Rinnakkaisella kaistalla ajava saattaa tehdä huolimattoman kaistanvaihdon ja se missä kohtaa sinä olet toisella kaistalla suhteessa tähän kaistanvaihtajaan voi ratkaista paljonkin tuleeko kolari vai ei.
Eli, turhaa rinnakkain ajoja kannattaa aina välttää sekä myös siinä kuolleessa kulmassa kyttäämistä kun ei kehtaa ajaa rinnalle niin voihan sitä jäädä siihen takakulman kohdalla. Kuollut kulma on se että kaistaa vaihtava ei näe peileistä sinua eikä puolihuolimattomalla vilkaisulla sivulle.
Voit olla vaikka ns ulkopuolinen uhri tässä kolaritilanteessa joka aiheutuu kahden muun auton kolarista. Kun se toinen auto väistää niin taas se että missä sinä siellä kolmannella kaistalla olet että.
Siihen kasaan vielä se perässä roikkuja neljäntenä autona. Taas on päätienliikenne poikki ja pitkään.
Isoilla pääteillä on kaksi kolarityyppiä, peräänajot ja kaistanvaihtokolarit.
Kun nopeutta on vaikka 80km/h niin siinä saattaa tulla aika reipasta jälkeä autoihin ja moneen autoon riippuen kuinka moni ottaa osaa kolariin, miten kukin tykkää ajella. Toiset tykkää kolaroida?
Lopuksi:
Itse pidän sivupeilit säädettynä niin että niistä näkee vaihtaa kaistaa eli näyttämä on enemmänkin sivulle kuin suoraan taakse auton kulkilinjaa pitkin.
Sähkösäätöisiä peilejä kannattaa myös hyödyntää niiden helpon säätämisen suhteen että jos on erityinen tarve nähdä peruuttaessa vaikka auton takaosan sivua/rengasta.. niin eikun säätää peilejä. Kun tuon tottuu tekemään niin sähkösäätimet löytyy näppärästi. Omassa kulkuneuvossani peilit voi ohjelmoida haluttuun asentoon automaattisiksi peruutusta varten, peilit siis kääntyy kun laittaa peruutusvaihteen päälle.
Mutta nyt ei enempäää koska kohta tässä käsitellään jo koirien ruokintaakin.
Muistetaan pitää kiinni oikeuksista, virheitä tekee vain muut!
Vältä kaistanvaihto kolari -turvallisuusvinkki
7
559
Vastaukset
- pieruonperseestä
Mistä näitä rii---------------
Totta, mutta saman voi sanoa hieman eri sanoinkin, vaikkapa näin:
Kun vasemman kaistan jono liikkuu hieman nopeammin kuin oikean kaistan jono, katvealueiden merkitys ei enää ole kovin paha, vaan vieressä oleva liikennevirta on helppo hahmottaa. Samalla kaistanvaihtoraot ilmestyvät ihan luonnostaan, mikä edelleen lisää liikenteen sujuvuutta.
Ja miksi vasen kaista on se nopeampi? No siksi, että se on yksi oikeanpuoleisen liikenteen perusperiaatteista.Enevpk1 kirjoitti:
Totta, mutta saman voi sanoa hieman eri sanoinkin, vaikkapa näin:
Kun vasemman kaistan jono liikkuu hieman nopeammin kuin oikean kaistan jono, katvealueiden merkitys ei enää ole kovin paha, vaan vieressä oleva liikennevirta on helppo hahmottaa. Samalla kaistanvaihtoraot ilmestyvät ihan luonnostaan, mikä edelleen lisää liikenteen sujuvuutta.
Ja miksi vasen kaista on se nopeampi? No siksi, että se on yksi oikeanpuoleisen liikenteen perusperiaatteista.Tuo varmaan lähinnä koski niitä harvoja tilanteita, jolloin molemmat kaistat etenevät käytännössä samaa nopeutta. Tosin tuota peilin säätämistä osoittamana minne sattuu en ole koskaan ymmärtänyt. Heikentää minusta merkittävästi sen hahmottamista, missä kohtaa suhteessa omaan autoon se toinen on...
Peileissä tulee muistaa, ettei niitä ole tarkoitus katsoa vain silloin kun lähtee peruuttamaan tai vaihtamaan kaistaa. Takanaolevaa liikennettä pitää tarkkailla koko ajan ja huomioida myös sivuilla olevat. Virheitä toki sattuu kaikille (ja tietyti toimintamallit* vielä vahvistavat niiden todennäköisyyttä), mistä syystä se pään kääntäminen kaistanvaihtoon lähtiessä on todella tärkeää.
*Esimerkkinä moottoritielle tulevalle tilan antaminen kaistaa vaihtamalla. Tuolla maksimoidaan se todennäköisyys että oma auto pysyy koko operaation ajan sekä kuolleessa kulmassa että b-pilarin takana. Ei suuri ongelma, ellei liittynyt kuski päätä heti lähteä ohitukseen...
- Tseh
Aika usein autoilijat väistää kohteliaasti kiihdytyskaistalta tulevaa, mutta unohtavat siinä samalla vilkaista vasemmalle. Lisäksi monella tulee tämänlainen vasemmalle kaistalle väistäminen selkäytimestä. Pinttyneet tavat on siitä vaarallisia, että ne tehdään automaattisesti, eikä keskitytä tarpeeksi.
Tämä ja 150 muuta suomalaisten tyypillisintä syntiä moottori- ja valtateillä on luettavissa seuraavasta artikkelista ja varsinkin sen keskusteluosiosta.
https://www.hs.fi/autot/art-2000005794051.html
Yksi niistä on ylinopeus, ja se on tuossa tilastoitu ihan automerkkikohtaisesti.
Rattoisia lukuhetkiä!- ÖLLÖLÄ__
Syy ei kylläkään ole kohteliaisuus, vaan se että sieltä kiihdytyskaistalta tullaan niin hiljaa eteen että joutuisi itse jarruttamaan välttääkseen kolarin.
- Gjjhgghj
Aja kuin tape. Silloin liikenne toimii.
Tape opettaa ajamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1261882
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001660Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy541243Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?521121Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M31988Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51883Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47876Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37810Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet38807Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56798