkoitetun, nostosillan ali. Vieressä ollut nostosilta näytti liian matalalta, mutta mittasuhteet hämäsivät, kun sekin kuulemma oli nostettu 25 metriin, joka oli vain 1/3 maksimista. Pohjanmerellä 900 jalkainen rahtilaiva otti yhteyttä ja kertoi pakittavansa ja sanoi, että voimme pitää kurssimme. Sitte Elbelle meitä kehotettiin pysymään oikeassa reunassa väylää, kun pimeässä oikasimme mutkaa käyden vasemmassa reunassa. Eteläisellä Itämerellä nopea matkustaja-alus otti yhteyttä ja kertoi miten aikoo meidät ohittaa 20 minuutin päästä.

        Saksalainen sotalaiva kertoi vastaavan äänimerkein, jotka tosin olivat epäselvät. Kolme tööttäystä, joiden pituudessa emme havainneet eroa. Kolme lyhyttähän olisi kone pakilla. Kolmea pitkää ei ole olemassa. Yrittivät siis varmaankin kaksi pitkää ja lyhyt, joka on ohitan oikealta, kuten tekivät.

        Omassa veneessä ei ole lähettävää AISia ja sitä Pohjanmereltä haettaessa ei kukaan kutsunut. Ei myöskään sen jälkeen ole kutsunut. Sen sijaan itse olen kutsunut useamman kerran siltavahteja.

        Tuo onkin mielenkiintoinen aspekti lähettävän AIS:n kanssa, eipä ole tullut mieleen: se kertoo muille, että ko. veneessä ainakin saattaa olla myös VHF-radio.

        Samanlainen oli tuo minunkin kohtaamiseni Piirivalven kanssa. Koskaan ennen en ole itse asiassa edes nähnyt heidän veneitään muualla kuin laiturissa. Olisikohan siellä innostuttu lisäämään valvontaa? Merivartioston veneitä toki näkee lähes joka kerta, kun vesille lähtee, mutta ensimmäistä kertaa koko lähes 30 vuoden veneilyurani aikana he osoittivat kiinnostusta muuten kuin yleisemmässä puhallusratsiassa (viimeisestä sellaisestakin näkemästäni on kyllä toistakymmentä vuotta).


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Tuo onkin mielenkiintoinen aspekti lähettävän AIS:n kanssa, eipä ole tullut mieleen: se kertoo muille, että ko. veneessä ainakin saattaa olla myös VHF-radio.

        Samanlainen oli tuo minunkin kohtaamiseni Piirivalven kanssa. Koskaan ennen en ole itse asiassa edes nähnyt heidän veneitään muualla kuin laiturissa. Olisikohan siellä innostuttu lisäämään valvontaa? Merivartioston veneitä toki näkee lähes joka kerta, kun vesille lähtee, mutta ensimmäistä kertaa koko lähes 30 vuoden veneilyurani aikana he osoittivat kiinnostusta muuten kuin yleisemmässä puhallusratsiassa (viimeisestä sellaisestakin näkemästäni on kyllä toistakymmentä vuotta).

        Lähettävä AIS tietysti kertoo sekä veneen nimen, tyypin että MMSI-numeron. Helpottaa huomattavasti kutsumista. Kuinka moni tajuaa juuri heitä kutsuttavan koordinaattien tms. perusteella. Itse en ainakaan tiedä missä koordinaateissa olen nyt katsomatta GPS:stä tai kartasta. Laivan VHF kuitenkin kuuluu kymmeniä maileja, joten sadat tai tuhannet purjeveneet sitten miettivät koskiko kutsu heitä vai ei. Pimeässä tietysti kutsuja ei välttämättä edes tiedä onko kyse purjeveneestä vai ei.

        Muistan myös yhden kisan 10 vuoden takaa. Mukana oli kymmeniä veneitä, mutta yhdellä oli lähettävä AIS. Suomen merivartiosta kutsui sitä monta kertaa kun tulimme Suomen aluevesille. Ei vastannut.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Lähettävä AIS tietysti kertoo sekä veneen nimen, tyypin että MMSI-numeron. Helpottaa huomattavasti kutsumista. Kuinka moni tajuaa juuri heitä kutsuttavan koordinaattien tms. perusteella. Itse en ainakaan tiedä missä koordinaateissa olen nyt katsomatta GPS:stä tai kartasta. Laivan VHF kuitenkin kuuluu kymmeniä maileja, joten sadat tai tuhannet purjeveneet sitten miettivät koskiko kutsu heitä vai ei. Pimeässä tietysti kutsuja ei välttämättä edes tiedä onko kyse purjeveneestä vai ei.

        Muistan myös yhden kisan 10 vuoden takaa. Mukana oli kymmeniä veneitä, mutta yhdellä oli lähettävä AIS. Suomen merivartiosta kutsui sitä monta kertaa kun tulimme Suomen aluevesille. Ei vastannut.

        "Lähettävä AIS tietysti kertoo sekä veneen nimen, tyypin että MMSI-numeron."

        Annetaanko muuten MMSI-numero, jos hakee lupaa pelkästään lähettävälle AIS:lle? Joka tapauksessa, sehän kertoo sen vain, jos numero on laitteeseen ohjelmoitu.


      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        "Lähettävä AIS tietysti kertoo sekä veneen nimen, tyypin että MMSI-numeron."

        Annetaanko muuten MMSI-numero, jos hakee lupaa pelkästään lähettävälle AIS:lle? Joka tapauksessa, sehän kertoo sen vain, jos numero on laitteeseen ohjelmoitu.

        Kannattaa tietenkin koodata oma MMSI- numero laitteeseen kuten nimi ja veneen tyyppikin. Ongelma syntyy venettä tai Ais-b:n myytäessä. Aluksen määrittelevää MMSI- numeroa ei voi itse poistaa tai muuttaa onpa se koodattu Aisiin tai Vhf:ään


    • SailingMaster

      Kaverin kaverilta kuultu eli ties monennenko käden tieto: joku oli ollut tulossa reippaassa tuulessa purjein Kustaanmiekkaan etelästä ja kysynyt joltain laivalta, saako mennä ensin. Oli tarinan mukaan seurannut VTS-kanavaa ja siksi tiennyt, että kyseinen laiva aikoi kääntyä Kustaanmiekkaan eikä ollut vain menossa poikittaisväylää siitä edestä. VTS-keskus oli kuulemma puuttunut keskusteluun ja kieltänyt venettä menemästä edellä.

      Paha sanoa tarinan todenperäisyydestä, mutta tulee vain mieleen, että tieto lisää tuskaa. Jos kaveri ei olisi ottanut yhteyttä vaan kylmästi painanut eteenpäin, niin minkäs VTS-keskus olisi sille voinut tai kukaan muukaan. Eihän veneessä moinen radio ole pakollinen saati sen päälläpitäminen ja vielä vähemmän tietyn kanavan kuuntelu.

    • fgbsdfgb

      Suomessa ei VHF-paljon kulu käytössä. Eteläisissä Balttian maissa ja Puolassa pitäis VHF:llä ilmoittaa/kysyä lupa satamiin tultaessa ja ilmoittautua lähtiessä määränpäineen.
      Kauempana just niin kuin Pajari kirjoitti. Lisäksi olen Pohjanmerellä joutunut ilmoittautumaan rakennus(korjaus/huotohankkeita vahtiville alukselle sivuuttamisesta, niillä on usein aika pitkä turvaväli.
      Kahdesti ole kuullut MAydayn VHF:llä ja kahdesti ssb:stä.
      Toinen vhf-mayday kuului, kun joku britti ajoi karille Boulognen sataman allonmurtajn sisäpuolella (ei mitään hätää) ja toinen kun purjehtimaan lähteneen brittiperheen teinityttö tuli kanaalissa huonovointiseksi!; lääkäri, joka hankittiin päivystävästä sairaalasta, totesi vaivan merisairaudeksi.
      Milenkiintoista oli, ettei meriavartiosto lähtenyt arvuuttelemaan mitään, vaan hankki lääkärin langan päähän.
      SSB:n maydayssa oli kyse huviveneiden uppoamisista Pohjois-Atlantilla, törmäys (valaaseen) seurauksen kölin irtoaminen ja toisessa tuntemattomasta lähteestä liian suuri vuoto.
      Molemmat pariskunnat noukittiin lautalta turvaan.

      Suomalaiselle miehelle on korkea kynnys alkaa puhumaan, saatikka sitten ulkomaan kielellä ja vielä radiopuhelimessa.

      • Tuo on minulle uusi väite, että "eteläisissä Baltian maissa ja Puolassa" pitäisi keskustella satamien kanssa VHF:lla. Oma kokemus siltä reunalta loppuu Latviaan, mutta kavereita on käynyt Liettuassa ja Puolassa eikä kaikilla heistä ole edes VHF-radiota veneessä. Kukaan ei ole maininnut, että olisi edes huomauteltu siitä, ettei ota yhteyttä satamaan ennen sisääntuloa.


      • fgbsdfgb
        10-14 kirjoitti:

        Tuo on minulle uusi väite, että "eteläisissä Baltian maissa ja Puolassa" pitäisi keskustella satamien kanssa VHF:lla. Oma kokemus siltä reunalta loppuu Latviaan, mutta kavereita on käynyt Liettuassa ja Puolassa eikä kaikilla heistä ole edes VHF-radiota veneessä. Kukaan ei ole maininnut, että olisi edes huomauteltu siitä, ettei ota yhteyttä satamaan ennen sisääntuloa.

        Mulle on kyllä huomautettu vihaisena; Wladisvlavovossa tjs. ja Ustkassa. Lebassa satamavahti kävi hattuilemassa puolalaisille, jotka tuli ilman ilmoitusta sisään viime kesänä.
        Liepajassa muistuttivat, että pitää ilmoittaa myös kun lähtee pois.
        Ymmärrän miksi; useat satamat (ja kaupungit) on joissa. Kulkuväylä on kapea pengerretty joki ja niissä ei voi turvalllisesti kohdata isompaa alusta.
        Kanava on muuten yleensä 12.
        Puolassa olen käynyt veneellä ainakin 10 kertaa. Nykyään ilmoitan ujostelematta Port controllille, koska se näyttää olevan sen maan ja seudun tapa.
        Ei ole väite, tää on tieto.
        Ja Puolasta kun purjehtii Klaipedaan, niin aika monena vuotena raja on huutanut sijainnin perusteella veneen tietoja, kun 12 mailin raja Liettuaan ylittyy; välissähän on ryssänmaata (joka tosin kierretty visustu vähintään 12 mailin päästä).
        Ulkotilan kaijutin mielestäni välttämättömyys, sisäänajoissa käytän käsi-vhf:ää 1 w teholla.


      • fgbsdfgb kirjoitti:

        Mulle on kyllä huomautettu vihaisena; Wladisvlavovossa tjs. ja Ustkassa. Lebassa satamavahti kävi hattuilemassa puolalaisille, jotka tuli ilman ilmoitusta sisään viime kesänä.
        Liepajassa muistuttivat, että pitää ilmoittaa myös kun lähtee pois.
        Ymmärrän miksi; useat satamat (ja kaupungit) on joissa. Kulkuväylä on kapea pengerretty joki ja niissä ei voi turvalllisesti kohdata isompaa alusta.
        Kanava on muuten yleensä 12.
        Puolassa olen käynyt veneellä ainakin 10 kertaa. Nykyään ilmoitan ujostelematta Port controllille, koska se näyttää olevan sen maan ja seudun tapa.
        Ei ole väite, tää on tieto.
        Ja Puolasta kun purjehtii Klaipedaan, niin aika monena vuotena raja on huutanut sijainnin perusteella veneen tietoja, kun 12 mailin raja Liettuaan ylittyy; välissähän on ryssänmaata (joka tosin kierretty visustu vähintään 12 mailin päästä).
        Ulkotilan kaijutin mielestäni välttämättömyys, sisäänajoissa käytän käsi-vhf:ää 1 w teholla.

        Sinun kokemuksesi on sitten erilainen kuin minun tuttavieni. Osasyy voi tietysti olla siinä, että olet ollut eri satamissa kuin he (en ainakaan tunnista kuulleeni noita Puolan paikannimiä). Gdansk, Gdynia ja jokin Swinocej tms. muistuu nyt ainakin tarinoista mieleen. Kuten sanottu, itse en ole sinne veneillyt, käynyt vain työmatkoilla jonkun kerran (ja ne kokemukset eivät houkuta ko. maahan vapaa-ajalla :D )


      • Tark

        Mikäs tämä kommentti nyt on. Eikö tätä aihetta olisi voinut asiallisesti käydä läpi.
        Ei tuollaiset purkaukset kuulu aikuisten keskusteluun. Mistä sinä tiedät mitä tämä nimimerkki on tehnyt ja missä matkustellut.
        Pysytäämpä nyt vain asialinjalla.


    • chekattu.on

      Tästä on jo aikaa, eikä silloin AISia ollut olemassakaan. Tulin Porkkalan suunnalta kryssien ja yksi pidempi luovi meni Kytön eteläpuolelta. Rysäkarin jälkeen tuli MV:n ribi vierelle kysymään, mistä tullaan ja miksi ei vastata VHF-kutsuun. VHF sisällä ja kaikki ulkona istumalaatikossa, luukutkin kylmässä säässä kiinni, joten eivät kutsut kuuluneet. Kesti kyllä vähän aikaa tajuta, että olimme vain olleet valvonnalta hukassa ja nyt näytimme tulevan avomereltä sisään, siksi "mistä tullaan"-kysymys oudoksutti. Turun puolesta oltiin pari päivää aikaisemmin lähdetty itselle uuden veneen siirtopurjehdukselle.

    • 407

      Meillä oli tänä kesänä käyttöä ”toosalle”! Allingesta oltiin seilaamassa kohti Rügeniä, niin matkalla oli aika iso tuulipuistotyömaa. Navionicks näytti kyllä työmaan ja sitä ympäröivät lateraaliviitat, mutta sen lisäksi paikalle ajanut ”vahtivene” pyysi meitä vielä jättämään 1,5M välin niihin merkkeihin. Kommunikointi hoitui VHF:llä. En tiedä miksi ylimääräinen turvaväli tarvittiin, ehkä vastatuulen takia?

    • Skipper

      Viiveellä lisättäköön ketjuun tämäkin kommentti: VHF oli pakollinen vielä 2013 Saimaan kanavan kautta kulkiessamme. Määräykset tuskin ovat suuresti muuttuneet.

      • Dipper

        Ei ole pakollinen kuin yli 20-metrisissä aluksissa ja matkustaja-aluksissa, kertoo entinen liikeneevirasto, nykyisin ”Väylä”. Ei ole ollut ennenkään pakollinen.


      • AD31

        Ei ollut pakollinen ennenkään, mutta silloin piti ottaa venäläinen luotsi kyytiin ja tietysti siitä jotain maksaakin.
        Saimaan kanvan läpimenosta on hyvät ohjeet olemassa, joten kannattaa katsoa sieltä. Uskon kuitenkin että VHF sääntö on edelleen sama kuin ennenkin, eli kun VHF löytyy ja englannin- tai venäjänkielinen käyttäjä löytyy, niin luotsia ei tarvitse ottaa.
        Kokemukseni mukaan myös muissa sisäsuomen kanavissa on VHF puhelimesta ollut hyötyä.


      • Skipper

        VHF:ää tarvittiin myös käytännössä venäläisen rannikkovartioaluksen kanssa kommunikoitaessa. Ottivat yhteyttä menomatkalla, eivät enää palatessa. Kun ohjeet on olemassa, ei tule itselle mieleenkään olla noudattamatta. Ja kaikki sujui hyvin.


    • Muinoin

      Sikäli on jäänyt mieleen DSC veharin hankinta. Olisko 2-3 vuotta aikaa. Olin saanut laitteen asennettua Saaristomerellä. Laitoin laitteen päälle, meni ehkä 30s - minuutti, kun veharista kuului. ” mayday mayday mayday” tämä on .... vene palaa .... sitten jäätiin kuulolle ja onneksi homma päättyi onnellisesti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe